Tampere -> Kuusamo, mitä kautta? / Iltahupi?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tampere -> Kuusamo, mitä kautta? / Iltahupi?
Pitäisi reilun viikon päästä ajaa Tampereelta Kuusamoon ja ei yhtään muista noista teistä tuolla välillä.
On siis vaihtoehto A ja vaihtoehto B. Onkos juurikaan väliä kumpaa kautta menee? Kuljettajana kaksi aikuista ettei tarvi joka huoltikselle pysähdellä helpotukselle.
Tomtom sanoo että pari minuuttia olisi matka-ajassa eroa. Mielummin ajaa hyvää tietä vähän pidempään kun pikkuteitä joitain kilometrejä säästäen. Varsinkin näillä keleillä...
On siis vaihtoehto A ja vaihtoehto B. Onkos juurikaan väliä kumpaa kautta menee? Kuljettajana kaksi aikuista ettei tarvi joka huoltikselle pysähdellä helpotukselle.
Tomtom sanoo että pari minuuttia olisi matka-ajassa eroa. Mielummin ajaa hyvää tietä vähän pidempään kun pikkuteitä joitain kilometrejä säästäen. Varsinkin näillä keleillä...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 16.1.2010 0:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mihinkäs aikaan on tarkoitus matkata?
Tämä nyt sitä IMO-osastoa, mutta:
Jkl-Vehmasmäki (Kuopio) vähänkin normiliikenteen aikaan aika "täysi" ja heikosti ohittelupaikkoja. Tämän jälkeen sitten onkin moottoritietä reilu 30 kmh. Sitten pitkän matkaa (Iisalmeen saakka?) valaistua. Tuon jälkeen onkin sitten korpitaipaleita.
Jkl > Oulu: Yöaikaan aikalailla rekkoja. Alkumatkasta ohituskaistoja ja sitten Pyhäjärven jälkeen suoria missä voi ohitella. Ennen Oulun moottoritietä näitä pikkukylien kohdilla jarruttelua. Oulu-Kuusamo väliä en tunne.
Jos Jkl:ssä on joskus klo:18 > niin sitten ehkä voisi matkata Kuopion kautta. Liekkö sitten muuten Oulun kautta vähemmän mäkiä, muutaman desin vähemmän polttoainetta koko matkalle.
Tämä nyt sitä IMO-osastoa, mutta:
Jkl-Vehmasmäki (Kuopio) vähänkin normiliikenteen aikaan aika "täysi" ja heikosti ohittelupaikkoja. Tämän jälkeen sitten onkin moottoritietä reilu 30 kmh. Sitten pitkän matkaa (Iisalmeen saakka?) valaistua. Tuon jälkeen onkin sitten korpitaipaleita.
Jkl > Oulu: Yöaikaan aikalailla rekkoja. Alkumatkasta ohituskaistoja ja sitten Pyhäjärven jälkeen suoria missä voi ohitella. Ennen Oulun moottoritietä näitä pikkukylien kohdilla jarruttelua. Oulu-Kuusamo väliä en tunne.
Jos Jkl:ssä on joskus klo:18 > niin sitten ehkä voisi matkata Kuopion kautta. Liekkö sitten muuten Oulun kautta vähemmän mäkiä, muutaman desin vähemmän polttoainetta koko matkalle.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Jkl-Vehmasmäki (Kuopio) vähänkin normiliikenteen aikaan aika "täysi" ja heikosti ohittelupaikkoja.
Tuon "solmun" olen kiertänyt reittiä JKL- Viitasaari- Pielavesi- Iisalmi- Kuusamo, mutkaista (vähäliikenteistä) tietä näkymättömiin, tai JKL- Kärsämäki- Kajaani- Kuusamo (viimeinen taisi olla noin 10km pidempi, kuin Kuopion kautta).
Omien ajokokemusten mukaan 4-tie Jyväskylästä Ouluun (ve. B) on melko tylsä, ja matkalla tuota kautta on melko monta telkänpönttöäkin. Lisäksi jos sattuu ruuhka-aikaan Oulusta Kuusamoa kohti voi jouhevan matkanteon unohtaa. Tuota VT20 Oulusta Kuusamoon on tullut ajettua n+1 kertaa, joten se on tullut kohtuu tutuksi. Hetikohta Oulun jälkeen alkaa metsää ja soita joita kestää Pudasjärvelle. Sitten jatkuu metsänä, ja kohta alkaa ennen taivalkoskea tulla vähän mäkiäkin. Loppupätkä Taivalkoskelta Kuusamoon on sitten "ihan ok" pätkää.
Vaihtoehto B tarjoaa omalle ajolleni mieluisammat maisemat, enkä oikein usko Kuopion jälkeen hirveitä ruuhkiakaan olevan. Matkalla on mukavia pikku taajamia, ja korpea. Omalle kohdalle on muutama "mikäihme"-nähtävyyskin osunut mutta toisaalta enimmäkseen kesäaikaan tullut 5-tietä ajeltua.
Aja toiseen suuntaan toista reittiä ja toista takaisin.
Vaihtoehto B tarjoaa omalle ajolleni mieluisammat maisemat, enkä oikein usko Kuopion jälkeen hirveitä ruuhkiakaan olevan. Matkalla on mukavia pikku taajamia, ja korpea. Omalle kohdalle on muutama "mikäihme"-nähtävyyskin osunut mutta toisaalta enimmäkseen kesäaikaan tullut 5-tietä ajeltua.
Aja toiseen suuntaan toista reittiä ja toista takaisin.
Tre-Sjk-Yv-Oulu-Kuusamo Toi on kans kiva reitti, pikku pätkä (Evijärvi-Kaustinen) on hieman mutkaisempaa. Muutoin on suoraa ja levee tiealue sekä aika vähän liikennettä.
Kartalla Klonkswaagenin esittämä reitti näkymättömiin jota myös itse käyttäisin.
Jos vähiten haluaa ajaa pönttöjen ohi niin tämä reitti JKL- Kärsämäki- Kajaani- Kuusamo.
Kärsämäeltä käännyttäessä Kajaaniin ei ole enää yhtään pönttöä matkalla, mutta sitten on loppumatka hiljaista. Ei mikään hirveän iso tie Kärsämäki- Kajaani mutta itse käytän lähes aina tätä reittiä ku käyn Jyväskylässä.
Jos meinaat A reittiä ajaa niin pönttöjä melkein Taivalkoskelle saakka.
B reitti taas tosiaan Jyväskylästä Kuopioon hidasta eikä tahdo päästä ohittamaan missään.
Kärsämäeltä käännyttäessä Kajaaniin ei ole enää yhtään pönttöä matkalla, mutta sitten on loppumatka hiljaista. Ei mikään hirveän iso tie Kärsämäki- Kajaani mutta itse käytän lähes aina tätä reittiä ku käyn Jyväskylässä.
Jos meinaat A reittiä ajaa niin pönttöjä melkein Taivalkoskelle saakka.
B reitti taas tosiaan Jyväskylästä Kuopioon hidasta eikä tahdo päästä ohittamaan missään.
Kesäaikaan ajaisin itse tätä reittiä. Paljon mukavaa mutkaista pätkää, eikä muistaakseni yhtään kameraa välillä Virrat-Oulu. Näin talvella joku suorempi reitti tietysti parempi.
Komppaan Tampere - Jämsä - Jyväskylä - Kärsämäki - Kajaani - Kuusamo reittiä. Kärsämäeltä käännyttäessä liikenne hiljenee ja tiellä on myös talvisin pitkä pätkä satasen rajoitusaluetta. Tie on pääsääntöisesti hyvässä kunnossa, sillä ei ole "kinttupolku" vaan Kokkola - Kajaani valtatietä. Nelostie on puuduttavan suora, mutta matka taittuu ellei ole onnettomuuksia tai ruuhka-aika.
Kerran on kokeiltu tuota Tre-Sjk-Yv-Oulu-Kuusamo reittiä Ouluun, mutta kesäaikaan. Jäi sellainen fiilis, että matka-aikaa sai varata enemmän. Tosiaan Evijärvi - Kaustinen oli aika yllätys, pimeällä luulin jo ajaneeni harhaan...
Tampereelta lähtiessä Kurun tien (vt65) voi talvisin unohtaa, itse en ainakaan nauti tuosta erikoiskokeesta jos pitkää matkaa ajan. Kesällä kruisailessa varmaan ihan jees.
Kesäaikaan tulee ajettua usein Jyväskylästä Kuopion kautta, mutta tuo Jyväskylä - Kuopio ei ole pimeällä tai huonolla näkyvyydellä mikään mukavin matkustaa
Kerran on kokeiltu tuota Tre-Sjk-Yv-Oulu-Kuusamo reittiä Ouluun, mutta kesäaikaan. Jäi sellainen fiilis, että matka-aikaa sai varata enemmän. Tosiaan Evijärvi - Kaustinen oli aika yllätys, pimeällä luulin jo ajaneeni harhaan...
Posted: 8.1.2010 9:52 Tre-Sjk-Yv-Oulu-Kuusamo Toi on kans kiva reitti, pikku pätkä (Evijärvi-Kaustinen) on hieman mutkaisempaa. Muutoin on suoraa ja levee tiealue sekä aika vähän liikennettä.
Tampereelta lähtiessä Kurun tien (vt65) voi talvisin unohtaa, itse en ainakaan nauti tuosta erikoiskokeesta jos pitkää matkaa ajan. Kesällä kruisailessa varmaan ihan jees.
Kesäaikaan tulee ajettua usein Jyväskylästä Kuopion kautta, mutta tuo Jyväskylä - Kuopio ei ole pimeällä tai huonolla näkyvyydellä mikään mukavin matkustaa
Mä ajan aina nykyisin tuota Tampere-Virrat-Lapua-Kauhava-Ylivieska-Oulu-Kuusamo reittiä. Ensinnäkään ei ole ruuhkia, toisekseen ei peltipoliiseja ennen Oulua ja kolmanneksi ei rekkoja juuri yhtään koska ajavat isoja teitä molemmin puolin. Hyvä tiehän tuo on ajaa kun ajaa suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Asiasta en mitään tiedä mutta kiertää kyllä aika hyväsen lenkin jos Virroilta ajaa Lapualle ja siitä Ylivieskaan. Itse menisin tästä Virroilta täten: Virrat-Kuortane-Alajärvi-Vimpeli-Räyrinki-Kaustinen-Ylivieska-jne... Tai sitten Vimpeli-Evijärvi-Kaustinen
Jos iso kärri ja paljon romua niin sitten ihan Lapualta suoraan Uuteenkaarlepyyhy ja rantatietä ylös...
Jos iso kärri ja paljon romua niin sitten ihan Lapualta suoraan Uuteenkaarlepyyhy ja rantatietä ylös...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
:D Ei nyt sentään...
Porukkaa lähtee 12 henkeä joista kymmenen onnellista lentää perille ja minä siskonmiehen kanssa saatiin kunnia ajaa tavarat farkkugolfilla perille itsemme kanssa.
Tai kattoo ny mitkä pakkaset siellä on että joutuuko keskittymään enemmän minttukaakaoon kun lautailuun :)
Porukkaa lähtee 12 henkeä joista kymmenen onnellista lentää perille ja minä siskonmiehen kanssa saatiin kunnia ajaa tavarat farkkugolfilla perille itsemme kanssa.
Tai kattoo ny mitkä pakkaset siellä on että joutuuko keskittymään enemmän minttukaakaoon kun lautailuun :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nii-i perkele kun lentoasemalla noi aamulämmöt jotain -37.
Nuo uutiset kovista pakkasista ei aina ihan pidä paikkaansa, kun puhutaan paljonko Rukalla on pakkasta. Kuusamossa ja lentokentällä saattaa olla pakkasta reilusti yli kolmekymmentä, mutta Rukalla ei välttämättä juuri yli -20... Tuuli on sitten huipulla erikseen, mutta pelkän lämpötilan suhteen jos puhutaan. Eli pikkuiset suodattimet kannattaa olla päällä, jos lukee lehtien juttuja pakkasista Kuusamossa ja itse on menossa Rukalle laskemaan;)
[edit]
Ai niin ja jos diskoteekkiä ettii niin sehän on tietysti Piste! Siihen ei perusteluja tarvita.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Menomatka TRE-JKL-Oulu-Kuusamo. Ei juuri valittamista.
Paluu Kuusamo-Kajaani-Kuopio-JKL-TRE. Alkumatka ehkä vähän nopeampaa? Muuten ei mitään mullistavaa eroa.
Paluumatkalla mukava 31 asteen pakkanen yhdessä kohtaa :)
Ravintola Piste oli jokseenkin autio, kuten koko kylä. Joten After-Ski hoidettiin Pääasiassa mökillä...
Paluu Kuusamo-Kajaani-Kuopio-JKL-TRE. Alkumatka ehkä vähän nopeampaa? Muuten ei mitään mullistavaa eroa.
Paluumatkalla mukava 31 asteen pakkanen yhdessä kohtaa :)
Ravintola Piste oli jokseenkin autio, kuten koko kylä. Joten After-Ski hoidettiin Pääasiassa mökillä...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa