T4 2.4D jako- ja ruiskupumpun hihnan vaihto sekä ongelmat
Valvoja: ffp jäsenet
T4 2.4D jako- ja ruiskupumpun hihnan vaihto sekä ongelmat
Ensin vähän taustaa omasta tilanteestani:
Käytin Transporter T4 2.4D vm 1994 mallisen volkkarini Raumalla Kiikolan autokorjaamolla jakohihnan, ruiskupunpunhihnan sekä hehkutulppien vaihdossa. Tämän jälkeen moottori naputtaa kummasti eikä auto käynnisty jos ulkolämpötila on alle 10 astetta. Lisäksi ajossa auto savuttaa niin ettei takana tulijat näe eteensä. Olen vienyt autoni jo kaksi kertaa takaisin ja pyytänyt että laittavat kuntoon. Olen ehdottanut mm. ruiskupumpun hihnan ajoittamista uudelleen, joka viimekerran jälkeen väittivät tehneensä, tosin käyntiääni ja käynnistys ongelmat vaan pahenivat. Keskustelin asiat erään muun Raumalaisen autokorjaajan kanssa, joka epäili että onko Kiikollalla edes ruiskupumpun ajoittamiseen tarvittavaa vehjettä. Nyt olen päättänyt hyväksyä tappioni tätä Kiikolaa vastaan ja viedä autoni oikealle korjaamolle. Mainittakoon vielä, että olen omistanut Transporterini jo 5 vuotta ja tämä oli ensimmäinen kerta kun vein sen korjaamolle kun ei jakohihnan vaihto oikeen itseltäni onnistu. Harmittaa aivan vietävästi, että yritin päästä halvalla ja näin hyvä auto pilattiin.
Kertokaapa muut omista kokemuksistanne ja erityisesti siitä mihin nämä Transporterit kannattaa viedä jakohihnan ja ruiskupumpunhihnan vaihtoon.
Itse kaipaisin vinkkejä hyvästä dieselkorjaamosta, mikä osaisi laittaa Tranportetini koneen siihen kuntoon, että se lähtisi näin syksylläkin käyntiin, talvesta puhumattakaan.
Käytin Transporter T4 2.4D vm 1994 mallisen volkkarini Raumalla Kiikolan autokorjaamolla jakohihnan, ruiskupunpunhihnan sekä hehkutulppien vaihdossa. Tämän jälkeen moottori naputtaa kummasti eikä auto käynnisty jos ulkolämpötila on alle 10 astetta. Lisäksi ajossa auto savuttaa niin ettei takana tulijat näe eteensä. Olen vienyt autoni jo kaksi kertaa takaisin ja pyytänyt että laittavat kuntoon. Olen ehdottanut mm. ruiskupumpun hihnan ajoittamista uudelleen, joka viimekerran jälkeen väittivät tehneensä, tosin käyntiääni ja käynnistys ongelmat vaan pahenivat. Keskustelin asiat erään muun Raumalaisen autokorjaajan kanssa, joka epäili että onko Kiikollalla edes ruiskupumpun ajoittamiseen tarvittavaa vehjettä. Nyt olen päättänyt hyväksyä tappioni tätä Kiikolaa vastaan ja viedä autoni oikealle korjaamolle. Mainittakoon vielä, että olen omistanut Transporterini jo 5 vuotta ja tämä oli ensimmäinen kerta kun vein sen korjaamolle kun ei jakohihnan vaihto oikeen itseltäni onnistu. Harmittaa aivan vietävästi, että yritin päästä halvalla ja näin hyvä auto pilattiin.
Kertokaapa muut omista kokemuksistanne ja erityisesti siitä mihin nämä Transporterit kannattaa viedä jakohihnan ja ruiskupumpunhihnan vaihtoon.
Itse kaipaisin vinkkejä hyvästä dieselkorjaamosta, mikä osaisi laittaa Tranportetini koneen siihen kuntoon, että se lähtisi näin syksylläkin käyntiin, talvesta puhumattakaan.
Katso ensin onko jakomerkit kohdallaan, pumpun hienosäätö pumpun päästä mittaamalla (kellolla tai tarkalla työntömitalla) ja säätö tehdään nokkapyörästä ei ole kiilaa (pultti 100 kiinni) ja tuon saa kyllä korvakuulollakin säädettyä kohdalleen (viimeksi omani säädin).
Kyllä 2h saa siihen aikaa kulumaan ja jos tietää mitä tekee niin 1/2h piisaa.
Kyllä 2h saa siihen aikaa kulumaan ja jos tietää mitä tekee niin 1/2h piisaa.
vaasassa sama homma aikoinaan... vein autoni sitten hiomo isokankaalle jossa säätivät ajoituksen kohdalleen... tunnin työn veloittivat mutta jakohihnan vaihto oli sen verran edullinen että kyllä tuon kesti kärsiä. Seuraavissa jakohihnan vaihdoissa eräs tuttuni on vaihtanut ne, sillä on vermeet ajoituksen säätämiseenkin ja koko operaation hinta on 150 euroa+osat
Kaverin 1.9TD koneeseen yks kävi ajottamassa konetta ja samanlaisia ongelmia vaan pukkas. Ainakin noissa 1.9TD koneissa on jännä se nokka. Siitä pitää se hihnapyörä käyttää löysällä ja kiristää sitten vasta kun on ajoitukset yms. kohdallaan. Tämän vinkin jälkeen sai heppu kaverinkin auton kuntoon. Hihna kuitenkin antaa sen verran toleranssia että äkkiä tulee liikaa heittoa nokan puolelle. Ainakin nuo 1.9 dieselit mitä tullu vastaan niin niissä ei ole mitään kiilaa tuolla nokalla. Niissä missä on ei tietty ole mahd. tätä tehdä :)
"Polttoainesuotimen jälkeisessä letkussa menee pieniä ilmakuplia moottorille päin, möys paluu letkussa tulee kuplia. Onko tämä normaalia?"
Ei menevässä putkessa saisi mennä, vaikeuttaa käyntiin lähtöä. Koska putsari vaihdettu? Sen päällä oleva muoviosa ja sen alla tiiviste joskus ottaa ilmaa, vaihda/tarkista.
Pumpun kaasuakseli on vuotava vanhemmiten ja vuotaa molempiin suuntiin, paljon tarkistettavia kohtia löytyy/syitä.
Ei menevässä putkessa saisi mennä, vaikeuttaa käyntiin lähtöä. Koska putsari vaihdettu? Sen päällä oleva muoviosa ja sen alla tiiviste joskus ottaa ilmaa, vaihda/tarkista.
Pumpun kaasuakseli on vuotava vanhemmiten ja vuotaa molempiin suuntiin, paljon tarkistettavia kohtia löytyy/syitä.
Polttoainesuodin ja muoviventtiili vaihdettu. Nyt ei liiku ilmaaletkuissa ja lähtee käyntiinkin hieman paremmin. Tosin kylmäkäynnistys on edelleen vaikeaa ja moottorin ääni hirveää. Lisäksi havaitsin, että viimeisen 2000 km aikana öljyä on mennyt noin 3 litraa.
Vein tänä aamuna Transporterin VW-centeriin ja pyysin, että katsovat jaon sekä aijoittavat ruiskutusennakon uudelleen. Katsotaan mitä maksaa ja auttaako.....
Vein tänä aamuna Transporterin VW-centeriin ja pyysin, että katsovat jaon sekä aijoittavat ruiskutusennakon uudelleen. Katsotaan mitä maksaa ja auttaako.....
VW-center Espoo korjasi autoni taas normaaliin kuntoon. Autokorjaamo Esa Kiikolan jäljiltä jakohihna oli yhden hampaan väärässä sekä ruiskutusennakko oli liian aikaisella. VW-center korjasi myös öljyvuodon venttiilikopasta, vaihtamalla kopan sekä polttoainevuodon suuttimien paluuletkuista vaihtamalla letkut. VW-centtristä jäi melko hyvä maku suuhun ystävällistä asiakaspalvelua ja laadukkaan oloista työtä. Olivat korjanneet etumaskin kiinnityksetkin, jotka Kiikola oli rikkonut.
VW-center myös havaitsi, että ruiskupumppu vuotaa naftaa akselin välistä ja sieltähän sitäntulee kun sinne katsoo. Löytyykö tähän mitään muuta ratkaisua kuin pumpun vaihto?
VW-center myös havaitsi, että ruiskupumppu vuotaa naftaa akselin välistä ja sieltähän sitäntulee kun sinne katsoo. Löytyykö tähän mitään muuta ratkaisua kuin pumpun vaihto?
Saa korjaussarjaa diesel liikkeistä, holkki, o-rengas ja avattavan kannen tiiviste, t4:ssa on ahtaassa tehtävä se vaihto, purettava-kasattava peilin-näppituntuman kanssa, osat halvat mutta työ hankala.
http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... 293129.htm
Tuolla 1,6d pumppu, mutta työ lähes sama, eikä pumpun osissa paljoa eroa.
http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... 293129.htm
Tuolla 1,6d pumppu, mutta työ lähes sama, eikä pumpun osissa paljoa eroa.
Dieselhuolto Häkkinen Turussa vaihtoi kaasuakselin tiivisteen 1,5 tunnissa ja korjasi kaupan päälle Kiikolan rikkomat hehkujohdot. Aluksi sanoivat, että menee vähintään 3 tuntia. Tämä oli ensimmäinen kerta kun korjaamo omalla kohdallani alittaa antamansan kustannusarvio ja vieläpä reilusti. Kyllähän niitä rehellisiäkin autokorjaajia löytyy kun tarpeeksi montaa korjamoa kokeilee.
Ensi viikolla portteri pääse vihdoin ja viimein katsatukseen ja varmaan vielä ensi kuussa uudestaa....
Ensi viikolla portteri pääse vihdoin ja viimein katsatukseen ja varmaan vielä ensi kuussa uudestaa....
Portteri läpäisi yllätyksekseni katsastuksen ilman mitään huomautuksia, kiitoksia kaikille täällä asiantuntemustaan jakaneille. Nyt olisi vielä hieman asiantuntemukselle käyttöä:
Remontin jälkeen T4 on toiminut hyvin, mutta öljyä sekä jäähdytinnestettä kuluu hitaaseen, mutta tasaiseen tahtiin. Moottorin alle ei mitään ja pidän autoa samassa parkkiruudussa eikä alla ole mitään länttejä. Tästä päättelenkin, että kulutus tapahtuu moottorin käydessä. Mielestäni öljyn seassa ei ole jäähdytinnestettä, eikä myöskään jäähdytinnesteen seassa öljyä. Kuten aikaisemmin ketjua seuraanneet tietävät, ajettiin autolla jakohihna yhden hampaan pielessä noin 2000 km.
Itselleni tulee mieleen seuraavia: kansipahvi, venttiilinohjainkumit tai worst case hajonnut kansi. Kertokaapa mikä mielestänne olisi todennäköisin vaihtoehto?
Remontin jälkeen T4 on toiminut hyvin, mutta öljyä sekä jäähdytinnestettä kuluu hitaaseen, mutta tasaiseen tahtiin. Moottorin alle ei mitään ja pidän autoa samassa parkkiruudussa eikä alla ole mitään länttejä. Tästä päättelenkin, että kulutus tapahtuu moottorin käydessä. Mielestäni öljyn seassa ei ole jäähdytinnestettä, eikä myöskään jäähdytinnesteen seassa öljyä. Kuten aikaisemmin ketjua seuraanneet tietävät, ajettiin autolla jakohihna yhden hampaan pielessä noin 2000 km.
Itselleni tulee mieleen seuraavia: kansipahvi, venttiilinohjainkumit tai worst case hajonnut kansi. Kertokaapa mikä mielestänne olisi todennäköisin vaihtoehto?
Jäljempänä tässä postissa pessimistinen ennustus. Lopeta siis lukeminen tähän jos haluat elää huoletonta elämää.
Koska koneesta kuului naputusta nokan ajoituksen ollessa pielessä, niin voi olla samat oireet kuin minulla oli: männän laki oli leimattu pyöreällä lautasen kuvalla. Vaikka korjasin ajoituksen omastani melko pian, niin hetken oli normaali ja sittenhän se lautanen tipahti tasaisessa 80km/h ajossa. Suosittelen hitsaamatonta uutta kantta tilalle ja venat toki uusia, alakerta kunnostettukin voisi tulla kysymykseen jos kampi olisi suora jne.
Koska koneesta kuului naputusta nokan ajoituksen ollessa pielessä, niin voi olla samat oireet kuin minulla oli: männän laki oli leimattu pyöreällä lautasen kuvalla. Vaikka korjasin ajoituksen omastani melko pian, niin hetken oli normaali ja sittenhän se lautanen tipahti tasaisessa 80km/h ajossa. Suosittelen hitsaamatonta uutta kantta tilalle ja venat toki uusia, alakerta kunnostettukin voisi tulla kysymykseen jos kampi olisi suora jne.
Komppaan Darek:ia, itselläni on käynyt samoin, harmillisesti juuri uuden kannen kanssa. Veikkaan että moottoriin menee, omanikin söi sekä vettä että öljyä. Kyseessä myös AAB moottori. Jos vain pientä hipomista on tapahtunut, niin tuskin kampiakselissa mitään vikaa on.
Jos kannen vaihdat, älä osta mitään Espanjalaista AMC versiota, vaan joku muu, ainakin tuon oman laatu oli alarvoinen.
Jos kannen vaihdat, älä osta mitään Espanjalaista AMC versiota, vaan joku muu, ainakin tuon oman laatu oli alarvoinen.
Öljyä kului tässä talven aikana niin hervottomasti, että päätin viedä portterin kannen irrotukseen. Halkihan se oli. Jokaisen venttilin välistä ja vielä kahdesta suutinkammiosta. Ratkaisuna uusi kansi tilalle. Seuraava korjaustyö näyttäisi sitten olevan vetoakseleiden stefat. T4 ei ole kyllä mikään pakkastalven menopeli...
PS. Voin suositella H. Kinnusen AD autohuoltoa Äänekoskella kaikille portteri miehille, laatu työtä kohtuu hintaan. Kyseinen huolto huoltaa myös erään Äänekoskella toimivan yrityksen kaikki transporterit.
PS. Voin suositella H. Kinnusen AD autohuoltoa Äänekoskella kaikille portteri miehille, laatu työtä kohtuu hintaan. Kyseinen huolto huoltaa myös erään Äänekoskella toimivan yrityksen kaikki transporterit.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa