Voiko saada sakot jos antaa toisella autoilijalle tilaa
Valvoja: ffp jäsenet
Voiko saada sakot jos antaa toisella autoilijalle tilaa
Eli voiko olla totta kun toisella autoilijalle antaa tilaa (eli siirtyy toiselle kaistalle) kun hän tulee rampista moottoritielle?
EDIT: Eli voiko saada moisesta sakot jos näin tekee ja poliisi-setä näkee?
EDIT: Eli voiko saada moisesta sakot jos näin tekee ja poliisi-setä näkee?
Viimeksi muokannut JyKKemus, 13.1.2010 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuskin sakkoa tulee, jos et takana olevia häiritse, mutta periaatteessa noin se taitaa olla eli ns. tumainen konstaapeli voi laittaa valot vilkkumaan. Ei saisi vaihtaa kaistaa antaakseen toiselle turvallisemman/helpomman tien tulla motarille, vaan pitäisi jurnuttaa omalla kaistalla tasaisella nopeudella ja ottaa se rekka syliin. Itse ainakin vaihdan kaistaa, jos se ei ketään häiritse vasemalla kaistalla/takaa tulevia, niin onpahan vähemmän mietittävää et tuleeko se tumpelo sieltä kylkeen vai ei.
Kuka vitun nuija nyt vaihtaa edes kaistaa!! Ei ole ihme että sekoillaan turhilla kaistanvaihdoilla.Rampin idea on sovittaa nopeus muuhun liikenteeseen,tosin suomessa
kun ollaan perseaukisia rampit ovat lyhyitä.Ei ole varaa tehdä riittävän pitkiä.Pysy perkele omalla kaistalla ja jos haluat olla ystävällinen niin voit sitten itse sovittaa nopeutesi tulijaan mutta monesti sillä saa toisenkin epävarmaksi että meneekö vai ei.Tai jos haluat olla tositosi ystävällinen niin pysy kotona.Kiitos.
Tästä muuten saadaan taas hyvä väittelytuokio.Voi helvetti sä olitkin Turusta.Ymmärrän.
kun ollaan perseaukisia rampit ovat lyhyitä.Ei ole varaa tehdä riittävän pitkiä.Pysy perkele omalla kaistalla ja jos haluat olla ystävällinen niin voit sitten itse sovittaa nopeutesi tulijaan mutta monesti sillä saa toisenkin epävarmaksi että meneekö vai ei.Tai jos haluat olla tositosi ystävällinen niin pysy kotona.Kiitos.
Tästä muuten saadaan taas hyvä väittelytuokio.Voi helvetti sä olitkin Turusta.Ymmärrän.
Viimeksi muokannut rane_69, 13.1.2010 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jooh, vastahan tästä tapeltiin vähän aikaa sitten.
Jos sitä kaistaa ei osaa vaihtaa turvallisesti niin parempi vaan ajaa suoraan. Mutta itse ainakin vaihdan kaistaa jos tilanne sitä vaatii/voin helpottaa sieltä rampilta tulijan elämää.
Mitenkäs muuten, onko kukaan koskaan saanut sakkoa tuosta? Tai edes kuullut kenenkään saaneen? Minä en ole saanut, enkä ole kuullutkaan kenenkään saaneen. Sitä laitonta tilan antamista kuitenkin tehdään paljonkin tuolla liikenteessä, joten voisin veikata että ei niitä poliisejakaan kiinnosta paskan vertaa tuosta alkaa sakottamaan.
Jos sitä kaistaa ei osaa vaihtaa turvallisesti niin parempi vaan ajaa suoraan. Mutta itse ainakin vaihdan kaistaa jos tilanne sitä vaatii/voin helpottaa sieltä rampilta tulijan elämää.
Mitenkäs muuten, onko kukaan koskaan saanut sakkoa tuosta? Tai edes kuullut kenenkään saaneen? Minä en ole saanut, enkä ole kuullutkaan kenenkään saaneen. Sitä laitonta tilan antamista kuitenkin tehdään paljonkin tuolla liikenteessä, joten voisin veikata että ei niitä poliisejakaan kiinnosta paskan vertaa tuosta alkaa sakottamaan.
Perkele, Turustahan minä. Kaistallapoukkoilijat ry:n perustajajäsenenä koen tarpeena omia kaikki kaistat. Nää on mun. Sekä vasen että oikea. Varsinkin vasen, jos ajan joskus kännipäissään hiljaa. Mutta joskus myös ohittaen oikealta. Mutta kun sentään poliisinkin mukaan käytän aina sellaista tilannenopeutta, että ei tarvitse miettiä onko joku siinä ohituskaitalla vierellä, silloinhan kaikki menee oikein. Kylkeen vaan. hymiö.
-
- -
- Viestit: 211
- Liittynyt: 14.9.2005 14:23
Jos nyt ajatellaan järjellä, että kantavuuskuormassa oleva rekka laskeutuu rampilta ja se ei ihan heti kyllä hiljene kun alkaa vauhtiin päästä niin näkisin järkeväksi vaihtaa sitä kaistaa ja antaa sitä tietä. Tietäähän sen kumpi siinä nöyrtyy aikasemmin jos se kylkeen tulee. eihän sitä painoeroa olekkaan kuin se 58-59t
Itsellä on kyllä tapana antaa tietä jos joku raukka parka ei saa sitä kotteroaan kiihtymään rampin matkalla siihen 80/100:n nopeuteen (Itsellä tuo on onnistunut kyllä jokaisella autolla, jopa litraisella Pololla). Luultavasti se nopeus ei rampilta motarille siirtymisen jälkeenkään päätä huimaa vaan ohi on mentävä joka tapauksessa.
Tottakai vilkuilen peiliin, että onko takaa tulossa nopeampia itseni ohi. Tämä tilanne ei mielestäni eroa mitenkään motarilla ohittamisesta.
Tottakai vilkuilen peiliin, että onko takaa tulossa nopeampia itseni ohi. Tämä tilanne ei mielestäni eroa mitenkään motarilla ohittamisesta.
rane_69: en tiedä onko mulla asiat yhtään paremmin kun on syntymäkaupunki ja on ajautunut tampereelle...;P
Mut siis tosiaan tosikoille, esim. kun Mansesta päivittäin ajaa Hkiinpäin niin siinä Ikean remontin kohdalla on lyhennetty about 30m siirmäpätkä ramppilla ohitustieltä tuleville ja ylämäessä.
Kyllä ihmettelen ihmisiä, joille on liikaa väistää tyhjälle vasemmalle kaistalle antaakseen tietä ja mahdollisuuden rauhallisempaan ja turvallisempaan motarille siirtymiseen. Useamman kerran viikossa näkee jonkun enemmän tai vähemmän läheltä piti tilanteen, kun lain mukaan oikein ajetaan omaa vauhtia siirtyvään jonoon (missä yleensä ekana rekka, joka on jo tullut motarille ja perässä letka autoja puskuri puskurissa). Jonolla kiire eikä mitään tilaa muutella nopeuksiaan.
Mut siis tosiaan tosikoille, esim. kun Mansesta päivittäin ajaa Hkiinpäin niin siinä Ikean remontin kohdalla on lyhennetty about 30m siirmäpätkä ramppilla ohitustieltä tuleville ja ylämäessä.
Kyllä ihmettelen ihmisiä, joille on liikaa väistää tyhjälle vasemmalle kaistalle antaakseen tietä ja mahdollisuuden rauhallisempaan ja turvallisempaan motarille siirtymiseen. Useamman kerran viikossa näkee jonkun enemmän tai vähemmän läheltä piti tilanteen, kun lain mukaan oikein ajetaan omaa vauhtia siirtyvään jonoon (missä yleensä ekana rekka, joka on jo tullut motarille ja perässä letka autoja puskuri puskurissa). Jonolla kiire eikä mitään tilaa muutella nopeuksiaan.
Kiihdytetään se auto siihen motarinopeuteen, ehkä vähän ylikin. Niin pystyy kyllä aika hyvin tajuamaan että pääseekö sillä autolla turvallisesti siihen väliin. Itseäni hieman huvittaa kun ajan motarilla ja porukkaa tulee motarille niin jäädään nysvää siihen liittymiskaistalle, vaikka ihan selvästi näkevät että annan tietä.
Juuri tätä. Kun ei osata liittyä eikä edes ajaa moottoritiellä, niin saadaan aamuin illoin moottoritiet tukkoon molemmilta kaistoilta.
Turun moottoritie Espoossa etenkin. Espoon keskuksen jälkeen pitää pysähtyä ohituskaistallakin, illalla sitten Kilo/Kehä II. Poukkoillaan ja ihmetellään ja kaikki kaistat jumissa.
Jos ihmiset keskittyisi vaan omaan suoritukseen eikä jarruttelemaan ja väistelemään, niin kaikki olisi paljon aikaisemmin perillä.
Turun moottoritie Espoossa etenkin. Espoon keskuksen jälkeen pitää pysähtyä ohituskaistallakin, illalla sitten Kilo/Kehä II. Poukkoillaan ja ihmetellään ja kaikki kaistat jumissa.
Jos ihmiset keskittyisi vaan omaan suoritukseen eikä jarruttelemaan ja väistelemään, niin kaikki olisi paljon aikaisemmin perillä.
Mäkin annan tietä mikäli vasemmalla kaistalla on riittävästi tilaa, paitsi silloin kun liikenteessä ei ole ketään muita kun minä ja rampilta tulija.
Näissä tapauksissa ei voi kun ihmetellä että mikä vittu siinä on ettei edes yhtä autoa osata väistää kun rampilta tullaan, ottaa hermoon ja helvetisti.
Rekat sitten erikseen kun kyseessä kuitenkin eri tilanne.
Mikäli sinne vasemmalle väistetään, nopeus sovitetaan kyseisen kaistan nopeuden mukaan eikä jäädä tukoksi siihen seuraavan 10km ajaksi.
Näissä tapauksissa ei voi kun ihmetellä että mikä vittu siinä on ettei edes yhtä autoa osata väistää kun rampilta tullaan, ottaa hermoon ja helvetisti.
Rekat sitten erikseen kun kyseessä kuitenkin eri tilanne.
Mikäli sinne vasemmalle väistetään, nopeus sovitetaan kyseisen kaistan nopeuden mukaan eikä jäädä tukoksi siihen seuraavan 10km ajaksi.
Minusta ongelma ei ole se vasemmalle kaistalle väistäminen vaan se, että osa autoilijoista on alkanut pitää sitä VELVOLLISUUTENA. Parhaillaan sieltä rampilta tullaan surutta eteen, kun pidetään automaationa että motarilla ajava kyllä väistää. Tästä ne vaaratilanteet syntyvät.
Itsekin pyrin väistämään tarpeen vaatiessa vasemmalla kaistalle. Muutenkin vasemmalla kaistalla ajavien pitäs enemmän vilkuilla niitä peilejä. Vituttaahan se, kun vasemman kaistan tukkii se perusperheellinen setä sillä V70 Volvolla...
Itsekin pyrin väistämään tarpeen vaatiessa vasemmalla kaistalle. Muutenkin vasemmalla kaistalla ajavien pitäs enemmän vilkuilla niitä peilejä. Vituttaahan se, kun vasemman kaistan tukkii se perusperheellinen setä sillä V70 Volvolla...
Turun moottoritie Espoossa etenkin. Espoon keskuksen jälkeen pitää pysähtyä ohituskaistallakin, illalla sitten Kilo/Kehä II. Poukkoillaan ja ihmetellään ja kaikki kaistat jumissa.
No se nyt on ihan sama miten tuolla kohtaa ajetaan niin se liikenne on jumissa kuitenkin. Siellä nyt vaan on liikaa ajoneuvoja samaan aikaan. Se sivusta tuleva liikenne jumittaa väistämättä sen Turun motarin liikennettä. Ihan turha unelmoidakkaan että siinä voisi olla kaista joka ei jumi.
Ja ei siellä ruuhka-aikaan ole mitään "ohituskaistaa". Periaatteessa sen vasemmankaistan käytön voisi kieltää ruuhka-aikana... Vai miksi esimerkiksi juuri sinun kuuluisi saada ajaa "ohituskaistaa" niiden satojen muiden ohitse, jotka ovat samalla tavalla kuin sinä menossa töihin? Pysy vaan itsekin siellä oikealla kaistalla niin se vasemman ruuhka hellittää.
No se nyt on ihan sama miten tuolla kohtaa ajetaan niin se liikenne on jumissa kuitenkin. Siellä nyt vaan on liikaa ajoneuvoja samaan aikaan. Se sivusta tuleva liikenne jumittaa väistämättä sen Turun motarin liikennettä. Ihan turha unelmoidakkaan että siinä voisi olla kaista joka ei jumi.
Kaikki kohdat väärin paitsi viimeinen. Autoja ei ole liikaa koska Helsinkiinpäin mentäessä jo ennen Kehä II liittymää mennään taas 80-100:aa. Sivusta tulevan liikenteen ei tulisi vaikuttaa ohituskaistaan, koska sivusta ei sille kaistalle ole tulossa ketään. Oikein meni kyllä se että on ihan turha uneksia että suomessa opittaisiin ajamaan moottoriteillä. Täälläkin enemmän kuin puolet on antamassa tietä liittyjille vaikka se on sakon arvoinen uroteko ja sen hyöty täysin 0. Sitten valitetaan että ihmiset tulee eteen liityntäkaistalta tai ettei osata kiihdyttää liikennevirran nopeuteen, NO MIKSIKÖHÄN!
Kyllä Niitä siellä vaan liikaa on. Kun 3 kaistaa täynnä autoja muuttuu kahdeksi, niin silloin se liikenne väistämättä jumii vaikka siellä ajettaisiin kuinka ja ottaa hetken ennen, kun se liikennevirta siitä "notkistuu". Jos sitä joustoa ei siinä oikealla kaistalla tapahtuisi niin ei esim. sieltä Espoon keskuksen rampilta pääsisi kukaan sinne motarille. OIkealla kaistalla ajavat joutuvat väistämättä hiljentämään, joka aiheuttaa sen että osa vaihtaa sinne vasemmalle koska kuvittelevat sen vetävän paremmin vaan tukkoon se menee sekin. Eikä se tarkoita sitä että sinne vasemmalle vaihdetaan siinä rampin kohdalla, vaan myös aiemmin. Jokaisella kun on samanlainen oikeus käyttää sitä "ohituskaistaa" ja siksi sekin jumii.
Kertokaas nyt mulle kuinka te yhdistätte 3 kaistaa kahdeksi niin että se liikenne ei jumi?
Tässä nyt lasketaan se ramppi sieltä Espoon keskuksesta kaistaksi ja sieltäkin niitä autoja tulee jatkuvalla syötöllä ja niitä on jonoksi asti pitkän matkaa siellä. Väistämisvelvollisuuutta noudattaen sieltä ei pääse kukaan ruuhka aikaan tulemaan. Ja sitä varten on ns. vetoketjusysteemi. Joka väistämättä aiheuttaa sen että vasenkaista jumii, koska siellä motarilla ei ruuhka-aikana ole välejä minne mennä, vaan niitä joudutaan tekemään.
Ei tuossa ruuhkassa ole kyse siitä että sieltä ei osata kiihdyttää liikennevirran mukaan. Se on yksinkertaisesti mahdotonta sieltä rampilta ruuhka-aikaan.
Kertokaas nyt mulle kuinka te yhdistätte 3 kaistaa kahdeksi niin että se liikenne ei jumi?
Tässä nyt lasketaan se ramppi sieltä Espoon keskuksesta kaistaksi ja sieltäkin niitä autoja tulee jatkuvalla syötöllä ja niitä on jonoksi asti pitkän matkaa siellä. Väistämisvelvollisuuutta noudattaen sieltä ei pääse kukaan ruuhka aikaan tulemaan. Ja sitä varten on ns. vetoketjusysteemi. Joka väistämättä aiheuttaa sen että vasenkaista jumii, koska siellä motarilla ei ruuhka-aikana ole välejä minne mennä, vaan niitä joudutaan tekemään.
Ei tuossa ruuhkassa ole kyse siitä että sieltä ei osata kiihdyttää liikennevirran mukaan. Se on yksinkertaisesti mahdotonta sieltä rampilta ruuhka-aikaan.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Itte en normaalisti vaihda kaistaa muuta kuin siinä tilanteessa kun ramppia tuleva kaistapää meinaa tulla kylkeen.
Tuosta kaistan vaihdosta on tullut suomessa jonkinsortin tapa ja se aiheuttaa sen, että rampilta tulevat runnovat ittensä tielle jo melken katsomatta tuleeko kukaan sitä oikeaa kaistaa, kun luottavat siihen että etuajo-oikeutettu poukkoilee pois alta.
Joskus soi torvet takana kun en antanu tilaa.
Tuosta kaistan vaihdosta on tullut suomessa jonkinsortin tapa ja se aiheuttaa sen, että rampilta tulevat runnovat ittensä tielle jo melken katsomatta tuleeko kukaan sitä oikeaa kaistaa, kun luottavat siihen että etuajo-oikeutettu poukkoilee pois alta.
Joskus soi torvet takana kun en antanu tilaa.
itse kyselet ja vastailet samaa tahtia. Jos homma menisi niinkuin pitäisi niin kiihdyttäjät kiihdyttää liikennevirtaan ja virrassa ajavat pitäisi sellaiset välit että autot pääsee sujuvasti liittymään. Se on vetoketju, en ole kyllä nähnyt käytännössä:) Ohituskaistalla etenee ne, jotka menevät nopeammin ja liittyvät toisille teille vasta jossain kauempana. Ja juuri ne jotka "nyt sattuu vaihtamaan kaistaa" aiheuttaa sen vasemman puoleisimman kaistan puuroutumisen ja sen takia monen sadan metrin päässä vielä jarrutellaan.
Joo, mutta tuo nyt tarkoittaa sitä että se oikealta kaistalta sinne vasemmalle vaihtaminen on kiellettyä jo kilometrejä ennen sitä ramppia. Nimittäin se vasen kaista ruuhkautuu muuten siellä. Kun oikea kaista alkaa ruuhkautumaan, vaihtaa porukka sinne vasemmalle. Se on ihan sama onko se ruuhkan perä siinä rampin kohdalla vai paljon ennen sitä. Millä määrittelet missä sinne vasemmalle vielä saa tulla?
Niin, turvavälihän kuuluu pitää, ja siihen väliin sieltä rampilta mahtuu tulemaan. Mutta! Kun siihen väliin joku on tullut niin ei se enää ole turvaväli, vaan joudut hidastamaan jotta et olisi sen takapuskurissa kiinni ja taas se liikenne siellä takana alkaa jumimaan. Ja siellä kaukana takana taas vaihdetaan vasemmalle ja sekin kaistaa alkaa jumimaan.
Jos homma menisi niinkuin pitäisi niin kiihdyttäjät kiihdyttää liikennevirtaan ja virrassa ajavat pitäisi sellaiset välit että autot pääsee sujuvasti liittymään
Niin, turvavälihän kuuluu pitää, ja siihen väliin sieltä rampilta mahtuu tulemaan. Mutta! Kun siihen väliin joku on tullut niin ei se enää ole turvaväli, vaan joudut hidastamaan jotta et olisi sen takapuskurissa kiinni ja taas se liikenne siellä takana alkaa jumimaan. Ja siellä kaukana takana taas vaihdetaan vasemmalle ja sekin kaistaa alkaa jumimaan.
En minä määrittele mitään, en ole sellaisessa asemassa eikä ole mitään natsoja. Asiasta voi keskustella poliisin kanssa jos tulee joskus ajankohtaiseksi. Tokko kuitenkaan koskaan tulee, suomi on vielä lähempänä hevoskärryjä kun sujuvaa ja huomioivaa liikennekulttuuria. Täysin akateemista autofoorumilätinää
Eikö se juuri ole sujuvaa ja huomioon ottavaa, että päästetään ruuhka-aikana sieltä rampilta tulevia mukaan letkaan? Ja jos se sinne turvaväliin änkeää, niin sittenhän pitää hiukan hidastaa, että syntyy taas uudet turvavälit. Ja se sitten lopulta sen liikenteen pysäyttää.
Eikä se tuon kummallisemmin toimi missään muuallakaan maailmassa. Kyllä ne kaikki kaistat täyteen tulee kun riittävästi on autoja, eikä niiden kaistojen välisessä nopeudessa paljon eroa siinä tilanteessa ole.
Eikä se tuon kummallisemmin toimi missään muuallakaan maailmassa. Kyllä ne kaikki kaistat täyteen tulee kun riittävästi on autoja, eikä niiden kaistojen välisessä nopeudessa paljon eroa siinä tilanteessa ole.
Jos kaikki tielläliikkujat suostuisivat ymmärtämään sen, että voi joustaa tarpeen mukaan tilanteesta riippumatta, eikä pidä jääräpäisesti oikeuksistaan kiinni tai oleta toisten luopuvan oikeuksistaan, niin tuolla olisi kaikille huomattavasti turvallisempi ja mukavampi ympäristö liikkua. Utopiaahan tämä tietysti on.
Henkilökohtaisesti itse katson tarkkaan rampista tulevan näkevän minut autoineni, koska jostain syystä useimmat tuijottavat vain siihen sivupeiliin eivätkä käännä päätään sivulle.
Kerran jouduin tekemään rajun väistöliikkeen motarilla kun eräs teidemme ritari ei nähnyt meikäläistä pikkuisine autoineni (Caravelle). Kaveri katsoi selvästi sivupeiliin, mutta unohti tarkistaa viereisen kaistan.
Annoin kaverin kyllä ymmärtää tehneensä virheen pienen torvisoiton kera. Ilmekään ei tällä ritariässällä värähtänyt kun painoin torvea.
Kerran jouduin tekemään rajun väistöliikkeen motarilla kun eräs teidemme ritari ei nähnyt meikäläistä pikkuisine autoineni (Caravelle). Kaveri katsoi selvästi sivupeiliin, mutta unohti tarkistaa viereisen kaistan.
Annoin kaverin kyllä ymmärtää tehneensä virheen pienen torvisoiton kera. Ilmekään ei tällä ritariässällä värähtänyt kun painoin torvea.
Eikö se juuri ole sujuvaa ja huomioon ottavaa, että päästetään ruuhka-aikana sieltä rampilta tulevia mukaan letkaan? Ja jos se sinne turvaväliin änkeää, niin sittenhän pitää hiukan hidastaa, että syntyy taas uudet turvavälit. Ja se sitten lopulta sen liikenteen pysäyttää.
Eikä se tuon kummallisemmin toimi missään muuallakaan maailmassa. Kyllä ne kaikki kaistat täyteen tulee kun riittävästi on autoja, eikä niiden kaistojen välisessä nopeudessa paljon eroa siinä tilanteessa ole.
No näin juuri. hmk:n mielestä asian vaan pitäisi ilmeisesti mennä niin, että vain sen oikeanpuoleisen kaistan tulisi ruuhkautua ja sen "ohituskaistan" pitäisi vetää normaalivauhtia, jotta ne kiireiset työmatkalaiset, hän itse mukaan lukien, saisivat rauhassa pörpötellä töihin... En sitten tiedä ketä ne oikeapuoleisen kaistan autoilijat ovat.
Jokainen joka ajatuksella katsoo noita kahta Turun motarin solmukohtaa (espoon keskus ja Kilo/Nihtisilta/Kehä 2), ymmärtää kyllä, että ihan oikeasti vaikka siinä autoiltaisiin millä tavalla, niin sitä ruuhkaa syntyy siihen väkisinkin. Eikä kyse ole siitä, että sieltä rampilta ei osattaisi tulla oikealla nopeudella sinne motarille. Siellä rampilla kun on kymmeniä, jopa satoja autoja jonossa tulossa sinne motarille. Ja samaan aikaan Turun suunnasta (Iltapäivällä Helsingin suunnasta) tulee kahden kaistan täydeltä autoja jatkuvalla syötöllä.
Juu ja sitten vielä yksi ongelma tulee siellä turuntieltä kehä 1:lle liityttäessä kun ihmiset ei voi mennä sinne oikeanpuoleisimmalle kaistalle ajoissa vaan kaistaa vaihdetaan vasta viimetipassa. Ei ehkä tällä hetkellä niin paha ongelma mutta silloin kun sillä oikeanpuoleisimmalla kaistalla sai ajaa vain 80 ja muilla 100 km/h niin jo vain.
Minun eteen on ainakin ihan turha yrittää enää kahtasataa metriä ennen liikenteenjakajaa, koska olen 100% varma siitä että jokainen tuolla aamuliikenteessä tietää tasan tarkkaan minne on menossa. Etuilu tuntuu vaan tuolla liikenteessä olevan joillekin yksinoikeus, mutta koittakaapa samaa joskus vaikka baarijonossa.
Minun eteen on ainakin ihan turha yrittää enää kahtasataa metriä ennen liikenteenjakajaa, koska olen 100% varma siitä että jokainen tuolla aamuliikenteessä tietää tasan tarkkaan minne on menossa. Etuilu tuntuu vaan tuolla liikenteessä olevan joillekin yksinoikeus, mutta koittakaapa samaa joskus vaikka baarijonossa.
Pitkään on tätä samaa vääntöä täältä tullut luettua! Mutta nyt on kyllä jo pakko tuoda vähän omaakin näkemystä peliin.
Ruuhka on ymmärrettävää ja monesti tuolloin annankin vähän tilaa liittymästä tuleville. Vähän kun siinä hidastaa ja jättää väliä edellä ajavaan, niin kyllä siihen sen verran tilaa aina saadaan.
Mutta sitten tähän väistelyyn. Myönnän kyllä joskus itsekin antaneeni kaistaa vaihtamalla tilaa liittyville. Mutta, mutta...
Menen töihin noin puoli kahdeksaan ja ajelen tuolloin länäriä Helsinkiin päin. Poistun Suomenojan rampista.
Tuohon aikaan ei yleensä ole vielä varsinaista ruuhkaa. Mutta oikea kaista on jo varsin jonoutunut ja tuntuvat ajelevan sen "heikoimmanlenkin" nopeutta. Vasen kaista on kuitenkin suurimmaksi osaksi tyhjä.
Liian usein käy sitten niin, että ajellessani tuota vasempaa, edessäni tyhjää kaistaa, tulee eteen espoonlahden liittymä ja siinä kohdalla sitten joku teidenritari antaa tilaa liittyjille ja ampuu suoraan eteen. Jarrua! Siinä sitten mennään rinta rinnan oikea- ja vasenkaista.
No, en varmaan kuitenkaan olisi halunnut ajaa omaa nopeuttani sinne muutaman sadan metrin päässä ajavan rekan edessä olevaan väliin. Mikäs siinä sitten muu auttaa, kuin vilkku oikeaan ja toivoa, että nämä juuri motarille "päästetyt" antaisivat tilaa myös minulle. Tulokset vaihtelevat... Molemmat kaistat ovat tästä eteenpäin tukossa. Paitsi sille eteeni tunkeneelle, jonka edessä ammottaa vapaata tietä niin pitkälle kuin vaan näkee.
Jos taas on niin, että ajan sitä oikeaa kaistaa ja vieläpä ihan rajoitusten mukaan, ehkä jopa yksin, niin eteen tai kylkeenhän sieltä rampista on ammuttava, Eihän siihen takanani olevaan satojen metrien väliin ole mitään jännitystä tulla.
Kylläpäs helpotti!
Ruuhka on ymmärrettävää ja monesti tuolloin annankin vähän tilaa liittymästä tuleville. Vähän kun siinä hidastaa ja jättää väliä edellä ajavaan, niin kyllä siihen sen verran tilaa aina saadaan.
Mutta sitten tähän väistelyyn. Myönnän kyllä joskus itsekin antaneeni kaistaa vaihtamalla tilaa liittyville. Mutta, mutta...
Menen töihin noin puoli kahdeksaan ja ajelen tuolloin länäriä Helsinkiin päin. Poistun Suomenojan rampista.
Tuohon aikaan ei yleensä ole vielä varsinaista ruuhkaa. Mutta oikea kaista on jo varsin jonoutunut ja tuntuvat ajelevan sen "heikoimmanlenkin" nopeutta. Vasen kaista on kuitenkin suurimmaksi osaksi tyhjä.
Liian usein käy sitten niin, että ajellessani tuota vasempaa, edessäni tyhjää kaistaa, tulee eteen espoonlahden liittymä ja siinä kohdalla sitten joku teidenritari antaa tilaa liittyjille ja ampuu suoraan eteen. Jarrua! Siinä sitten mennään rinta rinnan oikea- ja vasenkaista.
No, en varmaan kuitenkaan olisi halunnut ajaa omaa nopeuttani sinne muutaman sadan metrin päässä ajavan rekan edessä olevaan väliin. Mikäs siinä sitten muu auttaa, kuin vilkku oikeaan ja toivoa, että nämä juuri motarille "päästetyt" antaisivat tilaa myös minulle. Tulokset vaihtelevat... Molemmat kaistat ovat tästä eteenpäin tukossa. Paitsi sille eteeni tunkeneelle, jonka edessä ammottaa vapaata tietä niin pitkälle kuin vaan näkee.
Jos taas on niin, että ajan sitä oikeaa kaistaa ja vieläpä ihan rajoitusten mukaan, ehkä jopa yksin, niin eteen tai kylkeenhän sieltä rampista on ammuttava, Eihän siihen takanani olevaan satojen metrien väliin ole mitään jännitystä tulla.
Kylläpäs helpotti!
Tokko kuitenkaan koskaan tulee, suomi on vielä lähempänä hevoskärryjä kun sujuvaa ja huomioivaa liikennekulttuuria.
Todellakin ja vielä monellakin muullakin tavalla. Parhaimpiin kuuluu ihmisten perusteet miksi nelikaistaisella tiellä eivät pysähdy jalankulkijoiden vuoksi, koska he "suojaavat" jalankulkijaa jos vasenta kaistaa tuleva ei pysähdykään :D
Kyllä mä ainakin annan tilaa jos nään että herra tuulipuku ei saa avensistaan kiihtymään rampin lopun tullessa vastaan, turvallisempaa se on kaikille siinä vaiheessa, kuin se kun avensis yrittää päästä rampin päästä pysähdyksistä liikenteen joukkoon. Saa sitä omaa kaaliakin käyttää, jos semmoseen kykenee.
juttuhan on niin, että suomessa ei ole edes mitään ruuhkia.
Tämä on täysin totta, edes pienessä perä-junttila Karkkilassa (alle 10t asukasta) Ei meinaa sivuteiltä päästä "pää kadulle" Kun pääkatua ajavat huomaavat, että sivutieltä on joku tulossa, niin hanaa vaan "vittu mun eteen et varmana tuu" "Mun paikka menee jne" joku jo mainitsi tuolla aikaisemmin etuilun? ei liikenteessä mitään numeroitua paikkoja ole. Et ole sen aikaisemmin tai myöhemmin himassa jos se sierra ajaa sun edessä eikä takana.
Jokainen täältä persereikä suomesta pitäisi määrätä ajamaan oikeaan suur-kaupunkiin oikeaan RUUHKAAN! saisi käsitystä miten tulisi ajaa. Itse olen ihaillut esim Lontoossa lomaillessani liikenteen sujuvuutta sivuteiltä päästetään väleihin jne.. ja jos ei päästettäisi, niin luultavasti joutuisi odottamaan jokusen tunnin =)
Jos alkaa tuntumaan, että liikenteessä on kaikki Kusipäät ja runkkarit, niin suosittelen katsomaan peiliin.
Anteeksi Osittainen OT
suomi on vielä lähempänä hevoskärryjä kun sujuvaa ja huomioivaa liikennekulttuuria.
Tämä on täysin totta, edes pienessä perä-junttila Karkkilassa (alle 10t asukasta) Ei meinaa sivuteiltä päästä "pää kadulle" Kun pääkatua ajavat huomaavat, että sivutieltä on joku tulossa, niin hanaa vaan "vittu mun eteen et varmana tuu" "Mun paikka menee jne" joku jo mainitsi tuolla aikaisemmin etuilun? ei liikenteessä mitään numeroitua paikkoja ole. Et ole sen aikaisemmin tai myöhemmin himassa jos se sierra ajaa sun edessä eikä takana.
Jokainen täältä persereikä suomesta pitäisi määrätä ajamaan oikeaan suur-kaupunkiin oikeaan RUUHKAAN! saisi käsitystä miten tulisi ajaa. Itse olen ihaillut esim Lontoossa lomaillessani liikenteen sujuvuutta sivuteiltä päästetään väleihin jne.. ja jos ei päästettäisi, niin luultavasti joutuisi odottamaan jokusen tunnin =)
Jos alkaa tuntumaan, että liikenteessä on kaikki Kusipäät ja runkkarit, niin suosittelen katsomaan peiliin.
Anteeksi Osittainen OT
Itse olen ihaillut esim Lontoossa lomaillessani liikenteen sujuvuutta sivuteiltä päästetään väleihin jne
Samoin! Ekana päivänä kun ei oikein hahmota mistä suunnasta ne autot tulee kun ylittää risteyksessä jalkakäytävää niin kaikki pysähty (JOPA TAKSIT), kun menit tielle ja päästi yli ihan ilman muuta. Täällä jos olisin tehny saman, ni alle oltais jääty, ois vielä tuulipuku huudellu auton ikkunasta et vittuukos tuut eteen. :D
No, niin no. Kysymykseen taisi tulla jo vastaus. Väistät, niin saat sakot. Heinolalaiset, Kälviäläiset ja muut kertoi miten Helsingin liikenne toimii ja miten heidän sivutiet jotain jotain jotain liittyy moottoriteiden liikenteeseen, eikun, ei ne kertonut. Vaan jonkun mielipiteen siihen liittyen, koska heidän sivuteiltä tulee monta autoa kuukaudessa niin sivuteiltä tulevaa pitää väistää 120 rajoitusaluella tms.
Niinpä, sitten kun ei muun liikenteen takia voikaan väistää, ramppi on tukossa. Pysähdellään rampin alkupäähän tai jarrutetaan lopussa!Minusta ongelma ei ole se vasemmalle kaistalle väistäminen vaan se, että osa autoilijoista on alkanut pitää sitä VELVOLLISUUTENA. Parhaillaan sieltä rampilta tullaan surutta eteen, kun pidetään automaationa että motarilla ajava kyllä väistää. Tästä ne vaaratilanteet syntyvät.
Eilen viimeksi yritettiin (ilman vilkkua) kiilata kylkeen ja kun se motarille siirtyminen takanani vihdoin onnistui, räppäistiin pitkät valot päälle. Se nyt vaan on niin helkkarin vaikeaa kun rampilta tuli 1 auto ja motarilla ajoi toinen...
Rekoille ja pidemmille letkoille tulee tehtyä tilaa kun tiedän että ne joutuu kohta kuitenkin ohittamaan. Yksittäisiä autoja en väistä, etenkään niitä jotka eivät osaa vilkulla kertoa, koska aikovat siihen eteen siirtyä.
Heinolalaiset, Kälviäläiset ja muut kertoi miten Helsingin liikenne toimii
Jos muhun viittaat niin asun kyllä helsingissä jossa olen asunut 10v yhteensä, et voi olla et satun tietämään miten HELSINGISSÄ toi liikenne toimii, eikä täällä tartte mennä mihinkään henkilökohtaisuuksiin sen perusteella missä joku saattaa asua. Voi olla että saa sakot, mutta ne voi kiistää jolloin asiaa käsitellään käräjillä.
Väistät, niin saat sakot
Jaa, no mä edelleen peräänkuulutan sitä henkilöä kuka tuosta on ihan oikeasti saanut sakon. Varmasti silloin voi hyvinkin saada sakon, jos vaihtaa sitä kaistaa niin, että meinaa jonkun kylkeen ajaa tai muuten liikennettä siinä vaarantaa. Kuten varmaan saa, vaikka ei liittymän kohdallakaan sitä tekisi. Ja kuuluukin saada. Mutta jos kaistaa vaihtaa hallitusti, muuta liikennettä vaarantamatta, niin epäilen suuresti sitä sakon saamista.
Nopeasti arvottuna about 50% kaikista näkemistäni läheltäpiti-tilanteista mitä tuolla liikenteessä on itse todistanut on johtunut nimenomaan tuosta kun joku urpo väistää rampilta tulijaa vasemmalle katsomatta kunnolla että onko siellä tilaa (nopeampi takaa tai kuolleessa kulmassa).
Itse en enää väistä, ellei "ole pakko", eli esim. rekka tulossa rampista. Kiihdytän tai nostan sen verran että kolo syntyy. Jos se urpo tulee niin hiljaa ettei pääse jonossa olevaan koloon niin eipä ole mun murhe, siinähän oppii liittymään.
Nimim. joskus itsekin kiihdytyskaistan päähän lukkojarrutuksen joutunut tekemään.
Itse en enää väistä, ellei "ole pakko", eli esim. rekka tulossa rampista. Kiihdytän tai nostan sen verran että kolo syntyy. Jos se urpo tulee niin hiljaa ettei pääse jonossa olevaan koloon niin eipä ole mun murhe, siinähän oppii liittymään.
Nimim. joskus itsekin kiihdytyskaistan päähän lukkojarrutuksen joutunut tekemään.
Itse lähinnä totesin että oli tullut liian automaatio tosta vasemmalle kaistalle väistämisestä, että jos jatkaa samalla meiningillä niin joku kerta itse hieman ajatuksissaan tai väsyneenä sitä vaihtaa taas automaattisesti vasemmalle kaistalle ilman että kattoo kunnolla, jolloin jää huomaamatta se kuolleessa kulmassa oleva tai reippaasti nopeammin takaa tuleva esim. motoristi.
Täysin turha riskitekijä liikenteessä, kun saman "hyvän eleen" voi toteuttaa turvallisesti ja vieläpä laillisestikin.
Täysin turha riskitekijä liikenteessä, kun saman "hyvän eleen" voi toteuttaa turvallisesti ja vieläpä laillisestikin.
Sen näkee jo siitäkin että nykyään jotkut tuntuvat jopa olettavan että rampilta tulijalla on etuajo-oikeus ja pääväylää ajavan tulee väistää.
- on muuten hyvin ikävä ilmiö.
Jos lainsäätäjä olisi tarkoittanut rampiltatulijoita väistettäväksi, sieltä puuttuisi se väistämisvelvollisuutta osoittava kolmio ja todennäköisesti (moottoriteillä) vasemmalla kaistalla jatkuva roikkuminen olisi myös luvallista.
Aika usein näkee näitä turhia kaistanvaihtoja työmatkalla; eli tullessani rampilta moottoritielle, taaksejäävä, (yleensä selvästi hitaampi) autoilija, siirtyy vasemmalle kaistalle ja huomatessaan "väistäneensä tyhjää", siirtyy muutaman sadan metrin matkalla takaisin oikelle ajokaistalle. Nyt lumisateilla, kun näitä selvästi muita hitaampia matkaajia moottoriteillä riittää, kaistanvaihtajat tukkivat rajoituksen mukaan ajavien kaistan. Sitten taas jotain kiireessä matkaa taittavaa vituttaa ja siltä unohtuu muut tielläliikkujat ja liikenteessä joustaminen :D
[e: quote lisätty]

Tossa kuvaa Seattlesta viime kesältä. Tuolla oli jännä systeemi, moottoritielle menevän rampin alussa oli "lähtövalot" , joista pääsi vain yksi auto kerrallaan rampille. Valot vaihtuivat n 5 sekunnin välein. Tarkoitus ilmeisesti saada aikaan "vetoketjuilmiö". Muuten tuolla ajaminen on hermoja raastava, esim. turvaväli on tuntematon käsite. (pari lukkojarrutusta nähtiin).
Sori, menikö ot:ksi
Aika mielenkiintoista nähdä miten erimieltä ihmiset tämän topikin oikeasta menettelystä ovat. Kerrassaan uskomatonta.
En olisi edes ajatellut, että jotkut ovat sitä mieltä, että pitäisi väistää liittyjiä. Toki rekkoja ja muita erikoistilanteita pidettäköön poikkeuksina jotka vahvistaisivat sääntöä. Autokoulussa tuo taidettiin kertoa aikanaan?
Minä en väistä turhaan. Etenkään jos vilkulla ei edes indikoida aietta ja vedetään sitä puolinopeutta tyhjällä tiellä (tosin ei se vilkku aina oikeastikaan toimi, kuten sain T4:ssa sen huomata, olihan tuskaa liikkua...).
En olisi edes ajatellut, että jotkut ovat sitä mieltä, että pitäisi väistää liittyjiä. Toki rekkoja ja muita erikoistilanteita pidettäköön poikkeuksina jotka vahvistaisivat sääntöä. Autokoulussa tuo taidettiin kertoa aikanaan?
Minä en väistä turhaan. Etenkään jos vilkulla ei edes indikoida aietta ja vedetään sitä puolinopeutta tyhjällä tiellä (tosin ei se vilkku aina oikeastikaan toimi, kuten sain T4:ssa sen huomata, olihan tuskaa liikkua...).
En olisi edes ajatellut, että jotkut ovat sitä mieltä, että pitäisi väistää liittyjiä.
No eihän nyt jumalauta kukaan ole sitä mieltä ollutkaan, että sitä rampilta tulijaa pitää väistää.
Kysehän on ollut siitä, että saako antaa tilaa jos haluaa. Ja lakikirjan mukaan ei saa, mutta käytännössä tuskin siitä sakkoja kukaan koskaan saa.
Ohitustilanteista vielä sen verran että lakihan myös sanoo sen että molemmilla kaistoilla pätee sama rajoitus esim. 80km/h, silloinhan ei niitä "reippaita" ohittajia pitäisi perseeseen pamahtaa jos tietä antaa...:D Joo no mutta näin. Ramppejahan sais pidentää, etenkin talvella lumi tekee monista rampeista aivan olemattomat. :(
Suomessa vetoketjuperiaate yritetään oikein tien suunnittelijoiden toimesta estää. Esimerkkinä Helsingistä kolmostieltä tullessa kääntyminen Tampereen läntiselle ohitustielle. Julmetun pitkä ramppi, johon ensin kerätään kolmesta eri risteyksestä tulevat autot. Sitten kun rampilla on yhtenäinen vähintään 200m autojono seassa vähintään yksi rekka (joka aamu samanlainen jono kun tuosta olen ajanut), yhtyy ramppi moottoritiehen ~50m kiihdytyskaistalla. Liity siinä sitten motarille sujuvasti vetoketjuperiaatteella samalla kun tie kaartaa oikealle ja on kallistettu vasemmalle, grrr. Jonon nopeus "kiihdytyskaistan" alkaessa on yleensä 50...80km/h ja tiellä rajoitus 100km/h.Tossa kuvaa Seattlesta viime kesältä. Tuolla oli jännä systeemi, moottoritielle menevän rampin alussa oli "lähtövalot" , joista pääsi vain yksi auto kerrallaan rampille. Valot vaihtuivat n 5 sekunnin välein. Tarkoitus ilmeisesti saada aikaan "vetoketjuilmiö". Muuten tuolla ajaminen on hermoja raastava, esim. turvaväli on tuntematon käsite. (pari lukkojarrutusta nähtiin).
Sori, menikö ot:ksi
2 tai 3 kolaria olen tuossa tänä talvena nähnyt, risteys valmistui viime kesänä.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa