Jetta Gt Flair 1.8 RP -90
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta Gt Flair 1.8 RP -90
Kaipa tää tänne sopii, jos ei, niin poistettakoon..
Jettoja kun on kohtuullisen vähän harrasteautoina niin laitanpa oman jetsonin tarinaa tänne. Pyydän etukäteen anteeksi jos kuvia on liikaa tähän osioon.
Auto ostettiin tammikuussa ensimmäiseltä omistajalta jolloin mittariin oli kertynyt vasta 170tkm, huoltokirja ikäisekseen huolellisesti täytetty ja merkkiliikettä käytetty säntillisesti. Ulkoasultaan Jetta oli ikäistensä kaltainen, vähän lohduton surkian näköiset 13"pilleri pyörät allaan. Öljypohja puhki ja glykolia kului reippaasti.
Keulaa oli spreijattu huonolla menestyksellä:
Keulan tinneripesu ja myllytys sekä velipojalta lainatut 15" alut muuttivat tilannetta:
Sisusta oli ulkokuorta olennaisesti parempi, huolellinen puhdistus riitti. Penkitkin aivan ehjät, kunpa noihin saisi lisää sivuttaistukea vaihtamatta verhoilua.
Mutta projekti ei ole projekti ilman huolellista suunnittelua. Puoli vuotta mietittiin miten lähtisi liikkeelle ja minkälaista vehjettä ollaan tekemässä. Tarkoitus on pitää auto kokovuotisessa käytössä ja käyttää niin paljon vakio-osaa kuin mahdollista kustannusten pitämiseksi kurissa. Ensimmäisenä oli tehtävä alustalle ja eturipustukselle "jotain".. Apurunko oli mädäntynyt kuskin puolelta pahoin joten päätin vaihtaa koko palkin. Loppuunajetut iskarit kera velttojen jousien teki ajamisesta huojuvaa, tukivarsien takapuslat oli tietenkin poikki sekä auraus niin paljon pielessä ettei mittapukin näyttö riittänyt :) No, hommiin:
Uuden kelkan lisäksi alle ruuvattiin uudet GTI 16v:n tolpat ja jouset, uudet G60 kääntölaakerit sekä vakaaja + välitangot. Kuvassa myös GTI:n taka-akseli joka löytää tiensä paikoilleen piakkoin.
Valitettavasti kesällä sattunut atk-rikko söi kuvat työvaiheista joten seuraavat kuvat on koossa olevasta autosta. Alle saatiin viimein uudet 15" orkkispellit ja RSI:t.
Seuraavaksi pitäisi takajousitus saattaa sopivalle korkeudelle ja korvata veltot takaiskarit joillain tukevilla.
Keula tulee muuttumaan golfiksi, valoiksi myös jotain muuta kuin saturnus-DDR :)
Päivittelen kun jotain uutta saan aikaan
Jettoja kun on kohtuullisen vähän harrasteautoina niin laitanpa oman jetsonin tarinaa tänne. Pyydän etukäteen anteeksi jos kuvia on liikaa tähän osioon.
Auto ostettiin tammikuussa ensimmäiseltä omistajalta jolloin mittariin oli kertynyt vasta 170tkm, huoltokirja ikäisekseen huolellisesti täytetty ja merkkiliikettä käytetty säntillisesti. Ulkoasultaan Jetta oli ikäistensä kaltainen, vähän lohduton surkian näköiset 13"pilleri pyörät allaan. Öljypohja puhki ja glykolia kului reippaasti.
Keulaa oli spreijattu huonolla menestyksellä:
Keulan tinneripesu ja myllytys sekä velipojalta lainatut 15" alut muuttivat tilannetta:
Sisusta oli ulkokuorta olennaisesti parempi, huolellinen puhdistus riitti. Penkitkin aivan ehjät, kunpa noihin saisi lisää sivuttaistukea vaihtamatta verhoilua.
Mutta projekti ei ole projekti ilman huolellista suunnittelua. Puoli vuotta mietittiin miten lähtisi liikkeelle ja minkälaista vehjettä ollaan tekemässä. Tarkoitus on pitää auto kokovuotisessa käytössä ja käyttää niin paljon vakio-osaa kuin mahdollista kustannusten pitämiseksi kurissa. Ensimmäisenä oli tehtävä alustalle ja eturipustukselle "jotain".. Apurunko oli mädäntynyt kuskin puolelta pahoin joten päätin vaihtaa koko palkin. Loppuunajetut iskarit kera velttojen jousien teki ajamisesta huojuvaa, tukivarsien takapuslat oli tietenkin poikki sekä auraus niin paljon pielessä ettei mittapukin näyttö riittänyt :) No, hommiin:
Uuden kelkan lisäksi alle ruuvattiin uudet GTI 16v:n tolpat ja jouset, uudet G60 kääntölaakerit sekä vakaaja + välitangot. Kuvassa myös GTI:n taka-akseli joka löytää tiensä paikoilleen piakkoin.
Valitettavasti kesällä sattunut atk-rikko söi kuvat työvaiheista joten seuraavat kuvat on koossa olevasta autosta. Alle saatiin viimein uudet 15" orkkispellit ja RSI:t.
Seuraavaksi pitäisi takajousitus saattaa sopivalle korkeudelle ja korvata veltot takaiskarit joillain tukevilla.
Keula tulee muuttumaan golfiksi, valoiksi myös jotain muuta kuin saturnus-DDR :)
Päivittelen kun jotain uutta saan aikaan
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.5.2015 13:38. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Varsin asiallinen Jetta. Hillity ulkokuoren maustaminen ja kiiltävä maalipinta sopivat tähän malliin kuin nyrkki silmään!
Kuvia ei mielestäni ole projektiosastolle liikaa. Kunhan ei laita monta kuvaa suoraan tekstiin ettei sivu mene liian raskaaksi ladattavaksi.
Tsemppiä auton laittoon, hyvä siitä tulee!
anteeksi jos kuvia on liikaa tähän osioon.
Kuvia ei mielestäni ole projektiosastolle liikaa. Kunhan ei laita monta kuvaa suoraan tekstiin ettei sivu mene liian raskaaksi ladattavaksi.
Tsemppiä auton laittoon, hyvä siitä tulee!
No niin, G2 keula paikoillaan. Tarvikkeena ostettu lukkopelti ja orkkis tiuharipainen maski sopivat aika hyvin yhteen, lievää sovittamista maskin osalta vaati ennen lukkopellin maalausta muuten sopivuus hyvä. Dectanen umpiotkin istuvat hyvin mutta luvattoman paljon on välystä säätöruuvien istukoissa, koko umpio heiluu kun sormella painaa reunasta, täytynee jollain elastisella mömmöllä liimata ruuvit istukoihin kunhan valot on säädetty.
Muutama kuva:
Muutama kuva:
-
- -
- Viestit: 211
- Liittynyt: 14.9.2005 14:23
Päivitystä jälleen, ennen konepellin ja katon maalausta irroitin tuulilasin jotta kehyksen ruostevauriot saa kartoitettua ja korjattua. Kyllähän sieltä ruåstetta löytyi joten pääsi työkaveri hommiin.. :)
Raspilla puhdistettua pintaa
Kivasti syöpynyt..
Puhtaalle pinnallle reilusti tinaa..
Ja silitystä öljykapulalla.
Lopuksi happoväri niskaan
Raspilla puhdistettua pintaa
Kivasti syöpynyt..
Puhtaalle pinnallle reilusti tinaa..
Ja silitystä öljykapulalla.
Lopuksi happoväri niskaan
Viimeksi muokannut jyri.h, 17.6.2010 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No niin, konepelti ja katto maalattu. Pinnanlaadusta tuli vähän liiankin hyvä, ero orkkisappelsiinipintaan on aika suuri. Mutta ei passaa valittaa, täytyy vaan myllyttää vanhaa pintaa rankemmin.
Uusi 2-värilasi löysi myös tiensä paikoilleen, uskomattoman paljon muuttaa vanhan auton ilmettä kun on kirkas lasi. Pari huonoa kuvaa, olis pitänyt muistaa poistaa salama käytöstä:
Sain myös viimein G60 vanteisiin 16v GTI Golfeissa käytetyt keskikupit ja mutterisuojat:
Seuraavaksi keskitytään takajousitukseen ja pakopuolen paranteluun.
Edelleen kaivataan EHJÄÄ Jetta GTX:n takaspoileria sekä takaäänenvaimenninta, jos jollain nurkissa joutilaana ota yhteys.
Uusi 2-värilasi löysi myös tiensä paikoilleen, uskomattoman paljon muuttaa vanhan auton ilmettä kun on kirkas lasi. Pari huonoa kuvaa, olis pitänyt muistaa poistaa salama käytöstä:
Sain myös viimein G60 vanteisiin 16v GTI Golfeissa käytetyt keskikupit ja mutterisuojat:
Seuraavaksi keskitytään takajousitukseen ja pakopuolen paranteluun.
Edelleen kaivataan EHJÄÄ Jetta GTX:n takaspoileria sekä takaäänenvaimenninta, jos jollain nurkissa joutilaana ota yhteys.
Kiitoksia.. Renkaat on 185/55-15 ja vanne 6x15 et35.
Pientä edistystä taas, putkiston rakentelin uudelleen käyttäen sekalaista uutta 2" tavaraa mitä sopuhintaan löytyi. Vaimentimia tuli kolmin kappalein, pari läpipuhaltavaa ja viimeisenä Dynomaxin 3-kammioinen 2.5 tuumainen. Hirveän turaamisen jälkeen asettui niin ettei kolaa mihinkään missään tilanteessa. Olisiko about 7 kertaa kun putkisto oli alhaalla muokattavana, duunissakin antoivat uuden lempinimen, Leepu :D
Lopputulos erittäin hiljainen vaikka vastus kokoonpanossa lienee aika pieni.
Pari kuvaa:
Pakosarjan, etuputken ja joustokappaleen yhdistelmä meni kokonaan uusiksi, etuputkea täytyy lyhentää melkolailla ja joustokappaleet laittaa molempiin alkukäyriin.
Pientä edistystä taas, putkiston rakentelin uudelleen käyttäen sekalaista uutta 2" tavaraa mitä sopuhintaan löytyi. Vaimentimia tuli kolmin kappalein, pari läpipuhaltavaa ja viimeisenä Dynomaxin 3-kammioinen 2.5 tuumainen. Hirveän turaamisen jälkeen asettui niin ettei kolaa mihinkään missään tilanteessa. Olisiko about 7 kertaa kun putkisto oli alhaalla muokattavana, duunissakin antoivat uuden lempinimen, Leepu :D
Lopputulos erittäin hiljainen vaikka vastus kokoonpanossa lienee aika pieni.
Pari kuvaa:
Pakosarjan, etuputken ja joustokappaleen yhdistelmä meni kokonaan uusiksi, etuputkea täytyy lyhentää melkolailla ja joustokappaleet laittaa molempiin alkukäyriin.
Jotain pientä pitkästä aikaa, löysin viimein haluamani vanteet. Parit hyväkuntoiset vastaavat meni sivusuun ebayssa joten jouduin tyytymään projektikuntoisiin kotimaasta. Sorvattu pinta päässyt hapettumaan, grafiitinharmaa osuus oikein hyväkuntoinen:
Koko 7x15 et25 joten framille tulee ja peltisaksia joutunee näyttämään.
Takaiskaritkin tuli viimein uusittua ja oli korkea aikakin, ylälautanen oli hiukan oksidoitunut :D
Jos foorumilaisista (pääkaupunkiseudulla) joku omaa sorvin johon 15" saa ulkolaidalta kiiinni niin tarvetta olisi aivan ohuen lastun poistamiselle ulkopinnasta. Tai vinkki paikasta jossa moinen onnistuu, otetaan ilolla vastaan.
Koko 7x15 et25 joten framille tulee ja peltisaksia joutunee näyttämään.
Takaiskaritkin tuli viimein uusittua ja oli korkea aikakin, ylälautanen oli hiukan oksidoitunut :D
Jos foorumilaisista (pääkaupunkiseudulla) joku omaa sorvin johon 15" saa ulkolaidalta kiiinni niin tarvetta olisi aivan ohuen lastun poistamiselle ulkopinnasta. Tai vinkki paikasta jossa moinen onnistuu, otetaan ilolla vastaan.
Liikkuu pääkaupunkiseudulla, välillä ulkopuolellakin :D
Väri on juuri Petrin ylistämä Royalblau. Uusi pinta konepellissä ja katossa näyttää tosiaan upealta. Kevään tullen hierotaan loppukin koppa samaan kuntoon.
Kaipailen muuten takaspoileria, sitä GTX:n matalaa mallia, jos joltakin löytyy ehjä sellainen, niin laita yv.
Väri on juuri Petrin ylistämä Royalblau. Uusi pinta konepellissä ja katossa näyttää tosiaan upealta. Kevään tullen hierotaan loppukin koppa samaan kuntoon.
Kaipailen muuten takaspoileria, sitä GTX:n matalaa mallia, jos joltakin löytyy ehjä sellainen, niin laita yv.
Aamulla grillailin takapuskurin kun oli päässyt "hieman" harmaantumaan. Ensin pesu tinnerillä, sehän teki puskurista vielä karmeamman mutta kaikki paska piti saada ensin pois. Sitten kuumailmapuhaltimella 650 asteista puhallusta tasaisesti ja nättiä tulee. Tuon päälle vielä autoglymin bumpercare niin jo kelpaa! Pahoittelen kuvien surkeaa laatua..
Sama käsittely keväällä kaikille muoviosille ja taakse uudet kaaret, vanhat on molemmat halki.
Edelleen vailla takaspoileria ja sorvaria jolle sopii leukoihin 420mm vanne. Jos tiedätte paikan, laittakaa tähän perään tai yv:tä.
Sama käsittely keväällä kaikille muoviosille ja taakse uudet kaaret, vanhat on molemmat halki.
Edelleen vailla takaspoileria ja sorvaria jolle sopii leukoihin 420mm vanne. Jos tiedätte paikan, laittakaa tähän perään tai yv:tä.
-
- -
- Viestit: 266
- Liittynyt: 3.3.2006 18:43
Operaatio GTI-akseli. Puolen vuoden maalin kuivumisen jälkeen sain aikaiseksi ottaa rokulipäivän töistä ja punnersin akselin paikoileen. Samalla remontoin hiukan takajarruja ja maalasin alustan komponentteja.
Isot kuvat poistettu. Kuvia albumissa:
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... aakse5.jpg
Isot kuvat poistettu. Kuvia albumissa:
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... aakse5.jpg
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 8:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuli hommattua AEN-laatikko, -89 Gt Golfista.
Purkuun luonnollisesti ja sisältä löytyi tyypillinen kokoonpano..
-pakkirattaasta 3 hammasta murtunut ja muruset kulkeutuneet vetopyörästöön, tuloksena..
-pienestä vetopyörästä hammas rikki
-laakerit urilla
-lisäksi 1-2 siirtokehä halki
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... atikko.jpg
Purkuun luonnollisesti ja sisältä löytyi tyypillinen kokoonpano..
-pakkirattaasta 3 hammasta murtunut ja muruset kulkeutuneet vetopyörästöön, tuloksena..
-pienestä vetopyörästä hammas rikki
-laakerit urilla
-lisäksi 1-2 siirtokehä halki
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... atikko.jpg
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 9:00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Kevään tultua kiilloitettiin koko auto, kiitokset velipojalle huolellisesta työstä. Royalblau on vaikea väri kuten tummat värit yleensäkin mutta lopputulos korvaa vaivan.
Hommaa helpottaakseni ja korin kunnon tutkimiseksi irroitin muovikaaret, kylkilistat, ovenkahvat ym.
Etusisälokarien alta löytyi puhdasta vahan suojaamaa pintaa.
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... isislt.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... nkulma.jpg
Iloiseksi yllätykseksi edes kaarien alta ei löytynyt mainittavasti ruostetta, ainoastaan vasemman helmaponttoonin alta löytyi tuon verran punastusta.
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... nhelma.jpg
Puhtaat lokasuojan kaaret
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... senetu.jpg
Sitten toimeen:
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... lytys1.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... lytys2.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... kiilt1.jpg
Hommaa helpottaakseni ja korin kunnon tutkimiseksi irroitin muovikaaret, kylkilistat, ovenkahvat ym.
Etusisälokarien alta löytyi puhdasta vahan suojaamaa pintaa.
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... isislt.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... nkulma.jpg
Iloiseksi yllätykseksi edes kaarien alta ei löytynyt mainittavasti ruostetta, ainoastaan vasemman helmaponttoonin alta löytyi tuon verran punastusta.
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... nhelma.jpg
Puhtaat lokasuojan kaaret
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... senetu.jpg
Sitten toimeen:
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... lytys1.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... lytys2.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... kiilt1.jpg
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 8:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Etujarrujen päivitys, sain kaverilta gt-golfin etusatulat jotka kuulapuhalsin ja maalautin metallinmustiksi, uusin kumit, männät sekä liukusydeemin. Levyt Fosterilta, jälleen yhdet suorat levyt lisää kyseiseltä valmistajalta, palat pistin marmorilta. Sitten olikin mukava vain heittää ne paikoilleen... Niinhän siinä kävi että "paikoilleen heitto" johti jälleen naamattomaan nysväämiseen :D Kuvat kännykameralla, my bad..
Meikäläisen on näköjään turha yrittää tehdä mitään "käyttöauto" korjauksia, aina lähtee mopo lapasesta..
Edit, poistettu isot kuvat.
Meikäläisen on näköjään turha yrittää tehdä mitään "käyttöauto" korjauksia, aina lähtee mopo lapasesta..
Edit, poistettu isot kuvat.
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 8:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ronaleiden sorvaus osoittautui vielä odotettuakin vaikeammaksi joten hankin Jettaan Koskisen Johanilta StillAuton Pentat. Niin hienot kuin BBS-kopiot olivatkin en viitsinyt velipojan renkaita enempää kuluttaa :D
Et 38 edellisten et20:en sijaan joten spacereitä suorastaan kiljuu:
Et 38 edellisten et20:en sijaan joten spacereitä suorastaan kiljuu:
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 8:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 24.8.2007 8:18
Pari uutta kuvaa, löytyi viimein ehjä muovinen GTX:n takaspoileri.
Muutin myös ajovalot releohjatuiksi ja palasin takaisin Hellan valaisimiin lisättynä lisäkaukovaloilla kera tiuharipaisen GTI-maskin. Kakkosessa todella huomaa eron kun releyttää ajovalot, mulla katosi liki 2V johonkin akun ja umpion välille. Valotehon parannus oli huima, osa tietysti selittyy mustakromiheijastilla olleilla ristikkoumpioilla mutta silti : D
Takavaloja tuli myös värjättyä "jenkkityylisiksi", mielestäni muuttui edukseen.
Muutin myös ajovalot releohjatuiksi ja palasin takaisin Hellan valaisimiin lisättynä lisäkaukovaloilla kera tiuharipaisen GTI-maskin. Kakkosessa todella huomaa eron kun releyttää ajovalot, mulla katosi liki 2V johonkin akun ja umpion välille. Valotehon parannus oli huima, osa tietysti selittyy mustakromiheijastilla olleilla ristikkoumpioilla mutta silti : D
Takavaloja tuli myös värjättyä "jenkkityylisiksi", mielestäni muuttui edukseen.
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 8:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joo ihan samanlailla kiinni, paitsi mä en laittanu ku niillä reunimmaisilla kiinni luukun reunoista. ku keskeltä puuttu yks kierre ja yks oli huonossa kunnossa niin leikkasin kaikki pois mitkä olis tarvinnu luukun läpi vetää. Tilalle laitoin vahvaa 2puolista teippiä ja on ainakin vielä 1kk ja parin liuotinpesun jälkeen erittäin hyvin kiinni.
Hommasin hätäratkaisuna Inthraxin -40mm jousisarjan vuoden vanhojen kaasujen kaveriksi kun kyllästyin korkeaan lookiin eikä varaa kunnon coilovereihin ollut. Lopputulos ulkonäöllisesti oikein hyvä, perä ei roiku yhtään vaan pikemminkin se on hieman keulaa korkeammalla. Kuvissa tosin takakontissa 60kg tavaraa. Kotio ajellessa normi toiminta ok, mitään kaarreajoa ei näillä säillä pääse kokeilemaan :-(
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... kilpee.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... rietu2.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... itaka2.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... kilpee.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... rietu2.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... itaka2.jpg
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 9:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Epäilen että tuo vildurin Jetan väri on Perlgrau metallic (LA7U), itselläni on nimittäin juuri tuollainen loppupään Flair-Jetta jossa sattuis rekisterikilpikin olemaan KFV-jotain. Nykyään tosiaan rekisteristä poistettu niin ei ole enää tuota kilpeä mutta luultavasti mun ja vildurin Jetat on samaan aikaan laivattu Suomeen ja rekisteröity. :)
vildur: Milloin tuo sun Jetta on ensirekisteröity?
Oma Jettahan on tämän värinen:
(Anton kiusaksi laitoin. ;) Ja siksi kun tämä foorumisofta ei tue linkitystä pikkukuviin jotka on 1G:ssä.)
vildur: Milloin tuo sun Jetta on ensirekisteröity?
Oma Jettahan on tämän värinen:
(Anton kiusaksi laitoin. ;) Ja siksi kun tämä foorumisofta ei tue linkitystä pikkukuviin jotka on 1G:ssä.)
Nani;
Kuten sanoin, takakontissa on kuvissa ainakin 60kg tavaraa joten perä ehkä aavistuksen alempana kuin keula.
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... ilpee2.jpg
Vildur;
Jetassa kilometrejä jo 187000.. Ja tänään oli sitten ekat tekniset ongelmat, aamulla 16 pakkasta ja heti käynnistymisen jälkeen alkoi röpöttää, paheni vain aivan kuin kaasarikone jäätäisi, matkalla sitten sammuili, torvet soi ja kierrokset takana nousivat. Haju oli melkoinen, katti varmaan appelsiinin värinen, en kuitenkaan mennyt, liikenteen jyrätessä vierestä ohi, asiaa tarkistamaan.. Parin hätävilkku-seisomis-session jälkeen alkoi vetämään normisti ja loppumatka menikin notkeesti. Duunista lähtiessä taas sama juttu, eikun takas duuniin ja nosturille, se tiesi sitten taas pitkää iltaa töissä :D
Palautin imuilman esilämmityssysteemin takaisin toimintaan, kun eka kesänä amputoin tuon toiminnasta. Monojetronicin yksikkö taas oli aivan läpimärkä kun kerkis oleen sisällä puolisen tuntia, olis ollut mielenkiintoinen nähdä missä tuo jää oli. Nuo kaksi asiaa lyövät varmaan kättä.. Huomisaamua odotellen..
Muutin kaikki isot kuvat linkeiksi joten nyt kelpaa kiireistenkin katsella..
Kuten sanoin, takakontissa on kuvissa ainakin 60kg tavaraa joten perä ehkä aavistuksen alempana kuin keula.
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... ilpee2.jpg
Vildur;
Jetassa kilometrejä jo 187000.. Ja tänään oli sitten ekat tekniset ongelmat, aamulla 16 pakkasta ja heti käynnistymisen jälkeen alkoi röpöttää, paheni vain aivan kuin kaasarikone jäätäisi, matkalla sitten sammuili, torvet soi ja kierrokset takana nousivat. Haju oli melkoinen, katti varmaan appelsiinin värinen, en kuitenkaan mennyt, liikenteen jyrätessä vierestä ohi, asiaa tarkistamaan.. Parin hätävilkku-seisomis-session jälkeen alkoi vetämään normisti ja loppumatka menikin notkeesti. Duunista lähtiessä taas sama juttu, eikun takas duuniin ja nosturille, se tiesi sitten taas pitkää iltaa töissä :D
Palautin imuilman esilämmityssysteemin takaisin toimintaan, kun eka kesänä amputoin tuon toiminnasta. Monojetronicin yksikkö taas oli aivan läpimärkä kun kerkis oleen sisällä puolisen tuntia, olis ollut mielenkiintoinen nähdä missä tuo jää oli. Nuo kaksi asiaa lyövät varmaan kättä.. Huomisaamua odotellen..
Muutin kaikki isot kuvat linkeiksi joten nyt kelpaa kiireistenkin katsella..
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 9:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pari tuoretta kuvaa kesäpyörillä, takakonttikin viimein tyhjänä niin sopiva etunoja löytyi.
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... kilpee.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... G_0474.jpg
Intraxin jousisarja toimii hintaansa nähden hyvin, mutta etupään Gabriel 16v kaasutolpat ovat jo hieman pehmeät. Olivat viimeiset kyseiseltä valmistajalta jotka mulle tulee.
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... kilpee.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... G_0474.jpg
Intraxin jousisarja toimii hintaansa nähden hyvin, mutta etupään Gabriel 16v kaasutolpat ovat jo hieman pehmeät. Olivat viimeiset kyseiseltä valmistajalta jotka mulle tulee.
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 9:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tälle kesälle löytyi sattumalta alustarin 16" joten alla olleet StillAutot jouti myyntiin.
Eteen löytyi Michelinin Pilotsportit:
Taakse välttää Semperitit:
Tähän tulossa JettaGT:n puolinahkasisusta..
..joten täysin ehjä siniharmaa Flairin sisusta joutaa myös myyntiin. Jos sisusta jotakuta kiinnostaa niin yvtä kehiin. Tällä hetkellä vain penkit mutta ehkä myös ovipahvit jäävät ylimääräisiksi.
Eteen löytyi Michelinin Pilotsportit:
Taakse välttää Semperitit:
Tähän tulossa JettaGT:n puolinahkasisusta..
..joten täysin ehjä siniharmaa Flairin sisusta joutaa myös myyntiin. Jos sisusta jotakuta kiinnostaa niin yvtä kehiin. Tällä hetkellä vain penkit mutta ehkä myös ovipahvit jäävät ylimääräisiksi.
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 9:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No pitihän se arvata missä kunnossa kuskin penkin sivutoppaus on ;) Eli purkuun meni:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... 0195fy.jpg
Jos joltakulta löytyy GTI-penkki jossa toppaukset ehjät, laita YV. Verhouksen kunnolla ei väliä.
Muuten nahkasisusta hienossa kuosissa:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... kasisusta/
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... 0195fy.jpg
Jos joltakulta löytyy GTI-penkki jossa toppaukset ehjät, laita YV. Verhouksen kunnolla ei väliä.
Muuten nahkasisusta hienossa kuosissa:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... kasisusta/
Step 1) Tosta murentuneesta kohdasta vaan vaikka niinkin eksoottisella erikoistyökalulla kuin mattoveitsellä leikkelee sen verran tota hajonnutta superlonia pois, että saa siististi liimattua esim. Bostikilla korjauspalan.
Step 2) Otat vanhan patjan tms. Ja alat veistämään leikkaamasi kolon mallista palaa siitä. Kun suoritus on täydellinen, tyrkkäät leikkaamasi koloon Bostikia tms. ei-vesiliukoista kontaktiliimaa. Jotain perus-sprayliimaakin on jotkut hurjat käyttänyt. Korjauspalasta kannattaa tehdä vaikka vähän korkeussuunnassa yli-iso, ettei jää monttua tolle kohtaa. Sitä voi sitten liimauksen jälkeen paikallaan ollessakin veistellä, leikellä ja muotoilla nätimmäksi samaisella erikoistyökalulla.
Step 3) Sitten leikkelet esim. sideharsosta siihen korjauspalan päälle (tottakai saumojen yli asti) tukikankaan pitämään sitä pala varmasti ja kunnolla paikallaan ja estämään liimaussaumojen ratkeilu. Sideharso on siitä hyvää, että se on kestävää, ohutta ja venyvää. Ei jää siis ruttuja, eikä jää takuulla "pullottamaan" verhoilun alta. Liimailet sen harson tai minkälie tukikankaan sitten superloniin kiinni samaisella liimalla, mikäli sitä kaiken sen liimanhaistelun jäljiltä on vielä jäljellä. Jos ei ole, niin käyt ostamassa uuden putelin.
Step 4) Sitten vaan verhoukset takas niskaan ja kovaa ajoa! Noin niitä on ennenkin korjailtu...
Step 2) Otat vanhan patjan tms. Ja alat veistämään leikkaamasi kolon mallista palaa siitä. Kun suoritus on täydellinen, tyrkkäät leikkaamasi koloon Bostikia tms. ei-vesiliukoista kontaktiliimaa. Jotain perus-sprayliimaakin on jotkut hurjat käyttänyt. Korjauspalasta kannattaa tehdä vaikka vähän korkeussuunnassa yli-iso, ettei jää monttua tolle kohtaa. Sitä voi sitten liimauksen jälkeen paikallaan ollessakin veistellä, leikellä ja muotoilla nätimmäksi samaisella erikoistyökalulla.
Step 3) Sitten leikkelet esim. sideharsosta siihen korjauspalan päälle (tottakai saumojen yli asti) tukikankaan pitämään sitä pala varmasti ja kunnolla paikallaan ja estämään liimaussaumojen ratkeilu. Sideharso on siitä hyvää, että se on kestävää, ohutta ja venyvää. Ei jää siis ruttuja, eikä jää takuulla "pullottamaan" verhoilun alta. Liimailet sen harson tai minkälie tukikankaan sitten superloniin kiinni samaisella liimalla, mikäli sitä kaiken sen liimanhaistelun jäljiltä on vielä jäljellä. Jos ei ole, niin käyt ostamassa uuden putelin.
Step 4) Sitten vaan verhoukset takas niskaan ja kovaa ajoa! Noin niitä on ennenkin korjailtu...
Ehjä pehmuste tuli tänään, kiitokset AnssiL:lle, pääsin kasaushommiin. Vahvistin tuota yhdellä sideharsokerroksella ja bostikilla:
Ihan rypyttömäksi en saanut tällä aikataululla, hiukan taitaa verhous olla venynyt:
Viimein koko paketti autossa:
Kansiossa lisää:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... kasisusta/
Edellisestä kerrasta kun omassa autossa on ollut kunnon GTI-pulkat onkin vierähtänyt 14 vuotta.. Sama fiilis kuin silloin 16v getarissa tuli heti ensi kaarteessa :D
Ihan rypyttömäksi en saanut tällä aikataululla, hiukan taitaa verhous olla venynyt:
Viimein koko paketti autossa:
Kansiossa lisää:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... kasisusta/
Edellisestä kerrasta kun omassa autossa on ollut kunnon GTI-pulkat onkin vierähtänyt 14 vuotta.. Sama fiilis kuin silloin 16v getarissa tuli heti ensi kaarteessa :D
Tuli hankittua Proflexin puslat eteen ja niille kaveriksi tuoreemmat tukivarret jotka tietysti puhallettiin, vahvistushitsattiin ja maalattiin.
Kumminpäin nuo puslat kuuluu asentaa, teräsprikka ylös- vai alas? Pakkauksessa oleva ohje käskee prässäämään puslan viistetyltä puolelta sisään (kuten maatiaisjärkikin..), mutta näissä tukivarsissapa onkin viiste molemmin puolin..
Muistaakseni joku tässä viestiketjussa kirjoittaneistakin omaa autossaan tällaiset, jos hän viitsisi opastaa. Kiitän vastauksesta!
Kumminpäin nuo puslat kuuluu asentaa, teräsprikka ylös- vai alas? Pakkauksessa oleva ohje käskee prässäämään puslan viistetyltä puolelta sisään (kuten maatiaisjärkikin..), mutta näissä tukivarsissapa onkin viiste molemmin puolin..
Muistaakseni joku tässä viestiketjussa kirjoittaneistakin omaa autossaan tällaiset, jos hän viitsisi opastaa. Kiitän vastauksesta!
Viimeksi muokannut jyri.h, 27.5.2011 23:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ööh.. mikäs ihmeen teräsprikka sulla noissa oikein on mukana? itse asentelin about vuosi sitten vastaavan setin, enkä muista moista rikkaa olleen koko setissä. Ei nyt parempaa kuvaa ole, mutta tuossa kuva koko setistä, näkyy sinä tuo isokin pusla olevan.
aikamoinen väkertäminen oli just noissa että saatiin paikalleen, en nyt kyllä muista asennuksesta tähän hätään sen enempää, kun että ohjeen mukaan sitä tuli mentyä.
aikamoinen väkertäminen oli just noissa että saatiin paikalleen, en nyt kyllä muista asennuksesta tähän hätään sen enempää, kun että ohjeen mukaan sitä tuli mentyä.
US-partsista hommasin, kyllä lootassa lukee Mk2 Golf mutta tuotenumero on eri kuin sulla, paketissa koodi PFF85-203, jos oikein sun kuvasta katsoin niin sulla PFF85-204. Tuo prikka on valettu tuon puslan sisään, liekö tarkoituksena helpottaa asentamista tai vähentää rikkoutumisriskiä jos kerran tiukanpuoleinen.
Asensitko niin että leveämpi reunus jäi alapuolelle?
Asensitko niin että leveämpi reunus jäi alapuolelle?
Mulla on Jetassa Prothanen puslat enkä mäkään muista tollasta prikkaa siinä sarjassa olleen. Uusiin tukivarsiin itsekkin ne prässäsin ja pusla oli muistaakseni malliltaan molemmin puolin samanlainen. Tukivarsissakin molemmat puolet oli ns. pyöreät eli sama kumminpäin ne sinne laitto. Sen muistan että kun nuo puslat sai prässättyä ja rupes niitä tukivarsia laittaa paikoilleen niin hitto se sovitus oli tiukka. Hyvin ne on jo pari vuotta kohta siellä ollu ja tunuu toimivan.
Vissiin aika paljon eroja eri vamistajien pusla sarjoissa..
Vissiin aika paljon eroja eri vamistajien pusla sarjoissa..
Moro
Hieno Jetta sulla :)
"Tuli hankittua Proflexin puslat eteen ja niille kaveriksi tuoreemmat tukivarret jotka tietysti puhallettiin, vahvistushitsattiin ja maalattiin."
Kyssäri tähän siun kommentiin: Millä tavalla ja mistä "vahvistushitsattiin" nuo alatukivarret?
Itelläni on Golf syncro -91 1P-koneella ja siihen pitäisi vaihtaa nuo alatukivarret ja käsittääkseni ne samat kuin jetta/golf mk2.
Hieno Jetta sulla :)
"Tuli hankittua Proflexin puslat eteen ja niille kaveriksi tuoreemmat tukivarret jotka tietysti puhallettiin, vahvistushitsattiin ja maalattiin."
Kyssäri tähän siun kommentiin: Millä tavalla ja mistä "vahvistushitsattiin" nuo alatukivarret?
Itelläni on Golf syncro -91 1P-koneella ja siihen pitäisi vaihtaa nuo alatukivarret ja käsittääkseni ne samat kuin jetta/golf mk2.
Jetta pääsi viimein eläkkeelle, talviajot ovat nyt takana ja käyttöpelistä tuli virallisesti "harrasteauto". Viimeisenä parannuksena (?) tuli vaihdettua paikoilleen Jetta GTX 16v:n vakioputkisto ja PG:n pakosarja + etuputki, kiitokset Pellikalle ehjästä ja edullisesta pakosarjasta+etuputkesta ja Ripalle uudesta takavaimentimesta!
Imusarjan irroitus oli vähän niinkuin aikakin tehdä..
Vielä ei glykolit vuotannu mutta kaukana siitä ei taidettu olla.
Vanha pakosarja muistuttaa kovasti kakkosGTI:n sarjaa:
Kotona oleva -89 golfin RP pakosarja on huomattavasti huonommin virtaavan näköinen, ei välilaippaa ja pakokanava erittäin paljon ahtaampi:
Omakin pakosarja olisi siis varmaan riittänyt siihen, miten yksi 37.8mm kaasuläppä riittää ilmaa moottoriin saattamaan mutta.. Kun tuo nyt oli hankittu ja kunnostettu ja jos joskus tähän se Digifanttikin löytyisi..
Omatekele sporttiputkisto oli 2vuodessa ääneltään koventunut ja lisäksi mädäntynytkin lähes tyystin joten hiljaisempaa piti saada tilalle. Walkerin sekalainen tarvike putkisto (PL-golfin etu- ja keskivaimennin ja KR-takav.) istuivat paikoilleen suorastaan uskomattoman hyvin, jopa kiinnikkeiden korvat olivat juuri oikeilla paikoillaan :D
Häntäputketkaan eivät voisi juuri paremmin osua puskurin aukkoon!
Vaihdoin samalla putkiston kannatinkumit audi 100:sta peräisin oleviin OEM-osiin, "sisämitat" samat mutta materiaalivahvuus järeämpi. Varaosanumero noille on; 4A0253147A. Hintaa oli muistaakseni järkyttävät 5-6e kipale..
Vaihdoin tuossa syksyllä nokan stefan ja avasin ekaa kertaa venakopan. Yllätys oli todella suuri, 20vuotta ja 195tkm eivät juuri näy kun öljyt on kyseisessä vehkeessä vaihdettu joka ikinen vuosi, oli ajomäärä sitten 3 tai 15tkm. Kiitokset vain sille punavuorelaisperheelle joka on tätä autoa hoitanut!
Koko kansio hommasta..
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... 0putkisto/
Imusarjan irroitus oli vähän niinkuin aikakin tehdä..
Vielä ei glykolit vuotannu mutta kaukana siitä ei taidettu olla.
Vanha pakosarja muistuttaa kovasti kakkosGTI:n sarjaa:
Kotona oleva -89 golfin RP pakosarja on huomattavasti huonommin virtaavan näköinen, ei välilaippaa ja pakokanava erittäin paljon ahtaampi:
Omakin pakosarja olisi siis varmaan riittänyt siihen, miten yksi 37.8mm kaasuläppä riittää ilmaa moottoriin saattamaan mutta.. Kun tuo nyt oli hankittu ja kunnostettu ja jos joskus tähän se Digifanttikin löytyisi..
Omatekele sporttiputkisto oli 2vuodessa ääneltään koventunut ja lisäksi mädäntynytkin lähes tyystin joten hiljaisempaa piti saada tilalle. Walkerin sekalainen tarvike putkisto (PL-golfin etu- ja keskivaimennin ja KR-takav.) istuivat paikoilleen suorastaan uskomattoman hyvin, jopa kiinnikkeiden korvat olivat juuri oikeilla paikoillaan :D
Häntäputketkaan eivät voisi juuri paremmin osua puskurin aukkoon!
Vaihdoin samalla putkiston kannatinkumit audi 100:sta peräisin oleviin OEM-osiin, "sisämitat" samat mutta materiaalivahvuus järeämpi. Varaosanumero noille on; 4A0253147A. Hintaa oli muistaakseni järkyttävät 5-6e kipale..
Vaihdoin tuossa syksyllä nokan stefan ja avasin ekaa kertaa venakopan. Yllätys oli todella suuri, 20vuotta ja 195tkm eivät juuri näy kun öljyt on kyseisessä vehkeessä vaihdettu joka ikinen vuosi, oli ajomäärä sitten 3 tai 15tkm. Kiitokset vain sille punavuorelaisperheelle joka on tätä autoa hoitanut!
Koko kansio hommasta..
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... 0putkisto/
Viimeksi muokannut jyri.h, 12.2.2011 12:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onhan tämä käyttöauto projekti jo näyttänyt alusta alkaen siltä ettei tässä nyt ihan "perushuoltoja" enää tehdä. Mikäs siinä jos yksilö on hyvä niin mielelläänhän näitä varastoon säilöö jos siihen mahdollisuus on.
Toi takapönttö muuten näyttää istuvan niin kuin kuuluukin, itse kun tuota sovittelin niin nuo putken päät oli 10cm sivussa oikeasta paikasta. Johtui varmaan osittain tarvike mikälie mallin välipöntöstä.
Hienoo!
Toi takapönttö muuten näyttää istuvan niin kuin kuuluukin, itse kun tuota sovittelin niin nuo putken päät oli 10cm sivussa oikeasta paikasta. Johtui varmaan osittain tarvike mikälie mallin välipöntöstä.
Hienoo!
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Etujarrupäivitystä, -96 VR6 Passatin 54mm ATE-satulat ja satulanpitimet olisi tarkoitus saada naitettua -96 1.8 Venton olka-akseleihin/napoihin kera sopivien 280-295mm levyjen.
Olin suunnitellut käyttäväni em. Passatin 288x25mm levyjä, mutta niiden offset onkin liian suora, samaa vikaa myös mk4 GTI:n levyissä (myös 288x25) joiden kanssa tuo sama satula ja satulanpidin on käytössä. Jarrulevyn korkeus (selkäpinnasta vanteen kiinnityspintaan) pitäisi olla 43-45mm, Passatissa mitta on 28mm ja Golf IV GTI:ssä 34mm. EBC:n jarrukataloogista:
http://www.ebcbrakes.com/assets/ebc_201 ... alogue.pdf
..bongailin mitoiltaan sopivia levyjä huonolla menestyksellä, G60 Golfin/Passatin orkkislevyt olisivat ok, kun korkeus on 39mm (muutaman millin voisi jyrsiä satulankannattimien kiinnitystasosta) mutta ovat perkele 3mm liian ohuet. Paksumpia ATE-jarrupaloja ei varaosaliikkeen mukaan ole saatavilla joten levyjen paksuus pitäisi olla min. 24mm.
Näillä näkymin joudun käyttämään Megane II levyjä (280x24, kork. 44mm), ne kun tuntuvat olevan ainoat jotka sopivat lähes suoraan paikoilleen, 4x100 jako ja paksuuskin oikea, ainoastaan keskireikää joutuu suurentamaan 61->65mm. Tai sitten pienennyttämään pyörännapaa jotta tulevaisuudessa levyjen uusinta ei vaatisi koneistushommia. 2004-> Rellu GrandScenicistä löytyisi myös 4x100 jaolla 300x24mm laikat juuri oikealla korkeudella mutta ei taida sopia modaamatta pyörimään mun satulanpitimen sisällä.
Olisiko jollain irrallaan umpikeulaPassatin 4-pulttista olka-akselia joista pääsisi mittaamaan jarrulevyn kiinnityspinnan ja satulanpitimen kiinnityspinnan välin, siis levy irrallaan niinkuin kuvassa, onko mitta sama kuin Venton olkissa, mulla mitta siis n. 50.8mm
Jospa Passatin olassa olisi pitimen korvat lähempänä levyä kuin Vennossa, haluaisin käyttää noita G4 GTI orkkislevyjä jos mahdollista, riittäisi kun poraisi vain 3 uutta pultinreikää ja tipitii.
Koko kansio:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... 20upgrade/
Olin suunnitellut käyttäväni em. Passatin 288x25mm levyjä, mutta niiden offset onkin liian suora, samaa vikaa myös mk4 GTI:n levyissä (myös 288x25) joiden kanssa tuo sama satula ja satulanpidin on käytössä. Jarrulevyn korkeus (selkäpinnasta vanteen kiinnityspintaan) pitäisi olla 43-45mm, Passatissa mitta on 28mm ja Golf IV GTI:ssä 34mm. EBC:n jarrukataloogista:
http://www.ebcbrakes.com/assets/ebc_201 ... alogue.pdf
..bongailin mitoiltaan sopivia levyjä huonolla menestyksellä, G60 Golfin/Passatin orkkislevyt olisivat ok, kun korkeus on 39mm (muutaman millin voisi jyrsiä satulankannattimien kiinnitystasosta) mutta ovat perkele 3mm liian ohuet. Paksumpia ATE-jarrupaloja ei varaosaliikkeen mukaan ole saatavilla joten levyjen paksuus pitäisi olla min. 24mm.
Näillä näkymin joudun käyttämään Megane II levyjä (280x24, kork. 44mm), ne kun tuntuvat olevan ainoat jotka sopivat lähes suoraan paikoilleen, 4x100 jako ja paksuuskin oikea, ainoastaan keskireikää joutuu suurentamaan 61->65mm. Tai sitten pienennyttämään pyörännapaa jotta tulevaisuudessa levyjen uusinta ei vaatisi koneistushommia. 2004-> Rellu GrandScenicistä löytyisi myös 4x100 jaolla 300x24mm laikat juuri oikealla korkeudella mutta ei taida sopia modaamatta pyörimään mun satulanpitimen sisällä.
Olisiko jollain irrallaan umpikeulaPassatin 4-pulttista olka-akselia joista pääsisi mittaamaan jarrulevyn kiinnityspinnan ja satulanpitimen kiinnityspinnan välin, siis levy irrallaan niinkuin kuvassa, onko mitta sama kuin Venton olkissa, mulla mitta siis n. 50.8mm
Jospa Passatin olassa olisi pitimen korvat lähempänä levyä kuin Vennossa, haluaisin käyttää noita G4 GTI orkkislevyjä jos mahdollista, riittäisi kun poraisi vain 3 uutta pultinreikää ja tipitii.
Koko kansio:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... 20upgrade/
Aivan, G60 levy on liian ohut ja halkaisijaltaan 4 milliä liian pieni, joudun viilaamaan ATE-palan kitkapintaa 2mm ulkokehältä jotta pala ei "putoa" levyn reunalta jos käytän 280mm levyä. Ei tuo G60 levy minusta törkykallis ollut, 38e/pala. Nuo rellun 300 levyt maksaa 55e kun taas 280 rellun levyt alle 30e.. Siis mätänetissä, sieltä en niitä kyllä hanki mutta antavatpahan osviittaa.
Lisäksi nämä ATE:n satulat ja kannakkeet on jo huollettu ja maalattu. Ei viitsisi enää aloittaa alusta..
Ratkaisu sinänsä on kyllä jo valmiina, tarvittaisiin vain sorvaria. Yritän kartoittaa tarkkaan kaikki mahdolliset vaihtoehdot ennenkuin teen päätökseni. Tällä hetkellä paras/todennäköisin vaihtoehto on noi GrandScenicin 300x24 levyt joissa offset oikea ja pultinreiät jo valmiina, halkaisijasta vain sipaistaan muutama milli jotta sopii satulanpitimeen pyörimään ja muokataan keskireiät sopiviksi, tavalla tai toisella. Olen kallistumassa navan sorvaamiseen jotta levyn uusiminen kävisi sitten tulevaisuudessa helpommin. Halkaisijan muokkaaminenhan sujuu autossa paikoillaankin, kakkosella napa pyörimään ja karkealla nauhahiomakoneella levyn ulkoreunasta hiukan pois, muokkaamattomalla satulanpitimellä voin käyttää 297mm levyä. Periaatteesta kun en halua koskea noihin "kantaviin" jarruosiin.
Yksi yleinen vaihtoehto olisi myös 4-pulttinen Volvo S40 280x25 levy, tietäisikö kukaan foorumilaisista mikä on S40 levyn keskireikä? Osassa merkkejä se on sama kuin vanteen keskireikä muttei renussa eikä vw:ssä. En löytänyt netistä jarrulevyluetteloa joka kertoisi tuota mittaa, Koivusen vanhoissa jarrulevykirjoissa on mittasivusto mutteivät suostuneet lainaamaan sitä varaosaliikkeestä viikolla kun rellun levyjen mittoja ihmeteltiin ; ) Olisi pitänyt olla digikamera mukana ja ottaa kuva joka sivusta.
Lisäksi nämä ATE:n satulat ja kannakkeet on jo huollettu ja maalattu. Ei viitsisi enää aloittaa alusta..
Ratkaisu sinänsä on kyllä jo valmiina, tarvittaisiin vain sorvaria. Yritän kartoittaa tarkkaan kaikki mahdolliset vaihtoehdot ennenkuin teen päätökseni. Tällä hetkellä paras/todennäköisin vaihtoehto on noi GrandScenicin 300x24 levyt joissa offset oikea ja pultinreiät jo valmiina, halkaisijasta vain sipaistaan muutama milli jotta sopii satulanpitimeen pyörimään ja muokataan keskireiät sopiviksi, tavalla tai toisella. Olen kallistumassa navan sorvaamiseen jotta levyn uusiminen kävisi sitten tulevaisuudessa helpommin. Halkaisijan muokkaaminenhan sujuu autossa paikoillaankin, kakkosella napa pyörimään ja karkealla nauhahiomakoneella levyn ulkoreunasta hiukan pois, muokkaamattomalla satulanpitimellä voin käyttää 297mm levyä. Periaatteesta kun en halua koskea noihin "kantaviin" jarruosiin.
Yksi yleinen vaihtoehto olisi myös 4-pulttinen Volvo S40 280x25 levy, tietäisikö kukaan foorumilaisista mikä on S40 levyn keskireikä? Osassa merkkejä se on sama kuin vanteen keskireikä muttei renussa eikä vw:ssä. En löytänyt netistä jarrulevyluetteloa joka kertoisi tuota mittaa, Koivusen vanhoissa jarrulevykirjoissa on mittasivusto mutteivät suostuneet lainaamaan sitä varaosaliikkeestä viikolla kun rellun levyjen mittoja ihmeteltiin ; ) Olisi pitänyt olla digikamera mukana ja ottaa kuva joka sivusta.
Tulipa tehtyä pahanlaatuinen mittavirhe tarvittavan jarrulevyn offsetiä määrittäessä, enpä levyn korkeutta miettiessä huomioinut kiinnityslaipan paksuutta ja sen vaikutusta. Eli levyn korkeus tulisikin olla 38-40mm kun laipan paksuus on vagien 5.4mm, eli pärjäisin sittenkin IV GTI:n levyillä jos satulankannattimien kiinnitystasosta uskaltaisi jyrsiä 5.5mm.
Mutta se kun on vastoin periaatettani, niin Calibra Turbosta löytyisi 285x25 levy korkeudeltaan 41mm, jako on 5x110 eli jokseenkin vastaava homma kuin nelosGTIn kanssa. Huomenna tuotakin pääsee tutkimaan, edellisessä viestissä olleet volvon levyt on poissuljettuja.
Rellun levyissä tuo laipan paksuus on 7mm joten niitä käyttäessä joudun shimmaamaan satulankannattimen olka-akseliin, muutoin ei sovi paikoilleen. Olisi pitänyt heti aluksi sovittaa paikoilleen jotkut levyt ja mitata osien kanssa etäisyydet.. perkkele. Onneksi ei tullut ostettua vielä mitään.
Mutta se kun on vastoin periaatettani, niin Calibra Turbosta löytyisi 285x25 levy korkeudeltaan 41mm, jako on 5x110 eli jokseenkin vastaava homma kuin nelosGTIn kanssa. Huomenna tuotakin pääsee tutkimaan, edellisessä viestissä olleet volvon levyt on poissuljettuja.
Rellun levyissä tuo laipan paksuus on 7mm joten niitä käyttäessä joudun shimmaamaan satulankannattimen olka-akseliin, muutoin ei sovi paikoilleen. Olisi pitänyt heti aluksi sovittaa paikoilleen jotkut levyt ja mitata osien kanssa etäisyydet.. perkkele. Onneksi ei tullut ostettua vielä mitään.
Edistystä, levyiksi valikoitui lopulta rellun 300x24 levyt,
jotka sorvari sovitti vw:n napaan ja lopulliseksi halkaisijaksi tuli 290mm. Eli suurennettin kuitenkin levyn keskireikä.
Satulankannattimen ja olka-akselin väliin tulee 4mm paksut sovitteet kun 65mm keskireiällä olevaa 40mm korkeata 24-25mm levyä ei löytynyt kovasta etsinnästä huolimatta mistään autosta.
Jonkinlainen mockup:
Mikään ihan halpa tuosta kokoonpanosta ei tullut mutta kokonaishinta etujarruille levysorvailuineen jäi silti alle 350e. Kustannustehokasta.
jotka sorvari sovitti vw:n napaan ja lopulliseksi halkaisijaksi tuli 290mm. Eli suurennettin kuitenkin levyn keskireikä.
Satulankannattimen ja olka-akselin väliin tulee 4mm paksut sovitteet kun 65mm keskireiällä olevaa 40mm korkeata 24-25mm levyä ei löytynyt kovasta etsinnästä huolimatta mistään autosta.
Jonkinlainen mockup:
Mikään ihan halpa tuosta kokoonpanosta ei tullut mutta kokonaishinta etujarruille levysorvailuineen jäi silti alle 350e. Kustannustehokasta.
Jarrupornoa, valmista tuli lopultakin. Kevättä odotellessa piti koota kilkkeet ja ottaa muutama kuva. Laakeroin ja maalasin olat Touranin värikartasta löytyneellä platinumgreyllä, satulankannattimet vannehopealla ja satulat metallinmustalla ja kaikkiin päälle oikea 2K-lakka.
Enää puuttuu vain jarrukilvet ja uudet jarruletkut. Ja tietysti kevät jotta saa auton työn alle. Samalla meneekin koko alusta eteen uusiksi, jousia lukuunottamatta.
Enää puuttuu vain jarrukilvet ja uudet jarruletkut. Ja tietysti kevät jotta saa auton työn alle. Samalla meneekin koko alusta eteen uusiksi, jousia lukuunottamatta.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
O.o Remsan jarrupalat? Joskus oli Golffissa sellaset ja 120 vauhdista ku jarrutti pysähdyksiin (ei äkki/lukkojarrutus) niin lopussa oli poljin "pohjassa" (ei ilmoja jarruissa) ja auto vielä liikkui. Kun se viimein pysähtyi, nousi ilmaan siniset savut jarruista. Totaali kuraa oli kyseiset palat ja aivan surkea kitka. Vaihdoin palat Biltemoihin ja ero oli todella suuri!
Edellisessä työpaikassani tein Remsan paloilla arviolta pari-kolmesataa etujarruremonttia eri merkkisiin autoihin, kertaakaan ei tarvinnut paloja takuuseen vaihtaa, mistään syystä. Mulla oli vielä sellainen tapa että jarrut tuli testattua kunnon jarrutuksella mukavalla "suljetulla"suoranpätkällä jos ei ollut talvi. Esim B6 korinen A4 pysähtyi 130-140 vauhdista niin että solisluussa tuntui. Kyseinen yritys toi tuontiautoja maahan ja jarrut niissä olivat yleensä aika loppu, lienee tyypillistä italiaanoille.
Milloin olet tuollaiset kurapalat hankkinut? Ja mistä?
Milloin olet tuollaiset kurapalat hankkinut? Ja mistä?
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa