Passat 3BG ja pahan hajuinen käry

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

HpE0
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.11.2007 14:01

Passat 3BG ja pahan hajuinen käry

ViestiKirjoittaja HpE0 » 21.11.2010 2:30

Morjens!
Passatti on hetken ajon jälkeen paikalleen pysähdyttyä puskenut pahan hajuista käryä sisälle autoon ja tänään päätin asiaa tarkastella ja huomasin, että edestäpäin katsottuna moottorin vasemmalta puolelta tiputtaa öljyä kuumana käyvän putken päälle.
Siitä se haju tuntui lähtevän ja nyt kysymys siis siirtyy siihen, että mistä öljy vuotaa ja mikä sen aiheuttaa, miten voi estää öljyn tippumisen ko. putken päälle, jottei käryä syntyisi.
Kuvat selventämään asiaa.

Kuva
Mikä on tuo vasemmalla oleva putki?

Kuva
Tuolla sitä öljyä näkyisi olevan. Ylhäällä olevasta ruuvista näyttäisi tipauttelevan öljyä alempana olevan kuvan kohtaan.

Kuva
Tuohon sitä öljyä tipahtelee ja tuosta se käry tuntuu lähtevän.

Kuva
Ja lisää öljyä.

Ja tosiaan huollettu on huolto-ohjelman mukaisesti liikkeessä ja ei ole sieltä suunnalta mitään sanottu asiasta. Castrol Long Life öljyt sisässä ja autolla ajettu se 138tkm.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 21.11.2010 10:30

Kommentoimatta sen enempää huoltotöitä ja sitä, mitä määräaikaishuollossa luvataan tehtäväksi, niin kyllähän tuo

Konetyyppi on varmaankin AWM?

Vasemmalla oleva putki on katalysaattori, josta pystyssä törröttävä osa on etummainen lambda-anturi.

Kuvasta ei oikein saa kunnolla selvää, mutta vahva epäilys vuotokohdasta menee venttiilikopan tiivisteen ja nokkaketjun kiristäjän tiivisteen puoleen.

Jos vuoto tulee venttiilikopan tiivisteen välistä kannattaa kopan tiivisteen lisäksi vaihtaa ja puhdistaa huohotinjärjestelmän osat, sillä tukossa oleva huohotinputkisto ja huohotinventtiilit aiheuttavat näissä koneissa erityisesti yläpään tiivisteiden pettämistä. Pelkällä tiivisteen vaihdolla tuskin teet muuta kuin siirrät vuodon toisen, seuraavaksi pettävän tiivisteen tai tiivisteiden kohdalle.

Paljonko autolla on kilometrejä takana?

Jos yli 150tkm ja vuoto paikallistetaan tulevaksi ketjun kiristäjän tiivisteestä (selvinnee helpoiten irroittamalla venttiilikoppa) niin edellämainitun huohotinkorjauksen lisäksi kannattaa miettiä kiristäjän sekä ketjunkin vaihtoa. En tiedä AWM-konetyypistä, mutta näissä vanhemmissa mitä itsellä on ollut, niin kiristäjät on kummassakin vaihdettu aika tarkalleen 160tkm kohdalla. Voihan se kestää pidempäänkin, mutta tiivisteen vaihdon yhteydessä menee "samalla työllä". Eipähän ole osat tosin ilmaisia, mutta jos työt teetät merkkiliikkeessä niin voi kannattaakin, ottaen huomioon työn hinta.

HpE0
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.11.2007 14:01

ViestiKirjoittaja HpE0 » 21.11.2010 10:49

Konetyyppi on muistaakseni AWT, pitää tarkistaa kun jaksaa pakkaseen taas lähteä, pitää puhdistella nuo öljyiset kohdat niin paremmin saisi kuvan mistä oikeasti vuotaa.

Vasemmalla oleva putki on katalysaattori, josta pystyssä törröttävä osa on etummainen lambda-anturi. <-- aina oppii jotain uutta :)

Onko noita tiivisteitä vaikea vaihtaa itse, entä huohotinjärjestelmän purku/vaihto?

Paljonko autolla on kilometrejä takana? Pari km vajaa 138tkm.

Kiitoksia jo valmiiksi vastauksista.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 21.11.2010 13:29

Onko noita tiivisteitä vaikea vaihtaa itse, entä huohotinjärjestelmän purku/vaihto?

Venttiilikopan tiivisteen vaihtoon ohje: http://www.taligentx.com/passat/maintenance/valvecovergasket/

Homma on kohtuullisen helppo, kunhan muistaa putsata tiivistepinnat huolella ja laittaa moottorisilikonia nokkaketjun kiristimen nurkkiin, kuten ohjeen kuvissa näytetty.


Huohotinsysteemi on työläämpi, ohessa kaaviokuva todennäköisesti oikean moottorityypin osista:

Kuva

- kuvasta puuttuu huohotinjärjestelmän paineenrajoitinventtiili (kiekon mallinen osa, kiinni imuputkessa) sekä y-mallinen imupumppu, löytyy imusarjan takapuolelta, paisuntasäiliön vasemmalta puolelta.

Em. osat ja kuvasta löytyvä osa #2, eli huohotinputki on vikaherkimpiä varsinaisia osia, pumppu menee herkästi tukkoon, huohotinputki murtuu jos muualla on tukos ja paineenrajoitinventtiili luovuttaa sisuskalunsa, mikäli riittävästi öljymönjää kulkeutuu venttiiliin asti. Samaten yksi helpoiten hajoavista osista on huohotinputkeen kiinnittyvä t-haara ja sen venttiili.

Testaa koneen käynnissä ollessa, mikäli öljykorkkiin kohdistuu alipainetta, niin kone ainakin huohottaa jotenkin (eri asia on, tapahtuuko huohotus oikeaa kautta). Seuraavaksi voi kurkata sinne imusarjan väleihin, jos tuo osa #2 on öljyssä, niin kaivelee imusarjan alta ja tunnustelee, onko putki ehjä. Paineenrajoitinventtiili kannattaa kurkata seuraavana, jos kovasti rapisee tavaraa pihalle niin osa on vaihtokunnossa. Y-pumppu

Ohje paineenrajoitinventtiilin ja takaiskuventtiilien vaihtoon: http://passatb5.wikidot.com/1-8t-pressure-relief-valve-replacement

Huohotinputken ja takaiskuventtiilit sekä t-haaran venttiileineen pystyy vaihtamaan imusarjan ollessa paikallaan, mutta imusarjan irroitus helpottaa -todella- paljon hommaa, imusarja irti -> http://www.passatworld.com/forums/showthread.php?t=158954 - vanhemman mallin ohje, mutta sama periaate.

Samalla kun imusarja on irti, pitää ja kannattaa vaihtaa imusarjan ja suuttimien tiivisteet (ohjeessa mainittua tiivisteainetta voi kanssa käyttää imusarjan tiivisteen sijaan, pitää tosin olla happitunnistimien kanssa sopivaa tavaraa).

Huohotinputket ja letkut sekä huohotin kokonaan irti, rätti lohkoon jäävän reiän päälle (ettei mene likaa sisään) plus osien, letkujen ja putkien huolellinen putsaus ja tarkastus. Ilman kunnon puhdistusta sama ongelma toistuu hyvin suurella todennäköisyydellä.

HUOM! Osanumerot kannattaa tarkistaa suoraan oman auton osasta tai merkkiliikkeestä, jotta saat varmasti oikeat palikat.

138tkm ajettu

Nokkaketjun kiristintä en välttämättä lähtis vielä kuitenkaan vaihtelemaan, vaikka ketjun kiristäjän tiiviste vuotaisikin - selviää parhaiten kun venttiilikoppa on auki.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa