Imuvuoto(ko) 1.8T:ssä, missä "vakiopaikat" mistä v
Valvoja: ffp jäsenet
Imuvuoto(ko) 1.8T:ssä, missä "vakiopaikat" mistä v
Golf IV Gti AUM kyseessä.
Pohjustus: ensin oli auto hieman laiska, ja nyki kiihyttäessä. Letkujen kiristely ja tarkastus, uusi MAF ja pari puolaa, ja homma toimi taas ja nykiminen loppui.
Nyt sitten paukahti vikakoodi päälle: 17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Lean
Eli tyhjäkäynnilllä menee laihalle ja testerillä katsoin niin missfireä pukkaa parissa pytyssä tyhjäkäynnillä. Imuvuoto?
Painetestiä tein jo hieman, mutta ei ollut hyvää adapteria. Jarrutehostimen letku tuntuu ehjältä, samoin muutkin letkut koneen päällä.
Missä on yleisesti ollut vikaa nuissa letkuissa mikä voisi aiheuttaa vuotoa?
Ja se vielä että penkissä vedossa kävi sievästi rikkaalla, eli ei mene laihalle muulloin kuin tyhjäkäynnillä.
edit. Kävin katsomassa pakokaasuarvot analysaattorilla tyhjäkäynnillä, niin olivat kohdallaan, eli moottorinohjaus saa korjattua tarpeeksi eli suuresta vuodosta ei ole kyse, eikä siis vikavalokaan pala. Mutta katsastusmies ei lyö leimaa jos on vikakoodi...
Pohjustus: ensin oli auto hieman laiska, ja nyki kiihyttäessä. Letkujen kiristely ja tarkastus, uusi MAF ja pari puolaa, ja homma toimi taas ja nykiminen loppui.
Nyt sitten paukahti vikakoodi päälle: 17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Lean
Eli tyhjäkäynnilllä menee laihalle ja testerillä katsoin niin missfireä pukkaa parissa pytyssä tyhjäkäynnillä. Imuvuoto?
Painetestiä tein jo hieman, mutta ei ollut hyvää adapteria. Jarrutehostimen letku tuntuu ehjältä, samoin muutkin letkut koneen päällä.
Missä on yleisesti ollut vikaa nuissa letkuissa mikä voisi aiheuttaa vuotoa?
Ja se vielä että penkissä vedossa kävi sievästi rikkaalla, eli ei mene laihalle muulloin kuin tyhjäkäynnillä.
edit. Kävin katsomassa pakokaasuarvot analysaattorilla tyhjäkäynnillä, niin olivat kohdallaan, eli moottorinohjaus saa korjattua tarpeeksi eli suuresta vuodosta ei ole kyse, eikä siis vikavalokaan pala. Mutta katsastusmies ei lyö leimaa jos on vikakoodi...
Jep. Kiitoksia vnkistä
Täytyy alkaa tuolta tarkisteleen.
Oireena heittele tyhjäkäynti välillä ei aina. Eilenkin kun kone "röpötti" annoin kierroksia parikertaa pikkasen enemmän ja sen jälkeen kävi normaalisti.
Ja vika on tullut MIELESTÄNI aina tyhjäkäynnilla.
Ärsyttäviä on viat joita joutuu metsästämään. PRKL!
Täytyy alkaa tuolta tarkisteleen.
Oireena heittele tyhjäkäynti välillä ei aina. Eilenkin kun kone "röpötti" annoin kierroksia parikertaa pikkasen enemmän ja sen jälkeen kävi normaalisti.
Ja vika on tullut MIELESTÄNI aina tyhjäkäynnilla.
Ärsyttäviä on viat joita joutuu metsästämään. PRKL!
Tyhjäkäynti vaelteli hieman.
Itsellä kanssa meni vaihtoon tuo PK:n mainitsema y-haara putki.
Törkeen hintanen oli.
Myös y-haarasta alaslähtevä putki oli hieman hajoamaisillaan. Sille sai annettua tekohengitystä.Hajoaa metalliholkin juuresta. Holkki on siellä sisällä että voi kiristellä ne kiinni toisiinsa. Menee vaihtoon sekin. Maksaa vaan kumman paljon laakkosella. Mistä muualta voisi saada?
Itsellä kanssa meni vaihtoon tuo PK:n mainitsema y-haara putki.
Törkeen hintanen oli.
Myös y-haarasta alaslähtevä putki oli hieman hajoamaisillaan. Sille sai annettua tekohengitystä.Hajoaa metalliholkin juuresta. Holkki on siellä sisällä että voi kiristellä ne kiinni toisiinsa. Menee vaihtoon sekin. Maksaa vaan kumman paljon laakkosella. Mistä muualta voisi saada?
laitetaas omat ongelmat myös tähän. Eli koneena 1,8t AUM ja oireina tyhjäkäynti joka on pätkivää ja seilaa ylös alas. Usein kierrokset jäävät yli tuhanteen notkumaan tyhjäkäynnillä varsinkin pitemmän ajomatkan jälkeen pysähdyttäessä. Ja ehkä pienoista voiman puutetta myös havaittavissa.
Lisäksi lykkää säännöllisin väliajoin kahta vikakoodia: 17544/P1136/004406 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Lean ja 16891/P0507/001287 - Idle Control System RPM: Higher than Expected.
En mie näistä oikein mittää tiä, mutta imuvuodoltahan tuo vaikuttas? Ja syypää saattaisi olla just tuo "suction jet pump", kun eikös se ole yhteydessä kaasuläppään ja sen takia tyhjäkäynti heittelee? Yritin sen kuntoa tsekkailla, mutta kun se on niin pahassa paikkaan, niin eipä muu kiinnittänyt huomiota siinä muuta kuin itse letku oli mielestäni huomattavasti paskaisempi kuin muut siinä ympärillä. Joten tuo taitanee olla vuotokohta?
Lisäksi lykkää säännöllisin väliajoin kahta vikakoodia: 17544/P1136/004406 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Lean ja 16891/P0507/001287 - Idle Control System RPM: Higher than Expected.
En mie näistä oikein mittää tiä, mutta imuvuodoltahan tuo vaikuttas? Ja syypää saattaisi olla just tuo "suction jet pump", kun eikös se ole yhteydessä kaasuläppään ja sen takia tyhjäkäynti heittelee? Yritin sen kuntoa tsekkailla, mutta kun se on niin pahassa paikkaan, niin eipä muu kiinnittänyt huomiota siinä muuta kuin itse letku oli mielestäni huomattavasti paskaisempi kuin muut siinä ympärillä. Joten tuo taitanee olla vuotokohta?
Moro!
Itsellä tuli kanssa 1.8t Suberbiin vikakoodi 17544. System too lean P1136. Ja Idle Control System RPM: Higher than Expected.
Tyhjäkäynti heittelee lämpimällä koneella ja täristää koko autoa.
Mistä teillä löytyi viat? Helpottaisi vähän vian etsimistä...
Bypass vaihdettiin muutama viikko sitten..
Itsellä tuli kanssa 1.8t Suberbiin vikakoodi 17544. System too lean P1136. Ja Idle Control System RPM: Higher than Expected.
Tyhjäkäynti heittelee lämpimällä koneella ja täristää koko autoa.
Mistä teillä löytyi viat? Helpottaisi vähän vian etsimistä...
Bypass vaihdettiin muutama viikko sitten..
kaksi sanaa: paine testi. Helppo tehdä ja kertoo paljon.
Itsellä ollut aeb koneessa vuoto ainakin imusarjan alla olevassa z putkessa. Myös pässin ohut ohjausletku on hyvä tarkistaa, kuin myös turbosta n75 venttiilille menevä letku ja siitä haarautuvat letkut. Ja kaverilla vuoti vapari borasta jarrutehostimelle menevä letku.
projekti golfissa (agu) myös tuota kierrosten seilaamista mutta raportoidaan siitä myöhemmin.
Itsellä ollut aeb koneessa vuoto ainakin imusarjan alla olevassa z putkessa. Myös pässin ohut ohjausletku on hyvä tarkistaa, kuin myös turbosta n75 venttiilille menevä letku ja siitä haarautuvat letkut. Ja kaverilla vuoti vapari borasta jarrutehostimelle menevä letku.
projekti golfissa (agu) myös tuota kierrosten seilaamista mutta raportoidaan siitä myöhemmin.
http://www.a4mods.com/index.php?page=we ... tleak.html
Olisiko tämä hyvä tapa testata mahdolliset painevuodot? "Näkeekö" Tällä alipaineletkujen mahdolliset vuodot?
Olisiko tämä hyvä tapa testata mahdolliset painevuodot? "Näkeekö" Tällä alipaineletkujen mahdolliset vuodot?
No niin. Nyt löytyi vika. PCV-venttiili vuotaa kun tekee painetestin. Eli siis tuo mikä pitää irrottaa ton aikasemmin laittamani linkin ohjeen mukaan. Mutta Skodassa se on eri paikassa, niin ei irrotettu sitä. Ja vikahan olisi jäänyt löytämättä jos se olisi ollut irti testiä tehdessä..
Veljen Audista otettiin PVC-venttiili irti ja laitettiin skeidaan. Sillä toimi niinkun piti, eikä vikakoodeja enään tullu.
Kiitos avusta! Huomenna metsästämään osaa. Mitähän mahtaa maksaa?
Veljen Audista otettiin PVC-venttiili irti ja laitettiin skeidaan. Sillä toimi niinkun piti, eikä vikakoodeja enään tullu.
Kiitos avusta! Huomenna metsästämään osaa. Mitähän mahtaa maksaa?
Skoda vaihtui Audiin ja painevuotoa ollaan taas metsästämässä.
Kiihdytyksissä tuntuu välillä, ettei ahtaisi hetkeen ollenkaan ja hetken päästä taas ahtaa.
Tämä vikakoodi välillä ilmestyy > 17705 pressure drop betweem turbo and throttle valve.
Ongelmat alkoi sen jälkeen, kun audi sylkäsi -28 asteen pakkasella öljyt pihalle.
Painetesti tehtiin ja suhinaa kuuluu, mutta vuotokohtaa ei paikannettu edes saippuavedellä.
Kuvassa (kuva ei ole minun autosta) paikka mistä suhina kuuluu. Samalta alueelta sylki myös öljyt pihalle. Onko tuolla joku yleinen paikka mistä vuotaa, tai onko jollain hyviä vinkkejä miten vuoto saataisiin paikannettua.

Kiihdytyksissä tuntuu välillä, ettei ahtaisi hetkeen ollenkaan ja hetken päästä taas ahtaa.
Tämä vikakoodi välillä ilmestyy > 17705 pressure drop betweem turbo and throttle valve.
Ongelmat alkoi sen jälkeen, kun audi sylkäsi -28 asteen pakkasella öljyt pihalle.
Painetesti tehtiin ja suhinaa kuuluu, mutta vuotokohtaa ei paikannettu edes saippuavedellä.
Kuvassa (kuva ei ole minun autosta) paikka mistä suhina kuuluu. Samalta alueelta sylki myös öljyt pihalle. Onko tuolla joku yleinen paikka mistä vuotaa, tai onko jollain hyviä vinkkejä miten vuoto saataisiin paikannettua.

Tuo kyseinen laite (öljyn huohotin venttiili tms.) pitää ottaa irti ja tulpata sen alapuolinen liitos. Siksi ettei paine mene öljyn huohotusputkiin. Itsellä AEB:ssä samanlainen kapistus ja testauksessa tulppasin muovisella viinipullonkorkilla. Netissä "hyvät" ohjeet. Noilla onnistui hyvin.
Mulla oli samassa kohtaa ensin "vuotoa". Kiristin hieman (lämpimänä) niitä kolmea pulttia siitä päältä. Mutta itsellä tuo vuoti koska mittasin väärin. En siis ollut tulpannut tuota mustaa tattia joka kuvassakin näkyi --> paineet siksi huohotinlinjoihin ja venttiilikoppaan.
Ahtotestaus ohjeet lyhyesti:
1. ilmansuodatinkotelolta lähtevään letkuun sopiva adapteri josta paineilma sisään
2. Kuvassakin näkyvä musta tötterö irti ja sen pohjaan tuleva liitos tulpataan (muovinen vp korkki on juuri sopiva)
3. öljynkorkki irti
4. paineita kompurasta ensin 0,5bar ja siitä pikkuhiljaa kasvattamaan.
5. käytä päätä ympäri konehuonetta ja kuuntele mistä vuoto tulee. Saippuavesi toimii kanssa hyvin liitoksissa.
Täällä olen itse ahtovuotoa pähkäillyt ja paikallistanut. LINKKI
Ahtotestaus ohjeet lyhyesti:
1. ilmansuodatinkotelolta lähtevään letkuun sopiva adapteri josta paineilma sisään
2. Kuvassakin näkyvä musta tötterö irti ja sen pohjaan tuleva liitos tulpataan (muovinen vp korkki on juuri sopiva)
3. öljynkorkki irti
4. paineita kompurasta ensin 0,5bar ja siitä pikkuhiljaa kasvattamaan.
5. käytä päätä ympäri konehuonetta ja kuuntele mistä vuoto tulee. Saippuavesi toimii kanssa hyvin liitoksissa.
Täällä olen itse ahtovuotoa pähkäillyt ja paikallistanut. LINKKI
Mistäköhän Audista muuten kyse... tuon laittamasi kuvan perusteella osaisin epäillä vähän että A4 B6:a...?
Joten vuotaakohan huohotusventtiili?
Tuo kuvassakin oleva venttiili josta puhut ei ole huohotusventtiili vaan "pancake"-venttiiliksikin sanottu virtauksen rajoitus venttiili.
Huohotusventtiili on imusarjan alla semmoisessa T-haarassa mihin tulee letkut öljynsuodattimen jalalta, venttiilikopan päästä, ja imusarjalta, venttiili on tämän imusarjalle lähtevän letkun puolella ja sen tarkoitus on että ahdoilla paineet eivät pääse karkaamaan kampikammioon ja venttiilikoppaan, mutta alipaineilla huohotuskäryt pääsevät sen kautta imusarjaan.
Testattua sitä saa kun ottaa imusarjasta päästä tuon letkun irti ja imaisee/puhaltaa...
Joten vuotaakohan huohotusventtiili?
Tuo kuvassakin oleva venttiili josta puhut ei ole huohotusventtiili vaan "pancake"-venttiiliksikin sanottu virtauksen rajoitus venttiili.
Huohotusventtiili on imusarjan alla semmoisessa T-haarassa mihin tulee letkut öljynsuodattimen jalalta, venttiilikopan päästä, ja imusarjalta, venttiili on tämän imusarjalle lähtevän letkun puolella ja sen tarkoitus on että ahdoilla paineet eivät pääse karkaamaan kampikammioon ja venttiilikoppaan, mutta alipaineilla huohotuskäryt pääsevät sen kautta imusarjaan.
Testattua sitä saa kun ottaa imusarjasta päästä tuon letkun irti ja imaisee/puhaltaa...
Kiitos vastauksesta. Kyseessä on Audi A4 B6 BEX moottorilla.
Kerrotko tyhmälle vielä, että pitäisikö siitä imusarjalta lähtevään putkeen pystyä puhaltamaan vai imemään, eli kumpaan suuntaan ilman pitäisi päästä kulkemaan vapaasti?
Eli kuvassa ympyröityä letkua pitäisi imeskellä? Missä kohtaa on se huohotusventtiili? Siis D1 kohdan putkeen ei siis pitäisi normaalisti tulla painetta painetestiä tehdessä?

Kerrotko tyhmälle vielä, että pitäisikö siitä imusarjalta lähtevään putkeen pystyä puhaltamaan vai imemään, eli kumpaan suuntaan ilman pitäisi päästä kulkemaan vapaasti?
Eli kuvassa ympyröityä letkua pitäisi imeskellä? Missä kohtaa on se huohotusventtiili? Siis D1 kohdan putkeen ei siis pitäisi normaalisti tulla painetta painetestiä tehdessä?
Tarkoittamani letku on toinen kohdasta K6 lähtevistä eli se joka menee siis T-haaralle öljynsuodattimen jalan luona ja koska ahtopaineet ei saa karata sinnepäin niin puhaltaessa pitäisi olla tulppa vastassa, imiessäkin tuon huohotusventtiilin pitäisi ilmeisesti hieman rajoittaa kun sen vikaantuessa joilakin on ollut vaikeuksia saada öljykorkkia auki tai öljytikkuakaan ylös... mutta ei ehkä kannata hirveesti imaista öljytöhniä suuhunsa :)
Se huohotusventtiili on sitten siinä T-haarssa hieman huomaamattomasti kiinni niin että venttiili on painettuna haaran sisälle ja tuo ko. imusarjalta tuleva letku sen venttiilin toisessa päässä kiinni. Minulla ainakin oli onneksi tuo venttiili kiristetty auki ruuvattavalla klemmarilla eikä noilla kertakäyttöisillä -on vähän ahdas paikka silti aukoa ja suosittelen semmoista taipuisaa klemmari avainta vaikka Biltemasta jos tarvii uusia tuo venttiili.
Juttuni perustuu oman BFB koneisen rakenteeseen mutta muistaakseni mitä joskus ETKAsta katselin niin olis samanlainen kuin BEX tuolta osin (?)
Se huohotusventtiili on sitten siinä T-haarssa hieman huomaamattomasti kiinni niin että venttiili on painettuna haaran sisälle ja tuo ko. imusarjalta tuleva letku sen venttiilin toisessa päässä kiinni. Minulla ainakin oli onneksi tuo venttiili kiristetty auki ruuvattavalla klemmarilla eikä noilla kertakäyttöisillä -on vähän ahdas paikka silti aukoa ja suosittelen semmoista taipuisaa klemmari avainta vaikka Biltemasta jos tarvii uusia tuo venttiili.
Juttuni perustuu oman BFB koneisen rakenteeseen mutta muistaakseni mitä joskus ETKAsta katselin niin olis samanlainen kuin BEX tuolta osin (?)
Vaihdoin ton venttiilin tonne t-haaraan. Nyt tuntuisi auto pelaavan normaalisti. Kiitos vinkistä! :)
Eli vanha venttiili ilmeisesti välillä jäi auki ja paineet karkasivat huohotinputkistoon ja venttiilikoppaan.
Toivottavasti vika nyt lähti oikeasti pois, kun on ton kanssa joutunu jo taistelee ihan tarpeeks kauan.
Eli vanha venttiili ilmeisesti välillä jäi auki ja paineet karkasivat huohotinputkistoon ja venttiilikoppaan.
Toivottavasti vika nyt lähti oikeasti pois, kun on ton kanssa joutunu jo taistelee ihan tarpeeks kauan.
jzu: Missä kohdassa tuota kuvaa se venttiili sinulla sijaitsi? Mitä oireita oli autossa ja korjaantuko ne tuon venttiilin vaihtamalla? Paljon makso venttiili?
Itsellä AEB:ssä tyhjäkäynti seilaa ja muutenkin näytti tuolla imusarjan alla olevan hieman vuotoa noiden putkien ja venttiilien liitoksissa että voisi tarkastaa kaikki.
Itsellä AEB:ssä tyhjäkäynti seilaa ja muutenkin näytti tuolla imusarjan alla olevan hieman vuotoa noiden putkien ja venttiilien liitoksissa että voisi tarkastaa kaikki.
itseppä onnistuin rikkomaan tuon oranssin putkilon jossa öljytikku on... lohkes melko alhaalta. kenelläkän kokemusta saako vaihdettua tosta noin enempiä purkamatta? ja tuommoisen venttiilin löytää varmaan marmorilta myös? onko se iha tuolla huohotusventtiili nimikkeellä? ja tiedän että olen käsi. kiitos.
^ sen oranssin putkilon öljytikun varressa onnistuu kyllä vaihtaa ihan ilman senkummempia kikkailuja. Muutama päivä sitten juuri jumppasin sen itselle. Irrotin ahtoputken siitä kaasuläpästä, että pääsi paremmin ronkkimaan imusarja alle. entinen osa pois ja uutta tilalle. Maksoi varaosatiskillä tasan vitosen. Potilas oli A4 ja koneena aeb
voisikos toi kyseinen venttiili olla mullakin sitten ongelmana aum koneisessa octaviassa. sytyttää satunnaisesti häiriövalon,samalla tyhjäkäynti saattaa jäädä yli tuhannen joka kuittaantuu kun akunkenkä irti n. tunnin.
tehottomuutta,lievää nykimistä pintakaasulla ja vikakoodia pukkas jotain :painevuoto turbon ja kaasuläpän välillä.painetestiä taannoin tein ja silloin en vuotoja havainnut.
tehottomuutta,lievää nykimistä pintakaasulla ja vikakoodia pukkas jotain :painevuoto turbon ja kaasuläpän välillä.painetestiä taannoin tein ja silloin en vuotoja havainnut.
Itsellä korjaantui tuon venttiilin vaihdolla. Eli tyhjäkäynti heitteli hieman ja lievää nykimistä pintakaasulla. Joskus auto rupes käymää normaalisti ku niiitä letkuja nytkytti niin ilmeisesti se venttiili sitte taas sulkeutui pienen liikkeen ansiosta. ja vikakoodinki heitti joo. nyt käy ja kukkuu ja vikavaloki sammu iteksee seuraavana päivänä:O
Vuoto imusarjassa?
Autossani Audi A4 1.8T Q palaa moottorielektroniikan vikavalo.
Voiko syynä olla vuoto imusarjassa.
Imusarjasta pihisee ilmaa pienestä nipasta ja näyttää aivan siltä kuin tuossa "nipassa" kuuluisi olla jokin putki...
Tässä linkissä kuva.
http://kuviaz.kuvat.fi/kuvat/AUDI%20A4% ... +vuoto.jpg
Ilma pihisee ympyröidystä kohdasta.
Kertokaahan joku fiksu tähän vastaus kun itse aika kuutamolla näistä jutuista.
Voiko syynä olla vuoto imusarjassa.
Imusarjasta pihisee ilmaa pienestä nipasta ja näyttää aivan siltä kuin tuossa "nipassa" kuuluisi olla jokin putki...
Tässä linkissä kuva.
http://kuviaz.kuvat.fi/kuvat/AUDI%20A4% ... +vuoto.jpg
Ilma pihisee ympyröidystä kohdasta.
Kertokaahan joku fiksu tähän vastaus kun itse aika kuutamolla näistä jutuista.
A4 1.8T vm 96
Elikkäs tuli itsellekkin laitettua A4. Testiajelujen aikana huomasin että samanlaista vikaa esiintyy kuin täällä useammassa viestissä. Eli noin 2500-3000 kierroksilla nykii. Tuosta ylöspäin kiihtyy kiitettävästi. Autossa siis myöskin lastu. Mistä kannattaa siis vikaa ensimmäisenä alkaa paikallistamaan? Entä miten vikakoodien lukeminen kotikonstein?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa