Saab katoaa kartalta..

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

Saab katoaa kartalta..

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 18.2.2009 19:45

Eli GM laitto baasin "omilleen". Kun valtiokaan (ruotti) ei tunne kipua auttaa omaa tuotostaan->konkurssi??


Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.2.2009 19:52

Laitetaanko kolehti kiertämään ja ostetaan itselle "auto"tehdas?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.2.2009 20:11

Ei se mihinkään katoa, turhaa rummutusta. Tai jos katoaa, niin toivottavasti myyvät loppuvaraston halvalla ;)

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 18.2.2009 20:19

ostetaan pois ja aletaan tekeen SAAB 96 retroa, niiku on fiatiltaki tullu se uus 500..

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 18.2.2009 20:19

Kyllä tässä taloustilanteessa mikä on ja GM laittaa Saabin ulkokarsinaan, mikään raha ei tule (mistään) pelastamaan ex-lentokonevapriikkia.. Toki tää on vain miun mielipide, mutta realismi kehiin! Saattaa moni "tunnetumpikin" merkki joutua melkoiseen taloussotkuun.. Tai myyntiin..

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 18.2.2009 20:31

Eiköhän tuo(kin) merkki myydä Intiaan tai Kiinaan...

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 18.2.2009 20:40

Jos Kiinaan menee.. Varmaan jotain 3-9/5-9 atiopok?? Kiinaan copyraitti jossain toisessa "mualimassa"!

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 19.2.2009 8:49

Ettei nyt olisi vaan kyseessä GM:n lypsy-yritys. Näyttää jenkeissä olevan valtion piikki auki ja samaa vissiin koittavat Ruotsissa. Vaan eivät menneet hurrit tuohon halpaan.

Kyllä GM on sössiny asiansa melko perusteellisesti. Saappi on tuottanut tappiota jo vuodesta yks ja kaks ja mitään ei ole saatu aikaiseksi. Mallit on nyt vanhoja ja uusia olisi kuulemma tulossa.

Sinällänsä sääli jos saappi kuolee pois. Persoonallisia kiesejähän noi on ja ihan hyvin tehtyjä. Bensakoneet on kivoja ajaa. Mutta nykyään taitaa ostajille olla tärkeämpiä muoviset hilanvitkuttimet ja onnettomat säästömoottorit, joista ei kuulu kuin kuolinkorinaa.

Mutta eipä mene hyvin Volvollakaan. Eikä Rellulla. Eikä Fiiatilla. Toyotakin tekee tappiota. Saksalaiset ovat toistaiseksi olleet ihan hiljaa, vaikka ei kai sielläkään ostajia ole ruuhkaksi asti ollut?

Paljon lähtee Euroopasta työpaikkoja jos kaikki pulassa olevat automerkit lakkaavat olemasta.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 19.2.2009 10:20

No ei ne saksalaisetkaan ihan hiljaa ole.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/02/19180

Tuosta liitostahan syntyy Demari =D

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 19.2.2009 11:22

Tai olla pari kuukautta sitten uutisissa juttu Volvosta, et se tekee 3000€ tappioo jokasta valmistamaansa autoo kohden! :/ Melko kallista minusta...

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 19.2.2009 14:28

toivottavasti bmw häviäisi maailmasta tuon liiton johdosta :D
Harmittaa kovasti jos Saab häviää kokonaan. Autot ovat todella premium-luokan vehkeitä ja hyviä ajaa järestään. Sitten vielä että Saab kerkesi juuri julkaista oman nelivetomallinsa, näitä ei saatu paljoa liikenteeseen.

Tuo ettei uusia malleja ole(kaikki vanhoja) ei pidä paikkaansa, sisäpiirin tiedolla sanon tän.
no kohta on vara ostaa varmaan itsellekin :D hinnat kun polkeentuu alas.
Ei tarvitse monesti miettiä ajanko Saabilla vai volkkarilla :)

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 19.2.2009 16:26

Nyt olis tilaisuus kostaa ruotsalaisille turun sinapin ruotsiin meno ja muita vanhoja kaunoja. Ostetaan saab suomeen ja siirretään valmistus suomeen. Tuossa 96 retrossa vois olla ideaa. :D

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 19.2.2009 16:55

Nyt olis tilaisuus kostaa ruotsalaisille turun sinapin ruotsiin meno


Turun sinapista ei mennyt Ruotsiin muuta kuin nimi, varsinainen tuote ja tekijät jäivät Suomeen, tuote on nykyään nimeltään Auran sinappi.

Ja mitä Saabiin tulee, on kyllä sääli että jo suhteellisen iäkäs automerkki katoaa. Nyt kannattaisi varmaan ostaa jemmaan joku 96/99/90 -malli, parinkymmenen vuoden kuluttua on varmasti todellinen erikoisuus.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 19.2.2009 17:00

Vaasassa alkoivat jo "jemmata".

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 19.2.2009 17:18

Ja mitä Turun sinappiin tulee, niin ei tehdä enää Ruotsissa sitäkään, jossain Unkarissa taitaa olla nykyään sen tuotanto :)

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 19.2.2009 19:16

^^^Eniten harmittaa että veivät pelkän nimen, eikä koko Turkua ;)

mpeltonen
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.12.2008 6:19

ViestiKirjoittaja mpeltonen » 19.2.2009 19:31

Mikäs maa se sellanen Saab on?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 19.2.2009 19:38

Mikäs maa se sellanen Saab on?

Eikös se ole tuossa Suomen länsipuolella Saabilandia?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 19.2.2009 21:58

Minä olen kai niin konservatiivinen, että kammoan nykypäivän uusia automerkkejä. Kiat ja muut Korealaiset ei ole vielä lyöny oikeen ittään läpi minun suhteen, ku niitä ei ollu sillon minun lapsuudessa 80-luvullakaan. On se nyt kumma kun uudet jenkitkin on helposti etuvetoisia ja pellin alta löytyy Volkkarin moottori, ja auto on koottu ties missä.

Sen sijaan SAAB on semmonen merkki, jolla on vahva asema minun "automaailmassani". Sitä pidettiin 80-luvulla todellisena premium-merkkinä. Isäntäkin haaveili Saab 90:stä, mutta kun se oli niin kallis, niin ostettiin 1.3 kakkis ;D

Tokihan tuo merkki on menettäny suosiotaan ja varsinkin erikoisuuttaan sieltä 80-luvulta tähän päivään. Toisaalta merkin pariin on voinu ajautua uusia asiakkaita, kun saappimaiset omituisuudet ei enää vieroksuta. Mutta samalla perinteiset saabistit tuntee menettäneensä jotain, mikä saabeissa yleensä vetää puoleensa.

Itse sain kroonisen saabismitartunnan joskus nelisen vuotta sitten kun kesätöissä sain käyttöön 9-3 2.0t:n. Sen lentokonemainen ergonomia, kojelaudan rumuus, ja mahtava turbokone teki vaikutuksen.

Kyllä p*rkele harmittaa jos tuo merkki loppuu...

a.link
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.9.2004 16:31

ViestiKirjoittaja a.link » 19.2.2009 22:35

Jospa Possu tekis vetoliikkeen ja ostais Saabin pois kuljeksimasta. Istuttais pellin alle Volkkarin moottoreita ja parantais kuskin ergonomiaa niin EHKÄ pienessä humalassa voisin harkita Saabin ostamista. :D

Mun puolesta tuo merkki saa kadota maan päältä vaikka ikuisiks ajoiks eikä kenenkään tarvitse ottaa kituvaa firmaa niskoillensa, varsinkaan valtion. En vihaa Saabia mutta ei se kyllä ole koskaan kiinnostanut vaikka on noilla tullut ajettua 96:sta 9-3:een. Ainut mikä harmittaa on ihmisten työpaikkojen katoaminen!

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 19.2.2009 22:56

Eniten kait tässä "laatumerkkien" katoamisessa huolettaa se millä kyseiset katoavat merkit korvataan. Eiköhän sieltä idästä pusketa entistä enemmän aasianihmeitä.

Parilla Saabilla on tullut ajettua, hintaansa nähden ajettavia pelejä. Ergonomia ja ajo-ominaisuudet olivat mitä olivat, mutta mitä voi vaatia yli 10v ja 500e hintaiselta autolta. Katsotaan nyt mitä tapahtuu näiden kriisissä olevien automerkkien suhteen. Eiköhän idän suunnasta löydy omistaja, kunhan hinta painuu tarpeeksi alas.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 19.2.2009 23:10

Mun puolesta saa kannattamattoman automerkit kadota ja tilalle uusia Tesloja ja Fiskereitä vaan.

Ja kuka tietää jos se vielä joskus herää henkiin, on noita vanhoja merkkejä/brändejä ennenkin herätelty kuolleista.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 19.2.2009 23:26

Maailma muuttuu. 10-15v sitten Saappaat oli kohtalaisen yleisiä kulkineita, juuri kohtuullisen hinnan/laadun vuoksi. - Oli edellisen laman aikaan Ladakin kovasana, minne on Ladat kadonneet? - Vai onko jollakulla ikävä?

Jenkkilässä GM (joka Saabin taitaa omistaakin) on varsin konkurssikypsä putiikki, ehkä osasyynsä tuohon silläkin, että ainakin täällä euroopassa näkyvät "Chevroletit" on lähinnä Jenkkiautomerkin irvikuvia.. Eikä varmasti Corvette tai Camarokaan niin suuri myyntivaltti ole, että sillä tuon kokoluokan kioskia pystyssä pidettäisiin.

- Ei ainakaan omaan silmään erityisen paljoa saappaita enään katukuvassa osu.. Jos ei kannata, ei kannata. - Sama koskee autoteollisuutta ja paperinvalmistustakin.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 20.2.2009 8:45

a.link: VAGgineiden ergonomia ja talviominaisuudet nyt on aivan p....stä verrattuna skandinavian tuotteisiin ( ja hollannin volvoja ei näihin lasketa)

Kauhuskenaariona Saabin konepellin alle "luotettava" 2.0 TDI tai joku bensakoneista = jakopää solmussa alle 65tkm jollei huohotinletku jäätyessään ole jo sylkeny öljyjä pihalle. Climatronic ACC:n tilalle ja jääkaappi onkin jo valmis ;)

valitettavasti GM ei oikein panostanut Saabbiin niin tässä on lopputulos: vanhentuneet mallit ja omalaatuisuus / innovatiivisuus on hukattu kun ei ole enää oma tuotekehitysosastoa :(

nimimerkki:"Saappeja perheessä jo vuodesta -73"

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 20.2.2009 11:23

Saabilla ei ole koskaan ollut tarjolla mitään itseäni kiinnostavaa mallia, joten ei nyt hirveästi harmitakkaan vaikka noiden valmistaminen loppuisi. Saappien ulkonäkö on ollut aina melko järkyttävä =D

Mutta onhan noita saappifanejakin kuitenkin aika paljon, heille on varmaan paljon tympeämpi tilanne...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.2.2009 12:12

Saabin suosio varmasti aikanaan perustui nimenomaan innovaatioihin. Lisäksi autot oli varsin kohtuuhintaisia, vrt. BMW-Audi-MB..

Nykypäivänä autot muuttuneet aika tavalla. Enää ei tartte maksaa autosta 500kmk että siinä on ilmastointi, sähkölasit ja yli kahdenlitran moottori.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 20.2.2009 13:22

Kyllä uskomatonta skeidaa suoltaa suustaan jos sanoo Saabien ulkonäöstä että on järkyttävä tai huonon näköinen.
Agressiivisemman näköstä saa hakea kuin esim. 9-5
onkohan porukka edes ajanut noilla ollenkaan kun puhutaan huonosta ergonomiasta ja haukutaan ajettavuutta :D jos jonkinlaisella autolla ajelen viikoittaan 7 eri merkistä ja ovat uusia niin Saab on tähän mennessä ollut paras, en tietty hauku Skodaakaan ollenkaan mutta ranskan ja japanin ihmeet on syvältä.
Erityisesti tojota joka hakee tietä jo uutena ja on kuin joku lelu jolla v-käyrä nousee välittömästi kun ajelee.
Kannattaisi käydä ajamassa niillä, eikä verrata johon 96 malliin tai 90 jotain 2008-2009 mallista.
Nyt ne paviaani lasit pois silmiltä ja kokeilemaan autoliikkeeseen.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 20.2.2009 13:47

appiukolla on '01 saab 9-5 griffin pihassa, eikä tuo nyt niin surkea ole ajaa.. pikkusen on vaan laiskahko koneen kokoon ja siihen nähden, että siellä 3.0 v6 jatkona on vielä puhallinkin.. mutta ei sillä jalkoihin jää. keula on ainakin omaa silmää miellyttävä ja penkit ainakin tuossa griffinissä ihan kohtuulliset sähkönahkapenkit kolmella muistilla. jos itse pitäis saabi ostaa, niin saattaisin harkita vanhaa ysisatku aeroa tai sit uutta 93 aero wagonia..

ja olenpa joskus omistanut '89 saab 900i 8v kuljettimen ja en voi kyl ainekaan haukkua lukkojen toimintaa pakkasessa, ovien jäätymistä lasien huurtumista, kylmyyttä.. eihän se raketti ollut tuolla tekniikalla, mutta varmempaa konetta saa tod.näk. etsiä.. jakoketjun jos jaksaa vaihtaa joskus 600tkm kohdalla, niin melko huolettomia kilometrejä on tiedossa..

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 20.2.2009 13:58

Kyllä uskomatonta skeidaa suoltaa suustaan jos sanoo Saabien ulkonäöstä että on järkyttävä tai huonon näköinen.

"Mielipide on kuin pyllynreikä, jokaisella on yksi ja ne kaikki haisee"=D
Ajettavuudeltaan ainakin nuo viimeiset oikeat Saab:t oli ihan OK.
Ooppelimallilla ei ole tullut ajeltua.
Tuollanen 2T 96 Retro vois olla kova sana (vaikka lisä tahdeilla) ;)

Daatta
-
Viestit: 181
Liittynyt: 10.4.2004 14:16

ViestiKirjoittaja Daatta » 20.2.2009 14:33

Isällä oli vuoden 2000 mallia oleva 9-3 leasing auto, 150 heppainen bensaturbo ja muutenkin sopivat varusteet. Tuolla tuli jonkin verran ajettua ja tykkäsin kyllä, pienet jipot kuten Black Panel toiminto mittaristossa olivat siistejä. Tosin vakioalusta ja rengastus (195/15") ei ollut kovin sporttinen. Lähti kerran puskemaan kuivalla, tuoreella asfaltilla. Mutkainen tie ja 80 vauhtia...

Kävin viime syksynä istumassa nykyistä 9-3 mallia liikkeessä, sopivalta tuntui eikä hintakaan ollut kauhean paha. Autonvaihto jäi sillä kertaa, mutta Aero-malli kiinnostaisi kyllä... Piti oikein käydä katsomassa, mitä noista Nettiautossa pyydetään. :)

Kyllähän Saabin soisi pysyvän pystyssä jatkossakin, vaikka nykymallisto ei kovin innovatiivinen ole ollutkaan.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.2.2009 15:27

Kyllä uskomatonta skeidaa suoltaa suustaan jos sanoo Saabien ulkonäöstä että on järkyttävä tai huonon näköinen.
Agressiivisemman näköstä saa hakea kuin esim. 9-5
onkohan porukka edes ajanut noilla ollenkaan kun puhutaan huonosta ergonomiasta ja haukutaan ajettavuutta :D

Samaa mieltä. Mullaki oli ennakkoasenne, mutta se muuttui kyllä täysin kun ehdin sillä muutaman päivän ajella. Lisäksi ihmettelen, että kun monilla VAGisteilla kiehtoo nuo turbomoottorit, niin sitten tällainen ahdetun moottoritekniikan pioneeri kuin SAAB, ei muka kiinnosta... Lisäksi varsinkin nämä 2000-luvun saapit on muotoilultaan "helposti lähestyttäviä", siinä missä vanhemmat on ehkä enemmän sitä viha/rakkaus-linjaa.

Nämä saappimaiset erikoisuudet on semmosia juttuja jotka herättää mielenkiinnon, ja jo sen takia toivoisin tämmösten "pienempien ja erikoisempien" autovalmistajienkin pysyvän pinnalla eikä niin että kaikki vaan tekee jotain harmaata peruskorollaa eri kuorissa. Tottakai kyse on bisneksestä ja mikä ei kannata niin se ei kannata, mutta itse suhtaudun autoiluun tunteella. Jo maailman ensimmäinen saappi oli lentokoneinsinöörien suunnittelema ja muutenkin varsin outo lintu (luntattu äskettäin netistä), eli jo siinä vaiheessa lähdettiin mielestäni "oikeille" linjoille.

Sitten pari poimintaa nettiautosta:

Ruotsalainen "ristosakari" eli Viggen, lievästi tuunattuna. http://www.nettiauto.com/saab/9-3/2346231

Esim. tää NG900/9-3 -koppa on semmonen että sopivan yksilön kun valitsee niin melko hyvin saa löylyä ja nahkapenkkiä sijoitettuun rahaan nähden. http://www.nettiauto.com/saab/900/2393583

Lisäksi itse pidän OG900-kopan Aeroa yhtenä 80-luvun ehdottomasti hienoimmista autoista, suoranainen kulttiauto. Eikös nää "vanhan liiton" turbokoneet ole just niitä lujimpia ja parhaita viritysaihioita saabilla? http://www.nettiauto.com/saab/900/2414844

Kyllähän saabin ylistäminen jollain muulla kuin saab-foorumilla on taistelua tuulimyllyjä vastaan, mutta kamoon..olkaa pikkusen avarakatseisempia, ja katsokaa myös rehellisemmin sitä omaa volkkaria ;)

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 20.2.2009 16:05

Kyllä uskomatonta skeidaa suoltaa suustaan jos sanoo Saabien ulkonäöstä että on järkyttävä tai huonon näköinen.

No makuasioitahan nuo on, minä en tykkää edelleenkään :) Eipä sillä, kyllä PALJON rumempiakin autoja löytyy mm. Sitikan mallistosta. Jos noiden ulkonäkö kolahtaa niin varmasti parempi valinta suomen talveen kuin joku klonkkari =D


olkaa pikkusen avarakatseisempia, ja katsokaa myös rehellisemmin sitä omaa volkkaria ;)

Jos olisi enemmän rahaa käytettävissä autoihin, niin en kyllä Volkkarilla ajelisi ;) Katse kääntyisi parin muun saksalaismerkin mallistoihin, toinen alkaa M:llä ja toinen B:llä :) Tänään viimeksi kattelin nettiautosta kolmoskopan tilalle e36 Bemmiä, ei ollenkaan huonon näköinen menopeli.

Uudet japsitkin on niin tylsiä, etteivät juuri herätä minkäänlaista kiinnostusta.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 20.2.2009 17:05

Sabbien ulkonäkö nyt ei juuri kolaha, muttei ne nyt niitä hirveimpiä silti ole. 9000 2,3T Aero oli kyllä varsin lysti laite ja kiva ajellakkin mitä sellaisella kerran reilu 200km tuli taitettua.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 20.2.2009 17:58

Velkasaneeraus ja uudelleenjärjestelyyn meni saabbi. Kolme kuukautta on aikaa näyttää paperilla , että kuinka homma jatkossa menee. Saabista on ilmeisesti tulossa itsenäinen yhtiö, mutta mikä sitten on suhde GM:ään, jonka tekniikkaan tulavatkin mallit pitkälti perustuvat...

Taustalla on kolme vuotta sitten laadittu suunnitelma missä on uudet mallit ja niiden avulla firma vedetään suosta.

Viime vuonna saab teki kuulemma tappiota 200 meur ja autoja myytiin 100 000 kpl. Eli 2000 tuli tappiota per auto. Mallistolla joka on vanhaa ja tulosta rasittamssa uusien mallien suunnittelukustannukset. Ans kattoo ny, mutta kova on usko naapureilla omaansa edelleen.

Nytpä taitaa olla GM:llä lypsy Saksan valtion suuntaan menossa. Opel taitaa olla nyt tulessa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.2.2009 18:07

Viime vuonna saab teki kuulemma tappiota 200 meur ja autoja myytiin 100 000 kpl. Eli 2000 tuli tappiota per auto.

No jos ihan tarkkoja ollaan eikä kovin rajusti pyöristellä niin tappiota tuli 280 miljoonaa euroa ja autoja meni 93 300 kpl joten tappiota tuli siis sellainen 3000€ per Saapas.
Eipä itse kyllä paljoa paina vaikka Saab kartalta katoaisikin. Kai ne ihan ok vermeitä on mutta ulkoasu ei ole koskaan ollut mun mieleen. Eipä ole koskaan käynytkään mielessä moista ostaa.
Ja olkoot vaikka mitä hyviä ominaisuuksia niissä niin kai merkissä nyt jotain vikaa on kun ei se kaupaksi mene...

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 20.2.2009 18:18

Sabbien ulkonäkö nyt ei juuri kolaha, muttei ne nyt niitä hirveimpiä silti ole. 9000 2,3T Aero oli kyllä varsin lysti laite ja kiva ajellakkin mitä sellaisella kerran reilu 200km tuli taitettua.

Tuoreella ajokortilla oli käskytettävänä lähes samanmoinen (ilman Aeroa). Varmaankin kuukauden oli suu virneessä :)
Ulkonäkö nyt on mitä on :/
Toivottavasti Saab:i ei nyt kuitenkaan mene nurin, koska Saabismi on sairaus ja minkälaiset vieroitusoireet siitä iskee kun ei uutta saa =D
Lama- aikana on muitakin rahareikiä, kuin vieroitusoireisten Saabistien hoito ;)
(Edit)
Osuva mielipide.
(/Edit)

Duke
-
Viestit: 433
Liittynyt: 28.7.2003 0:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 20.2.2009 18:36

Ihan OK autojahan nuo Suapit on. Neliveto vain on uupunut (nythän sitä joihinki saa). 9-3 ja 9-5 on mun mieletä ihan hyvännäkösiäkin autoja. Kaveraaminen ooppelin kans vaan huonontaa noita autoja minun silmissäni. Sääli sinänsä jos merkki katoaa. GM kyllä tekee oikein kun luopuu ko. merkistä. Keskittyisivät tekemään kunnon jenkki Chevyjä ja unohtaisivat ooppelit ja korean ihmeet.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 20.2.2009 22:14

Ei kait nyt kukaan voi uutta 9-3:sta rumaksi haukkua? Ihan tyylikäs peli, tosin keulan ilme on vaihdellut melkoisesti eri vuosimalleissa. Myös "maastoversio" 9-3X olisi tuloillaan, samoin kuin hieman isompi citymaasturi 9-4X.

Mielenkiintoista tekniikkaa löytyy nykyään ihan kivasti, etenkin nuo TTID-koneet (vaikkakin Fiat-GM-yhteistyötä) houkuttaisivat ja vielä tuollaisen jatkeeksi neliveto :)

9-3 on käsittääkseni myynyt ihan kohtuullisesti.

9-5 taas alkaa olemaan jo todella wanha malli, eikä nuo viimevuosien ehostukset (kirkaslasiumpiot kromikehyksissä, yök.) ainakaan meikäläisen silmää ole miellyttäneet. uuden mallin valmistuksenhan piti alkaa tänä vuonna, mutta saa nähdä mikä on lopputulos yrityssaneerauksen jälkeen.

Saab on ollut aina osaamisen kärjessä, varsinkin turva- ja turbotekniikan puolella. Sitten on noita pienempiä Saabismeja, jotka aina välillä käyttäjää hymyilyttävät. Harmi, jos merkki lopullisesti katoaa :(

Kaveraaminen ooppelin kans vaan huonontaa noita autoja minun silmissäni.
Samoin, hieman liikaa alkaa olemaan ooppelin osia, esim. 9-3:ssa on Vectran pohjalevy. Myös vapaastihengittäviä ja V6-koneita on poimittu GM-leiristä.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 20.2.2009 22:39

valitettavasti GM ei oikein panostanut Saabbiin niin tässä on lopputulos: vanhentuneet mallit ja omalaatuisuus / innovatiivisuus on hukattu kun ei ole enää oma tuotekehitysosastoa :(


Ymmärtääkseni ongelma oli osittain siinä että ainoa panostus oli se että Saabistakin piti tulla "maailman merkki" eli Saabille edustusto joka maailman kolkkaan. Jostain kuulin että esim. Dubaihin piti polkasta Saabin merkkiliike suuren maailman malliin, myynti sieltä olisi ollut jotain 3-4 auton luokkaa vuonna 2008. Saabilla on tietty skandinaavinen brändi ja (mielestäni) GM sössi sen, laittoi rahaa ihan vääriin peliliikkeisiin (kuten ilmeisesti monessa muussakin) ja tässä on tulos.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 21.2.2009 9:32

GM kyllä tekee oikein kun luopuu ko. merkistä. Keskittyisivät tekemään kunnon jenkki Chevyjä ja unohtaisivat ooppelit ja korean ihmeet.


Hyvä se on tehdä autoja joita kukaan ei osta. Ei edes jenkit. Taitavat paremmin mennä kaupaksi ooppelit ja korean ihmeet.

GM:llä on konkurssi edessä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 21.2.2009 17:47

Jos autojen ulkonäöstä puhutaan, rumia niistä on suurin osa. Kauniita ehkä vanhemat isot Jaguarit, Rolssit yms. - Puun ja nahan käyttö yms..

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 23.2.2009 9:02

Yhessä konepajassa töissä olleena kyllä kierrän saabit kaukaa. Sen verran paljon olen noihin ruottinihmeisiin osia tehny ja tiedän toleranssit... ihme kun kestävät. Sinällää niiden osien tekemisessä ei mitää pahaa ollu, kun vain harva koneistus/valu oli niin huono että olis mennyt hylkyyn.

ps ei ikinä saappia, ainakaan 900 tai tuoreempaa.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 23.2.2009 10:30

^ OT: Ei mennyt tääkään päivä hukkaan. Opittiin sitten se, että koneistustoleranssi korreloi suoraan tuotteen kestävyyteen. Saisko vielä jonkinlaista yleissääntöä, että tietäs millaisilla toleranssilla tulee kestäviä tuotteita (ja missä vaiheessa alkaa koneistamo vaan kitistä ja hintaa nostaa).

(nimimerkillä vuosikaudet koneita ja laitteita suunnitellut)
Viimeksi muokannut Antero, 23.2.2009 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 23.2.2009 10:46

Lisää OT: Mersu sprinter ja vastaava VW LT (96-) Etupään alapallonivel, volkkarissa ei saa olla kuin muutama milli välystä, mersussa taas muutama sentti =) Ja kyseesä sama rakenne ja sama osa.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 23.2.2009 12:19

Täytyisi varmaan jonkun täältä lähteä kertomaan kuinka se auto pitää tehdä, kun eivät siellä Trollhättanissa näytä hommaa hanskaavan. Saataisiin ainakin toleranssit kuntoon.

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 24.2.2009 0:40

Alkaa muuten miltei uudenkarheat Saabit olemaan houkuttelevissa hinnoissa lahden takana, eräs juuri haki vuoden 2006 9-3 farmarin turbolla ja hyvillä varusteilla, 12000 maksoi kuluineen ilman veroja..

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 25.2.2009 21:17

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/02/19439

Kohta varmaan tulee semmone notkahdus uudehkojen saabien hintoihin kun "normiautoilijat" hankkiutuvat niistä paniikissa eroon?

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 25.2.2009 21:37

Sehän kävisi hyvin tuollainen reipas hintojen lasku. Tuollainen -06-> 9-5 STW man 2.3T tai Aero perheen ajoautoksi olisi varsin mukava.

HHS
-
Viestit: 6
Liittynyt: 2.2.2009 17:32

Säälikin on sairaus

ViestiKirjoittaja HHS » 12.3.2009 0:17

Tollasella 2.3T koneella varustetulla 2002 vm 9-5 farmarilla paljonkin ajelleena voin kertoa että todella harvassa kaarassa vakio nahkapenkit ovat lähellekään yhtä hyvät kuin Saabissa. Kiesi kulki painoisekseen laivaksi yllättävän ripeästi, ja automaattivaihteiston sporttinappi pohjassa meno oli kesäkelillä jopa sporttista, tosin naftaa paloi jokseenkin tolkuttomasti :D Kaikki oli tehty tälläisen 185 cm (viikinki)kuljettajan kannalta vaivattomaksi, tosin eihän ohjaus tuntuma nyt aivan tämän vuosituhannen (ja miksei viimeisten edellisenkin) VAGineitteiin veroinen ole. Esim tojotoissa (joista kyllä muuten ihan pidän) painuu rivakasti jarrua painettaessa kaasukin pohjaan, ainakin minun kalosseilla.

Mutta takaisin Saabiin...

Tehdasuutena ei toiminut ilmaistointi, öljypohja tai joku vastaava öljyhilpatin meni takuuvaihtoon alle 2 vuoden ikäisenä. Hauskin oli kun lampunpesin lensi satasen vauhdista sieltä puskurin sisältä jonnekkin tienposkeen hyttysiä ikkunoista pestessä, ja lopulta parivuotta sitten alkoi tulla loputtomasti pieniä sähkövikoja, auto oli 3 kk aikan 2,5 kk korjattavana milloin minkäkin takia ja sitten paloi käämi ja "auto" menikin vaihtoon. Voi sitä reppanaa joka senkin on liikkeestä ostanut.

Nyt on itsellä Audi ja vaimolla tojota ja varmempia autoja saa hakea.

Harmi silti jos Saabi menee nurin, ensimmäinen ihan oma auto kun oli joku 82 tms vuosimallin 90 saabi, ainoa vika mikä siihen koskaan tuli oli kaasarin kalvon halkeaminen, sen pystyi vaihtamaan parkkipaikalla ruuvimeisseli aseena ja osakin taisi maksaa 7 markkaa... nykyautoissa pitää olla sähköinssin paperit että saa avata konepellin...

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 12.3.2009 13:22


weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 12.3.2009 14:20

Eiks kaikissa autoissa oo vikoja? - Kyllä noita itkuja kuulee oli se sitten se Audi / Vw (jossa ei mitään vikoja tietty ookaan, mitä nyt ominaisuuksina on automaattiaskit levii alle 150k lukemissa, 1,8T puolat kulutuskamaa.. tukivarret.. ym), taikka BMW, Mersu tms..

Maailma muuttuu, ja mukana on vaikeata pysyä. - Tokko saabin paskan tuloksen syy on teknisessä laadussa, hinnassa.. yms. Eikä se työvoimakaan Ruotsissa ilmaista ole. - Saa nähdä, koska muut automerkit alkaa voida pahoin.. Toisaalta, ehkä saabin heikkous oli se, että autot oikeastaan varsin tietynlaisia. VAG konsernilla löytyy pikkuautoja, isoja autoja, hyötyautoja. Saab ja miksei Volvokin liene melkolailla yksinomaan tuota keskikokoista-isohkoa peruskauraa.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 12.3.2009 14:25

Eiks kaikissa autoissa oo vikoja?

Nimeltä mainitsemattomassa japanianmerkissä ei ole vikoja =D
...vaan ominaisuuksia ;)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.3.2009 19:51

todella harvassa kaarassa vakio nahkapenkit ovat lähellekään yhtä hyvät kuin Saabissa
Hyvät penkit :) Joo, onhan Saabit oikeasti ihan mukavia kulkineita, ainakin Golfiin (II) verrattuna. Eikä kulkupuolessakaan ole turbovehkeissä valittamista.

Toivottavasti eivät ainakaan IKEA:lle Saabia myy:
http://krohniskt.wordpress.com/2009/03/05/om-ikea-koper-saab/

(vaikka kuvassa Golf onkin)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 12.3.2009 20:35

Joo, onhan Saabit oikeasti ihan mukavia kulkineita, ainakin Golfiin (II) verrattuna.

Joo, ei kyllä uskoisi kuinka paljon mukavampi ja parempi kulkine 2003 vuoden Saabas on kun mitä II-korinen Golf. Tuntuu että ne olis ihan eri vuosituhannelta... ;)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.3.2009 22:14

Jep :) No joo, siis toi meikäläisen Saab on vielä vanhaa korimallia ja käytännössä siis sama auto kuin NG900 joka tuli markkinoille 90-luvun alussa. Eri vuosikymmeneltä siis, mutta samalta vuosituhannelta. On tuo silti mukava myös kolmosgolfiin ja jopa neloseenkin verrattuna.

Mukavalla en tarkoita, että tuo olisi parempi, vaan Saabissa on se oma fiiliksensä vaikka kakkoskoppa (sellaista >10v ajaneena) maailman paras auto onkin :)

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 16.6.2009 19:33

Uutta tietoa maailmalta.. Koenigsegg ostaa puljun!! Onnea vaan "pikkupajalle", toivottavasti ei mee molemmat loppupeleissä..

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 16.6.2009 21:58

Tuleekohan seuraavaksi markkinoille auto nimeltään Koenigsviggen... ;)

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 18.12.2009 19:34

Oliko tämä nyt tässä?
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/12/29047
Sääli työpaikkansa menettäviä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.12.2009 22:28

Sääli jos tämä on lopullinen ratkaisu, siltä nyt pahasti vaikuttaa :(

Iso tappio varsinkin ruotsille, välillisesti 15000 työntekijää oli jossain laskeskeltu. Jos ei ihan noin paljoa, niin tuhansia joka tapauksessa. No, seuraava kulkineeni lienee tästä huolimatta uudehko 9-3, kohta niitä varmaan saa halvalla loppuunmyynnistä...

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 18.12.2009 23:10

Itsekin miettinyt että hyppäis Saabbiin seuraavaksi.
Naurattaa kun ihmiset polkee autojensa hinnat vain siksi kun tehdas loppuu.
Varaosat ei nimittäin maailmasta lopu!
Mutta hyvä meille SS :D
Saadaan kohta uudet Saabit pilkkahinnalla, ei mahda mitään mutta auto on parempi kuin Vw ja paremmin varusteltu

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 18.12.2009 23:16

Outoa sinänsä, uudet saabit on alkanu näyttää jopa ihan mukiinmeneviltä kulkuneuvoilta.
Sisusta on on vähä liian saabimaista, joku tykkää joku ei. Ei sinällää aiheuta mitään tunne reaktioita suuntaan eikä toiseen, mut ihmetyttää, ettei sitten ostajaa löytynytkään. Eikä tuo nyt kirkossa kuulutettua ole, et kokonaan loppuis. Vielä se sieltä hangesta ylös nousee!

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 19.12.2009 15:07

Mulla on semmonen kutina vielä, että tähän soppaan sekoitetaan Ruotsin valtio ja Köenigsegg vielä uudestaan. Jos GM saa edes pikkusen kipurahoja, siitä että luopuisi Saabista lopettamisen sijaan, niin uskon kaupan tapahtuvan vielä.

Olishan tolla vielä mahdollisuuksia menestyä. Vähän tota brändiä muokkaamalla Saabin vois saada nousuun..?

En usko, että ostajaehdokkaat Spyker tai Königsegg kumpikaan olisivat jatkaneet Saabin tuotantoa samoilla lukemilla kuin nyt. Vaan autoista olisi tehty hieman erikoisempia vielä ja suunnattu paremmin ostajakunnalle.

Toivotaan parasta, mitä se ikinä liekin...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.12.2009 17:24

Nousuun saamiseen auttaisi jo se, että tulossa olisi ollut useampikin uusi malli. Uusi 9-5 on jo valmis ja 9-3 oli tulossa, samoin "citymaasturi" 9-4 on bongattu liikenteestä naamioituna. Tähän asti mallisto on uudistunut todella hitaasti, mikä varmasti osaltaan verotti ostajakuntaa.

Voihan tuossa vielä joku keikaus käydä, joku ostaa merkin valmistusoikeudet ja tehtaan. Jää nähtäväksi. Jos ei muuta niin kohtahan niitä saa uusvanhoja Saabeja kiinasta :D

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 20.12.2009 14:27


Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 23.12.2009 8:56

"Kehitysmaa" Kiinalla on millä mällätä:
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politii ... 12264.html

Jenkkien over-seas omaisuuskiin luisuu Kiinaan, vääjäämättä. Hassullehan se tuntuu, kun ajattelee, että lapset kun on työelämässä niin maailmantalouden valta onkin Kiinassa ja Intiassa, mutta maailma muuttuu Eskosen.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 2.1.2010 19:32

Onkos tähän asiaan tullut mitään uusia käänteitä? En oo ainakaan ite kuullut mistään.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 2.1.2010 21:29

Lue tuolta: http://www.saabsunited.com/

Tavalliset ihmiset on jo tippunu kärryiltä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.1.2010 16:52

Ei mitään uutta, Spykerin tarjous on edelleen käsiteltävänä. Lisäksi on kuulemma ilmaantunut uusiakin ostajaehdokkaita. Mitään lopullista deadlinea ei taida olla, GM pitkittää piinaa ainakin tammikuun puoliväliin...

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 8.1.2010 9:47

Bernie Ecclestonekin havittelee nyt Saabia. Eiköhän tämä viimeistään todista, mitkä potentiaalit merkissä nähdään.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 8.1.2010 9:57

Ostajia tuntuu olevan kuin sieniä sateella mutta kukaan ei sitä kuitenkaan osta? :D

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 8.1.2010 11:04

Huhutaan, että GM:n vanhat pamput haluavat kuopata Saabin väkisin. Onneksi ostajat ovat tehneet tästä näin julkisen pelin, GM on hankalassa asemassa kun joutuvat selittämään miksi tappavat mieluummin kuin myyvät.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 8.1.2010 12:48

Toisaalta, mitä enemmän rumpua lyödään automerkin puolesta, sitä enemmän hyötyä siitä on tulevalle ostajalle. Jostain kuulin myös, että GM saattaa pitää Saabia uhkana muille valmistajan merkeille, mikäli uusi omistaja saisi Saabin vuosien takaiseen loistoonsa.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 8.1.2010 14:57

Kyllähän Saab pienoisella imago Up-datella on selkeä kilpailija esim. Opelin uudelle Insignialla. GM tajusi että Opelin Insignia ja uusi Astra voipi olla malleja joita kannattaa valmistaa ja ei myynyt Opelia pois. Mikäli vielä yksi (vaikka pienikin) kilpailija saadaan pois niin johan kohta boonuksia (ei niitä s-) ropisee.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 8.1.2010 16:48

Vähän eri hintaluokassa Opelin kannalta..

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 8.1.2010 22:40

^ Hä?
www.saab.fi:
Saab 9-3 SportCombi Business 1.8t BioPower 175 hv Man-6
ovh 34 320€

www.opel.fi:
Opel Insignia Sports Tourer 1,6 turbo ecotec (Business Line)
ovh 31 524€

Autoetujen erot max. muutamia kymppejä/kk (dieselit vielä pienempi ero). Saabilla etunaan "pelastakaa maailma" eco imago, joten (IMO) kilpailu yritysasiakkaista olisi ollut aika tiukkaa.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 8.1.2010 23:26

Nyt vertaat Saabin pientä autoa ja Opelin isoa.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 11.1.2010 9:39

no ei toi 9-3 NIIN pieni ole verrattuna insignia ja itse valitsisin noista kahdesta ehdottamasti 9-3:sen.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 11.1.2010 12:54

Insignia ja 9-3 myynnissä aika merkittävän osaa näyttelee yritysautomyynti (ei kummallakin olisi muuten omaa business-mallistoa) ja silloin nuo kaksi ovat aika samassa hintaluokassa joka monesti yritysauton kohdalla on ensimmäinen rajaus vaihtoehdoille. Sen jälkeen tuleekin sitten varsin monella se auton imago ja ehkä sitten siellä joillain se kuljetuskapasiteettikin. 9-3:kin on varsin riittäävä 3-4 hengen perheelle. Sikäli mikäli täälläkin mennään samaan suuntaan kuin Ruotsissa eli erilaiset bio- etuliitteiset auton saavat verohelpotuksia niiden menekki yritysautoissa nousee Suomessa ja muuallakin maailmassa ja kyllä tämä GM:n päättäjillekin on tiedoksi saatettu.

RäSänen
-
Viestit: 423
Liittynyt: 21.4.2009 13:46

ViestiKirjoittaja RäSänen » 11.1.2010 19:02

Tais tänään GM lyödä viimesen naulan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.1.2010 19:50

Saabilla ei suoraa kilpailijaa Insignialle oikein ole, kun uusi 9-5:kin on hieman pidempi ja oletettavasti reippaasti kalliimpi. Tuo on kyllä totta, että yritysautopuolella tilanne saattaa olla toinen. Siltikin on aika marginaalinen vaikutus Opelin myyntilukuihin Saabilla.

On tuo ihme uutisointia GM:n suunnalta, _taas_ kerran _lopullinen_ päätös. Jos ei sitten kukaan tee uutta tarjousta joita kyllä kuunnellaan... Hermohan tässä menee.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 12.1.2010 10:31

Tais tänään GM lyödä viimesen naulan.

...toisen kerran.

Sanotaan, että kissalla on 9 elämää. Kuinka monta elämää on ruotsalaisella aarnikotkalla? Tätä vauhtia GM lopettaa Saabia vielä monta vuotta...

Ihan asiallista johtamista tuolla GM:lla. En sijoittaisi ko. firman osakkaisiin penniäkään, vaikka takuuna on jenkkien veronmaksajat. Jotenkin tuo Fordin Volvo-kauppa vaikuttaa ryhdikkäämmältä etenemistavalta?

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 12.1.2010 19:17

Jos en ihan väärin uutisia kuunnellu, GM haluaa Saabista VÄHINTÄÄN 310 miljoonaa dollaria?? Ei taida kolehti saabisteilta enää paljon auttaa.. Nyt kuulostaa oikeesti pahalta..

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 12.1.2010 22:11

GM venyttelee päätöstä kuten vehettään eli todella pitkään.
Rahaa ne siellä odottelee.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 12.1.2010 23:56

GM on kertonut Detroitin autonäyttelyn yhteydessä, ettei yksikään Saabia koskevista tarjouksista ole riittävän hyvä, jotta GM muuttaisi päätöstään Saabin lopettamisesta. GM:n toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Ed Whitacre kertoi ruotsalaiselle uutistoimisto TT:lle , että 450 miljoonaa dollaria on hinta, joka saisi GM:n arvioimaan Saab-päätöstään uudelleen.


Asiaa saattaa osaltaan mutkistaa se että GM:n "omistaa" tällä hetkellä 60% Juuesain liittovaltio, jolloin ostajaehdokkaat arvioidaan myös poliittisellakin arvioinnilla. Tämä saattaa omalta osaltaan vaikuttaa siihen, että kiinalaisten tai muiden kehittyvien talouksien tarjoukset menee suoraan roskiin. Fordilla tuota päätöksenteon taakkaa ei ollut ja Volvo mitä ilmeisimmin päätyykin kiinalaisomistukseen.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 20.1.2010 21:28

Yllättävä käänne. Saabilla onkin mennyt mukavasti.

"Saab was not in any financial trouble during summer of 2008, due partly to GM having infused capital into the company. Saab themselves has apparantly also helped document that they were in fact in good financial health mid 2008."

http://www.thetruthaboutcars.com/swedis ... re-cooked/


http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... eID%3D2010\01\20\368436%26sectionid%3DEttan
Googlekäännös:

Genii/Ecclestone co-ordinator, Lars Carlstrom:

"Saab has today one of Europe's most modern and most efficient car plants. Saab has two completely newly developed models, 9-5 and 9-4X. The company is debt free.

The prerequisites for Saab has never been better - with a business plan that has very good opportunities to make Saab into a leading automotive company in its niche. It is therefore difficult to understand how something so positive has been able to become so negative in the Swedish media. The analysis has been non-existent and has been based on cutting the Spirit rather than facts."

Konkurssia johtamaan asetettu lakimies sanoi Saabin olevan liian hyväkuntoinen lopetettavaksi. Melkoista saippuaoopperaa GM:n puolelta. Jännä nähdä mihin johtaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.1.2010 21:42

GM haluaa Saabista VÄHINTÄÄN 310 miljoonaa dollaria??
310MUSD (~200MEUR) ei kuulosta edes kovin isolta summalta kannattavasta autotehtaasta ja tunnetusta brändistä. Vertailun vuoksi tuolla summalla saa noin 1,5kpl Helsingin musiikkitaloja!

Koko ajan on huhuttu, että Saab olisi tehnyt 20v tappiota, mutta tuskinpa GM olisi noin pitkään katsellut tekemättä asialle mitään. Eiköhän Saab kuitenkin ole tuonut GM:lle rahaa, vaikka yksittäisen tehtaan tulos olisikin miinuksella, kuten jo edellisen postauksen linkeistä voisi päätellä.

On huhuttu, että GM olisi jo tällä viikolla päässyt sopimukseen Spykerin kanssa, eiköhän sieltä maanantaina jotain julkisteta. Myös se, että joku amerikkalainen sijoittajaryhmä osti tällä viikolla massiivisen läjän Spykerin osakkeita, voisi viitata siihen että jotain on tapahtumassa.

Odotellaan...

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 25.1.2010 14:27

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/SVT+S ... 5252389149

Ehkei sittenkään katoa kartalta, ainakaan ihan hetkeen...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.1.2010 21:56

Jep, huhuissa on ollut perää ja kauppa on vihdoin julkistettu, kuten varmaan jo jokaisesta nettilehdestä ja uutislähetyksestä on jo luettu/kuultukin:
http://media.gm.com/content/media/us/en/news/news_detail.print.GMCOM.html/content/Pages/news/us/en/2010/Jan/0126_saab
Toivottavasti spekulointi ja epämääräinen uutisointi vähäksi aikaa hellittää.

Jeppe.
-
Viestit: 94
Liittynyt: 12.6.2008 2:51

ViestiKirjoittaja Jeppe. » 26.1.2010 22:53

Saapa sitten nähdä kuinka kusessa spyker tulee olemaan suapin kanssa...

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 27.1.2010 11:04

Tai sää ton pösös kanssa.

Sori oli ihan pakko.

Paljonhan saabin ympärillä pyörii vahingoniloista ja kateellista sakkia. Neuvoja tulee oikealta ja vasemmalta. Kaippa herrat tietää mitä tekee, turha siinä kusta täällä miettiä.

Mutta kattotaan vähän laajemmin. Jenkkien autoteollisuus on myyty ulkomaille tai on valtion autoteollisuutta. Fiiatti sai jaossa ryslerin ja heti meni pakkaselle. Ranska pumppaa rahaa omiin merkkeihinsa. Opelkaan ei taida ihan vielä olla saletissa. Volvo on menossa kiinaan. Ja lisää menestystarinoita löytynee jos kaivelee.

Loput firmat, jolla menee edes joten kuten, tekee laadutonta kuraa tai harmaita massatuotantotojotia. Mutta sitä me kai halutaan?

Jeppe.
-
Viestit: 94
Liittynyt: 12.6.2008 2:51

ViestiKirjoittaja Jeppe. » 27.1.2010 13:29

Ei siinä mitään, saab on hyvä auto. Kummitädillä on 2009 9-3 ja laadukas kampe on, kuten sensijaan pösö on täysin hanurista. Mietityttää vaan että spyker on kuitenkin suht pieni firma, mitä ne tekikään n. 50 autoa vuodessa ja ne kaikki on kalliita urheiluautoja. Ja saab kuitenkin on niin iso ja pitkään markkinoilla ollut merkki että onko tämä vain hetkellistä tekohengitystä yhtiölle vai onko konkurssi tulossa jo ensivuonna uudestaan. Kuten spykerin osallistuminen vuodenverran formuloissa.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 27.1.2010 14:41

Jepjep, merkkejä kaatuu ja menee kiinaan kiihtyvällä tahdolla. Mutta mitä, volkkari ostelee osakkeita ja kokonaisia uusia merkkejä itselleen kuin olisivat jossain kirpparikierroksella. Vasta oli lehdessä juttua kuinka vain 7 % saksalaisista suuryhtiöistä on enää halpatyövoiman kannalla ja monet ovat lopettamassa tuotannon ja alihankkijoiden käyttämisen Kiinassa jne. kokonaan jos valmistus on mahdollista kotimaisilla resursseilla.

Kilpailuvaltti tuokin, itse ainakin kartan kaikkea missä lukee Made in China. Kyllä ne osasi laatua kiinassakin tehdä vielä joskus todellisen kommunismin kukoistuskautena, mutta nykyään tehdään sentillä kympin tuotteita ulkomaisille monsteriketjuille, niin eihän siinä laadulla juhlita.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 19.12.2011 18:47

Konkkaan se sit sujahti.. Tulevaisuus melko auki??

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.12.2011 18:53

Saa nähdä vetääkö Muller vielä jonkun ässän hihasta… Kiinalaisilla olisi rahaa, mutta GM haluaa torpedoida kaiken irtisanoutumalla yhteistyöstä kiinalaisten kanssa.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 19.12.2011 19:02

Tais kaatua just tohon patenttikiistaan..

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 19.12.2011 22:55

Olisipa nyt ylimääräistä rahaa niin ostaisin Oulun liikkeestä sen nätin valkoisen esittely 9-5 ja säilöisen talliin odottamaan arvon nousua.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.12.2011 18:58

Ei sinällään ihmekään. Ei Saab viimevuosina ainakaan markkinointiin paljoakaan ole panostanut...


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa