T5 2.5TDI koneeseen letkulämmitin
Valvoja: ffp jäsenet
T5 2.5TDI koneeseen letkulämmitin
Onko kukaan laittanut tuollaiseen letkulämmitintä? Defa tarjoaa vain säteilylämmitintä öljypohjan kylkeen. Calixilta näyttäis tarjoavan säteilylämmitintä tai letkulämmitintä. Asennus ohjeen mukaan tuohon näköjään pitäis laittaa myös kiertovesipumppu.
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M58.pdf
Onkohan tosiaan niin ettei transusta löydy muuta järkevää paikkaa lämmittimelle kuin tuonne kennolle menevän letkun väliin ja siihen kiertopumppu kaveriksi? Muissa konsernin koneissa mitä olen letkulämppäreillä nähnyt ne ovat yleensä öljynjäähdyttimen letkuissa. Tässä koneessahan öljynsuodatin on patruuna mallia ja jalka ilmeisesti samaa möykkyä koneen kanssa niin tälläinen järjestely ei onnistu?
Isännän puolesta kyselen koska nykyisessä transportterissa on tuo säteilylämmitin jolla ei ole mitään virkaa. Uudessa ajoontulevassa autossa näyttää olevan samanlainen ja defan johtosarjalla. Joten mielummin laittaisi defan letkulämppärin tuonne niin ei tarvis johtosarjoja vaihdella.
Tietty vois hommata defan vastuksen ja vesipumpun mikäli sellainen löytyy. Nuita kulmaletkuja ja liitoskappaleitahan kyllä löytyy tarvikeliikkeistä niin vois asennella calixin ohjeen mukaisesti.
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M58.pdf
Onkohan tosiaan niin ettei transusta löydy muuta järkevää paikkaa lämmittimelle kuin tuonne kennolle menevän letkun väliin ja siihen kiertopumppu kaveriksi? Muissa konsernin koneissa mitä olen letkulämppäreillä nähnyt ne ovat yleensä öljynjäähdyttimen letkuissa. Tässä koneessahan öljynsuodatin on patruuna mallia ja jalka ilmeisesti samaa möykkyä koneen kanssa niin tälläinen järjestely ei onnistu?
Isännän puolesta kyselen koska nykyisessä transportterissa on tuo säteilylämmitin jolla ei ole mitään virkaa. Uudessa ajoontulevassa autossa näyttää olevan samanlainen ja defan johtosarjalla. Joten mielummin laittaisi defan letkulämppärin tuonne niin ei tarvis johtosarjoja vaihdella.
Tietty vois hommata defan vastuksen ja vesipumpun mikäli sellainen löytyy. Nuita kulmaletkuja ja liitoskappaleitahan kyllä löytyy tarvikeliikkeistä niin vois asennella calixin ohjeen mukaisesti.
Webastohan tuossa on valmiina, mikäli kyseessä Suomi-auto. Lisäsarja kellolla ja/tai kaukosäätimellä, siihen akkulaturi (ja -lämmitin tarvittaessa) kaveriksi.
Elikä auton ollessa roikassa säteilylämmitin lämmittää minkä lämmittää; akkulaturi huolehtii virran riittävyydestä ja sisätilanlämmitin nimensä mukaisesti. Siihen sitten Webastoa kellolla puoli tuntia.
Ei tarvitse palella eikä ihmetellä käyntiinlähtöä.
Elikä auton ollessa roikassa säteilylämmitin lämmittää minkä lämmittää; akkulaturi huolehtii virran riittävyydestä ja sisätilanlämmitin nimensä mukaisesti. Siihen sitten Webastoa kellolla puoli tuntia.
Ei tarvitse palella eikä ihmetellä käyntiinlähtöä.
Pumput ja muut on ajonaikaisessakin Webastossa valmiina. Multivaniin Saksasta tilattu Webaston asennussarja sisältää johdot, minikellon ja takaiskuventtiilin. Manuaali-ilmastoinnin kanssa tarvitsi vielä releen. Jälkiasennetulla kellosarjalla konekin lämpenee vakiona, mutta tehtaan kellosarjan kanssa lämmitys on vain sisätiloihin. Venttiilin avaaminen voi saada ongelmia aikaan eli käynnistyminen on niin ja näin jne. Sen vuoksi 'lohkolämppäri' on vain paistinpannu mallinen.
Lisäsarja kannattaa siis tilata Saksasta. 100-175e hintaan saa sieltä ilman minikelloa kun Suomessa ryöstävät tuosta 400-600e. Toki sen voi tehdä itsekin kunhan löytää sopivat liittimet ja ostaa vaikka vain korjausjohdot siihen. Itse tein johtosarjan T5:n kaukosäätimiä varten juuri korjausjohdoilla - autossa oli siis vakiona kellosarja tehtaalta muttei kaukosäätimiä.
Näistä on useampi tarina tuolla haun kautta löydettävissä.
Lisäsarja kannattaa siis tilata Saksasta. 100-175e hintaan saa sieltä ilman minikelloa kun Suomessa ryöstävät tuosta 400-600e. Toki sen voi tehdä itsekin kunhan löytää sopivat liittimet ja ostaa vaikka vain korjausjohdot siihen. Itse tein johtosarjan T5:n kaukosäätimiä varten juuri korjausjohdoilla - autossa oli siis vakiona kellosarja tehtaalta muttei kaukosäätimiä.
Näistä on useampi tarina tuolla haun kautta löydettävissä.
Tuo magneettiventtiili jonka avaamisesta kirjoitin sijaisee käsittääkseni jossain konetilan letkuissa (tarkemmin en ole T5:sta sitä tutkinut) ja se jakaa etuosan kierron kahtia jolloin tehdaskellosarjan kanssa esilämmitetty neste kiertää vain lämppärin kennon kautta lämmittäen vain sisätiloja ja 'säteillen' hieman moottoriin. Touranissa (ja muissa Golf-alustaisissa) tuota venttiiliä voi ohjata koodauksen perusteella, mutta T5:ssa en muista saiko sitä ohjattua - luulisi että saa.
Magneettiventtiili on siis vain jos on tehdaskello - jälkiasennettu kellosarja ei tuota tuo mukanaan. Jälkiasennettu takaiskuventtiili on sitä varten ettei jäähdytysneste lähde kulkemaan väärään suuntaan ja/tai väärän paikkaan (eli turhaan taakse) ja aiheuta siten ongelmia käynnistyksessä tai turhaan lämmitä takaosan kennoa kun sen puhallin ei toimi.
Takaosan lämmitintä ei käytetä esilämmityksessä. Sisätilat bussissa/Multivanissa saa parhaiten lämpiämään jos asennuttaa (tai ottaa tehtaalta) erillisen ilmalämppärin repsikan penkin alle. Ilmalämppärin (esim. Webasto tai Eberi) voi sitten myös ajastaa tai kaukosäädimillä ohjata. Repsikan penkin alla on tilaa ulkopuolella tuon asennukseen.
Ilmalämppäri ei tietenkään lämmitä moottoria eikä jäähdytysnestettä lainkaan.
Käynnistymisongelmista en tarkemmin tiedä, mutta selittivät joskus että johtuu siitä kun lämmintä jäähdytysnestettä menee vääriin paikkoihin esilämmityksessä ja jos kone ei olekaan täysin lämmin niin eri anturit antavat eri lämpöjä -> tietokone ei aina tiedä mitä pitäisi tehdä.
Touranissa noin kävi kun testailin tuon venttiilin tilaa, joten T5:ssa en sitten enää tutkinut sitä ;)
Magneettiventtiili on siis vain jos on tehdaskello - jälkiasennettu kellosarja ei tuota tuo mukanaan. Jälkiasennettu takaiskuventtiili on sitä varten ettei jäähdytysneste lähde kulkemaan väärään suuntaan ja/tai väärän paikkaan (eli turhaan taakse) ja aiheuta siten ongelmia käynnistyksessä tai turhaan lämmitä takaosan kennoa kun sen puhallin ei toimi.
Takaosan lämmitintä ei käytetä esilämmityksessä. Sisätilat bussissa/Multivanissa saa parhaiten lämpiämään jos asennuttaa (tai ottaa tehtaalta) erillisen ilmalämppärin repsikan penkin alle. Ilmalämppärin (esim. Webasto tai Eberi) voi sitten myös ajastaa tai kaukosäädimillä ohjata. Repsikan penkin alla on tilaa ulkopuolella tuon asennukseen.
Ilmalämppäri ei tietenkään lämmitä moottoria eikä jäähdytysnestettä lainkaan.
Käynnistymisongelmista en tarkemmin tiedä, mutta selittivät joskus että johtuu siitä kun lämmintä jäähdytysnestettä menee vääriin paikkoihin esilämmityksessä ja jos kone ei olekaan täysin lämmin niin eri anturit antavat eri lämpöjä -> tietokone ei aina tiedä mitä pitäisi tehdä.
Touranissa noin kävi kun testailin tuon venttiilin tilaa, joten T5:ssa en sitten enää tutkinut sitä ;)
Mulla on ongelmana T5 Multivanin kabiinin kylmyys pakkasella ennen ajoonlähtöä. Puolituntiakaan ei riitä kovin paljoa aukaisemaan tuulilasia jäähuuruista ja aika haaleata ilmaa tulee suuttimista tuulilasille.
Saksasta haettu Multivan tehdas Webastolla ja Suomessa asennetulla tarvikekello + kaukosäädin yhdistelmällä.
Kuinka lämpimäksi ohjaamon pitäisi pakkasella tulla Multivanin tehdas Webastolla ja kuinka pitkiä aikoja pidätte Webastoa päällä ennen ajoa?
Saksasta haettu Multivan tehdas Webastolla ja Suomessa asennetulla tarvikekello + kaukosäädin yhdistelmällä.
Kuinka lämpimäksi ohjaamon pitäisi pakkasella tulla Multivanin tehdas Webastolla ja kuinka pitkiä aikoja pidätte Webastoa päällä ennen ajoa?
Ei sitä Multivanin sisätilaa kovin lämpöiseksi saa ellei ole todella suuri akku autossa :)
30min on aika maksimi mitä uskaltaa ettei ala akku hiipumaan. Roikasta saa tietenkin lisävirtaa jos on tarvis ja silloin voi lämmitysaikaa pidentää.
Siksi asentavat noita ilmalämppäreitä usein Multivaniin ja pikkubusseihin kun siinä on sitä sisätilavuutta riittävästi 5kW vesilämppärille :)
Ilmalämppärin voi laittaa vaikka omasta akusta lämmittämään autoa kun siinä on omat puhaltimet jne.
Itsellä oli tupla-akut Multivanissa, mutta silti aina välillä pääsi akku hyytymään niin ettei toisesta akusta ollut hyötyä kun ei riittänyt pääakussa virta releen aukaisuun ;)
30min on aika maksimi mitä uskaltaa ettei ala akku hiipumaan. Roikasta saa tietenkin lisävirtaa jos on tarvis ja silloin voi lämmitysaikaa pidentää.
Siksi asentavat noita ilmalämppäreitä usein Multivaniin ja pikkubusseihin kun siinä on sitä sisätilavuutta riittävästi 5kW vesilämppärille :)
Ilmalämppärin voi laittaa vaikka omasta akusta lämmittämään autoa kun siinä on omat puhaltimet jne.
Itsellä oli tupla-akut Multivanissa, mutta silti aina välillä pääsi akku hyytymään niin ettei toisesta akusta ollut hyötyä kun ei riittänyt pääakussa virta releen aukaisuun ;)
Toinen akku ja defan akkuvahti tuli heti tuonnin jälkeen laitettua. Mutta pitää pohtia tuota ilmapuhallinta, sellainen on Eberspächer-merkkisenä toisessa pakettiautossa ja tosi kuumaa tulee melkein heti lämmittimen startattua.
Varmasti joutuisi pitämään roikassa Multivania aamuisin latautumassa (lohkolämmitin puuttuu), Webasto ja ilmapuhallin samanaikaisesti tohisten :)
Varmasti joutuisi pitämään roikassa Multivania aamuisin latautumassa (lohkolämmitin puuttuu), Webasto ja ilmapuhallin samanaikaisesti tohisten :)
Das Magnetventil on nyt ohjelmallisesti poissa pelistä. Kauan piti VV-auton gurua suostutella että se tuon koodin paljasti ja nyt pitäisi olla "aina auki" eli aina lämmittää konetta ja koppia.
Aamulla nähdään miten jätkälle käy. Suurin arvoitus on ,onko sisätilaan riittänyt tunnin tohinalla yhtään lämpöä.
Aamulla nähdään miten jätkälle käy. Suurin arvoitus on ,onko sisätilaan riittänyt tunnin tohinalla yhtään lämpöä.
No yllättäen en ole itse päässyt kokemaan aamulämpöjä kun on kuskit olleet niin ahneesti töissä. Haastattelutulos on kuitenkin että entistä kylmempi kabiini tosiaan on aamusella, mutta tässä tapauksessa oli vain 30 minuutin lämmitys. Oli sinne lämpöä kuitenkin tullut eli ihan odotettu tulos. Koneen lämmöstä ei ollut havaintoja.
Taukotilalämmityksessä en huomannut mitään eroa entiseen mutta ei sitä pakkastakaan juuri ollut. Sitten nähdään ku pitäs pysyä kopissa kuumana -30 asteissa.
Kun on tarkkoja havaintoja aamulämmityksistä, lupaan raportoida. Tähän mennessä näyttää toimivan niinkuin pitääkin. Seuraava projekti on saada puhaltimen lämmitys-nopeus laskettua ykköseen nykyisen minimikakkosen sijaan.
Ja tosiaan en itse ollut puhelimessa joten en tiedä tuota koodia. Mukautusvalikosta se kuitenkin tehtiin ja tosiaan se on mahdollista tehdä.
Taukotilalämmityksessä en huomannut mitään eroa entiseen mutta ei sitä pakkastakaan juuri ollut. Sitten nähdään ku pitäs pysyä kopissa kuumana -30 asteissa.
Kun on tarkkoja havaintoja aamulämmityksistä, lupaan raportoida. Tähän mennessä näyttää toimivan niinkuin pitääkin. Seuraava projekti on saada puhaltimen lämmitys-nopeus laskettua ykköseen nykyisen minimikakkosen sijaan.
Ja tosiaan en itse ollut puhelimessa joten en tiedä tuota koodia. Mukautusvalikosta se kuitenkin tehtiin ja tosiaan se on mahdollista tehdä.
Mitä tähän nyt sanois. Hyvin on pelannut mutta koppi on kohtuu kylmä aamuisin kun pitää koko vesitilaa lämmittää. Eli kone tykkää mutta kuski kärsii. Ei mitään muita ongelmia ole ilmennyt muutoksen jälkeen.
Hyvä systeemi on vaan menty pilaamaan liialla ja liian vähällä automatiikalla.
Työautossa olisi hyvä olla kaikki mahdollisuudet avoinna käyttäjälle. Nyt pukkaa koko ajan kylmää sisälle eli sisätilalämppärikin on turha hankinta. No pääasia että lohko saa lämmintä kuten tosiaan mainittu, sillä säteilijällä ei tee mitään. 500w hukkaan heitettyä tehoa.
Hyvä systeemi on vaan menty pilaamaan liialla ja liian vähällä automatiikalla.
Työautossa olisi hyvä olla kaikki mahdollisuudet avoinna käyttäjälle. Nyt pukkaa koko ajan kylmää sisälle eli sisätilalämppärikin on turha hankinta. No pääasia että lohko saa lämmintä kuten tosiaan mainittu, sillä säteilijällä ei tee mitään. 500w hukkaan heitettyä tehoa.
Lueskelin noita Saksan foorumeita ja tuli eteen mielenkiintoinen artikkeli tosta "das Magnetventil".stä (N279) joka kuvassa ylempänä tässä ketjussa. Güntherit kikkailleet vastuksella tai releellä venttiilin pois käytöstä ja saaneet taukolämmittimen lämmittämään vain moottoria. Näin siis kun on tehtaan asentama ohjainkello katossa. Ongelmana on vielä sisäpuhallin, joka menee automaattisesti II teholle.
Ovat ottaneet liittimen irti kys. venttiilistä ja liittäneet venttiiliin menevään johtoon alkuperäisillä laattaliittimillä (N 103 361 05) joko keraamisen vastuksen arvoilla: 68 Ohm:n, 17 W tai ihan normaalin 12 V releen. Rele ei kuulemma lämpene niin paljon, kuin keraaminen vastus ja on helpompi asentaa, kun yleensä valmiina kiinnityskorva ruuvia varten. Mittailin kotona normaalin releen vastusarvoja ja oli noin 61 Ohmia.
VW:ltä saa myös tilattua valmista 50 cm pituista kaksoiskaapelia (EDIT: ei ole kaksoiskaapeli, vaan yksittäinen johto, jonka molemmissa päissä valmiit liittimet) (000 979 132 A) kys. laattaliittimillä. Sit tarvitaan lisäksi sopiva liitin, joka sopii magneettiventtiilin menevään johtoon (1J0 973 802). Mikäli haluaa laittaa pöly/lika suojan venttiilin liittimeen, niin sitten ostaa vielä liittimen (1J0 973 702), jonka tökkää ventiilin liittimen suojaksi.
Kuullostaa hieman sekavalle...
Ovat ottaneet liittimen irti kys. venttiilistä ja liittäneet venttiiliin menevään johtoon alkuperäisillä laattaliittimillä (N 103 361 05) joko keraamisen vastuksen arvoilla: 68 Ohm:n, 17 W tai ihan normaalin 12 V releen. Rele ei kuulemma lämpene niin paljon, kuin keraaminen vastus ja on helpompi asentaa, kun yleensä valmiina kiinnityskorva ruuvia varten. Mittailin kotona normaalin releen vastusarvoja ja oli noin 61 Ohmia.
VW:ltä saa myös tilattua valmista 50 cm pituista kaksoiskaapelia (EDIT: ei ole kaksoiskaapeli, vaan yksittäinen johto, jonka molemmissa päissä valmiit liittimet) (000 979 132 A) kys. laattaliittimillä. Sit tarvitaan lisäksi sopiva liitin, joka sopii magneettiventtiilin menevään johtoon (1J0 973 802). Mikäli haluaa laittaa pöly/lika suojan venttiilin liittimeen, niin sitten ostaa vielä liittimen (1J0 973 702), jonka tökkää ventiilin liittimen suojaksi.
Kuullostaa hieman sekavalle...
Viimeksi muokannut aari, 20.2.2012 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkälaiset vikakoodit vetäisee jos raakasti katkaisee sisäpuhaltimen sähköt erillisellä kytkimellä webastokäytön ajaksi? Hanskalokeroon "go-baby-go" kytkin jonka napsaa auki kun jättää illalla auton parkkiin. Nyt kun das magnetventil on koodattu auki niin koko systeemiähän se lämmittää mutta eihän se suuri hukka ole jos puhallin on mykkä.
Ja sittenhän se sisätilan sähkölämmitin ois toimiva kun ei puhallin pumppais kylmää ilmaa sisään. Ja tulis heti lämmintä hyttiin ku käynnistää auton/antaa puhaltimelle sähköä.
Ja sittenhän se sisätilan sähkölämmitin ois toimiva kun ei puhallin pumppais kylmää ilmaa sisään. Ja tulis heti lämmintä hyttiin ku käynnistää auton/antaa puhaltimelle sähköä.
Mulla on T4:ssa lohkolämppäri, laturi, eeperi ja 3kW rakennuslämmitin sisätilalämppärinä,
kyllä tarkenee lähteä vaikka -30°C pakkasista ajelemaan.. AIkaisemmin eeperi ja lohkolämppäri sai koneen lämmöt nousemaan mittarin mukaan 90°, mutta ei saa enää, epäilen että lohkolämppäri on pimahtanut... onneksi sentään vielä eeperi pelaa ja tuo rakennuslämmitin, on muuten miltei pakollinen noin isossa ilmatilassa, sitä ei mikään perus sisätilalämppäri lämmitä, vaikka tehoakin olisi, tuo rakennuslämmitin siirtelee sisätiloissa niin paljon tehokkaammin sitä ilmaa!
kyllä tarkenee lähteä vaikka -30°C pakkasista ajelemaan.. AIkaisemmin eeperi ja lohkolämppäri sai koneen lämmöt nousemaan mittarin mukaan 90°, mutta ei saa enää, epäilen että lohkolämppäri on pimahtanut... onneksi sentään vielä eeperi pelaa ja tuo rakennuslämmitin, on muuten miltei pakollinen noin isossa ilmatilassa, sitä ei mikään perus sisätilalämppäri lämmitä, vaikka tehoakin olisi, tuo rakennuslämmitin siirtelee sisätiloissa niin paljon tehokkaammin sitä ilmaa!
Jatkoin lueskelua Germanian palstalla, mutta en löytänyt vastausta vikakoodi kysymykseen.
Ohjeistuksen kumminkin, mikä johto ohjaa puhllinnopeutta:
Elikkä lämmönsäätimien panelin takanaa pitäis löytyä pistoke T5d, jonka PIN 4:n kautta hoituu puhaltimen nopeus kakkoselle. PIN 4:een pitäis tulla vihreä ja valkoinen/vihreä johto. Jos nyppää irti ton vihreän johdon, niin puhallin ei lähde päälle. (Mielestäni ei pitäisi tuottaa vikakoodia, koska on releohjattu ja relehän lähettää vain käskyn eteenpäin, mutta käsky ei tule ikinä perille. Ei varmaankaan relettä kiinnosta, että vastaako flekti takas: "Täällä ollaan ja puhallellaan II teholla.."?) Voihan myös laittaa katkaisimen väliin tai laittaa vihreä johto PIN 2:een (valkoinen/musta johto), niin puhallin pyörisi ykkösnopeudella.
Ohjeistuksen kumminkin, mikä johto ohjaa puhllinnopeutta:
Elikkä lämmönsäätimien panelin takanaa pitäis löytyä pistoke T5d, jonka PIN 4:n kautta hoituu puhaltimen nopeus kakkoselle. PIN 4:een pitäis tulla vihreä ja valkoinen/vihreä johto. Jos nyppää irti ton vihreän johdon, niin puhallin ei lähde päälle. (Mielestäni ei pitäisi tuottaa vikakoodia, koska on releohjattu ja relehän lähettää vain käskyn eteenpäin, mutta käsky ei tule ikinä perille. Ei varmaankaan relettä kiinnosta, että vastaako flekti takas: "Täällä ollaan ja puhallellaan II teholla.."?) Voihan myös laittaa katkaisimen väliin tai laittaa vihreä johto PIN 2:een (valkoinen/musta johto), niin puhallin pyörisi ykkösnopeudella.
siis eikö webasto tosiaan lämmitä moottoria jos kauko-ohjaimesta käynnistää? (t5 -06 paku)
mulla sellanen ongelma että jos esilämmittää esim.30-40 min pikkupakkasella joutuu aika pitkään starttaamaan että lähtee käyntiin, hehkutus on aika lyhyt. mutta lämmittämättä hehkuttaa paljon pidempään ja lähtee laakista käyntiin..
mulla sellanen ongelma että jos esilämmittää esim.30-40 min pikkupakkasella joutuu aika pitkään starttaamaan että lähtee käyntiin, hehkutus on aika lyhyt. mutta lämmittämättä hehkuttaa paljon pidempään ja lähtee laakista käyntiin..
Mietiskelin tässä notta jos vaihtais tuossa magneettiventtiilillä noiden letkujen paikkaa.
Eli lämppärinkennolle menevän laittais tuohon moottorille menevään. Silloinhan tuo lämmitin lämmittäis periaatteessa pelkkää moottoria.. olenko aivan hakoteillä. Kurja lähteenkäyntiin tuo auto. -06 t5 tehtaankellolla.
edit.
Eikö tuon letkulämmittimen voi automaatissa laittaa tuon vaihteistoöljynlauhduttimen viereen? Näyttää menevän nuo letkut tuohon moottoritilaan ohittaen tuon magneettiventtiilin.
Eli lämppärinkennolle menevän laittais tuohon moottorille menevään. Silloinhan tuo lämmitin lämmittäis periaatteessa pelkkää moottoria.. olenko aivan hakoteillä. Kurja lähteenkäyntiin tuo auto. -06 t5 tehtaankellolla.
edit.
Eikö tuon letkulämmittimen voi automaatissa laittaa tuon vaihteistoöljynlauhduttimen viereen? Näyttää menevän nuo letkut tuohon moottoritilaan ohittaen tuon magneettiventtiilin.
Yritetään sama kanava mutta nollaksi. Huomenaamulla katotaan lämpesikö kone.
Tehtiin työkaverin kanssa nokian kännykästä kauko-ohjain tuohon webastoon. Sitä orkkiskelloahan pitää ala/oikea nappulasta painaa 2 kertaa niin lähtee tulille, ongelmana tottua lopettamaan soittaminen ajoissa ettei tule kolmatta painallusta... Kyllä se tästä, huomenna vekoy:lta liittimet, kotelo ja noian autolatiuri ettei nyt ihan amisstereoviritykseksi mene ja joku prepaidliittymä. Jos saisi viikonloppuna asennettua autoon kiinni...
Tehtiin työkaverin kanssa nokian kännykästä kauko-ohjain tuohon webastoon. Sitä orkkiskelloahan pitää ala/oikea nappulasta painaa 2 kertaa niin lähtee tulille, ongelmana tottua lopettamaan soittaminen ajoissa ettei tule kolmatta painallusta... Kyllä se tästä, huomenna vekoy:lta liittimet, kotelo ja noian autolatiuri ettei nyt ihan amisstereoviritykseksi mene ja joku prepaidliittymä. Jos saisi viikonloppuna asennettua autoon kiinni...
-07 olisi sama homma edessä, haluaisin magneettivenan auki jotta lämpeisi myös moottori, ketju on vanha ja epäselväksi jäi onko kenelläkään tullut noita käynnistymis ongelmia jos lämmittää koko koneen? Ja onnistuuko vdcs:llä koodata tuo venttiili auki asentoon ja jos onnistuu olisiko ohjetta jossain tiedossa?
letkulämmitin/t5
Onko Kukaan kerenny jo laittaa tollasta tt-thermo letkulämppäriä jossa pumppu itsessään tälläseen 2.5 axd koneeseen,Vois olla ihan hyvä vaihtoehto tolle säteilijä läpälle.Laittas vaikka ton 1000w mallin ja suoraan defa yhteen sopivana. Ken kokeilee?
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 15.9.2003 17:55
Katotaan kun pakkasta tulee, mieli tekisi joku tuollainen laittaa.
Nyt vielä ainakin riittää kun webasto toimii. Sen kanssa tulikin jo jonkun verran painittua, eli uusi akku penkin alle, vaihtavalla releellä kytkentä että kun auto lähtee käyntiin niin webastolta katkeaa virta ettei turhaan ole pätkäajossa päällä. Releelle on kyllä vielä katkaisijakin että kovilla pakkasilla saa webaston ajossakin päälle.
Sitten magneettiventtiilin koodaus, Autocom-ohjelmallakin onnistui muuttaa kanava 04 ykkösestä nollaksi ja nyt tuntuu lämpiävän kone ja sisätilat yhtä kyytiä.
Ja vielä T100HTM-kaukosäädön asennus. Enää akkulaturit molemmille akuille niin saa talvi tulla.
Käyntiinlähtö on ainakin näillä nollakelleillä ollut ihan ok lämmityksen jälkeen. Toki puolentunnin lämmityksellä ei vielä kovin lämmintä ole sisällä.
Nyt vielä ainakin riittää kun webasto toimii. Sen kanssa tulikin jo jonkun verran painittua, eli uusi akku penkin alle, vaihtavalla releellä kytkentä että kun auto lähtee käyntiin niin webastolta katkeaa virta ettei turhaan ole pätkäajossa päällä. Releelle on kyllä vielä katkaisijakin että kovilla pakkasilla saa webaston ajossakin päälle.
Sitten magneettiventtiilin koodaus, Autocom-ohjelmallakin onnistui muuttaa kanava 04 ykkösestä nollaksi ja nyt tuntuu lämpiävän kone ja sisätilat yhtä kyytiä.
Ja vielä T100HTM-kaukosäädön asennus. Enää akkulaturit molemmille akuille niin saa talvi tulla.
Käyntiinlähtö on ainakin näillä nollakelleillä ollut ihan ok lämmityksen jälkeen. Toki puolentunnin lämmityksellä ei vielä kovin lämmintä ole sisällä.
Tuolla HTM100 kaukosäätimellä pystyy muokkaamaan haluttua lämmitystehoa, ainakin Climatronicin kanssa. 5 eri tehoaluetta, huomaa kyllä käytännössä.
Ja kun akkulatureja laitat, laita samalla akkulämmittimet, ja laturit ne lämmittimet huomioiden. Min. 6A.
Lämpimässä akussa on paukkua aivan eri planeetalta; jaksaa startata ja ottaa virtaa vastaan.
Ja kun akkulatureja laitat, laita samalla akkulämmittimet, ja laturit ne lämmittimet huomioiden. Min. 6A.
Lämpimässä akussa on paukkua aivan eri planeetalta; jaksaa startata ja ottaa virtaa vastaan.
Itse kattelin samaa tt-thermo letkulämppäriä t5 portteriin kun kehtaisi aina kotipihassa webastoa pyörittää. Tarviikohan autoon tehä mitään muutoksia jos laittaa tollasen pumpulla olevan lämmittimen. Lähinnä sitä tässä haen että ei haittaa nesteen kiertoa ajossa tai webaston toimintaa. Meinas vähä kiukkua aamulla puskea ennen töihinlähtöä kun edes webasto tahtonut toimia kun oli pakkasta -32 astetta ja lohkolämmittimeksi joku viisas on ottanut säteilijän...
-
- -
- Viestit: 48
- Liittynyt: 10.10.2013 5:53
Itsellä TT-Thermo 1000 Paikallaan ollut reilu kaksi viikkoa ja voin kertoa et on pätevä.. Paisuntasäiliön pohjasta lähtevään letkuun tökkäsin ja huolella ilmaus vaikka ei noi ilmat sitä haitannut vaan auttoi vaan ilmauksessa. lämpee siis kantta myöten 30asteen pakkasessa.
suosittelen 1500 jos sulakkeet kestää.. :)
Itsellä siis 2.5TDI -98malli..
suosittelen 1500 jos sulakkeet kestää.. :)
Itsellä siis 2.5TDI -98malli..
Ja täällä 2.4d:n kaverina sisäkennon letkussa 1000W TT (suositeltu asennuspaikka).
Näillä pikkupakkasilla (0-> -15c) tulee käytännössä sisälle heti haaleaa/käteen lämmintä ilmaa kun auton laittaa käyntiin. Isommilla -15c < pakkasilla vaatii vähän ajoakin päälle.
Mutta motti lämpiää ja teho riittää vaikka tuossa portterissa on normaalia enemmän lämmitettävää nestettä (takatilan kennot jne). 1500W:n tehot ehkä jaksaisivat pidemmälle.
Näppärä keksintö kun neste kiertää aina lämmittäessä.
Nyt tosin tuossa odottaisi Thermo Top asennusta portteriin.
Näillä pikkupakkasilla (0-> -15c) tulee käytännössä sisälle heti haaleaa/käteen lämmintä ilmaa kun auton laittaa käyntiin. Isommilla -15c < pakkasilla vaatii vähän ajoakin päälle.
Mutta motti lämpiää ja teho riittää vaikka tuossa portterissa on normaalia enemmän lämmitettävää nestettä (takatilan kennot jne). 1500W:n tehot ehkä jaksaisivat pidemmälle.
Näppärä keksintö kun neste kiertää aina lämmittäessä.
Nyt tosin tuossa odottaisi Thermo Top asennusta portteriin.
Re: T5 2.5TDI koneeseen letkulämmitin
Oisko kellään kuvaan mihin ootte laittanut t5 ton tt-vesikiertoisen letkulämmittimen.? Kyseessä on T5 multivan, siinä on webasto joka lähtee käyntiin kun laittaa auton käyntiin. Minkälainen homma se on saada toimiin napilla että sais käydä laittaan päälle ennen lähtöä että kone lämpiäis?
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 27.2.2021 15:00
Re: T5 2.5TDI koneeseen letkulämmitin
Huomasin tän melkein kaksi vuotta myöhässä, mutta siltä varalta että esolla tai muilla asia on vielä ajankohtainen, tässä megapitkä tiivistelmä projektistani ja kokemuksistani lämmittimien ihmeellisessä maailmassa:
Mulla oli täsmälleen samat pohdinnat oman Multivan -06 kanssa (2.5 TDI eli AXD-moottori), kuin Esolla. Oli kyllä melkoinen selvittäminen, meni pari päivää erilaisten huoltomanuaalien etsimisessä ja perehtyessä, sekä ammattilaisiakin haastatellessa, mutta luonto ei antanut luovuttaa.
Päädyin asennuttamaan:
- Webasto 1533 kellokytkimen, jossa siis on painike jolla ThermoTop Z35-D (aux / supply / parking heater) saadaan manuaalisesti käyntiin 30 minuutiksi.
- Defa säteilylämmittimen (300W), ohjattuna Defan 12v releellä
- Defa sisälämmittimen (1800W), ohjattuna toisella Defan 12v releellä
- Erillinen sisäpistorasia ylläpitolaturille (C-TEK MXS 5.0)
Asennukset on tehty tai teetetty ammattilaisten toimesta, sähkö- ja paloturvallisuus varmistaen (Alppilan autohuolto Helsingin Pitäjänmäellä teki selvästi hyvää duunia - mainitsisin mekaanikon tässä nimeltäkin, mutta ehkä pitäisi kysyä lupa ensin).
Eson kysymä Webasto 1533-kellokytkin ja asennussarja (KW 813205) maksoi muistaakseni luokkaa 250 eur. Maahantuoja on Kaha. Asennukseen ja johdotukseen meni varmasti pari tuntia. Asennussarjan mukana tuli ohje - sen tuodaan kellokytkimeltä tuodaan muistaakseni kaksi johtoa (W-Bus ja kiertovesipumpun plussa) maton alla kuljettajan penkin alle josta läpivienti auton pohjaan, josta mennään kuskin puolella thermo top:lle ja päätetään siihen eksoottiseen Webasto-liittimeen. Kojelaudassa johtosarja kytketään myös tuuletinohjaimeen (katkaistaan johto ja krimpataan abikoliittimillä johtosarjaan). Tosin jos sulla on Multivanissa Air Top kuten mulla, jättäisin sisätuulettimen kytkemisen suosiolla väliin.
Sähkökäyttöisissä lämmittimissä päädyin Defan säteilylämmittimeen, koska säilytän autoa lähes aina hallissa - ja jos auto onkin ulkona, käytän silloin tietysti webastoa, enkä defaa. TT-thermo olisi toki säteilylämmitintä tehokkaampi, mutta tuo taas yhden hajoavan lenkin nestekiertoon. Minun tapauksessani tämä vaikutti huonolta trade-offilta.
Kylmällä säällä vaikuttaisi, että Webasto thermo top käynnistyy edelleen automaattisesti ajossa, auttamaan moottoria lämpenemään nopeammin. (Myös maski voisi myös auttaa tässä, joten sellainenkin on ostoslistalla).
Esilämmittäminen webastolla on toiminut tosi hyvin pakkasilla, tuntuisi että polttoainettakin säästyy ajossa, vaikka tarkasti en olekaan mitannut. Jos thermo top on päällä kun auton käynnistää, kellokytkimeen tulee teksti "F--", josta en tiedä yhtään mitä se meinaa.
Autossani on myös Webasto Air Top 3500 ST -sisälämmitin omalla ohjauspaneelillaan (7H5919044K), mutta sitä en tässä vaiheessa yrittänyt ohjata sen kummemmin, vaikka siihenkin on jo pari ideaa.
Defan säteily- ja sisälämmittimen releitä ohjaan pikaviesteillä - ja käytän toimintoa käytännössä joka päivä. Toiminto on toteutettu relekortilla, raspberry pi:llä ja node-red -kehyksellä. Autossa on Teltonikan RUT240 mobiilitukiasema joka on osoittautunut tosi luotettavaksi. Harkitsen Raspbin korvaamista jollakin luotettavammalla arkkitehtuurilla, vaikka varsin luotettavasti tuokin on toiminut.
Seuraavaksi aion kokeilla liittyä Webaston moottorilämmittimen W-BUS-väylään jotta voisin ohjata sitäkin pikaviesteillä. Jos jollakin on samansuuntaisia pyrkimyksiä, laita viestiä niin ehkäpä voidaan jakaa ideoita tai lopputuloksia. Kopiointi on älyttömän paljon helpompaa kuin kehittäminen.
Mulla oli täsmälleen samat pohdinnat oman Multivan -06 kanssa (2.5 TDI eli AXD-moottori), kuin Esolla. Oli kyllä melkoinen selvittäminen, meni pari päivää erilaisten huoltomanuaalien etsimisessä ja perehtyessä, sekä ammattilaisiakin haastatellessa, mutta luonto ei antanut luovuttaa.
Päädyin asennuttamaan:
- Webasto 1533 kellokytkimen, jossa siis on painike jolla ThermoTop Z35-D (aux / supply / parking heater) saadaan manuaalisesti käyntiin 30 minuutiksi.
- Defa säteilylämmittimen (300W), ohjattuna Defan 12v releellä
- Defa sisälämmittimen (1800W), ohjattuna toisella Defan 12v releellä
- Erillinen sisäpistorasia ylläpitolaturille (C-TEK MXS 5.0)
Asennukset on tehty tai teetetty ammattilaisten toimesta, sähkö- ja paloturvallisuus varmistaen (Alppilan autohuolto Helsingin Pitäjänmäellä teki selvästi hyvää duunia - mainitsisin mekaanikon tässä nimeltäkin, mutta ehkä pitäisi kysyä lupa ensin).
Eson kysymä Webasto 1533-kellokytkin ja asennussarja (KW 813205) maksoi muistaakseni luokkaa 250 eur. Maahantuoja on Kaha. Asennukseen ja johdotukseen meni varmasti pari tuntia. Asennussarjan mukana tuli ohje - sen tuodaan kellokytkimeltä tuodaan muistaakseni kaksi johtoa (W-Bus ja kiertovesipumpun plussa) maton alla kuljettajan penkin alle josta läpivienti auton pohjaan, josta mennään kuskin puolella thermo top:lle ja päätetään siihen eksoottiseen Webasto-liittimeen. Kojelaudassa johtosarja kytketään myös tuuletinohjaimeen (katkaistaan johto ja krimpataan abikoliittimillä johtosarjaan). Tosin jos sulla on Multivanissa Air Top kuten mulla, jättäisin sisätuulettimen kytkemisen suosiolla väliin.
Sähkökäyttöisissä lämmittimissä päädyin Defan säteilylämmittimeen, koska säilytän autoa lähes aina hallissa - ja jos auto onkin ulkona, käytän silloin tietysti webastoa, enkä defaa. TT-thermo olisi toki säteilylämmitintä tehokkaampi, mutta tuo taas yhden hajoavan lenkin nestekiertoon. Minun tapauksessani tämä vaikutti huonolta trade-offilta.
Kylmällä säällä vaikuttaisi, että Webasto thermo top käynnistyy edelleen automaattisesti ajossa, auttamaan moottoria lämpenemään nopeammin. (Myös maski voisi myös auttaa tässä, joten sellainenkin on ostoslistalla).
Esilämmittäminen webastolla on toiminut tosi hyvin pakkasilla, tuntuisi että polttoainettakin säästyy ajossa, vaikka tarkasti en olekaan mitannut. Jos thermo top on päällä kun auton käynnistää, kellokytkimeen tulee teksti "F--", josta en tiedä yhtään mitä se meinaa.
Autossani on myös Webasto Air Top 3500 ST -sisälämmitin omalla ohjauspaneelillaan (7H5919044K), mutta sitä en tässä vaiheessa yrittänyt ohjata sen kummemmin, vaikka siihenkin on jo pari ideaa.
Defan säteily- ja sisälämmittimen releitä ohjaan pikaviesteillä - ja käytän toimintoa käytännössä joka päivä. Toiminto on toteutettu relekortilla, raspberry pi:llä ja node-red -kehyksellä. Autossa on Teltonikan RUT240 mobiilitukiasema joka on osoittautunut tosi luotettavaksi. Harkitsen Raspbin korvaamista jollakin luotettavammalla arkkitehtuurilla, vaikka varsin luotettavasti tuokin on toiminut.
Seuraavaksi aion kokeilla liittyä Webaston moottorilämmittimen W-BUS-väylään jotta voisin ohjata sitäkin pikaviesteillä. Jos jollakin on samansuuntaisia pyrkimyksiä, laita viestiä niin ehkäpä voidaan jakaa ideoita tai lopputuloksia. Kopiointi on älyttömän paljon helpompaa kuin kehittäminen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 10 vierailijaa