Seat leon 1.8t Heittää aika rankasti öljyä pakoputkesta!?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

^rudolf^
-
Viestit: 5
Liittynyt: 3.1.2010 5:08

Seat leon 1.8t Heittää aika rankasti öljyä pakoputkesta!?

ViestiKirjoittaja ^rudolf^ » 3.1.2010 5:20

Täällä ku on enemmän noita autoista ymmärtäviä kavereita nii mistä moinen mahtaa johtua? Ajelin tänään leviltä kotia ja yhtäkkiä auto löi vikavalon et tartteis lisätä öljyä. pysähdyttiin sitte huoltoasemalle ja menin kattelee konehuoneeseen nii se oli ihan puhdas joten tarkastin tilanteen nii ei edes tikku kostunu öljyyn :( No ostin sitte parit purkit öljyä ja lisäsin koneeseen nii johan taas pelitti... myöhemmin sitte huomasin et mun auton koko perä oli mustissa roiskeissa ja ajattelin et nyt on kyllä jotain hämärää. MUTTA pakko tunnustaa vähemmän autoja rassanneena ettei oo pienintäkään havaintoo mistä moinen voisi johtua ja mitä kannattaisi tehdä/tarkistaa ennen ku menen viemään sen jonnekki magneetin kalliisiin osan vaihto testeihin et josko nyt ois kunnossa....?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 3.1.2010 9:17

Taisi mennä liraus tai reippaasti liikaa öljyä? Liika öljy menee huohottimen kautta turbon imupuolelle ja sitä kautta palotilaan, josta luonnollista reittiä ulos...

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 3.1.2010 10:56

Öljyvuotoa jossain moottorin alaosassa? Konehuone pysyy (näkyviltä osin) puhtaana, mutta ilmavirta heittää tippuvan öljyn auton perään. Entisessä Corrossa teki aikoinaan näin...

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 3.1.2010 11:17

Jos imee reippaasti öljyä ilman vuotoja ja sotkee nuin pahasti, niin turbon tiivisteet sököt. Jos muuten pelittää eikä laakerit oo kärsiny niin eikö tuon pitäs mennä huollolla ettei tarvi ahdinta uusia?

^rudolf^
-
Viestit: 5
Liittynyt: 3.1.2010 5:08

ViestiKirjoittaja ^rudolf^ » 3.1.2010 16:33

Joo muutama muukin kaveri ollu sitä mieltä et turbossa taitaa vika olla... missäköhän moinen kannattaa hoidattaa kuntoon? kannattaako viedä ihan merkkihuollon kautta?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 3.1.2010 16:49

"No ostin sitte parit purkit öljyä ja lisäsin koneeseen nii johan taas pelitti"

Eli kaadoitko 2litraa öljyä koneeseen? Kuullostaa vähän liialta.

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 3.1.2010 20:34

Eli paljonkos sitä oljyä sinne lisäsit?

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 3.1.2010 22:13

Oisko huohotinputki jäätynyt ja paine lykänny öljyt väärälle osastolle.
Tarkista huohottimen lämmitysvastus.
Pakkasella jäätyy herkästi.

Joissain tuontiautoissa ei ole ollenkaan.
Maksaa jonkun kympin moinen osa.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 3.1.2010 22:29

Eikai 2 litraa öljyä koneeseen liikaa ole. Mitä tuollaiseen vaihtomäärä on, jotain 5-6 litraa?

Että jos tikku ei edes kastu niin kyllä sinne helposti saa sen 2 litraa lorotellakin.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.1.2010 23:03

No voihan sinne mennä vaikka se koko täyttö määrä jos tikku ei kastu...
Mutta kai se öljyvalo syttyy aiemmin kun vasta silloin kun sielä on 2 litraa liian vähän.
Ja kai tämäkin aihe sopisi tuonne tekniikka puolelle paremmin kun mitä tänne... ;)

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 3.1.2010 23:05

Katsoitko lisäyksen jälkeen mittatikusta että öljyä on sopivasti?...

^rudolf^
-
Viestit: 5
Liittynyt: 3.1.2010 5:08

ViestiKirjoittaja ^rudolf^ » 3.1.2010 23:35

Lisäsin 2 litraa nii sitte vasta tikkukastu... Se valo sytty vasta sitte ku tosiaan ei ollu koneessa tikkuun asti öljyä eli melko myöhään.. Tänään nostettiin auto ilmaan ja katteltiin niii jostain oli konehuoneeseen vuotanu öljyä, vaikutti et kannen välistä ois saattanu valua tai sitten jostain letkusta ku niitä on kuitenki sen verta monta siiinä nii ei oikein tienny oisko joku letku rikki vaiko tosiaan sieltä kannen välistä tullu.. jos turbo ois ehjä nii miten ihmeessä auton perä oli ihan roiskeissa.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 4.1.2010 11:49

Auton alle kun sitä öljyä tiputtaa, niin vauhdissa auton alle syntyvä ilmavirta heittää/sumuttaa sen öljyn sinne persiisiin. Samalla tapaa kuin pakkaslumen jos semmosta höttöä tiellä on.

Tombu
-
Viestit: 110
Liittynyt: 18.4.2004 21:30

ViestiKirjoittaja Tombu » 4.1.2010 12:47

Ainakin 2.8l V6 koneessa merkkivalo syttyy kun öljypinta alamerkissä (eli ihan tikun alapää vaan enää hipoo öljyä), ja kun lisää litran niin on taas sopiva määrä.

Siltä pohjalta Stetson-Harrison -menetelmällä arvioisin että 2 litraa 1.8 pannuun voipi olla liikaa.

Meikkis01
-
Viestit: 76
Liittynyt: 20.2.2008 19:14

ViestiKirjoittaja Meikkis01 » 4.1.2010 18:54

passatin 1.8T lisäsin litran kun oli ihan alhaalla mut valo ei palanu ja sit tuli siihen ylämerkkiin et luulen kans et 2l on liikaa öljyä..

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 4.1.2010 20:13

Mulla ihan luki jonkin VAGgineen käyttöohjekirjassa, että alamerkistä ylämerkkiin väli on 0,5 tai 0,7 litraa. En muista kumpi se oli, enkä että mikä auto/moottori. Näitä kun nyt on muutama ollu. Mut 1,9 TDI tai 2.0 TDI. Ja täyttötilavuuttahan näissä nelosissa on 4-4,5 litraa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 4.1.2010 20:21

4.5 litraa menee 1.8turboon. Kuullostaa uskomattomalta että 2 litraa menee jos öljynmäärän valo syttyy... 1l ois lähempänä.

^rudolf^
-
Viestit: 5
Liittynyt: 3.1.2010 5:08

ViestiKirjoittaja ^rudolf^ » 4.1.2010 22:09

Kyllä se vaan niin oli et ku valo sytty, ajoin 10km päässä olevalle huolto-asemalle. katoin öljy tilanteen nii tikku kuiva. Laitoin litran nii ei vieläkään näkyny mitään, laitoin toisen nii sitte vasta meni siihen väliin....

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.1.2010 22:17

No jos näin on niin sen määrän pitäisi sitten olla sopiva. Kuulostaa vaan varsin erikoiselta että öljyvalo syttyy vasta kun vajausta on noin paljon. SIellä on ollut sitten öljyt todella vähissä jos melkein puolet normaali määrästä uupuu.
Minkä verran tuon öljyn lisäyksen jäljeen nyt on ajettu ja mitä öljytikku sanoo tällä hetkellä?

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 4.1.2010 23:12

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/varo ... jaatymista

Lueskeleppa tuo, kertoo myös aika paljon miksi se merkkivalo syttyy vasta kun motti on kuiva.

^rudolf^
-
Viestit: 5
Liittynyt: 3.1.2010 5:08

ViestiKirjoittaja ^rudolf^ » 5.1.2010 0:07

Öljyä on aikalailla saman verran ku lisätessä.. vaikuttais myös siltä et filtteri vuotais pikkasen. auto menee öljyn vaihtoon ja samalla kyselen et jos ne vois vähä kattella et onko siel jossain joku muu pieni vuoto...

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 5.1.2010 8:20

Mulla ihan luki jonkin VAGgineen käyttöohjekirjassa, että alamerkistä ylämerkkiin väli on 0,5 tai 0,7 litraa.


Saattaa olla, mutta ainakin tuossa kolmosessa se alamerkki on melkoisen matkaa tikun kärjestä ylöspäin. Ja tosiaan omat on piipattanut summeria ainoastaan tiukoissa mutkissa (sekä mk2 että mk3), sitten kun on öljyt tarkastettu niin litran pullo on ehkä juuri ja juuri kostuttanut tikun kärjen. Että aika myöhään se summeri ja valo alkavat öljynpaineista ilmoittamaan.

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 5.1.2010 8:54

Onhan se alamerkki kai kaikissa jonkin verran ylöspäin siitä itse alareunasta. Mutta nämä 2000-luvun vehkeet on mulla ainakin pyytäneet kaikki öljyä lisää (keltainen kannu) aika tarkalleen tuossa alamerkin kohdilla. Silloin se 0,5 litraa ja taas mennään. Paineista (punainen kannu) ne ei oo päässy kyllä herjaamaan ikinä.

Eiköhän tässä tapauksessa oo huohotin ollu jäässä, jos kerta homma on nyt rock rock.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 5.1.2010 12:35

Että aika myöhään se summeri ja valo alkavat öljynpaineista ilmoittamaan.

Eihän tässä tapauksessa ole ollut puhetta öljynpaineista vaan määrästä. Kyllä sen lisäyksen tarpeesta kertova valon luulisi syttyvän jo aiemmin kuin vasta siinä vaiheessa jolloin vajausta on 2 litraa.
Mutta tällä kertaa niin ilmeisesti vaan ei ole käynyt. Tosin voihan se olla niin, että valo on ilmoittanut vajauksesta ihan ajallaan, mutta esim. sen huohottimen jäätymisen johdosta kone on puhaltanut jostain pihalle sen 2 litraa hyvinkin nopeasti.
Viimeksi muokannut Eemeli, 5.1.2010 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 5.1.2010 16:28

Jaa katoppas vaan. Tulipa puhuttua seipäästä aidan sijaan. Tuo ensimmäisessä viestissä mainittu vikavalo vaan jäi kummittelemaan mieleen. No joo, eihän näissä omissa vanhoissa ruoskissa mitään alarajavaroitinta olekaan. EIkä se summerikaan nyt ole soinut kuin 2 kertaa 10 vuoden aikana... kannattaa ne venttiilivarrentiivisteet vaihtaa ajoissa ettei tarvi kerran viikossa olla tikkua tarkastamassa ;)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa