VW Bora 1.6 77kw -03, onko hyvä ostos?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

OQO
-

VW Bora 1.6 77kw -03, onko hyvä ostos?

ViestiKirjoittaja OQO » 25.11.2010 14:36

Eli tuollaista kaupattaisiin meikäläiselle, ajettu lähemmäs 300tkm. Täydellinen huoltokirja ja kuitit löytyy. Kestääkö tuollainen kone, kuitenki aika kova hinta, mutta huollot näyttäisi olevan kunnossa? Uskaltaako ostaa vaikka samalla hintaa saisi puolet vähemmän ajetun, mutta varustelu olisi karvalakki, kun tässä kyseisessä mallissa löytyy lähes kaikki? Ulkokuori autossa myös kunnossa. Mitä pitäisi tutkia ensimmäisenä ostopaikalla? Eli kaikki tiivistettynä; kannattaako kaupanteko?

lmjanttila
-

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 25.11.2010 16:20

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=117164

Kannattaa tuo nyt ainaki lukasta ennenku alat kauppoja hieromaan.

Aika reilusti ajettu 1.6 on kyllä jos yli 300tkm. Toki huoltokirja on aina plussaa. Itse miettisin kyllä vielä niitä vähempi ajettuja vähemmillä varusteilla.

balloon
-

ViestiKirjoittaja balloon » 25.11.2010 17:46

Itsellä 240tkm ajettu ja hyvin toimii. 70tkm aikana lambda vaihdettu ja perushuollot tehty eikä ikinä isompaa vikaa. Jakopäästä todella tarkka auto, joten vaihdot tehtävä ajallaan ja OIKEIN. Anturivikoja nuissa kuulemma on, mutta ei ole minua kummemmin kiusanneet. Osta pois jos halvalla saat.

OQO
-

ViestiKirjoittaja OQO » 25.11.2010 20:35

Sepä siinä onkin kun auto olisi muuten juuri sopiva, varusteet, väri, renkaat ja huoltokirja kondikses, samoin sisustan väri ja lähelläkin se olisi, mutta hinta pyörii puoleskympis. Ja autolla rullattu se 300 niin siksi pitääkin kysellä..
Auto olis ensimmäinen allekirjoittaneelle ja opiskelijabudjetilla ollaan ostoksia tekemässä eli sais mieluusti olla myös aika vähävikainen.

ConD
-

ViestiKirjoittaja ConD » 25.11.2010 21:02

Minkälainen tuon pirssi omistajahistoria on? Onko sillä ajanut yksi tarkka mies sen 7v aikana kilsat vai neljä erillistä joista yksi kaupparatsu tyylillä kuhan eteenpäin kulkee? Onko huollot tehnyt "merkkiliike" vai Kallen paja takavasemmalla? Onko myyjä liike vai yksityinen?

Nuita lmjanttilan linkkaaman topikin vikoja on todella hankala koeajolla testata. Jos koeajolla auto ei nyi, ja käynti on siistiä on hankala mitään vikoja arvailla. Oletus kai pitäisi olla että myytävä värkki olisi kunnossa... kai... Öljykorkissa on varmasti näin talvella mähmää, mutta onko sitä puolimilliä vai kaksi senttiä kannattaa tarkasta. :) Jakohihnan kuntoa on mahdoton tarkastaa puolta keulaa purkamatta, mutta tyhjäkäynnillä kuuntelee kuuluuko mitään "epämääräistä" ääntä. Se naksuttava värkki lasinpesunestesäiliön täyttöaukon vieressä ei ole vika. :D

Vielä jos vaihteet toimii kunnolla, eli löytyvät ilman voimaa ja rusahtelua niin mikäjottei. Koeajo nuissa paljon kuitenkin kertoo. Ja jos ensimmäistä autoa olet ostamassa niin ota joku kokeneempi kaveri mukaan joka osaa katsella sellaisia asioita mitä itse et huomaisi välttämättä. 98 Bensaahan tuolle suositellaan, se tiedoksi. Muuten sitten katsoisin niin tarkkaan kun pystyy alustan. Vag-com/VCDS olisi hyvä kaveri koeajolla, mutta ymmärrän kyllä jos semmoista on hankala löytää.

Summa summarum... näkemättä on hankala tietää olisiko tuo hyvä ostos vai ei. Varauksellä suosittelen... hyvä värkki toimiessaan, mutta jos prakaa jostain niin itse on hankalahko korjata ilman parempaa tietämystä, jolloinka rahaa voi mennä. Kori on "taattua" Bora/Golf laatua, ja kolaroimattomana ja hyvin pidettynä se kestää kyllä.

OQO
-

ViestiKirjoittaja OQO » 25.11.2010 21:43

Kiitoksia! Nykyinen omistaja on käsittääkseni jo kolmas omistaja ja edellisistä tiedän sen verran, että auto ollut työsuhdeautona ja siksi kilometrejäkin jo siedettävästi kasassa. Ehkä vielä täytyy miettiä.
Osaako joku kertoa, että missä luokissa tälläisen ylläpitokustannukset ovat minimissään? Jos huoltoja ja bensoja ei oteta mukaan laskuun.

ConD
-

ViestiKirjoittaja ConD » 26.11.2010 6:02

Ostohinnan lisäksi, jos bensat ja huollot jätetään pois niin maksaahan pitää verot ja vakuutukset. Niihin menee äkkiä tonni vuodessa jos kaskon tahtoopi jotain kattamaan edes. Riippuu toki hieman yhtiöstä. Tuolloinhan autolla vasta virallisesti saa ajaa. Leima maksaa paikkakunnasta riippuen 40-80e, ja sekin on vuotuinen suorite.

Joten jos auton hinta on ~5000e, saa tonnin varata muihin kuluihin. Tosin... niin saat kaikkien muidenkin autojen kanssa. Eli "katetta" saisi olla luokkaa kuustonnia tilillä tuonhintaisen pirssin kanssa. Pikku rahareikiä tulee sitten kuitenkin auton ostonkin jälkeen. :D

Itse myin 2001 vuosimallin vastaavalla koneella olleen Golf pätkäperän 145tkm ajettuna pois tuossa syksymmällä, ja olin itse neljäs omistaja autolle. Kilometrejä ei ollut paljon, mutta liisarihistoria tuonkin auton ensitaipaleella näkyi kunnossa jonkunverran. Eli sen suhteen olisin hieman tarkkana... liisarinpitäjiä kun on monenlaisia, koska jotkut ajattelevat autoilussaan liisarin kanssa muita arvoja kuin tulevia omistajia ja jälleenmyyntiä.

Baltic
-

ViestiKirjoittaja Baltic » 26.11.2010 8:59

Ostin meidän talouteen juuri kyseisellä tekniikalla varustetun Golffin -02.
Mittarissa 263tkm joista kaupparatsu ajanu eka kolmena vuotena 180tkm.
Hyvät varusteet + renkaat. Huollot OK. (käytetty uutena longlife-väliä, mielenkiintoista seurata, miten
kestää. Itse en usko LL huoltoon)
Hinta 4,8 ja mitä noita ilmoituksia seuraa, niin ei alle viiden tonnin tahdo oikein mitään (kunnon) ajopelejä
saada. Ajoltaankin tuo on ryhdikäs peli. Ajo omin. OK eikä kolise ym.
Pidetään sormet ristissä, että kone ei räjähdä!

apo-87
-

ViestiKirjoittaja apo-87 » 26.11.2010 11:29

Itse ostin samanlaisen auton joku 8kk siten ja olen kyllä ollut hyvin tyytyväinen. vähän vajaa 120tkm itellä mittarissa tällä hetkellä ja ei oikeestaan oo ollut muuta vikaa kuin lämpöanturi joka meni liikkeen piikkiin. Itse pidän bensan kulutuksesta kirjaa ja kirjaan ne tonne tankkaus.comiin. On se luotettavampi kuin edelliset autoni.

somete

ViestiKirjoittaja somete » 27.11.2010 12:59

Lieköhän kyseessä tämä auto? http://www.nettiauto.com/volkswagen/bora/3473799 :)

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”