Jettoja kun on kohtuullisen vähän harrasteautoina niin laitanpa oman jetsonin tarinaa tänne. Pyydän etukäteen anteeksi jos kuvia on liikaa tähän osioon.
Auto ostettiin tammikuussa ensimmäiseltä omistajalta jolloin mittariin oli kertynyt vasta 170tkm, huoltokirja ikäisekseen huolellisesti täytetty ja merkkiliikettä käytetty säntillisesti. Ulkoasultaan Jetta oli ikäistensä kaltainen, vähän lohduton surkian näköiset 13"pilleri pyörät allaan. Öljypohja puhki ja glykolia kului reippaasti.

Keulaa oli spreijattu huonolla menestyksellä:

Keulan tinneripesu ja myllytys sekä velipojalta lainatut 15" alut muuttivat tilannetta:

Sisusta oli ulkokuorta olennaisesti parempi, huolellinen puhdistus riitti. Penkitkin aivan ehjät, kunpa noihin saisi lisää sivuttaistukea vaihtamatta verhoilua.


Mutta projekti ei ole projekti ilman huolellista suunnittelua. Puoli vuotta mietittiin miten lähtisi liikkeelle ja minkälaista vehjettä ollaan tekemässä. Tarkoitus on pitää auto kokovuotisessa käytössä ja käyttää niin paljon vakio-osaa kuin mahdollista kustannusten pitämiseksi kurissa. Ensimmäisenä oli tehtävä alustalle ja eturipustukselle "jotain".. Apurunko oli mädäntynyt kuskin puolelta pahoin joten päätin vaihtaa koko palkin. Loppuunajetut iskarit kera velttojen jousien teki ajamisesta huojuvaa, tukivarsien takapuslat oli tietenkin poikki sekä auraus niin paljon pielessä ettei mittapukin näyttö riittänyt :) No, hommiin:
Uuden kelkan lisäksi alle ruuvattiin uudet GTI 16v:n tolpat ja jouset, uudet G60 kääntölaakerit sekä vakaaja + välitangot. Kuvassa myös GTI:n taka-akseli joka löytää tiensä paikoilleen piakkoin.

Valitettavasti kesällä sattunut atk-rikko söi kuvat työvaiheista joten seuraavat kuvat on koossa olevasta autosta. Alle saatiin viimein uudet 15" orkkispellit ja RSI:t.



Seuraavaksi pitäisi takajousitus saattaa sopivalle korkeudelle ja korvata veltot takaiskarit joillain tukevilla.

Keula tulee muuttumaan golfiksi, valoiksi myös jotain muuta kuin saturnus-DDR :)

Päivittelen kun jotain uutta saan aikaan