VW konserni heikentää Skodan varustelua
Valvoja: ffp jäsenet
VW konserni heikentää Skodan varustelua
Tuolla toisessa topicissa tulikin jo esille, mutta nostataan erilleen; VW konserni laskee Skodan varustelua. On vissiin liian kova pala emoyhtiölle että Tsekki-insinöörit kehittävät laadukkaampia ja paremmin myyviä malleja kuin mitä Saksassa tehdään.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0101030899
On kyllä volkkarilla konstit vähissä jos tuolle linjalle lähtevät. Yhteen ja samaan massiin ne menevät volkkarin ja sokotan tuotot. Panostaisivat mieluummin volkkarin tuotekehitykseen enemmän.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0101030899
On kyllä volkkarilla konstit vähissä jos tuolle linjalle lähtevät. Yhteen ja samaan massiin ne menevät volkkarin ja sokotan tuotot. Panostaisivat mieluummin volkkarin tuotekehitykseen enemmän.
Kuinka paljon nykyauton tekeminen on käsityötä?
Kyllähän siinä vielä nykyäänkin on käsityötä aikalailla, ja juuri se käsityön osuus vaikuttaa paljon laatuun/laatuvaikutelmaan.
http://www.youtube.com/watch?v=8hNqUaYsVjY
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
"että Tsekki-insinöörit kehittävät laadukkaampia ja paremmin myyviä malleja kuin mitä Saksassa tehdään. ", nyt on pakko kommentoida :D pääs ihan nauru kun kyseisen virkeen luin. Miksi karvalakki octavioita näkee nykyisin enemmän kuin nelosgolffeja? luulisin et ostokäyttäytymiseen vaikuttaa tässä kohtaa markkinoinnin 1. kilpailukeino eli Price=hinta. Skoda kun tunnetusti vastaa VW:ta, ei tässä kohtaa mistään "laadusta" puhuta.
^Nykyisin on menossa Golf VI sukupolvi jos et sattumoisin tiedä... Karvahattumallin Elegance Octaviassa sattuu olemaan mm. xenon valot ja täysautomaatti-ilmastointi vakiovarusteena. Highline tason Golfiinkin ne pitää ostaa lisävarusteena. Tuttavapiirissä on muutamia henkilöitä jotka "joutuvat" olemaan tekemisissä molempien merkkien kanssa ja tsekkivehkeissä on vähemmän vikoja kuin saksalaisessa vaikka samoja osia käytetään molemmissa.
EDIT: Pakko on vielä lisätä tuohon että esim. Octavian hinnat alkaen malli on 1.2TSI HB classic (joka on kyllä oikeasti karvahattumalli), ovh 19398,48€ ja siinä on 77kW moottori ja kunnon takakontti. Golfin hinnat alkaen malli on 2ov, mutta nyt sattu olemaan käsissä neliovisen hinnasto, jossa sanotaan että Golf Trendline 1.4 59kW 19914,54€. Tuo vajaat 600€ hinnassa ja erot varustelussa on monelle ratkaiseva tekijä. Vastaavilla varustasoilla ja moottoreilla hinnat on Octavia 20426,92€ vs. Golf 21396,56€, eroa ovh:ssa 970€ Octavian hyväksi.
EDIT: Pakko on vielä lisätä tuohon että esim. Octavian hinnat alkaen malli on 1.2TSI HB classic (joka on kyllä oikeasti karvahattumalli), ovh 19398,48€ ja siinä on 77kW moottori ja kunnon takakontti. Golfin hinnat alkaen malli on 2ov, mutta nyt sattu olemaan käsissä neliovisen hinnasto, jossa sanotaan että Golf Trendline 1.4 59kW 19914,54€. Tuo vajaat 600€ hinnassa ja erot varustelussa on monelle ratkaiseva tekijä. Vastaavilla varustasoilla ja moottoreilla hinnat on Octavia 20426,92€ vs. Golf 21396,56€, eroa ovh:ssa 970€ Octavian hyväksi.
Viimeksi muokannut sik, 17.10.2010 23:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"että Tsekki-insinöörit kehittävät laadukkaampia ja paremmin myyviä malleja kuin mitä Saksassa tehdään. ", nyt on pakko kommentoida :D pääs ihan nauru kun kyseisen virkeen luin. Miksi karvalakki octavioita näkee nykyisin enemmän kuin nelosgolffeja? luulisin et ostokäyttäytymiseen vaikuttaa tässä kohtaa markkinoinnin 1. kilpailukeino eli Price=hinta. Skoda kun tunnetusti vastaa VW:ta, ei tässä kohtaa mistään "laadusta" puhuta.
Kuten tuonne toiseen säikeeseen laitoin niin laitetaan tähänkin toinen lähde (josta tuo Kauppalehtikin lienee referoinut):
http://www.ihsglobalinsight.com/SDA/SDADetail19362.htm
Jos koko tekstin lukeminen ahistaa niin lainataan sieltä vaikka:
As a result the company now offers VW brand technology and build quality at a significantly lower price point than the VW brand in European markets.
(jos ei vieläkään ymmärrä mitä tuossa lukee niin voi vaikka kilauttaa kaverille. Vinkki; build quality = valmistuslaatu, ihan ilman mitään lainausmerkkejä)
niin mitä sä urputat?
the company now offers VW brand technology and build quality at a significantly lower price
-niinku tossa itse linkititkin, mun pointti oli, et tarjotaan vw:n laatua halvempaan hintaan, mun eka postaus lähinnä kohdistui topikin avajan tekstiin, jossa kaveri väitti skodan tarjoavan parempaa laatua verraten vw:niin.
the company now offers VW brand technology and build quality at a significantly lower price
-niinku tossa itse linkititkin, mun pointti oli, et tarjotaan vw:n laatua halvempaan hintaan, mun eka postaus lähinnä kohdistui topikin avajan tekstiin, jossa kaveri väitti skodan tarjoavan parempaa laatua verraten vw:niin.
KauppaIltalehden p*skaa tämäkin.
Jussi Kostiainen, Skoda kirjoitti:Uutisointi on aiheuttanut suurta huolta nykyisten ja tulevien asiakkaidemme keskuudessa. Uskon siis, että se on aiheuttanut hämmästystä myös alan ammattilaisten joukossa.
Kauppalehden uutinen perustuu saksalaisella Automobilwoche-nettisivustolla 10.10.2010 julkaistuun Saksan Skoda-kauppiasyhdistyksen puheenjohtajan Thomas Peckruhnin haastatteluun. Hän on suivaantunut Saksan maahantuojan kauppiaskokouksessa kerrottuihin varustelumuutoksiin. Taustalla on se, että Saksan Skoda-maahantuoja on päättänyt kovan hintakilpailun seurauksena hakea edullisempia hintoja vähentämällä autojen vakiovarustusta. Kyseessä on siis täysin Saksan Skoda-maahantuoja sisäinen päätös eikä siten koske muita maita, kuten Suomea.
Suomessa Skodan-strategia on ollut jo vuosia johdonmukaisesti parantaa malliston varustelua ja tarjota hintaansa nähden erinomaisen kilpailukykyinen varustelu.
Artikkelissa on kerrottu VW-konsernin pääjohtaja Martin Winterkornin Skoda-lausunnoista. Kohu on synnytetty kokoamalla asiayhteydestä irrotettuja kommentteja ja koostamalla niistä mahdollisimman dramaattisia linjanvetoja.
Virheellisesti on haluttu korostaa, että Skodaa pitää huonontaa nykyisestä, jotta se astu Volkswagenin reviirille. Todellinen tie on se, että Skodan korkea laatu säilyy mutta VW parantaa tuotteitaan entisestään. Pääjohtaja Martin Winterkorn vaatii Skodalta, kuten myös kaikilta muiltakin VW-konsernin automerkeiltä, aikaisempaa suurempaa kustannustehokkuutta. Siinä ei ole mitään poikkeuksellista nykymaailmassa, vaan se on tyypillinen pörssiyhtiön omistajien konsernijohdolle asettama haaste.
Jatkossa nykyisen Skoda-malliston rinnalle kehitetään automalleja, jotka palvelevat paremmin myös kehittyvien automarkkinoiden autotarpeita. Skoda kasvaa erittäin vahvasti mm. Intiassa ja Kiinassa. Siksi Skodan rooli VW-konsernissa on tarjota malleja myös noiden automarkkinoiden tarpeisiin. Kun nuo tulevaisuuden automallit lanseerataan Euroopassa niiden laatutaso vastaa täysin totuttua korkeaa Skoda-laatua.
Skodalla on selkeä rooli VW-konsernin mallistopolitiikassa
Skoda on itsenäinen brändi, jolla on selkeä asema Volkswagen-konsernissa. "Simply Clever" brandi-slogan kuvastaa sitä menestyksellistä asemaa, joka Skodan tuottamilla autoilla on osana VW-konsernin monimerkkistrategiaa. Niinpä myös jatkossa Skoda-brändi profiloituu itsenäisenä osana VW-konsernia. Skoda Auto jatkaa tuotteidensa kehittämistä niiden laatuvaatimusten mukaisesti, joihin asiakkaamme ovat tottuneet ja joihin perustuu Skodan maine sekä suosio kaikissa niissä yli 100 maassa, jossa Skodaa myydään."
Tuota minäkin pohdin jo alunperin. Ja toisaalta ihmettelen edelleen, miksi esim. ne xenonit on Skodillaceissa vakiovarusteena jokaikisessä karvalakkimallissa mutta muihin konsernin laitteisiin ne joutuu rastimaan lisävarustelistalta, ellei sitten ole valmiiksi ostamassa jotain erikoisempaa versiota jossa ne on vakiona.
Sitäpaitsi ne II Ocun xenonit tuntuu tälläkin foorumilla närästävän aika monia :D
Sitäpaitsi ne II Ocun xenonit tuntuu tälläkin foorumilla närästävän aika monia :D
Sitäpaitsi ne II Ocun xenonit tuntuu tälläkin foorumilla närästävän aika monia :D
Tuttavan 2-kopan skoudessa kyydissä olleena hämäsi kyllä suuresti se, että xenonit valaisi pitkät päällä liian paljon keulan edustaa ts. huomio kiinnittyy liikaa siihen auton eteen, vaikka pimeällä pitäisi katsella enemmän sinne minne ne pitkät sojottaa. Mielestäni paha suunnitteluvirhe.
Rengasmelusta takana en viitsi edes mainita.
Jos tollasia muutamia juttuja korjattaisiin (en tiedä tästä uusimmasta faceliftistä) ja hinta pysyisi edelleen, niin voisin kuvitella vaihtavani baijerilaisen jopa skeidaan, isomman farmarikontin vuoksi. Volkkari on mielestäni väliinputoaja, jossa laatu ei paljon parempi ole skodaan verrattuna, mutta hinnat aina mallikohtaisesti pari tonnia kalliimmat. Audista ei kokemusta. Sinänsä ihan ajankohtainen huoli, vaikka olisikin toimittajien kepposianämä jutut.
Tuttavan 2-kopan skoudessa kyydissä olleena hämäsi kyllä suuresti se, että xenonit valaisi pitkät päällä liian paljon keulan edustaa ts. huomio kiinnittyy liikaa siihen auton eteen, vaikka pimeällä pitäisi katsella enemmän sinne minne ne pitkät sojottaa. Mielestäni paha suunnitteluvirhe.
Kuulostaisi olevan väärin suunnattu, kannattaisi käydä töpselissä ja hoitaa suuntaus kuntoon niin näkisikin vähän pidemmälle ;)
Ja toisaalta ihmettelen edelleen, miksi esim. ne xenonit on Skodillaceissa vakiovarusteena jokaikisessä karvalakkimallissa
No ei ne ole. Ocussa xenonit on vakiona elegancesta alkaen, Superbista ne löytyy Ambition tasolta alkaen, Yetissä xenonit on ainoastaan Experiencessä ja Fabiaan niitä ei saa edes rahalla.
Hieman offtopiccina noista Octavian xenon valoista.Mä en jaksa ymmärtää kuka niistä haluaa maksaa. Työkaveri vei -09 Octavian Laakkosen pikahuoltoon kun ajovalojen poltin oli palanut. Lasku oli 250e yhdestä helvetin polttimonvaihdosta. Poltin 180 ja loput meni työveloitukseen. Sai lopulta tingittyä hinnaksi 230e joka on sekin jo järkyttävän paljon. No, en mä kyllä ymmärrä montaa muutakaan asiaa. Kai noi valot on sitten niin paljon paremmat että niistä kannattaa maksaa :-)
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Xenoneja en ainakaan antaisi pois mistään hinnasta... tosin vaan lyhyet on alkuperäset xenonit, pitkät jälkiasenteiset...
jos kyseessä -09 auto niin takuuhan sen ois oikeesti korvannu, 2 vuotta on myös xenon polttimoilla. toiseksi, miksi se pitää viedä laakkoselle huoltoon, eikö ole paljon helpompi ja halvempi selvittää mikä poltin sielä on ja tilata uudet _molemmat_ polttimot, jotka maksavat sielä 15-55€ kipale, sen jälkeen vaihtaa se ihan itse? (siis tossa vaiheessa kun ei kerran takuuseen niitä meinata laittaa)
uusavuttomuutta josta onneksi nykyään rankastaan :)
e: niin ja toi alkuperänen asia; ei oikein tienny oisko itkeny vai nauranu kun tota luki... voiko olla noin tyhmää porukkaa johtoportaas :D
noh, merkki seuraavaksi vaihtuu kumminkin joten siinähän nyt leikkivät... vw tirehtöörien kannattais ennemmin käydä vähä istumas ranskalais autois ja ajelemas niillä, toteais (jos nyt kehtaa tunnustaa) että on huomattavasti mukavempi kyyti, PALJON hiljaisempi rengasmelu ja silti mutkissa toimiva alusta (näin siis keskimäärin)
jos kyseessä -09 auto niin takuuhan sen ois oikeesti korvannu, 2 vuotta on myös xenon polttimoilla. toiseksi, miksi se pitää viedä laakkoselle huoltoon, eikö ole paljon helpompi ja halvempi selvittää mikä poltin sielä on ja tilata uudet _molemmat_ polttimot, jotka maksavat sielä 15-55€ kipale, sen jälkeen vaihtaa se ihan itse? (siis tossa vaiheessa kun ei kerran takuuseen niitä meinata laittaa)
uusavuttomuutta josta onneksi nykyään rankastaan :)
e: niin ja toi alkuperänen asia; ei oikein tienny oisko itkeny vai nauranu kun tota luki... voiko olla noin tyhmää porukkaa johtoportaas :D
noh, merkki seuraavaksi vaihtuu kumminkin joten siinähän nyt leikkivät... vw tirehtöörien kannattais ennemmin käydä vähä istumas ranskalais autois ja ajelemas niillä, toteais (jos nyt kehtaa tunnustaa) että on huomattavasti mukavempi kyyti, PALJON hiljaisempi rengasmelu ja silti mutkissa toimiva alusta (näin siis keskimäärin)
Viimeksi muokannut volksvääken, 24.10.2010 14:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei -09 auton polttimon vaihdosta vielä kyllä pitäisi joutua maksamaan ellei sillä ole rullattu taksina 200tkm.
Ja jos hinta hirvittää niin polttimoita saa edullisemmin itse tilaamalla eBaystä. Merkkiliike toki pyytää samoista osista 3-4 kertaisen hinnan jos suostuu maksamaan.
Hintansa arvoiset toki ovat, sillä lähivaloja ei oikein muutoin saa parannettua tuolle tasolle.
Tietenkin jos autollaan ei aja kuin keskustan valastuilla teillä 5km vuodessa niin hyöty noista on kyseenalainen.
Ja jos hinta hirvittää niin polttimoita saa edullisemmin itse tilaamalla eBaystä. Merkkiliike toki pyytää samoista osista 3-4 kertaisen hinnan jos suostuu maksamaan.
Hintansa arvoiset toki ovat, sillä lähivaloja ei oikein muutoin saa parannettua tuolle tasolle.
Tietenkin jos autollaan ei aja kuin keskustan valastuilla teillä 5km vuodessa niin hyöty noista on kyseenalainen.
No,en nyt ihan varmaksi muista oliko se -08 vai -09, mutta takuuseen se ei joka tapauksessa mennyt. Auton omistajana n.60v mies joka ei tietokoneiden kanssa ole pelannut kuten ei suuri osa tuon ikäluokan ihmisistä muutenkaan. Ei mahda onnistua mistään Ebaysta tilaaminen...
Näitä ihmisiä voikin sitten viilata linssiin kun nuorempi sukupolvi osaa jo väistää kusetukset.
Pointtini olikin se että minkä ihmeen takia kalliista varustuksista pitäsi tehdä vakiovarusteita.Maksakoon niistä ne jotka haluavat. Onko se jotenkin itseisarvo millä voi brassailla mitä enemmän autossa on elektroniikkaa joka on helposti hajoavaa ja kallista korjata ? Vähemmälläkin pärjää. Markkinoilta vaan puuttuu auto jossa ei ole mitään ylimääräistä ja jolla pääsee paikasta a- paikkaan b. Mikä se suomalaisen keskimääräinen ajosuorite olikaan, 20tkm/vuosi ? Mihin sellainen ihminen tarvitsee Xenon valoja, ilmastointia, sähköikkunoita,ajotietokonetta, peruutustutkaa, luistonestoa jne. jne. ?
Näitä ihmisiä voikin sitten viilata linssiin kun nuorempi sukupolvi osaa jo väistää kusetukset.
Pointtini olikin se että minkä ihmeen takia kalliista varustuksista pitäsi tehdä vakiovarusteita.Maksakoon niistä ne jotka haluavat. Onko se jotenkin itseisarvo millä voi brassailla mitä enemmän autossa on elektroniikkaa joka on helposti hajoavaa ja kallista korjata ? Vähemmälläkin pärjää. Markkinoilta vaan puuttuu auto jossa ei ole mitään ylimääräistä ja jolla pääsee paikasta a- paikkaan b. Mikä se suomalaisen keskimääräinen ajosuorite olikaan, 20tkm/vuosi ? Mihin sellainen ihminen tarvitsee Xenon valoja, ilmastointia, sähköikkunoita,ajotietokonetta, peruutustutkaa, luistonestoa jne. jne. ?
20tkm/vuosi ? Mihin sellainen ihminen tarvitsee Xenon valoja, ilmastointia, sähköikkunoita,ajotietokonetta, peruutustutkaa, luistonestoa jne. jne. ?
Tuossa on varmaan 20 tuhatta perustettu noille varusteille. 10 tuhatta pimeää kilometriä, 10 tuhatta kesäistä kuumaa ja syksyistä kosteaa kilometriä, 1000 ikkunanavausta, 400 litran polttoainesäästö kun pystyy vertaamaan kulutusta, 1000 peruutusta ja jos yksi maksullinen kontakti vältetään niin tutka säästi itsensä, 10 tuhatta talvista liukasta kilometriä jne jne.
Markkinoilta vaan puuttuu auto jossa ei ole mitään ylimääräistä ja jolla pääsee paikasta a- paikkaan b
Onhan näitä vaihtoehtoja: Dacia, tulevaisuudessa kiinalaiset ja intialaiset, Ja käytetty Corolla on myös erinomainen vaihtoehto jos autoilu ei anna mitään muuta kuin siirtymistä ja sekin saa olla kärsimystä.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
^yhdyn edelliseen kyl 100% :) En millään jaksa ymmärtää näitä karvalakki malleja, vähän lisää rahaa peliin ja avot, ei tarvikkaan enää tuskailla jos/kun ajelee autolla, se voi olla jopa ihan mukavaakin.
Niin ja en nyt tarkottanu mitään ebayta, suomestakin noita kyllä saa nettiakaupoista ihan helposti, tuossa esim yksi.. ja jos viitsii vaivautua johonkin ei merkkikorjaamolle kysäsemään asiasta niin varmasti saa alle puoleen hintaan mikä alkuperäset polttimot maksaa.
Ei mahda onnistua mistään Ebaysta tilaaminen...
Niin ja en nyt tarkottanu mitään ebayta, suomestakin noita kyllä saa nettiakaupoista ihan helposti, tuossa esim yksi.. ja jos viitsii vaivautua johonkin ei merkkikorjaamolle kysäsemään asiasta niin varmasti saa alle puoleen hintaan mikä alkuperäset polttimot maksaa.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Noista Xenoneista, niin pistäisin kyllä ne suomen olosuhteisiin pakollisiksi varusteiksi jokaiseen uuteen autoon. Sen verran parremin ne näyttävät tuola syyshämärissä ja varsinkin talvella (jotka väittää muuta, niin ei oo ajanu xenon-valoisella tai sitten on ollut jotkut jälkiasennuspaska ei-linssiumpioissa). Ei oo parempaa turvallisuutta kuin ennaltaehkäisevä turvallisuus...
Lainaus:
20tkm/vuosi ? Mihin sellainen ihminen tarvitsee Xenon valoja, ilmastointia, sähköikkunoita,ajotietokonetta, peruutustutkaa, luistonestoa jne. jne. ?
Tuossa on varmaan 20 tuhatta perustettu noille varusteille. 10 tuhatta pimeää kilometriä, 10 tuhatta kesäistä kuumaa ja syksyistä kosteaa kilometriä, 1000 ikkunanavausta, 400 litran polttoainesäästö kun pystyy vertaamaan kulutusta, 1000 peruutusta ja jos yksi maksullinen kontakti vältetään niin tutka säästi itsensä, 10 tuhatta talvista liukasta kilometriä jne jne.
Mä oon aina kuvitellut et noi luistonestot,peruutustutkat, ajotietokoneet jne on tarkoitettu näille uusavuttomille ihmisille jotka eivät osaa ajaa esim. talvikelissä siten kuin siellä pitää ajaa.
Menee ihan samaan kategoriaan kuin se että nykyään voi tilata puhelimeen palvelun joka varoittaa sua tekstiviestillä liukkaasta kävelykelistä. Mitähän vielä tulee, seuraavaksi varmaan varoitetaan kylmästä kelistä, pipo päähän kaikille jos meinaa ulos lähteä :-)
Onneksi nuo eivät sentään ole puhelimen vakiovarusteita.
^yhdyn edelliseen kyl 100% :) En millään jaksa ymmärtää näitä karvalakki malleja, vähän lisää rahaa peliin ja avot, ei tarvikkaan enää tuskailla jos/kun ajelee autolla, se voi olla jopa ihan mukavaakin
Niin, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Itse nautin kyllä enemmän tuolla -76 Golfilla ajosta kuin että jos alla olisi uudenkarhea Golf. Noiden uusien autojen hintakin olisi ihan jotain muuta jos autoista pudotettaisiin kaikki turha vakiovarustelu pois mitä kaikki ei halua. Maksakoon ne niistä jotka haluaa niitä lisävarusteita ja ominaisuuksia.
Onhan meillä onneksi DACIA, jostain kumman syystä se on ylittänyt myynnissä kaikki odotukset ympäri Eurooppaa.VW:n pitäisi keksiä jotain vastaavaa konseptia, koska VAG-konserniahan ei voi vaihtaa autoissa.
Mietitääs tilannetta kun tuollainen elektroniikkaa täyteen ladattu auto tulee yli 11v ikään mikä on siis tälläkin hetkellä suomalaisen auton keski-ikä. Sieltä kun alkaa pamahtelemaan 1000e älyboxeja tai muuta elektroniikkaa niin auto on äkkiä romuttamolla jonkun mitättömän vian takia kun sitä ei yksinkertaisesti ole kannattavaa enään korjata.
No, joku on ainakin tyytyväinen jos tuota kautta saadaan autojen keski-ikä nuoremmaksi. Samalla autoilusta tulee myös koko ajan entistä kalliimpaa joka on taas muusta kulutuksesta pois.
No, tulipa taas avauduttua näin +15v ikäisellä autolla ajavan ja autot käteisellä ilman velkarahaa ostavan näkökulmasta katsottuna.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Mietitääs tilannetta kun tuollainen elektroniikkaa täyteen ladattu auto tulee yli 11v ikään mikä on siis tälläkin hetkellä suomalaisen auton keski-ikä.
ainut et toi oma projektikottero on tosiaankin tuo 12v ikäinen, ja siinäkin on jo sen verta paljon bokseja yms tietokoneita että jos niitä kaikkia uusimaan rupee, vieläpä tyylillä että ostetaan uusi merkkiliikkeestä niin huh huh.. mutta onneksi meillä on sitten näissä vanhoissa romuissa olemassa aina se hieno vaihtoehto että ostaakin käytetyn osan :)
Ei ne hienoudet (mitkä nyt sitten on hienouksia uusissa autoissa? xenonit? tuossa 12v vanhassa kotterossa on jo automaatti ilmastointi, sähkölasit, kattoluukku jne jne) niin järkyttävän kalliiksi tule, Daciassa on sama juttu; sielä on niitä sähköbokseja ihan samoin kuin näissä paremmin varustelluissakin, toki vähemmän mutta sielä ne silti on.
Kuka sen turvattoman, meluisan, kylmän, huonovaloisen, epäergonomisen, kaikinpuolin käsikäyttöisen, kovakulutuksisen ja päästöisen, 5000 euroa maksavan auton ostaisi? Kenellä sellaiselle on käyttöä? Ei ykkösauto eikä kakkosautoksi. Ei työsuhdeautoksi. Peltoautoksi on halvempiakin vaihtoehtoja. Ainoa mahdollinen tilanne olisi että joku uustuotanto retromalli löisi itsensä läpi. Kuplavolkkari esim.
Ja kun Euroopassa tavoitellaan tätä nollatoleranssia liikennekuolemissa niin tuskin tulee menemään läpi turvallisuutta huonotavat uudistukset.
Mutta toisaalta mielenkiintoinen konseptihan tuosta tulisi kun rupeaisi tekemään uuden auton mahdollisimman kestäväksi ja helpoksi korjata. Rosteria runko. Kori ja pohja suoraa alumiiniturkkilevyä joka pulteilla kiinni. 90-luvun Corollan voimansiirto tai vastaava. Kiinnityspaikat usealle moottorityypille. Kaikki sähkövarusteet tarvikkeina. Ei johtosarjoja eikä väyliä vaan suoria kytkentöjä. Max 10 sulaketta. jne jne.
Ja kun Euroopassa tavoitellaan tätä nollatoleranssia liikennekuolemissa niin tuskin tulee menemään läpi turvallisuutta huonotavat uudistukset.
Mutta toisaalta mielenkiintoinen konseptihan tuosta tulisi kun rupeaisi tekemään uuden auton mahdollisimman kestäväksi ja helpoksi korjata. Rosteria runko. Kori ja pohja suoraa alumiiniturkkilevyä joka pulteilla kiinni. 90-luvun Corollan voimansiirto tai vastaava. Kiinnityspaikat usealle moottorityypille. Kaikki sähkövarusteet tarvikkeina. Ei johtosarjoja eikä väyliä vaan suoria kytkentöjä. Max 10 sulaketta. jne jne.
vk: vakiovarusteena vielä puolipuristin jotta pääsee epäluotettavasta sähköstartista eroon jonka saisi lisävarusteena :)
Täytyy kyllä myöntää että itsekin mielummin ajelen työmatkat ja reissut yksin sciroccolla mutta jos perhe on mukana niin jo pelkästän turvallisuuden takia ruåtsinlaivalla. Mukulat tosin haluaisivat mielummin sciroccolla liikkeelle...
Täytyy kyllä myöntää että itsekin mielummin ajelen työmatkat ja reissut yksin sciroccolla mutta jos perhe on mukana niin jo pelkästän turvallisuuden takia ruåtsinlaivalla. Mukulat tosin haluaisivat mielummin sciroccolla liikkeelle...
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Ei johtosarjoja eikä väyliä vaan suoria kytkentöjä. Max 10 sulaketta. jne jne.
Mieluusti yks väylä, mutta standardoilulla protokollalla, silloin siihen vois lätkiä kii mitä haluaa ja kaikkien _pitäisi_ toimia keskenään :)
edit: eli malliin tää: http://www.autosar.org/
mutta onneksi meillä on sitten näissä vanhoissa romuissa olemassa aina se hieno vaihtoehto että ostaakin käytetyn osan :)
Niin, teoriassa on sellainen vaihtoehto olemassa mutta jos joudut maksamaan asennuksesta vaikka 3h työn niin kuinka moni siihen alkaa laittamaan käytettyä osaa samanikäisestä ja yhtä paljon ajetusta autosta.Noiden elektroniikkaosien elinkaari kun tuppaa nykyään olevan niin lyhyt että seuraavana vuonna saattaa olla jo eri osa samassa paikassa. Esim. -01 Fabian sähköistä ohjaustehostimen pumppua ei saanut kuin alkuperäisosana (500e), käytettyjä olisi ollut tarjolla samanikäisestä ja yhtä paljon ajetusta hintaan 250e.
Ei ne hienoudet (mitkä nyt sitten on hienouksia uusissa autoissa? xenonit? tuossa 12v vanhassa kotterossa on jo automaatti ilmastointi, sähkölasit, kattoluukku jne jne) niin järkyttävän kalliiksi tule, Daciassa on sama juttu; sielä on niitä sähköbokseja ihan samoin kuin näissä paremmin varustelluissakin, toki vähemmän mutta sielä ne silti on.
Esim, automaatti-ilmastoinnin läppämoottorit,ilmastoinnin kompurat,xenon ajovaloumpiot, luistonestonboxit, muut elektroniikkaboxit.Ylipäätään kaikki elektroniikka joka vaatii jonkun sortin älyboxin.Noihin tietty työveloitukset päälle.
Kuka sen turvattoman, meluisan, kylmän, huonovaloisen, epäergonomisen, kaikinpuolin käsikäyttöisen, kovakulutuksisen ja päästöisen, 5000 euroa maksavan auton ostaisi? Kenellä sellaiselle on käyttöä? Ei ykkösauto eikä kakkosautoksi. Ei työsuhdeautoksi. Peltoautoksi on halvempiakin vaihtoehtoja. Ainoa mahdollinen tilanne olisi että joku uustuotanto retromalli löisi itsensä läpi. Kuplavolkkari esim.
Ei se sitä tarkoita että jos autosta karsitaan turhia varusteita niin siitä tulisi kylmä,kovakulutuksinen, kovapäästöinen ja epäergonominen. Turvattomampi ehkä jos vähennetään turvatyynyjä.
Mä väitän että monellakin olisi käyttöä 5000e autolle joka olisi uusi, karsittu turhat vermeet ja johon saisi takuun. On sitä tullut suhattua töihin 25km/suunta jos minkälaisella vekottimella niin miksipä ei halpisautolla.Kyllä se turvallisuudessa ja mukavuudessa aina esim.mopon voittaa.
Esim. Yksinhuoltajat joilla on lapsia kuskattavana ja asuntolaina niskassa, ei varmasti ole väliä millaisella kärryllä ajelee jos vaihtoehtona on polkupyörä ja sitä kautta mahdoton edes hoitaa asioitaan....
Meidät on vaan opetettu vaatimaan aina vaan lisää ja parempaa vaikka vähemmälläkin tulisi toimeen.
En mä sitä epäile etteikö esim. tällekin palstalle kirjoittelevat pärjää jatkossakin autojensa kanssa jotenkin itseni mukaanlukien.Vaatii vaan aika paljon asiaan perehtymistä ja mielenkiintoa.
Kyse onkin siitä miksi autoilusta tehdään tarkoituksella niin kallista että jatkossa käyttökelpoiset autot joutavat romukoppaan jonkun mitättömän mutta kalliin osan takia. Käykääpäs joskus huvikseen korjaamon kassalla kuuntelemassa minkälaisia summia ihmiset laittavat autojen korjauksiin/huoltoihin ja mitä varaosat maksavat. Mä kun luulin laittavani paljon rahaa vanhojen autojen korjauksiin mutta ei ne summat kuulostakaan niin suurelta kun kuuntelee mitä muut maksavat. Tuollaiset 1000-3000e laskut ovat ihan jokapäiväistä kauraa korjaamoille eikä tarvitse olla edes merkkikorjaamo.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa