Golffi päästää ihme äänen kun käynnistää
Valvoja: ffp jäsenet
Golffi päästää ihme äänen kun käynnistää
1.6 akl koneella oleva Golf IV vm. 99 päästää ihme äänen joka käynnistys kerralla. Jos auto on seissyt yön yli ulkona ja aamulla startatessa ääni on kovempi kuin lämpimällä koneella.
Mitä te veikkaisitte, ite voisin veikata laturin hihnaa tai jotain laakeria? Auto toimii muuten normaalisti ja ääni kestää n. 1 sekunnin käynnistyksen jälkeen. Auto starttaa hyvin. Tyhjäkäynnillä eikä muutenkaan ajossa pidä mitään ääntä. Autolla ajettu 210tkm.
Startti ja laturi on vaihdettu vuosi sitten, laturinhihnan vaihdosta ei ole tietoa.
Kuinka tuota hihnaa voi kiristää ja onko tuolla jotain laakeria joka voisi pitää ääntä startatessa? Paljonko laturinhihnan kuuluu joustaa?
Mitä te veikkaisitte, ite voisin veikata laturin hihnaa tai jotain laakeria? Auto toimii muuten normaalisti ja ääni kestää n. 1 sekunnin käynnistyksen jälkeen. Auto starttaa hyvin. Tyhjäkäynnillä eikä muutenkaan ajossa pidä mitään ääntä. Autolla ajettu 210tkm.
Startti ja laturi on vaihdettu vuosi sitten, laturinhihnan vaihdosta ei ole tietoa.
Kuinka tuota hihnaa voi kiristää ja onko tuolla jotain laakeria joka voisi pitää ääntä startatessa? Paljonko laturinhihnan kuuluu joustaa?
klo 15:sta asti miettinyt mikä tuo "ihme ääni" voisi olla: jospa se on Mexicon mallin valomuistutin: http://www.youtube.com/watch?v=JU6BepKUZWE ?
Ja jos vielä sen bendixin puhdistuksen ja rasvauksen jälkeenkin rääkyy niin ainakin omassa VR6:ssa ongelma poistui katsomalla laatikon päässä olevan holkin reikään. Siellä pitäs olla se holkki johon startti vastaa kun autoa käynnistetään. Se holkki on normaalisti kuluvaa osaa joten sinne kun laitoin uuden kokonaan aiemmin pois kuluneen tilalle, niin loppui mokomat ongelmat. Toki VR:n kone lienee pikkusen erilainen ;) -mutta eiköhän vastaava holkki löydy omastasikin.
Joulupaketeista erinäköisiä ihme ääniä päästeleviä lasten leluja vasta ihmeteltyäni ja uusiin ajoneuvoihin vasta sotkeutuneena, mieleni täytti ajatus: voisiko kyseessä olla audio/viihdejärjestelmän tms. laitteiston alhainen jännitetila ja auton käynnistyessä ja latauksen alkaessa järjestelmän päästävät "ihme" äänet, piipitykset tms.?
Nostetaas vanhaa topiccia kun sivuaa aihetta.
Oman AKL:n ilmeisesti laturin hihna (?) pitää ääntä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Ääni kuuluu ensimmäisen kilometrin ajan ja katoaa sitten. Foorumin perusteella hihna voi olla löystynyt, mutta löytyykö jostain kuvaa mistä kiristys tehdään? Autossa on manuaali-ilmastointi.
Oman AKL:n ilmeisesti laturin hihna (?) pitää ääntä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Ääni kuuluu ensimmäisen kilometrin ajan ja katoaa sitten. Foorumin perusteella hihna voi olla löystynyt, mutta löytyykö jostain kuvaa mistä kiristys tehdään? Autossa on manuaali-ilmastointi.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Suurella todennäköisyydellä nuo omituiset äänet startatessa johtuu Bendix rattaan kuivana pyörähtämisestä, tai kuluneesta bendix rattaan laakeroinnista. Ääni on eräänlainen"rääkäisy". Kuuluu heti startin jälkeen.
Ei muuta kuin startti käteen ja palasiksi, ei ole ainakaan 2 ja 3 korisissa golffeissa kovin ihmeellinen homma (ei tietoa VR6 koneista). Muistin mukaan, akun kenkä irti,, johdot irti startista, tue moottori alta. (kakkosessa ja kolmosessa menee pultit läpi koneen korvakosta) 3 pulttia irti, ja startin pitäisi olla käsissä. Startti purkaantuu varsin yksinkertaisesti, huolella katot mikä osa oli mistäkin. Ihan loogisesti päättelemällä osat purkautuvat sekä löytävät paikkansa kasatessa.
Näin siis ainakin 1.6 ja 1.8 Mk2 golffi sekä 2E koneella oleva Mk3 golffi. Mallieroja on aivan varmasti, joten korjatkaa ja täydentäkää he jotka tietävät enemmän.
Kolmoseen vaihdoin startin 25min parkkipaikalla, apuna Kamasan kalusatsi ja tunkki. Eli siis ei mikään mahdoton homma.
Ei muuta kuin startti käteen ja palasiksi, ei ole ainakaan 2 ja 3 korisissa golffeissa kovin ihmeellinen homma (ei tietoa VR6 koneista). Muistin mukaan, akun kenkä irti,, johdot irti startista, tue moottori alta. (kakkosessa ja kolmosessa menee pultit läpi koneen korvakosta) 3 pulttia irti, ja startin pitäisi olla käsissä. Startti purkaantuu varsin yksinkertaisesti, huolella katot mikä osa oli mistäkin. Ihan loogisesti päättelemällä osat purkautuvat sekä löytävät paikkansa kasatessa.
Näin siis ainakin 1.6 ja 1.8 Mk2 golffi sekä 2E koneella oleva Mk3 golffi. Mallieroja on aivan varmasti, joten korjatkaa ja täydentäkää he jotka tietävät enemmän.
Kolmoseen vaihdoin startin 25min parkkipaikalla, apuna Kamasan kalusatsi ja tunkki. Eli siis ei mikään mahdoton homma.
Thomas;
AKL:n hihnaa ei voi eikä tartte kiristää, moniurahihnan kanssa kun käytetään lähes poikkeuksetta automaattista kiristinelementtiä. Toki sekin on kuluva osa mutta yleensä siitä kulahtaa kiristinpyörän laakeri kun on tarpeeksi kilometrejä takana.
Jos hihna kirkuu tai kitisee niin uutta tilalle, samalla on hyvä tunnustella kiristinpyörän jousivaste ja laakerin kunto, onko välystä ja pitääkö ääntä pyöriessään.
Joskus olen kiristinpyörän laakerin uusinut poraamalla auki niitit jotka pitää pyörän puoliskot toisissaan, hakenut tarvikeliikkeestä Koyo:n irtolaakerin ja koonnut puoliskot uudelleen "kovilla" 6-koloruuveilla ja nyloc-muttereilla. Varmuuden maksimoisiseksi pistin vielä Loctiten kierrelukitteen väliin. Tuossa pääsee tuntipalkalle kun kiristinelementti maksaa joissain erikoisemmassa pelissä parikin sataa.
AKL:n hihnaa ei voi eikä tartte kiristää, moniurahihnan kanssa kun käytetään lähes poikkeuksetta automaattista kiristinelementtiä. Toki sekin on kuluva osa mutta yleensä siitä kulahtaa kiristinpyörän laakeri kun on tarpeeksi kilometrejä takana.
Jos hihna kirkuu tai kitisee niin uutta tilalle, samalla on hyvä tunnustella kiristinpyörän jousivaste ja laakerin kunto, onko välystä ja pitääkö ääntä pyöriessään.
Joskus olen kiristinpyörän laakerin uusinut poraamalla auki niitit jotka pitää pyörän puoliskot toisissaan, hakenut tarvikeliikkeestä Koyo:n irtolaakerin ja koonnut puoliskot uudelleen "kovilla" 6-koloruuveilla ja nyloc-muttereilla. Varmuuden maksimoisiseksi pistin vielä Loctiten kierrelukitteen väliin. Tuossa pääsee tuntipalkalle kun kiristinelementti maksaa joissain erikoisemmassa pelissä parikin sataa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa