Porakoneen akkujen kennotus
Valvoja: ffp jäsenet
Porakoneen akkujen kennotus
Nyt on sitten kaksi kolmesta akusta totaallisen kuollut tuosta Makitasta. Uudet akut on aika hinnoissa, ja itse koneet (porakone ja iskevä ruuvinväännin) on hyvässä kunnossa, niin tuli mieleen tuo kennotus. Ja tietysti tee-se-itse periaatteella :). Onko kellään kokemusta tuosta kennotuksesta? Huomioita, vinkkejä? Eihän tuo ainakaan periaatteessa pitäisi olla kummoinen homma, kun näyttää noissa kennoissa olevan nuo juotoskorvakkeetkin valmiina hitsattuna paikalleen...
-
- -
Viimeksi olen kennottanut työkaverin Fein 9.6V akkukoneen akut.
Kannattaa ostaa hyvänmerkkiset kennot esim. Sanyo. Tuo Fein oli melko helppo kennotettava, kun kennojen peltilipareet katkoi sopivan mittaiseksi. Juottamiseen on hyvä olla tehokas kolvi, mutta kennoja on varottava kuumentamasta.
Akkupakettia kannattaa varoa oikosulkemasta samoin pois heitettävä kennosto kannattaa suojata niin ettei se ala kuumeta esim. jossain paristokeräysämpärissä.
Kannattaa ostaa hyvänmerkkiset kennot esim. Sanyo. Tuo Fein oli melko helppo kennotettava, kun kennojen peltilipareet katkoi sopivan mittaiseksi. Juottamiseen on hyvä olla tehokas kolvi, mutta kennoja on varottava kuumentamasta.
Akkupakettia kannattaa varoa oikosulkemasta samoin pois heitettävä kennosto kannattaa suojata niin ettei se ala kuumeta esim. jossain paristokeräysämpärissä.
-
- -
Yks juttu tuli mieleen jota on tullut tehtyä noille NiCd-akuille joita ns älykäs laturi ei suostu lataamaan. Tilanne akussa siis että yksi kenno menee oikosulkuun: Otetaan sopivajännitteinen (labra)poweri joka jaksaa lykätä noin 5A virtaa tai pienehkö lyijyakku, annetaan työkaluakulle lyhyt shokkihoio powerilla siten, että apupoweri kytketään akkuun kuin latausta varten hetkeksi, muutama sekunti. Näin saa oikosulun poltettua ja tyhmän älykäs laturi suostuu taas lataamaan. Tämä tehtävä nopeasti ja varovasti ja omalla vastuulla...
Saahan Hiltiin tarvikeakkuja, mitä mahtavat maksaa verrattuna alkuperäisiin?
Saahan Hiltiin tarvikeakkuja, mitä mahtavat maksaa verrattuna alkuperäisiin?
Mulla ja kahdessa kolmesta Makitan akusta oli yksi kenno mennyt sököksi.
Otin toisesta akusta toimivan kennon ja kolvasin toiseen akkuun huonon kennon tilalle.
Nyt on kaksi toimivaa akkua ja yksi varaosa-akku.
Aikani tutkittuani totesin, että sama vika täällä. No nyt on kahdesta kuolleesta akusta rakennettu yksi toimiva. Erityiskiitos Lehtilälle hyvästä vinkistä. :)
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”