Turbon toiminnan lopun alkua?
Valvoja: ffp jäsenet
Turbon toiminnan lopun alkua?
Historiikkina ao. threadi, missä kerroin ostaneeni tuollaisen Seat Cordoba 1.9 TDI:n missä oli turbossa vikaa, ja siihen hiekkapuhallettiin lisää elämää:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=71191&highlight=&sid=2b9ce69909ee9c6123f0ba544ba9ddd4
Siitä lähtien kone toiminut mukavasti, ei mainittavia ongelmia, paitsi eilen. Silloin kun tuo turbo korjattiin niin asiantuntija sanoi että noin 50tkm antaa sille takuuta että varmasti vielä toimii jos autoa oikein käyttää (eli ei nusuttele alle 2krpm jatkuvasti), ja nyt tuosta hetkestä on noin 70tkm, ja ensimmäinen oire ilmaantui.
Kyytiläistä odotellessani pysäkillä auto hyrräsi tyhjäkäyntiä noin pari minuuttia, ja ajamaan lähdettäessä huomasin ongelman: turbo ei kytkeytynyt päälle kiihdytettäessä, vaan tehot olivat selkeästi puolivälissä. Kakkoselle vaihtaessa auto sitten yhtäkkiä nykäisi eteenpäin (tuollaisessa luuskassa pienikin tehonlisäys tuntuu). Sama toistui jonkun ajan päästä, mutta ei enää sen jälkeen.
Tänä aamuna auto taas toimi ja kiihtyi normaalisti. Mitään varoitusvaloja ei vilkkunut tai muutenkaan omituista käyttäytymistä, eilen autosta vaan puuttui hetkellisesti kaikki puhti. Onko tämä selvä tapaus että ahtimen vaihto on edessä, vai voiko moinen johtua muusta tai olla tilapäinen härö?
Auto kävi juuri kaksi viikkoa sitten perushuollossa missä tarkistettiin vikakoodit jne eikä mitään ongelmia löydetty.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=71191&highlight=&sid=2b9ce69909ee9c6123f0ba544ba9ddd4
Siitä lähtien kone toiminut mukavasti, ei mainittavia ongelmia, paitsi eilen. Silloin kun tuo turbo korjattiin niin asiantuntija sanoi että noin 50tkm antaa sille takuuta että varmasti vielä toimii jos autoa oikein käyttää (eli ei nusuttele alle 2krpm jatkuvasti), ja nyt tuosta hetkestä on noin 70tkm, ja ensimmäinen oire ilmaantui.
Kyytiläistä odotellessani pysäkillä auto hyrräsi tyhjäkäyntiä noin pari minuuttia, ja ajamaan lähdettäessä huomasin ongelman: turbo ei kytkeytynyt päälle kiihdytettäessä, vaan tehot olivat selkeästi puolivälissä. Kakkoselle vaihtaessa auto sitten yhtäkkiä nykäisi eteenpäin (tuollaisessa luuskassa pienikin tehonlisäys tuntuu). Sama toistui jonkun ajan päästä, mutta ei enää sen jälkeen.
Tänä aamuna auto taas toimi ja kiihtyi normaalisti. Mitään varoitusvaloja ei vilkkunut tai muutenkaan omituista käyttäytymistä, eilen autosta vaan puuttui hetkellisesti kaikki puhti. Onko tämä selvä tapaus että ahtimen vaihto on edessä, vai voiko moinen johtua muusta tai olla tilapäinen härö?
Auto kävi juuri kaksi viikkoa sitten perushuollossa missä tarkistettiin vikakoodit jne eikä mitään ongelmia löydetty.
Joo siivillä varustettu, ne siinä oli menneetkin viimeksi jumiin ja ne korjattiin hiekkapuhalluksella.
Ajoa tulee noin 70-80km/päivä hieman riippuen, siihen liittyy motaria sekä kaupunkia fifty-sixty. Ajotyylini on sellainen että annan koneen kierrosten nousta kiihdytyksessä ihan reippaasti ja motarilla ajelen aina suurinta sallittua.
Mutta mitä tarkoittaa 'annatko väliin kunnolla happea', meinaako että odotanko kierroksia ennenkuin painan lusikan pohjaan? En ikinä paina suoraan pedaalia pohjaan, vaan ns progressiivisesti kiihdytän :).
Ajoa tulee noin 70-80km/päivä hieman riippuen, siihen liittyy motaria sekä kaupunkia fifty-sixty. Ajotyylini on sellainen että annan koneen kierrosten nousta kiihdytyksessä ihan reippaasti ja motarilla ajelen aina suurinta sallittua.
Mutta mitä tarkoittaa 'annatko väliin kunnolla happea', meinaako että odotanko kierroksia ennenkuin painan lusikan pohjaan? En ikinä paina suoraan pedaalia pohjaan, vaan ns progressiivisesti kiihdytän :).
Nykäisempä samaan threadiin lisää stooria, kun tuossa rupesin miettimään että jos tuon ahtimen siivet ovat uudestaan menneet "tätimoodiin", tai muutenvaan koko hyrrä finaalissa ja sen vaihto olisi edessä niin miksi ei laittaa isompaa tilalle.
Etsiskelin threadeja aiheesta, ja monet koskevat sitä evryn laittamista, mutta esim tuossa:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=99997
mainitaan että isompi turbo ja suuttimet ajaisivat saman asian mutta isommalla hinnalla. Jos sen ahtimen kerran vaihtaa niin miksi ei suoraan isompaan.
Joko etsintäkykyni ovat huonot tai olen muutenvain kädetön, mutta en löytänyt aiheita uuden isomman turbon ja suuttimien vaihtamiseen tuohon 1.9tdi:n, tai että tuleeko katsastuksen kanssa jotain diipadaapaa päästöarvojen kanssa.
Meinaan että kun itsellä ei riitä taito eikä työkalut, saati tilat niin voiko tuollaista hommaa lyödä virallisen korjauspajan käsiin että 'laittakaa siihen lisää jerkkua, kiitos'?
Nauretaanko mut pihalle jos moisia menen ehdottelemaan?
Etsiskelin threadeja aiheesta, ja monet koskevat sitä evryn laittamista, mutta esim tuossa:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=99997
mainitaan että isompi turbo ja suuttimet ajaisivat saman asian mutta isommalla hinnalla. Jos sen ahtimen kerran vaihtaa niin miksi ei suoraan isompaan.
Joko etsintäkykyni ovat huonot tai olen muutenvain kädetön, mutta en löytänyt aiheita uuden isomman turbon ja suuttimien vaihtamiseen tuohon 1.9tdi:n, tai että tuleeko katsastuksen kanssa jotain diipadaapaa päästöarvojen kanssa.
Meinaan että kun itsellä ei riitä taito eikä työkalut, saati tilat niin voiko tuollaista hommaa lyödä virallisen korjauspajan käsiin että 'laittakaa siihen lisää jerkkua, kiitos'?
Nauretaanko mut pihalle jos moisia menen ehdottelemaan?
no niinpä siinä saattaa käydä, mutta jos haluat itse naureskella tyytyväisyydestä, ota yhteys www.fin-turbo.fi ja saat ratkaisun ongelmiisi
Heh heh, tuolta fin-tubon sivuilta löytynyttä:
Toimimme tärkeimpien turbomerkkien maahantuojan ja valmistajien valtuutettuna myynti- ja huoltopisteenä, ainoana Kuopion ja pohjois-savon alueella. Huollamme kaikki turbomerkit. *Garrett VNT-Ahtimia emme huolla valmistajan vaatimuksen mukaan, suosittelemme aina uutta VNT-Ahdinta.
Eikös mulla tuossa ALH:ssa ole juuri tuo garretin vnt?
Toimimme tärkeimpien turbomerkkien maahantuojan ja valmistajien valtuutettuna myynti- ja huoltopisteenä, ainoana Kuopion ja pohjois-savon alueella. Huollamme kaikki turbomerkit. *Garrett VNT-Ahtimia emme huolla valmistajan vaatimuksen mukaan, suosittelemme aina uutta VNT-Ahdinta.
Eikös mulla tuossa ALH:ssa ole juuri tuo garretin vnt?
Juu uutta ahdintahan tässä oltiin miettimässä, lähinnä naurattaa tuo että millaisia ongelmia tuosta on aiheutunut kun valmistaja itse vaatii että sitä ei lähdetä huoltamaan.
Juurihan tuossa uusi threadi pomppasi esiin missä oli täysin sama ongelma kuin mulla, eli siivet juuttuneet. Hyvä hyvä tämä malli on hyvä.
Juurihan tuossa uusi threadi pomppasi esiin missä oli täysin sama ongelma kuin mulla, eli siivet juuttuneet. Hyvä hyvä tämä malli on hyvä.
No, nyt se sitten eskaloitui. Auto maanantaina pajalle. Ei tuohon uskalla itse koskea.
Lähdin duunin parkkipaikalta ylämäkeen kiihdyttäen, ja tehot puuttuivat kokonaan. Päästin kaasusta ja BOOO auto sammui.
Yritin käynnistää, ja auto täristi ja rämisi kuin horkassa. Putkesta nousi huomattavasti kitkerää savua. Sammutin koneen ja annoin hetken ihmetellä. Koitin käynnistää uusiksi, ja edelleen kone täristi edelleen ja tuntui käyvän kolmella pytyllä ja sammui uusiksi.
Lopulta parin yrityksen jälkeen kone tokeni siitä ja suostui ottamaan kierroksia sammumatta (pelkkä pedaaliin koskeminen sammutti koneen), ja lopulta toimi normaalisti ja pääsin kiipeämään lopun mäen ylös.
Pääsin ajamaan kotiin mutta eipä tuolla pidemmälle viitsi. Mitäköhän ihmettä sieltä oikeen meni.
Ja ennenkuin kukaan sanoo hinauksesta niin olin ehkä universumin paskimmassa paikassa jäädä jumiin niin ehkä hätiköin koneen käynnistelyn kanssa, mutta tehty mikä tehty.
Lähdin duunin parkkipaikalta ylämäkeen kiihdyttäen, ja tehot puuttuivat kokonaan. Päästin kaasusta ja BOOO auto sammui.
Yritin käynnistää, ja auto täristi ja rämisi kuin horkassa. Putkesta nousi huomattavasti kitkerää savua. Sammutin koneen ja annoin hetken ihmetellä. Koitin käynnistää uusiksi, ja edelleen kone täristi edelleen ja tuntui käyvän kolmella pytyllä ja sammui uusiksi.
Lopulta parin yrityksen jälkeen kone tokeni siitä ja suostui ottamaan kierroksia sammumatta (pelkkä pedaaliin koskeminen sammutti koneen), ja lopulta toimi normaalisti ja pääsin kiipeämään lopun mäen ylös.
Pääsin ajamaan kotiin mutta eipä tuolla pidemmälle viitsi. Mitäköhän ihmettä sieltä oikeen meni.
Ja ennenkuin kukaan sanoo hinauksesta niin olin ehkä universumin paskimmassa paikassa jäädä jumiin niin ehkä hätiköin koneen käynnistelyn kanssa, mutta tehty mikä tehty.
Epäonnen auto jatkaa voittokulkuaan... tai kulkemattomuuttaan.
Tuon yllämainitun episodin jälkeen sain auton pajalle, ja vikakoodiksi luettiin ilmamassamittarin hajoaminen. Koitettiin resetoida mutta käynnistyksessä ilmestyi heti uudestaan. Eli vaihdettiin se.
Tuon jälkeen kaikki näytti taas toimivan hyvin, joten tyydyin siihen kun tarvitsin autoa alle nopsaan joten lähdin liikenteeseen. Kaikki toimi hyvin taas hetken, kunnes äsken liikennevaloissa tuo vika uusiutui. Eli tehot katosivat kokonaan, tosin tällä kertaa auto ei täristänyt. Kaasupolkimesta ei vaan tapahtunut yhtään mitään.
Auto kuitenkin lähti liikkeelle ja piristyi hieman, mutta siinä 2.5krpm kohdilla missä turbon pitäisi nappasta kiinni ei tapahtunut myöskään mitään, vaan auto kiihtyi kuin SDI-versio. Hetken ajon ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen tehot olivat ja pysyivät poissa, ja ohelle ilmestyi uusi oire: Jarrutehostin katosi taivaan tuuliin. Onneksi ei ollut kova jarrutus menossa.
Jarrut palautuivat hetken kuluttua, mutta ne katoavat heti uudestaan jos poljinta painaa pari kertaa. Hetki taas irti polkimesta ja ne toimivat muutaman painalluksen verran. Mitään ei vilku kojetaulussa, nesteitä ei tule ulos mistään.
Perkele.
Tuon yllämainitun episodin jälkeen sain auton pajalle, ja vikakoodiksi luettiin ilmamassamittarin hajoaminen. Koitettiin resetoida mutta käynnistyksessä ilmestyi heti uudestaan. Eli vaihdettiin se.
Tuon jälkeen kaikki näytti taas toimivan hyvin, joten tyydyin siihen kun tarvitsin autoa alle nopsaan joten lähdin liikenteeseen. Kaikki toimi hyvin taas hetken, kunnes äsken liikennevaloissa tuo vika uusiutui. Eli tehot katosivat kokonaan, tosin tällä kertaa auto ei täristänyt. Kaasupolkimesta ei vaan tapahtunut yhtään mitään.
Auto kuitenkin lähti liikkeelle ja piristyi hieman, mutta siinä 2.5krpm kohdilla missä turbon pitäisi nappasta kiinni ei tapahtunut myöskään mitään, vaan auto kiihtyi kuin SDI-versio. Hetken ajon ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen tehot olivat ja pysyivät poissa, ja ohelle ilmestyi uusi oire: Jarrutehostin katosi taivaan tuuliin. Onneksi ei ollut kova jarrutus menossa.
Jarrut palautuivat hetken kuluttua, mutta ne katoavat heti uudestaan jos poljinta painaa pari kertaa. Hetki taas irti polkimesta ja ne toimivat muutaman painalluksen verran. Mitään ei vilku kojetaulussa, nesteitä ei tule ulos mistään.
Perkele.
Sulla on autossasi alipaine ohjattu turbo, joten jos ei ole kunnolla alipainetta niin ei ole ahtoja kun ahtimen kellon esijännitys pitää turbon säätösiivet auki asennossa. Koneen päässä on alipainepumppu, keulasta katsottuna oikealla venttiilikopan päässä. siitä pumpusta lähtee sellainen kova nailoni putki joka menee jarrutehostimelle, tämä putki siis kannattaa tarkastaa, on usein murtunu, jolloin ei jarrut toimi.
siitä pumpusta lähtee sellainen kova nailoni putki joka menee jarrutehostimelle, tämä putki siis kannattaa tarkastaa, on usein murtunu, jolloin ei jarrut toimi.
Ahaa, voisiko tuo alipaineletku myös selittää sen että nyt kun auton sammuttaa, niin se käy vielä muutaman kierroksen? Ei se ennen tuollaista tehnyt.
Noniin, homma hoidossa ja toivottavasti lopullisesti. Vika selvisi, ja se ei ollut se MAFfi, vaan monien asioiden summa, ja aivan hemmetin huono tuuri.
Tässä on meinaan auton moottorin ilmansuodatin, ajettu alle vaihtovälin (viimeisestä huollosta alle 10tkm).
Eli suodatin oli niin tukossa, että moottori vetäisi sen keskeltä paskaksi kun ei läpi mahtunut tarpeeksi ilmaa. Tästä johtuen sitten auto rupesi rykimään mutta tokeni, ja tehot huojuivat kun ilmansaanti oli mitä oli.
Huvittavinta on se että uusi ilmamassamittari mikä autoon laitettiin hajosi välittömästi. Eli se kesti sen koeajon verran, ja sitten lahosi. Jarrut ja jälkikäynti selittyivät juurikin tällä alipaineletkun retkahtamisella, mikä vain sattui aivan uskomattoman tuurin ansiosta samaan syssyyn.
Kaikkea sitä...
Tässä on meinaan auton moottorin ilmansuodatin, ajettu alle vaihtovälin (viimeisestä huollosta alle 10tkm).

Eli suodatin oli niin tukossa, että moottori vetäisi sen keskeltä paskaksi kun ei läpi mahtunut tarpeeksi ilmaa. Tästä johtuen sitten auto rupesi rykimään mutta tokeni, ja tehot huojuivat kun ilmansaanti oli mitä oli.
Huvittavinta on se että uusi ilmamassamittari mikä autoon laitettiin hajosi välittömästi. Eli se kesti sen koeajon verran, ja sitten lahosi. Jarrut ja jälkikäynti selittyivät juurikin tällä alipaineletkun retkahtamisella, mikä vain sattui aivan uskomattoman tuurin ansiosta samaan syssyyn.
Kaikkea sitä...
Viimeksi muokannut acd, 17.8.2010 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bleh mitäköhän vaihtoväliä ajattelin kun tota kirjotin. Siis meinasin että viime huollossa se vaihdettiin, ja nyt tuon näköinen. Ajattelinkohan hihnaa tai jotain? No, silti, huoltokirjan mukaan on vielä alle vaihtovälin ja olisi mennyt tuossa joulun tienoilla vaihtoon kirjan mukaan jokatapauksessa.
Viimeksi muokannut acd, 17.8.2010 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaa enpäs tajunnut katsoa mikä se oli. Toki on mahdollista että se on epähuomiossa jäänyt viime kerralla vaihtamatta, täysin mahdollista, ja tämän takia mennyt kaksi tavallista huoltoväliä yli ja nyt saanut tarpeekseen. Enemmän ne öljyt ja filtterit huolestuttaa (tosin ei enää tuon episodin jälkeen) :).
Tuolla autolla tosin ajetaan suht paljon pikkutietä, kaupunkia ja varsinkin viime kesänä tuli auton mittariin matkustamisen takia reilusti joten voipi olla vain yhteensattumien summa. Ja mun ajotyylini on sellainen että moottorin annetaan kiertää, että kaipa se rasittaa enemmän :).
Tuolla autolla tosin ajetaan suht paljon pikkutietä, kaupunkia ja varsinkin viime kesänä tuli auton mittariin matkustamisen takia reilusti joten voipi olla vain yhteensattumien summa. Ja mun ajotyylini on sellainen että moottorin annetaan kiertää, että kaipa se rasittaa enemmän :).
Nostelenpa threadia kun sama kävi uudestaan. Ja nyt on suodatin, alipaineet ja muut kunnossa. Auto on toiminut moitteetta viime kerrasta lähtien ja nyt täysin puskasta tuo oire uusiutui.
Eli aivan samassa mäessä kuin viimeksikin kiihdytin, ja tarkalleen siinä missä pitäisi tuntua se ahtimen antama lisäpotku niin auto booasi ja sammui.
Yritin käynnistää uusiksi, mutta auto pysyi vain vaivoin käynnissä ja kohtuullisesti päästeli savua putkesta. Auto rämisi ja tärisi, en tiedä kävikö kaikilla vai mitä siellä tapahtui, mutta aivan kuin olisi maanjäristyksessä ollut.
Koitin vielä pari kertaa käynnistää mutta ongelma ei kadonnut, joten päätin että joko hajoaa tähän tai ei, ja rupesin painamaan varovaisesti kaasua. Hissuksiin sain nostettua kierrokset ylös, ja siinä 3k kohdilla se lähti taas yhtäkkiä kiertämään iloisesti ja ongelma katosi täysin eikä enää kotimatkan aikana vaivannut.
Tämä tuntuu tapahtuvan aina siis ylämäessä, ja silläkään ei tunnu olevan merkitystä onko kone lämmin vai ei. Kun pääsin kotiin niin tarkistin suodattimen (mikä viimeksi oli repeytynyt) ja se oli ok, ja alipaineetkin olivat ilmeisesti kunnossa kun jarrut toimivat normaalisti.
Nyt ei ole rahaa laittaa korjaamolle ja tarvitsen autoa kipeästi joten ajetaan kunnes lahoaa jonkkaan, mietin että jos kestää seuraavaan 15tkm huoltoon niin pyydän sitten katsomaan tarkemmin. Tässä lähinnä kiinnostaisi spekulaatio ja puhdas arvailu että mikä tuota autoa vaivaa.
Eli oireet lyhyesti:
- Kiihdyttäessä auto saattaa hyytyä ja turbo ei lähde pyörimään.
- Tämän jälkeen käy todella huonosti, epätasaisesti ja rymistäen kunnes saa kierrätettyä moottoria tarpeeksi jolloin oire katoaa ja auto toimii normaalisti.
- Tapahtuu käytännössä aina herkemmin ylämäessä. Ei tarvitse kauhean jyrkkä olla.
Arvauksia :)?
Eli aivan samassa mäessä kuin viimeksikin kiihdytin, ja tarkalleen siinä missä pitäisi tuntua se ahtimen antama lisäpotku niin auto booasi ja sammui.
Yritin käynnistää uusiksi, mutta auto pysyi vain vaivoin käynnissä ja kohtuullisesti päästeli savua putkesta. Auto rämisi ja tärisi, en tiedä kävikö kaikilla vai mitä siellä tapahtui, mutta aivan kuin olisi maanjäristyksessä ollut.
Koitin vielä pari kertaa käynnistää mutta ongelma ei kadonnut, joten päätin että joko hajoaa tähän tai ei, ja rupesin painamaan varovaisesti kaasua. Hissuksiin sain nostettua kierrokset ylös, ja siinä 3k kohdilla se lähti taas yhtäkkiä kiertämään iloisesti ja ongelma katosi täysin eikä enää kotimatkan aikana vaivannut.
Tämä tuntuu tapahtuvan aina siis ylämäessä, ja silläkään ei tunnu olevan merkitystä onko kone lämmin vai ei. Kun pääsin kotiin niin tarkistin suodattimen (mikä viimeksi oli repeytynyt) ja se oli ok, ja alipaineetkin olivat ilmeisesti kunnossa kun jarrut toimivat normaalisti.
Nyt ei ole rahaa laittaa korjaamolle ja tarvitsen autoa kipeästi joten ajetaan kunnes lahoaa jonkkaan, mietin että jos kestää seuraavaan 15tkm huoltoon niin pyydän sitten katsomaan tarkemmin. Tässä lähinnä kiinnostaisi spekulaatio ja puhdas arvailu että mikä tuota autoa vaivaa.
Eli oireet lyhyesti:
- Kiihdyttäessä auto saattaa hyytyä ja turbo ei lähde pyörimään.
- Tämän jälkeen käy todella huonosti, epätasaisesti ja rymistäen kunnes saa kierrätettyä moottoria tarpeeksi jolloin oire katoaa ja auto toimii normaalisti.
- Tapahtuu käytännössä aina herkemmin ylämäessä. Ei tarvitse kauhean jyrkkä olla.
Arvauksia :)?
Jooh, jos ne on ne siivet niin se oli sitten sen turbon osalta siinä.
On meinaan ymmärtääkseni korjauskiellossa tuo ALH:n garretti missä on se pakosarja samassa. Eli se on uusi varaosa tai purkaamolta joku mihin ei voi sitten taas luottaa mun kokemuksella. Harmi kun auto on muuten vielä varmasti jaksaisi 100tkm hyvällä huollolla, se on kiikunkaakun ostaako tästä uuden ja alkaa maksaa lainaa vai laittaako tohon sen 1.5keur mitä ainakin viimeksi kysyessäni operaatio maksaisi varaosineen. Ja silti ei voi tietää jos sieltä lahoaa jotain muuta kallista. Argh.
On meinaan ymmärtääkseni korjauskiellossa tuo ALH:n garretti missä on se pakosarja samassa. Eli se on uusi varaosa tai purkaamolta joku mihin ei voi sitten taas luottaa mun kokemuksella. Harmi kun auto on muuten vielä varmasti jaksaisi 100tkm hyvällä huollolla, se on kiikunkaakun ostaako tästä uuden ja alkaa maksaa lainaa vai laittaako tohon sen 1.5keur mitä ainakin viimeksi kysyessäni operaatio maksaisi varaosineen. Ja silti ei voi tietää jos sieltä lahoaa jotain muuta kallista. Argh.
Nyt lähti autosta tehot. 96 kW 2002 passat TDI.
Auto toimii pintakaasulla normaalisti, mutta ei jaksa vetää yhtään kaasua painettaessa 1800-3300 rpm:lla. Täyskaasulla yli 3300 rpm kulkee jotenkin.
Vikavaloja ei pala. Vikakoodit lue kunhan ehdin. Mihin viittaa? N75/EGR? Mitä kokoa ovat alipaineletkut jos hakisin letkua ja uusisin ne samalla kun puran parkkiksella ja ihmettelen? Ilmansuodattimen täystukkeutuminen (repeäminen) oli jollain aiheuttanut vastaavaa, toki en siihen nyt usko mutta vaihdan sen heti. Löytyykö MAFin puhdistukseen hyvää sprayta? Vai onko tuossa samanlaista kuumalanka-anturia kuin BMW:ssa?
Auto toimii pintakaasulla normaalisti, mutta ei jaksa vetää yhtään kaasua painettaessa 1800-3300 rpm:lla. Täyskaasulla yli 3300 rpm kulkee jotenkin.
Vikavaloja ei pala. Vikakoodit lue kunhan ehdin. Mihin viittaa? N75/EGR? Mitä kokoa ovat alipaineletkut jos hakisin letkua ja uusisin ne samalla kun puran parkkiksella ja ihmettelen? Ilmansuodattimen täystukkeutuminen (repeäminen) oli jollain aiheuttanut vastaavaa, toki en siihen nyt usko mutta vaihdan sen heti. Löytyykö MAFin puhdistukseen hyvää sprayta? Vai onko tuossa samanlaista kuumalanka-anturia kuin BMW:ssa?
Itselleni vastaten, vikakoodi oli
charge pressure control negative deviation
intermittent
lisäksi MAF-arvot olivat perseellään ajossa.
Tutkiskelin N75:sta ulkoisesti ja kaikkia alipaineletkuja. Eipä näkynyt mitään ihan kauhean hälyttävää. Kuitenkin N75 -- metallinen mötti "imuputken" (ilmansuodatin <---> turbo) takana jäi käteen letkuja romplatessa. Kumi kangaspunoksen sisällä oli hapertunut. Leikkasin uuden letkun ja taas pelittää.

charge pressure control negative deviation
intermittent
lisäksi MAF-arvot olivat perseellään ajossa.
Tutkiskelin N75:sta ulkoisesti ja kaikkia alipaineletkuja. Eipä näkynyt mitään ihan kauhean hälyttävää. Kuitenkin N75 -- metallinen mötti "imuputken" (ilmansuodatin <---> turbo) takana jäi käteen letkuja romplatessa. Kumi kangaspunoksen sisällä oli hapertunut. Leikkasin uuden letkun ja taas pelittää.

Ihan noin "pikaisesti" ketjun selattuani...
On se hienoa kun siellä täällä huijataan tuolla turbohuollolla kun kyseessä on vnt.
Silloin tällöin siis saa lukea esim. myynti-ilmoituksiakin joissa lukee "turbo huollettu", eli sen tietää että siinä on melko varmasti ilmaantunut vikaa ja se tosiaan saattaa jaksaa sen 50t sitten se on loppu.
Meille sano yks paikallinen "turbovelho" heti ensimmäisen turbon lauettua ettei vnt-ahdinta kannatakaan lähteä huoltamaan - ei se kestä.
Että uutta tilalle - jos lastu/ohjelma niin ei VNT.
On se hienoa kun siellä täällä huijataan tuolla turbohuollolla kun kyseessä on vnt.
Silloin tällöin siis saa lukea esim. myynti-ilmoituksiakin joissa lukee "turbo huollettu", eli sen tietää että siinä on melko varmasti ilmaantunut vikaa ja se tosiaan saattaa jaksaa sen 50t sitten se on loppu.
Meille sano yks paikallinen "turbovelho" heti ensimmäisen turbon lauettua ettei vnt-ahdinta kannatakaan lähteä huoltamaan - ei se kestä.
Että uutta tilalle - jos lastu/ohjelma niin ei VNT.
Nostelen tätä kun ongelmaan ei tunnu löytyvän ratkaisua. Auto kävi huollossa tuossa 10tkm sitten ja siitä katottiin tarkemmin kaikki mikä voisi vaikuttaa ja koitettiin jopa jotain moottorin öljypesua, mutta eipä sekään jeesannut.
En kerinnyt itse demonstroimaan silloin korjaajalle miten vika ilmenee ja hän ei saanut sitä toistumaan, joten taidan olla ainoa joka onnistuu tuon kulkimen harmistuttamaan.
Seuraavanlaista kuitenkin löysin:
Sain kohdistettua vian erään toiseen asiaan, nimittäin siihen ääneen mistä kyselin täällä aiemminkin - kun autoa kylmänä kiihdyttää niin kojelaudan takaa kuuluu naksahdus. Tämä oli ymmärtääkseni se rele joka laittaa hehkut takaisin päälle auttaakseen jos kone kiertää kovempaa. Silloin kun auto hyytyy, tätä naksahdusta ei kuulu. Myös jos huomaan että auto alkaa vedättäessä hyytymään ja päästän kaasun aivan hetkeksi (puoli sekuntia) niin naksahdus kuuluu ja heti lähtee vetämään ilman ongelmia. Testasin tätä niin monta kertaa että alan olla varma asiasta.
Ei naksahdusta -> moottori hyytyy ja rupeaa tärisemään eikä pääse yskänkohtauksestaan ennenkuin saan sen uudestaan kiertämään kunnolla.
Naksahdus -> ei mitään ongelmia ja auto lähtee vetämään normaalisti.
Voiko tuo rele olla viallinen vain puoliksi? Vai onko siellä joku muu asetus nyt päin seiniä.
vai olenko seonnut lopullisesti ja autoni on vallannut paha henki?
En kerinnyt itse demonstroimaan silloin korjaajalle miten vika ilmenee ja hän ei saanut sitä toistumaan, joten taidan olla ainoa joka onnistuu tuon kulkimen harmistuttamaan.
Seuraavanlaista kuitenkin löysin:
Sain kohdistettua vian erään toiseen asiaan, nimittäin siihen ääneen mistä kyselin täällä aiemminkin - kun autoa kylmänä kiihdyttää niin kojelaudan takaa kuuluu naksahdus. Tämä oli ymmärtääkseni se rele joka laittaa hehkut takaisin päälle auttaakseen jos kone kiertää kovempaa. Silloin kun auto hyytyy, tätä naksahdusta ei kuulu. Myös jos huomaan että auto alkaa vedättäessä hyytymään ja päästän kaasun aivan hetkeksi (puoli sekuntia) niin naksahdus kuuluu ja heti lähtee vetämään ilman ongelmia. Testasin tätä niin monta kertaa että alan olla varma asiasta.
Ei naksahdusta -> moottori hyytyy ja rupeaa tärisemään eikä pääse yskänkohtauksestaan ennenkuin saan sen uudestaan kiertämään kunnolla.
Naksahdus -> ei mitään ongelmia ja auto lähtee vetämään normaalisti.
Voiko tuo rele olla viallinen vain puoliksi? Vai onko siellä joku muu asetus nyt päin seiniä.
vai olenko seonnut lopullisesti ja autoni on vallannut paha henki?
Temppuilu jatkuu edelleen. Sain OBD-piuhan käsiini, ja sain jopa toimimaan sen tuon ross-techin VCDS-liten kanssa, mutta ei sieltä paljoa tietoa herunut. Engine-1 kontrolleri vastasi, ja sieltä tuli tiedot kierroksista, polttoaineen määrästä, mehujen lämpötilasta sun muuta, mutta siinä about kaikki. Kaikista muista moduuleista sanoi että Controller not responding. Onko tuo nyt väärä softa vai enkö osannut hakea oikeasta paikasta?
En myöskään mistään löytänyt turboon viittaavia juttuja?
Eli siis auto toimi viime postauksen jälkeen ihan siedettävästi, mutta tänään kiihdyttäessä tehot katosivat kokonaan. Aivan kuin auto olisi mennyt vikatilaan, mutta sitä se ei kuitenkaan ollut kun ei uudelleenkäynnistäminen auttanut. Väliajoin satunnaisesti turbo potkaisi eteenpäin mutta sitten taas hyytyi menohalut totaalisesti.
"No Fault Codes" lukee siinä Engine-osaston alla kun se hetken miettii. Koneen malli ilmestyy siihen kyllä ihan oikein että jotain se sieltä löytää.
En myöskään mistään löytänyt turboon viittaavia juttuja?
Eli siis auto toimi viime postauksen jälkeen ihan siedettävästi, mutta tänään kiihdyttäessä tehot katosivat kokonaan. Aivan kuin auto olisi mennyt vikatilaan, mutta sitä se ei kuitenkaan ollut kun ei uudelleenkäynnistäminen auttanut. Väliajoin satunnaisesti turbo potkaisi eteenpäin mutta sitten taas hyytyi menohalut totaalisesti.
"No Fault Codes" lukee siinä Engine-osaston alla kun se hetken miettii. Koneen malli ilmestyy siihen kyllä ihan oikein että jotain se sieltä löytää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 30 vierailijaa