Oli aika vaihtaa alapallonivelet ja ajattelin jakaa kokemuksen...
Työkalut mitä tarvitsin oli lyöntimeisseli,alapallonivelen irroitushaarukka (bilteman tuote maksoi aboot 5 ekee) hyvät 2 pihdit ja 18mm kiintoavain ja hylsysarja...
Jotkut ovat ilemeisesti kyseistä operaatioo varten ottanut jopa ullomman vetarit irti? (miksi?)
Aloitin homman irrottamalla kallistuksenvakaajan tunkkamaalla jarrulevyn alta tolppaa ylemmäs jotta ei "ammu" näpeille kun aukasin alatukivarren päästä pultin irti (levyt meni samassa rempassa muutenkin uusiksi niin en arastellut siitä nostaa ;) )
Itse purin jarrusatulan kannakerautoineen pois ja jarrulevyn ja sen takana olleen peltisen lärpäkkeen pois. Tilaa tuli tällä menetelmällä kohtuudella jotta pääsen lyömään alapallon pois navasta. Ainoa juttu mikä tuossa hommassa on hieman kinkkinen on se että alapallon kartiotapin mutteri ei mahdu tulemaan kokonaan pois kun se on vielä paikallaan. Tästä päästään sillä että löysätään tämä mutteri niin auki kunnes melki ottaa vetoniveleen kiinni (itsellä ei alkanut pyörimään kartiotappi/alapallo pesässään vaikka nivel oli todella väljä)jonka jälkeen revin pihdeillä alapllon suojakumin kokonaan pois. Tämän jälkeen alapallohaarukka kyseiseen väliin ja muutama napakka lyönti vasaralla niiin kartiotappi irtosi navasta...Tällöin syntyy tilaa kartiotapin mutterin lopulliseen pois ottoon jonka suoritin siten että kunnollisella lukitavalla pihdeillä kiinni siitä osasta jossa edesmennyt kumisuojus oli ollut...Loppu onkin jo sitten kohtuu helppo homma irroittaa alapallo alatukivarrestaan irti ja kasaus päin vastaisessa järjestyksessä...
p.s alaplloniveliä on sekä 18 että 19mm millin muttereilla...
Ja mitä sen jälkeiseen pyöränkulmien suuntaukseen tulee.....Itsellä meni ratti aavistuksen vinoon jonka vuoksi nyt olen menossa 4 pyöräsuuntaukseen....Paikallinen Euromaster tekee homman 60 euroon. Siis mittaus + säätö sanovat että siihen sen verran helppo säätö tehdä ettei ole tuon kalliimpi.
Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Työtilaa tulee sen verran reippaasti ettei tarvi irrotella jarruosia ja nivelen mutteria pääsee vaikka koneella avaamaan.Jotkut ovat ilemeisesti kyseistä operaatioo varten ottanut jopa ullomman vetarit irti? (miksi?)
Tuo homma tarvii ulosvetäjän ellei vetoakselin pää tule käsin navasti irti, sopivan 12-kulmaisen hylsyn vetarin mutteriin, momenttiavaimen ja hyvän vääntimen lopulliseen kiristykseen.
E: Tuolla omia kokemuksia kyseisestä hommasta.
Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)
Tuli vaihdettua alapallo Beetleen ja vielä mitään muuta osaa irrottamatta paitsi kallistuksenvakaajan otin irti alatukivarresta.
Hiukan täytyi käyttää sorkkarautaa jotta sai painettu tukivarren ulkopään tarpeeksi alas jotta pallo mahtui ulos ja uusi sisään. Lisäksi piti käyttää lukkopihtejä jotta sai vanhan pallon mutterin pois koska vetari on tiellä eikä pallonivelen pään kuusiotilaan saa vasta-avainta pyörimistä estämään.
Uuden pallon pyörimisen estin pudottamalla auton painoa alapallon ja tukivarren varaan jotta uusi pallonivel painui tolpan kartioon ja pyöriminen estyi.
Suht hidasta tunkin kanssa ekaa kertaa tehden mutta olipas kiva ilma olla ulkona.
En tiedä onko kaikkein fiksuinta väännättää tukivartta sorkkaraudalla, mutta ehkä siellä ei mitään hajonnut kun en sikana voimaa käyttänyt.

Hiukan täytyi käyttää sorkkarautaa jotta sai painettu tukivarren ulkopään tarpeeksi alas jotta pallo mahtui ulos ja uusi sisään. Lisäksi piti käyttää lukkopihtejä jotta sai vanhan pallon mutterin pois koska vetari on tiellä eikä pallonivelen pään kuusiotilaan saa vasta-avainta pyörimistä estämään.
Uuden pallon pyörimisen estin pudottamalla auton painoa alapallon ja tukivarren varaan jotta uusi pallonivel painui tolpan kartioon ja pyöriminen estyi.
Suht hidasta tunkin kanssa ekaa kertaa tehden mutta olipas kiva ilma olla ulkona.
En tiedä onko kaikkein fiksuinta väännättää tukivartta sorkkaraudalla, mutta ehkä siellä ei mitään hajonnut kun en sikana voimaa käyttänyt.

-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)
Oon ite käyttäny rautakankee ja puupalikoita välissä kun uretaanipuslat laittaa aika kovaa vastaan. Eikä toistaiseksi vaurioita.alspe kirjoitti:En tiedä onko kaikkein fiksuinta väännättää tukivartta sorkkaraudalla, mutta ehkä siellä ei mitään hajonnut kun en sikana voimaa käyttänyt.
Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)
Ville-Risto 5 (150hp) kirjoitti:
Ja mitä sen jälkeiseen pyöränkulmien suuntaukseen tulee.....Itsellä meni ratti aavistuksen vinoon jonka vuoksi nyt olen menossa 4 pyöräsuuntaukseen....Paikallinen Euromaster tekee homman 60 euroon. Siis mittaus + säätö sanovat että siihen sen verran helppo säätö tehdä ettei ole tuon kalliimpi.
Jatkossa jos vaihdat vain yhden osan, kuten alapallon tai raidetangon pään, niin ei ole pakko käyttää suumtauksessa, vaan säätää itse alapallon paikkaa kunnes ratti on takas suorassa. Olettaen että säädöt olleet kohdallaan ennen osan kulumista. Itse vaihdellut raidetangon päitä tälleen. Tietty jos monta osaa ottaa kerralla irti, niin sit on parempi käyttää säädössä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)
Ja näin mäkin olen tehnyt. Renkauden kulumisesta päätellen, ihan hyvällä menestyksellä. :)
Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)
Yhden säädön hinnalla saa tämmöisen yliajettavan vehkeen, jolla olen tehnyt monet säädöt. https://www.google.fi/search?q=gunson+trakrite. Eli kotiin tuotuna 50-60 euroa ebay.uk:sta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)
Auraukseen halvempi on laserosoitin ja sopiva tasapaksu kalikka.
Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)
Mullahan on tässä samassa rytinässä Beetlestä ratti ja airbag-spiraali irti. Ratti meni vinompaan kun vaihdoin alapallon ehjään, saahan ratin ihan vapaasti laittaa booreilleen ohjauspylvääseen siten, että ratti olisi suorassa? Vai missä näissä tarkalleenottaen on ratin asentotunnistin? Mistä se katsoo ratin asentoa?
Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)
Ei saa. Laita ensin renkaat ihan suoraan, sen jälkeen ratti suoraan jolloin asentotunnistinkin tulee suoraan. Se on spiraalin sisällä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa