T5 Porterista katoaa ahdot
Valvoja: ffp jäsenet
T5 Porterista katoaa ahdot
Eli vika on seuraava: Turbo sammuilee tasaisella ajolla n. 110kmh nopeudessa. Lähtee normaalisti taas toimimaan kun käyttää virtoja pois ja käynnistää uudelleen. On tehnyt tuota viime kesästä saakka ja välillä on menny 2kk ilman oireita. Välillä tekee monta kertaa peräkkäin ja sitten taas toimii ok. Vikakoodeja on luetu ja muistaakseni herjasi paineanturia / ylipainetta (en oo ihan 100 varma mutta melkein). Huolto tietenkin ehotti ensin turbon vaihtoa mutta kattoivat sitten kuitenkin mille se näyttää ja se näyttäs olevan ookoo. Kone on 105hp 1.9TDI ja vuosimalli 2004 (tai -03 kun on rekattu 1/04).
Vastaavaa ongelmaa kellään muulla?
Vastaavaa ongelmaa kellään muulla?
Viimeksi muokannut Jsavilaa, 26.5.2010 21:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: T5 Porterista sammuu turbo
Vastauksessani ei ole mitään ratkaisevaa tietoa, mutta vuosimalli selviää auton valmistenumeron kymmenennestä merkistä. Esimerkiksi 3 on valmistettu vuonna 2003.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Kiitos vinkeistä, limb modeenhan se tosiaan taitaa mennä eikä sammu, samalle se p*rseen alla kuitenkin tuntuu kun veto katoaa kokonaan. Nyt kun osasin googlettaa tuolla "limb modella" niin siipien likaantuminen ja N75 vaikuttaa yleisimmille oireen aiheuttajaksi vnt:n kilahtamisen ohella. Tuolla on nyt ajettu abt. 15tkm ensimmäisen oireen jälkeen (mittarissa nyt 180tkm) ja välillä on tosiaan pitkiä siivuja etta kaikki toimii ok. Huollossa eivät käyttäneet turboa irti vaan katsoivat ilmeisesti vain että säätötanko ei ole jumissa kun auton käynnistää.
Pitänee siis suunnitella tältä pohjalta korjaamokeikkaa. Lisäkommentteja ja vinkkejä toki kuunnellaan.
Pitänee siis suunnitella tältä pohjalta korjaamokeikkaa. Lisäkommentteja ja vinkkejä toki kuunnellaan.
Kysymys N75:sta. Viimein päädyin ostamaan uutta N75:sta niin varaosamyyjä informoi että lähes vastaavaa osaa on ohjaamassa sekä ahtoa että egr:ää (varaosanumeron loppu 627 A ja 627 B). Ok, ahtoa ohjaavan tarvitsin eli 627 A:n. Äsken vaihoin sen niin paikalla oli ennestään 627 B. Ensireaktio oli että se/ne on joskus aikaisemmin vaihettu ja menny ristiin tms. Ja piti tietenkin tarkistaa se egr:ää ohjaava niin se onkin 627 C. Tä? Onkohan nuilla A/B/C siis mitä_oikeaa_eroa? No enivei, 627 A sitä ahtoa pitäisi siis merkkitiskin mukaan ohjata ja nyt ohjaa (tosin koko minulla olo ajan on ajettu että paikalllaan on 627 B, eli reilu 80tkm).
Lisäksi egr on nyt tulpattu ja ilmamassamittari vaihettu (oli häipynyt mittarista komponentti kyljestä, oisko diodi?). Pitää taas vkl. surrata reilu tonni ja kattoa auttoiko operaatiot mitään.
Auto on antanut vikakoodia 16618 P0234 - 000 boost pressure regulation - limit exceeded (overboost condition)
Lisäksi egr on nyt tulpattu ja ilmamassamittari vaihettu (oli häipynyt mittarista komponentti kyljestä, oisko diodi?). Pitää taas vkl. surrata reilu tonni ja kattoa auttoiko operaatiot mitään.
Auto on antanut vikakoodia 16618 P0234 - 000 boost pressure regulation - limit exceeded (overboost condition)
Ei toimi vieläkään. Ensin näytti hyvälle kun vajaan tonnin meni ilman juonittelua mutta nyt taas menee max. muutaman sadan km välein limb modeen.
Tuossa ois kaverilla joutilas huollettu Pasuunan turbo (-06 1.9TDI 77kw, kone taitaa olla BKC tai BLS?), passaakohan se tuohon AXB:hen? Molemmat taitaa olla KKK BV39A-jotain. Jos tuo swappi on mahdollinen, vois koittaa että auttaako se mitään. Samalla sais hieman hengähdys aikaa oman turbon tutkimiseen / kunnostukseen kun auto on jatkuvasti liikenteessä eikä oikeen oo saumaa leväyttää sitä osiksi talliin. Eikä oo muutenkaan luotettava olo ajella sillä tuossa kunnossa. Onhan tässä juonittelussa jotain hyvääkin > pukkas autokuumeen päälle... ;) Njoo, pitkäkorisen tarvis enivei, sais nyt kuntoon että vois lähtä tutkaileen vaihtoa.
Tuossa ois kaverilla joutilas huollettu Pasuunan turbo (-06 1.9TDI 77kw, kone taitaa olla BKC tai BLS?), passaakohan se tuohon AXB:hen? Molemmat taitaa olla KKK BV39A-jotain. Jos tuo swappi on mahdollinen, vois koittaa että auttaako se mitään. Samalla sais hieman hengähdys aikaa oman turbon tutkimiseen / kunnostukseen kun auto on jatkuvasti liikenteessä eikä oikeen oo saumaa leväyttää sitä osiksi talliin. Eikä oo muutenkaan luotettava olo ajella sillä tuossa kunnossa. Onhan tässä juonittelussa jotain hyvääkin > pukkas autokuumeen päälle... ;) Njoo, pitkäkorisen tarvis enivei, sais nyt kuntoon että vois lähtä tutkaileen vaihtoa.
Eli ei käy AXB:hen? Vai käy muttei toimi oikein? Vai käy ja toimii? Vai jotain muuta? Tarkoitus ei siis ole jättää sitä paikalleen vaan hoitaa oma turbo kuntoon asap ja laittaa takas. Jos tuolla sais edes kohtuudella ajettua sen aikaa niin helpottais operaatiota kummasti kun sais pitää auton liikenteessä. Tuo passatin turbo on käynyt huollossa, en osaa sanoa onko säädetty vai ei ja jos on, niin miten on.
Kiitos tiedosta, pitänee askarrella tuo pasuunan puhallin paikalleen. Sillähän se tietenkin tulis kuntoon kertalaakista että vaihtaa uuden. Mielellään kuitenkin koittas tutkia/huollattaa ensin, kun esim tuohon kaverin pasuunaan oli riipastu pajalla heti kättelyssä uus puhallin ja jälkikäteen todenneet että ongelmat tais johtua karstasta vnt siivissä ja puhallin on ehyt. Vai pitääkö olettaa että nuo muuttuvasiipiset on finaalissa alle 200tkm? Omalla on nyt ajettu 190tkm ja kaverin passatilla turbon vaihdon aikaan pari kymppiä vähemmän.
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 3.8.2009 3:46
samaa koodia näyttäisi antavan
samaa koodia antaa ja itse olen sijoittanut vian cruiseen, eli jos nopeus laskee cruisella niin sitten ei auta muu kuin virrat pois ja takaisin baanalle.
http://s2central.net/ds_N75.html
aivan sama mikä vaihde 3,4,5,6 kaikilla mennään max 98...101km/h ennen resettiä, että itse omaa vikaani laittelisin tuonne "ecu j220"
http://s2central.net/images/boost_control.jpg
http://s2central.net/ds_N75.html
aivan sama mikä vaihde 3,4,5,6 kaikilla mennään max 98...101km/h ennen resettiä, että itse omaa vikaani laittelisin tuonne "ecu j220"
http://s2central.net/images/boost_control.jpg
Ei välttämättä topicin aloittaneelle oikeaa vastausta, mutta oma tarinani vastaavaavasta ongelmasta, kone AXE. Meni vikatilaan silloin tällöin, esim. motarin rampilta kiihdyttäessä, turbo irti, siipien putsaus ymym, ei juurikaan mitään vaikutusta.
Nyt kuukausi sitten putsasin imusarjan, yllättäen imusarjan tiivisteet oli vuotanu hiukan. Huomasi hyvin, kun otti ylätukiraudan irti, imusarja "heilu". Pultit oli kunnolla kiinni, mutta hölmö systeemi tossa koneessa kun pulttien kannan ja imusarjan välinen "aluslevy" oli jotain kumia jotka osittain murtuneet täysin. Nämä laittamalla kuntoon olen ajanut n.3000km ilman yhtäkään vikatilaa. Kesti jopa asuntovaunun vetämisen..:)
Lisäksi kulkupuoli , lähinnä alaväännöt, tuli selkeesti pirteemmäksi.
Hiukan imusarjassa ollutta öljyä muuten oli vuotanut tuolta tiivisteiden välistä, mitä aluksi ihmettelin. Tämäkin vuoto poistui.
Tuota vuotoa ei kuulunut sisälle/ulos, enkä olisi voinut kuvitellakaan, että tuommoisesta olisi kiinni. Nyt toimii!
Nyt kuukausi sitten putsasin imusarjan, yllättäen imusarjan tiivisteet oli vuotanu hiukan. Huomasi hyvin, kun otti ylätukiraudan irti, imusarja "heilu". Pultit oli kunnolla kiinni, mutta hölmö systeemi tossa koneessa kun pulttien kannan ja imusarjan välinen "aluslevy" oli jotain kumia jotka osittain murtuneet täysin. Nämä laittamalla kuntoon olen ajanut n.3000km ilman yhtäkään vikatilaa. Kesti jopa asuntovaunun vetämisen..:)
Lisäksi kulkupuoli , lähinnä alaväännöt, tuli selkeesti pirteemmäksi.
Hiukan imusarjassa ollutta öljyä muuten oli vuotanut tuolta tiivisteiden välistä, mitä aluksi ihmettelin. Tämäkin vuoto poistui.
Tuota vuotoa ei kuulunut sisälle/ulos, enkä olisi voinut kuvitellakaan, että tuommoisesta olisi kiinni. Nyt toimii!
Nyt on vaihettu "uusi" ahdin. Samalla vaihettiin uudet tiivisteet myös imusarjaan ja se tosiaan oli myös hieman löysällä ja vuotanut (ei heilunut sentään). Koneen käytös muuttui siten että vetää tasaisemmin läpi kierrosalueen ja hieman paremmin alhaalta. Tuo Pasuunan ahdin olikin Garrett, olikohan GT16... tai jotain sinnepäin. Pidemmälle koeajolle en vielä ehtinyt, ei kai siinä vissiin auta kuin lähtä sahaan suomea eestaas... Minkähän arvoinen (realistinen arvo, ei sikanettohinta) tuommonen 150tkm ajettu ja huollettu VNT on? Mietin vaan vaihtoehtoja kun tuo kaverin puhallin ois kuulemma tarvittaessa myynnissä.
-
- -
- Viestit: 59
- Liittynyt: 15.11.2009 10:55
Oletko katsonut ne alipaine putket (ohuet pillit) joissa on sitten ne letkut? Olet varmaan lukenutkin omasta ongelmasta joka selvisi. Elikkä ahtopaineensäätimelle menevä putki oli hankautunut niin, että oli tullut reikä. Putki poikki ja letkua väliin. Ota yläpäästä letku pois ja puhalla putkeen. Itselläni suhisi vaan siellä jossain ja kun rupesin tutkimaan niin mainittu vika löytyi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa