Jäätyikö jarrut? "No voi Prkele!!"
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 9.9.2009 9:08
Jäätyikö jarrut? "No voi Prkele!!"
No niin. Näin kun on ollut "poikkeuksellinen talvi" eli tota töhkää on tullu ihan omiks ja naapurin tarpeiks on ilmaantunut ainakin meidän Pasuunaan oheinen vika.
Ajellaan ensin kotoo töihin, töistä kotiin ja viimenen 2,5 km yleensä aurattua pikku-tietä. Noh, aina se aura-setä ei ole ehtinyt tulla tänne asti ja on näyttävää kun lumi pöllyten kurvataan kotia kohti. Seuraavana aamuna sitten ollaan taas raahautumassa tuonne euroja kylvävään paikkaa (töihin?) ja istutaan esilämmitettyyn autoon. Käkkäri alas, ykkönen tupaan ja hellästi kytkintä ylös. Auto niiaa nöyrästi ja sammua supsahtaa samantien. "No mikäs sviddu siellä.." ja käyt kurkkaamassa onko joku myyrä tai naapurin kissa eksynyt vetosen alle. Mitään kun ei löytynyt ja samassa tulee mieleen että onkin levyt narskahtanut jään ja lumen ansiosta kiinni.
Nyt sitten lähdettiin tänä aamuna taas jälleen ansioon ja auto ollut koko sunnuntai-päivän paikoillaan kun iski jonkunmoinen pääkipu ihan yllätten... Jjja meinas olla aihetta käydä poskipaskaa tarjoamassa Hra. Kaakelille... Oli siis kokokansan kattava sunnuntai-rapeli.
Eli takas aiheeseen. Auto lähti liikkeelle ihan ok mutta sitten tuntui meno vähän tahmealta ja vaikealta. "Se on voiman vähyyttä" ja enemmän vauhtia että auto lähtee liikkeelle sohjossa.
Muutama kilometri tuota pientä polkua ja sitten pikitielle ja kurkkasin peiliin ja apparinpuolelta nousee pyöränkaaren täydeltä harmaata savua. No sehän oli levy mennyt taas jumiin ja vanhasta viisastuneena otin kuminuijan takapenkiltä (kyllä, tätä on tehty ennenkin) ja kopistelin vannetta ja vähän satulaakin mutta ei vaan auennut. Varovasti kitkuteltiin appivanhempien pihaan ja käytiin herättämässä appiukko että saatiin kyyti töihin.
Nyt pitäis lähteä sitten tutkimaan mitä on levylle tapahtunu kun joutu noin 4km väkisin pyörimään. Eli tarina jatkuu illemmalla.
Ajellaan ensin kotoo töihin, töistä kotiin ja viimenen 2,5 km yleensä aurattua pikku-tietä. Noh, aina se aura-setä ei ole ehtinyt tulla tänne asti ja on näyttävää kun lumi pöllyten kurvataan kotia kohti. Seuraavana aamuna sitten ollaan taas raahautumassa tuonne euroja kylvävään paikkaa (töihin?) ja istutaan esilämmitettyyn autoon. Käkkäri alas, ykkönen tupaan ja hellästi kytkintä ylös. Auto niiaa nöyrästi ja sammua supsahtaa samantien. "No mikäs sviddu siellä.." ja käyt kurkkaamassa onko joku myyrä tai naapurin kissa eksynyt vetosen alle. Mitään kun ei löytynyt ja samassa tulee mieleen että onkin levyt narskahtanut jään ja lumen ansiosta kiinni.
Nyt sitten lähdettiin tänä aamuna taas jälleen ansioon ja auto ollut koko sunnuntai-päivän paikoillaan kun iski jonkunmoinen pääkipu ihan yllätten... Jjja meinas olla aihetta käydä poskipaskaa tarjoamassa Hra. Kaakelille... Oli siis kokokansan kattava sunnuntai-rapeli.
Eli takas aiheeseen. Auto lähti liikkeelle ihan ok mutta sitten tuntui meno vähän tahmealta ja vaikealta. "Se on voiman vähyyttä" ja enemmän vauhtia että auto lähtee liikkeelle sohjossa.
Muutama kilometri tuota pientä polkua ja sitten pikitielle ja kurkkasin peiliin ja apparinpuolelta nousee pyöränkaaren täydeltä harmaata savua. No sehän oli levy mennyt taas jumiin ja vanhasta viisastuneena otin kuminuijan takapenkiltä (kyllä, tätä on tehty ennenkin) ja kopistelin vannetta ja vähän satulaakin mutta ei vaan auennut. Varovasti kitkuteltiin appivanhempien pihaan ja käytiin herättämässä appiukko että saatiin kyyti töihin.
Nyt pitäis lähteä sitten tutkimaan mitä on levylle tapahtunu kun joutu noin 4km väkisin pyörimään. Eli tarina jatkuu illemmalla.
Tai käsijarrun vaijeri jäätyy? Itsellä teki TT tuota muutamaan otteeseen talven mittaan... Halliin sulamaan vaan ja "vähän" lämmintä vettä satulaan/pohjaan, niin johan aukesi jarrut. Sitten on käsijarrun käyttö ollutkin vähän vähäisempää kovien pakkasten ajan, juurikin tuon vaijerin jäätymisen takia. Nyt kun kelit lämpeni, niin pelaa taas kuin buickki. :)
Kolmos kolffeissa takajarruissa vastaavia ominaisuuksia, levarit. Jätät auton vaihteen varaan vaan.. Kattellaan sitä kässäriä sitten kesällä. No ei vaineskaan. Itselläni alkuvuodesta käsijarru myös jumitteli mutta eräs hehkeä sunnuntai molemmat takarenkaat pois ja käsijarrumekanismin herkistelyä.. Kaverin kolffille tehtiin sama mutta pari päivää ja taas takarenkaat jumissa. Kevättä odotellessa :)
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 9.9.2009 9:08
Hep! Eli kävin tuossa appivanhempain pihalla tekemässä Suomalais-Ugrilaista kansanperinnettä, eli korjasin Passattia aurinkoisen taivaan alla. Käkkärinvaijerithan siellä oli jäätyny kiinni. Ensin kuumaa vettä ja sitten kovasti crc:tä perään ja hurautin äkkiä auton pajalle lämpöseen talliin. Olkoot siellä vuorokauden päivät ja ihmetellään sitten lisää.
On kyllä harvinaisen älyvapaasti Gyntteri suunnitellu ton Passatin käsijarruvaijeri tsydeemin. Tonnehan pääsee kaikki piip piip piiip pi piipiip välii... Ei se mitää. Pitää kehitellä jonkulainen patentti viikonloppuna tonne vaijereitten päihin.
On kyllä harvinaisen älyvapaasti Gyntteri suunnitellu ton Passatin käsijarruvaijeri tsydeemin. Tonnehan pääsee kaikki piip piip piiip pi piipiip välii... Ei se mitää. Pitää kehitellä jonkulainen patentti viikonloppuna tonne vaijereitten päihin.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Se käyttämättömyys saa aikaan enemmän ongelmia kuin sen käyttö, jos osat on kunnossa.
Juu, mut ideana tuossa että en käytä käsijarrua (kovalla)pakkasella, oli lähinnä se, että vaijerit on jäässä -> vedät käsijarrua -> jää laahaamaan. Mukava ajella toinen takalevy punasena sitten. :) Herkistellään sitä nyt lämpimillä keleillä sitten, kun tuota ongelmaa ei enää ole...
Itse ainakin voin käyttää käsijarrua säällä kuin säällä. Jos loskakelin jälkeen illalla jättää auton ruutuun käsijarrun varaan, sen saa myös liikkeelle seuraavana aamuna -20 kelillä ilman ongelmia.
Valutin koko käsijarruvaijerin läpi suht paksua rasvaa, sekä pistin haitarikumin alle nokareen vaseliinia. On toiminu jo 3v. Kyseessä siis asennuksen yhteydessä täysin uusi vaijeri.
Valutin koko käsijarruvaijerin läpi suht paksua rasvaa, sekä pistin haitarikumin alle nokareen vaseliinia. On toiminu jo 3v. Kyseessä siis asennuksen yhteydessä täysin uusi vaijeri.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Alkuperäiset vaijerit kesti jäätymättä jotain 16 vuotta jonka jälkeen epäonnistunut kokeilu motonetin tarvikeosilla jotka jäätyi jo reilu vuoden jälkeen. Nyt taas menty jotain kolmisen vuotta alkuperäisosilla ja vielä on luonnollisesti haitaritiiviste moitteeton...
Uskokaa vaan että jos se käsijarru on uutena pysynyt jäätymättä niin kyllä sen saa yhtä lailla pysymään vanhassakin autossa.
Uskokaa vaan että jos se käsijarru on uutena pysynyt jäätymättä niin kyllä sen saa yhtä lailla pysymään vanhassakin autossa.
-
- -
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.1.2010 3:19
Tuo on niin totta, että jos ei ovet jäädy niin sitten jarrut. :) Itse lähdin tässä eräs päivä pikkuveljen Fiestalla naapurista, niin johan kohta soiteltiin perään, että "lähit sitten takapyörät lukossa tästä pihasta" ... Onneksi ei käynyt niinkuin erään autokoulun pitäjän emännälle, että ei ollut huomannut ollenkaan ja VIISI kilometriä oli poraillut takapyörät lukossa talvella ja kankaillehan ne oli mennyt kun isäntä niitä ylpeänä esitteli. :D
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 9.9.2009 9:08
Mutta onneks on näissä pikku-autoissa suht helppoa jos jarru menee juntturaan. Toista se on kun suhailee ympäri Suomen kamaraa tollasella isolla autolla ja pyörä narahtaa kiinni. Muutamaan kertaan on tälle talvelle joutunut nostamaan yöllä pyörää ylös. Ensin kaivettu lumi pois vanteen sisäreunalta, sulateltu pienellä kaasutoholla jarrusatulaa ja sitten ruvettu moukaroimaan vanteen ulkoreunaa lekalla. Periaatteessa sama olisi pitäny päteä Passattiin mutta siellä kun sitten olikin se käsijarruvaijeri jumissa.
Semmosiin kässärivaijereihin missä siinä vaijeriosan päällä on muovi, ni siihen ei rasvaa saa laittaa. ja sitten niihin missä on se teräsvaijeri ihan näkyvänä, ni ATF on hyvää siihen.
Luulis sinne jonkintyyppinen "muovirasva" sopia, samaa tököttiä mitä esim. vaihdekepin juuresta löytää jos koko mekanismi sattuu olemaan muovia, myös samaa tavaraa esim. kodinkoneiden muovirattaiden välissä..
Vähä OT mutta noista käsijarrujen jumituksesta... ei ole sitten tornihuhu, eräs jantteri aikoinaan päästi tulemaan niinisalosta leiriltä Rellun kuorma-autolla (malli jokin S-150) reilun matkaa käsijarru päällä, olisko noin 20-30 km matkan päästellyt menemään. Ihme sinänsä että ylipäätään jaksoi kulkea kässäri päällä kun olivat muutenkin niin tehokkaita laitoksia :D Ei tainnu kuitenkaan rellun "edistävästä hylkypäätöksestä" saada kaveri kuntsaria...
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Mutta onneks on näissä pikku-autoissa suht helppoa jos jarru menee juntturaan. Toista se on kun suhailee ympäri Suomen kamaraa tollasella isolla autolla ja pyörä narahtaa kiinni. Muutamaan kertaan on tälle talvelle joutunut nostamaan yöllä pyörää ylös. Ensin kaivettu lumi pois vanteen sisäreunalta, sulateltu pienellä kaasutoholla jarrusatulaa ja sitten ruvettu moukaroimaan vanteen ulkoreunaa lekalla. Periaatteessa sama olisi pitäny päteä Passattiin mutta siellä kun sitten olikin se käsijarruvaijeri jumissa.
Mitä pitää olla niin hienot vehkeet :) Toista se on rumpujarrujen kanssa kun 9/10 tapauksessa jarru aukeaa kun vaan pääsee lyömään kunnolla rummun kulmaan. Vannettahan saa hakata vaikka maailman tappiin noilla rumpujarruvehkeillä. Ei mitään hyötyä...
E: Itse en ainakaan pidä näissä konsernin vehkeissä käsijarrua talvella päällä jos ei pakko ole. Näkyy ainakin tuosta T5:sesta olevan vaijerin kuori toiselta puolelta paskana, mutta ajellaan niin kauan kun pelaa lämpösillä keleillä ja vaihtaa hänet sitten...
[qutoe]Luulis sinne jonkintyyppinen "muovirasva" sopia, samaa tököttiä mitä esim. vaihdekepin juuresta löytää jos koko mekanismi sattuu olemaan muovia, myös samaa tavaraa esim. kodinkoneiden muovirattaiden välissä.[/quote]
Ei sinne mikään rasva kuulu ja kaikki petroolipohjaiset turvottavat (vaseliinit, jne), vaikka oliskin sitä "yleisrasvaa" mitä noissa joissain vekottimissa on, niin saattaa silti käydä hullusti. Jarrukumirasva ehkä tai jarruijen liukupintojen rasva saattas käydä, mut sen laittaminen sinne voi olla sit vähä hankalampaa.
Ei sinne mikään rasva kuulu ja kaikki petroolipohjaiset turvottavat (vaseliinit, jne), vaikka oliskin sitä "yleisrasvaa" mitä noissa joissain vekottimissa on, niin saattaa silti käydä hullusti. Jarrukumirasva ehkä tai jarruijen liukupintojen rasva saattas käydä, mut sen laittaminen sinne voi olla sit vähä hankalampaa.
No sehän oli levy mennyt taas jumiin ja vanhasta viisastuneena otin kuminuijan takapenkiltä (kyllä, tätä on tehty ennenkin) ja kopistelin vannetta ja vähän satulaakin mutta ei vaan auennut.
Jos on peltivanteet, uskaltaa kyllä lyödä viiden kilon rautalekalla metrin varrella ihan olan takaa, aukeaa kyllä jäätyneet jarrut (sekä rumpu- että levy-), muistaa vaan ottaa muovisen koristekapselin pois särkymästä ja lyö vanteeseen.
Näin ainakin täys- ja puoliperävaunun pyöriä pannaan pyörimään kun ovat päässeet jäätymään.
Kerran on kokeiltu talven yli lumihangessa seisoneeseen Jettaankin, oli muistaakseni vasen takapyörä jumissa. Velimies sai lyödä kun oli tunteet päässeet näihin "laatu"autoihin kuumenemaan. Yhdellä lyönnillä aukesi, oikein näki ja kuuli kun jarrukengät loksahti irti rummusta.
Ei sinne mikään rasva kuulu ja kaikki petroolipohjaiset turvottavat (vaseliinit, jne), vaikka oliskin sitä "yleisrasvaa" mitä noissa joissain vekottimissa on, niin saattaa silti käydä hullusti. Jarrukumirasva ehkä tai jarruijen liukupintojen rasva saattas käydä, mut sen laittaminen sinne voi olla sit vähä hankalampaa.
En nyt kyllä meinannu tosiaan mitään petroolipohjaista vassua...
Tarkoitin jotakuinkin tollaista tavaraa : http://www.helentec.fi/
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa