RC Lennokit

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen

RC Lennokit

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 20.5.2010 15:07

Tuosta drifteri-topicista intoutuneena ajattelin kysellä jotta löytyykö täältä muita radio-ohjattaviin lennokkeihin hurahtaneita?

Toissa jouluna sain lankomieheltä lainaksi Kyosho Minium Citabrian jonka jälkeen ei ole paluuta ollut :)

Tällä hetkellä kalustona on 1400mm kärkivälin Edge540 jossa n. 10cc Saito FA62 nelitahti-nitrometaanikäyttöinen pata.
Kuvassa oma sekä naapurin tyttö antamassa mittakaavaa

Lisäksi vino pino ostettuja sekä omatekoisia sähkökoneita pienestä suureen, sekä potkurivetoisia, että potkurityöntöisiä kuin EDF- (electric ducted fan) sähkö"turbiinillakin" varustettuja.

Esim.
Omavalmiste työntöpotkurinen F-22 Raptor profiililennokki
Toinen kuva
Itseasiassa tuo oli jo kolmas versio kyseisestä mallista joka sekin on jo lennokkien taivaassa mutta melkeinpä teen vielä uuden samanlaisen, on se niin kiva kieputettava.

Tässä vähän pienenpienellä kameralla kuvattua ilmakuvaa :)
http://www.youtube.com/watch?v=qBZETXwko3M

Tällä hetkellä kokoelmista löytyy uusi RedBull Edge540 josta en ole vielä ehtinyt ottaa edes kuvaa..

Tämä on talon/perheen/pihan lisäksi sellainen harrastus joka vie rahaa, aikaa ja motivaatiota volkkariharrastukselta tällä hetkellä :D[/url]

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.5.2010 16:14

Tuolta kotimaiselta ilmailuforumilta bongasin joskus tällaisen lennokin joka alkaa olemaan jo melko miehekäs vekotin.

Ripa
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja Ripa » 20.5.2010 16:41

Itseltä löytyy myös pari lelua joita tulee silloin tällöin käytyä ulkoiluttamassa. Koyshon Minium ja toinen on joku Silverlitin X-Twin. Olen pysynyt ihan tarkoituksella näissä kaksi ja kolmikanavaisissa puistolennokeissa juuri tuon rahan ja ajan puutteen vuoksi. Oikeastaan tuon Silverlitin pieni kaksi kanavainen on ollut hauskimpia lennokeita mitä olen testannut, kestää ihan mielettömiä iskuja ja todella helppo ohjailtava ja pitkä lentoaika. En oikein jaksa itse rueta noita lennokkeja kyhäilemään joten tyydyn kaupasta saataviin.

Myös hieman alkanut tai on aina ollut kiinnostusta hommata kopteri, siis ihan joku 3D kopteri. Joitain trainereita käynyt jo katselemassakin mutta en tiedä uskaltaako sijoittaa rahaa niin paljon siihen harjoitteluun. Autot ja veneet on siitä mukavia kun niillä ei saa niin suurta tuhoa aikaan mutta noilla ilmavatkaimilla epäonnistunut opettelu voi käydä kalliiksi.

vk
-

ViestiKirjoittaja vk » 20.5.2010 16:59

Paljonko noissa harrastevehkeissä on tuo ohjaimen kantama? Päästäänkö kohtuullisilla kustannuksilla yli 500 metriin jolloin tuommoisella livekuvaa lähettävällä alkaisi olla käytännön sovelluksia tarjolla.

Jahtihommat menee helpoksi kun voi lentämällä tarkastaa haukuttavan eläimen laadun ;)

juksii
-

ViestiKirjoittaja juksii » 20.5.2010 17:49

500 metriä ilmassa on ihan kevyttä kauraa. Sanoisin että normikantama on luokkaa pari kilometriä. Käytännössä konetta ei enää näe kun kantama loppuu.

Ja on lennokkeja tullut harrasteltua. Varmaan pian 20 vuotta.

lape85
-

ViestiKirjoittaja lape85 » 20.5.2010 19:07

ite aloittelin nyt keväällä, blue stickillä ja sitte trainerilla. kumpiki tottakai tällä hetkellä romuna. stickillä opin lentämään, kunnes sitten lensin aurinkoa päin enkä erottannu missä se menee, se meni sitte peltoon :D trainerin rakensin ite (sig kadet lt25 ) en kerinny trimmejä säätää ku oli jo kentässä :( joten odotellaan kunnes kipinä taas löytyy

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 20.5.2010 20:39

Millaisella koneella tuota harrastusta kannattaisi aloittaa? Ihan leluakaan/pientä (30 cm) ei kiinnostaisi hommata, kun kuitenkin heti jo parempaa vailla. Polttis vehkeet ei kiinnosta. Polttisauto jo löytyy ja ei jaksa säätämistä...

Piparipoika
-

ViestiKirjoittaja Piparipoika » 20.5.2010 21:25

itse aloitin multiplex:n easygliderilla. Moottoriliidokki noin 180cm kärkivälillä. Kestää yllättävän kovia torppauksia ja korjattavissa pikaliimalla http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=373015 Toinen kone oli slowstick jolla mukava pienemmässä tilassa lentää. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=209416

Lehtilä
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 20.5.2010 22:32

vk: Tuossa ei tule livekuvaa maahan vaan kamera taltioi videon muistikortille. Itse kone on näkyvissä koko ajan.

Levis: Mulla oli Miniumin jälkeen ekana "isona" lennokkina GWS E-Starter, joka on vakaa ylätasokone. Palautuu suoraan kun tikuista irrottaa joten antaa aikaa ajatella seuraavaa liikettä :) 4 kanavaa käytössä. Siivekkeet, sivu-, sekä korkeusperäsin ja kaasu.

Hyvään alkuun radioiden kanssa pääsee vaikka tuolla. 6-kanavainen 2.4Ghz lähetin sekä vastaanotin, jotka eivät todellakaan ole hinnalla pilattuja. On myös yllättävän toimiva. Kaverille tilasin tuommoisen ja toissapäivänä pääsin sitä itse testaamaan ja hyvinhän se pelitti.
Megahertsi-radiot alkavat olemaan hieman historiaa. Pitkät piiskat ja radiohäiriöt voi unohtaa näillä 2.4G laitteilla.

cancermann
-

ViestiKirjoittaja cancermann » 20.5.2010 23:58

Itsellä on 35MHz ja pari 40MHz -radiota, ja jotain 5-7 lennokkia. Olleet muutaman vuoden "hyllylllä" siksi tuo määräkin vähän epätarkka.
Mulla on vain 1kpl sarjasta rakennettu (Flairin valmistama Magnattila) ja muut ihan pölkystä tehtyjä.
Työmäärä on iso, mutta saa hienoja laitteita. Toisaalta en paljoa lennättele (lennätellyt?) muutenkaan koska rakentaminen on SE mun juttu :-)

H80K
-

ViestiKirjoittaja H80K » 21.5.2010 8:11

Itseltä löytyy kanssa Minium Citabria sekä kopteri puolelta ParkFunin Axial 3D. Aloitin lennätysharrastuksen siitä helpoimmasta eli kopterista.

cancermann
-

ViestiKirjoittaja cancermann » 21.5.2010 13:23

Niin joo, onhan mullakin pari kopteria :-D

vk
-

ViestiKirjoittaja vk » 21.5.2010 18:40

ei tule livekuvaa maahan

Joo niin minä sen käsitinkin. Tässä mietinkin jo erillistä siirtoväylää kuvalle mutta taitaa mennä aika Pro-laitteiksi että video kantaa tuon pari kilsaa ja pieni kone jaksaa kantaa akun, kameran ja lähettimen. Tietenkin jos tuoreen nokialaisen teurastaa ja tietää mitä tekee niin siinähän ois kaikki valmiina videopuheluna.

Tälläinen "lennokki" alustaksi, GPRS ohjaus, GPS paikannus, livevideo datana. Vielä kun akkuja mahtuis enemmän.
Iso kevyt liitävä kone saattaisi tuottaa pidempiaikaisia lentoja.

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”