mk2 golf ja automaattilaatikko
Valvoja: ffp jäsenet
mk2 golf ja automaattilaatikko
MIhinkäs kakkoskopan konemalleihin saa jatkoksi automaattilaatikon kiinni?? Autowikistä sain selvitetyksi että EZ / EZA / ABN / HM eli 1,6l 75hv ja GU / HV 1,8l 90hv ja JP 1,6d 54hv malleihin sopii automaattilaatikko jatkoksi. Onko muita moottorimalleja johon saa laatikon kiinni?
Tarkoituksena siis rakentaa automaatti caddy tai mk2 golffi ja mietein kun esim caddya ei helposti löydä automaatilla, niin saisko manuaalilaatikon tilalle automaatin missä kone tyypeissä. Onko automaattilaatikko jota kakkosissa on käytetty aina saman mallinen vai onko esim. välityssuhteissa ja vaihteiden määrässä eroja??
Tarkoituksena siis rakentaa automaatti caddy tai mk2 golffi ja mietein kun esim caddya ei helposti löydä automaatilla, niin saisko manuaalilaatikon tilalle automaatin missä kone tyypeissä. Onko automaattilaatikko jota kakkosissa on käytetty aina saman mallinen vai onko esim. välityssuhteissa ja vaihteiden määrässä eroja??
Tehokkaimmat vakiokoneet, joiden jatkona kolmilovinen 010-automaatti oli tehtaalta asti kiinni, taisivat olla jenkeissä 107 hv PF ja 105 hv RV-kone, joissa oli Digifant.
Laatikosta on eri variaatioita, ykkösen, kakkosen ja perän välitykset vaihtelevat. Lisäksi noissa on luonnollisesti eri laipat eri kokoisille vetareille.
Koodi 1. 2. 3. Perä
EQ 2.55 1.45 1.00 3.76
TB,TC,TCA 2.55 1.45 1.00 3.57
TF,TK 2.71 1.50 1.00 3.41
TJ 2.71 1.50 1.00 3.12 1.8L Gasoline '85-'87 (Tq Cv - K)
TL 2.71 1.50 1.00 3.41 1.6L Diesel (Canada)'85-'87 (Tq Cv - U)
TNA,TN 2.71 1.50 1.00 3.41 1.8L Gasoline '85-'92 (Tq Cv - K)
Laatikosta on eri variaatioita, ykkösen, kakkosen ja perän välitykset vaihtelevat. Lisäksi noissa on luonnollisesti eri laipat eri kokoisille vetareille.
Koodi 1. 2. 3. Perä
EQ 2.55 1.45 1.00 3.76
TB,TC,TCA 2.55 1.45 1.00 3.57
TF,TK 2.71 1.50 1.00 3.41
TJ 2.71 1.50 1.00 3.12 1.8L Gasoline '85-'87 (Tq Cv - K)
TL 2.71 1.50 1.00 3.41 1.6L Diesel (Canada)'85-'87 (Tq Cv - U)
TNA,TN 2.71 1.50 1.00 3.41 1.8L Gasoline '85-'92 (Tq Cv - K)
JP-dieselin automaattivaihteisto on sitten eri mallia kuin bensakoneisissa, vapaakytkimellinen malli, vaihdekepillä on myös E-asento tavanomaisten asentojen (P, R, N, D, 2, 1) lisäksi.
Tämä tiedoksi siksi, että yhdessä dieselissä oli kerran aikaisemman omistajan asentama bensamallin laatikko, joka laukesi kun ei kestänyt dieselmoottorin "suunnatonta" vääntöä. Saattoi tietysti olla jo valmiiksi loppuun ajettu.
Käsittääkseni myös 1,6- ja 1,8-litraisissa bensakoneissa on eri laatikot, tämäkin kannattaa huomioida kestävyyden kannalta.
Tämä tiedoksi siksi, että yhdessä dieselissä oli kerran aikaisemman omistajan asentama bensamallin laatikko, joka laukesi kun ei kestänyt dieselmoottorin "suunnatonta" vääntöä. Saattoi tietysti olla jo valmiiksi loppuun ajettu.
Käsittääkseni myös 1,6- ja 1,8-litraisissa bensakoneissa on eri laatikot, tämäkin kannattaa huomioida kestävyyden kannalta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Yhteenvetona tästä E-asentoasiasta mainittakoon seuraavaa (suoria lainauksia Jetta -88 käyttöohjekirjasta): "E - Polttonestettä säästävä eteenpäinajoasento.
...
Joutokäynnissä voimansiirto on kytkeytynyt kokonaan pois päältä - auto ei "ryömi" kuten tavallinen automaattivaihteinen auto.
...
Jos jalka nostetaan kaasupolkimelta ajon aikana, vaihteisto kytkeytyy vapaalle, moottori käy joutokäyntiä ja auto rullaa vapaalla.
..."
Tästä on se hyöty, että auto rullaa varsinkin sopivassa alamäessä jopa kilometrikaupalla tyhjäkäynnillä. Jos ajettaisiin D-asennossa, joutuisi alamäessäkin painamaan kaasua jonkin verran, koska D-asennossa moottorijarrutus on melko voimakas. Polttoainetta siis säästyy, koska tyhjäkäyntikulutus on pienempi kuin kulutus moottorin käydessä esim. 2000-3000 r/min.
Kaupunkiajossa kannattaa sitten käyttää D-asentoa, koska auto pyrkii koko ajan eteenpäin, mäkilähdöt helpottuu kun auto ei karkaa taaksepäin heti kun nostaa jalan jarrulta ja ennen kuin ehtii painaa kaasua.
...
Joutokäynnissä voimansiirto on kytkeytynyt kokonaan pois päältä - auto ei "ryömi" kuten tavallinen automaattivaihteinen auto.
...
Jos jalka nostetaan kaasupolkimelta ajon aikana, vaihteisto kytkeytyy vapaalle, moottori käy joutokäyntiä ja auto rullaa vapaalla.
..."
Tästä on se hyöty, että auto rullaa varsinkin sopivassa alamäessä jopa kilometrikaupalla tyhjäkäynnillä. Jos ajettaisiin D-asennossa, joutuisi alamäessäkin painamaan kaasua jonkin verran, koska D-asennossa moottorijarrutus on melko voimakas. Polttoainetta siis säästyy, koska tyhjäkäyntikulutus on pienempi kuin kulutus moottorin käydessä esim. 2000-3000 r/min.
Kaupunkiajossa kannattaa sitten käyttää D-asentoa, koska auto pyrkii koko ajan eteenpäin, mäkilähdöt helpottuu kun auto ei karkaa taaksepäin heti kun nostaa jalan jarrulta ja ennen kuin ehtii painaa kaasua.
Automaatin öljyt
Jatketaan aiheesta automaatti laatikko. Pysyy asiat samassa ketjussa.
Pihalle ilmestyi mk-2 -91 1.8i automaatti laatikolla.
Muuten tekniikka 1.8i osalta tuttua. Tuo automaatti uutta.
Automaatille löytyy mittatikku, lämpimällä öljyllä P asennossa tyhjäkäynnillä tarkistus. ok
Mutta sitten vetopyörästö?? Jos oikein ymmärsin, sille lienee omat öljyt ja pikaselauksella alla ihmetellessä näyttäisi löytyvän tulppa vetopyörästön keskipuolelta..
Onko tuon tarkistus sama kuin manuaali laatikoissa, eli tulppa pois ja öljyn taso tulpan alareunassa??
Pihalle ilmestyi mk-2 -91 1.8i automaatti laatikolla.
Muuten tekniikka 1.8i osalta tuttua. Tuo automaatti uutta.
Automaatille löytyy mittatikku, lämpimällä öljyllä P asennossa tyhjäkäynnillä tarkistus. ok
Mutta sitten vetopyörästö?? Jos oikein ymmärsin, sille lienee omat öljyt ja pikaselauksella alla ihmetellessä näyttäisi löytyvän tulppa vetopyörästön keskipuolelta..
Onko tuon tarkistus sama kuin manuaali laatikoissa, eli tulppa pois ja öljyn taso tulpan alareunassa??
Mutta sitten vetopyörästö?? Jos oikein ymmärsin, sille lienee omat öljyt ja pikaselauksella alla ihmetellessä näyttäisi löytyvän tulppa vetopyörästön keskipuolelta..
Onko tuon tarkistus sama kuin manuaali laatikoissa, eli tulppa pois ja öljyn taso tulpan alareunassa??
Nimenomaan näin. Ja jos vetopyörästön öljyn haluaa vaihtaa, niin pohjaproppua ei ole, eli öljyt täytyy imaista täyttöaukon kautta pois. Sitten vaan uutta tilalle.
Myös nopeusmittarin vaijerin ja sen muovisen hammaspyörän irrottamalla öljynvaihto onnistuu. Varsinkin täyttö on helpompi tehdä tätä kautta, kuin auton alla "ylöspäin kaatamalla".
Mulla on kokemusta vain dieselin automaattilaatikoista, mutta uskoisin että nämä ohjeet pätevät myös bensakoneisten automaatteihin.
Re: mk2 golf ja automaattilaatikko
Nostellaanpa tätäkin vähän
Multa löytyy tommonen mexicosta tuotu usa mallin kakkis jossa TNA 3-vaihteinen automaatti, nyt kyselenkin, että mikä on ongelmana kun käynnistäessä ( ne harvat kerrat kun tämä projekti on saatu käyntiin) on aina pakki päällä ja renkaat rullaan taaksepäin, lisäksi autoa pystyy liikuttamaan työntämällä oli vaihdekeppi missä asennossa tahansa. Mietin että onko laatikon vaihteenvalitsimen vaijerille jotain säätö ohjeita tms. lisättäköön vielä että laatikko on irrotettu aikanaan ja kaikki vaijerit irti, sillon taidettiin myös laatikon kyljestä rämpätä noita vaihteita. kiitos ja anteeksi kun tyhmiä kyselen.
Multa löytyy tommonen mexicosta tuotu usa mallin kakkis jossa TNA 3-vaihteinen automaatti, nyt kyselenkin, että mikä on ongelmana kun käynnistäessä ( ne harvat kerrat kun tämä projekti on saatu käyntiin) on aina pakki päällä ja renkaat rullaan taaksepäin, lisäksi autoa pystyy liikuttamaan työntämällä oli vaihdekeppi missä asennossa tahansa. Mietin että onko laatikon vaihteenvalitsimen vaijerille jotain säätö ohjeita tms. lisättäköön vielä että laatikko on irrotettu aikanaan ja kaikki vaijerit irti, sillon taidettiin myös laatikon kyljestä rämpätä noita vaihteita. kiitos ja anteeksi kun tyhmiä kyselen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa