1.9 tdi 66kw AHU Huono käynnistystyvyys/ ei kulje.
Valvoja: ffp jäsenet
1.9 tdi 66kw AHU Huono käynnistystyvyys/ ei kulje.
Auto on siis -97 Seat Toledo
Eli ei lähe pakkasella ollenkaan ominavuin käyntiin, mut heti kun kone on ollu hetken johdossa, niin sahaamalla lähtee käyntiin.
Joutuu antaan pitkän hehkun et saa käyntiin.
Käy ihan nätisti ja kulkee käytännössä ihan normaalisti.
-Polttoainelinjat tutkittu/osittain uusittu
-Jako tarkistettu/hihna vaihettu
-Näkyvimmät liittimet tarkastettu
Vika tuli autoon aivan yhtäkkiä, eikä ole sen koomin poistunut
Oli kerran 4-5 tuntia lämpimässäkin, eikä vaikutusta mihinkään, joten ei johdu myöskään jäätymisestä.
Eli ei lähe pakkasella ollenkaan ominavuin käyntiin, mut heti kun kone on ollu hetken johdossa, niin sahaamalla lähtee käyntiin.
Joutuu antaan pitkän hehkun et saa käyntiin.
Käy ihan nätisti ja kulkee käytännössä ihan normaalisti.
-Polttoainelinjat tutkittu/osittain uusittu
-Jako tarkistettu/hihna vaihettu
-Näkyvimmät liittimet tarkastettu
Vika tuli autoon aivan yhtäkkiä, eikä ole sen koomin poistunut
Oli kerran 4-5 tuntia lämpimässäkin, eikä vaikutusta mihinkään, joten ei johdu myöskään jäätymisestä.
Viimeksi muokannut terppa82, 12.3.2010 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täytyy kattoo, mut tuntuu aika epätodennäköiseltä, et olis hehkut hajonnu ihan yhtäkkiä sillain, et se ei lähe enää missään olosuhteissa käyntiin normaalisti, niinkun tdi yleensä lähtee.
Kun ei se lähe helposti edes monen tunnin lämmityksen jälkeen. Aina joutuu sahaamaan ja kiusaamaan starttia.
Mut täytyy melkein vaihtaa ne kaikki niin ei tarvi niitä epäillä.
Kun ei se lähe helposti edes monen tunnin lämmityksen jälkeen. Aina joutuu sahaamaan ja kiusaamaan starttia.
Mut täytyy melkein vaihtaa ne kaikki niin ei tarvi niitä epäillä.
Oli samaa vikaa...
Octavia AGR -98 ja noin kuukausi sitten tuli vastaavanlainen vika aivan yllättäen. Pahimmilla pakkasilla sai sahata vaikka akun tyhjäksi. Vika iski myös kuumalla koneella, vaikkei olisi seissyt kuin pari minuuttia sammuksissa. Vikaa hain ensin sähköpuolelta, mutta turhaan.
Tässä tapauksessa syynä oli ilma polttoainepuolella. Uusin suodattimen, suodattimen paluuventtiilin, suuttimien ja pumpun paluuletkut ja aina vaan ilmaa kiertää putkistossa ja käyntiinlähtö oli arpapeliä. Käyntiinlähtö korjaantui viimein lisäämällä tankilta tulevaan letkuun takaisuventtiili. Lisäksi käänsin paluunlinjan suoraan tankkiin, vaihtamalla vanhemman mallin polttoainesuodattimen. En tiedä mistä vieläkin tulee satunnaisia ilmakuplia pumpulle päin, mutta nyt ne ei enää haittaa, koska ainakin suodatin pysyy aina täynnä. Samalla katosi myös eberin käynnistyspulmat ja sen mystiset sammumiset kesken käynnin. Sen liitäntä on suodattimen ja ruiskutuspumpun välissä.
Jos startti pyörittää hyvin, hehkuvalo vilahtaa, kun laittaa virrat päälle, etsisin vikaa polttoainepuolelta.
Tässä tapauksessa syynä oli ilma polttoainepuolella. Uusin suodattimen, suodattimen paluuventtiilin, suuttimien ja pumpun paluuletkut ja aina vaan ilmaa kiertää putkistossa ja käyntiinlähtö oli arpapeliä. Käyntiinlähtö korjaantui viimein lisäämällä tankilta tulevaan letkuun takaisuventtiili. Lisäksi käänsin paluunlinjan suoraan tankkiin, vaihtamalla vanhemman mallin polttoainesuodattimen. En tiedä mistä vieläkin tulee satunnaisia ilmakuplia pumpulle päin, mutta nyt ne ei enää haittaa, koska ainakin suodatin pysyy aina täynnä. Samalla katosi myös eberin käynnistyspulmat ja sen mystiset sammumiset kesken käynnin. Sen liitäntä on suodattimen ja ruiskutuspumpun välissä.
Jos startti pyörittää hyvin, hehkuvalo vilahtaa, kun laittaa virrat päälle, etsisin vikaa polttoainepuolelta.
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 13.2.2004 23:29
Mitenkäs jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Viallinen anturi antaisi tietoa että kone on koko ajan kuuma ja siksi antaa löpöä liian vähän eikä jaksa potkia kylmää konetta käyntiin.
Jos vikaa olisi hehkuissa niin sitten luulisi koneen lähtevän pytty kerrallaan potkimaan tulille eikä yhtäkkiä "laakista" pitkän sahauksen jälkeen?
Jos vikaa olisi hehkuissa niin sitten luulisi koneen lähtevän pytty kerrallaan potkimaan tulille eikä yhtäkkiä "laakista" pitkän sahauksen jälkeen?
Tosiaan..
Tuo kannattaa tarkistaa. Meillä on Audin A4:ssä hehkutusajat kans mitä sattuu. Pakkasilla hehkuvalo palaa vain pari sekuntia, eikä niillä hehkutuksilla käynnisty kunnolla. Nyt on talvi menty niin, että antaa hehkuttaa noin sekunti per miinusaste eli jos pakkasta -15, odotellaan 15 sekuntia. Aika hyvin on toiminut. =) Lämpötila-anturi antoi 17 asteen pakkasella moottorille tietona -3.
Juuh.
Kaikki konehuoneen paluuletkut uusittu ja suodattimeltakin paluupuoli poistettu ja yhdistetty paluulinja.
Laitettu vanhanmallin suodatin pelkällä tulopuolen suodatuksella.
Alkaa tuntuun siltä, et vois myydä koko paskan pilkkahintaan pois, kun ei sen kaa mee kun hermot.
Eikä tosiaan oo rahaa viedä tollasta vanhaa romua mihkään liikkeeseen, et ne pääsee sitä siellä tuntitolkulla ihmetteleen.
Kaikki konehuoneen paluuletkut uusittu ja suodattimeltakin paluupuoli poistettu ja yhdistetty paluulinja.
Laitettu vanhanmallin suodatin pelkällä tulopuolen suodatuksella.
Alkaa tuntuun siltä, et vois myydä koko paskan pilkkahintaan pois, kun ei sen kaa mee kun hermot.
Eikä tosiaan oo rahaa viedä tollasta vanhaa romua mihkään liikkeeseen, et ne pääsee sitä siellä tuntitolkulla ihmetteleen.
Mittaappas sitten se lämpöanturi jos kerta ei lähde sen kanssa käyntiin. Ilmeisesti sitä ei vielä mitattu ole. Otat sen irti, ja joltain hommaat esmes autodatasta tarvittavat ohmi lukemat eri lämpötiloilla. (Itse antaisin jos en olisi autodataa hukannut kovalevy-remontissa.) Sitten vaan lämpömittarin, yleismittarin ja sen anturin kanssa vesileikkejä leikkimään.
Autossa on ilmenny myös sellainen vika, et 4:s ja 5:s vaihteella ajettaessa kaasu pohjassa kierrokset tökkää 2400:n ja veto loppuu siihen.
Huippunopeus täten 5:lla ajettaessa 110 km/h
4:lla ajettaessa 90km/h
Aivan, kun olis kierrokset rajoitettu isoilla vaihteilla tuohon 2400:aan
Varmaan liittynee käynnistysongelmiin?
Huippunopeus täten 5:lla ajettaessa 110 km/h
4:lla ajettaessa 90km/h
Aivan, kun olis kierrokset rajoitettu isoilla vaihteilla tuohon 2400:aan
Varmaan liittynee käynnistysongelmiin?
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Pumpun ajoitus on siis vain tarkistettu/lukittu Alfamerin kirjan ohjeiden mukaisesti jakopään vaihdon yhteydessä.
Kampiakseli merkki kohdalleen ja pumpun hihnapyörä kohdistettu 16mm kohdistimella paikalleen ennen hihnan irroitusta.
Ei monen tarkistuksen jälkeen mahdolllisuutta edes yhden hampaan heittoon, mikä olis jo aika iso heitto.
Saatoinhan tietty kohdistaa sen väärästä kohtaa tai jotain.
Kampiakseli merkki kohdalleen ja pumpun hihnapyörä kohdistettu 16mm kohdistimella paikalleen ennen hihnan irroitusta.
Ei monen tarkistuksen jälkeen mahdolllisuutta edes yhden hampaan heittoon, mikä olis jo aika iso heitto.
Saatoinhan tietty kohdistaa sen väärästä kohtaa tai jotain.
Se lopullinen pumpun säätö tehdään moottorin ollessa käynnissä yli 85 asteen lämpöisenä: (Ns. perussäätö)
Testerin antamien arvojen perusteella säädetään pumpun ajoitusta pumppua kääntämällä.
Tietääkseni ainoa tapa saada pumppu just oikeaan ajoitukseen. No- kellolla osaava kaveri pääsee melko lähelle.
Testerin antamien arvojen perusteella säädetään pumpun ajoitusta pumppua kääntämällä.
Tietääkseni ainoa tapa saada pumppu just oikeaan ajoitukseen. No- kellolla osaava kaveri pääsee melko lähelle.
Eli siellä on 2 pientä pistoketta siinä ratista vasemmalle olevan peitekannen alla.
Siihen löytyy semmoinen haarajohto, jolla saa normi testerin kiinni.
Pumpun ajoitus pitäisi aina tarkastaa testerillä, kun on tehty hammashihnaan liittyviä töitä.
Hihnat venyvät ajan myötä, siksi siellä on automaattikiristin. Ja huolto-ohjelmaan kuuluu hihnan kireyden ja kunnon tarkastus.
Siihen löytyy semmoinen haarajohto, jolla saa normi testerin kiinni.
Pumpun ajoitus pitäisi aina tarkastaa testerillä, kun on tehty hammashihnaan liittyviä töitä.
Hihnat venyvät ajan myötä, siksi siellä on automaattikiristin. Ja huolto-ohjelmaan kuuluu hihnan kireyden ja kunnon tarkastus.
Laitetaanpa tähän samaan aiheeseen kun täälläpäin on myös heikkoa käynnistystä golf3 AHU koneella. Jollei ole lämmityksessä auto niin ei lähde sahaamallakaan käyntiin. Tuli semmonen huomattua että jakopumpun liittimelle menevä keltainen piuha oli katkastu poikki. Tällöin hehkutusaika tai ainakin hehkun valo paloi lyhyen ajan niinkuin pika hehkullisissa. Tuli laitettua keltainen piuha takaisin kiinni niin nyt hehkun valo palaa pitkään. Onko tuolla keltaisella piuhalla mitään muuta merkitystä kuin että pidentää tai lyhentää hehkutus aikaa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa