GT1749V ahtimen alipainekello...
Valvoja: ffp jäsenet
GT1749V ahtimen alipainekello...
Aukaisin tuossa A3:n 130hv ASZ koneesta turbon, sen säädön jumittamisen takia. Yllätys olikin, että itse siivekkeiden säätö liikkuikin hyvin herkästi, kun alipainekellon oli irroittanut. Kello sitten olikin aivan jumissa, ja ravistellessa sitä, kyljessä olevasta reiästä tuli aika kasa ruostemurua ulos. Irroitusöljyn kanssa ja hieman väkivalloin tappi alkoi liikkua ehkä vain n. 3mm.
Kysymykset kuuluukin että saako noita erikseen ilman että tarttee koko turboa uusia?
Mistä saa? Ainakaan merkkiliikkeestä kuulopuheiden mukaan ei saa kuin koko paketteja. Mitä maksaa?
Jos saa niin onko varren tarkka säätö kuinka hankala toimenpide?
Käykö tuohon 150hv kippura suoraan liitoksiin jos joutuisi kokonaan uuden hankkimaan?
Kysymykset kuuluukin että saako noita erikseen ilman että tarttee koko turboa uusia?
Mistä saa? Ainakaan merkkiliikkeestä kuulopuheiden mukaan ei saa kuin koko paketteja. Mitä maksaa?
Jos saa niin onko varren tarkka säätö kuinka hankala toimenpide?
Käykö tuohon 150hv kippura suoraan liitoksiin jos joutuisi kokonaan uuden hankkimaan?
Mulla meni myös rikki tuo alipainekello. Siipien säätö itsessään liikkuu kevyesti, mutta alipainekello oli todella jäykänoloinen. Aikani kun räpläsin kelloa, alkoi se liikkumaan paremmin, mutta ilmeisesti kalvo meni puhki, ja nyt ei edelleenkään säätö toimi, ja auto on turkasen tehoton.
Onko kellään tietoa, mistä ja mihin hintaan voisi uuden kellon löytää, tai saako niitä ylipäätään mistään?
Kiitos.
Onko kellään tietoa, mistä ja mihin hintaan voisi uuden kellon löytää, tai saako niitä ylipäätään mistään?
Kiitos.
Vähän on kestänyt tänne kirjoittelu kun salasanat ollu unohduksissa eikä saanut aiemmin aikaiseksi tilata uusia.
Asiaan! Sain siis silloin 2,5 vuotta sitten kellon liikkeelle ja toimimaan. Tänä kesänä(2010) alkoi taas veto alakierroksilla hävitä. Paikallistin vian vuotavaan alipainekelloon. Nyt otin sen irti ja avasin prässäyksistä hiomalla. Kalvohan sieltä oli puhki ja osa sisuskaluista ruostunut aivan muruiksi. Mm. muovista ohjainholkkia pitävä peltiosa ja kalvossa oleva prikka. Varsi oli ruostunut ohueksi kellon sisältä. Kuoret ja jousi ovat jokseenkin ehyet.
Ko. säätyväsiipisiin turboihin ei saa suoraan mitään varaosia mistään. Tehdas EI toimita kuin kokonaisia turboja vedoten säätämisen vaikeuteen ilman testipenkkiä. Vaikkakin turbopajat kyllä korjaavat noita..
Nyt suunnitelmissa on korjata vanha kello ainakin ensiavuksi. Uusi varsi rosteripultista ja ohjainholkki messingistä sorvaamalla. Kalvo täytyy yrittää paikata se liimamassalla koska reikä ei ole iso. Kellon puolikkaat saa yhteen kun sorvaa rosteriset renkaat molempien puoliskojen taakse jotka tulee sitten yhteen pienillä pulteilla.
Säätöjen pitäisi myös pysyä alkuperäisessä kun pitää huolen ettei mitkään mitat muutu. Aluksi oli suunnitelma tehdä kokonaan uudet kuoret rosterijöötistä koneistamalla mutta täytyy koittaa toistaiseksi kasata noihin vanhoihin. Jos saan jostain hyvää materiaalia uuteen kalvoon niin voisi joskus alkaa sorvailla kokonaan uusia kuoria sillä tuskin vanha kalvo enää kovin pitkäikäinen on noin korjaamalla.
Asiaan! Sain siis silloin 2,5 vuotta sitten kellon liikkeelle ja toimimaan. Tänä kesänä(2010) alkoi taas veto alakierroksilla hävitä. Paikallistin vian vuotavaan alipainekelloon. Nyt otin sen irti ja avasin prässäyksistä hiomalla. Kalvohan sieltä oli puhki ja osa sisuskaluista ruostunut aivan muruiksi. Mm. muovista ohjainholkkia pitävä peltiosa ja kalvossa oleva prikka. Varsi oli ruostunut ohueksi kellon sisältä. Kuoret ja jousi ovat jokseenkin ehyet.
Ko. säätyväsiipisiin turboihin ei saa suoraan mitään varaosia mistään. Tehdas EI toimita kuin kokonaisia turboja vedoten säätämisen vaikeuteen ilman testipenkkiä. Vaikkakin turbopajat kyllä korjaavat noita..
Nyt suunnitelmissa on korjata vanha kello ainakin ensiavuksi. Uusi varsi rosteripultista ja ohjainholkki messingistä sorvaamalla. Kalvo täytyy yrittää paikata se liimamassalla koska reikä ei ole iso. Kellon puolikkaat saa yhteen kun sorvaa rosteriset renkaat molempien puoliskojen taakse jotka tulee sitten yhteen pienillä pulteilla.
Säätöjen pitäisi myös pysyä alkuperäisessä kun pitää huolen ettei mitkään mitat muutu. Aluksi oli suunnitelma tehdä kokonaan uudet kuoret rosterijöötistä koneistamalla mutta täytyy koittaa toistaiseksi kasata noihin vanhoihin. Jos saan jostain hyvää materiaalia uuteen kalvoon niin voisi joskus alkaa sorvailla kokonaan uusia kuoria sillä tuskin vanha kalvo enää kovin pitkäikäinen on noin korjaamalla.
Tanko tulee säätää niin, että turbon ahtopaine vastaa mahdollisimman lähelle pyydettyä. Oikea säätö löytyy kyllä viimeistään kokeilemalla, kannattaa pyörittää yksi kierros kerrallaan ja kokeilla logittamalla onko vaikutus oikean suuntainen.
Mitään oletusmittaa on ihan turha antaa, kellojakin kun on montaa eri sorttia.
Mitään oletusmittaa on ihan turha antaa, kellojakin kun on montaa eri sorttia.
Sain hommattua uuden kellon ja ahdin rupesi toimimaan kuten pitääkin. Montakohan ahdinta vaihdetaan tavallaan turhaan kun kelloa ei saa ostaa erikseen?
Merkkiliike olisi ottanut varmaan pelkästä uudesta ahtimesta 1ke ja työt päälle. Nyt rahaa paloi kymppejä ja pari iltaa rempatessa kun ei tuota ollut aikaisemmin tehnyt...
Merkkiliike olisi ottanut varmaan pelkästä uudesta ahtimesta 1ke ja työt päälle. Nyt rahaa paloi kymppejä ja pari iltaa rempatessa kun ei tuota ollut aikaisemmin tehnyt...
Kauppiaan puhetta?
Tottakai olet oikeassa, tosin itseä nyt ainakin kiinnosti kokeilla josko 5ke auton saisi toimivaksi ilman yli 1ke investointia uuteen ahtimeen. Tämäkin foorumi on ohjeita täynnä miten tommonen juttu hoidetaan. Vag-comilla katsoo vaan että pyydetyt ahdot toteutuu. Mielestäni alipainekellon vaihto voisi olla poikkeus garretin ahtimien korjauskiellossa, jos se muuten on kunnossa...
Ja ne oppirahat kuuluu asiaan. :-)
Tottakai olet oikeassa, tosin itseä nyt ainakin kiinnosti kokeilla josko 5ke auton saisi toimivaksi ilman yli 1ke investointia uuteen ahtimeen. Tämäkin foorumi on ohjeita täynnä miten tommonen juttu hoidetaan. Vag-comilla katsoo vaan että pyydetyt ahdot toteutuu. Mielestäni alipainekellon vaihto voisi olla poikkeus garretin ahtimien korjauskiellossa, jos se muuten on kunnossa...
Ja ne oppirahat kuuluu asiaan. :-)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa