Venton "sekoava tekniikka"

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

top1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 26.3.2009 16:07

Venton "sekoava tekniikka"

ViestiKirjoittaja top1 » 10.11.2010 14:05

Onkos kellekkään tullut ikinä vastaan tälläistä ongelmaa: Jos ajaa pidemmän aikaa yhtäsoittoa, vaikkapa noin 100-150km niin auto jossain vaiheessa ajoa muuttu sellaiseksi, että moottojarrutuksesta tulee erittäin voimakas (Otsa ratissa efekti) ja kun kaasua painaa uudelleen on kiihdytys taas erittäin repäisevä aivan kaasun pinnassa. Pintakaasulla ajamisesta tulee vaikeaa kun auto nykii vuorotellen on/off tyylisesti. Kovempaa kun painaa niin ei mitään erikoista. Jos auton laskee tyhjäkäynnille, kierrokset pomppii 200-2000 välillä eli auto selkeästi meinaa sammua ja sitten ruisku täräyttää soppaa koneeseen reilusti ja heti sama uudestaan. Ongelma poistuu kun auton sammuttaa ja antaa hetken olla, pari minuuttia riittää. Sitten taas voi ajaa vaikka kuinka ja paljon. Välillä oire on tullut 100km ajolla, välillä 200km mutta ei koskaan lyhyillä matkoilla.

Kiitos etukäteen viisaammille.

ps. auto on -96 vento 1.8

Samperi81
-
Viestit: 10
Liittynyt: 7.5.2010 13:47

ViestiKirjoittaja Samperi81 » 10.11.2010 18:09

Kannattaa tarkastaa johtoliitin, joka tulee sytytyspuolan kylkeen. Itsellä oli saman tyylisiä ongelmia, nyki vaan oikeastaan koko ajan. Vika löytyi rikkinäisestä liittimestä sekä johtoniput löi maihin, koneen kylkeen.

top1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 26.3.2009 16:07

ViestiKirjoittaja top1 » 10.11.2010 20:48

Täytyy tsekata se heti kun pääsen reissusta kotiin, auto tosiaan toimii muuten todella hienosti ja silloinkin kun oire tulee, auto toimii moitteetta kunhan ei laske tyhjäkäynnille, joskin tietysti normaali ajossa joutuu aina ajelemaan pintakaasulla joten nykimistä ilmenee väkisinkin silloin.

top1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 26.3.2009 16:07

ViestiKirjoittaja top1 » 16.11.2010 10:53

Ei ollut vika siinä, enkä muitakaan viallisia johtoja/liittimiä löytänyt. Muita ideoita?

Autoon on tullut uusi vika, en tiedä liittyykö samaan, mutta joskus ehkä noin kerran kymmenestä lähdöstä auto tekee kylmänä sitä että kun painaa kaasua, kone alkaa röpeltämään ja "buuaamaan", aivan kun kävisi kolmella tai jopa kahdella pytyllä, tätä kestää noin 1-2sec ja sitten auto alkaa vastaamaan kaasuun normaalisti. Tätä kestää pari minuuttia ja ilmenee vain lähtökiihdytyksessä esim. liikennevaloissa.

Kumpikaan vika ei menoa haittaa, mutta tekisi mieli saada selville se ongelma, koska auto on perheessämme kakkosautona ja minulla jokapäiväisessä ajossa, pitkiä matkoja yleensä eikä huvittaisi jäädä välille. Toki autoa voisi myös vaihtaa, mutta muuten tuo on niin loistavassa kunnossa, kohtuu kilsoilla ja vastikään vaihdettu lähes kaikki kuluvat osat.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 19.11.2010 8:31

Kannattaa tarkistaa kaikki perusasiat, eli mm. moottorin jäähdytysveden lämpöanturi ja erityisesti kaasuläpän asentoanturi. Saattaa olla että osakaasu-asento ei toimi ollenkaan.

top1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 26.3.2009 16:07

ViestiKirjoittaja top1 » 19.11.2010 9:41

Lämpötila-anturin vaihdoin ensimmäisenä, sillä en huomannnut olevan mitään vaikutusta. Tankkiin heitin jäänestoa, sen jälkeen ei ole esiintynyt enää tuota huonoa kaasuun vastaavuutta ja röpellystä kylmänä, tiedä sitten auttoko jäänesto vai kelien kylmeneminen, aiemmin kun oli aika kosteaa aina kun lähti liikenteeseen.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 19.11.2010 11:04

Imuilman lämpötilatunnistin, kaasuläpän asentotunnistin, tai sitten kaasarin kumilaippa halki josta seuraa imu vuoto. Tai sitten alipainenputket poikki halki rikki?

top1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 26.3.2009 16:07

ViestiKirjoittaja top1 » 25.11.2010 15:17

Tervehdys.

Vika selvisi viimein ja ajattelin jakaa tämän tiedon jos vaikka jollakin vastaavaa murhetta. Auton akku oli huono... miksi auto temppuili noin, en tiedä?? Mutta kun akku vaihdettiin uuteen, hävisi kaikki ongelmat, nyt ajettu n.1500km uudella akulla ja auto on kuin eri laite.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa