Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Valvoja: ffp jäsenet
Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä
Oma pirssi kun rupesi taas oikuttelemaan niin rupesin tutkailemaan tuon 1.6 16v ja 1.4 16v koneiden sielunelämää ja löysin paljon yhteistä niiltä. Eli 1.4 16v AHW, AXP ja BCA koneet ovat Haynesin oppaan ja ETKA:n mukaan hyvin lähellä 1.6 16v AZD ja BCB konetta osiltaan ja toiminnoiltaankin. Topikkeja joissa näitä koneita käsitellään on enempi tai vähempi mutta yhtä yleistä ei oikein ole. Samoja "vikoja" kuitenkin koneissa on.
Nämä koneet kun on kovin korkeapuristeisia (1.4 10.5 ja 1.6 11.5) suositeltu polttoaine on 98 oktaaninen. Tämä on kerrottu itselleni marmorilla, ja osin olen huomannut sen omaan autoon sattuneina vikoina.
Lisäystä:
Nyt syksyllä/alkutalvesta 2010 tuntuu useammalla foorumilaisella olleen ongelmana auton "hyytyminen" ajosta, jonka jälkeen kone voi vielä pyörittää muttei käynnisty. Auto on sammunut "joulukuusi"-efektin kanssa eli vikavalot vilahtaa ja sit sammuu. Ilmeisesti kaikista on jakopää enemmän tai vähemmän pettänyt ja tästä johtuen venttiilit morjestaneet mäntiä aiheuttaen vahinkoa.
Eli jakopää tulee teetättää kunnolla uusien kaikki kiristysrullat ja hilut, mielummin ennen kuin jälkeen vaihtoajankohdan. Hihnan kunnon voi tarkastaa itse, mutta kiristimet vaativat erityistä osaamista tarkastamiseen. Täällä Turnipsi kertoi miten hihna tulisi tarkastaa, ja linkkasi Gatesin ohjeen hihnan uusimiseen.
95 bensalla ajellen muodostuu jossain määrin karstaa joka tukkii aikaa myöten EGR:n ja sotkee kaasuläpän. Putsausta on käsitelty täällä. Yhtenä tunnusmerkkinä siis pakokaasujärjestelmän merkkivalo. Karkeina hintoina sanottakoot että uusi EGR n. 250e, ja kaasuläppäyksikkö 400-500e. Halpaa ajoa siis 95:lla :)
Muita sähkövikoja näissä moottoreissa on tainnut olla ainakin Lambdat joista on lämmityksiä mennyt ja erilaiset anturiviat. Juttua lambdoista. Anturivikoina on lämpöanturiin tullut törmättyä ja sitten omaan uusimpaan...
...eli MAP-anturiin. Oma auto on heittänyt seuraavaa vikakoodia ajossa kunhan kone on suurinpiirtein saatu käyntilämpimäksi:
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals: Implausible Correlation
P1553 - 35-10 - - - Intermittent
Toistaiseksi muut koodit on pysynyt poissa tänä keväänä. Pohjustuksena, että viime syksynä ongelmana oli sama nykivä käytös joka sitten poistui kun puhdisti kaasuläpän ja EGR:n ja sopeutti ne. Nyt kun vilkaisin kaasuläppä on vielä puhdas, EGR:ää en ole avannut vielä.
Vika on pahimmillaan kun ajelee "taajamanopeuksia" vaiheilla 2-5 kierroksilla 1500-4000 kevyellä kaasulla. VAG-COMilla logittaessa ilmanpaineanturin arvo piikittää kovasti kun nykiminen alkaa, ja hetki sen päästä toinen lambda-arvo lähtee heittelehtimään MAP-arvon perässä. Painearvot on tasaisesti ajellen n. 250-350mbar luokkaa kun sitten piikeissä isketään ~700mbar tasolle pahimmillaan. Täyskaasulla ei mitään ongelmaa, tyhjäkäynnillä ei mitään ongelmaa, tehot tallessa. Voisiko vika nyt olla vielä jossain muualla, ja voiko tuota anturia mitata jotenkin yleismittarilla?
Rolle jossain vanhassa topikissa mainitsi että MAP-antureita näihin on vaihdeltu, mutta rynnätäkkö nyt siis kauppaan heti vai jatkaakko odottelua vikakoodien muodossa? Onko muilla ollut näitä MAP-anturin vaihtoon johtaneita ongelmia? Tuo anturihan on ilmeisesti yhdistetty ilmanpaine ja imuilman lämpötila-anturi. Hintaa n. 80-100e.
Itse anturin vilkaisin tuossa eilissäpäivin, ja se sijaitsee apukuskin edessä imusarjan päässä. Vaihto on helppoa, kaksi Torx-ruuvia irti, liitin irti ja nykäisy. Pientä siirtelyä johdoissa vaan.
Toinen mitä huomasin oli huohottimen kevyt kermainen kuorrutus, ja kohtuullisen öljyinen ilmanputsarikotelo. Pätkäajo vissiin tekee tuota?
Mutta kertoilkaas tänne omia kokemuksianne, olisi mukava jos nämä 16-tappisten ongelmat saisi jossain määrin edes yhteen topikkiin niin etsiminen helpottuisi jatkossakin[/url]
Nämä koneet kun on kovin korkeapuristeisia (1.4 10.5 ja 1.6 11.5) suositeltu polttoaine on 98 oktaaninen. Tämä on kerrottu itselleni marmorilla, ja osin olen huomannut sen omaan autoon sattuneina vikoina.
Lisäystä:
Nyt syksyllä/alkutalvesta 2010 tuntuu useammalla foorumilaisella olleen ongelmana auton "hyytyminen" ajosta, jonka jälkeen kone voi vielä pyörittää muttei käynnisty. Auto on sammunut "joulukuusi"-efektin kanssa eli vikavalot vilahtaa ja sit sammuu. Ilmeisesti kaikista on jakopää enemmän tai vähemmän pettänyt ja tästä johtuen venttiilit morjestaneet mäntiä aiheuttaen vahinkoa.
Eli jakopää tulee teetättää kunnolla uusien kaikki kiristysrullat ja hilut, mielummin ennen kuin jälkeen vaihtoajankohdan. Hihnan kunnon voi tarkastaa itse, mutta kiristimet vaativat erityistä osaamista tarkastamiseen. Täällä Turnipsi kertoi miten hihna tulisi tarkastaa, ja linkkasi Gatesin ohjeen hihnan uusimiseen.
95 bensalla ajellen muodostuu jossain määrin karstaa joka tukkii aikaa myöten EGR:n ja sotkee kaasuläpän. Putsausta on käsitelty täällä. Yhtenä tunnusmerkkinä siis pakokaasujärjestelmän merkkivalo. Karkeina hintoina sanottakoot että uusi EGR n. 250e, ja kaasuläppäyksikkö 400-500e. Halpaa ajoa siis 95:lla :)
Muita sähkövikoja näissä moottoreissa on tainnut olla ainakin Lambdat joista on lämmityksiä mennyt ja erilaiset anturiviat. Juttua lambdoista. Anturivikoina on lämpöanturiin tullut törmättyä ja sitten omaan uusimpaan...
...eli MAP-anturiin. Oma auto on heittänyt seuraavaa vikakoodia ajossa kunhan kone on suurinpiirtein saatu käyntilämpimäksi:
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals: Implausible Correlation
P1553 - 35-10 - - - Intermittent
Toistaiseksi muut koodit on pysynyt poissa tänä keväänä. Pohjustuksena, että viime syksynä ongelmana oli sama nykivä käytös joka sitten poistui kun puhdisti kaasuläpän ja EGR:n ja sopeutti ne. Nyt kun vilkaisin kaasuläppä on vielä puhdas, EGR:ää en ole avannut vielä.
Vika on pahimmillaan kun ajelee "taajamanopeuksia" vaiheilla 2-5 kierroksilla 1500-4000 kevyellä kaasulla. VAG-COMilla logittaessa ilmanpaineanturin arvo piikittää kovasti kun nykiminen alkaa, ja hetki sen päästä toinen lambda-arvo lähtee heittelehtimään MAP-arvon perässä. Painearvot on tasaisesti ajellen n. 250-350mbar luokkaa kun sitten piikeissä isketään ~700mbar tasolle pahimmillaan. Täyskaasulla ei mitään ongelmaa, tyhjäkäynnillä ei mitään ongelmaa, tehot tallessa. Voisiko vika nyt olla vielä jossain muualla, ja voiko tuota anturia mitata jotenkin yleismittarilla?
Rolle jossain vanhassa topikissa mainitsi että MAP-antureita näihin on vaihdeltu, mutta rynnätäkkö nyt siis kauppaan heti vai jatkaakko odottelua vikakoodien muodossa? Onko muilla ollut näitä MAP-anturin vaihtoon johtaneita ongelmia? Tuo anturihan on ilmeisesti yhdistetty ilmanpaine ja imuilman lämpötila-anturi. Hintaa n. 80-100e.
Itse anturin vilkaisin tuossa eilissäpäivin, ja se sijaitsee apukuskin edessä imusarjan päässä. Vaihto on helppoa, kaksi Torx-ruuvia irti, liitin irti ja nykäisy. Pientä siirtelyä johdoissa vaan.
Toinen mitä huomasin oli huohottimen kevyt kermainen kuorrutus, ja kohtuullisen öljyinen ilmanputsarikotelo. Pätkäajo vissiin tekee tuota?
Mutta kertoilkaas tänne omia kokemuksianne, olisi mukava jos nämä 16-tappisten ongelmat saisi jossain määrin edes yhteen topikkiin niin etsiminen helpottuisi jatkossakin[/url]
Viimeksi muokannut ConD, 8.12.2010 7:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Merkkihuollossa tuota imusarjan paineanturin epäuskottavan signaalin vikakoodia on hoidettu muun muassa kaatamalla vettä imusarjaan koneen käydessä korkeilla kierroksilla.
Tuo vikakoodi aiheutuu ilmeisesti karstoittuneista ja vuotavista imuventtiileistä, jolloin imusarjassa tyhjäkäynnillä oleva paine pääsee kohoamaan olikohan se noin 300 mbar:in yli. Niillä paikkeilla ecu taitaa todeta että tällainen tilanne ei pitäisi olla mahdollinen ja antaa tuon vikakoodin. Tuota pystyy diagnosoimaan myös puristuspainemittauksella. Yli 16 Bar lukemia pitäisi tulla joka pytystä.
Tuo vikakoodi aiheutuu ilmeisesti karstoittuneista ja vuotavista imuventtiileistä, jolloin imusarjassa tyhjäkäynnillä oleva paine pääsee kohoamaan olikohan se noin 300 mbar:in yli. Niillä paikkeilla ecu taitaa todeta että tällainen tilanne ei pitäisi olla mahdollinen ja antaa tuon vikakoodin. Tuota pystyy diagnosoimaan myös puristuspainemittauksella. Yli 16 Bar lukemia pitäisi tulla joka pytystä.
Hurjalta kuulostaa tuo "merkkihuollon metodi" vaan täytynee kokeilla sumutinpullon kanssa jossain vaiheessa.
Eilen kun tankkasin tyhjästä täyteen V-Poweria ja kävin ajaan moottoritietä reilun 100km kolmosella ei merkittävää parannusta tapahtunut kun kävin taas yön yli seisseellä autolla kokeilemassa. Ilmeisesti karsta on senverran tiukassa että se lähtee vaan "oikeilla aineilla".
Onko tuohon karstanpoistoon muualtakin esim EGR:stä nyt sitten muita oikeita aineita ja konsteja olemassa? Fortella näytti olevan Fuel system cleaneria ja Gas treatmenttia jotka sopisivat puhdistukseen. Onko näiden oikeaoppisesta käytöstä foorumilla kokemuksia?
Miten tuon veden kanssa lotratessa pitäis toimia? Kone lämpimäksi, vettä sumutinpullolla kaasuläpän päälle kierroksilla, sit käydä ajaan lenkki et paikat kuivuu?
Eilen kun tankkasin tyhjästä täyteen V-Poweria ja kävin ajaan moottoritietä reilun 100km kolmosella ei merkittävää parannusta tapahtunut kun kävin taas yön yli seisseellä autolla kokeilemassa. Ilmeisesti karsta on senverran tiukassa että se lähtee vaan "oikeilla aineilla".
Onko tuohon karstanpoistoon muualtakin esim EGR:stä nyt sitten muita oikeita aineita ja konsteja olemassa? Fortella näytti olevan Fuel system cleaneria ja Gas treatmenttia jotka sopisivat puhdistukseen. Onko näiden oikeaoppisesta käytöstä foorumilla kokemuksia?
Miten tuon veden kanssa lotratessa pitäis toimia? Kone lämpimäksi, vettä sumutinpullolla kaasuläpän päälle kierroksilla, sit käydä ajaan lenkki et paikat kuivuu?
Aihetta sivuten, nelos-Golfia tai Boraa harkinneena olen lukenu näitä juttuja, taitavat aika vikasia autoja loppujen lopuksi olla? Kannattaako harkita sittenkin jotain muuta? Mikä olisi suositeltavin moottori noihin? Vikoja ei tosiaan paljon saisi olla, ainakaan tekniikassa mikä on ikävintä. Aikasemmat Golf ja Vento ovat toimineet loistavasti, ainoastaan kulutusosaa on vaihdettu.
^ Niin, kyllähän tuo tuli paikallisen autokorjaamon edustajankin suusta kuultua, että kyllä nuo 16-tappiset ovat kovin vikaherkkiä pelejä. Kovasti kehuivat tuota omasta kulkineestanikin löytyvää kasitappista AKL-myllyä hyväksi ja kestäväksi perusmoottoriksi. Bensaa tuo tosin vie enemmän kuin nuo 16-tappiset.
Oma lukunsa ovat vielä ne surullisen kuuluisat vaihdelaatikko-ongelmat, joita löytyy myös tuosta kasitappisesta, käsittääkseni vuosimalleista 99-01.
Oma lukunsa ovat vielä ne surullisen kuuluisat vaihdelaatikko-ongelmat, joita löytyy myös tuosta kasitappisesta, käsittääkseni vuosimalleista 99-01.
Oma kosla on perjantaina menossa puristuspainemittaukseen. Sit viikonloppuna katsellaan EGR ja kaasuläppä vielä läpi onko siellä jotai "häröä".
Mutta joo... 16 venttiiliset jättäisin tällä kokemuksella väliin. :) Tuo 8v-kone on luonteeltaan aikalailla erilainen ainakin 1.6 koossa ja vie bensaa n. litran enempi. Mutta sen 120tkm mitä tollanen talossa aikanaan oli ei siinä moottorin puolella ollut mitään sanomista. 16v värkeissä on sitten ollut puolavikoja, ja nyt näitä vanhemmuuttaan karstottuneita osia jne..
Melkeen jos jotain pitää suositella, niin nuo 8v bensat tai 1.8T kone (GTI). Dieselit on sitten asia erikseen omine ominaisuuksineen ja vikoineen. Toisaalta... 8 vuotta vanha auto ei ole enää uusi, mutta soisi sen pitempään toimivan. Onko syynä sitten öljyn huohotus + liian tehokas EGR joka sotkee paikat vai mikä?
Mutta joo... 16 venttiiliset jättäisin tällä kokemuksella väliin. :) Tuo 8v-kone on luonteeltaan aikalailla erilainen ainakin 1.6 koossa ja vie bensaa n. litran enempi. Mutta sen 120tkm mitä tollanen talossa aikanaan oli ei siinä moottorin puolella ollut mitään sanomista. 16v värkeissä on sitten ollut puolavikoja, ja nyt näitä vanhemmuuttaan karstottuneita osia jne..
Melkeen jos jotain pitää suositella, niin nuo 8v bensat tai 1.8T kone (GTI). Dieselit on sitten asia erikseen omine ominaisuuksineen ja vikoineen. Toisaalta... 8 vuotta vanha auto ei ole enää uusi, mutta soisi sen pitempään toimivan. Onko syynä sitten öljyn huohotus + liian tehokas EGR joka sotkee paikat vai mikä?
Aikoinaan tein itsekin valintaa 8 venttiilisen ja 16 venttiilisen välillä (1.6) koneiden välillä, ja vaikka 8v moottori sinänsä on luotettavampi niin vaihdelaatikko-ongelmista lukeminen sai takajaloilleen ja päädyin 16 venttiiliseen... osittain myös pienemmän kulutuksen takia.
Eikä vielä toistaiseksi ole tarvinnut katua moottorivalintaa... 40tkm (mittarissa 101tkm ostohetkellä) tullut ajeltua ongelmitta n. 6,5 litran keskikulutuksella. V-poweria on tullut tankkailtua alusta lähtien kun tuntuu (nimenomaan "tuntuu", eli hyvin mahdollisesti placeboa) kone vähän vääntävämmältä. Öljyt vaihdeltu pariin kertaan ja öljynpaineanturi vaihdettu, mutta muuten ei ole moottorille tarvinnut tehdä mitään.
Eikä vielä toistaiseksi ole tarvinnut katua moottorivalintaa... 40tkm (mittarissa 101tkm ostohetkellä) tullut ajeltua ongelmitta n. 6,5 litran keskikulutuksella. V-poweria on tullut tankkailtua alusta lähtien kun tuntuu (nimenomaan "tuntuu", eli hyvin mahdollisesti placeboa) kone vähän vääntävämmältä. Öljyt vaihdeltu pariin kertaan ja öljynpaineanturi vaihdettu, mutta muuten ei ole moottorille tarvinnut tehdä mitään.
Veikkaan että Pacen Bora on just tuon V-Powerin ansiosta pysyny puhtaana. :) Sopivasti pitempää ajoa että kone lämpiää ja sitä rataa.
Vaan pientä päivitystä. Ajattelin että kokeilen keljuuttani et irrotan MAP-anturista piuhan. No niin tein, ja auto käyntin ja ajelulle. Tyhjäkäyntiä tuo ei käynyt mitenkään häävisti, mutta ~20km taajama-ajolenkin aikana ei nykimistä tapahtunut kertaakaan! Piti sitten ajaa pysäkille ja tökätä MAPin piuha takas kiinni, pääsin 50m ja tutut nykimiset pintakaasulla taas takasin koneessa.
Mitäs arvon raati luulee, onko syyllinen löytynyt?
Vaan pientä päivitystä. Ajattelin että kokeilen keljuuttani et irrotan MAP-anturista piuhan. No niin tein, ja auto käyntin ja ajelulle. Tyhjäkäyntiä tuo ei käynyt mitenkään häävisti, mutta ~20km taajama-ajolenkin aikana ei nykimistä tapahtunut kertaakaan! Piti sitten ajaa pysäkille ja tökätä MAPin piuha takas kiinni, pääsin 50m ja tutut nykimiset pintakaasulla taas takasin koneessa.
Mitäs arvon raati luulee, onko syyllinen löytynyt?
Terves jälleen...
Auto kävi puristuspainemittauksissa. Pikkusen 16 molemmin puolin oli puristukset kaikissa pytyissä, joten alkaa tuo venttiilien vuoto olla poissuljettua. Pajalla epäilivät syylliseksi EGR venttiiliä joka puhdistettiin viime syksynä.
Elääkö tuo EGR nyt sellaista elämää että se vasta koneen hieman lämmettyä alkaa nikottelemaan ja heittämään välillä tuota MAP-anturin vikaakin? Eilen käytin EGR:ää irti eikä siinä karstaa ollut, putkessa kylläkin tosin sitä en saanut taiteltua pois puhdistettavaksi. Lisäksi tuo on nyt EGR-solenoidin vikakoodia alkanut polttaa..
Osanumerona tuo EGR on 036 131 503M
17811 - EGR System: Regulation Deviation
P1403 - 35-00 - -
17851 - Potentiometer for EGR (G212): Signal too Low
P1443 - 35-10 - - - Intermittent
Hieman alkaa usko loppua kun koko ajan vaihtuu syyllinen. Onko muilla näkynyt vastaavia EGR fiboja, ja onko niihin miten apua löytynyt? Ainakin FSI koneista on muovisella käyttöpyörällä olevia EGR:iä vaihdettu käsittääkseni. Onko tuo sitten muutenvaan juminut kiinni?
Editedit muoks muoks...
Irrottelin EGR:n töpselin ja kävin ajelemassa mutkan tuossa eikä autossa ollut pakokaasumerkkivalon lisäksi mitään ongelmia tahi nykimisiä kun esimerkiksi päivällä huollosta kotiin ajellessa pääsin n. 500m ennen nykimisten alkua. Näillänäkymin EGR vaihtoon ja sormet ristiin..
Auto kävi puristuspainemittauksissa. Pikkusen 16 molemmin puolin oli puristukset kaikissa pytyissä, joten alkaa tuo venttiilien vuoto olla poissuljettua. Pajalla epäilivät syylliseksi EGR venttiiliä joka puhdistettiin viime syksynä.
Elääkö tuo EGR nyt sellaista elämää että se vasta koneen hieman lämmettyä alkaa nikottelemaan ja heittämään välillä tuota MAP-anturin vikaakin? Eilen käytin EGR:ää irti eikä siinä karstaa ollut, putkessa kylläkin tosin sitä en saanut taiteltua pois puhdistettavaksi. Lisäksi tuo on nyt EGR-solenoidin vikakoodia alkanut polttaa..
Osanumerona tuo EGR on 036 131 503M
17811 - EGR System: Regulation Deviation
P1403 - 35-00 - -
17851 - Potentiometer for EGR (G212): Signal too Low
P1443 - 35-10 - - - Intermittent
Hieman alkaa usko loppua kun koko ajan vaihtuu syyllinen. Onko muilla näkynyt vastaavia EGR fiboja, ja onko niihin miten apua löytynyt? Ainakin FSI koneista on muovisella käyttöpyörällä olevia EGR:iä vaihdettu käsittääkseni. Onko tuo sitten muutenvaan juminut kiinni?
Editedit muoks muoks...
Irrottelin EGR:n töpselin ja kävin ajelemassa mutkan tuossa eikä autossa ollut pakokaasumerkkivalon lisäksi mitään ongelmia tahi nykimisiä kun esimerkiksi päivällä huollosta kotiin ajellessa pääsin n. 500m ennen nykimisten alkua. Näillänäkymin EGR vaihtoon ja sormet ristiin..
Tulipa tuossa päivän urakkana vaihdettua moottorin väljistynyt tukikumi motonetin tekeleeseen. Omaan koneeseen vaihto oli kohtuu helppo kun ei ollut ilmansuodatinkoteloa tiellä.
Koneen tuki tunkilla altapäin, 5 pulttia auki -> korvakko irti. Uusi meni sitten käänteisessä järjestyksessä. Uudet isommat pultit laitoin toki kaveriksi kevyen lukitteen kanssa perään. Haynesin kirjassa oli kohtuu hyvät ohjeet ja oikeet momentit.
Noh... ajettavuus Oulun mukulakivikaduilla parani huomattavasti. Ei enää nypyttänyt pienillä vaihteilla eestaas, vaan veto pysyi tasaisena. Ainut "moka" mikä jäi häiritsemään oli että tuohon vissiin olisi voinut laittaa jäykemmän ja kestävemmän TDI/1.8T mallin tukikumin. No... seuraava sitten kun mittarissa on 250tkm :D
Tähän asti konehuone on syönyt rahaa n. 400e kun on itse vaihdellut osia. Tulppia, puolia, EGR:n, ja nyt tuon tukikumen. Jospa tolla hetken ny ajais.
Koneen tuki tunkilla altapäin, 5 pulttia auki -> korvakko irti. Uusi meni sitten käänteisessä järjestyksessä. Uudet isommat pultit laitoin toki kaveriksi kevyen lukitteen kanssa perään. Haynesin kirjassa oli kohtuu hyvät ohjeet ja oikeet momentit.
Noh... ajettavuus Oulun mukulakivikaduilla parani huomattavasti. Ei enää nypyttänyt pienillä vaihteilla eestaas, vaan veto pysyi tasaisena. Ainut "moka" mikä jäi häiritsemään oli että tuohon vissiin olisi voinut laittaa jäykemmän ja kestävemmän TDI/1.8T mallin tukikumin. No... seuraava sitten kun mittarissa on 250tkm :D
Tähän asti konehuone on syönyt rahaa n. 400e kun on itse vaihdellut osia. Tulppia, puolia, EGR:n, ja nyt tuon tukikumen. Jospa tolla hetken ny ajais.
Oma BCB-golffi nyki lähes uudesta asti, eikä sitä saatu pois kuin autoa vaihtamalla. En uskaltanut pitää yli takuuajan.
Vikaa etsittiin joka huollossa, mutta tuloksetta. Vai yritettiinkö? Fortea kaadettin tankkiin joka kerta kun kolffi Laakkosen pihalla kävi. Nykyminen vaan jatkui. Kun vaihdoin pois, oli mittarissa 32 000 km.
Vikaa etsittiin joka huollossa, mutta tuloksetta. Vai yritettiinkö? Fortea kaadettin tankkiin joka kerta kun kolffi Laakkosen pihalla kävi. Nykyminen vaan jatkui. Kun vaihdoin pois, oli mittarissa 32 000 km.
EGR:n irroitus ei ole amerikantemppu. 2 mutteria, ja 3 pulttia irti, ja tottakai piuhan liitin. Hommassa on vaan yksi iso MUTTA.
En ole itse keksinyt miten EGR avataan. Yksi jumiva EGR mulla on tuossa hyllyssä ja oon vääntänyt ja kääntänyt sitä. Jollai pienellä hammasharjalla, paineilmalla ja jollai litkulla sitä voi ulkosesti putsailla mut mekaniikkaa en tiedä vielä miten putsata.
Uuden EGR:n mukana tuli tiivisteet jotka laitoinkin väliin. Vanhassa ei ollut mitään välissä.
EGR:n sopeutus hoitu VCDS:llä aika simppelisti. Ohjeet siihen löyty netistä. http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php? ... 08.0;imode
Tuosta soveltaen...
En ole itse keksinyt miten EGR avataan. Yksi jumiva EGR mulla on tuossa hyllyssä ja oon vääntänyt ja kääntänyt sitä. Jollai pienellä hammasharjalla, paineilmalla ja jollai litkulla sitä voi ulkosesti putsailla mut mekaniikkaa en tiedä vielä miten putsata.
Uuden EGR:n mukana tuli tiivisteet jotka laitoinkin väliin. Vanhassa ei ollut mitään välissä.
EGR:n sopeutus hoitu VCDS:llä aika simppelisti. Ohjeet siihen löyty netistä. http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php? ... 08.0;imode
Tuosta soveltaen...
1.6 16v AUS Leon
-02 1.6 16v AUS Leon
Täälläkkin ois nyt kummallisia ongelmia. Ensimmäisen kerran kone oikutteli toissapäivänä, kunnon nykimisien ja röpöttävän tyhjäkäynnin kanssa rupesi moottorin vikavalo vilkkumaan, otin tulpat auki ja putsailin vähän ja takas-->vikavalo palaa jatkuvasti mutta muuten käynti normalisoitui. Vikavalo sammui n. 5 käynnistyskerran jälkeen
--->ajoa 500km ongelmitta
Tänään: Taas alkoi nykiminen liikennevaloissa, sain nylkytettyä auton kotipihaan, tyhjäkäynti röpöttäen kolmella pytyllä, omituisena seikkana pakoputkesta tuli kunnon lammikot vettä pihalle tuossa röpötyksen yhteydessä. Ja taas tulpat auki ja takas ja käy normaalisti, nyt syttyi taas moottorin vikavalokin.
Kaveri tulossa ens viikolla vag.com johdon kanssa ja tutkaillaan mitä koodia pukkaa
Varmaankin puola, egr venttiili, kaasuläppä lambda osastolta vois vikaa olla odotettavissa :D
Täälläkkin ois nyt kummallisia ongelmia. Ensimmäisen kerran kone oikutteli toissapäivänä, kunnon nykimisien ja röpöttävän tyhjäkäynnin kanssa rupesi moottorin vikavalo vilkkumaan, otin tulpat auki ja putsailin vähän ja takas-->vikavalo palaa jatkuvasti mutta muuten käynti normalisoitui. Vikavalo sammui n. 5 käynnistyskerran jälkeen
--->ajoa 500km ongelmitta
Tänään: Taas alkoi nykiminen liikennevaloissa, sain nylkytettyä auton kotipihaan, tyhjäkäynti röpöttäen kolmella pytyllä, omituisena seikkana pakoputkesta tuli kunnon lammikot vettä pihalle tuossa röpötyksen yhteydessä. Ja taas tulpat auki ja takas ja käy normaalisti, nyt syttyi taas moottorin vikavalokin.
Kaveri tulossa ens viikolla vag.com johdon kanssa ja tutkaillaan mitä koodia pukkaa
Varmaankin puola, egr venttiili, kaasuläppä lambda osastolta vois vikaa olla odotettavissa :D
Jos kolmella käy selkeästi, ja tulpat on jotakuinkin elossa niin puolavikaa lähtisin ensimmäisenä veikkaamaan. Osa maksaa vähän toistakymppiä ostaa kun selviää mikä puola on särki, rahamies vaihtaa kaikki neljä jos ovat alkuperäisiä.
Vag-comilla tuo tosiaan selviää mukavasti eteenpäin. Ilmoitteles kuin kävi...
Vag-comilla tuo tosiaan selviää mukavasti eteenpäin. Ilmoitteles kuin kävi...
Kävipäs hauskasti, ajattelin huvikseen käydä marmoritiskiltä kysymässä, että paljonko vikakoodien luku maksaa. Hintaa olis ollu 57,2e (kaveri ei kerinny tänään niitä lukasemaan).
Totesin sit vaan et joo, ehkäpä ei sitten. Bora säikähti sen verran tuota hintaa, että vikavalo katosi kun starttasin käyttöauton pihassa. Onko tämä nyt valohoitoa tai jotain :D
Totesin sit vaan et joo, ehkäpä ei sitten. Bora säikähti sen verran tuota hintaa, että vikavalo katosi kun starttasin käyttöauton pihassa. Onko tämä nyt valohoitoa tai jotain :D
Bora säikähti sen verran tuota hintaa, että vikavalo katosi kun starttasin käyttöauton pihassa. Onko tämä nyt valohoitoa tai jotain :D
Joskus se pelottelukin toimii.. :D
Mistähän mahtais 1.6 AZD:ssä kuulua vedätettäessä moottorista sellasta ajoittaista rapsetta? Eli esim. kun 4. vaihteella lähtee kiihdyttämään 40 km/h:sta ylöspäin.. tekee samanlaista periaatteessa aina kun vedättää alemmilta kierroksilta lähtien (n. 2000 rpm paikkeilta) venttiilit tms niihin liittyvää? Ominaisuus? :D Vai pitäiskö vaan ajaa pienemmillä vaihteilla ja kirnuuttaa moottoria.. :D
Toinen juttu.. huohotinputki menee ilmanputsarin kotelon lävitse, onko sen mahdollisesti tarkoitus tiputtaa öljyä ilmansuodattimen päälle? Putki joka kotelon sisässä menee, on vähän semmoinen hepposen oloinen.. tuli mieleen että kääntäis koko huohotusletkun menemään alaspäin ulkoilmaan.. auttas varmaan talvikeleilläkin siihen rään kerääntymiseen mm. öljykorkkiin?
Oulussa pörhöllä vikakoodin luku 35e. Ei ole hankala arvata miksi ostin kaapelin tuon omani kanssa painiessa.... :) Tietyt koodit "häviävät" mittaristosta kun autoa käynnistää olikohan se nyt 5 kertaa uudelleen. Siellä voi silti olla jotain ajottaista vikaa. Näin käyttäytyi esim äiteen auton jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Autohan sulle tosiaan tahtoi kertoa nyt et jotain mätää sillä on.
Huohotinputkelle en ole itse mitään järkevää uudelleensijoitusta keksinyt. Osaltaan varmaan imusarjan ja venttiileiden ja kaasuläpänkin karstaisuus voi johtua siitä kun tuota öljyhöyryistä möhnää tulee ilmanputsarikotelosta kaasuläpälle, ja alhaalta sitten EGR hönkii omia mömmöjään.
Itsellä kun tuli enemmän pätkäajoa talvella ajeltua, niin öljykorkki oli aika hurjannäköinen. Pitäis vissiin vaan ajella kone välistä kunnolla lämpimäksi, sillä lähti kun öljystä haihtui vedet pois. Kannattanee puhdistella se ilmanputsarikotelo ja huohotinsysteemit kunnolla öljystä kun vaihtaa moottorin ilmansuodattimen.
Huohotinputkelle en ole itse mitään järkevää uudelleensijoitusta keksinyt. Osaltaan varmaan imusarjan ja venttiileiden ja kaasuläpänkin karstaisuus voi johtua siitä kun tuota öljyhöyryistä möhnää tulee ilmanputsarikotelosta kaasuläpälle, ja alhaalta sitten EGR hönkii omia mömmöjään.
Itsellä kun tuli enemmän pätkäajoa talvella ajeltua, niin öljykorkki oli aika hurjannäköinen. Pitäis vissiin vaan ajella kone välistä kunnolla lämpimäksi, sillä lähti kun öljystä haihtui vedet pois. Kannattanee puhdistella se ilmanputsarikotelo ja huohotinsysteemit kunnolla öljystä kun vaihtaa moottorin ilmansuodattimen.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Mistähän mahtais 1.6 AZD:ssä kuulua vedätettäessä moottorista sellasta ajoittaista rapsetta? Eli esim. kun 4. vaihteella lähtee kiihdyttämään 40 km/h:sta ylöspäin.. tekee samanlaista periaatteessa aina kun vedättää alemmilta kierroksilta lähtien (n. 2000 rpm paikkeilta) venttiilit tms niihin liittyvää? Ominaisuus? :D Vai pitäiskö vaan ajaa pienemmillä vaihteilla ja kirnuuttaa moottoria.. :D
Konees nakuttaa hetkellisesti noil pienillä kierroksilla ja isolla kuormituksella! ootko kokeillut ajaa 98 bensalla, noi koneet on meinaan suunniteltu toimimaan parhaiten tol 98 bensalla! Alavääntö paranee hieman ja polttoaineen kulutuskin saattaa pudota!
Konees nakuttaa hetkellisesti noil pienillä kierroksilla ja isolla kuormituksella! ootko kokeillut ajaa 98 bensalla, noi koneet on meinaan suunniteltu toimimaan parhaiten tol 98 bensalla! Alavääntö paranee hieman ja polttoaineen kulutuskin saattaa pudota!
Kyllä 98:ia tuli tankattua muutama tankillinen viime talvena, en kyllä silloin kuullu rapinoita..tai ei sitten vaan tullu kiinnitettyä ollenkaan huomiota koko asiaan, seurasin etupäässä kulutusta onko 98:lla alentavaa vaikutusta tms.. Täytynee kokeilla uudestaan, sanotaanhan 98:Sta myös että ei kerry niin paljoa karstaa kaasuläppään mikä taas aiheuttaa tyhjäkäynnin hummailua.
Näille koneille kyllä suosittelen 98 oktaanista. Nakutus häviää vedätyksessä eikä todellakaan karstoita kaasuläppää ja EGR:ää niin kovasti. Eikä se yhden tai kahden ponin lisäys talliinkaan välttämättä huonoa tee. :)
Itse olen miettinyt pitäisikö ihan varulta ajella kertaalleen joku fuel system cleaneri tjsp läpi jotta saisi viimeisetkin jämät 95 aikakaudelta pois. Tosiaan EGR venttiilin olen vaihtanut ja melkoisen paskaisen kaasuläpän putsannut. Ja johan tuolla nyt on ajettu 125tkm joista minun toimesta 17tkm. Viimeisen 15tkm vikojen ilmaantumisen jälkeen olen juottanut vain ja ainoastaan 98 oktaanista tai pari kertaa V-poweria.
Itse olen miettinyt pitäisikö ihan varulta ajella kertaalleen joku fuel system cleaneri tjsp läpi jotta saisi viimeisetkin jämät 95 aikakaudelta pois. Tosiaan EGR venttiilin olen vaihtanut ja melkoisen paskaisen kaasuläpän putsannut. Ja johan tuolla nyt on ajettu 125tkm joista minun toimesta 17tkm. Viimeisen 15tkm vikojen ilmaantumisen jälkeen olen juottanut vain ja ainoastaan 98 oktaanista tai pari kertaa V-poweria.
Jos se konehuone näyttää tältä niin sitten nurkista kiinni ja napakka nosto ylöspäin. Sielä on kumitatit pitämässä tuota muovia paikallaan.
Ennen nostoa irroitat oikealta sivusta ja vasemmalta takaa (edestäpäin katsottuna) letkut irti.
Jos taas konehuone näyttää joltakin muulta, niin katso onko siellä irroitettavia ruuveja näkösällä tai jonkin muoviläpän alla. Jos ei ole niin ylöspäin nostamalla pitäisi irrota.
Ennen nostoa irroitat oikealta sivusta ja vasemmalta takaa (edestäpäin katsottuna) letkut irti.
Jos taas konehuone näyttää joltakin muulta, niin katso onko siellä irroitettavia ruuveja näkösällä tai jonkin muoviläpän alla. Jos ei ole niin ylöspäin nostamalla pitäisi irrota.
Laitoin jo äsken bensa tekniikka puolelle uuden topicin kun en löytäne tätä mutta jos löytyisi joltain itetoo pitääkö 1.4 16v polon koneeseen tulla egr-venttiiliin alipaine ohjaus jostain ja mikä tarkoitus sillä letkunpätkällä ja muovitulpalla on siinä päässä ilmeisesti joku filtteri? ja kuuluuko ilmanputsarinkotelosta lähtee alipaine tms? lekuja kuin se yksi venttiilikopan päälle näyttäis toiselle olevan paikka siellä kanessa mutta ei löydy mitää letkuja
Mikähän nyt AZD:tä vaivaa, parit kerrat on tehnyt ajon aikana parin sekunnin hyytymiset. Eli sammuu vauhdista, sitten taas mennään notta pipa heiluu. Nopeuttakin on ollut ihan normaalissa määrin eikä jarruunkaan ole liiemmin koskettu.. ;)
Tarkista vikakoodit. Kuulostaa kyllä vahvasti käyntinopeusanturilta. Kannattanee ostaa boschilainen suoraan ettei käy hassusti. ;)
Voi kun olisin löytänyt tänne jo reilu vuosi takaperin. Monelta harmilta olisin välttynyt, tai ainakin osannut suhtautua niihin. Tulos: kaksi vuotta sitten ostettu ´03 Golf 1,6 Variant, jota olen käyttänyt vikakoodien nollauksessa (pakokaasujen takia) kolme kertaa, maailman kalleimmassa määräaikaishuollossa ja joka on tämän jälkeen jättänyt tielle kahdesti, ensin kesällä paloi puolat, eilen leikkasi moottori kiinni.
Tämä on kohta 220 tuhannen kypsässä "iässä" ja nyt pikaharkinta päällä, ostanko siihen tonnilla käytetyn moottorin vai myynkö koko paskan pois. Koska en asioista mitään ymmärrä, kaipailisin viisaampien neuvoja. Onko edes teoriassa mahdollista, että tuossa muut osat vielä kestäisi ajella enemmänkin kuin sen 20 000km?
Pitänee siirtyä 98:in ja otta automekaniikkaa käsittelevä opus lukemisiksi jos tuosta vielä peliä saadaan.
Tämä on kohta 220 tuhannen kypsässä "iässä" ja nyt pikaharkinta päällä, ostanko siihen tonnilla käytetyn moottorin vai myynkö koko paskan pois. Koska en asioista mitään ymmärrä, kaipailisin viisaampien neuvoja. Onko edes teoriassa mahdollista, että tuossa muut osat vielä kestäisi ajella enemmänkin kuin sen 20 000km?
Pitänee siirtyä 98:in ja otta automekaniikkaa käsittelevä opus lukemisiksi jos tuosta vielä peliä saadaan.
Mielenkiintoista kuulla että jollain on oikeasti leikannut tämä mylly kiinnikin. Voitko pinjami kertoa lisätietoja mitä huollosta/jostain ovat maininneet mitä koneelle on sattunut kun kiinnileikkaaminen on tapahtunut?
Jostain syystä yli 200tkm ajetut 1.6 16v koneet on aika harvinaisia, ja jostan syystä halpoja. Itse ajattelin ennen autonvaihtoa tuossa, että joko silloisella pirssillä olisi pitänyt ajella ns. loppuun asti, tai sitten myydä pois ja jälkimmäinen osui kohdalle. Moottori kuitenkin kävi ja kukkui ihan mainiosti kun olin tuollon "alussa" tehnyt tärkeimmät uusinnat, eli puolat, tulpat ja egr:n. :)
Itsellä rupesi Golf keväällä ja kesällä ennen kauppoja pari kertaa polttamaan taaemman lambdan syystä vikavaloa, joskin kyllä vain ja ainoastaan "semilämpimällä" koneella moottoritielle kiihdyttäessä. Ei koskana kylmänä eikä koskaan kuumana.
Minkäverran Simeonin koneella on ajettu? Eihän Simeonilla vaan kuitenkin jarrupoljin kummittele, kun jotenkin muistelen että jarrukytkinvikoja näissä olisi kans ollut.
Jostain syystä yli 200tkm ajetut 1.6 16v koneet on aika harvinaisia, ja jostan syystä halpoja. Itse ajattelin ennen autonvaihtoa tuossa, että joko silloisella pirssillä olisi pitänyt ajella ns. loppuun asti, tai sitten myydä pois ja jälkimmäinen osui kohdalle. Moottori kuitenkin kävi ja kukkui ihan mainiosti kun olin tuollon "alussa" tehnyt tärkeimmät uusinnat, eli puolat, tulpat ja egr:n. :)
Itsellä rupesi Golf keväällä ja kesällä ennen kauppoja pari kertaa polttamaan taaemman lambdan syystä vikavaloa, joskin kyllä vain ja ainoastaan "semilämpimällä" koneella moottoritielle kiihdyttäessä. Ei koskana kylmänä eikä koskaan kuumana.
Minkäverran Simeonin koneella on ajettu? Eihän Simeonilla vaan kuitenkin jarrupoljin kummittele, kun jotenkin muistelen että jarrukytkinvikoja näissä olisi kans ollut.
ConD: Oli todella lyhyt ja ytimekäs puhelu, josta täysin ummikkona sain selvää vain sanat "kampiakseli" (?, jos oikein muistan), "leikannut kiinni", "iso moottorivaurio" ja "kallis". Viimeisen sanan kohdalla sanoin, että antakaa olla, haen pois. Nyt yritän saada tutun tuttua mekaanikkoa kiinni, että voin hinata tuon sinne tarkempia tutkimuksia ja mahd. moottorin vaihtoa varten. Varmaankin samalla saan ihan mustaa valkoisella, mitä vikoja olivat löytäneet (palaan sitten asiaan täälläkin). Tällä hetkellä seisoo siis merkkikorjaamolla ja sattuneesta syystä en teetä yhtään ylimääräistä työtä niillä tuntitaksoilla.
Hauskaahan tässä on se, että se on 8kk sitten katsottu läpikotaisin merkkihuollossa. Sen jälkeen ajettu ehkä 18 000 ja nyt sanoi poks. Eli ihan mielenkiinnolla odottelen lopullista tuomiota...
Muoks: Soitinpa uudestaan, "moottorin kansi, nokka-akselivaurio." Ja suomensi vielä minulle tyhmälle: puolet moottorista sökönä. Tämmöstä.
Hauskaahan tässä on se, että se on 8kk sitten katsottu läpikotaisin merkkihuollossa. Sen jälkeen ajettu ehkä 18 000 ja nyt sanoi poks. Eli ihan mielenkiinnolla odottelen lopullista tuomiota...
Muoks: Soitinpa uudestaan, "moottorin kansi, nokka-akselivaurio." Ja suomensi vielä minulle tyhmälle: puolet moottorista sökönä. Tämmöstä.
Ei sentään maininnut perinteistä "Istuthan nyt tukevasti penkillä?" kun puhelin soi :D
Näihin koneisiin ei taida ns. puolimoottoreita saada. Porisin tuossa taannoin tutun mekaanikon kanssa joka "kirosi" näitä kertakäyttökoneiksi siinä mielessä. Jos jotain valoisaa asiasta täytyy hakea, niin nyt varmaan saat autoon vähemmän ajetun moottorin. Ja jos pirssi muuten on tekniikaltaan (alusta, vaihteisto, kori) kunnossa niin ei sitä välttämättä kannata myydä jos auton tarve kohtaa muuten auton ominaisuudet.
Muistatko tulitko teetättäneeksi autoosi ns. Longlife-liikkumisturvahuoltoa tuollon 8kk/18tkm sitten? Jotainhan tuohon voisi maahantuojakin sanoa jo jos merkkiliikkeen "syynin" jäljiltä nuin pääsee käymään. Jos huolto oli pienempi ja/tai sieltä löytyi korjauskehoituksia, niin sitten ei mitään...
Näihin koneisiin ei taida ns. puolimoottoreita saada. Porisin tuossa taannoin tutun mekaanikon kanssa joka "kirosi" näitä kertakäyttökoneiksi siinä mielessä. Jos jotain valoisaa asiasta täytyy hakea, niin nyt varmaan saat autoon vähemmän ajetun moottorin. Ja jos pirssi muuten on tekniikaltaan (alusta, vaihteisto, kori) kunnossa niin ei sitä välttämättä kannata myydä jos auton tarve kohtaa muuten auton ominaisuudet.
Muistatko tulitko teetättäneeksi autoosi ns. Longlife-liikkumisturvahuoltoa tuollon 8kk/18tkm sitten? Jotainhan tuohon voisi maahantuojakin sanoa jo jos merkkiliikkeen "syynin" jäljiltä nuin pääsee käymään. Jos huolto oli pienempi ja/tai sieltä löytyi korjauskehoituksia, niin sitten ei mitään...
Longlife on kyllä kunnossa, sillähän minä tuolta tien poskestakin pääsin niin vikkelään - ja ilmaiseksi - pois. Kavereiden kanssa kyllä kanssa pohdittiin, että jotain reklamaatiota tuonne huollon tehneeseen liikkeeseen laitan, tiedä sitten mitä kautta.
Silloin teetin huoltovälinäytön mukaisen huollon ja samalla katsastustarkastuksen (god knows why) + katsastukseenkin vietiin heidän toimestaan. Olin tuolloin tapani mukaan jättänyt katsastuksen viimetinkaan niin ilolla maksoin muutaman kympin ylimääräistä, ettei tarvinnut työvuorosta luopua... Kaikki korjaukset teetin, mitä vikaa löysivät. Että siitä ei pitäisi olla kiinni.
Myös isäpuolen luottokauppias, joka tuon minulle vajaa kaksi vuotta sitten möi ("Juu on se niiin hyvä, et tähän hintaan saa parempaa!" :D ), varmaan saa kaikista feiluista kuulla lähiaikoina. Liikkeen vastuuhan tuosta on varmastikin loppunut jo aaikoja sitten, mutta osaa hänkin varmaan neuvoa osaltaan, miten huoltoliikettä kannattaisi lähestyä..
Ja muutenhan tuo tosiaan on ihan minulle passeli auto, ensimmäisenä sellaisena jonkinlaista tunnearvoakin omaava. Saa nyt tuo mekaanikko katsoa, onko auto muuten kunnossa ja arvioida, kannattaako moottorinvaihto tehdä. Jos ei, romuraudaksi ja lainanhakuun. Ovatkohan nämä sitten niitä kuuluisia oppirahoja?
Silloin teetin huoltovälinäytön mukaisen huollon ja samalla katsastustarkastuksen (god knows why) + katsastukseenkin vietiin heidän toimestaan. Olin tuolloin tapani mukaan jättänyt katsastuksen viimetinkaan niin ilolla maksoin muutaman kympin ylimääräistä, ettei tarvinnut työvuorosta luopua... Kaikki korjaukset teetin, mitä vikaa löysivät. Että siitä ei pitäisi olla kiinni.
Myös isäpuolen luottokauppias, joka tuon minulle vajaa kaksi vuotta sitten möi ("Juu on se niiin hyvä, et tähän hintaan saa parempaa!" :D ), varmaan saa kaikista feiluista kuulla lähiaikoina. Liikkeen vastuuhan tuosta on varmastikin loppunut jo aaikoja sitten, mutta osaa hänkin varmaan neuvoa osaltaan, miten huoltoliikettä kannattaisi lähestyä..
Ja muutenhan tuo tosiaan on ihan minulle passeli auto, ensimmäisenä sellaisena jonkinlaista tunnearvoakin omaava. Saa nyt tuo mekaanikko katsoa, onko auto muuten kunnossa ja arvioida, kannattaako moottorinvaihto tehdä. Jos ei, romuraudaksi ja lainanhakuun. Ovatkohan nämä sitten niitä kuuluisia oppirahoja?
Merkkiliikkeessä työllä on takuu. Joten jos tuosta saat luotettavan toisen pajan arvion, että onko tuo jonkun huoltotyön laiminlyönnin seurausta, niin homma voisi olla helpompi. Voihan tuosta toki maahantuojallekin mainita kun saa selville lopuntehden vian aiheuttajan. Eihän huolletun auton pitäisi tuostanoin kiinni leikata ilman ennakkovaroituksia.
Muutenhan tuossa rupeaa kilometrit olla sitä luokkaa että takuusta maahantuojalle on turha puhua. Vaihtomoottori antaa sinulle varmasti lisää käyttöarvoa autolle, jos ja kun löydät vähän ajetun padan. Kyllähän tollaisesta autosta toki rahaa saa muutenkin kuin romurautana, joten sikäli ihan hukassa et ole.
Muutenhan tuossa rupeaa kilometrit olla sitä luokkaa että takuusta maahantuojalle on turha puhua. Vaihtomoottori antaa sinulle varmasti lisää käyttöarvoa autolle, jos ja kun löydät vähän ajetun padan. Kyllähän tollaisesta autosta toki rahaa saa muutenkin kuin romurautana, joten sikäli ihan hukassa et ole.
Kiitoksi ConD:lle vinkeistä ja jonkinlaisen mielenrauhan tuottamisesta, että ei tässä nyt vielä ole tarve heittää kirvestä kaivoon ja myydä tauluja seinältä. Tässä on nyt parikin ukkoa tiedossa, joista toisesta ehkä saan autolle korjaajan. Huomenna selvinnee. Molemmilla on onneksi ihan liikkeetkin, että saa "virallista" paperia tuonne huoltoliikkeelle toimitettavaksi. Vielä kun hommaan jonkun vakuuttavan puhemiehen, meikäläisen änkytyksestä tuskin hätkähtävät. :)
Ja tunppi, kuten sanottu, oppirahoja näemmä. Jatkossa osaan toivottavasti olla viisaampi näissä hommissa, kun ei tuo merkkihuolto(kaan) näytä autuaaksi tekevän. Onpahan kokeiltu.
Tältäkin foorumilta olen nyt vuorokaudessa oppinut enemmän kuin kahdessa vuodessa yhteensä. Taidan vierailla jatkossakin, jospa osaisin jatkossa välttää tällaiset mieluisat yllätykset.
Iso kiitos!
Ja tunppi, kuten sanottu, oppirahoja näemmä. Jatkossa osaan toivottavasti olla viisaampi näissä hommissa, kun ei tuo merkkihuolto(kaan) näytä autuaaksi tekevän. Onpahan kokeiltu.
Tältäkin foorumilta olen nyt vuorokaudessa oppinut enemmän kuin kahdessa vuodessa yhteensä. Taidan vierailla jatkossakin, jospa osaisin jatkossa välttää tällaiset mieluisat yllätykset.
Iso kiitos!
Sen isommin en mielestäni ole ketään syyttänyt. Merkkiliikkeessä kun antavat juuri tuon liikkumisturvan ohjelman mukaan tehdyn longlife-huollon jälkeen, niin ajattelin heti vaan että onko tuo voimassa ja onko liikkumisturvaa käytetty. Nyt oli käytetty. Ainahan tämänikäisissä ja tämänverran ajetuissa autoissa voi olla yhtä sun toista ylläriä.
Sitä nyt hain takaa, että käyttäisi autoa toisellakin pajalla joka kertoisi minkä johdosta mahdollinen moottorivaurio on syntynyt. Nyt merkkiliike kun on vaan todennut mitä on rikki, ja antanut korjausarvionsa. Itse tuollaisessa tilanteessa ainakin tahtoisin tietää syyt konerikkoon mahdollisimman tarkkaan, eikä siitä varmasti "ummikollekkaan" haittaa ole. Jokainen tällainen rikkoutuminen kannattaa mielestäni koittaa viestiä myös maahantuojalle FYI-henkeen, sillä ei huolletun ja oletettavasti oikein käytetyn moottorin pidä vielä tuon ikäisenä leikata kiinni.
En kuitenkaan usko että moottorikoodina lohkon kylkeen stanssattu BCB olisi tämän rikon aiheuttanut, pinjamilla on nyt vaan sattunut tosi huono arpa kohdalleen. :) Varotteliko auto miten ennen kuin "kolahti"?
Sitä nyt hain takaa, että käyttäisi autoa toisellakin pajalla joka kertoisi minkä johdosta mahdollinen moottorivaurio on syntynyt. Nyt merkkiliike kun on vaan todennut mitä on rikki, ja antanut korjausarvionsa. Itse tuollaisessa tilanteessa ainakin tahtoisin tietää syyt konerikkoon mahdollisimman tarkkaan, eikä siitä varmasti "ummikollekkaan" haittaa ole. Jokainen tällainen rikkoutuminen kannattaa mielestäni koittaa viestiä myös maahantuojalle FYI-henkeen, sillä ei huolletun ja oletettavasti oikein käytetyn moottorin pidä vielä tuon ikäisenä leikata kiinni.
En kuitenkaan usko että moottorikoodina lohkon kylkeen stanssattu BCB olisi tämän rikon aiheuttanut, pinjamilla on nyt vaan sattunut tosi huono arpa kohdalleen. :) Varotteliko auto miten ennen kuin "kolahti"?
Kerrotkos nyt onko tuo nykiminen jatkuvaa, vai ajottaista. Nykiikö ihan koko ajan vai vain välillä. Nykiikö täyskaasulla, vai vain pintakaasulla ajettaessa. Palaako mittaristossa mitään vikavaloja?
Yksi millä voisi aloitella vian metsästyksen voisi olla vikakoodinluku, tai testaus/logitus ajon aikana.
Itse EGR on koneen edessä, oikealla puolella edestäpäin katsottuna. Putki lähtee kohti kaasuläppää ylävesiletkun alta, ja siihen tulee sähköpiuha päälle. Nyppää piuha irti (sytyttää vikavalon) ja koita nykiikö sen jälkeen. Jos ei nyi, niin syyllinen voi olla juurikin tuo EGR venttiili. Omalla vastuulla testailut toki...
Yksi millä voisi aloitella vian metsästyksen voisi olla vikakoodinluku, tai testaus/logitus ajon aikana.
Itse EGR on koneen edessä, oikealla puolella edestäpäin katsottuna. Putki lähtee kohti kaasuläppää ylävesiletkun alta, ja siihen tulee sähköpiuha päälle. Nyppää piuha irti (sytyttää vikavalon) ja koita nykiikö sen jälkeen. Jos ei nyi, niin syyllinen voi olla juurikin tuo EGR venttiili. Omalla vastuulla testailut toki...
Minkäverran Simeonin koneella on ajettu? Eihän Simeonilla vaan kuitenkin jarrupoljin kummittele, kun jotenkin muistelen että jarrukytkinvikoja näissä olisi kans ollut.
Siellä on tällä hetkellä 129 tkm mittarissa. Vikakoodeja ei löytynyt kun niitä lueskeltiin.
Tosiaan samanlainen efekti on kuin painaisi jarrupoljinta hieman (eli ei jarruta mutta katkaisee polttoaineen syötön). Noh, kai tuon kanssa on elettävä, kunhan ny eteenpäin pääsee ettei tule pysyvämpää katkosta...
golf iv nykii
käytin sen egr piuhan irti ja nykiminen loppu. miten tuon egr saa irti mihin siinä oleva letkunpää menee?
Se putki menee kaasuläpälle, koneen taakse, oikeaan nurkkaan. Sieltä 2 pulttia irti, ja sitten EGR:stä mutterit irti niin alkaa olla irtoaminen lähellä. Saattoi olla että keskeltä sitä putkea piti vielä yksi ruuvi kiinni. Se pikku letku on vaan alipaineletku. Ei sen pitäisi olla mikään amerikantemppu irroittaa.
Tosiaan sen EGR:n puhdistaminen kokonaan sisäisesti on mahdotonta kun sitä ei sen enempää voi purkaa. Näkyvät karstat siitä saa rapsuteltua pois ja sitten voi toivoa että toimii. Uusi EGR omaan koneeseen olisi maksanut sen luokkaa 250e aikanaan marmorilta. Muita kanavia kautta uusi alkuperäinen ~120e. Asennus ja sopeutus itse 0e.
Tosiaan sen EGR:n puhdistaminen kokonaan sisäisesti on mahdotonta kun sitä ei sen enempää voi purkaa. Näkyvät karstat siitä saa rapsuteltua pois ja sitten voi toivoa että toimii. Uusi EGR omaan koneeseen olisi maksanut sen luokkaa 250e aikanaan marmorilta. Muita kanavia kautta uusi alkuperäinen ~120e. Asennus ja sopeutus itse 0e.
golf iv nykii
tuleeko se alipaine letku mihinkään kiinni egr toisessa päässä oli nimittäin irti enkä löytänyt sille paikkaa mihin tulee
golf iv nykii
niin ja siinä alipaine letkun päässä oli sellainen muovi tatti missä oli sisällä pieniä reikiä onko jokupaikka mihin se tulee ?
Siis se on just tuollainen "irtoletku", ja sen mötikän siellä toisessa päässä kuuluukin olla jokseenkin irrallaan. EGR:ssä pitäisi olla pieni "nasta" mihin sen letkun pää pitäisi tulla. Funktiota en tiedä kyseiselle letkulle, mutta uusin sen itse kun vanha oli palanut puhki jostain syystä kun vaihtelin osia EGR:n ympäriltä.
Tein omaan AHW koneeseeni tuon EGR:n ohituksen kuukausi sitten laittamalla kaasuläpän puoleiseen päähän 1mm paksun kuparilaipan venttiililtä tulevan putken väliin. Kunnolla kiristämällä pitäisi kuparin sopivasti tiivistääkin vielä. Samassa yhteydessä purin imusarjan, joka ei ollut kauhean pahasti karstoittunut, ja pesin sen Würthin pineline tiivistepesuaineella (annoin seistä yön yli seos-suhteella 95:1, aamulla pesin pulloharjalla ja huuhtelin painepesurilla). Pesun jälkeen imusarja oli täysin puhdas.
Nyt kuukauden ajon jälkeen moottorin nykiminen on kaikki poissa, autolla voi jopa ajaa pintakaasulla mikä oli ennen täysi mahdottomuus nykimisen takia, ja mielestäni auto on hieman pirteämpi. Moottorin varoitusvalo ei ole syttynyt.
Tuo kuparilaippa kannattaa varmaankin ottaa katsastukseen mentäessä pois vai mitä mieltä olette?
Nyt kuukauden ajon jälkeen moottorin nykiminen on kaikki poissa, autolla voi jopa ajaa pintakaasulla mikä oli ennen täysi mahdottomuus nykimisen takia, ja mielestäni auto on hieman pirteämpi. Moottorin varoitusvalo ei ole syttynyt.
Tuo kuparilaippa kannattaa varmaankin ottaa katsastukseen mentäessä pois vai mitä mieltä olette?
Normaaliudesta en tiedä, mutta ainakin kaikki ajamani vastaavat koneet ovat pitäneet tyhjäkäynnillä samaa ääntä, mukaan luettuna oma autoni vastaavalla koneella (ajettu 200tkm). Olen myös kuullut, että olisi normaalia. Joku asiasta enemmän tietävä voisi valottaa.
Edit: HUPSISTA, kyse olikin bensapumpusta eikä siitä venttiilistä konehuoneessa, sori meikän moka! :) Ei pidä itsellä juuri minkäänmoista ääntä. Venttiili sen sijaan nakuttaa.
Edit: Eli juurikin tuo EVAP venttiili.
Edit: HUPSISTA, kyse olikin bensapumpusta eikä siitä venttiilistä konehuoneessa, sori meikän moka! :) Ei pidä itsellä juuri minkäänmoista ääntä. Venttiili sen sijaan nakuttaa.
Edit: Eli juurikin tuo EVAP venttiili.
Viimeksi muokannut somete, 6.11.2010 18:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kyllä sen surinan oikein kovasti kuuntelemalla kuulee, varsinkin jos penkin istuinosan kääntää alas. Sama surahdushan kuuluu kun oven avaa, kun pumppu tekee esipaineet. Muttaettä auto käynnissä, ja kuskinpaikalta tuuletin/radio päällä niin jotain voi olla pielessä tai sitten on tositarkka kuulo. :)
Simeoni: ei se MAP-anturi papata, vaan EVAP venttiili siinä pissapojansäiliön vieressä?
Simeoni: ei se MAP-anturi papata, vaan EVAP venttiili siinä pissapojansäiliön vieressä?
Tulenpa päivittämään joutessani tilanteen: Toisella korjaamolla katsoivat kolmen puhelun ja miltei kahden viikon odottelun jälkeen vihdoin tuon raadon ja kunnossahan tuo tuntuu muuten olevan, mitä nyt yksi moottori tosiaan paskana. Koska jo pelkkä perustarkastus on ollut työn ja tuskan takana, en ole viitsinyt kuormittaa ilmeisen tökkivää tiedonsiirtoa kysymyksillä, kuten "miksi se on paskana?". Palaan astialle vaikka sitten naamatusten.
Siispä moottorin hakuun. Melkein jo olin tilannut motorteamilta moottorin, kun tajusin vähän googlailla. Yhtään positiivista kommenttia en tuosta lafkasta löytänyt, nyt on sitten paniikki päällä, mistä minä uskallan sen moottorin hankkia? Pitäisikö vain soittaa korjaamon ukoille, että hankkikaa te, silläkin uhalla että lysti tulee maksamaan miljoonan. Tietääkö joku täällä jonkun luotettavan tahon, josta voisin kysellä?
Ja tosiaan, mitään ennakkovaroitusta ei kuulunut, kun tuo tien poskeen kosahti. Radio kyllä oli melkoisen kovalla, joten varma en voi jostain rahinoista ja kolinoista olla. Ajotuntuma oli täysin normaali vielä risteykseen tultaessa, mutta kun lähdin kiihdyttämään, peli sammui siihen. Kuten ConD aiemmin ilmaisi, paska mäihä kävi. Niin kuin meikäläiselle aina minkä tahansa teknisen vempaimen kanssa.
Siispä moottorin hakuun. Melkein jo olin tilannut motorteamilta moottorin, kun tajusin vähän googlailla. Yhtään positiivista kommenttia en tuosta lafkasta löytänyt, nyt on sitten paniikki päällä, mistä minä uskallan sen moottorin hankkia? Pitäisikö vain soittaa korjaamon ukoille, että hankkikaa te, silläkin uhalla että lysti tulee maksamaan miljoonan. Tietääkö joku täällä jonkun luotettavan tahon, josta voisin kysellä?
Ja tosiaan, mitään ennakkovaroitusta ei kuulunut, kun tuo tien poskeen kosahti. Radio kyllä oli melkoisen kovalla, joten varma en voi jostain rahinoista ja kolinoista olla. Ajotuntuma oli täysin normaali vielä risteykseen tultaessa, mutta kun lähdin kiihdyttämään, peli sammui siihen. Kuten ConD aiemmin ilmaisi, paska mäihä kävi. Niin kuin meikäläiselle aina minkä tahansa teknisen vempaimen kanssa.
1.6 AZD kiukuttelee
Tässä olisi hieman pidempi kertomus:
Ongelmat alkoivat joitain kuukausia sitten. Ensiksi paloi moottorin vikavalo hetken aikaa, joka sammui lämpötila-anturin vaihdon myötä.
Onglemat jakuivat niin, että moottorinvikavalo alkoi taas palamaan. Käynti oli suht normaali.
- Autoasilla luettiin vikakoodit -> lambdan lämmityksen, imusarjan paineanturin ja kaasuläpänasentotun. vikakoodit. Etu lamda vaihdettiin vikakoodi poistui, kaasuläppäkotelo vaihdettiin, koodi poistui. Paineanturin vikakoodi jäi jäljelle.
- Käynti huononi ja vikavalo alkoi vilkkumaan ja käynti huononi niin, että tyhjäkäynti heikkeni ja auto ei lähtenyt lämpimänä enää käyntiin. käynti huononi edelleen niin, että auto kavi koko ajan vajailla pytyillä. Metroautossa vaihdettiin tulpat. Tekivät puristuspaine mittauksen -> 2 ja 3 sylinterissä alkaiset puristukset. Epäilivät venttiilivikaa.
- Kansi irroitettiin yhdessä pikku-pajassa. Venttiileissä ei kuulemma ollut vikaa. Kansipahvissa saatoi olla 2 ja 3. välissä vuoto. Käynti pysyi edelleen huonona. Ukkeli sainoi, että huohottaa niin paljon, että kansi on varmaan halki. Omasta mielestä huohotus oli kyllä ihan normaali.
-Huomasin itse, että kaksi puolaa ei antanut kipinää. Vaihdoin puolat ja käynti parani kierroksilla normaaliksi ja kylmänä tyhjäkäynnilla lähes normaaliksi. Lämpimänä ei lähde edelleenkään käymään, eli päästiin suht samaan pisteeseen kuin ennen korjaamo kierrosta. Vikavalo vilkkuu myös edelleen.
Tuli vaan mieleen, että olisikohan laitteesta voinut palaa etu tai taka-katti, vai tulisiko mieleen lisävikoja? Leima on mennyt nyt rikkioloaikana pitkäksi, joten korjaamolle en toistaiseksi lähde ajelemaan.
Ongelmat alkoivat joitain kuukausia sitten. Ensiksi paloi moottorin vikavalo hetken aikaa, joka sammui lämpötila-anturin vaihdon myötä.
Onglemat jakuivat niin, että moottorinvikavalo alkoi taas palamaan. Käynti oli suht normaali.
- Autoasilla luettiin vikakoodit -> lambdan lämmityksen, imusarjan paineanturin ja kaasuläpänasentotun. vikakoodit. Etu lamda vaihdettiin vikakoodi poistui, kaasuläppäkotelo vaihdettiin, koodi poistui. Paineanturin vikakoodi jäi jäljelle.
- Käynti huononi ja vikavalo alkoi vilkkumaan ja käynti huononi niin, että tyhjäkäynti heikkeni ja auto ei lähtenyt lämpimänä enää käyntiin. käynti huononi edelleen niin, että auto kavi koko ajan vajailla pytyillä. Metroautossa vaihdettiin tulpat. Tekivät puristuspaine mittauksen -> 2 ja 3 sylinterissä alkaiset puristukset. Epäilivät venttiilivikaa.
- Kansi irroitettiin yhdessä pikku-pajassa. Venttiileissä ei kuulemma ollut vikaa. Kansipahvissa saatoi olla 2 ja 3. välissä vuoto. Käynti pysyi edelleen huonona. Ukkeli sainoi, että huohottaa niin paljon, että kansi on varmaan halki. Omasta mielestä huohotus oli kyllä ihan normaali.
-Huomasin itse, että kaksi puolaa ei antanut kipinää. Vaihdoin puolat ja käynti parani kierroksilla normaaliksi ja kylmänä tyhjäkäynnilla lähes normaaliksi. Lämpimänä ei lähde edelleenkään käymään, eli päästiin suht samaan pisteeseen kuin ennen korjaamo kierrosta. Vikavalo vilkkuu myös edelleen.
Tuli vaan mieleen, että olisikohan laitteesta voinut palaa etu tai taka-katti, vai tulisiko mieleen lisävikoja? Leima on mennyt nyt rikkioloaikana pitkäksi, joten korjaamolle en toistaiseksi lähde ajelemaan.
Aloituspostaukseen lisäilty säikyttelyjä, kun foorumilaisilla on ilmeisesti jo kolme tällaista konetta porsinut tämän syksyn aikana. Kuinka monta muuta sitten "tuolla ulkona".
Tarkastuttakaa ne jakohihnat huollossa ;)
Bora-miehen tapauksessa hankkisin jostain VCDS:n lainaan ja tutkisin mitä lämpötila-anturit kertovat ECU:lle käynnistyksen yhteydessä, ja tarkastaisin bensapumpun toiminnan ja mikrokytkinvian. Tulpat ja puolat kannattaa tosiaan ensimmäisenä uusia jos pieniä käyntihäiriöitä on. Tuntuvat olevan ronkeleita nää konet kipinän perään.
Tarkastuttakaa ne jakohihnat huollossa ;)
Bora-miehen tapauksessa hankkisin jostain VCDS:n lainaan ja tutkisin mitä lämpötila-anturit kertovat ECU:lle käynnistyksen yhteydessä, ja tarkastaisin bensapumpun toiminnan ja mikrokytkinvian. Tulpat ja puolat kannattaa tosiaan ensimmäisenä uusia jos pieniä käyntihäiriöitä on. Tuntuvat olevan ronkeleita nää konet kipinän perään.
Lisätäämpäs yksi jakopää lisää porsineiden joukkoon somaan:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg107918
Tuolla linkki kuviin kun venttiilikoppa on purettu. Näyttää arvokkaalta minun silmään.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg107918
Tuolla linkki kuviin kun venttiilikoppa on purettu. Näyttää arvokkaalta minun silmään.
Minkäverran Simeonin koneella on ajettu? Eihän Simeonilla vaan kuitenkin jarrupoljin kummittele, kun jotenkin muistelen että jarrukytkinvikoja näissä olisi kans ollut.
Dodii, nyt se sitten pari viikkoa sitten päätti hajota ja sytytti kojetauluun EPC:n vikavalon.. toivottavasti nuo hyytymiset aiheutui sen jarruvalokytkimen tullessa tiensä päähän.
Oli muuten paljon mukavampi ajella kun ei aina jarrutettaessa alkanut katkomaan polttoaineensyöttöä.. pystyisiköhän sitä jotenkin ohittamaan? Kytkimestä taitaa mennä sama signaali sekä moottorinohjaukselle ja jarruvaloille joten pelkät hyppylankaviritykset ei taida onnistua... katsastuksessa tuolla ei vissiin ole merkitystä?
Bensapumpun surinat ja toiminta - Bora -03 BCB
Palaten vielä Baltic:in huomasin eilen saman surinan tankin sisällä olevasta bensapumpusta. En tiedä onko merkitystä että tankki on aika tyhjä, mutta tosiaankin tyhjäkäynnillä surina kuulu selvästi puhaltimen moottorin äänen yli. Ennen noin selvästi surinaa ei ole mielestäni kuuulunut vaikka tankki tyhjä.
Hiukan historiatietona se että auto teki muutaman kerran tänä keväänä että ei lähtenyt millään käyntiin. Muutaman minuutin - muutaman tunnin odottelujen jälkeen lähti sitten ihan kakistelematta.
Kone käynnistyy mutta sammuu melkein heti. Seuraavilla yrityksillä ei edes lupaa. Vikaa paikallistin sen verran että kun vika päällä niin virran päälle kytkemisen jälkeen bensapumppu ei pyöritä. Normaalioloissa se näyttää pyörittävän muutaman sekunnin virtiojen päälle laiton jälkeen. Jatko ongelmanrajoitusta häirinnyt se että nyt ei ole oireillut muutamaan viikkoon, joten hankala löytää kun vikaa ei ole päällä. Vikakoodeissakaan ei ollut mitään.
Liekkö mitään syy yhteyttä asiaan sillä että kun tämä oireilu alkoi niin suurinpiirtein samaan aikaan radio olkoi jäämään päälle vaikka avaimen otti virtalukosta. Ennen se sammui. Samaten muistaakseni ainakin trippimittarista pitäisi hävitä näyttö jos avaimet pois. Nyt tripissäkin näkyy lukemat koko ajan. - Virtalukon pohja?
Hiukan historiatietona se että auto teki muutaman kerran tänä keväänä että ei lähtenyt millään käyntiin. Muutaman minuutin - muutaman tunnin odottelujen jälkeen lähti sitten ihan kakistelematta.
Kone käynnistyy mutta sammuu melkein heti. Seuraavilla yrityksillä ei edes lupaa. Vikaa paikallistin sen verran että kun vika päällä niin virran päälle kytkemisen jälkeen bensapumppu ei pyöritä. Normaalioloissa se näyttää pyörittävän muutaman sekunnin virtiojen päälle laiton jälkeen. Jatko ongelmanrajoitusta häirinnyt se että nyt ei ole oireillut muutamaan viikkoon, joten hankala löytää kun vikaa ei ole päällä. Vikakoodeissakaan ei ollut mitään.
Liekkö mitään syy yhteyttä asiaan sillä että kun tämä oireilu alkoi niin suurinpiirtein samaan aikaan radio olkoi jäämään päälle vaikka avaimen otti virtalukosta. Ennen se sammui. Samaten muistaakseni ainakin trippimittarista pitäisi hävitä näyttö jos avaimet pois. Nyt tripissäkin näkyy lukemat koko ajan. - Virtalukon pohja?
^
Ajonestollekin nuo oireet hieman viittaisivat. Käynnistyy mut sammuu heti jne.
Virtalukkohan voi aiheuttaa tuon. En ole kuullut että virtalukot olis ollu MK4:ssa ongelma, MK3:ssa se oli tyyppivika.
Oma pieni murheeni on seuraavanlainen. Moottori 1.6 BCB.
Kun tankki alkaa lähestyä bensavalon rajaa ja tyhjempänä, autosta voi hävitä veto hetkeksi.
Tekee tätä vain tasakaasulla, veto häviää pariksi kolmeksi sekunniksi ja palaa normaaliksi.
Jännä kun ajaa vakkari päällä niin hyytyy, ihan sama miten kaasua polkee, ei reagoi ja sitten hyppää veto päälle.
Ei riipu ajonopeudesta tai kierroksista. Oireet olleet jo yli kaksi vuotta, eli ei ole ilmennyt 95E10 jälkeen.
Laakkosella eivät osanneet mitään sanoa. Ei hirveästi haittaa kun ei tee kokoaikaa vaan satunnaisesti, mutta niin usein että on kiinnittänyt huomion.
En aja tyhjällä tankilla vaan aina täyteen tankkaan.
Bensapumppuun kohdistuu oma epäily.
Onko kellään tehnyt samaa?
Ajonestollekin nuo oireet hieman viittaisivat. Käynnistyy mut sammuu heti jne.
Virtalukkohan voi aiheuttaa tuon. En ole kuullut että virtalukot olis ollu MK4:ssa ongelma, MK3:ssa se oli tyyppivika.
Oma pieni murheeni on seuraavanlainen. Moottori 1.6 BCB.
Kun tankki alkaa lähestyä bensavalon rajaa ja tyhjempänä, autosta voi hävitä veto hetkeksi.
Tekee tätä vain tasakaasulla, veto häviää pariksi kolmeksi sekunniksi ja palaa normaaliksi.
Jännä kun ajaa vakkari päällä niin hyytyy, ihan sama miten kaasua polkee, ei reagoi ja sitten hyppää veto päälle.
Ei riipu ajonopeudesta tai kierroksista. Oireet olleet jo yli kaksi vuotta, eli ei ole ilmennyt 95E10 jälkeen.
Laakkosella eivät osanneet mitään sanoa. Ei hirveästi haittaa kun ei tee kokoaikaa vaan satunnaisesti, mutta niin usein että on kiinnittänyt huomion.
En aja tyhjällä tankilla vaan aina täyteen tankkaan.
Bensapumppuun kohdistuu oma epäily.
Onko kellään tehnyt samaa?
Kyllä minä olen oireileviin virtalukkoihin törmännyt IV-korisissa autoissa. Ajoneston lukupää on toki toinen "vikakohde" mutta tsauden avaimen poisoton jälkeen päälle jäävät laitteet kielivät virtalukon vikahommista mielestäni myös.
Oletko vwnut tsekannut että bensan seassa ei voisi olla vettä tai muuta epäpuhtauksia mitkä voisivat käyntihäröjä aiheuttaa tyhjemmällä tankilla? Toki voihan pumppu hörpätä ilmaakin, jolloin ongelmat voisivat näkyä juuri kuvailemallasi tavalla.
Valitettavasti olen ollut hyvin tyytyväinen siihen että vaihdoin 1.6 16v AZD:n tuohon diesel-Touraniin. Ei ole ollut moottorin saati bensan (95E10) mitään ongelmia. *kop kop* :)
Oletko vwnut tsekannut että bensan seassa ei voisi olla vettä tai muuta epäpuhtauksia mitkä voisivat käyntihäröjä aiheuttaa tyhjemmällä tankilla? Toki voihan pumppu hörpätä ilmaakin, jolloin ongelmat voisivat näkyä juuri kuvailemallasi tavalla.
Valitettavasti olen ollut hyvin tyytyväinen siihen että vaihdoin 1.6 16v AZD:n tuohon diesel-Touraniin. Ei ole ollut moottorin saati bensan (95E10) mitään ongelmia. *kop kop* :)
polosessa ilmeni ongelmia
1.4 16V 75hp -01 6n2
vika koodeja löyty 2 kappaletta
17972 ja 17961
pintakaasulla toimii normaalisti, mut sitten ku painaa vähän enemmän kaasua ni hyytyy. Polkimen ku painaa pohjaan ni sit taas toimii.
Talvella oli yhen kerra virta menny ihan loppuu,voiko se vaikuttaa?
Tähä asti toiminu kuiteki ilman ongelmia. Akussa on virtaa yli 12V.
Eilen sytty EPC valo palamaa,mut ku sammutin auton ja käynnistin uudestaa ni sit ei enää syttyny. Mistäs vikaa kannattas lähtee ettimään.
yritin etsiskellä foorumilta mut ei oikee auennu...
1.4 16V 75hp -01 6n2
vika koodeja löyty 2 kappaletta
17972 ja 17961
pintakaasulla toimii normaalisti, mut sitten ku painaa vähän enemmän kaasua ni hyytyy. Polkimen ku painaa pohjaan ni sit taas toimii.
Talvella oli yhen kerra virta menny ihan loppuu,voiko se vaikuttaa?
Tähä asti toiminu kuiteki ilman ongelmia. Akussa on virtaa yli 12V.
Eilen sytty EPC valo palamaa,mut ku sammutin auton ja käynnistin uudestaa ni sit ei enää syttyny. Mistäs vikaa kannattas lähtee ettimään.
yritin etsiskellä foorumilta mut ei oikee auennu...
Vikakoodit ovat:
17961 Barometric pressure signals : Implausible
Correlation P1553 - 35-00
17972 Throttle Actuator (J338): Under-Voltage during Basic Setting
Eli veikkaisin että ongelmat helpottuu jos autoon tekee kaasuläpän sopeutuksen. Mikäli läppä on kovin karstainen, kannattaisi se puhdistaa ennen sopeutusta.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... _%28TBA%29
Tuossa vielä Ross-techin ohjeet toimenpiteeseen.
Onko jännitettä levossa nyt "normaalit" ~12,7v vai jotain vähemmän? Eli onhan akku kunnossa tuon talven hyytymisen jäljiltä?
17961 Barometric pressure signals : Implausible
Correlation P1553 - 35-00
17972 Throttle Actuator (J338): Under-Voltage during Basic Setting
Eli veikkaisin että ongelmat helpottuu jos autoon tekee kaasuläpän sopeutuksen. Mikäli läppä on kovin karstainen, kannattaisi se puhdistaa ennen sopeutusta.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... _%28TBA%29
Tuossa vielä Ross-techin ohjeet toimenpiteeseen.
Onko jännitettä levossa nyt "normaalit" ~12,7v vai jotain vähemmän? Eli onhan akku kunnossa tuon talven hyytymisen jäljiltä?
no niin. ongelma ratkastu..
takapöntössä sisuskalut irrallaan. siitä se suhinakin johtu.
ei antanu enää mitään vikakoodejakaan.
entisen omistajan aikana pakoputki peruutettu johonkin,koska änkkäri oli vähän mutkalla. ostin motonetistä uuen putken,tuntuu että liikkus pirteemmin mitä osto hetkellä vuos sitte.
takapöntössä sisuskalut irrallaan. siitä se suhinakin johtu.
ei antanu enää mitään vikakoodejakaan.
entisen omistajan aikana pakoputki peruutettu johonkin,koska änkkäri oli vähän mutkalla. ostin motonetistä uuen putken,tuntuu että liikkus pirteemmin mitä osto hetkellä vuos sitte.
tto4121 kirjotteli tossa aiemmin liittyen egr:n ohitukseen/tulppaamiseen, että imusarjan puoleiseen päähän laitettu kuparilätkä ei aiheuttaisi vikakoodia. Itse laitoin vikakoodin pakosarjan puoleiseen päähän (koska imusarjan päässä on tuommonen torvi jatkeena). Rakenne on siis jotakuinkin http://www.wagenstad.com/index.php?modid=69&page=1-133-11 tämmöinen. Vaihdoin siis osan 38 kuparilätkään.
Tänään auto pukkasi vikakoodin ja sytytti moottorin merkkivalon. Lukasin koodit läpi, numero 16785 oli aktiivinen, eli "EGR system: Insufficient flow". Eli BCB-koneessa ei ilmeisesti pysty tulppaamaan mekaanisesti pakokaasujen takaisinkierrätystä? :( Pitänee tyytyä putsailemaan kaasuläppää ja egr-venttiiliä, ettei nykittele...
Tänään auto pukkasi vikakoodin ja sytytti moottorin merkkivalon. Lukasin koodit läpi, numero 16785 oli aktiivinen, eli "EGR system: Insufficient flow". Eli BCB-koneessa ei ilmeisesti pysty tulppaamaan mekaanisesti pakokaasujen takaisinkierrätystä? :( Pitänee tyytyä putsailemaan kaasuläppää ja egr-venttiiliä, ettei nykittele...
AHW koneessa on tosiaan hieman yksinkertaisempi, alipaineohjattu tuo EGR ja venttiili ei tavallaan itsessään osaa nuuskia asentoa paljonko se on auki. Ilmaa tulee sen mitä tulee. Toki moottorinohjauskin on erilainen.
Senverran itse aikanaan selasin nettiä ja totesin että softamuutosta EGR:n poistaminen tarvisi. VCDS:llä jotkut kertovat sopeuttaneensa EGR:ää pienemmälle, mutten niistä kirjoituksista niin uskonut että itse olisin koittanut mennä sorkkimaan.
Kokeiles tehdä vaikka 1mm reikä siihen kuparilaippaan ennen EGR:ää, et vaikuttaako asiaan mitenkään.
Senverran itse aikanaan selasin nettiä ja totesin että softamuutosta EGR:n poistaminen tarvisi. VCDS:llä jotkut kertovat sopeuttaneensa EGR:ää pienemmälle, mutten niistä kirjoituksista niin uskonut että itse olisin koittanut mennä sorkkimaan.
Kokeiles tehdä vaikka 1mm reikä siihen kuparilaippaan ennen EGR:ää, et vaikuttaako asiaan mitenkään.
juu pitää kokeilla tekassa reikä tohon lätkään. Jostain lueskelin, et dieselillä oli pitäny tehä ihan kohtalaisen isokin reikä (muistaakseni luokkaa 4-6mm), että eipä tuosta kuristuksesta sitten enää hirveää hyötyä ole kyllä. No, hyöty kai se on vähäinenkin. :)
vielä pitäis saada jostai xp-kone tai vcds et voi nollailla katsastusta varten koodit...
vielä pitäis saada jostai xp-kone tai vcds et voi nollailla katsastusta varten koodit...
Ongelma on ilmeisesti siinä, että egr-venttiili haistelee jotenkin joko venttiilin asentoa tai pakokaasun virtaa. Näin ollen "raitisilma-egr" ei korjaisi alkuperäistä ongelmaa...
Oma mutu-tuntuma on se, että imusarjan puolesta egr-putken voi tulpata, mutta pakosarjalta kaasujen pitäisi päästä virtaamaan, että järjestelmä hyväksyy sen toimivaksi.
Oma mutu-tuntuma on se, että imusarjan puolesta egr-putken voi tulpata, mutta pakosarjalta kaasujen pitäisi päästä virtaamaan, että järjestelmä hyväksyy sen toimivaksi.
Voisikohan tässä nyt olla tuota allamainittua kyseessä... Tosin olen itse ajanut 98:lla mutta auto ollut minulla noin vuoden. -04 BCB kone ja ajettu 110 000 km.
Ruvennut nyt lisääntymään nykiminen taajamanopeuksilla, 1500 - 2000 rpm alueella ja uutena myös vakkari päällä ajaessa 130 km/h, auto "heijaa". hiljaisemmissa vauhdeissa tai manuaalikaasulla ajettaessa ei tapahdu.
Kaasuläpän tuttu putsasi syksyllä, EGR:n ei ole koskettu. Ja nyt tosiaan aina välillä tulee emissions workshop, ja tuo merkkivalo syttyy. Tarpeeksi antaa kenkää niin sammuu.
Viisaiden vastauksia?
Ruvennut nyt lisääntymään nykiminen taajamanopeuksilla, 1500 - 2000 rpm alueella ja uutena myös vakkari päällä ajaessa 130 km/h, auto "heijaa". hiljaisemmissa vauhdeissa tai manuaalikaasulla ajettaessa ei tapahdu.
Kaasuläpän tuttu putsasi syksyllä, EGR:n ei ole koskettu. Ja nyt tosiaan aina välillä tulee emissions workshop, ja tuo merkkivalo syttyy. Tarpeeksi antaa kenkää niin sammuu.
Viisaiden vastauksia?
95 bensalla ajellen muodostuu jossain määrin karstaa joka tukkii aikaa myöten EGR:n ja sotkee kaasuläpän. Putsausta on käsitelty täällä. Yhtenä tunnusmerkkinä siis pakokaasujärjestelmän merkkivalo. Karkeina hintoina sanottakoot että uusi EGR n. 250e, ja kaasuläppäyksikkö 400-500e. Halpaa ajoa siis 95:lla :)
Sensori vaihdettu ja oli kohtuuhelppo DIY, kunhan muistaa antaa moottorin viiletä kunnolla...
Tulos: Nykimiset poissa, käynnistysongelmat poissa ja kaupan päälle tasaista kyytiä!
Enää ei kuumana tyhjäkäynnillä koko auto tärise, koska kierrokset hieman nousivat.
Kiitos kaikille ja toivottavasti tästä on apua monelle.
P.S oli vihreä jo vakiona mutta silti vikaantui noin 100 000 km kohdalla.
Tulos: Nykimiset poissa, käynnistysongelmat poissa ja kaupan päälle tasaista kyytiä!
Enää ei kuumana tyhjäkäynnillä koko auto tärise, koska kierrokset hieman nousivat.
Kiitos kaikille ja toivottavasti tästä on apua monelle.
P.S oli vihreä jo vakiona mutta silti vikaantui noin 100 000 km kohdalla.
Golf IV 1,6 Käynnistysongelmia, KORJATTU
Golf 1,6 AZD tuli kuntoon ECU vaihdon jälkeen.
Kaikki muut osat oli jo vaihdettu ja mitään muuta ei auttanut. Maahantuojan mukaan se oli just se Ecu kun se ei käynnisty kylmänä ja lämpöisenä.
Kiitos kaikki avusta.
Kaikki muut osat oli jo vaihdettu ja mitään muuta ei auttanut. Maahantuojan mukaan se oli just se Ecu kun se ei käynnisty kylmänä ja lämpöisenä.
Kiitos kaikki avusta.
Kakkosautoksi hankittu -98 1.4 16V kolopallo kadotti viikonloppuna tyhjäkäynnin. Antoi vikakoodin kaasuläpästä ja puhdistus ei auttanut. Ei myöskään antanut sopeuttaa vanhaa läppää. Motonetistä uusi 149,90EUR ja taas pelaa.
Vieläkin antaa EGR:n solenoidista N18 vikakoodin, mutta ei kiinnostaisi ostaa satasen osaa.
Vieläkin antaa EGR:n solenoidista N18 vikakoodin, mutta ei kiinnostaisi ostaa satasen osaa.
Tuli tuossa yks kysymys mieleen, että jättääkö lambda-anturin rikkoutuminen auton vikamuistiin tiedon?
Täällä on ongelmana hirvee nykiminen ja sammahteleminen. Kylmänä auto tuntuisi toimivan ihan ok. Mutta lämpömittarin hyökätessä sinne tavalliseen 90 asteeseen helvetti pääsee irti. Vikakoodit oon kerran lukassut jo autosta ja sanoi; "Nou faults found".
Täällä on ongelmana hirvee nykiminen ja sammahteleminen. Kylmänä auto tuntuisi toimivan ihan ok. Mutta lämpömittarin hyökätessä sinne tavalliseen 90 asteeseen helvetti pääsee irti. Vikakoodit oon kerran lukassut jo autosta ja sanoi; "Nou faults found".
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa