Uusien autojen toimitusajat venyy - Korvauksia/muita etuja?
Valvoja: ffp jäsenet
Uusien autojen toimitusajat venyy - Korvauksia/muita etuja?
Noniin ylläripylläri eipä lähdekään Audi vaihtoon marraskuun alussa kuten oli autoliikkeen kanssa sovittu. Tuotantoviikko 37 tuli ja meni eikä auto ole vielä edes prässätty auton muotoon. Moottoreita kuulemma puuttuu ja rajusti. Uusi arvio on että jos täpärästi saadaan tämän vuoden aikana maahan ja sitten venytellään rekisteröintipäivä taktisesti 2011 puolelle. Järkevältähän tuo toisaalta kuulostaa mutta...
Onko tässä nyt mitään tehtävissä? Eipä taida olla mutta onko asiassa jotain mitä pitäisi ottaa huomioon kun tilanne on nyt mikä on? Onko autoliike velvollinen tekemään jotain tai tarjoamaan jotain hyvitystä? Mitä te muut vastaavassa tilanteessa olleet olette tehneet/saaneet? Hinnat on kuulemma sopimuksen mukaan vaikka vaihtoautossa on kilometrejä sovittua enemmän ja hinnastohinnat ovat nousseet tilauksesta.
Ja jos jotakin kiinnostaa niin auto oli Skoda Octavia 1.4TSI tilattu 11.8 ja toimitus kauppakirjassa luvattu marraskuun puoleenväliin. 1.6TDI oli kuulemma myös hankala moottori saada. Myyjä oli itsekin hieman hankalana kun kauppaa tehdessä antoi mulle pessimistisimmän arvio tosiaan marraskuun alkuun ja nyt kusee kahdella kuukaudella. Kuulemma haittaa hieman myyntiä ku pitää sanoa nyt toimitusajaksi YLI 6 KUUKAUTTA. Ei se oo helppoa silläkään puolen tiskiä.
Onko tässä nyt mitään tehtävissä? Eipä taida olla mutta onko asiassa jotain mitä pitäisi ottaa huomioon kun tilanne on nyt mikä on? Onko autoliike velvollinen tekemään jotain tai tarjoamaan jotain hyvitystä? Mitä te muut vastaavassa tilanteessa olleet olette tehneet/saaneet? Hinnat on kuulemma sopimuksen mukaan vaikka vaihtoautossa on kilometrejä sovittua enemmän ja hinnastohinnat ovat nousseet tilauksesta.
Ja jos jotakin kiinnostaa niin auto oli Skoda Octavia 1.4TSI tilattu 11.8 ja toimitus kauppakirjassa luvattu marraskuun puoleenväliin. 1.6TDI oli kuulemma myös hankala moottori saada. Myyjä oli itsekin hieman hankalana kun kauppaa tehdessä antoi mulle pessimistisimmän arvio tosiaan marraskuun alkuun ja nyt kusee kahdella kuukaudella. Kuulemma haittaa hieman myyntiä ku pitää sanoa nyt toimitusajaksi YLI 6 KUUKAUTTA. Ei se oo helppoa silläkään puolen tiskiä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mitä tuossa hyötyy?venytellään rekisteröintipäivä taktisesti 2011 puolelle.
Kaveri sai n. vuosi sitten Octaviaan 1,4 TSI:n tilalle 1,8 TSI:n muistaakseni parin tonnin lisähintaan kun oli noi pikkukoneet loppu. Myyjänä joku pohjanmaalainen liike.Mitä te muut vastaavassa tilanteessa olleet olette tehneet/saaneet?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuskinpa tuossa kumpikaan osapuoli hyötyy millään tavalla. Piti ihan penkoa tuon oman sokotan tilaus ja kauppasopimus, tämä on siis wanhaa tietoa vuodelta 2007.
" AUTOKAUPAN TILAUS- JA KAUPPASOPIMUSEHDOT
Kohta 3. Luovutusajankohta ja myyjän viivästys
Ajoneuvo luovutetaan sovittuna aikana. Ellei luovutusaikaa ole sovittu, luovutuksen tulee tapahtua kuluttajakaupassa kolmen (3) kuukauden kuluessa ja muussa kuin kuluttajakaupassa kuuden (6) kuukauden kuluessa sopimuksen allekirjoittamisesta
Milloin ajoneuvon luovuttaminen viivästyy myyjän syystä, ostaja saa purkaa kaupan, ellei ajoneuvoa luovuteta osapuolten sopiman lisäajan kuluessa. Kuluttajakaupassa ostaja saa purkaa kaupan muun kuin 8.kohdassa tarkoitetun erikoistilauksen osalta kuitenkin heti jos myyjän viivästyksellä on ostajalle olennainen merkitys. Kuluttajakaupassa ostaja saa vaatia myös vahingonkorvausta.
Myyjä ei ole velvollinen luovuttamaan ajoneuvoa, jos sille on olemassa ylivoimainen este (force majeure). Jos este lakkaa kohtuullisessa ajassa ostaja saa vaatia, että myyjä luovuttaa ajoneuvon. Ostajan tulee esittää myyjälle vaatimuksensa kahden (2) viikon kuluessa siitä kun hän sai tietää esteen lakkaamisesta."
Tuo em. kohta 8 kuuluu seuraavasti;
"Kohta 8. Erikoistilaukset
Jos kaupan kohteena on ajoneuvo, jota myyjä ei voi käyttää hyväkseen ilman huomattavaa tappiota muulla tavoin kuin esimerkiksi sen vuoksi, että tilattu ajoneuvo ei kuulu myyjän normaaliin myyntivalikoimaan tai sen vuoksi, että ajoneuvo hankitaan ja varustetaan erityisesti ostajaa varten hänen ohjeidensa ja toiveidensa mukaisesti, ostaja saa purkaa sopimuksen myyjän viivästyksen vuoksi vain, jos kaupan tarkoitus jää hänen osaltaan viivästyksen vuoksi olennaisesti saavuttamatta.
Jos ostaja peruuttaa erikoistilauksen ilman lakiin perustuvaa syytä ennen kuin ajoneuvo on luovutettu hänen hallintaansa tai myyjä sopimusehtojen 4.kohdan mukaisesti vapautuu sitoumuksesta, myyjä saa periä ostajalta sopimusehtojen 5.kohdan mukaisesti määräytyvän vahingonkorvauksen tai peruutuksen aiheuttamat todelliset kustannukset, jos ne ovat em. vahingonkorvausta suuremmat"
Joo... selkeetä tekstiä. Eli tässä tapauksessa kun sulla on kuitenkin auto koko ajan alla ja voit hoitaa päivittäiset ajot, kaupan purku ei tule kysymykseen. Voit kuitenkin vaatia korvauksia toimituksen viivästymisestä. Kohdassa 8. mainittu "kaupan tarkoitus jää olennaisesti saavuttamatta", tarkottaa että myyjä ei pysty toimittamaan autoa lainkaan, on riittävä syy kaupan purkuun.
" AUTOKAUPAN TILAUS- JA KAUPPASOPIMUSEHDOT
Kohta 3. Luovutusajankohta ja myyjän viivästys
Ajoneuvo luovutetaan sovittuna aikana. Ellei luovutusaikaa ole sovittu, luovutuksen tulee tapahtua kuluttajakaupassa kolmen (3) kuukauden kuluessa ja muussa kuin kuluttajakaupassa kuuden (6) kuukauden kuluessa sopimuksen allekirjoittamisesta
Milloin ajoneuvon luovuttaminen viivästyy myyjän syystä, ostaja saa purkaa kaupan, ellei ajoneuvoa luovuteta osapuolten sopiman lisäajan kuluessa. Kuluttajakaupassa ostaja saa purkaa kaupan muun kuin 8.kohdassa tarkoitetun erikoistilauksen osalta kuitenkin heti jos myyjän viivästyksellä on ostajalle olennainen merkitys. Kuluttajakaupassa ostaja saa vaatia myös vahingonkorvausta.
Myyjä ei ole velvollinen luovuttamaan ajoneuvoa, jos sille on olemassa ylivoimainen este (force majeure). Jos este lakkaa kohtuullisessa ajassa ostaja saa vaatia, että myyjä luovuttaa ajoneuvon. Ostajan tulee esittää myyjälle vaatimuksensa kahden (2) viikon kuluessa siitä kun hän sai tietää esteen lakkaamisesta."
Tuo em. kohta 8 kuuluu seuraavasti;
"Kohta 8. Erikoistilaukset
Jos kaupan kohteena on ajoneuvo, jota myyjä ei voi käyttää hyväkseen ilman huomattavaa tappiota muulla tavoin kuin esimerkiksi sen vuoksi, että tilattu ajoneuvo ei kuulu myyjän normaaliin myyntivalikoimaan tai sen vuoksi, että ajoneuvo hankitaan ja varustetaan erityisesti ostajaa varten hänen ohjeidensa ja toiveidensa mukaisesti, ostaja saa purkaa sopimuksen myyjän viivästyksen vuoksi vain, jos kaupan tarkoitus jää hänen osaltaan viivästyksen vuoksi olennaisesti saavuttamatta.
Jos ostaja peruuttaa erikoistilauksen ilman lakiin perustuvaa syytä ennen kuin ajoneuvo on luovutettu hänen hallintaansa tai myyjä sopimusehtojen 4.kohdan mukaisesti vapautuu sitoumuksesta, myyjä saa periä ostajalta sopimusehtojen 5.kohdan mukaisesti määräytyvän vahingonkorvauksen tai peruutuksen aiheuttamat todelliset kustannukset, jos ne ovat em. vahingonkorvausta suuremmat"
Joo... selkeetä tekstiä. Eli tässä tapauksessa kun sulla on kuitenkin auto koko ajan alla ja voit hoitaa päivittäiset ajot, kaupan purku ei tule kysymykseen. Voit kuitenkin vaatia korvauksia toimituksen viivästymisestä. Kohdassa 8. mainittu "kaupan tarkoitus jää olennaisesti saavuttamatta", tarkottaa että myyjä ei pysty toimittamaan autoa lainkaan, on riittävä syy kaupan purkuun.
Monesti näissä tapauksissa autoliike on kai tarjonnut lähes vastaavaa esittelyautoaan halvempaan hintaan, mutta eipä se ole läheskään sama kuin saada se ihan itse varustelema oikea yksilö.
Ja tosiaan valmistenumeron mukaanhan se vuosimalli vaihtuu konsernissa jo joskus toukokuussa-kesäkuussa muun muassa juuri tästä syystä että virallisen vuosimallin määrää todellakin käyttöönottopäivä. Mutta tuoreempana ei tosiaan saa myydä vaikka valmistenumero niin väittäisikin.
Ja tosiaan valmistenumeron mukaanhan se vuosimalli vaihtuu konsernissa jo joskus toukokuussa-kesäkuussa muun muassa juuri tästä syystä että virallisen vuosimallin määrää todellakin käyttöönottopäivä. Mutta tuoreempana ei tosiaan saa myydä vaikka valmistenumero niin väittäisikin.
Itselläni oli vastaavanlainen tilanne vuonna 2003. Auto oli luvattu 2kk:ssa, mutta kestikin 4kk. Hinnanalea ei tullu, jotain lisävarustetta muistaakseni tuli (kaukalomatto takaronttiin, kuraläpät jne)
Toisaalta tuo 2kk ero luvattuun tiesi sitä, että vaihtoautossa oli melkein 10tkm enemmän mittarissa, kuin alkuperäinen arvio oli. Se ei kuitenkaan näkynyt hyvityshinnan huonontumisena, joten mielestäni se oli win-win tilanne.
Toisaalta tuo 2kk ero luvattuun tiesi sitä, että vaihtoautossa oli melkein 10tkm enemmän mittarissa, kuin alkuperäinen arvio oli. Se ei kuitenkaan näkynyt hyvityshinnan huonontumisena, joten mielestäni se oli win-win tilanne.
Saattaa olla että käteen tuleekin sitten hieman riisuttua Octavia ;)
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0101030899
Kyllä emokonsernilla on aika vatipäät nyt tekemässä päätöksiä. Jos asiakas on ajatellut laittaa vaikkapa 25 k€ bensalla etenevään farmariin, niin konsernituotteissa hänen pitää valita ottaako Octavian vaiko Golfin. Mikäli asiakas arvostaa tilaa, kuten farmarin ostajan voisi olettaa päätös olisi sitten Octavia, mutta kun karsitaan varusteita se ottaakin sitten sen Golfi, right?
Todennäköisempänä, minäkin, pitäisin että asiakas katsoo myös muidenkin tarjonnan ja siinä vaiheessa kaupan todennökäisyys lähtikin aika jyrkkään luisuun.
Mikä väli sillä muuten on että myydäänkö Volkkari vai Skoda, samaan konsernin laariin ne rahat menee? Ai niin, toisessa on kovempi "laatumerkin" tuoma kate ;)
HÄ? Sinä odotat uutta autoa kaksi kuukautta pidempään (=ajat vanhalla) ja samalla siihen kelataan kilometrejä jotka voivat (siis voivat) vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon, miten tuossa pääsee voitolle? Joku 10 tkm voi vaikuttaa arvoon jos se sattuu tuollaiseen psykologiseen kohtaan (95>105, "alle satkun ajettu"), mutta esim. joku 155-165 tuskin tekee isoja.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0101030899
Kyllä emokonsernilla on aika vatipäät nyt tekemässä päätöksiä. Jos asiakas on ajatellut laittaa vaikkapa 25 k€ bensalla etenevään farmariin, niin konsernituotteissa hänen pitää valita ottaako Octavian vaiko Golfin. Mikäli asiakas arvostaa tilaa, kuten farmarin ostajan voisi olettaa päätös olisi sitten Octavia, mutta kun karsitaan varusteita se ottaakin sitten sen Golfi, right?
Todennäköisempänä, minäkin, pitäisin että asiakas katsoo myös muidenkin tarjonnan ja siinä vaiheessa kaupan todennökäisyys lähtikin aika jyrkkään luisuun.
Mikä väli sillä muuten on että myydäänkö Volkkari vai Skoda, samaan konsernin laariin ne rahat menee? Ai niin, toisessa on kovempi "laatumerkin" tuoma kate ;)
Toisaalta tuo 2kk ero luvattuun tiesi sitä, että vaihtoautossa oli melkein 10tkm enemmän mittarissa, kuin alkuperäinen arvio oli. Se ei kuitenkaan näkynyt hyvityshinnan huonontumisena, joten mielestäni se oli win-win tilanne.
HÄ? Sinä odotat uutta autoa kaksi kuukautta pidempään (=ajat vanhalla) ja samalla siihen kelataan kilometrejä jotka voivat (siis voivat) vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon, miten tuossa pääsee voitolle? Joku 10 tkm voi vaikuttaa arvoon jos se sattuu tuollaiseen psykologiseen kohtaan (95>105, "alle satkun ajettu"), mutta esim. joku 155-165 tuskin tekee isoja.
Ilmeisesti selostin huonosti. Eli alkuperäiseen kauppakirjaan oli arvioitu auto tietyllä kilometrimäärällä, se kuitenkaan ei pitänyt paikkaansa, koska tehtaan toimitusvaikeuksien takia ajoin vanhalla pelillä sen 2kk pidempään. Ja tuo oli murroskohdassa kilometrien suhteen, koska jakohihnatyö tuli autoliikkeelle tehtäväksi samantien, kun sain uuden auton alle. Nämä edellämainitut seikat ei kuitenkaan lisänneet välirahan tarvetta. Kyllä mä pidän win-win tilanteena sitä, että lisäksi sai hieman varustetta ilmatteeksi.
e: VAG sahaa omaan nilkkaansa ja pahasti, kun tuota skoda brändiä alkavat väkisin laskemaan alemmas.
e: VAG sahaa omaan nilkkaansa ja pahasti, kun tuota skoda brändiä alkavat väkisin laskemaan alemmas.
No voi prkl. Itsekin olisin mielummin ostanut Golf Variantin mutta kiitos Pörhön katu-uskottavan vaihtotarjouksen jäi ostamatta. Yhtään valehtelematta Skodaan vaihtamalla sain tuplahinnan vaihtoautosta. Ei tarvinnut kauan miettiä kumman laittaa. Asiat ei aina ole niin yksinkertaisia ja auton valinnassa vaikuttaa monet asiat hintalapun lisäksi.
Tuo varusteiden leikkaus ja tuotantokustannusten laskeminen koskee toivottavasti kuitenkin tulevia malleja. Varusteethan nyt tietenkin tulee tilatusti, mutta toivottavasti sinne mun autoon pistetään nyt sitten kaikki tiivisteet, nesteet, suojaukset vielä entiseen malliin. Ensiasennusrenkaat oli vaihtuneet Dunloppeihin joten sielläkin vissiin on säästetty.
Pitänee ruinata kaikki paikallisesti tehtävät työt käytännössä ilmaiseksi ja vielä jotain siihen päälle että vähän tämä vitutus tasaantuu. Helvetti luulin että sais ajella uudella autolla ku kertaamasta tulee mutta eipä sitten ajellakaan. Ehkäpä sitten tammikuussa.
Tuosta vuosimallista vielä. Autohan on tosiaan 2011 vaikka tämän vuoden puolella valmistetaankin. Jos rekisteröinti tapahtuu 2011 niin sehän vaan on "se oikeampi" vuosi ja ei varmaan haittaa ainakaan autoa myydessä. Eihän mikään vero ole muuttumassa vuoden vaihteessa?
Tuo varusteiden leikkaus ja tuotantokustannusten laskeminen koskee toivottavasti kuitenkin tulevia malleja. Varusteethan nyt tietenkin tulee tilatusti, mutta toivottavasti sinne mun autoon pistetään nyt sitten kaikki tiivisteet, nesteet, suojaukset vielä entiseen malliin. Ensiasennusrenkaat oli vaihtuneet Dunloppeihin joten sielläkin vissiin on säästetty.
Pitänee ruinata kaikki paikallisesti tehtävät työt käytännössä ilmaiseksi ja vielä jotain siihen päälle että vähän tämä vitutus tasaantuu. Helvetti luulin että sais ajella uudella autolla ku kertaamasta tulee mutta eipä sitten ajellakaan. Ehkäpä sitten tammikuussa.
Tuosta vuosimallista vielä. Autohan on tosiaan 2011 vaikka tämän vuoden puolella valmistetaankin. Jos rekisteröinti tapahtuu 2011 niin sehän vaan on "se oikeampi" vuosi ja ei varmaan haittaa ainakaan autoa myydessä. Eihän mikään vero ole muuttumassa vuoden vaihteessa?
Eihän kyse olekaan hinnan pudottamisesta vaan laadun pudottamisesta (tässä vaiheessa saa todeta että mitä *ittua).
Konsernissa vaan hypättiin panikoimaan kun Skodan mallit on pätkineen saksalaisissa (ja muuallakin) testeissä konsernin ns. premium-merkkejä kuonoon mennen tullen. Nyt tuli sitten mitta täyteen. Voihan se olla että se uusi Skoda sitten rämisee ja kolisee eri malliin kun aletaan ottaan äänieristystä jne, pois, jotta saadaan siitä paskempi kuin konsernin muut merkit (kun tätä kirjoittaa, niin eihän tänään kukaan ihan oikeesti aattele noin, vai... ihme menoa tosiaan)
Toinen lähde aiheeseen:
http://www.ihsglobalinsight.com/SDA/SDADetail19362.htm
EDIT: Ajettele sen jälleenmyyntiarvoa.
"tässä Skoda ajoilta jolloin siitä sai vielä tehdä priimaa!"
Konsernissa vaan hypättiin panikoimaan kun Skodan mallit on pätkineen saksalaisissa (ja muuallakin) testeissä konsernin ns. premium-merkkejä kuonoon mennen tullen. Nyt tuli sitten mitta täyteen. Voihan se olla että se uusi Skoda sitten rämisee ja kolisee eri malliin kun aletaan ottaan äänieristystä jne, pois, jotta saadaan siitä paskempi kuin konsernin muut merkit (kun tätä kirjoittaa, niin eihän tänään kukaan ihan oikeesti aattele noin, vai... ihme menoa tosiaan)
Toinen lähde aiheeseen:
http://www.ihsglobalinsight.com/SDA/SDADetail19362.htm
EDIT: Ajettele sen jälleenmyyntiarvoa.
"tässä Skoda ajoilta jolloin siitä sai vielä tehdä priimaa!"
Eihän se vuosimalli muutu auton rekisteröintipäivän mukaan. Itse ainakin nostaisin äläkän jos uudempana myyty auto osoittautuu vuotta vanhemmaksi malliksi. Sehän on petos.
Mä luulin että tossa olisi joku verotekninen tms. juttu takana.
Mallivuosihan taitaa ainakin volkkarilla jo elokuussa. Eli loppu vuonna valmistetut autot ovat seuraavan vuoden mallia. Itse kyllä kärvistelisin pari kuukautta että saa ensirekisteröinti päivän tammikuulle.
Sitä paitsi käyttöönotto päivästähän se vuosimalli yleensä kaikissa kamppeissa katsotaan. Paitsi jos on joku vuosikausia varastossa lojunut.
Matti M kirjoitti:Sitä paitsi käyttöönotto päivästähän se vuosimalli yleensä kaikissa kamppeissa katsotaan.
Käyttöönottoajankohta katsotaan käyttöönottopäivästä, kun taas vuosimalli katsotaan VIN-koodista. Oma katiska on valmistettu 2.9.1994 ja otettu käyttöön 27.12.1994. Arvaa mikä on vuosimalli? Jep, '95. Tohon jos joitain osia ostaisi '94-vuotisen mukaan, niin siinähän sitä riittäisi hämmästelyä jotta miksi ei palikat sovi paikalleen. Ei tosin ole vaggilainen toi mun rytöläjä, mutta sama varmaan pätee kaikkiin autoihin, että valmistaja määrittää vuosimallin, ei suomalainen diileri.
Kaverilla on '06 käyttöönotettu neloskoppagolffi, sillä kuulemma riittää puuhaa varaosaliikkeen tiskillä selvitellessä auton vuosimallin ja käyttöönottopäivän eroavaisuuksia. Välillä kuulemma joutuu oikein väkisin vaatimaan osia oikeaan vuosimalliin
Käyttöönottoajankohta katsotaan käyttöönottopäivästä, kun taas vuosimalli katsotaan VIN-koodista. Oma katiska on valmistettu 2.9.1994 ja otettu käyttöön 27.12.1994. Arvaa mikä on vuosimalli? Jep, '95.
Niimpä niin mutta kun olet myymässä sitä katiskaa niin vuosimalli ruudussa seisoo 1994.
Tosin nettiautossakin saa nykyään laittaa erikseen vuosimallin ja käyttöönotto kuukauden.
Viime syksynä kateltiin emännälle uutta autoa. Toyota Yariksesta olisi emäntä tykänny. Liikkeestä löytyikin yksi, tosin se oli vanhaa mallia (tehottomampi 1.3 litranen, kun uusimmassa on 1.33 litranen). Myyjä ehdotti, että rekisteröidään auto vasta ensi vuoden puolella, niin siitä saadaan 2010 malli.
Mä olin siinä kaupanteossa vähän niin kuin sivusta katsojana, mutta tuossa kohtaa puhalsin pelin poikki, vaikka olin luvannut emännälle, että hän saa hoitaa kaupanteon kokonaan. Mä kysyin ohimennen, että tuleeko siihen moottoriin ne parikytä heppaa lisää sekä muut uudistukset vuoden vaihteessa, että se vastaa 2010 mallia. Ei kuulema tule.
Mä olin siinä kaupanteossa vähän niin kuin sivusta katsojana, mutta tuossa kohtaa puhalsin pelin poikki, vaikka olin luvannut emännälle, että hän saa hoitaa kaupanteon kokonaan. Mä kysyin ohimennen, että tuleeko siihen moottoriin ne parikytä heppaa lisää sekä muut uudistukset vuoden vaihteessa, että se vastaa 2010 mallia. Ei kuulema tule.
-
- -
- Viestit: 106
- Liittynyt: 18.8.2010 6:42
Octaviaa on myyty niin paljon tämän vuoden aikana, että toimitukset viivästyvät väkiselläkin.. Isäukko tilasi loppukesästä 1.4TSI Octavian, sanoi myyjä suoraan että menee vuoden vaihteeseen. Toivottavasti viimeistään silloin alkaa autoista kuulumaan, en ihmettelis vaikka menis siitäkin vielä pari kuukautta pitkäksi.
Matti M kirjoitti:Niimpä niin mutta kun olet myymässä sitä katiskaa niin vuosimalli ruudussa seisoo 1994.
Tosin nettiautossakin saa nykyään laittaa erikseen vuosimallin ja käyttöönotto kuukauden.
Miksi ihmeessä myisin '95 vuosimallin autoa '94:na? Vuosimalli ja käyttöönottopäivä kun ovat täysin eri asioita, vaikka Suomessa virheellisesti käyttöönottopäivän luullaan määrittelevän vuosimallin. Vuosimallin määrittelee kuitenkin auton valmistaja. Kuten tuosta Jaakon esimerkistäkin käy ilmi, vuosimalli ei muutu mihinkään vaikka käyttöönottoa lykättäisiinkin seuraavalle vuodelle. Auto on ja pysyy sen vuosimallin autona miksi se on valmistettu.
Vuosimalli ja käyttöönottopäivä kun ovat täysin eri asioita, vaikka Suomessa virheellisesti käyttöönottopäivän luullaan määrittelevän vuosimallin. Vuosimallin määrittelee kuitenkin auton valmistaja. Kuten tuosta Jaakon esimerkistäkin käy ilmi, vuosimalli ei muutu mihinkään vaikka käyttöönottoa lykättäisiinkin seuraavalle vuodelle. Auto on ja pysyy sen vuosimallin autona miksi se on valmistettu.
Juurikin näin! Ilmailulaitos esim. möi/myy lentokentillä aurauksessa käytettyjä kuorma-autoja, joita ei ole ikinä rekisteröity. Eli auto on esim. vm. ´76 ja jos ostaja sen rekisteröi niin eihän siitä nyt millään tule 2010 vuotista.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa