Vauhdikasta kyytiä Toyotalla

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Freeze
-
Viestit: 46
Liittynyt: 25.11.2009 18:45

Vauhdikasta kyytiä Toyotalla

ViestiKirjoittaja Freeze » 9.3.2010 12:09

Helsingin Sanomat

61-vuotias kalifornialaismiehen sunnuntaiajelu muuttui noin 50 kilometrin pituiseksi painajaiseksi, kun hänen vuosimallin 2008 Toyota Priuksensa kaasupoljin juuttui lattiaan. Mies oli viime sunnuntaina ohittamassa Interstate 8:lla hitaampaa ajoneuvoa ja painoi kaasupolkimen pohjaan. Sinne se myös jäi.

Priuksen kuljettaja soitti hätäpuhelun, mutta ei saanut ohjeiden avulla autoa pysäytettyä. Priuksen vauhti nousi ajoittain nopeusmittarin mukaan 150 kilometriin tunnissa...


Aikanaan luin tarinaa lehdessä Wartburgista, jonka ambulanssi oli löytänyt tienposkesta ja sisällä oli ollut kuljettaja, vanha papparainen, shokissa. Kun miehen henki saatiin kulkemaan, paljastui että Warren kaasutin oli jäätynyt "pohjaan" ja Warre oli ajellut moottoritiellä elämänsä kyytiä kunnes kaasutin oli sulanut moottorin nousseen lämmön ansiosta.

Mutta osaa sitä näköjään muutin automerkit!

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 9.3.2010 12:18

Ja kellään ei taaskaan tule mieleen kääntää virta-avaimesta vastapäivään. Tai painaa sammutusnappulasta.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 9.3.2010 12:19

Ei saa odottaa liikaa ainakaan jenkeiltä, onhan ne vissii ainoat, jotka on saanu lötköjäkin tuhottua odottamattomilla kiihdytyksillä :)

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 9.3.2010 12:28

Mies yritti lukuisia temppuja nopeuden vähentämiseksi. Hän painoi koko painollaan jarrupoljinta, kunnes "jarruista tuleva palaneen käry" oli liian voimakas


Melko huonot jarrut tojotassa. Eikö näinkin uudessa autossa ole sitä toimintoa että ns:syöttö katkee kun jarrua painetaan? Itellä tulis kyllä mieleen ekana kääntää virrat pois päältä mutta eihän kaikki ajattele tietenkään samanlailla ja muistan nuoruudesta kun DX korollassa hirtti kaasu jumiin ja vaiston varasestihan sitä koitti polkasta sitä poljinta koko jalan voimalla että tulehan nyt sieltä niin sit mentiin tuplakaasarit huutaen mutta onneks tajus kääntää virrat pois päältä heti ja sinänsä hyvä tzäkä käyny ettei ollu avaimet apparin jalkatilassa kun tapana oli niillä lähtee siitä rattilukosta irti ja olla millon missäkin kun lukkopesä niin väljä =)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 9.3.2010 13:03

Ja kohta tämä Kalifornialaismies vaatii Toyotalta tai auton myyjältä 500 tsiljoonan dollarin korvauksia henkisistä kärsimyksistä ja virtsan sotkemista housuista... Niimpä niin...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.3.2010 13:06

Eikö näinkin uudessa autossa ole sitä toimintoa että ns:syöttö katkee kun jarrua painetaan?
Luulisi löytyvän, kun viime vuosituhannen Multivan dieselissäkin sellainen on.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 9.3.2010 14:12

Se on kyllä vaan hyvä juttu että juurikaan muut ei ole VAG:n lisäksi tuota ongelmaa vapaaehtoisesti asentanut autoihin. Nimittäin sitä että ei saa painettua kaasua ja jarrua yht'aikaa.

Mutta aiheeseen liittyen: http://toyotasimulator.com/

rehto
-
Viestit: 143
Liittynyt: 26.9.2003 21:00

ViestiKirjoittaja rehto » 9.3.2010 15:12

Tuskinpa priuksessakaan pääset enää virta-avaimella sähköjä katkaisemaan. Autohan lähtee käyntiin ja sammuu ihan automatiikan ohjaamana jolloin start/stop napin painelu ei välttämättä auta kun bitti on vinossa.
Se lexus-naisen tilitys kongressille omasta tahdottomasta kaahailustaanhan piti sisällään kaikkea jännää kuten että vaihteen vaihtaminen (automaatti) ei auttanut mitään, jarrut ei jaksanut pysäyttää, auto ei sammunut ja muuta ei pystynyt kuin istuun kyydissä ja soitella apua. En tiedä miten se auto sitten lopulta pysähtyi mutta kun naisen mies tuli ajamaan autoa hinurin kyytiin niin auto lähti käyntiin pelkästään vaihteenvalitsinta siirtämällä. Varmaan noihin on joku IVO-RESET nappi asennettava kojelautaan että voi tietokoneet tarvittaessa sammuttaa/bootata.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 9.3.2010 16:13

Pitäiskö toyotiin tehdä takaisinkutsu ja asentaa kojelautaan moottorikelkka tyyppinen tapponaru tai tehtaista ja koneista tuttu hätäseis tatti? :D

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 9.3.2010 17:13

Kuva

Pitäisköhän mun mennä tojolle duuniin design puolelle? =)

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 9.3.2010 18:43

Mihis kohtaan piirejä tuo kytketään? Tämä ko. herrakin kun ei uskaltanut sammuttaa autoaan kun pelkäsi, että ei pysty ohjaamaan autoa jos/kun tehostimet kytkeytyy pois päältä.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 9.3.2010 18:49

mun selkäni (skolioosi) ja perseeni voi pahoin jo pelkästään siitä että näin nuo hojotan hetekat. miks autoihin saa edes asennella tommosia...

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 9.3.2010 18:52

Mihis kohtaan piirejä tuo kytketään? Tämä ko. herrakin kun ei uskaltanut sammuttaa autoaan kun pelkäsi, että ei pysty ohjaamaan autoa jos/kun tehostimet kytkeytyy pois päältä.


No kaasupolkimeen toi kytketään tietenkin.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 9.3.2010 19:25

ei oo sitten noin yksinkertaista, jos on väyläpoljin (hyvin todennäköistä) niin tapahtuu mahdollisesti vain niin että tilatieto ei päivity, jos ohjelma on tehty perseilemällä ja säästellen.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 9.3.2010 20:14

Oscar-gaalassa juontajat heittivät aika hyvän läpän, kun jaettiin parhaan elokuvan oscaria. Ehdollahan oli mm. Kathryn Bigelowin The Hurt Locker ja James Cameronin Avatar. Kathryn ja Jameshan ovat entinen pari.

Juttu meni suurin piirtein näin:

"James ja Kathryn ovat entinen pari ja ovat ehdolla parhaasta elokuvasta. No, Kathryn lähetti lahjaksi Jamesille ajastetun kirjeen. James taas lähetti Kathrynille Toyotan."

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 9.3.2010 20:45

Muistan kuulleeni jostain, että tehtaan testeissäkin on aikanaan huomattu tuo ominaisuus/mahdollisuus mutta eivätpä viittiny tehä asialle mitään.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 9.3.2010 21:15

onneksi volkkarin omistajilla ei ole syytä huoleen.
http://www.iltalehti.fi/autot/2010030911269045_au.shtml

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 10.3.2010 0:47

No johan on jos jotakin epidemiaa juuri tuon kaasupolkimen osalta.

Mikäs se sitten on yleiseltä lääketieteelliseltä nimeltä? suihkuepidemia?

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 10.3.2010 20:07

Noh omasta mielestä se iso hätä-seis nappi mikä katkaisee polttoaineensyötön tai kaikki virrat pois. Parempi kuitenkin pysäytellä tehostamattomalla jarrulla vapaasti rullaavaa koria kuin laahata tehostettuja jarruja täysillä jurnuttavaa konetta vastaan.

Minissä sähköikkunat sekoilee välillä ja siihen auttaa, yllätys yllätys, virtojen pois otto ja takas päälle eli atk maailmasta tuttu reset. Pikkasen alkaa tuntua siltä, että taidan jatkossa ajaa 70-luvun autoilla.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 10.3.2010 21:53

Sama nykyään lentokoneissa. Varmaan lähemmäs puolet vioista korjaantuu resetoinnilla.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 10.3.2010 22:24

Eikö näinkin uudessa autossa ole sitä toimintoa että ns:syöttö katkee kun jarrua painetaan?

Toyotahan on keksinyt ratkaisuksi jotakin vieläkin vi**umaisempa kuin mitä VAG:llä valitettavasti on jo käytössä.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaa ... mat/170575

Toyota asentaa uudet turvajärjestelmät
STT, AFP Autojätti Toyota tiukentaa autojensa turvajärjestelmiä. Yhtiö ilmoittaa asentavansa uusiin autoihin järjestelmän, joka sammuttaa moottorin, kun kaasu- ja jarrupoljinta painetaan samanaikaisesti.

Samalla yhtiö ilmoitti tutkivansa Corollan ohjaustehostimien ongelmia.

Toyotan kaasupoljinten takertumisen epäillään aiheuttaneen yli 30 liikennekuolemaa Yhdysvalloissa. Ongelmista seuraavat ryhmäkanteet voivat aiheuttaa Toyotalle useiden miljardien dollarien vahingonkorvausvaatimukset.

Toyotan toimitusjohtaja Akio Toyoda vakuutti lehdistötilaisuudessa Tokiossa, ettei yhtiö ole pyrkinyt salailemaan ongelmia.

Eipä paljon paremmin voisi Toyotallakaan enää mennä, kun vikaa on ollut kaasupolkimissa, jarrupolkimissa ja ohjauksessa. Seuraavaksi varmasti airbag iskee automaattisesti tajun kankaalle ja turvayö kuristaa hengettömäksi. :D

No mutta onpahan sentäs jokin selitys valmiina mikäli poliisit kirjoittavat ylinopeussakot. Ajattelin kyllä kokeilla mikäli kohdalle sattuu ;)

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 10.3.2010 22:30

onneksi volkkarin omistajilla ei ole syytä huoleen.
http://www.iltalehti.fi/autot/2010030911269045_au.shtml


Niin paitsi, että tuo ei aiheuta muuta kuin outoa fiilista ajaessa. Itellä hajos
just caddysta toi poljin, viikko tuli ajettua semmoisella katkenneella. Ei tartte
kun saranan taakse hieman jäätä, niin raks.

adahlm
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.7.2005 12:49

ViestiKirjoittaja adahlm » 11.3.2010 12:18

tehostettuja jarruja


Tämä autohan oli hybridi. En ole lainkaan perehtynyt sen auton tekniikkaan mutta epäilen kyllä että siinä on sähkötoimiset ohjaus- ja jarrutehostimet. Eihän se muuten toimi jos ajetaan pelkällä sähkökoneella?

Eli ihan puhdas vahingonkorvauksien hakija. Montakohan miljoonaa se saa tuosta tempusta.
-edit- ja hätäpuhelussa kertoi ajavansa n. 80mph. Kuitenkin priuksen huippunopeus on 180kmh??

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 11.3.2010 12:23

diffas kirjoitti:
dr_ink kirjoitti:onneksi volkkarin omistajilla ei ole syytä huoleen.
http://www.iltalehti.fi/autot/2010030911269045_au.shtml



Niin paitsi, että tuo ei aiheuta muuta kuin outoa fiilista ajaessa. Itellä hajos
just caddysta toi poljin, viikko tuli ajettua semmoisella katkenneella. Ei tartte
kun saranan taakse hieman jäätä, niin raks.


Niinpä, yritinkin sanoa ettei ole syytä huoleen.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 25.5.2010 11:00

Ei välttämättä toyota, mutta samaa aihepiiriä kuitenkin.
Ei kai rattilukko mene päälle jos auton sammuttaa, mutta ei ota avainta virtalukosta? Mikä ihmeen idea on ollut mennä nyppäsemään se avain sieltä pois? Tosin mitenkäs nää uudet auto esim. Passat, kuinkas se avain härdelli toimikaan?
Ei mainittu asiasta, mutta kai tuo on automaatti ollut. Nimittäin jos manuaali niin lienee kuskinkin katsottava peiliin...
Eikö autosta vauhtia saa pois jos polkasee jarrut pohjaan satasen vauhdista moottorin vetäessä? Edes sen verran että uskaltaa vetää penkkaan?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 25.5.2010 13:45

Kytkimen käyttö saattaa helpottaa sitä pysähtymistä. Siitä vaan vapaalle ja rullailee tien sivuun.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 25.5.2010 16:19

Nii ja jarrut on kyllä yleensä tehokkaammat ku moottori, et kyl sitä vauhtia luulis saavan ainakin hiljennettyä vauhtia, sekä eikös monessa autossa jarrut aiheuta automaatin vapaalle siirtymistä, kuullostaa hieman taas että uusavuttomat ollu liikenteessä tai sit selitys omalle hurjastelulle ja ojaan kädetykselle.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.5.2010 22:06

Jälkikäteen on helppo spekuloida (varsinkaan kun ei tiedä kaikkia faktoja), mutta jos moinen tilanne tulee oikeasti eteen, ei välttämättä ihan kaikki konstit tule mieleen. Meistähän kukaan ei moisessa tilanteessa panikoisi, eihän? ;)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 25.5.2010 23:00

No on mulla kaasu hirttäny kii motarilla jossain keravan tienoilla, mutta kenenkään autoon en kolaroinu enkä ajanu ulos. Kurvasin vaan vantaalla nelosetapin pihaan ja kävin konehuoneen puolella kattomassa mikä oli vialla, piti vaan sammuttaa auto jo rampin lopulla ja rullata pihaan, ku ei ollu kierrosrajoitinta, ettei kone hakannu itteään paskaksi. :P

Turha tommosessa on panikoida ja tehdä mitään tyhmää, on niistä tiukoista paikoista ennenkin selvitty ottamalla rauhallisesti tilanne haltuun.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 26.5.2010 8:57

Kaikki ei ole Jamen Bondeja joilla on pää kylmä vaikka Nuken kellossa on aikaa enää se 007 seköndiä.
Auton pysäyttäminen/hiljentäminen 120 vauhdista moottori sammutettuna vaatii jo aika paljon jerkkua reiteen. Ainakin kummassakin omassa kiesissä putoaa jarruista tehostus aika nopsaan moottorin sammumisen jälkeen. Sitten pitääkin jo polkea aika raivolla. Hieman kyllä haisee sille että olisi jotain muuta tapahtunut ja nyt sitten koneita syytellään.

Eilen oli myös maakunlehdessä juttua jota lukiessa ei voinut muuta kun naurahtaa. Kuljettaja oli väistänyt aamuyöllä 03 aikaan hirveä sillä seurauksella että auto ajautui oikealle tien pientareelle ja törmäsi viimein valotolppaan... hmmmm vai voisiko syy olla joku muu kuin hirvi.
(uutisessa vasiten mainittiin että auto kulki ensin piennarta ihan mainittavasti ennen kuin osui tolppaan)

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 26.5.2010 18:32

Auton pysäyttäminen/hiljentäminen 120 vauhdista moottori sammutettuna vaatii jo aika paljon jerkkua reiteen.

Jos moottori on kerran sammutettu, niin mihin sitä jerkkua oikein tarvitaan?
Eikös se auto jossain vaiheessa pysähdy vähän niinkuin itsestään, vaikka jarruja ei olisi olemassakaan. Jerkusta nyt puhumattakaan.

Tuo että vetää avaimet pois virtalukosta, kun sammuttaa moottorin avaimesta, niin tapahtuu ihan vaistonvaraisesti. Nimim. kerran sen vauhdissa kokenut.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 26.5.2010 18:56

On mulla hirttänyt kaasu kiinni sekä 1.3 kakkiksella että vanhalla vaparidieseltölkillä, molempien kanssa ihan kaupunkialueella vielä. Golfissa jäi kaasuvaijeri jumiin ja tölkissä poljin jäätyi lattiaan kiinni, ettei nyt pelkästään leluotia pääse tässä syyllistämään.

Jos olisi edessä ollut toinen auto ja valot vaihtuneet punaiseksi niin olisi saattanut joku paniikki kehkeytyäkin, mutta ensimmäisenä tietenkin kytkin pohjaan ja sitten pumppaamaan ja nostamaan varpailla sitä poljinta lattiasta.

Sähkökaasullisessa se vika voi toki olla paljon hankalampi jos bitti menee poikittain. Siinä ei auta vaikka repisi koko kaasupolkimen mäkeen.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.5.2010 19:15

Jos moottori on kerran sammutettu, niin mihin sitä jerkkua oikein tarvitaan?

Jarrujen käyttämiseen, jarrutehostaja kun on periaatteessa pois pelistä parin painnalluksen jälkeen.

Sähkökaasullisessa se vika voi toki olla paljon hankalampi jos bitti menee poikittain. Siinä ei auta vaikka repisi koko kaasupolkimen mäkeen.

Enpä ole vielä kuullut että sähkökaasullisessa olisi mennyt "bitti poikittain" niin että se jää pohjaan se kaasu, tojotan ongelmatkin ovat olleet mekaanisia polkimen päässä olevia ongelmia, on se sitten lattiamatto joka on kurttuununut tai joku palautusjousi mikä ei toimi.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 26.5.2010 20:28

^Et tainnut oikein ymmärtää mitä tarkoitin.
Kyllä se vauhti ennenpitkää pysähtyy kun auton sammuttaa vaikkei koko jarruja olisi olemassakaan.
En ymmärrä miksi se auto pitäisi saada moottoritiellä 120km/h vauhdista samantien 0km/h, jos kaasu hirttää kiinni. Sen kun sammuttaa auton ja rullailee menemään. Ei se tie kesken lopu.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.5.2010 22:06

Juu kyl mä tajusin mitä sä ajoit takaa, mut tarkoitin vaan et ku jarrutehostaja on pelistä pois, niin polkimen painaminen vaatii oikeesti jerkkua. Kyllähän se auto joskus pysähtyy, jossei nyt ole mielikuvituksellinen alamäki, tässä tapauksessa hirviaitaan.

Pertura
-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.8.2006 18:21

ViestiKirjoittaja Pertura » 27.5.2010 18:20

Ei kai se niin vakava tilanne sentään ole jos jarrutehostaja ei toimi? Hinataanhan noita autoja pitkin ja poikin maita ja mantuja. Harvemmin silloinkaan jarrutehostin toimii, ja siinä tarttee vähän hidastaa sitä vetoautoakin hinattavan jarruilla jos narun haluaa pitää kireällä. Eli en minäkään hirveäksi vaaratilanteeksi sanoisi sitä että motarilla kone sammuu ja jarrutehostin on poissa pelistä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.5.2010 20:30

No ei ole semmoselle kuskille jolla on kokemusta siitä, mutta kun monella ei ole ja silloin se saattaa säikäyttää, kun jarrut tuntuu siltä ettei ne toimi.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.5.2010 20:59

mutta kun monella ei ole ja silloin se saattaa säikäyttää, kun jarrut tuntuu siltä ettei ne toimi.

Ja sittenkö on järkevää ohjata auto pois tieltä? Eikö se kokematon kuski voi antaa sen auton vapaasti rullata sitä tietä eteenpäin ilman mitään jarruttelemista jos kone on jo sammutettu? Kyllä se vauhti siitä aika äkkiä hiljenee. Miksi pitää koittaa jarrutella niillä pelottavilla tehostamattomilla jarruilla?
Tosin onhan siellä se ohjaustehostinkin pois pelistä, uuuu, vielä pelottavampaa...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.5.2010 23:46

Ja sittenkö on järkevää ohjata auto pois tieltä?

No ei, enkä mä niin sanonutkaan ainakaan omasta mielestäni? Miksi pitää sammuttaa se kone? Saahan automaatinkin neutraalille vaikka kesken ajamisen jos tässä oli automaatti kyseessä. Sanoin vaan että monelle autoista kokemattomalle saattaa tulla yllätyksenä se, että jarrut ei toimikaan samalla tavalla kun moottori ei käytä jarrutehostajaa...

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 29.5.2010 9:39

Taivaan vanha juttu, muttu asiaan liittyvä. Jos ny joku ei ole nähny :)

http://www.youtube.com/watch?v=lZ4PtafRB9c


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa