eli on harkinnassa/etsinnässä hertz hx250 elementit, niin niille kotelo kokemuksia kaipaisin, että mikä kotelon on paras tuolle elementille?
ilmeisesti 18-22L suljettuja on hyvällä menestyksellä käytetty ja ilmeisesti suljetussakin soi tarpeeksi isosti? tarkoitus ois saada mahdollisimman hyvä ääninen ja alas toistava subi.
ja jos päädyn suljettuun koteloon, niin onko kokemuksia miten soi/kestää 2kpl subeja samassa kotelossa, vai onko paras tapa laittaa erillisiin kammioihin?
edelleen jos on nuita elementtejä moitteetomassa kunnossa, niin tarjota saa ;)
2kpl subia samaan suljettuun koteloon?
Valvoja: ffp jäsenet
Teki jo mieli kirjottaa tonne erkkasarjojen vertailutopiciin että makuasioita.
JOS itse laittasin kaks kymppituumasta autoon, ni laittasin ne samaan koteloon ilman väliseiniä.
En tiedä onko noi sun antamat 18-22ltr netto vai bruttomääriä, ku se elementti kuitenki syrjäyttää tilavuudesta jonkin verran.
Eniwei, varmasti joku 25ltr (netto) kotelo ajaa asiansa. Kokeilemalla selviää loput, itse kun en hirveästi perusta noihin laskureihin.
Mulla oli 10" Hammeri 14ltr suljetussa kotelossa, soi hyvin sedan mallisessakin autossa. Hyvällä soinnilla tarkotan itse sitä että basso ei korostu biiseistä järin paljoa ja paine on olematonta.
JOS itse laittasin kaks kymppituumasta autoon, ni laittasin ne samaan koteloon ilman väliseiniä.
En tiedä onko noi sun antamat 18-22ltr netto vai bruttomääriä, ku se elementti kuitenki syrjäyttää tilavuudesta jonkin verran.
Eniwei, varmasti joku 25ltr (netto) kotelo ajaa asiansa. Kokeilemalla selviää loput, itse kun en hirveästi perusta noihin laskureihin.
Mulla oli 10" Hammeri 14ltr suljetussa kotelossa, soi hyvin sedan mallisessakin autossa. Hyvällä soinnilla tarkotan itse sitä että basso ei korostu biiseistä järin paljoa ja paine on olematonta.
käsittääkseni brutto tilavuuksia.. tai onko valmistajien kotelo suositukset bruttoja vai nettoja?
ainahan tietysti makuasioita on kaikki, mutta lähinnä kokemuksia haluisin kuulla jos jollain sellaisia on. mieluiten tietty vielä kyseisestä elementistä.
jos samassa kotelossa elementit ilman väliseinää, niin kasvaako riski särkeä elementit/ripustukset ym? ja saavutetaanko mitään etuja jos on samassa kotelossa?
ainahan tietysti makuasioita on kaikki, mutta lähinnä kokemuksia haluisin kuulla jos jollain sellaisia on. mieluiten tietty vielä kyseisestä elementistä.
jos samassa kotelossa elementit ilman väliseinää, niin kasvaako riski särkeä elementit/ripustukset ym? ja saavutetaanko mitään etuja jos on samassa kotelossa?
-
- -
herz hx250d (??) eli 10" tuplakelanen oli itttellä suljetussa kotelossa (n.25l muistaakseni), hetken... sen jälkeen sitten teinkin refleksi kotelon kun alaripustus repes liimauksistaan irti :D tuli takuuseen korjattu subi, nyt ollu siinä samaisessa kotelossa josta tein vaan refleksin jo jonkin aikaa, kaverille sen myin ja vielä ainakin on hengissä (tuossa refleksikotelossa on tullu siis oikeasti huudatettuakin ja kestää hienosti).
notta siis jos nyt meinaat noita huudattaa niin suosittelisin (niinkun nykyään aina) relfeksikoteloa ihan elentin kestävyyden kannalta...
e: oli siis totavanhempaa sarjaa
notta siis jos nyt meinaat noita huudattaa niin suosittelisin (niinkun nykyään aina) relfeksikoteloa ihan elentin kestävyyden kannalta...
e: oli siis totavanhempaa sarjaa
-
- -
no tuota tuo putki/kotelohan meni virityksiltään päin persettä ton putken asennuksen johdosta, en nyt tarkalleen muista mut huitasin jonkun rosteriputken sinne, mahto olla 3" ja joku 20-25cm pitkä..
tarkkuus ei muuttunu oikeastaan mihinkään, ainoat vaikutukset oli että ehkä hieman tuli lisää painetta kaikilla taajuuksilla, mut ei nyt voi sanoa et voimalla alas asti ois menny ;) kyllä silti aina väki veikkaili et 12" perällä on :D
mielestäni oli pirunhyvä hinta/laatu/koko suhteeltaan toi, vieläkun tosiaan ois ollu asianmukases kotelos ja ois vähä vaivautunu sen putken kans tuumailemaan niin ois ollu erittäin hyvä kymppituumaseksi (tosiaan siis putken otin romukasasta, katkasin musta tuntuu meiningillä, kiillotin ja löin kiinni)
tarkkuus ei muuttunu oikeastaan mihinkään, ainoat vaikutukset oli että ehkä hieman tuli lisää painetta kaikilla taajuuksilla, mut ei nyt voi sanoa et voimalla alas asti ois menny ;) kyllä silti aina väki veikkaili et 12" perällä on :D
mielestäni oli pirunhyvä hinta/laatu/koko suhteeltaan toi, vieläkun tosiaan ois ollu asianmukases kotelos ja ois vähä vaivautunu sen putken kans tuumailemaan niin ois ollu erittäin hyvä kymppituumaseksi (tosiaan siis putken otin romukasasta, katkasin musta tuntuu meiningillä, kiillotin ja löin kiinni)
-
- -
Lataa tämä niin pääset kikkailemaan putken mitoituksen vaikutuksella taajuusvasteeseen ja äänenpaineeseen :-)
Hyvä softa!
Hyvä softa!
-
- -
- Viesti:
Jos laittaa 2 subia samaan koteloon, pitää niitä ohjata monona. Tämä siitä syystä, että osa musiikista sisältää vastakkaisvaiheista bassoa kanavien välillä. Ainakin Scooterin joillain biiseillä muistan kuulleeni tota kanavienvälistä vaiheenkääntöä.
2 elementtiä+ei väliseinää+vastakkaisvaiheista bassoa+stereo=elementtien pohjaus
Elementtien paha pohjaus=puhekelat rutussa.
Noi kotelotilavuudet pitää mitottaa jollain kotelolaskurilla. Pikku Googlauksella niitä löytyy.
2 elementtiä+ei väliseinää+vastakkaisvaiheista bassoa+stereo=elementtien pohjaus
Elementtien paha pohjaus=puhekelat rutussa.
Noi kotelotilavuudet pitää mitottaa jollain kotelolaskurilla. Pikku Googlauksella niitä löytyy.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”