Passat 1.8t tyhjäkäynti ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

hope
-
Viestit: 18
Liittynyt: 19.7.2009 14:43

Passat 1.8t tyhjäkäynti ongelma

ViestiKirjoittaja hope » 10.11.2010 9:52

Nonii rupes passatti temppuileen.
Eilen töistä tullessa auto nykäsi joka kerta kun löysäsi kaasun tai kun lisäsi kaasua vähän reilummin. kun kytkimen paino pohjaan niin kierrokset nousi kolmeentuhanteen ja hetken päästä tippu tonnin paikkeille. Välillä kun kytkimen jätti pohjaan kierrokset seilasi tonnin ja kolmentonnin välillä. nuo ongelmat loppu sen jälkeen ku anto reilusti kierroksia

Mutta aamulla aattelin mennä tutkimaan tuota ongelmaa niin auto jäi tosi vaikeasti käyntiin. meinas sammua ja tyhjäkäynti jöi vain n.500. Kaasua lisätessä auto meinas tukehtua mutta sen jälkeen otti kierroksia normisti mutta tyhjäkäynti ei noussut.

Mikä vois olla vikana ja miten tyhjäkäyntiä tuossa sääjetään.
Niin ja auto vm.97 koneen malli aeb

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 10.11.2010 14:49

Tyhjäkäyntiä ei voi käsin säätää, mutta kuvatut ongelmat viittaa kaasuläppään tai ilmamassamittariin (MAF). Kaasuläppä saattaa jäädä liiaksi auki jos välissä on likaa, samaten saattaa jumia liikaksi kiinni. Hoida vikakoodit tietoon niin saa lisää tietoa, tosin kaasuläpän puhdistus + uusi tiiviste ei ole paha homma sekään. Kannattaa tyhjäkäyntiongelmaisessa tehdä joka tapauksessa vähintään puhdistus ja läpän sopeutus.

hope
-
Viestit: 18
Liittynyt: 19.7.2009 14:43

ViestiKirjoittaja hope » 10.11.2010 23:17

Juu sain vika koodit tarkastettua ja kaasuläpän asennontunnistin virhe perusasetuksissa tai jotain sellasta se kone tais ilmottaa en muista tarkasti.
Sai kuitenki sääjettyä takas kohilleen heti ku meinas mennä hermot ku risteyksissä tyhjäkäynti seilas 1000-3000 välillä.
Voiko letkulämmitin sekottaa tuota ku se asennettiin eilen ja illalla oli lämmityksessä ennen töistä lähtöä. Ainaki huoltomies sano että vois sekottaa mutta ei osannu sanoa varmaksi. En kyllä itee uskois että se tuota sekoittas

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 11.11.2010 7:03

Letkulämmitinhän on yleensä siinä lämpötila-anturin vieressä. Itselläkin on samanlainen lämmitin autossa, ja ajattelin ensin että varmasti sekottaa anturin mut mitään ongelmia ei ole ollut. Toki jos sulla alko nämä hankaluudet heti lämppärin asennuksen jälkeen, niin luultavasti sillä on jotakin osuutta asiaan.

Eniten tuo kyllä kuulostaa juuri kaasuläpän tai maf:n vialta. Kaasuläppäkotelon irroitus, läpän huolellinen puhdistus ja takaisin asennus. Auton pitäisi itse kalibroida kotelo kun laitat virrat päälle.

hope
-
Viestit: 18
Liittynyt: 19.7.2009 14:43

ViestiKirjoittaja hope » 11.11.2010 10:21

Joo pitää kokeilla joku päivä käyttää roikassa että sekoaako uudestaan.
Onko kuin hankala tuo läppäkotelon irrotus ja putsaus
Pitääkö sen jälkeen taas sääjättää uudestaan

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 11.11.2010 13:28

Välijäähdyttimeltä tuleva ahtoputki yläpäästä irti, kaasuläppäkotelo on neljällä kuusiokolopultilla (5/6mm?) kiinni imusarjassa. Jos autossa on vakkari, täytyy myös vakkarin palkeen tanko irrottaa läpän akselin vipuasetelmalta (samasta kohtaa, johon kaasuvaijeri kiinnittyy).

Sitten kotelon pultit irti ja kurkit sinne sisälle, jos on likainen niin vaikka CRC:n carburettor cleanerilla ja esim. hammasharjalla + rätillä putsaat sieltä kaiken skeidan pois, myös akselin väleistä niin hyvin kuin suinkin mahdollista. Uusi tiiviste (maksaa vajaan kympin verran) ja läppäkotelo takaisin kiinni - HUOM, imusarja ja läppäkotelo alumiinia, kiristysmomentti 8Nm, kiristä ristiin vähän kerrallaan ettei väänny. Kiinni laittaessa tiivistepinnat täytyy olla myös täysin puhtaat.

17967 - Throttle Body Controller (J338): Error in Basic Setting 35-00 - -
Ilmeisesti ylläoleva vikakoodi? Jos kunnon puhdistus ja sopeutus ei auta, kannattaa varautua metsästämään toimivaa kaasuläppää.

Puhdistuksen jälkeen sopeutus, ohessa vielä linkki ohjeeseen:

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/throttlebody.html


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tumi ja 45 vierailijaa