SRC Scirocco 3, Rallycross SM 2011
Valvoja: ffp jäsenet
SRC Scirocco 3, Rallycross SM 2011
Vihdoin saatiin projekti käyntiin. Aihio saapuu huomenna talliin ja siitä alkaa armoton 6vk puristus. Auton pitäsi olla näyttelykunnossa Motorsportshowssa 8-9.1.2011 joten nyt ei voi jäädä tuleen makaamaan.
Lähtökohta:
Hahmotelma lopputuloksesta:
Lähtökohta:
Hahmotelma lopputuloksesta:
Viimeksi muokannut Coupe32V, 29.4.2011 20:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Etuvetoistahan SRC-luokan kalusto on alunalkaen ollut suurelta osalta, esim S40, kone vaan pitkittäin ja joku sopiva laatikko siihen jatkoksi.
Paljonko paloseinää saa nykysäännöillä muokata? Sprinteistähän katosi suuri määrä mielenkiintoista kalustoa akk:n typerän paloseinäsäännön takia vuosia sitten.
Paljonko paloseinää saa nykysäännöillä muokata? Sprinteistähän katosi suuri määrä mielenkiintoista kalustoa akk:n typerän paloseinäsäännön takia vuosia sitten.
Varsinkin nuo SRC S40 volvot ovat melkein 240 malleja, joissa on vaan uudemmat kuoret. Konetta on siirretty about puoli metriä taaksepäin, jolloin ajettavuus on takapotkulle parempi. Painopistehän on tällöin takapainotteinen. Hyvin ne kiskoo vinokoneesta potkua, 2,8 vapari + 8 venttiliä + 10000rpm = 400 hv.
Ensimäisen viikonlopun aikana päästiin aika hyvään vauhtiin. Auto purettu, kori digitoitu ja siirretty virtuaalimaailmaan, grilli tehty ja kylmät tyypit otettu. Seuravaksi suunnitellaan kardaanitunnelin ja taka-akselin tila sekä muutokset pyöräkoteloihin ja rintapeltiin tietokoneella.
Seuraavana tallissa pitäisi aloittaa kuitutyöt, turvakaarien suunnittelu ja korin "sheivaaminen"
Konehuoneen täytteeksi suunnitellaan VAG konsernin 6-sylinteristä voimanpesää. Tilavuuden ollessa siinä kolmen litran tuntumassa, ehkä hieman yli.
Seuraavana tallissa pitäisi aloittaa kuitutyöt, turvakaarien suunnittelu ja korin "sheivaaminen"
Konehuoneen täytteeksi suunnitellaan VAG konsernin 6-sylinteristä voimanpesää. Tilavuuden ollessa siinä kolmen litran tuntumassa, ehkä hieman yli.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kummastelinkin tätä Kouvolan finaaleissa kesällä. Mutta eikös tuo "melkein" samalla vaivalla tulis divariin? Esimerkiksi samalla periaatteella kuin Kanervan Fabia eli Audin tekniikkaa hyödyntäen? Tosin käyttökustannuksetkin pompsahtaa sinne 2X tai 3X-linjalle. Nyt kun vauhtiin päästään, niin milläs voimalinjalla tuo on tarkoitus toteuttaa vai onko sekin salaisuus (eikaivaan vieraskorinen Volvo tämäkin)?
Toi kolmannen kuvan Demoauto oli meillä esillä Kouvolan Finaaleissa. Herättämässä huomiota ja esitellä tulevaa kautta.
Olkaa huoleti, ei tule Volvo Swappia. Tekniikka tulee olemaan koriin sopivaa, vaihteisto on SSF-pyörän valmistama. Perästä ei ole vielä ihan varmaa tietoa, riippuu miten saa välitykset sopimaan.
Taakse tulee erillisjousitus ja kaikki komponentit tehdään itse.
Tietokonemallinnusta käytetään alustageometrian ja varsinkin takapään osien suunnitteluun. Näillä tiedoilla voi tosin taivuttaa turvakaaretkin oikeaan muotoon, teettää kuituosien muotit, ja mitoittaa kaikki korin muutokset. Voi myös simuloida rasituspisteitä jne. mahdollisuuksia on rajattomasti.
Div. 1:ssä kustannukset on ihan eri tasolla. Lisäksi ei ole niin paljo aikaa että pystyis tuollaista huoltamaan siten että se pysyi järkevästi läjässä. Mukavampi että voi keskittyä kisaamaan ja ajamaan ja kisojen välillä voi tehdä jotain muutaki ku ruuvaamaan. SRC:ssä on muutenki tiukempaa vääntöä ja enemmän autoja ni on mukavampaa.
Olkaa huoleti, ei tule Volvo Swappia. Tekniikka tulee olemaan koriin sopivaa, vaihteisto on SSF-pyörän valmistama. Perästä ei ole vielä ihan varmaa tietoa, riippuu miten saa välitykset sopimaan.
Taakse tulee erillisjousitus ja kaikki komponentit tehdään itse.
Tietokonemallinnusta käytetään alustageometrian ja varsinkin takapään osien suunnitteluun. Näillä tiedoilla voi tosin taivuttaa turvakaaretkin oikeaan muotoon, teettää kuituosien muotit, ja mitoittaa kaikki korin muutokset. Voi myös simuloida rasituspisteitä jne. mahdollisuuksia on rajattomasti.
Div. 1:ssä kustannukset on ihan eri tasolla. Lisäksi ei ole niin paljo aikaa että pystyis tuollaista huoltamaan siten että se pysyi järkevästi läjässä. Mukavampi että voi keskittyä kisaamaan ja ajamaan ja kisojen välillä voi tehdä jotain muutaki ku ruuvaamaan. SRC:ssä on muutenki tiukempaa vääntöä ja enemmän autoja ni on mukavampaa.
kisojen välillä voi tehdä jotain muutaki ku ruuvaamaan
Heh..
Täsmälleen samalla tavalla uskoteltiin itsellemme ja kotiväelle 04-07, kun tuli krossivarikolla pyörittyä haalarit niskassa. On se kisojen välissä oleva kuukausikin melko lyhyt aika, jos vielä reeniä ja joitakin satunnaisia sprinttejä huvittaa suditella "väliajalla". Ja jos vielä sattuu kaatumaan esim. viikko ennen kisaa, voi postin käännellä tallille suoraan.
Mutta kyllä tätä on ensi kesänä vääntäydyttävä katsomaan, on sen verran eksoottinen peli syntymässä ja näköjään vaivoja säästelemättä.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
No niin poika saatiin vihdoinkin kuitumiehen käsittelystä kotiin. Hieman on rähjääntyny reissussa mutta ei pahemmin järkyttyny.
Huomenna sunnuntaina hommat jatkuu siis omassa tallissa, kone ja voimansiirto asetellaan sijoilleen jotta selviää tarvittavat korimuutokset. Vielä hieman työt haittaa harrastusta mutta keskivikkona alkaa laikka laulaa.
Tosiaan yksi moottori tuli viime viikolla haalittua, oikeaa mallia mutta hieman vaurioitunut. Sillä voidaan kuitenkin tehdä sovitus ja kansimies saa tehdä arvion mahdollisesta suorituskyvystä.
Kuituosat saadaan väliviikolla, turvakaarien asennus jouduttiin siirtämään uudenvuoden tienoille.
Maalaus on varattu viikolle 1 joten nipin napin ollaan vielä pääsemässä tavoiteaikatauluun. Töitä on kyllä tehtävä sillä periaatteessa nyt ei olla vielä tehty mitään oikeasti. 60 työtuntia takana. (tietysti suunnittelu puuttuu tästä).
Teamin sivut myös facebookissa.
http://www.facebook.com/#!/pages/Sciroc ... 9189217856
Ja kotisivut
www.rallycross.fi
Facebookissa voi myös seurata projektiamme, tänne tulee kuitenkin hieman projektimaisempaa materiaalia.
Huomenna sunnuntaina hommat jatkuu siis omassa tallissa, kone ja voimansiirto asetellaan sijoilleen jotta selviää tarvittavat korimuutokset. Vielä hieman työt haittaa harrastusta mutta keskivikkona alkaa laikka laulaa.
Tosiaan yksi moottori tuli viime viikolla haalittua, oikeaa mallia mutta hieman vaurioitunut. Sillä voidaan kuitenkin tehdä sovitus ja kansimies saa tehdä arvion mahdollisesta suorituskyvystä.
Kuituosat saadaan väliviikolla, turvakaarien asennus jouduttiin siirtämään uudenvuoden tienoille.
Maalaus on varattu viikolle 1 joten nipin napin ollaan vielä pääsemässä tavoiteaikatauluun. Töitä on kyllä tehtävä sillä periaatteessa nyt ei olla vielä tehty mitään oikeasti. 60 työtuntia takana. (tietysti suunnittelu puuttuu tästä).
Teamin sivut myös facebookissa.
http://www.facebook.com/#!/pages/Sciroc ... 9189217856
Ja kotisivut
www.rallycross.fi
Facebookissa voi myös seurata projektiamme, tänne tulee kuitenkin hieman projektimaisempaa materiaalia.
Kyl tää aikataulu alkaa itseäki mietityttään ku menny viikko meni toteutuksen osalta läskiks. No osia on nyt riittävästi, vehkeitä talli täys ja varmistettu niiden toimivuus ja että Migissä riittää kaasua ja lankaa.
6pv aikaa tehdä korimuuokset. Turvakaarien asennus 1-5.1. , maalaus loppiaisena, 24h kasaus ja sit messut.
Tekniikkaa ei ole tarkoitus sentään saada vielä kiinni. tarkoitus on että auto näyttää pikaisesti katsottuna valmiilta. Eli ulkokuori ja sisusta.
Kinkku paistettu ja kuusi koristeltu, aamulla alkaa rähinä.
Jos tää oikeesti onnistuu ni varmaan tulee ainaki meidän tallin ennätys, varsinki ku tekijöitä on kaikenkaikkiaan kolme ja niistä vaan 2 kerralla tallissa.
Tilannehan on se et mitään ei ole oikeastaan vielä tehty. Auto on vielä kuitumiehen jäljiltä rullaavana tallissa. Konehuoneesta on muutama pistehitsaus porattu.
Facebookiin tulee jotain kuvia päivän mittaan... Ja tänneki hieman myöhemmin.
6pv aikaa tehdä korimuuokset. Turvakaarien asennus 1-5.1. , maalaus loppiaisena, 24h kasaus ja sit messut.
Tekniikkaa ei ole tarkoitus sentään saada vielä kiinni. tarkoitus on että auto näyttää pikaisesti katsottuna valmiilta. Eli ulkokuori ja sisusta.
Kinkku paistettu ja kuusi koristeltu, aamulla alkaa rähinä.
Jos tää oikeesti onnistuu ni varmaan tulee ainaki meidän tallin ennätys, varsinki ku tekijöitä on kaikenkaikkiaan kolme ja niistä vaan 2 kerralla tallissa.
Tilannehan on se et mitään ei ole oikeastaan vielä tehty. Auto on vielä kuitumiehen jäljiltä rullaavana tallissa. Konehuoneesta on muutama pistehitsaus porattu.
Facebookiin tulee jotain kuvia päivän mittaan... Ja tänneki hieman myöhemmin.
Voisin tulla auttelemaankin jos apu kelpaa ja jotain apua/osia irtoaisi omaan projektiinikin:) Tosin apumiehen hommia ehkä vaan kun hitsaus ei ole leipälajini:D kyllä nyt jotain hiomista ja tämmöstä pystysin tekemään että kasausta^^ laittele vietiä jos tarvetta työvoimalle. Tosin vasta maanantaina voisin tulla, kun on nämä joulun kiireet.. tosin en tiiä missä päin talli edes sijaitsee:S
Onko nuo scirrion vanteet vielä tallella ja kerrotko yvssä millaset ne mahtaisi olla? voisin tartte omaan prokkikseen.
Onko nuo scirrion vanteet vielä tallella ja kerrotko yvssä millaset ne mahtaisi olla? voisin tartte omaan prokkikseen.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
Vetää aika hiljaseksi kyllä. Mutta yksi todella huomattavasti mentaliteettia horjuttava asia tässä on nyt tuo teidän yksi sponsori joka kovasti viittaisi käyttövoimaan, mutta mitä sinne keulaan oikein tulee? Piti oikein tsekata wikipediasta että mitä kuusimukisia voimasavukoneita VAG:iilta edes löytyy. Ja eihän noita näyttänyt monta olevan. Hattu nousee.
Paljastetaan tarkempia yksityiskohtia tekniikasta kunhan saadaan kansimiehen siunaus ja riittävä arvio tehosta. Pitäis saada min 380Hv 98 bensalla.
Aattona saatiin kardaanitunnelin reikä tehtyä ja tunneli sovitettu. Tänään laitetaan kiinni. Sunnuntaina piirretään lisää osia, Takatolpiien paikat,penkkien kiinnitykset, turvavöiden kiinnitykset, tuliseinä eteen ja taakse. Toivottavasti saadaan ne heti maanantaina leikattua ja tiistaina pääsee niitä asentamaan.
Aattona saatiin kardaanitunnelin reikä tehtyä ja tunneli sovitettu. Tänään laitetaan kiinni. Sunnuntaina piirretään lisää osia, Takatolpiien paikat,penkkien kiinnitykset, turvavöiden kiinnitykset, tuliseinä eteen ja taakse. Toivottavasti saadaan ne heti maanantaina leikattua ja tiistaina pääsee niitä asentamaan.
Kuulumisia tallista. Muutaman huolipäivän jälkeen oli pakko ryhdistäytyä ettei jää viime tippaan.
Sunnuntaina (edit: LUE TORSTAINA) tehtiin porukalla yli 100h kilpuria ja oikeastaan kaikki vain messujen takia. No tulihan panostettua kunnolla vaikkei lopputulos olekaan se mitä alunperin piti. Lopullinen kiitos siitä kuuluu lumimyräkälle.
Tilanne to 6.1 n. klo 12:00
Ja tässä työpäivän lopuksi. Hommat oli lopetettava jo puoliltaöin ku ei pystyny tekemääm mitään.
Aaamuksi jäi vielä jonkinverran kasailua, korin myllytys, teippailua, messumateriaalien luominen ja messuosaston rakentaminen. Valmista pitäisi olla 13:00, silloin alkaa lehdistö aika.
Sunnuntaina (edit: LUE TORSTAINA) tehtiin porukalla yli 100h kilpuria ja oikeastaan kaikki vain messujen takia. No tulihan panostettua kunnolla vaikkei lopputulos olekaan se mitä alunperin piti. Lopullinen kiitos siitä kuuluu lumimyräkälle.
Tilanne to 6.1 n. klo 12:00
Ja tässä työpäivän lopuksi. Hommat oli lopetettava jo puoliltaöin ku ei pystyny tekemääm mitään.
Aaamuksi jäi vielä jonkinverran kasailua, korin myllytys, teippailua, messumateriaalien luominen ja messuosaston rakentaminen. Valmista pitäisi olla 13:00, silloin alkaa lehdistö aika.
Viimeksi muokannut Coupe32V, 7.1.2011 0:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuten huomata saattaa merkittävin puuttuva seikka on turvakaaret joiden asennus siirtyi viikolla. Siksi jouduimme muuttamaan näyttelyn teemaa aivan toisenlaiseksi. Eli ajatus on nyt esitellä Rallicross auton rakennetta ja kilpakäyttöä varten tehtäviä muutoksia.
Näyttelyssä on kaikesta huolimatta auton ensiesittely ja paljastetaan teknisiä yksityiskohtia.
Ensimmäinen lehtijuttu on tuloillaan ja mahdollisesti SM-sarjan sivustolle.
Moottoripuolella joudumme valitettavasti käyttämään alumiinilohkoista 6-sylinteristä konetta...
Näyttelyssä on kaikesta huolimatta auton ensiesittely ja paljastetaan teknisiä yksityiskohtia.
Ensimmäinen lehtijuttu on tuloillaan ja mahdollisesti SM-sarjan sivustolle.
Moottoripuolella joudumme valitettavasti käyttämään alumiinilohkoista 6-sylinteristä konetta...
-
- -
- Viestit: 83
- Liittynyt: 6.8.2009 15:33
Kyllähän pajalle.comin Corradokin keräsi uteliaita katselijoita muinoin Tampereen näyttelyssä koska oli projektiasteella.
Kyllä näin vaihtelu virkistää. Ja kesäkilpailukaluston pitääkin olla tässä vaiheessa vuotta muttereina.
Auto saatiin kuin saatiinkin tavoitteiden mukaiseen kuntoon ja ajoissa messukeskukseen.
Laitan huomenna hieman kuvia, jos kaikki ei tule livenä ihmettelemään. MotorSport puoli vaikuttaa ihan kelvolta ja Expon puolellakin on hienoja uusia autoja.
Auto saatiin kuin saatiinkin tavoitteiden mukaiseen kuntoon ja ajoissa messukeskukseen.
Laitan huomenna hieman kuvia, jos kaikki ei tule livenä ihmettelemään. MotorSport puoli vaikuttaa ihan kelvolta ja Expon puolellakin on hienoja uusia autoja.
Tuolta mediapaketista näyttäis löytyvän nyt hiukan tuota tietoa siitä moottoristakin :)
Tekniset tiedot:
Auto: Volkswagen Scirocco R 2011
Moottori: 3.2 FSI V6
Vaihteisto: 4 tai 5 vaihteinen suorakytkentävaihteisto
Vetotapa: 2wd, takaveto
Maksimiteho: n. 300kw
Maksimivääntö: n. 400Nm
Huippunopeus: n. 190km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h: n.4s
Paino: 1270kg (kuljettajan kanssa)
Tarkka jätkä!
Jep eli 90 asteen V6 moottorilla mennään. VR6 olis ollu kyllä pähee mutta siinä on pari tekijää mitkä tekee asian liian hankalaksi.
a) painoa n. 40kg enemmän kuin tuossa täys alukoneessa.
b) Koneen virittäminen 300 kilowattiseksi tuntuu olevan nykytietämyksellä mahdotonta.
No ei Scirocco tätä varmaan pahasti vierasta.
Voimansiirtopuoli on vielä ihan auki. Jotenki ehkä haluaisi hyödyntää suomalaista osaamista. Moottorinohjauskin on selvityksen alla. Etupään ratkaisut alkaa olemaan kokonaisuutena selviä, takapään rakenne onkin hieman hankalampi. Luokkien säännöissä on takapään rakenteen suhteen sen verran hajontaa että useampaan luokkaan sopivaa, toimivaa rakennettta joutuu hieman pohtimaan.
Tässä just ajellaan Laukaaseen viemään autoa kaarispecialistille.
Jep eli 90 asteen V6 moottorilla mennään. VR6 olis ollu kyllä pähee mutta siinä on pari tekijää mitkä tekee asian liian hankalaksi.
a) painoa n. 40kg enemmän kuin tuossa täys alukoneessa.
b) Koneen virittäminen 300 kilowattiseksi tuntuu olevan nykytietämyksellä mahdotonta.
No ei Scirocco tätä varmaan pahasti vierasta.
Voimansiirtopuoli on vielä ihan auki. Jotenki ehkä haluaisi hyödyntää suomalaista osaamista. Moottorinohjauskin on selvityksen alla. Etupään ratkaisut alkaa olemaan kokonaisuutena selviä, takapään rakenne onkin hieman hankalampi. Luokkien säännöissä on takapään rakenteen suhteen sen verran hajontaa että useampaan luokkaan sopivaa, toimivaa rakennettta joutuu hieman pohtimaan.
Tässä just ajellaan Laukaaseen viemään autoa kaarispecialistille.
Tässä just ajellaan Laukaaseen viemään autoa kaarispecialistille.
Eli ilmeisesti tuonne http://www.jmstechnic.fi/
Lienee yksi parhaimmista tekijöistä ainakin työn jäljen perusteella. Ja puhuu nuo referenssitkin kyllä aika hyvin puolestaan.
Löytyykös tommoseen valmiita kaarsarjoja vai pitääkö askarrella/paskarrella kaikki itse?
Ralli.netin puolella näytti olevan kuvalinkkejä messuilta ja muutama kuva tästäkin, mutta lisää saa toki itsekin laittaa.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 109 vierailijaa