Onko kellään kokemuksia tälläsestä ongelmasta:
Puhallin ei puhalla lämmintä ilmaa sisälle autoon ennen kuin kierrokset on yli 2500. Auto lämpee normaali lämpöihin normaalisti, jäähdytin nestettä on riittävästi eikä mitään erikoisia ääniä mistään kuulu.
Tuli mieleen, että olisiko joku kiertovesipumppu rikki ja siksi ei tuu lämpöä ennen kuin moottorissa on enemmän kierroksia. Jos laittaa isommalle vaihteelle niin, että kierrokset tippuu alle 2000, lämpö laskee huomattavasti. Muuten kaikki toimii. Luulen ainakin ettei ihan normaalia ole tuon ikäisessä autossa, että vaatii noin paljon kierroksia puhaltaakseen lämpöä sisälle.
Audi A4 1.8T -04 lämmitin ongelmia
Valvoja: ffp jäsenet
A 4 1.8t
Mulla on auto 1.8t 2003 ja aivan samanlainen ongelma, ei tule lämpöä jos ajelee hissukseen kaupungissa.Koitin tutkia vikaa, vaihdoin nesteet entiset oli lähes kirkkaan punaiset siis ok, enkä löytäny erillistä kiertovesipumppua seuraavaksi purin hanskalokeron ja sieltä pääsi näkemään pienestä reijästä lämppärinkennon, aivan puhtaan näköinen.
Seuraavaksi löysin lämppärinkennolle meno ja paluu putket akun vierestä joista toinen kuuma ja toinen kylmä, siis vesi ei kierrä kennolla muuten kuin kierroksilla.
Minun mielestä vikana ei voi ollu muu kuin
1:kenno on todellakin tukossa
2: sinne jää ilmaa jota ei tahdo saada millään pois
3:Hihnanvaihdon yhteydessä on samalla vaihdettu vesipumppu joka on tarvikemallia ja alkuperäistä huomattavasti tehottomanpi.
Mulla hihna vaihdettu 180 tkm ja nyt on 231tkm.
Auto on ollu mulla vain pari tuhatta kilsaa joten ei aikaisempia talvikokemuksia.
Mites sun autossas tuo jakohihna ja vesipumppu, onko se vaihdettu merkkiliikkeessä?
Onkohan muilla vielä jotain ideoita vian ratkaisemiseksi?
Seuraavaksi löysin lämppärinkennolle meno ja paluu putket akun vierestä joista toinen kuuma ja toinen kylmä, siis vesi ei kierrä kennolla muuten kuin kierroksilla.
Minun mielestä vikana ei voi ollu muu kuin
1:kenno on todellakin tukossa
2: sinne jää ilmaa jota ei tahdo saada millään pois
3:Hihnanvaihdon yhteydessä on samalla vaihdettu vesipumppu joka on tarvikemallia ja alkuperäistä huomattavasti tehottomanpi.
Mulla hihna vaihdettu 180 tkm ja nyt on 231tkm.
Auto on ollu mulla vain pari tuhatta kilsaa joten ei aikaisempia talvikokemuksia.
Mites sun autossas tuo jakohihna ja vesipumppu, onko se vaihdettu merkkiliikkeessä?
Onkohan muilla vielä jotain ideoita vian ratkaisemiseksi?
Jotenkin tuntuu hassulta että vesipumpussa olisi vikaa kun auto on ollut tollanen koko talven eikä koskaan oo lämmöt noussu tai mitää muutakaan ongelmaa ole tämän lisäksi ollut. Mulla on aivan samanlainen, että vaan toinen putki on lämmin lämmittimelle menevistä jos ei oo kierroksia. Huoltamolla sanoivat että vesipumppu rikki ja kustannukset 550e kun vaihdetaan jakohihna ja vesipumppu. Ei tekisi mieli tollasta turhaan maksaa kun autolla ei ole ajettukaan vielä kuin 66tkm.. Tietääkö joku onko noissa jonkin näköistä kiertovesipumppua ja missä se voisi olla?
Tässäpä muutamia hajatelmia...
Jos moottorin lämmöt nousee normaalisti ja pysyvät normaalina vaihtelevissa ajo-olosuhteissa, niin en usko vian olevan vesipumpussa. Lämmityslaitteen putkista toisen putken tietysti tuleekin olla kylmä ja toisen kuuma, kuuma vesi menee kennolle, lämpö siirtyy kennolla vedestä kabiiniin syötettävään ilmaan, jonka jälkeen neste palaa kylmänä moottorille, eikö? Kannattaa varmaan tarkastaa vikadiaknostiikka, vika voi olla lämmityslaitteen sensoreissa (olettaen että kyseessä on automaatti-ilmastointi). Eihän vesiletkut ole puristuksissa tai muuten solmussa. Muistelen kuulleeni, että jäähdytys järjestelmän ilmaus voipi olla joskus kinkkistä, eli ilmat eivät tahdo tulla ulos lämppärin kennosta.
Jos moottorin lämmöt nousee normaalisti ja pysyvät normaalina vaihtelevissa ajo-olosuhteissa, niin en usko vian olevan vesipumpussa. Lämmityslaitteen putkista toisen putken tietysti tuleekin olla kylmä ja toisen kuuma, kuuma vesi menee kennolle, lämpö siirtyy kennolla vedestä kabiiniin syötettävään ilmaan, jonka jälkeen neste palaa kylmänä moottorille, eikö? Kannattaa varmaan tarkastaa vikadiaknostiikka, vika voi olla lämmityslaitteen sensoreissa (olettaen että kyseessä on automaatti-ilmastointi). Eihän vesiletkut ole puristuksissa tai muuten solmussa. Muistelen kuulleeni, että jäähdytys järjestelmän ilmaus voipi olla joskus kinkkistä, eli ilmat eivät tahdo tulla ulos lämppärin kennosta.
Tuo ilmaus taitaa olla seuraava vaihe tässä ongelman ratkaisussa. Tietty se viileämpi pitää olla mutta ei varmaa tyhjäkäynnillä pienellä puhalluksella pitäis olla ihan niinkuin lämmintä vettä ei yhtään olisi. Taidanpa koittaa tota ilmausta jos siellä nyt sitten olisi jossain kohtaa se ilmakupla joka estää veden kunnolla virtaamisen.
Vesipumpun ja jakohihnan vaihdon jätän kyllä väliin vaikka sitä neuvottiinkin huoltamolla.
Vesipumpun ja jakohihnan vaihdon jätän kyllä väliin vaikka sitä neuvottiinkin huoltamolla.
Lämppäri ongelma
Vastaava ongelma päällä Audi 1.8 T -04 ajettu 63000 km. Käikki asiantuntijat epäili vesipumppua. Tällä hetkellä naama auki ja vesipumppu oli käytännössä ehjä mutta siipipyörä mureni käteen. Vikaa ei löytynyt, mutta alkuperäinen ongelma on lähtöisin ilmauspropusta. Vesikierrossa on ilmeisesti ollut paljon ilmaa. Ilma vesikierrossa on tyyppi ongelma vanhemmissa audeissa.
Läppäriltä palaavassa lekussa on ilmaus reikä, hyödynnä tätä.
Läppäriltä palaavassa lekussa on ilmaus reikä, hyödynnä tätä.
Joopa joo. Ilmattiin sitä joku kaks tuntia melkein ja ilmaa tuli aivan järjettömästi, systeemi imi runsaasti yli litran vettä. Ilmeisesti koko lämppärin kenno oli melkein ollut ilmaa täynnä. Helppoa ei ollut, mutta nyt lämppäri toimii! En löytänyt ilmausruuvia, mutta käytin vanhaa konstia hyväksi. Kokispullosta pohja pois ja sähköteippiä tiivistämään pullon suu ja sitten ylösalaisin paisuntasäiliöön pystyyn ja vettä täyteen. Sitten vaan auto käyntiin ja letkuja puristelemaan ja lämppärin vesiventtiilejä näpyttelee auki ja kiinni. Ilmaa tuli hyvin pois ja lopputulos oli halutun kaltainen.
Ja kiitos kaikille vastanneille!
Ja kiitos kaikille vastanneille!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”