Autokuumetta, Touareg/Phaeton/A8

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

mikkeN
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 2.11.2010 18:10

Autokuumetta, Touareg/Phaeton/A8

ViestiKirjoittaja mikkeN » 2.11.2010 18:54

Moro!

Eli tulin kyselemään autokuumeessani vinkkejä, tarkotuksena olis hommata joku seuraavista:

-VW Touareg
-VW Phaeton
-Audi A8 D2(facelift)/D3

Moottorina sais olla 4.2 V8 tai sitten tarpeeks tehokas turbokiisseli, esim. 5.0 V10 TDI.
Mitä tyyppivikoja näissä on, huollot kuinka hintavia, Saksasta tuotuna jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon? Ovatko esim. mobile.de:n 13-15ke hintaiset ja ~120k ajetut oikeasti miljoonan ajettuja maanantaiyksilöitä?

Eli plussia ja miinuksia kustakin autosta perusteluineen.. Verojen kanssa ~25k pintaan jos pääsisi, D2 A8:n kanssa pääsee varmaan reilusti sen allekin.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 2.11.2010 20:10

Kaikkiin huollot ~helvetin kalliita, eli siihen pitää varautua. Tukkireen V10 TDI:t taitaa olla kaikki, ilmajousilla, ja ne ei taida olla suomen olosuhteissa se kaikista vähävikaisin ratkaisu...

Mobilessa kannattaa aina skipata halvimmat yksilöt ja valkata keskihintainen tai mieluusti kallis yksilö, joka on vähä ajettu...

Eli jos oot minkä tahansa noista ostamassa niin varaudu huoltojen järkyttäviin hintoihin (tosin 2,5TDI tukkireki taitaa olla aika kukkaroystävällinen ja ehkä 3.0, ainakin jälimmäisellä ei jää jalkoihin)

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 2.11.2010 22:19

Ne ilmajouset on luokkaa 500€ kappale+työ, näin ainakin Audi A6 Allroadissa...

Jorrma
-
Viestit: 151
Liittynyt: 6.7.2004 23:25

ViestiKirjoittaja Jorrma » 3.11.2010 7:39

Tais viimex ku oli kirpputori Hertsikan VW:llä noita ilmajousia olla muutama laatikollinen halvalla, ostikohan kukaan varuix?

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 3.11.2010 8:05

Jo on pussit hinnoissaan, muistaakseni Scaniaan oli kolmensadan päälle verottomana ilmapussi :) Ja taisi olla Volvolla vielä paljon halvempia...

E: Pärkkele, Vabikseen olikin karvan alle 300 verottomana eli 350€ luokkaa verollisena...

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 3.11.2010 8:23

Näissä ei vabiksissa eli henkilöautoissa, tulee useimmiten pussin mukana myös iskari, jota ei sankavitun aikaisessa sisussa ole...

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 3.11.2010 8:25

:D
No jopas.

jkuisma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 30.1.2009 18:37

ViestiKirjoittaja jkuisma » 3.11.2010 9:47

Toin itse vuosi takaperin Phaetonin (tosin "lussulla" 3.0TDI koneella), joten P:stä tiedän kertoa jotain:

Moottorina sais olla 4.2 V8 tai sitten tarpeeks tehokas turbokiisseli, esim. 5.0 V10 TDI.


Bensapuolelta Phaetonia löytyy aika hyvin V8-koneella. Mutta: jos et ole todellisia rahamiehiä, pysy erossa W12:sta jota saa todella edullisesti. Siihen on syynsä: on tietysti hieno moottori mutta kulutus ja huollot ovat toooodella... Siihen ei voi vaihtaa sytytystulppiakaan (no, tuo on liiottelua) ottamatta koko konetta ulos.

Diesel-puolella Phaetonia saa 2006-vuoteen saakka v10 TDI:llä. Niiden hinnat on Saksassa pohjissa syystä, että siinä ei ole hiukkassuodatinta (DPF). Siten auto ei täytä EURO4 normeja ja sillä ei saa ajaa useammassa isossa kaupungissa keskustan "vihreälle vyöhykkeelle". Touaregissa uudempaa V10:tä on DPF:llä mutta se ei "mahtunut" Phaetoniin. Itse harkitsin aikani V10:iä mutta järki voitti ja päädyin V6:een. Se ei ole ainakaan halvempi kuin V10 Saksassa mutta jo verot jää halvemmiksi co2-perustein. Ja on muutoinkin "eri sukupolven" kone (V10 on pumppari, V6 on common rail-kone).

Mitä tyyppivikoja näissä on, huollot kuinka hintavia,


Nyt puhutaan sen hintaluokan autoista, että huollot on suolaiset. Ja vaikka auton arvo vuosien myötä putoaa niin osien hinnat sen kun nousee... V10-koneessa pamahtelevat "tyyppivikana" turbot (2 kpl) ja on niitä kokonaisia pannujakin mennyt jopa aika pienillä kilometreillä. Vaihtomoottorit ovat tosin jo aika "järkevissä" hinnoissa (lue: alle viisi tonnia). V8:sta en sano enempää kuin että huhupuheiden perusteella aika luotettava mosa. V6 TDI on aika pomminvarma ja ihan sama kone kuin monessa Audissa.

Phaetonissa on sellainen erityispiirre, että sille pitää olla pätevöitynyt mekaanikko jotta voi tehdä takuukorjauksia tai VW:n valtuuttamaa huoltoa. Näitä koulutettuja kavereita on Suomessa KAKSI, molemmat Herttoniemessä. Mikään muu VV-auton huoltopiste ei saa vaihtaa autoon edes pyyhkijän sulkia. Nyrkkipajat tietysti pystyvät tekemään nykyisellään jo paljon ja ainakaan itse ei ole korjausten kanssa ollut mitään ongelmia (pääosin itse tehty).

Saksasta tuotuna jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon?


Huoltohistoria. En uskaltaisi itse ostaa "häkkitarhasta" ja sellaista jonka huoltohistoriassa on mitään aukkoja. Jos yhtään on fuskattu huollossa tai jotain piilevää tulee esiin, on lasku helposti monta tonnia.

Ovatko esim. mobile.de:n 13-15ke hintaiset ja ~120k ajetut oikeasti miljoonan ajettuja maanantaiyksilöitä?


Mielestäni olet (Phaetonin tapauksessa) muutaman tonnin liian halvassa hintaluokassa. Vuosi takaperin 20 tonnia oli "haamuraja" jonka alle ei tahtonyt löytyä merkkiliikkeen myymää tai historialla varustettua (lähinnä V10) ~2005 Phaetonia. Vuodessa tuo hintaraja näyttää pudonneen jonkin verran alle kahden kympin. Sinun tapauksessasi, jos rohkeutta on, V10 TDI voi löytyä kohtuullisen edullisesti jos on kanttia ostaa vanhempi vuosimalli (tuo kone tuli jo 2002/03). Sitten toinen juttu on, voiko V10 dieselillä vuodelta 2003 todella olla ajettu vain 120tkm...

Verot on edelleen vähän arpajaisia näille - rekisterissä ja verotettuina on niin vähän mallitapauksia.

Eli plussia ja miinuksia kustakin autosta perusteluineen..


Olen P:hen ihan älyttömän tyytyväinen. Veroineen noin 35 tonnilla alla auto, joka 5 vuotta sitten maksanut melkein neljä kertaa sen ja joka edelleen tuntuu, hmm, erityiseltä. Toisena vaihtoehtona oli D3 A8, mutta ratkaisu oli kaikin puolin parempi näin.

Tähän vielä, hyvä esimerkki:

Ne ilmajouset on luokkaa 500€ kappale+työ, näin ainakin Audi A6 Allroadissa...


Phaetonissa on aina ilmajouset ja ne maksaa noin 1700 euroa per nurkka. Bonuksena on vielä se, että 2002-2005 autojen jouset on "vanhaa tyyppiä" jota ei enää saa VW:ltä varaosana. Jos yksi jousi laukeaa, on kaikki neljä ja ohjausyksikkö uusittava. Lasku on melkein 8 tonnia. Tietääkseni VW on toistaiseksi osallistunut merkkihuollossa tehdyn remontin kuluihin siten, että asiakkaan piikkiin on jäänyt yksi jousi, muut tulleet takuuna. Toinen esimerkki: etuistuinten takaverhoilu (se mitä lapset potkii) 800 euroa.

Eli järki mukana, ei heikkohermoisille. Onneksi näissä on myös paljon "konserniveljien" osia ja esim. Puolassa on kattava tarjonta edullisia purkuosia.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 3.11.2010 10:59

Verot on edelleen vähän arpajaisia näille - rekisterissä ja verotettuina on niin vähän mallitapauksia.

Mahdista näyttää löytyvän eli pystyy laskea kyllä aika tarkasti verot.

jkuisma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 30.1.2009 18:37

ViestiKirjoittaja jkuisma » 3.11.2010 11:15

Mahdista näyttää löytyvän eli pystyy laskea kyllä aika tarkasti verot.


Tarkoitin oikeastaan vain Phaetonia - sitä ainakaan ei Mahti tunne - mutta nyt kun tsekkasin niin en löydä sieltä A8:iakaan, Touareg on kyllä. Käytännössä tuolta puuttuminen tarkoittaa yksilökohtaista veron arviointia ja ainakin omassa tapauksessa (joskus voi käydä näinkin!) vero jäi 20% matalammaksi kuin mihin olin varautunut!

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 3.11.2010 11:47

Tarkoitin oikeastaan vain Phaetonia - sitä ainakaan ei Mahti tunne

Täytyy pyytää anteeksi, eihän tuota Phaetonia tosiaan sieltä löydy. Jotenkin jämähdin vain tuohon Touaregiin.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 3.11.2010 12:38

Ottoauton hakukoneesta saa aika hyvin suuntaa...vähän iso vero on suhteessa auton hankintahintaan (noin 20 k€)

Itsekin tuollaista V6 TDI pyyttonia tässä perhekulkineeksi vähän mietistellyt

PHAETON 5.0 D 4MOTION AUT N 4D 230kW diesel 0311 144 6.5 22 17840.80 31027.50 13186.70 1005 42.50 308
PHAETON 4.9 D AWD AUT N 4D 230kW diesel 0306 97 7.2 13 19418.40 33771.10 14352.70 1009 42.50 305
PHAETON 3.0 D AWD AUT N 4D 165kW diesel 0509 114 5.0 23 19821.90 31215.60 11393.70 1009 36.50 256
PHAETON 3.0 D AWD AUT N 4D 171kW diesel 0707 42 3.2 13 25174.60 38789.90 13615.30 1009 35.10 245
PHAETON 3.0 D AWD AUT N 4D 165kW diesel 0506 70 5.3 13 21516.40 33884.10 12367.70 1009 36.50 256

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 3.11.2010 13:27

vaikkei omalla kohdalla ole "tarpeellista" tietoa, niin kiitos jkuismalle mielenkiintoisesta infosta!

jkuisma
-
Viestit: 7
Liittynyt: 30.1.2009 18:37

ViestiKirjoittaja jkuisma » 3.11.2010 15:18

Ottoauton hakukoneesta saa aika hyvin suuntaa...vähän iso vero on suhteessa auton hankintahintaan (noin 20 k€)


Totta, tuotujen veropäätöksiä on jo aika monta tehtynä ja niistä saa hyvää osviittaa... Phaeton maksaa uutena älyttömiä mutta hinta putoaa (kuten tämän luokan autoilla aina) tooosi jyrkästi Saksassa. Verojen osuus jää siksi kohtuullisen (lue: kohtuuttoman) suureksi.

Meillä on 2005:nen V6 TDI, ostettu 11/2009, @140tkm. Ostohinta 24k€, veroja 10k€. Verot meni omasta arviostani tosin ainakin pari-kolme tonnia alakanttiin. Veroilmoitus jätetty postitse, tullia ei tippaakaan kiinnostanut miten auto on varusteltu (paitsi mitä asiallisesti tulli-ilmoitukselle ruksailtu). Tässä tapauksessa perusauto Saksassa 80 tonnia, varusteita päällä noin 35 tonnilla. Eli sikäli "peruskoneinen" mutta hampaisiin asti varustettu näyttäisi olevan houkutteleva tuontikohde. Isomman "mosan" myötä auton listahinta pompsahtaa sillä siinä on koneen lisäksi mukana "vakiovarusteita", jotka pikkukoneiseen on joutunut ruksaamaan erikseen.

Teknisesti autossa ei ole mitään mainittavia vuosimalliuudistuksia ennen 2008 tullutta "ensimmäistä varsinaista faceliftiä". Tosin tuo V6 TDI tuli vasta mallivuodelle 2005 - meillä on ensimmäisiä.

Itsekin tuollaista V6 TDI pyyttonia tässä perhekulkineeksi vähän mietistellyt


Toimii. Kunhan jättää mahdolliset lastenrattaat kotiin ja muistaa, että tuolla ei saa rautakaupasta kotiin mitään mikä ei sovi suksiluukusta läpi. Onneksi tuli ostettua vetokoukullinen...

Hukkasitkos sinä Rolle taannoin sen EOSisi "epäkäytännöllisenä"? ;-)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 3.11.2010 17:19

Ostohinta 24k€, veroja 10k€.


No tuo suhde hieman pyyttonissa karsastaa, kun toisessa vaakakupissa on esim 10 mallinen 4motion diiseli CC jolla hinta esim 25 - 28 k€ ja verot noin 6 - 7 k€, tosin kyllä pyyttoni aika paljon mukavampaa kyytiä antaa.

No mulla vielä mitään perhettä olekaan ;D

Hukkasitkos sinä Rolle taannoin sen EOSisi "epäkäytännöllisenä"? ;-)


Tuli ostettua talo ja aloitettua "kilpa-autoilu" harrastus niin piti vapauttaa pääomaa ja hommata auto trailerin vetoon. Harmittaa kyllä välillä kun tuli luovuttua...hieno pelihän se oli


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 31 vierailijaa