Paljon hifikysymyksiä,vastauksia ja pohdintaa.
Valvoja: ffp jäsenet
Paljon hifikysymyksiä,vastauksia ja pohdintaa.
Morjes. Tuli ostettua vähän aikaa sitten golf3 gti ja nyt on aika laitella poppivehkeet kuntoon.
Ensin tuli ostettua halpa caliberin 4x75w perus soitin jossa ei cd:tä koska autoon tulossa läppäri niin sitä ei tarvita. Myös Alpinen erillis-sarja hommattu ja asennettu (vaihtuu parempaan joka tulee vahvistimen perään)
Nyt tuli hankittua 15" MDS audiophile subbari. Subille pitäisi rakennella toimiva ja hyvin soiva kotelo kerralla. Googlesta jotain katsellut niin selville olen saanut, että kotelon tulisi olla MDF levyä ja vähintään 25mm paksua lisäksi kiinnityksistä ja eristyksestä hieman lueskellut. Kotelon rakennuksessa tai ainakin sahailuissa saan apua. Nyt pitäisi päättää millainen kotelo tehdä, refleksi putkella tai refleksi tunnelilla, näiden ero on mikä? Kotelon suunnittelu ohjelmia hieman katsellut, mutta en paljoa niistä ymmärrä. Eli voisiko joku auttaa kotelon suunnittelussa?
Mitä tietoja elementistä tarvitaan?
Minkä paksuiset johdot tuollaisille tehoille tarvitaan? Joku englannin kielinen sivu oli jossa luki nuo johtojen paksuudet, mutta en löytänyt enään. Johdolle ei tuossa autossa varmaan paljoa pituutta tule. Mistä saan vedettyä kolmoskoppasessa hyvin johdotukset? Johtojen lisäksi pitää hankkia kasa liittimiä ja akkukenkä + sulakeboksi yms. Viisainta ostaa valmis johtopaketti vai kasata itse paketti?
Paremman akun ja konkan varmaan tarvitsee? Miten konkissa meni nuo faradit? Kuinka monen faradin konkka tarvitaan?
Vahvistin puoli on vielä ihan auki. Ehdotelkaa jotain mielestänne sopivia.
edit: pari virhettä korjattu ja varmasti virheitä löytyy vielä
Ensin tuli ostettua halpa caliberin 4x75w perus soitin jossa ei cd:tä koska autoon tulossa läppäri niin sitä ei tarvita. Myös Alpinen erillis-sarja hommattu ja asennettu (vaihtuu parempaan joka tulee vahvistimen perään)
Nyt tuli hankittua 15" MDS audiophile subbari. Subille pitäisi rakennella toimiva ja hyvin soiva kotelo kerralla. Googlesta jotain katsellut niin selville olen saanut, että kotelon tulisi olla MDF levyä ja vähintään 25mm paksua lisäksi kiinnityksistä ja eristyksestä hieman lueskellut. Kotelon rakennuksessa tai ainakin sahailuissa saan apua. Nyt pitäisi päättää millainen kotelo tehdä, refleksi putkella tai refleksi tunnelilla, näiden ero on mikä? Kotelon suunnittelu ohjelmia hieman katsellut, mutta en paljoa niistä ymmärrä. Eli voisiko joku auttaa kotelon suunnittelussa?
Mitä tietoja elementistä tarvitaan?
Minkä paksuiset johdot tuollaisille tehoille tarvitaan? Joku englannin kielinen sivu oli jossa luki nuo johtojen paksuudet, mutta en löytänyt enään. Johdolle ei tuossa autossa varmaan paljoa pituutta tule. Mistä saan vedettyä kolmoskoppasessa hyvin johdotukset? Johtojen lisäksi pitää hankkia kasa liittimiä ja akkukenkä + sulakeboksi yms. Viisainta ostaa valmis johtopaketti vai kasata itse paketti?
Paremman akun ja konkan varmaan tarvitsee? Miten konkissa meni nuo faradit? Kuinka monen faradin konkka tarvitaan?
Vahvistin puoli on vielä ihan auki. Ehdotelkaa jotain mielestänne sopivia.
edit: pari virhettä korjattu ja varmasti virheitä löytyy vielä
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Ekakertalaiselle on oikeastaan 2 eri vaihtoehtoa kotelolle; refleksi tai suljettu, suljetulla sointi tasaisempi ja painetta vähemmän (ja omasta mielestä elementin tuhoaminen liian helppoa), refleksi taas soi sitten pienemmältä taajuusalueelta mutta meikäläinen ei enää ainakaan muita koteloita väännä kun refleksiä, tästä nyt sitten on taas miljoonia mielipiteitä :)
Refleksiputken ja tunnelin ero on käytännössä vain että kuten nimestä voi päätellä, putki on putki ja tunneli taas tehdään koteloon "väliseinää" hyväksikäyttäen, käsitykseni mukaan nyt lähinnä painesubia tekevät harrastelevat tunneleita..
En nyt yhtäkkiä löytäny elementin tietoja mistään, mutta jos nyt tehtaan suosituksien mukaan kotelon teet (ohjekirjassa on tiedot) niin ei oikein paljoa pieleen voi mennä, se mitä subbarilta haluat on toinen juttu (kovaa ja korkealta vai matalaa huminaa joka ei kuulu kun joka kuudennes biisis vai :)...
Jos nyt yhtään on käsitys oikea subista niin kaipailee aika kovaa vahvistinta kaverikseen, vähintään 1000W+ rms @ 1ohm, tässävaiheessa toki olis kiva tietää että onko toi 2 puhekelainen, minkä ohmin keloilla on ja paljoko tuo kestää jatkuvaa tehoa..
Virta JA maajohdot _vähintään_ 35mm2 kokoisilla piuhoilla, suosittelisin itse kasaamaan virtapaketin, valmiita toki saa mutta yleensä ne on helvetin huonoilla sulakepesillä (hajoaa omia aikojaan) ja liian pitkät tai lyhyet johdot, vieläpä tuohon kokoluokkaan huonosti vaihtoehtoja tarjolla.
Akku tietysti pitää olla kunnossa, ja ei mielellään mitään onnettoman pientä (60A) akkua :) 1F-1.5F konkalla pääsee pitkälle, riippuen nyt paljokin tuosta sun akun koosta ja kunnosta...
Vahvistimeksi nyt on miljoona vaihtoehtoa, riippuen budjetista, suht ok perusvarma valinta esim; spl dynamics ice-1500d, toki saattaa jäädä hitusen köykäseksi mutta tollakin jo pärjää, ja merkki nyt voi olla mikä vain näistä "tunnetuista", ei kannata jotain ihme vahvaria ostaa vaikka luvataankin uskomattomia tehomääriä hintaan nähden.
Itsellä tollanen ja ei voi kun kehua, myös mitatut tehot oli muistaakseni (autosound lehdes testi) 2300w RMS, eli ei oikeinpaljoa ole niitä hattiwatteja ;)
Siinä nyt OMIA mielipiteitä, näitä varmasti tulee lisää ;)
Refleksiputken ja tunnelin ero on käytännössä vain että kuten nimestä voi päätellä, putki on putki ja tunneli taas tehdään koteloon "väliseinää" hyväksikäyttäen, käsitykseni mukaan nyt lähinnä painesubia tekevät harrastelevat tunneleita..
En nyt yhtäkkiä löytäny elementin tietoja mistään, mutta jos nyt tehtaan suosituksien mukaan kotelon teet (ohjekirjassa on tiedot) niin ei oikein paljoa pieleen voi mennä, se mitä subbarilta haluat on toinen juttu (kovaa ja korkealta vai matalaa huminaa joka ei kuulu kun joka kuudennes biisis vai :)...
Jos nyt yhtään on käsitys oikea subista niin kaipailee aika kovaa vahvistinta kaverikseen, vähintään 1000W+ rms @ 1ohm, tässävaiheessa toki olis kiva tietää että onko toi 2 puhekelainen, minkä ohmin keloilla on ja paljoko tuo kestää jatkuvaa tehoa..
Virta JA maajohdot _vähintään_ 35mm2 kokoisilla piuhoilla, suosittelisin itse kasaamaan virtapaketin, valmiita toki saa mutta yleensä ne on helvetin huonoilla sulakepesillä (hajoaa omia aikojaan) ja liian pitkät tai lyhyet johdot, vieläpä tuohon kokoluokkaan huonosti vaihtoehtoja tarjolla.
Akku tietysti pitää olla kunnossa, ja ei mielellään mitään onnettoman pientä (60A) akkua :) 1F-1.5F konkalla pääsee pitkälle, riippuen nyt paljokin tuosta sun akun koosta ja kunnosta...
Vahvistimeksi nyt on miljoona vaihtoehtoa, riippuen budjetista, suht ok perusvarma valinta esim; spl dynamics ice-1500d, toki saattaa jäädä hitusen köykäseksi mutta tollakin jo pärjää, ja merkki nyt voi olla mikä vain näistä "tunnetuista", ei kannata jotain ihme vahvaria ostaa vaikka luvataankin uskomattomia tehomääriä hintaan nähden.
Itsellä tollanen ja ei voi kun kehua, myös mitatut tehot oli muistaakseni (autosound lehdes testi) 2300w RMS, eli ei oikeinpaljoa ole niitä hattiwatteja ;)
Siinä nyt OMIA mielipiteitä, näitä varmasti tulee lisää ;)
Kiitoksia nopeasta vastauksesta. 2x2 ohm näyttää olevan. Joten saadaan rinnan kytkemällä 1ohm. Eli vahvistin voisi olla 1000w-2500(?)w 1ohm. Suljettua koteloa en halua ja jos mielestäsi vaihtoehdot on nuo, niin teen refleksi kotelon putkella.
Jostain ruotsalaiselta sivulta löysin tietoja:
Monteringshål: 355 mm
Monteringsdjup: 247 mm
Uppmätt maxeffekt: 4000 W
Effekt RMS: 2000 W
Frekvensomfång: 17-950 Hz
SPL dB 1W/1m: 91,5
Impedans: 2x2
Xmax +/- mm: 24
Magnet Oz: 160
Talspole mm: 75
Fs Hz: 24,442
Qts: 0,273
Vas liter: 71,624
REVC Ohm: 3,6
SD msgm: 70,683
BL tm: 28,605
Qms: 7,469
Qes: 0,284
Cms um/n: 101,019
Mms g: 408,925
Låda sluten: 38-57
Låda basreflex: 43-62
Jostain ruotsalaiselta sivulta löysin tietoja:
Monteringshål: 355 mm
Monteringsdjup: 247 mm
Uppmätt maxeffekt: 4000 W
Effekt RMS: 2000 W
Frekvensomfång: 17-950 Hz
SPL dB 1W/1m: 91,5
Impedans: 2x2
Xmax +/- mm: 24
Magnet Oz: 160
Talspole mm: 75
Fs Hz: 24,442
Qts: 0,273
Vas liter: 71,624
REVC Ohm: 3,6
SD msgm: 70,683
BL tm: 28,605
Qms: 7,469
Qes: 0,284
Cms um/n: 101,019
Mms g: 408,925
Låda sluten: 38-57
Låda basreflex: 43-62
Paljon käytetty 66 litran refleksikotelo 6" refleksiputkella on toimiva.
Totesin myös ok toimivaksi 70ltrn kotelon kahdella 4" putkella.
Ja vielä jos suinkin mahdollista saada refleksiputket samalle seinälle itse subbarin kanssa, parantaa potkua.
Vahvistin tolle subille tosiaan saa olla sielä 1500-2000W luokkaa @1ohm.
Ei näitä peruskaiuttimia ja -subeja teholla rikota :)
SPL:n vahvistimista varmasti löytyy subbarikäyttöön oiva peli, itsellä tuo 2KW 2-kanavainen protomalli.
EDIT: Sen verran vielä että tuo subihan voi toimia pienemmässäkin lootassa, kun kerran valmistaja antaa noinkin pienen ohjearvon litroissa.
Totesin myös ok toimivaksi 70ltrn kotelon kahdella 4" putkella.
Ja vielä jos suinkin mahdollista saada refleksiputket samalle seinälle itse subbarin kanssa, parantaa potkua.
Vahvistin tolle subille tosiaan saa olla sielä 1500-2000W luokkaa @1ohm.
Ei näitä peruskaiuttimia ja -subeja teholla rikota :)
SPL:n vahvistimista varmasti löytyy subbarikäyttöön oiva peli, itsellä tuo 2KW 2-kanavainen protomalli.
EDIT: Sen verran vielä että tuo subihan voi toimia pienemmässäkin lootassa, kun kerran valmistaja antaa noinkin pienen ohjearvon litroissa.
juupetti: Oliko sulla sama elementti?
Refleksi putkien pituuksillakin oli merkitys ja putkien pituudet näkee ohjelmasta jolla suunnittelee kotelon? Voisiko joku auttaa tässä tai linkata ohjelman joka olisi helppokäyttöinen? Takaseinästä joko vino tai suora, en ole päättänyt vielä. Voisi tänään mittailla vähän tuota konttia.
Refleksi putkien pituuksillakin oli merkitys ja putkien pituudet näkee ohjelmasta jolla suunnittelee kotelon? Voisiko joku auttaa tässä tai linkata ohjelman joka olisi helppokäyttöinen? Takaseinästä joko vino tai suora, en ole päättänyt vielä. Voisi tänään mittailla vähän tuota konttia.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Juu refleksiputkella kotelo viritetään oikealle taajuudelle, eli on todella suuri merkitys asiaan.
Hommaat vaan Aeroportin putken, ihan niiden pyöristyspalojen takia mitkä siinä tulee.
Itse olen käyttänyt winisd Pro:ta (ainut vika että ohjelma pitää sammuttaa ctrl+alt+delete yhdistelmällä :D ), bassbox 6 pro on myös ihan toimiva peli, molemmilla pääset riittävän lähelle totuutta, käytännön asioissa ne "isoimmat" mokat sitten kumminkin tulee.
Voin mäkin koittaa laskeskella kun tulee tekemisenpuutetta, tässävaiheessa olisi hyvä tietää vähän mitä subilta odotat/toivot... eli pitääkö soida mahdollisimman tasaisesti joka-alueelta, mahdollisimman lujaa vai helkutan matalalta (en suosittele, oma on tällähetkellä viritetty 37hz:iin ja on tympeetä kuunneltavaa)..
Toki jos ny esim ton bassbox 6sen hommaa (mahtoi olla ilmaisohjelma?) ja siihen perehtyy niin saa itse pyöritellä eri variaatioita :)
Ja mitä nyt vahvistimeen tulee niin mieluusti edes se 2000w rms tehoa lykkäävä vahvistin, niinkun tossa jo ennemmin sanottiin, ei se liialla teholla hajoa vaan yleensä ne särkyy liian pienillä vahvistimilla.
Hommaat vaan Aeroportin putken, ihan niiden pyöristyspalojen takia mitkä siinä tulee.
Itse olen käyttänyt winisd Pro:ta (ainut vika että ohjelma pitää sammuttaa ctrl+alt+delete yhdistelmällä :D ), bassbox 6 pro on myös ihan toimiva peli, molemmilla pääset riittävän lähelle totuutta, käytännön asioissa ne "isoimmat" mokat sitten kumminkin tulee.
Voin mäkin koittaa laskeskella kun tulee tekemisenpuutetta, tässävaiheessa olisi hyvä tietää vähän mitä subilta odotat/toivot... eli pitääkö soida mahdollisimman tasaisesti joka-alueelta, mahdollisimman lujaa vai helkutan matalalta (en suosittele, oma on tällähetkellä viritetty 37hz:iin ja on tympeetä kuunneltavaa)..
Toki jos ny esim ton bassbox 6sen hommaa (mahtoi olla ilmaisohjelma?) ja siihen perehtyy niin saa itse pyöritellä eri variaatioita :)
Ja mitä nyt vahvistimeen tulee niin mieluusti edes se 2000w rms tehoa lykkäävä vahvistin, niinkun tossa jo ennemmin sanottiin, ei se liialla teholla hajoa vaan yleensä ne särkyy liian pienillä vahvistimilla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Jaahas oli joku muistikuva et jostain toi bassboxi kävi koneella ;) noh, mutta Jormalainen on paikalla, ja varmasti hirveen innokas laskemaan koteloa ;D (mahtais olla vähä paremmin hallus tämä touhu kun meikäläisellä)
Mitä nyt itte kattelin winisdllä niin ihmettelin että tasasta käyrää en saa aikaseksi sitten millään... aina tulee suhteellisen suuri korostus viritystaajuudelle (ainahan refleksissä tulee mutta yleensä hitusen inhimillisempi..) H.Jormalainenhan voi tämän asian korjata/tarkistaa :)
Lähtisin tekemään 60-70litran koteloa, yhdellä 6" putkella. 60L kotelossa putki 28cm pitkä ja 70L kotelossa 22cm pitkä, tällöin olisi viritettynä 45hz:iin joka nyt omasta mielestäni täyttäisi noi sun kriteerit, mitä nyt siis tolla subilla sain kaavailtua...
40L kotelo olisi hifistelymielessä parempi, mutta putken koko on pakko tiputtaa 4",(koska 6" putki pitäisi olla 45cm pitkä), 4" pitäis olla 22cm pitkä... Muutama desibeli tosin hukkuu tuossa kotelon pienentämisessä... valintoja valintoja :)
Loppupeleissä sun auto vielä vaikuttaa asiaan suhteellisen paljon, saattaa korostaa matalia tai sitten häivyttää paineen, teet kuinka teet.
edit: niin onhan aeroportin putket aika kalliita.. mutta loppupeleis, tuos konkurssis se on pieni hinta sille jos saat edes vähän paremman äänen, tai jonkun sivuäänen edes jäämään pois
Mitä nyt itte kattelin winisdllä niin ihmettelin että tasasta käyrää en saa aikaseksi sitten millään... aina tulee suhteellisen suuri korostus viritystaajuudelle (ainahan refleksissä tulee mutta yleensä hitusen inhimillisempi..) H.Jormalainenhan voi tämän asian korjata/tarkistaa :)
Lähtisin tekemään 60-70litran koteloa, yhdellä 6" putkella. 60L kotelossa putki 28cm pitkä ja 70L kotelossa 22cm pitkä, tällöin olisi viritettynä 45hz:iin joka nyt omasta mielestäni täyttäisi noi sun kriteerit, mitä nyt siis tolla subilla sain kaavailtua...
40L kotelo olisi hifistelymielessä parempi, mutta putken koko on pakko tiputtaa 4",(koska 6" putki pitäisi olla 45cm pitkä), 4" pitäis olla 22cm pitkä... Muutama desibeli tosin hukkuu tuossa kotelon pienentämisessä... valintoja valintoja :)
Loppupeleissä sun auto vielä vaikuttaa asiaan suhteellisen paljon, saattaa korostaa matalia tai sitten häivyttää paineen, teet kuinka teet.
edit: niin onhan aeroportin putket aika kalliita.. mutta loppupeleis, tuos konkurssis se on pieni hinta sille jos saat edes vähän paremman äänen, tai jonkun sivuäänen edes jäämään pois
Refleksiputki tehojen mukaan. Pinta-alaa saa olla n. 80cm^2 kilowattia kohden.
Itse lähtisin hakemaan vireeksi jotain 37hz luokkaa, koska 45hz vire tappaa aika tehokkaasti alle 39 hertsin taajuudet. Ainakin omassa käytössä havainnut tuon 37hz toimivaksi vireeksi edellisessä autossa (6k ibiza).
70 litran nettokotelo täysipitkällä 6" aeroportilla niin vire asettuu tuonne yleiskotelon alueelle (n. 37hz) ja tuo 6" putki riittää jopa 3kw tehoille kunhan viitsii viettää aikaa putken ja päiden välille syntyvien rappusten hiomisen kanssa :) (samalla saa suurimmat puhallusäänet tapettua).
Vielä tuohon auton korostuksiin, niin karkeasti yleistäen peltilehmä korostaa korkeita taajuuksia :).
Itse lähtisin hakemaan vireeksi jotain 37hz luokkaa, koska 45hz vire tappaa aika tehokkaasti alle 39 hertsin taajuudet. Ainakin omassa käytössä havainnut tuon 37hz toimivaksi vireeksi edellisessä autossa (6k ibiza).
70 litran nettokotelo täysipitkällä 6" aeroportilla niin vire asettuu tuonne yleiskotelon alueelle (n. 37hz) ja tuo 6" putki riittää jopa 3kw tehoille kunhan viitsii viettää aikaa putken ja päiden välille syntyvien rappusten hiomisen kanssa :) (samalla saa suurimmat puhallusäänet tapettua).
Vielä tuohon auton korostuksiin, niin karkeasti yleistäen peltilehmä korostaa korkeita taajuuksia :).
Tuohon refleksiputki/tunneli keskusteluun mukaan, niin pitemmällä tunnelilla saa kotelon litratilavuutta tiputettua. Itsellä oli kaksi 12" dynyn xtr 70litran kotelossa jossa oli 70cm pitkä tunneli. Muitakin toteutuksia pitkällä tunnelilla on. Ja tosiaan toimi aivan loistavasti.
Edit. Löytyipä linkkikin vielä http://picasaweb.google.fi/anttipa/Ibiza#
Edit. Löytyipä linkkikin vielä http://picasaweb.google.fi/anttipa/Ibiza#

Kuvassa siis 25mm levystä tehty kotelo ja huom. sisämitat ilmoitettu.
Elikkä tossa nyt kotelo, kertokaa jos olen ihan hukassa :D. Eli:
6,5x4,3x3,0 = 83,85L
Josta miinustetaan refleksiputken ja elementin syrjäyttämä tilavuus.
83,85L - 8,13L - ~5L = 70,72L
tuon refleksi putken syrjäyttämän 8,13L löysin täältä: http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/kotelonlaskenta.html Onko tuo täyspitkän putken syrjäyttämä tilavuus?
Miten lasken tarkan elementin syrjäyttämän tilavuuden vai onko se niin tarkkaa? Koteloa pitäisi vielä inan jostain nurkasta pienentää? Kivat mitat olisi tehdä kotelo nyt..
elementin ja takaseinän väliin piti jäädä hieman tilaa? Tuossa kotelossa jäisi 53mm

EDIT: pari virhettä korjattu
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Juu hyvältä näyttää laskukaavat jne :) Ja mielestäni toi 53mm takaseinästä pitäisi riittää, ei varmasti ole subin "sisältä" tuleva jäähdytysreikäkään (mikähän sen oikee nimi on?) sen suurempi halkasijaltaan joten kyllä ilma pääsee sinne vapaasti kulkemaan.
Usein subin "ohjekirjassa" (jos nyt sellaista on) ilmoitetaan elementin syrjäyttämä tilavuus, mutta ei mielestäni nyt niin tarkkaa kumminkaan tuo touhu ole, jos litran tai kaksi kotelon tilavuus heittää niin viritystaajuus ei kumminkaan muutu paljoa mitään... Kun vielä lisätään se fakta että on hieman makuasia tuo kotelon viritystaajuus ja sitä ei kukaan pysty sanomaan että kuinka käytännössä homma menee kun subin autoon laitat niin ei kannata ottaa ihan hirveitä paineita ton tilavuuden kans.. tarkoitan nyt siis että jos se on litran pielessä niin et korvalla eroa huomaa.
Usein subin "ohjekirjassa" (jos nyt sellaista on) ilmoitetaan elementin syrjäyttämä tilavuus, mutta ei mielestäni nyt niin tarkkaa kumminkaan tuo touhu ole, jos litran tai kaksi kotelon tilavuus heittää niin viritystaajuus ei kumminkaan muutu paljoa mitään... Kun vielä lisätään se fakta että on hieman makuasia tuo kotelon viritystaajuus ja sitä ei kukaan pysty sanomaan että kuinka käytännössä homma menee kun subin autoon laitat niin ei kannata ottaa ihan hirveitä paineita ton tilavuuden kans.. tarkoitan nyt siis että jos se on litran pielessä niin et korvalla eroa huomaa.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Noniin, kotelo alkaa pikkuhiljaa valmistumaan. Mistä saan tuota elementin ja terminaalin alle laitettavaa eristysnauhaa? Elementin vanha omistaja oli ajellut kuulemma sinus live sla3000
vahvarilla ja tehoja näyttäs olevan 3000w 2ohm.
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/in ... cts_id=101
Tollasia näyttäs olevan pari kolme käytettynä pitkin nettiä sopivalla hinnalla. Miten tuo sitten kytkettäisiin ku jos subista 2x2ohm kytkee rinnan niin tulee 1ohm? Sarjaankytkemällä tulisi 4ohm?
Yhden kaverin kautta voisin saada 70mm2 johtoa vahvarille, mutta onko liian rajua?
vahvarilla ja tehoja näyttäs olevan 3000w 2ohm.
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/in ... cts_id=101
Tollasia näyttäs olevan pari kolme käytettynä pitkin nettiä sopivalla hinnalla. Miten tuo sitten kytkettäisiin ku jos subista 2x2ohm kytkee rinnan niin tulee 1ohm? Sarjaankytkemällä tulisi 4ohm?
Yhden kaverin kautta voisin saada 70mm2 johtoa vahvarille, mutta onko liian rajua?
Aeroportin ja takaseinän välissä vai? Tossa ylempänä oli
ei näyttäisi mahtuvan täyspitkä samalle seinälle kun elementti on. Voiko putken laittaa eri seinälle? Putkenhan voi laittaa osittain ulos?
70 litran nettokotelo täysipitkällä 6" aeroportilla niin vire asettuu tuonne yleiskotelon alueelle (n. 37hz) ja tuo 6" putki riittää jopa 3kw tehoille kunhan viitsii viettää aikaa putken ja päiden välille syntyvien rappusten hiomisen kanssa :) (samalla saa suurimmat puhallusäänet tapettua).
ei näyttäisi mahtuvan täyspitkä samalle seinälle kun elementti on. Voiko putken laittaa eri seinälle? Putkenhan voi laittaa osittain ulos?
6" aeroport tulee siis samalle seinälle kuin elementti, mutta tulee kotelosta vähän ulos. Se sitten isontaa kotelon tilavuutta, mutta hiekkahartsia koteloon niin se sitten pienentää parilitraa. Alkuviikosta metsästämään tarvikkeita kuten johtoa, iskumuttereita, eristysnauhaa ja terminaalia.
Koteloon ei silikoonia saisi laittaa jonkun siitä purkautuvien kaasujen takia? Tarviiko eristää sisäpuolelta jos tulee hiekkahartsi? Ulkopuolelle jotain kittiä(?) ja kangas päälle.
Koteloon ei silikoonia saisi laittaa jonkun siitä purkautuvien kaasujen takia? Tarviiko eristää sisäpuolelta jos tulee hiekkahartsi? Ulkopuolelle jotain kittiä(?) ja kangas päälle.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
perus puuliimaa vaan "riittävästi" levyjen väliin ja jos epäilyttää että vuotaako vai eikö niin vielä puuliimalla voi sisäreunat kiertää..
silikoneistahan jotain myrkkyjä hetkenaikaa haihtuu ja näinhän sitä väitetään että se pilaa elementin ripustuksia, mitä tällä teorialla on käytännön kanssa tekemistä on aivan eriasia mutta eipä tuota varmaan kannata kokeilla :)
silikoneistahan jotain myrkkyjä hetkenaikaa haihtuu ja näinhän sitä väitetään että se pilaa elementin ripustuksia, mitä tällä teorialla on käytännön kanssa tekemistä on aivan eriasia mutta eipä tuota varmaan kannata kokeilla :)
Moi. Kävin kaupoilla ja mukaan tarttui: 6" Aeroport, 4mm johdot kotelon sisälle ja naparuuvi terminaali. http://tzr.kuvat.fi/kuvat/Golf%20GTI%201992/IMG_0493.JPG
Joku aiemmin sanoi että 4mm johdot ja mielellään tuplana, niin voinko vetää 4mm ja rinnalle 3mm johdot?
Tossa terminaalissa näytti olevan tiiviste valmiina niin ei tarvinnut mitään nauhaa ostaa. Myyjä sanoi kuitenkin, että väliin voi laittaa jotain massaa jos haluaa varmistaa tiiviyden.
Aeroportin koko tuli vähän yllätyksenä :D ei varmaan mahdu kokonaan kotelon sisälle, niin tarvii vaan laittaa ulos tulemaan vähän. Onko väliä mihin kohtaan etuseinää sijoittaa, voiko laittaa alareunaan? Millä torvet kiinnitetään putkeen ja millä koko putki hässäkkä koteloon?
Joku aiemmin sanoi että 4mm johdot ja mielellään tuplana, niin voinko vetää 4mm ja rinnalle 3mm johdot?
Tossa terminaalissa näytti olevan tiiviste valmiina niin ei tarvinnut mitään nauhaa ostaa. Myyjä sanoi kuitenkin, että väliin voi laittaa jotain massaa jos haluaa varmistaa tiiviyden.
Aeroportin koko tuli vähän yllätyksenä :D ei varmaan mahdu kokonaan kotelon sisälle, niin tarvii vaan laittaa ulos tulemaan vähän. Onko väliä mihin kohtaan etuseinää sijoittaa, voiko laittaa alareunaan? Millä torvet kiinnitetään putkeen ja millä koko putki hässäkkä koteloon?
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Joku aiemmin sanoi että 4mm johdot ja mielellään tuplana, niin voinko vetää 4mm ja rinnalle 3mm johdot?
voit vetää, nostaa se sitä pinta-alaa kumminkin vaikka oliskin erikokoista piuhaa, ja kyllä tosta 4mm piuhastakin jo aikalailla virtaa kulkee :)
e: mitä nyt omia uskomuksia on niin ei nyt niin merkitystä mille kohtaa etuseinää sen putken lyöt, tuo 6" putki asettaa jo omat haasteensa yleensäkkin et mihin sen saa sopimaan....
En tiedä onko olemassa joku "virallinen" konsti millä noi aeroportin päät saa putkeen kiinni, itse oon kyl käyttäny sitä elementille vaarallista silikoonia (kiinnityspaikkojen sisäpintoihin maltillisesti, en lapiolla putken päälle) ja vielä yleensä varmistanu liitoksen MacGyver teipillä :) (eli siis ilmasotateipillä).
Tuo et millä saat sen putken koteloon kiinni jos/kun se tulee ulos kotelosta on sitten aika hepreaa, mutta niitä asennuksia näkee niin paljon että varmasti joku joka on sellasen tehny vois täs vaihees kertoa salaisuutensa?
Kotelosta sivut ja takaseinät kasattu.
http://tzr.kuvat.fi/kuvat/Golf%20GTI%201992/IMG_0497.JPG
Sitten uuteen asiaan, hiekkahartsi. Nopealla googletuksella löysin, että 50/50 suhteella hiekkaa ja hartsia. Sitten tietenkin kovete. Laitanko kotelon pohja maahan päin ja pohjalle pieni kerros tuota mössöä ja sitten kuivuttua kyljelleen ja sama homma jne?
E: laskin nyt mitä tuo putki ja elementti syrjäyttää yms niin sain kotelon tilavuudeksi ~74L ilman hiekkahartsia. Sitä pitäisi sitten saada parilitraa varmaan menemään, että kotelo hieman pienenisi. 70L tuntumaan pitäisi saada?
http://tzr.kuvat.fi/kuvat/Golf%20GTI%201992/IMG_0497.JPG
Sitten uuteen asiaan, hiekkahartsi. Nopealla googletuksella löysin, että 50/50 suhteella hiekkaa ja hartsia. Sitten tietenkin kovete. Laitanko kotelon pohja maahan päin ja pohjalle pieni kerros tuota mössöä ja sitten kuivuttua kyljelleen ja sama homma jne?
E: laskin nyt mitä tuo putki ja elementti syrjäyttää yms niin sain kotelon tilavuudeksi ~74L ilman hiekkahartsia. Sitä pitäisi sitten saada parilitraa varmaan menemään, että kotelo hieman pienenisi. 70L tuntumaan pitäisi saada?
jees, 2 seinää saanut nyt laitettua ja nyt laittamaan kolmatta. 1,5l saanut menemään ja rupeaa hartsi loppumaan :/. Refleksiputken kiinnitystä pohdittu ja kuvia katseltu yms. Ei vaan tunnu löytyvän muuta vaihtoehtoa kuin tehdä todella jämpti reikä ja kiinnittää putki jollain liimamassalla ennen etuseinän kiinnittämistä.
älä tee liian jämptiä reikää putkelle halkee yllättävän helpolla ja sikaflex on hyvä keino kiinnittää se putki...
http://www.facebook.com/photo.php?pid=1 ... 1177373823 itellä on tuolleen SPL Dynamics 15D2+104l brutto kotelo viritettynä 39hz ja hyvin soi normikuuntelus@600w/RMS mitattu maxboom:issa keskiarvoks 140+db...
http://www.facebook.com/photo.php?pid=1 ... 1177373823 itellä on tuolleen SPL Dynamics 15D2+104l brutto kotelo viritettynä 39hz ja hyvin soi normikuuntelus@600w/RMS mitattu maxboom:issa keskiarvoks 140+db...
Koteloon tehty reiät subille ja refleksille, tänään ehkä refleksin kiinnittelyä. Vähän aikaa sitten porasin reiän terminaalille joka oli unohtunut. Melko kovaa kamaa tuo hiekkahartsi, saattoi vähän terät kärsiä :D.
Nyt ei oikein voi edetä ennen vahvistimen hankintaa koska pitäisi päättää millaiset johto kytkennät kotelon sisälle tulee.
Mitäs mieltä olette jos laittaisi tuon Sinuslive 1500 vahvarin ja jos tehot loppuu niin toisen rinnalle? Eli tuonhttp://www.poppikoneet.com/default.asp?id=20060630070000_20061002121818_20061002155201
Subin myyjä sanoi soitelleensa tuolla isommalla joka pitää sisällänsä 2x 1500 sinusliveä.
eli tällä:
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=2_11_23&products_id=101
Nyt ei oikein voi edetä ennen vahvistimen hankintaa koska pitäisi päättää millaiset johto kytkennät kotelon sisälle tulee.
Mitäs mieltä olette jos laittaisi tuon Sinuslive 1500 vahvarin ja jos tehot loppuu niin toisen rinnalle? Eli tuonhttp://www.poppikoneet.com/default.asp?id=20060630070000_20061002121818_20061002155201
Subin myyjä sanoi soitelleensa tuolla isommalla joka pitää sisällänsä 2x 1500 sinusliveä.
eli tällä:
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=2_11_23&products_id=101
Ite oisin laittanu kaikki hilppeet elementtiä lukuunottamatta paikalle ja valanu sillä hartsilla siitä kotelosta varmasti tiiviin. Kyllä nuo sl:n vahvistimet on kaippa ihan kelpo laitteita, omaa kokemusta ei ole.
ihan 100% tiivis on tähän asti. Seuraavaksi refleksi putki kanteen kiinni ja sitten kansi paikalleen ja tuosta subin reiästä pieni määrä hiekkahartsia tai jotain muuta tiivistävää massaa kannen kaikkiin sivuihin.
Miksei tullut mieleen kaupassa ollessa, että jos olisin ostanut 4 paikkaisen terminaalin niin olisi saanut kytkentöjä vaihdettua ilman elementin irroittamista.
Kun refleksi putken pään ja takaseinän väliin jätetään refleksiputken halkaisijan verran tilaa, niin jätetäänkö tuon aeroportin pään paksuuden (~9") vai refleksi putken paksuuden (6") verran?
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
putken paksuus riittää ihan 100% varmuudella, maalaisjärjellä kun ajattelee niin sekin on jo yliammuttua; ei sielä putkestä sovi sitä 6" reikää enempää ilmaa liikkumaan ja taas kun aukko on avoin jokasuuntaan putken ja takaseinän välissä niin ei tarvisi edes olla sitä 6" ? noh jos tilaa on niin laita nyt se 6" mutta ei kyllä tarvi enempää..
jos joku toisin väittää niin kovat teoriat ja laskennat pöytään kiiitos :D
e: ja en usko että kytkentöjä vaihtelet jahka saat vehkeet pelaamaan, eli tuskin kertaakaan :)
jos joku toisin väittää niin kovat teoriat ja laskennat pöytään kiiitos :D
e: ja en usko että kytkentöjä vaihtelet jahka saat vehkeet pelaamaan, eli tuskin kertaakaan :)
Kytkentää tarvitsee vaihtaa jos laitan yhden tollasen sinuslive 1500 vahvarin ja joskus toisen rinnalle. Kelpaako tuo 1500w kun aiemmin puhuttiin, että ei näitä tehoilla rikota vaan liian pienillä tehoilla.
EDIT: Kotelo kasattu ja elementti testattu toimivaksi.
vahvareita saa ja täytyy ehdottaa! Ei kiinalaisia tai liian pieniä eikä kalliita
EDIT: Kotelo kasattu ja elementti testattu toimivaksi.
vahvareita saa ja täytyy ehdottaa! Ei kiinalaisia tai liian pieniä eikä kalliita
http://www.nettivaraosa.com/autohifi-ja-tarvikkeet/1056008
Uskaltaako tuon nyt laittaa tolle subille? Onko 1500w liian vähän? Täytyy olla vaan todella tarkkana ettei soita särölle liian pienellä vahvistimella?
Uskaltaako tuon nyt laittaa tolle subille? Onko 1500w liian vähän? Täytyy olla vaan todella tarkkana ettei soita särölle liian pienellä vahvistimella?
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Minkähän kokoinen laturi sielä mahtaapi olla?`sanotaan että jos nyt "vaan" 2kw on vahvistintehoa niin uskaltaisin väittää että vakio laturi piisaa, omassa projektikotterossa on nyt vahvistinteho sielä 3kw rms luokas, 120A laturi, 50mm2 virtapiuhat, peräkontis toinen 65A akku ja 1.5F konkka -> ei pienintäkään virtapuolen ongelmaa, on sitten auto käynnissä tai ei. (toki jännite tipahtaa sinne 12v paikkeille ja allekkin jos auto sammuksissa huudattaa mutta se nyt tapahtuu aina)
Jos nyt vahvistinehdotuksia haluat niin tollanen on itsellä ja voi todellakin suositella! tuo 2.3kw on mitattua tehoa (autosoundissa oli vahvistin testi pari numeroa sitten), säädöt ja liittimet on hyvät ja toistaiseksi ainakin toiminu kun junan vessa :)
Se mikä sitten on liian kallis on taas eriasia ;)
Jos nyt vahvistinehdotuksia haluat niin tollanen on itsellä ja voi todellakin suositella! tuo 2.3kw on mitattua tehoa (autosoundissa oli vahvistin testi pari numeroa sitten), säädöt ja liittimet on hyvät ja toistaiseksi ainakin toiminu kun junan vessa :)
Se mikä sitten on liian kallis on taas eriasia ;)

Tollasta pukki toi.
kuvia lisätty http://tzr.kuvat.fi/kuvat/Golf+GTI+1992/
Eli ajattelin kytkeä konkan niin, että ei tule jakoblokkia. Eli + tulee ja lähtee konkalta rengas liittimillä. - maahan vai vahvistimelle? Toivotaan, että tuo 1f riittää alkuun.
Herätepiuhaksi vedin tuon 2x 1,5mm2 johdon. Päät vedin yhteen ja puristin liittimeen.
Muutenkin alkaa johdotukset olemaan kunnossa. Seuraavaksi sitten läppärin johtoja yms ihmettelemään ja asentelemaan. Tuosta 8" näytöstä ja kamerasta lisää jos jotakin kiinnostaa.
(melko tärkeä peruutuskamera tämän kokoiseen autoon :D)
http://www.nettivaraosa.com/autohifi-ja-tarvikkeet/1066619
Onko kellään kokemuksia tai mielipiteitä tälläsestä? Aika mahtavilta vaikuttaa luvatut tehot, joten onko ollenkaan todellisia? Tähän voisi kytkeä ton subin 4ohmii niin saisi tuon 2000w tehoja.
Olenko ymmärtänyt oikein 1ohm ja 4ohm kytkennän erot on se, että jos otetaan vaikkapa tuo 2000w 1ohmin kuormalla niin vahvistin lämpenee enemmän ja on huonompi ääni kun 4ohmin kuormalla samat 2000w?
Onko kellään kokemuksia tai mielipiteitä tälläsestä? Aika mahtavilta vaikuttaa luvatut tehot, joten onko ollenkaan todellisia? Tähän voisi kytkeä ton subin 4ohmii niin saisi tuon 2000w tehoja.
Olenko ymmärtänyt oikein 1ohm ja 4ohm kytkennän erot on se, että jos otetaan vaikkapa tuo 2000w 1ohmin kuormalla niin vahvistin lämpenee enemmän ja on huonompi ääni kun 4ohmin kuormalla samat 2000w?
Terve,
itsellä on kolmoskoppanen elikä vento. Itse olen tehnyt johdotukset niin että kuskin puolelta virtapiuha (vaikka 50neliöistä, pitää purkaa ovilistat lähtee talttapääruuvarilla + kiskomisella), kuskin jalkatilasta läpivientiin ja siitä akulle. RCA:n ja herätteen olen vetänyt apukuskin puolelta samoin, mutta irroitin hanskalokeron (2 ruuvia jotka saa normi ruuvarilla, 3 ruuvia esim räikällä, on hanskalokeron sisällä), sieltä kaapelit hanskaboksin yli, ja soittimen paikan kohdalla on reikä josta saat vietyä ne. Maadoituksen olen ottanut sieltä lokerosta jossa on joku ensiapu hommeli tms, vähän verhoilua irti ruuvin kohdalta ja sitten hiomista ja ruuvin alle tukevalla akkukengällä.
Virtakaapelit kannattaa tilata suosista halvemmalla audiocheck.fi:stä ja suosittelisin vahvariksi tolle laitteistolle MDS Torque T5, joka on myynnissä mm. autoviihde.fi sivustolla alennettuun tarjoushintaan 299,00 eur. Antaa 1700 wattia RMS 1ohmiin.
Jos tulee tosta kolmoskoppasen purkamisesta, tai virtajärjestelmän kasaamisesta kysyttävää niin voin vastailla yksärillä :). itsellä on akku-> maa ja akku->laturi myös järeempää piuhaa, ja akku on sadan euron hintainen sznajderin 75ah AGM Akku. näillä on pelittänyt ilman kokkaa ja välkkymistä, subille tulee nyt 1000wrms 4ohm.
itsellä on kolmoskoppanen elikä vento. Itse olen tehnyt johdotukset niin että kuskin puolelta virtapiuha (vaikka 50neliöistä, pitää purkaa ovilistat lähtee talttapääruuvarilla + kiskomisella), kuskin jalkatilasta läpivientiin ja siitä akulle. RCA:n ja herätteen olen vetänyt apukuskin puolelta samoin, mutta irroitin hanskalokeron (2 ruuvia jotka saa normi ruuvarilla, 3 ruuvia esim räikällä, on hanskalokeron sisällä), sieltä kaapelit hanskaboksin yli, ja soittimen paikan kohdalla on reikä josta saat vietyä ne. Maadoituksen olen ottanut sieltä lokerosta jossa on joku ensiapu hommeli tms, vähän verhoilua irti ruuvin kohdalta ja sitten hiomista ja ruuvin alle tukevalla akkukengällä.
Virtakaapelit kannattaa tilata suosista halvemmalla audiocheck.fi:stä ja suosittelisin vahvariksi tolle laitteistolle MDS Torque T5, joka on myynnissä mm. autoviihde.fi sivustolla alennettuun tarjoushintaan 299,00 eur. Antaa 1700 wattia RMS 1ohmiin.
Jos tulee tosta kolmoskoppasen purkamisesta, tai virtajärjestelmän kasaamisesta kysyttävää niin voin vastailla yksärillä :). itsellä on akku-> maa ja akku->laturi myös järeempää piuhaa, ja akku on sadan euron hintainen sznajderin 75ah AGM Akku. näillä on pelittänyt ilman kokkaa ja välkkymistä, subille tulee nyt 1000wrms 4ohm.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Noniin vahvistin tuli ostettua ja se on SPL Dynamics EXT - 2000D
En ole nyt varma, että kusetettiinko koska en saa ääntä ulos tuosta. Eli:
vahvistin ei mene päälle herätteestä joka otettu mankasta. Mitattuna ilman kuormaa vähän päälle 12v ja kun laittaa vahvariin päälle ja virrat päälle niin näyttää ~6v ja vahvari ei käynnisty.
Vahvarin saa päälle johdolla + navasta herätteeseen. Vahvistin naksahtaa päälle ja subi pitää todella pienen äänen kuten normaalia? Musiikit kun laittaa päälle niin mitään ei tapahdu.
Etupää soi soittimen perästä normaalisti kuten aina.
1f konkka, 50mm2 johdot ja kaikki kytkennät tarkistettu. Miten mittaan rca:n toimivuuden jos olisi mankasta kiinni tai jotain?
En ole nyt varma, että kusetettiinko koska en saa ääntä ulos tuosta. Eli:
vahvistin ei mene päälle herätteestä joka otettu mankasta. Mitattuna ilman kuormaa vähän päälle 12v ja kun laittaa vahvariin päälle ja virrat päälle niin näyttää ~6v ja vahvari ei käynnisty.
Vahvarin saa päälle johdolla + navasta herätteeseen. Vahvistin naksahtaa päälle ja subi pitää todella pienen äänen kuten normaalia? Musiikit kun laittaa päälle niin mitään ei tapahdu.
Etupää soi soittimen perästä normaalisti kuten aina.
1f konkka, 50mm2 johdot ja kaikki kytkennät tarkistettu. Miten mittaan rca:n toimivuuden jos olisi mankasta kiinni tai jotain?
Noniin, vahvari korjautettu ja hinnaksi tuli 40e. Jotkut kivet oli rikki. Subi ja laatikko toimii hienosti hitailla kappaleilla, mutta nopeissa ei pysy perässä.
Miten on kun vein säädettäväksi liikkeeseen niin laittoi muut kohdalleen paitsi gainin. Sanoi, että gainia sen verran kun haluaa ääntä. Gain säätöhän ei ole mikään tehonsäätö vaan linjasisääntulon säädin?
Pistin soittimesta 38/45 volumea koska tässä ei vielä etupää särje. 40 alkaa särkeä etupää. Sitten säädin gainia kalvon liikettä seuraten, ettei kalvo liiku liikaa ja pääse pohjaamaan.
Kaikki basso ja muut boostit on pois päältä, mutta saako soittimen fader säädintä säätää, että etupää tulisi hieman lujempana? Jos niin ja säädän faderiä niin täytyykö subin vahvistimen gaini säätää uudestaan?
Miten on kun vein säädettäväksi liikkeeseen niin laittoi muut kohdalleen paitsi gainin. Sanoi, että gainia sen verran kun haluaa ääntä. Gain säätöhän ei ole mikään tehonsäätö vaan linjasisääntulon säädin?
Pistin soittimesta 38/45 volumea koska tässä ei vielä etupää särje. 40 alkaa särkeä etupää. Sitten säädin gainia kalvon liikettä seuraten, ettei kalvo liiku liikaa ja pääse pohjaamaan.
Kaikki basso ja muut boostit on pois päältä, mutta saako soittimen fader säädintä säätää, että etupää tulisi hieman lujempana? Jos niin ja säädän faderiä niin täytyykö subin vahvistimen gaini säätää uudestaan?
Vanhat subit sanoi itsensä irti, joten uuden hankinta edessä. Hintaa alle 200 ja tehonkestona kilowatti yhteen ohmiin. Vaihtoehtoina Ground Zero Radioactive GZRW 30SPL ja Alpine Type-R SWR-1223D. Kumpihan olis parempi. Alpine varmaan soi vähän kauniimmin, mutta Zero lykkäisi enemmän painetta? Tietenkin muitakin voi ehdottaa.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Jos niin ja säädän faderiä niin täytyykö subin vahvistimen gaini säätää uudestaan?
Olettaen että subin rca tulee omasta lähdöstään eli sub-outista niin ei tarvi subin gainiin koskea vaikka faderia veivaat mihin suuntaan..
Ja tuo gainin säätöhän ei tosiaan suoranaisesti mikään tehonsäätö ole,niinkuin jo sanoitkin, ja vaikka oikeat hifistelijät mitä sanois niin ikävä kyllä, se on se ruuvi josta loppupeleissä joudut subin voimakkuuden määrittelemään :) Ainakin toi oma soitin/vahvistin yhdistelmä vaatii yllättävän paljon gainin ruuvailua jos haluaa että subista jotain kuuluu, ilmeisesti Alpinen soittimessa sen verran vaimea ulostulojännite ettei toi GZan vahvistin meinaa siitä oikein ymmärtää..
e: niin ja mielestäni aivan oikein olet tuon subin gainin säätänyt, eli volyymit sinne muiden vehkeiden maksimille ja sit subin gaini niin korkeelle kun mieli tekee JA vehkeet kestää :)
Morjes taas. Nyt on nuo isompi paineiset vehkeet myyty, kun ei 15" pysynyt kunnolla perässä.
Uusia vehkeitä hankittu Ground Zero 300x 12" perus subbari. Nyt aletaan sille tekemään koteloa. Paksusta plexistä tekisi mieli kotelo tehdä. Mielipiteitä?
http://www.ground-zero-audio.com/english/13_gehaeuseempf.htm
Ground Zeron sivuilla sanotaan, ettei subi sovellu suljettuun lootaan ja myyjä sanoi, että 28l suljettu toimii. Toisaalta powersetin sivuilla sanotaan, että 20l suljettu.
Elementin haluan asentaa väärinpäin. Eli riittävän iso reikä, ettei ota kiinni reunoihin soittaessa ja vaiheen kääntö vaihtamalla + -> - ja - -> + ?
tässä kaikki tällä erää, lisää kysymyksiä tulossa :D
Uusia vehkeitä hankittu Ground Zero 300x 12" perus subbari. Nyt aletaan sille tekemään koteloa. Paksusta plexistä tekisi mieli kotelo tehdä. Mielipiteitä?
http://www.ground-zero-audio.com/english/13_gehaeuseempf.htm
Ground Zeron sivuilla sanotaan, ettei subi sovellu suljettuun lootaan ja myyjä sanoi, että 28l suljettu toimii. Toisaalta powersetin sivuilla sanotaan, että 20l suljettu.
Elementin haluan asentaa väärinpäin. Eli riittävän iso reikä, ettei ota kiinni reunoihin soittaessa ja vaiheen kääntö vaihtamalla + -> - ja - -> + ?
tässä kaikki tällä erää, lisää kysymyksiä tulossa :D
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Nykyään ikuisena suljetun kotelon vihaajana ainakin suosittelisin unohtamaan tuon suljetun, sillä saa kun subit rikki :P (4 vai 5 ripustusta mulla revennu suljetuis, refleksis ei yhtään subia särki). Myyjä kans sanoi että joo suljetussa pelaa hienosti (kysyin vielä sen jälkeen että kestääkö se myös suljetus), pelashan se ihan hyvin niin kauan kun alaripustus pysy kiinni... (ei toki GZ mut silti).
Eli joo jos elementin haluat asentaa väärinpäin niin mikäs siinä kun vaan mittaat sen reiän just oikeen kokoseksi, vuotaa se ei saa liian ison reiän takia ja ripustukset ei kumminkaa saa ottaa kiinni koteloon tai ovat aika lyhyt ikäset. Vaiheen käännät noin kun meinasitkin.
Vielä vähän tarkennusta että ilmeisesti siis kyse Radioactivesta? kun noita 300x mallia on muitakin kun radioactive (iridiumi) :)
Toi kotelo paksusta plexistä... hmmm.. mikäs siinä kun se vaan on niin paksua ettei se jousta, tukia tonne sisälle on kumminkin vähä tympee rakentaa kun ne jää näkymään? Näissä hommissahan on vaan mielikuvitus rajana, jos haluat pleksistä sen tehdä niin tee, ehkä siinä vähä jää hifistelyt mutta sehän on sun oma valinta, eroa ei välttämättä huomaa ollenkaan :)
Parametrejä ei GZan sivuilta tolle löytynyt (en ainakaan minä) niin jätin winisdn käynnistämättä, joka voi sinällään jo olla ihan hyvä idea omalta kohdalta ;)
Eli joo jos elementin haluat asentaa väärinpäin niin mikäs siinä kun vaan mittaat sen reiän just oikeen kokoseksi, vuotaa se ei saa liian ison reiän takia ja ripustukset ei kumminkaa saa ottaa kiinni koteloon tai ovat aika lyhyt ikäset. Vaiheen käännät noin kun meinasitkin.
Vielä vähän tarkennusta että ilmeisesti siis kyse Radioactivesta? kun noita 300x mallia on muitakin kun radioactive (iridiumi) :)
Toi kotelo paksusta plexistä... hmmm.. mikäs siinä kun se vaan on niin paksua ettei se jousta, tukia tonne sisälle on kumminkin vähä tympee rakentaa kun ne jää näkymään? Näissä hommissahan on vaan mielikuvitus rajana, jos haluat pleksistä sen tehdä niin tee, ehkä siinä vähä jää hifistelyt mutta sehän on sun oma valinta, eroa ei välttämättä huomaa ollenkaan :)
Parametrejä ei GZan sivuilta tolle löytynyt (en ainakaan minä) niin jätin winisdn käynnistämättä, joka voi sinällään jo olla ihan hyvä idea omalta kohdalta ;)
Viimeksi muokannut volksvääken, 26.3.2011 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
17v ja ei yhtään subia rikki, suurin osaa subeista on aina soitettu suljetus kotelos..
Tiedä sitte miten olet saanu rikki, kotelosta se ei ainakaan ole riippuvainen.
pienistä tehoista,kaverit painellu(vinoon) tohkeissaan kalvoa ku kokeilleet tiukkuutta,vuotava suljettu,säröllä pitkään.. muita vaihtoehtoja ei tule mieleen..
Tiedä sitte miten olet saanu rikki, kotelosta se ei ainakaan ole riippuvainen.
pienistä tehoista,kaverit painellu(vinoon) tohkeissaan kalvoa ku kokeilleet tiukkuutta,vuotava suljettu,säröllä pitkään.. muita vaihtoehtoja ei tule mieleen..
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Tehot on vahvistimis aina ollu enemmän kun mitä subeille on luvattu jatkuvaa kestoa, kotelot on tehty teollisuus sirkkelillä ja tiivistetty isolla määrällä puuliimaa, joskus jopa silikonilla (ruuvit 5cm välein koteloon eli yliammuttua). Kukaan ei ole subia painellut, ja vaikka olisikin niin en jaksa ymmärtää mitenkä alaripustus joko repeää tai lähtee irti. Säröllä pitkään.. hmm... ripustukset hajonneet, ei kela palanut. Sitä en kiellä etteikö ikinä olisi subia olisi tullu huudatettua liian lujaa, mutta ikinä ei ole auton sisätiloihin kantautunut subista minkäänvaltakunnan säröä (autoina ollut V golffeja ja octavia 2 hb).
Vastaavasti rikkoontuneet elementit refleksikoteloissa pyöreä 0 kpl (useammin on ollut refleksikoteloissa kuin suljetuissa)
Mutta tästä aiheesta en meinaa tämänenempää jauhaa, foorumin vakiokäyttäjät ovat jo tämän tekstin lukeneet useita kertoja eri topiceista, ehkä vaan odotan liikaa kestävyyttä noissa suljetuissa koteloissa, pitää muistaa soittaa niin hiljaa ettei vaan satu mitään :)
edit: niin särkyneet subit ovat olleet DLSän lippulaivoja, Herz hx250D ja Focus acousticsin black12d2, vahvistintehot 1-1.5kw rms. Kotelon tilavuudet on taas välissä laskettu ohjelmilla, välissä noudatettu tehtaan suosituksia ja välissä tehty kompromisseja noiden vaihtoehtojen välillä. Kaikki subit ovat menneet takuuseen.
edit2: niin teoriassahan suljettu kotelo on parempi subille juurikin ripustuksien kannalta? tai ei ainakaan pitäis elementin pohjata niinkään helposti kun refleksissä tai tehdä muitakaan epämääräsiä liikkeitä, jostain syystä käytännössä _omalla_ kohdalla tämä teoria ei kumminkaan ole toiminut...
Vastaavasti rikkoontuneet elementit refleksikoteloissa pyöreä 0 kpl (useammin on ollut refleksikoteloissa kuin suljetuissa)
Mutta tästä aiheesta en meinaa tämänenempää jauhaa, foorumin vakiokäyttäjät ovat jo tämän tekstin lukeneet useita kertoja eri topiceista, ehkä vaan odotan liikaa kestävyyttä noissa suljetuissa koteloissa, pitää muistaa soittaa niin hiljaa ettei vaan satu mitään :)
edit: niin särkyneet subit ovat olleet DLSän lippulaivoja, Herz hx250D ja Focus acousticsin black12d2, vahvistintehot 1-1.5kw rms. Kotelon tilavuudet on taas välissä laskettu ohjelmilla, välissä noudatettu tehtaan suosituksia ja välissä tehty kompromisseja noiden vaihtoehtojen välillä. Kaikki subit ovat menneet takuuseen.
edit2: niin teoriassahan suljettu kotelo on parempi subille juurikin ripustuksien kannalta? tai ei ainakaan pitäis elementin pohjata niinkään helposti kun refleksissä tai tehdä muitakaan epämääräsiä liikkeitä, jostain syystä käytännössä _omalla_ kohdalla tämä teoria ei kumminkaan ole toiminut...
Viimeksi muokannut volksvääken, 28.3.2011 8:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Silikooni voi olla vastaus tähän, sitä ei suositella käyttämään koteloissa koska niistä lähtee jotain ainesta jotka vaikuttaa tuohon subin ripustusten haurastumiseen.
Muistaakseni tästä oli keskustelua autosaundin puolellta tai jossain muualla foorumilla.
Itselläni kans ollut dls,herz subeja mutten ole rikki saanut niitä.. eipä se säröllä soittaminen kabiiniin tarvi kuulua :D
Muistaakseni tästä oli keskustelua autosaundin puolellta tai jossain muualla foorumilla.
Itselläni kans ollut dls,herz subeja mutten ole rikki saanut niitä.. eipä se säröllä soittaminen kabiiniin tarvi kuulua :D
Silikooni voi olla vastaus tähän, sitä ei suositella käyttämään koteloissa koska niistä lähtee jotain ainesta jotka vaikuttaa tuohon subin ripustusten haurastumiseen.
Muistaakseni tästä oli keskustelua autosaundin puolellta tai jossain muualla foorumilla.
Itselläni kans ollut dls,herz subeja mutten ole rikki saanut niitä.. eipä se säröllä soittaminen kabiiniin tarvi kuulua :D
Muistaakseni tästä oli keskustelua autosaundin puolellta tai jossain muualla foorumilla.
Itselläni kans ollut dls,herz subeja mutten ole rikki saanut niitä.. eipä se säröllä soittaminen kabiiniin tarvi kuulua :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
niin mutta suurinosa jossei jopa kaikki laita samantien elementin kiinni koteloon kun on silikonit vedetty reunoihin ja jos kyseessä on suljettukotelo niin mihis se haihtuu kun kotelo on tiivis?
ei monikaan anna sen muutaman päivän kuivua kuten pitäs.. silti itse suosittelen käyttämään mielummin akryylimassaa/sikaa..
ei monikaan anna sen muutaman päivän kuivua kuten pitäs.. silti itse suosittelen käyttämään mielummin akryylimassaa/sikaa..
Rainbow SLX 265:nen asennuksen alla ja tuossa setissä ei oo jakosuodinta. Diskantin ylipäästösuodin kuitenkin löytyy. Kysymys kuuluu,että jätänkö suotimen pois välistä kokonaan,kun setti tulee pelkän soittimen perään?
Asennuskuvassa näkyy miten suotimelta vedetään plus ja miinus vahvistimelle ja siitä taas midille. Diskantille menee kolme eri johtoa,(musta,punanen ja vihree) näistä 2 jälkimmäisestä voi sitte valita kumman laittaa(punanen tai vihree) Kuvaan ei oo vaan piirretty mihin soittimelta tulevat johdot menee,josta tuli mieleen jättää ylipäästösuodin pois kokonaan. Vai laitanko soittimelta tulevat midin johdot näin ikään: musta suotimen mustaan ja valkonen valkoiseen ja nämä sitte itse midiin kiinni ja suotimen toisesta päästä lähtevät diskantin johdot soittimelta tuleviin diskantin johtoihin ja nämä taas yhtenä pakettina diskantin johtoihin kiinni?
Epäselvää tekstiä,mutta jospa siitä joku ymmärtää.
Asennuskuvassa näkyy miten suotimelta vedetään plus ja miinus vahvistimelle ja siitä taas midille. Diskantille menee kolme eri johtoa,(musta,punanen ja vihree) näistä 2 jälkimmäisestä voi sitte valita kumman laittaa(punanen tai vihree) Kuvaan ei oo vaan piirretty mihin soittimelta tulevat johdot menee,josta tuli mieleen jättää ylipäästösuodin pois kokonaan. Vai laitanko soittimelta tulevat midin johdot näin ikään: musta suotimen mustaan ja valkonen valkoiseen ja nämä sitte itse midiin kiinni ja suotimen toisesta päästä lähtevät diskantin johdot soittimelta tuleviin diskantin johtoihin ja nämä taas yhtenä pakettina diskantin johtoihin kiinni?
Epäselvää tekstiä,mutta jospa siitä joku ymmärtää.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
vedät siis soittimelta piuhat midille ja ylipäästösuotimelle, ei väliä missä vaiheessa haaroitat (vaikka niin että soittimelta ensin piuhat midille ja midin perästä haaroitat johdot niin että saat piuhat ylipäästösuotimellekkin), sitten vaan piuhat suotimelta diskantille (katot ohjekirjasta minkäväriset piuhat, yksi piuha on -, toinen piuha + 0bd ja toinen tod näk + -3db, itse lähtisin kokeilemaan tuolla -3db:llä jos sellainen on).
älä kumminkaan jätä tuota ylipäästösuodinta pois, diskantille menee vaan kaikki taajuudet jos sen teet ja lopputuloksena todennäköisesti särkinäiset diskantit..
älä kumminkaan jätä tuota ylipäästösuodinta pois, diskantille menee vaan kaikki taajuudet jos sen teet ja lopputuloksena todennäköisesti särkinäiset diskantit..
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa