Autonteippaus ja siinä epäonnistuminen?!?
Valvoja: ffp jäsenet
Autonteippaus ja siinä epäonnistuminen?!?
Jos saisin kohteliaasti pyytää moderaattoreilta siirtoa oikealle osastolle?
Jos täytätte mun lasini, niin tahdon kertoa. Surullisen tarinan, joll ei oo vertoa...
Ollaan tässä kaverin yrityksen auton kohdalla ihmetelty, ainakin meidän käsityskyvyn ylittävää munailua teippausten toteutuksen kohdalla. Tarina menee lyhykäisyydessään niin, että hyvinkin pitkällisten suunnitteluvaiheiden jälkeen kaverini päätti toteuttaa yrityksensä autoon (2005 VW Transporter) hyvinkin näyttävän teippauksen, jolla yritys saisi mukavasti lisää näkyvyyttä. Teippaus oli käsittääkseni kohtuullisen haastava. (Auton peltipinnoista n. 40-50 % teipin peitossa ja paljon kuvia yms. joiden sijoittelu tarkkaan mietitty.)
No haimme aikanaan auton takaisin teippifirmalta ja juuri sillä hetkellä olimme tyytyväisiä tulokseen. Jonkun tovin kuluttua autosta rupesi kuitenkin löytymään teippauksista kupruja, teippi irtoili reunoista yms. Kaverini otti teippifirmaan yhteyttä ja selvisi tutkinnan jälkeen, että teipissä oli kuulemma käytetty väärää laminaattia?? (Alan ammattilaiset selventäkööt tämän minulle) Noh, kaverini sai sovittua ,että vanhat teippaukset poistetaan ja uusitaan toimivammalla ratkaisulla. Samalla kaverini pääsee eroon muutamista suunnittelukukkasista.
Nyt seuraa tämän tarinan hauskin osuus. Mitäpä löytyikään teippausten alta? Teippien jokaikinen leikkauskohta on vedetty puukolla (tai mitä ikinä veistä käyttävätkin...) hyvinkin ronskisti peltiin asti. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että siellä teippien alla missä joskus ennen teippaukseen menoa oli vielä siisti maalipinta, on nykyään viiltoa siellä sun täällä pitkin auton keulaa, kylkiä, perää ja kattoa. Parista kohtaa on jopa pintamaali lähtenyt pieneltä alalta pois.
Nyt haluaisinkin esittää pari kysymystä ja kuulla muutenkin mielipiteitä ja ajatuksia tuota pienenpientä vahinkoa kohtaan.
1. Onko ne teippaukset tosiaankin tapana leikellä niin, että teippausten jälkeen voi maalipinnan viilloista nähdä teipin rajat?
2. Miten yleensä vähänkään tuontyyppiset ratkaisut toteutetaan?
Auton korjauksesta keskustellessa oli tullut ilmi, että teippauksen suorittaneella yrityksellä ei ilmeisesti ole vakuutuksia moisen varalle. Teippifirman puolelta oli myöskin ehdoteltu jonkunsorttista paikkamaalausta. Tuo ei tosin kuulosta ainakaan sen enempää minun, kaverini kuin muutaman muunkaan mielestä mitenkään hyvältä ratkaisulta. Lähinnä siinä arveluttaa se, että auto on tuon paikkamaalauksen jälkeen enemmän tai vähemmän tilkkutäkki sävyerojen johdosta. Eli tästä pääsemme seuraavaan kysymyssarjaan.
3. Onko tämäntyyppisessä tilanteessa oikein muuta siistiä ja toimivaa ratkaisua kuin isompi maalaamokeikka?
4. Tarvitseeko kaverini suostua pikaiseen paikkamaalailuun, varsinkaan jos tulos ei tod. näk. ole tyydyttävä?
5. Mitä autolle tekee se, että maalipinnan kärsimiä vahinkoja ei ole mahdollista auton kovasta käyttötarpeesta johtuen korjata kuin vasta syksyllä?
Vielä en koe tarpeelliseksi paljastaa sen enempää teippauksen suorittanutta firmaa, kuin myöskään asiakasyriystä. Toistaiseksi seuraillaan miten asia etenee...
Edit: Pyyntö moderaattoreille.
Jos täytätte mun lasini, niin tahdon kertoa. Surullisen tarinan, joll ei oo vertoa...
Ollaan tässä kaverin yrityksen auton kohdalla ihmetelty, ainakin meidän käsityskyvyn ylittävää munailua teippausten toteutuksen kohdalla. Tarina menee lyhykäisyydessään niin, että hyvinkin pitkällisten suunnitteluvaiheiden jälkeen kaverini päätti toteuttaa yrityksensä autoon (2005 VW Transporter) hyvinkin näyttävän teippauksen, jolla yritys saisi mukavasti lisää näkyvyyttä. Teippaus oli käsittääkseni kohtuullisen haastava. (Auton peltipinnoista n. 40-50 % teipin peitossa ja paljon kuvia yms. joiden sijoittelu tarkkaan mietitty.)
No haimme aikanaan auton takaisin teippifirmalta ja juuri sillä hetkellä olimme tyytyväisiä tulokseen. Jonkun tovin kuluttua autosta rupesi kuitenkin löytymään teippauksista kupruja, teippi irtoili reunoista yms. Kaverini otti teippifirmaan yhteyttä ja selvisi tutkinnan jälkeen, että teipissä oli kuulemma käytetty väärää laminaattia?? (Alan ammattilaiset selventäkööt tämän minulle) Noh, kaverini sai sovittua ,että vanhat teippaukset poistetaan ja uusitaan toimivammalla ratkaisulla. Samalla kaverini pääsee eroon muutamista suunnittelukukkasista.
Nyt seuraa tämän tarinan hauskin osuus. Mitäpä löytyikään teippausten alta? Teippien jokaikinen leikkauskohta on vedetty puukolla (tai mitä ikinä veistä käyttävätkin...) hyvinkin ronskisti peltiin asti. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että siellä teippien alla missä joskus ennen teippaukseen menoa oli vielä siisti maalipinta, on nykyään viiltoa siellä sun täällä pitkin auton keulaa, kylkiä, perää ja kattoa. Parista kohtaa on jopa pintamaali lähtenyt pieneltä alalta pois.
Nyt haluaisinkin esittää pari kysymystä ja kuulla muutenkin mielipiteitä ja ajatuksia tuota pienenpientä vahinkoa kohtaan.
1. Onko ne teippaukset tosiaankin tapana leikellä niin, että teippausten jälkeen voi maalipinnan viilloista nähdä teipin rajat?
2. Miten yleensä vähänkään tuontyyppiset ratkaisut toteutetaan?
Auton korjauksesta keskustellessa oli tullut ilmi, että teippauksen suorittaneella yrityksellä ei ilmeisesti ole vakuutuksia moisen varalle. Teippifirman puolelta oli myöskin ehdoteltu jonkunsorttista paikkamaalausta. Tuo ei tosin kuulosta ainakaan sen enempää minun, kaverini kuin muutaman muunkaan mielestä mitenkään hyvältä ratkaisulta. Lähinnä siinä arveluttaa se, että auto on tuon paikkamaalauksen jälkeen enemmän tai vähemmän tilkkutäkki sävyerojen johdosta. Eli tästä pääsemme seuraavaan kysymyssarjaan.
3. Onko tämäntyyppisessä tilanteessa oikein muuta siistiä ja toimivaa ratkaisua kuin isompi maalaamokeikka?
4. Tarvitseeko kaverini suostua pikaiseen paikkamaalailuun, varsinkaan jos tulos ei tod. näk. ole tyydyttävä?
5. Mitä autolle tekee se, että maalipinnan kärsimiä vahinkoja ei ole mahdollista auton kovasta käyttötarpeesta johtuen korjata kuin vasta syksyllä?
Vielä en koe tarpeelliseksi paljastaa sen enempää teippauksen suorittanutta firmaa, kuin myöskään asiakasyriystä. Toistaiseksi seuraillaan miten asia etenee...
Edit: Pyyntö moderaattoreille.
1&2. Kyllä AMMATTILAINEN saa leikattua sen teipin vahingoittamatta maalipintaa.
3.Ei, riippuu tietysti siitä että onko viiltoja joka "lohkossa". Eli jos on jotain osia / helposti rajattavissa olevia ehjiä paikkoja ni tuskin niitä saa maalautettua muutakuin omaan laskuun.
4.Ei. Riippuu myös paljon käsitteestä "pikainen paikkamaalaus".
5.Tähän varmaan tiedätkin vastauksen mikäli viillot on peltiin asti.
3.Ei, riippuu tietysti siitä että onko viiltoja joka "lohkossa". Eli jos on jotain osia / helposti rajattavissa olevia ehjiä paikkoja ni tuskin niitä saa maalautettua muutakuin omaan laskuun.
4.Ei. Riippuu myös paljon käsitteestä "pikainen paikkamaalaus".
5.Tähän varmaan tiedätkin vastauksen mikäli viillot on peltiin asti.
Minun mielestäni teippifirma maksaa koko lystin. Auto pitää maalata ensitilassa ja sijaisautoa vain alle siksi aikaa. Saisikohan joltain vahinkotarkastajalta apua sen selvittämiseen että kuinka iso osa autosta pitää maalata?
Sanotaan nyt vielä että on noita teippifirmoja jotka tekevät asiat kunnollakin. Ainakin meillä firman pakuun vedettiin teipit oikein mallikkaasti. Tosin ei ollut kyllä koko autoa teipattavana.
Sanotaan nyt vielä että on noita teippifirmoja jotka tekevät asiat kunnollakin. Ainakin meillä firman pakuun vedettiin teipit oikein mallikkaasti. Tosin ei ollut kyllä koko autoa teipattavana.
^ Vahinkotarkastaja tuskin asiaan puuttuu, jos ei kerran mikään vakuutusyhtiö ole maksajana.
http://www.keskuskauppakamari.fi/Palvel ... ntarkastus
http://www.keskuskauppakamari.fi/Palvel ... ntarkastus
Pintaviillothan lähtee myllykoneella kyllä pois, mutta syvempiä ei voi paikata kuin paikkamaalilla/ylimaalauksella. Toisekseen jos viillot menee lähes pellille/pohjamaalille asti niin ruostuminen on väistämätöntä ajan saatossa -jo tämän takia tuollainen leikkelytekniikka ihmetyttää. Eikä se ole asiakkaan vika että työn suorittajalla ei ole vakuutusta.
Verrokkina: Jos joku vetää autosi kupeeseen vastaavanlaisen naarmun vaikka parkkipaikalla ja todistettavasti tiedetään kuka sen on tehnyt -maksatko hyvillä mielin itse vai maksatatko naarmun tekijällä ?
Oppirahojakin tosin pitää välillä maksaa -AINA pitää työn tekijältä tiedustella tarkkaan työtekniikat hommasta riippumatta, ja miettiä etukäteen mitkä asiat työssä voi mennä pieleen.
Verrokkina: Jos joku vetää autosi kupeeseen vastaavanlaisen naarmun vaikka parkkipaikalla ja todistettavasti tiedetään kuka sen on tehnyt -maksatko hyvillä mielin itse vai maksatatko naarmun tekijällä ?
Oppirahojakin tosin pitää välillä maksaa -AINA pitää työn tekijältä tiedustella tarkkaan työtekniikat hommasta riippumatta, ja miettiä etukäteen mitkä asiat työssä voi mennä pieleen.
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
1. Jonkin verran teippauksiakin tehneenä voin sanoa että teippaukset pystyy tekemään täysin ilman vaurioita/ jälkiä maalipintaan.
Teippaukseen käytettäviä kalvoja onkin sitten todella monenlaisia ja kestoiät vaihtelee muutamasta kuukaudesta useaan vuoteen, eri teippilaadut on tarkoitettu eri käyttötarkoituksiin ja erilaisille pinnoille.
Jos joku haluaa kysyä lisätietoja eri teipeistä/ ominaisuuksista yms. yv:llä saa kysyä.
2-4 Ammattitaitoinen maalari pystyy kyllä tekemään paikkamaalauksenkin niin ettei se ole tilkkutäkki. Niitä vaan on todella harvassa joka siinä onnistuu. Varmempi vaihtoehto ylimaalaus.
5. alkaa ruostumaan, mahdollisimman pian korjaukseen ja vastaava auto käyttöön korjauksen ajaksi.
Kuluttaja-asiamies osaa neuvoa kuinka toimia ellei työn suorittanut firma suostu korvaukseen.
Teippaukseen käytettäviä kalvoja onkin sitten todella monenlaisia ja kestoiät vaihtelee muutamasta kuukaudesta useaan vuoteen, eri teippilaadut on tarkoitettu eri käyttötarkoituksiin ja erilaisille pinnoille.
Jos joku haluaa kysyä lisätietoja eri teipeistä/ ominaisuuksista yms. yv:llä saa kysyä.
2-4 Ammattitaitoinen maalari pystyy kyllä tekemään paikkamaalauksenkin niin ettei se ole tilkkutäkki. Niitä vaan on todella harvassa joka siinä onnistuu. Varmempi vaihtoehto ylimaalaus.
5. alkaa ruostumaan, mahdollisimman pian korjaukseen ja vastaava auto käyttöön korjauksen ajaksi.
Kuluttaja-asiamies osaa neuvoa kuinka toimia ellei työn suorittanut firma suostu korvaukseen.
Eilen just oli meidän työpaikan hallissa teippari joka teippas kaks päivää vanhaa kuorma-auton nuppia ja kyselin just tästä että meneekö ne viillot maalipintaan asti, kun se veti veitsellä teippejä poikki mitkä oli jo kiinni auton maalipinnassa niin ei ne mennyt ja se irrotti muutamasta kohdasta teipin ja näytti maalipintaa niin kyllä se oli ihan koskematon.
Eli kyllä se taitaa olla ammattitaidosta aika paljon kiinni se homma.
Eli kyllä se taitaa olla ammattitaidosta aika paljon kiinni se homma.
Kyllä teipit pitäis ammattilaisen osata leikata ettei maalipintaa vahingoita,itse olen reilu 4-vuotta tehnyt teippauksia ja en kyllä ole vielä kertaakaan onnistunu vahingoittaan maalipintaa,entinen työkaveri kyllä siinä onnistu kerran mutta vakuutus korvasi auton maalauksen.
Vaikuttaa hyvin pitkälti siltä ettei oo kyseisessä firmassa homma oikein hallussa,ja ei teippejä tarvi edes paljoa leikata kun suunnittelee teippausta etukäteen,oon oman polonki teipannu yli asti ja ainut mitä oon leikannu niin ovien välit ja siinä ei tarvi peltiä vasten leikata.
Ja jos teippi noussu ja kupruillu niin ei oo jälkilämmitystä muistettu tehdä tai putsata pintoja kunnolla rasvasta ja liasta.
Vaikuttaa hyvin pitkälti siltä ettei oo kyseisessä firmassa homma oikein hallussa,ja ei teippejä tarvi edes paljoa leikata kun suunnittelee teippausta etukäteen,oon oman polonki teipannu yli asti ja ainut mitä oon leikannu niin ovien välit ja siinä ei tarvi peltiä vasten leikata.
Ja jos teippi noussu ja kupruillu niin ei oo jälkilämmitystä muistettu tehdä tai putsata pintoja kunnolla rasvasta ja liasta.
Jatkoa tarinalle. Tuo aikaa sitten sattunut pikku teippivahinko ajautui sitten loppujen lopuksi asianajajien väliseksi kädenväännöksi, kun
A: Teippifirmalla ei ollut vakuutuksia kattamaan vahinkoja,
B: He pienen alkusovittelun jälkeen päättivät kiistää kaiken ja lopettaa kaiken neuvottelun/sovittelun.
Homma meni lopuksi käräjäoikeuteen asti ja nyt kaverini yritys odottelee korvaussaataviaan ulosoton kautta. Ihmetyttää vaan, kun kyseinen yritys on hyvinkin näkyvä firma täällä päin suomenmaata alallaan. Jätän tälläerää yrityksen nimen mainitsematta, vaikka ehkä aihettakin olisi. Että sellaista hauskaa kaakonkulmalla...
A: Teippifirmalla ei ollut vakuutuksia kattamaan vahinkoja,
B: He pienen alkusovittelun jälkeen päättivät kiistää kaiken ja lopettaa kaiken neuvottelun/sovittelun.
Homma meni lopuksi käräjäoikeuteen asti ja nyt kaverini yritys odottelee korvaussaataviaan ulosoton kautta. Ihmetyttää vaan, kun kyseinen yritys on hyvinkin näkyvä firma täällä päin suomenmaata alallaan. Jätän tälläerää yrityksen nimen mainitsematta, vaikka ehkä aihettakin olisi. Että sellaista hauskaa kaakonkulmalla...
Eipä näitä mainospajoja yli ... vuoden ammattitaidolla ihan kauhean montaa lappeenrannasta löydy, joten todennäköisesti pienen pieni googlailu tuottaa tulosta sillä saralla. En mie toki sano, etteikö teippifirma ole paljon tehnyt ja todennäköisesti hyvääkin on syntynyt, mutta moni juttu on nyt vaan kussut ja pahasti. Ja kun tapa hoitaa reklamaatioita on mikä on niin ei voi muuta kuin ihmetellä...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa