Kertojavaihde
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Kertojavaihde
Onko tietoa/ehdotuksia kertojavaihteeksi josta pitää löytyä vivulla valiten joko suora välitys tai 1.5 - 2 kertainen välitys. Vaihde kytketään ilman kuormitusta.
Kertoja tulisi 40hp ja 150Nm suotitusarvoisen dieselin perään, olkoon insinöörikerroin vaikka 2 joten vaihteen olisi kestettävä vaikka 300Nm vääntö ja välitettävä 80hp teho. Tuloakselin kierrosluku on maks. 3000rpm ja isoimmalla välityksellä lähtö tulisi olemaan siten 6000rpm.
Paketti pitäisi saada kytkinakselin ja vaihdelaatikon väliin ja se pitäisi olla kohtuullisen sievä ts. jotakin 35cm kanttinsa ja vaihteeseen pitää kelvata normaali vaihteistoöljy.
Löytyisikö jonkin koneen purkuosana esim. tai kaupallisesti kohtuuhintaan? Haave olisi toteuttaa nk. kylmäkosken kertoja joskus hamassa tulevaisuudessa. Niitähän on ollut rahti-nuffeissa, mutta lienevät kiven alla nyt kun ovat harrastajien suosiossa.
Kertoja tulisi 40hp ja 150Nm suotitusarvoisen dieselin perään, olkoon insinöörikerroin vaikka 2 joten vaihteen olisi kestettävä vaikka 300Nm vääntö ja välitettävä 80hp teho. Tuloakselin kierrosluku on maks. 3000rpm ja isoimmalla välityksellä lähtö tulisi olemaan siten 6000rpm.
Paketti pitäisi saada kytkinakselin ja vaihdelaatikon väliin ja se pitäisi olla kohtuullisen sievä ts. jotakin 35cm kanttinsa ja vaihteeseen pitää kelvata normaali vaihteistoöljy.
Löytyisikö jonkin koneen purkuosana esim. tai kaupallisesti kohtuuhintaan? Haave olisi toteuttaa nk. kylmäkosken kertoja joskus hamassa tulevaisuudessa. Niitähän on ollut rahti-nuffeissa, mutta lienevät kiven alla nyt kun ovat harrastajien suosiossa.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Noista videoistahan ei nyt paljoa selviä minkälaista ratastusta on koneeseen laitettu.. ;)
Mutta yleisemmin noi "nopeutukset" on taidettu tehdä moottoria vaihtamalla... Fordin traktoreihin vissiinkin sopii miltei heittämällä isompaa fordin moottoria. Joissakin merkeissä/malleissa sitten jo tehtaalla laitettu isompaa kertojaa. Niillä päästiin 30-40 km/h nopeuksiin.
Uudempiin traktoreihin on jonkin verran tehty noita nopeutuksia, käsittääkseni ei ole lisätty mitään vaan vaihdettu erikokoista ratasta tilalle vaihdelaatikkoon. Joitain 8000 -sarjan Valmetteja on saatu sitten kulkemaan sen 80 km/h -> josta seurauksena se ettei nelivedon kardaanin tasapainotus/rakenne kestä esim. jarrutusta. Kardaani menee joko solmuun tai tippuu ristikostaan ja tökkää tiehen, josta lopputuloksena muutama kuperkeikka tai muuta mukavaa. Sairaalareissu nyt ainakin.
Avotraktorin kanssa ei nopeutushommia viitsisi hirveästi miettiä, kun ohjaus ja jarrut ovat mitä sattuu. Eikä niitä ole edes suunniteltu suurempia nopeuksia ajatellen.
Mutta yleisemmin noi "nopeutukset" on taidettu tehdä moottoria vaihtamalla... Fordin traktoreihin vissiinkin sopii miltei heittämällä isompaa fordin moottoria. Joissakin merkeissä/malleissa sitten jo tehtaalla laitettu isompaa kertojaa. Niillä päästiin 30-40 km/h nopeuksiin.
Uudempiin traktoreihin on jonkin verran tehty noita nopeutuksia, käsittääkseni ei ole lisätty mitään vaan vaihdettu erikokoista ratasta tilalle vaihdelaatikkoon. Joitain 8000 -sarjan Valmetteja on saatu sitten kulkemaan sen 80 km/h -> josta seurauksena se ettei nelivedon kardaanin tasapainotus/rakenne kestä esim. jarrutusta. Kardaani menee joko solmuun tai tippuu ristikostaan ja tökkää tiehen, josta lopputuloksena muutama kuperkeikka tai muuta mukavaa. Sairaalareissu nyt ainakin.
Avotraktorin kanssa ei nopeutushommia viitsisi hirveästi miettiä, kun ohjaus ja jarrut ovat mitä sattuu. Eikä niitä ole edes suunniteltu suurempia nopeuksia ajatellen.
Höhm....
Olipa kerran vetäviä kärryjä joita tehtiin kuorma-autojen peräosista ja jotka pyörivät aina tarvittaessa ulosotolla.. Traktorin omilla pykälillä liikkeelle ja "huippuopeuden" tuntumassa tuupattiin ulosotto päälle (kuskin päästä riippuen joko 540/1000) ja matka jatkui ihan hippasen lujempaa.....
Olipa kerran vetäviä kärryjä joita tehtiin kuorma-autojen peräosista ja jotka pyörivät aina tarvittaessa ulosotolla.. Traktorin omilla pykälillä liikkeelle ja "huippuopeuden" tuntumassa tuupattiin ulosotto päälle (kuskin päästä riippuen joko 540/1000) ja matka jatkui ihan hippasen lujempaa.....
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Ennen ajoivat tosiaan tukkeja ja muuta ja rahtiajossa oli suosittuja nuo vetävät kärryt joilla sai tuupattua kovaan vauhtiin yhdistelmän jota ei sitten senaikaisilla kuivilla levyjarruilla saanut kunnolla pysähtymään - jotkut tappoivat ittensä, useimmat kuitenkaan eivät.
Nuffield oli aikansa kovin sana puutavaranajossa kun siihen sai kotimaisena lisävarusteena ns. Kylmäkosken kertojan jolla saatiin kytkinakselin nopeus nostettua tyypillisesti 1,5 kertaiseksi, mutta muitakin välityksiä sai. Kun Nuffi varustettiin luokkaa 100hv BMC kuutoskoneella, vauhtia sai välityksistä riippuen sen 60km/h tai yli.
Nuffield oli aikansa kovin sana puutavaranajossa kun siihen sai kotimaisena lisävarusteena ns. Kylmäkosken kertojan jolla saatiin kytkinakselin nopeus nostettua tyypillisesti 1,5 kertaiseksi, mutta muitakin välityksiä sai. Kun Nuffi varustettiin luokkaa 100hv BMC kuutoskoneella, vauhtia sai välityksistä riippuen sen 60km/h tai yli.
Lainaus........Kertoja tulisi 40hp ja 150Nm suotitusarvoisen dieselin perään, olkoon insinöörikerroin vaikka 2 joten vaihteen olisi kestettävä vaikka 300Nm vääntö ja välitettävä 80hp teho. Tuloakselin kierrosluku on maks. 3000rpm ja isoimmalla välityksellä lähtö tulisi olemaan siten 6000rpm.
Onko tässä ikiliikkujan ainekset?
Onko tässä ikiliikkujan ainekset?
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
^^ mitä mystiikkaa tässä muka on? Välityssuhteella muutetaan kierroslukua ja kyse on osan mitoittamisesta siten että se kestää kuormituksen lähes kaksinkertaisesti.
Lienee vieras käsite autojen yhteydessä kun 100hp tehoille mitoitetun voimansiirron eteen viritetään 400hp myllyä ja sitten ihmetellään kun loota ei kestä xD
Lienee vieras käsite autojen yhteydessä kun 100hp tehoille mitoitetun voimansiirron eteen viritetään 400hp myllyä ja sitten ihmetellään kun loota ei kestä xD
tossa on aika rivakasti liikkuva zetori myös,eikä tarvita kertojaa.
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ake=419&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=2@sortCol=@ord=@status=F@id_machineType=2@id_ssub_type=8@id_smake=419
noita nopeakulkuisia traktoreitahan on vaikka kuinka paljon,esim. mun oma avo massey ferguson 168 kulkee gps mukaan 60km/h ja on multipower malli.
isommat renkaat on vaihdettu alle,kierroksia lisätty.noilla eväillä mopot pysyy takana helposti.
onhan sitten tietty fordin vanhan koneet kuten major ja super major,noihin on laitettu traderin 6 koneita ja laatikkoja,sopii suoraan paikalleen,joutuu jatkamaan etupäätä hieman. menee ton swapin jälkeen 75km/h heittämällä.
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ake=419&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=2@sortCol=@ord=@status=F@id_machineType=2@id_ssub_type=8@id_smake=419
noita nopeakulkuisia traktoreitahan on vaikka kuinka paljon,esim. mun oma avo massey ferguson 168 kulkee gps mukaan 60km/h ja on multipower malli.
isommat renkaat on vaihdettu alle,kierroksia lisätty.noilla eväillä mopot pysyy takana helposti.
onhan sitten tietty fordin vanhan koneet kuten major ja super major,noihin on laitettu traderin 6 koneita ja laatikkoja,sopii suoraan paikalleen,joutuu jatkamaan etupäätä hieman. menee ton swapin jälkeen 75km/h heittämällä.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa