Haluaisin kuulla kokemuksia turvatankin asentamisesta.
Mitenkäs tommonen vaatii "sähöä", siihenhän täytyy jokin mittarin anturi asentaa ja eikös ruiskukoneisissa autoissa ole kaksikin bensapumppua? Suunnitelmissa olis asentaa turvatankki ja ruiskukone alunperin kaasarimalliseen autoon.
Entä onko nuissa jokin venttiili tms. rööri korvausilmaa varten, ja miten polttoaineenpaluu? Joskus vaihdoin ruiskukakkikseen bensapumpun, ja siinä meni niin monta letkua ristiinrastiin että varsinainen toiminta jäi vähän hämäräksi :) Joku polttoainejärjetelmän ABC nyt tähän.
Miten nuissa menee lainsäädäntö, täytyykö olla joku FIA-hyväksytty painonsa verran kultaa maksava tankki, vai käykö esim. edullinen JAZ? Kyseessä ei ole peltoauto.
Turvatankki ja sen asentaminen
Valvoja: ffp jäsenet
- Tarvitset kaksi bensalinjaa: Meno ja paluu
- Tarvitset joko yhden tai kaksi pumppua; siirto- ja painepumpun
* yksi pumppu riittänee mikäli se on korkeussuunnassa tankin alapuolella, eli bensa pääsee valumaan esteettömästi omalla painollaan painepumpulle.
* siirtopumppu tarvitaan lisäksi sitten jos bensa pitää imeä tankista yläkautta painepumpulle (vrt. vw:n alkuperäinen tankki)
- Myös bensansuodatin on hyvä olla. Äkkiseltään en osaa sanoa, tulisiko sen olla ennen vai jälkeen painepumpun, mutta jos tulee pumpun jälkeen niin pitää olla paineenkestävä suodatin.
- Tankkaus pitää olla suoritettavissa auton ulkopuolelta. Tällöin tankin oman korkin siirto auton ulkopuolelle ei välttämättä kelpaa vaan se on korvattavalla sopivalla korkilla (esim. moottoripyörästä ym..)
- Korkissa lienee oltava myös takaiskuventtiili jotta tankki saa korvausilmaa mutta auton kaatuessa sieltä ei pääse bensaa ulos.
- Täyttöputkeen voinee tehdä erillisen huohottimen, kunhan sitäkään kautta ei valu bensat ulos auton mahdollisesti kaatuessa.
- Mikäli tankki on sisätiloissa (esim. Golf-tyyppinen ei-porrasperäinen auto) pitää (jotkut vaatii, toiset ei) se eristää ohjaamosta erilliseen tuuletettuun tilaansa.
- JAZ:n tankilla varustettuja katuautoja tiedän olevan olemassa joten miksi ei. Itselle tulee myös moinen.
Tommoset tulis äkkiä mieleen. Osa voi olla mutua, joten viisaammat korjatkoon.
- Tarvitset joko yhden tai kaksi pumppua; siirto- ja painepumpun
* yksi pumppu riittänee mikäli se on korkeussuunnassa tankin alapuolella, eli bensa pääsee valumaan esteettömästi omalla painollaan painepumpulle.
* siirtopumppu tarvitaan lisäksi sitten jos bensa pitää imeä tankista yläkautta painepumpulle (vrt. vw:n alkuperäinen tankki)
- Myös bensansuodatin on hyvä olla. Äkkiseltään en osaa sanoa, tulisiko sen olla ennen vai jälkeen painepumpun, mutta jos tulee pumpun jälkeen niin pitää olla paineenkestävä suodatin.
- Tankkaus pitää olla suoritettavissa auton ulkopuolelta. Tällöin tankin oman korkin siirto auton ulkopuolelle ei välttämättä kelpaa vaan se on korvattavalla sopivalla korkilla (esim. moottoripyörästä ym..)
- Korkissa lienee oltava myös takaiskuventtiili jotta tankki saa korvausilmaa mutta auton kaatuessa sieltä ei pääse bensaa ulos.
- Täyttöputkeen voinee tehdä erillisen huohottimen, kunhan sitäkään kautta ei valu bensat ulos auton mahdollisesti kaatuessa.
- Mikäli tankki on sisätiloissa (esim. Golf-tyyppinen ei-porrasperäinen auto) pitää (jotkut vaatii, toiset ei) se eristää ohjaamosta erilliseen tuuletettuun tilaansa.
- JAZ:n tankilla varustettuja katuautoja tiedän olevan olemassa joten miksi ei. Itselle tulee myös moinen.
Tommoset tulis äkkiä mieleen. Osa voi olla mutua, joten viisaammat korjatkoon.
Kiitoksia!
Yks kysymys jäi silti, ja niitä syntyy kokoajan lisää.
Eli tallikaveri tankkaa Plymouth Dusterinsa peräkontin kautta, onkohan katsastusmies ollut vain välinpitämätön? Tankkihan tulis tuohon passattiin, ja siinä on alkuperäinen täyttöaukko niin alhaalla ettei siitä varmaan saa tuotua täyttöputkea peräkontissa sijaitsevaan tankkiin. Täytyy vielä mallailla livenä turvatankin mittojen kans, mutta tuntuma on että tuo täyttöaukko on alempana kuin oletetun turvatankin täyttöaukko, eikä sitä siis ole enää mahdollista siirtää jos auto aikanaan pomppaa katsastuksesta sen vuoksi. Täyttöaukon siirtäminen esim. C-pilariin ei ulkonäöllisesti tule kysymykseen.
Peräkontti ja matkustamo tuossa on kaks täysin eri tilaa joten sen suhteen ei ongelmaa.
Varapyöräkotelokin on harmittavasti just vastakkaisella puolella, mutta jäishän tämmönen vaihtoehto tietysti jos haluaa askarrella: http://www.teamfalken.fi/blog/2008/04/t ... aikka.html :)
Alkuperäisen tankin kaltaista loiskelevyllistä tankkia on todella vaikea tuohon löytää (jos on olemassakaan), ja lisäksi saan semierektion katsellessa hienoja kisahenkisiä peräkontteja, onhan ne niin "tuning".

Yks kysymys jäi silti, ja niitä syntyy kokoajan lisää.
Eli tallikaveri tankkaa Plymouth Dusterinsa peräkontin kautta, onkohan katsastusmies ollut vain välinpitämätön? Tankkihan tulis tuohon passattiin, ja siinä on alkuperäinen täyttöaukko niin alhaalla ettei siitä varmaan saa tuotua täyttöputkea peräkontissa sijaitsevaan tankkiin. Täytyy vielä mallailla livenä turvatankin mittojen kans, mutta tuntuma on että tuo täyttöaukko on alempana kuin oletetun turvatankin täyttöaukko, eikä sitä siis ole enää mahdollista siirtää jos auto aikanaan pomppaa katsastuksesta sen vuoksi. Täyttöaukon siirtäminen esim. C-pilariin ei ulkonäöllisesti tule kysymykseen.
Peräkontti ja matkustamo tuossa on kaks täysin eri tilaa joten sen suhteen ei ongelmaa.
Varapyöräkotelokin on harmittavasti just vastakkaisella puolella, mutta jäishän tämmönen vaihtoehto tietysti jos haluaa askarrella: http://www.teamfalken.fi/blog/2008/04/t ... aikka.html :)
Alkuperäisen tankin kaltaista loiskelevyllistä tankkia on todella vaikea tuohon löytää (jos on olemassakaan), ja lisäksi saan semierektion katsellessa hienoja kisahenkisiä peräkontteja, onhan ne niin "tuning".

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa