huohottava moottori ja mönjä öljyntäyttökorkissa - AGG 2.0

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

pasaati96
-

huohottava moottori ja mönjä öljyntäyttökorkissa - AGG 2.0

ViestiKirjoittaja pasaati96 » 19.11.2010 23:06

Terve foorumi,

Ihmetyksen aiheena on ollut venttiilikopassa näkyvä maitokahvin värinen kermavaahtomainen mössö, korkista sitä olen pyyhkinyt muutamaan otteeseen pois.

Nyt tutkiskelin huohotuksen määrää ja aukaisin kampikammiosta tulevan huohotusletkun sen liittymäkohdasta venttiilikopan päälliseen Y-liitospalaan. Mulla ei ole oikein käsitystä minkälaisella periaatteella toimiva venttiili tuossa Y-liitoksen kohdalla on. No, yllätys oli kuitenkin se, että tyhjäkäynnillä tuosta Y-liitoksesta tuli höyryä ja vesitippoja! Olin ajatellut kaasujen olevan tarkoitus kulkea toiseen suuntaan tuossa letkussa eli kammiosta takaisin ilmanottoon ja poltettavaksi.

Onko tuo edellä kuvattu "normaali" oire kuluneesta moottorista vai voiko syynä olla kannentiivisteen vuotaminen tms? Öljy on ihan öljyn väristä (mitä nyt aavistus tuota kermavaahtoa seassa) ja jäähdytysnesteet näyttävät siniseltä, mutta en vielä kurkannut paisuntasäilöön kunnolla sisään. En osaa sanoa vielä onko jäähdytysnesteiden määrä säilynyt ennallaan. Tyhjäkäynnillä pakokaasut olivat aluksi näkymättömiä, mutta käyntilämpötilan saavutettua kaasut olivat reilut elikkä varmaankin vesihöyryä.

Miltä kuulostaa, onko toivoa? :-)
Kiitoksia mielipiteistä.

Harry
-

ViestiKirjoittaja Harry » 20.11.2010 1:47

Mönjän kerääntyminen on jokseenkin normaalia kylmemmillä säillä, varsinkin jos ajaa lyhyttä matkaa ja/tai alilämpöisellä koneella. Mulla ei tule korkkiin koskaan mitään (AGG myös), ajan tosin aina ihan kuumaksi asti, en aja lyhyttä ollenkaan. Se musta laatikko siinä venakopan päällä on kai se varsinainen venttiili, sen toimintaan tai tarkoitukseen en oo perehtyny. Mutta veikkaan että sullakin on se siihen menevä kuminen haaraletku jostain halki ja sitten se kylmällä höyryää. Se kumiletku nimittäin aikaa myöten hapertuu, uus ei oo kallis n.20e.

Ja kyllähän kone aina huohottaa jonkin verran. Itse en pienistä pelästyisi, mulla on ollu niin väljä GSi-Kadetti että huohotin oli vedettävä vaan moottorin alle (katsastuksessa ei kelvanne). Muuten oli ilmansuodatinkotelo ja imupuoli öljypaskaa täys. Tämä selvis yllärinä ensimmäisen kerran ilmanputsaria vaihtaessa. Sen tyyppi olikin märkä/öljytty- paperisuodatus...

Ike
-

ViestiKirjoittaja Ike » 20.11.2010 10:01

Vanakopan päällä oleve musta laatikko on öljynerotin :D Oman golfin ADY-koneesta juuri uusin tuon haaralatkun, vanha oli kuin puolisulaa purukumia. Letku oli tosiaan halpa, mutta siihen yhdistyvä huohottimen muoviputki olikin sitten yllättävän kallis, (vanha murtui 3:een osaan), yht. kilkkeille tuli hintaa n. 120€.

pasaati96
-

ViestiKirjoittaja pasaati96 » 20.11.2010 10:33

Y-kappaleen oon uusinut tänä vuonna, letkut on kunnossa. Edelleen ihmettelen öljynerottimesta tulevaa vesihöyryä ja -pisaroita letkun ollessa auki. Voisiko öljynerottimeen kulkeutua vettä, joka sitten haihtuu pois avatusta letkusta.

Täytynee käydä ajamassa pidempi motaripätkä riittävillä kierroksilla ja kattoa vieläkö on merkkejä vedestä, syys ja talvi on tähän mennessä ajettu pelkästään lyhyttä pätkää.

Tein epätoivoisena ja toiveikkaana moottorille RVS-käsittelyn, joka alkaa kilometrien puolesta olla valmis. En tiedä vaikuttaako veden kerääntymiseen, mutta ensimmäisen rvs-käsittelyn aikana (400km) moottorissa oli ensin uusi satsi mineraaliöljyä, ja toisen käsittelyn alkaessa pumppasin reilut puolet pois ja halpaa puolisynteettistä tilalle. Käsittelyn ensimmäisessä vaiheessa öljy mustui todella nopeasti, ilmeisesti karstat irtosivat seinämistä eli sen verran ainakin tuntui käsittely toimivan. En osaa vielä sanoa onko ollut hyötyä moottorin kunnolle nyt kun toinen käsittely on lopuillaan (1500km), ensi viikolla kunnon öljyt koneeseen. Tuntuu, että edelleen tulee ohjaamoon esim. liikennevaloissa seistessä huohotustuoksuja (eivät johdu kanssa-autoilijoiden päästöistä).

puliukk0
-

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 20.11.2010 10:58

Kannattaa sitten myös se lohkon kyljessä oleva pömpeli putsata. Ainakin pienempi koneisissa se tukkeituu ja on öljypaskaa täynnä. Tiivisteet pari o rengasta, toinen muotoon puristettu (alle 2.0 tää on vissii paperinen) ja alennuksilla oli jotain 20€.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”