Ensin syttyi ohjaustehostimen merkkivalo, vaikka ohjaustehostin ainakin tuntuisi ajossa pelaavan. Seuraavaksi vuorossa oli AIRBAG-merkkivalot ja nyt syttyivät sitten loputkin:
ABS-merkkivalot
Öljyvalo (summeri huutaa)
(!)-merkkivalo
Vilkkujen merkkivalot eivät enää toimi, vilkut kylläkin.
Välillä paloi mittaristossa jokainen mahdollinen vikavalo. Auto kuitenki tuntuu toimivan normaalisti: ABS-jarruissa ei tunnu olevan mitää vikaa, lämmöt pysyvät normaalina jne.
Voiko esim ohjaustehostimen rikkoutunut asentotunnistin aiheuttaa muidenkin vikavalojen syttymisen? Vai mahdollisesti rikkoontunut jännitteensäätäjä.. (välillä mittarivalot ja auton valot kirkastuivat ja sitten himmenivät).
Sähköviat ilmestyivät termostaatin vaihdon yhteydessä. Tosin sillä tuskin on mitään osaa asiaan..
Fabia 1.4MPI sähkövikaa
Valvoja: ffp jäsenet
Tarinalle jatkoa puoli vuotta myöhemmin..
Luetutin tuolloin vikakoodit ja sieltähän löytyi vaikka mitä: CAN-väylää yms. Nämä kuitenkin kuittaantuivat ja ei ongelmia. Ohjaustehostimen valo tosin paloi, mutta ohjaustehostin toimi. Pumppu piti hieman ääntä..
Eräänä rumana aamuna sitten ohjaustehostin ei enää toiminut ollenkaan. Keltainen merkkivalo muistutti tästä ikävästä ongelmasta. Irrotin vanhan pumpun ja syy sähköongelmille ja pumpun hajoamiselle todennäköisesti löytyi; pumpun piirilevy oli syöpynyt ja pumpun sisällä oli desi vettä. Vaihdoin pumpun (käytetty) sekä kulma-anturin (uusi). Ei vaikutusta..
Mittasin jännitteet ja tarkistin sulakkeet. Pumppu saa käyttöjännitteen 14.5 V auton käydessä eli sekin on ok. Tarkistin pumpun "kommunikointikaapelin". Sekin on ok. Jos irrotan kommunikointikaapelin niin tulee vikakoodi: "kommunikointi virhe ohjaustehostimen pumpun ohjausyksikön kanssa". Ja kun kaapeli on paikallaan niin ei vikakoodeja. Keltainen valo palaa.
Tuohan tarkoittaa manuaalin mukaan "liian vähän ohjaustehostimen öljyä tai vika pumpun ohjausyksikössä. (Millä tuo muuten mittaa öljyn tasoa? Ei näy mitään pintakytkimiä.)
Kaikki siis on kokeiltu; pumppua ohjaava auton elektroniikka sekä ohjausakselin kulma-anturi ovat kunnossa. Pumppu saa käyttöjännitteen, jännitteesäädin sekä akku on kunnossa ja öljyä pumpun säiliössä riittävästi. Ei vikakoodeja. Missä vika (sama pumppu polossa, ibizassa jne..) ?
Vaihdan vielä kolmanteen pumppuun ja jos sitten ei toimi niin on pakko lyödä rukkaset naulaan ja elää ilman tehostinta seuraavaan katsastukseen asti.
Luetutin tuolloin vikakoodit ja sieltähän löytyi vaikka mitä: CAN-väylää yms. Nämä kuitenkin kuittaantuivat ja ei ongelmia. Ohjaustehostimen valo tosin paloi, mutta ohjaustehostin toimi. Pumppu piti hieman ääntä..
Eräänä rumana aamuna sitten ohjaustehostin ei enää toiminut ollenkaan. Keltainen merkkivalo muistutti tästä ikävästä ongelmasta. Irrotin vanhan pumpun ja syy sähköongelmille ja pumpun hajoamiselle todennäköisesti löytyi; pumpun piirilevy oli syöpynyt ja pumpun sisällä oli desi vettä. Vaihdoin pumpun (käytetty) sekä kulma-anturin (uusi). Ei vaikutusta..
Mittasin jännitteet ja tarkistin sulakkeet. Pumppu saa käyttöjännitteen 14.5 V auton käydessä eli sekin on ok. Tarkistin pumpun "kommunikointikaapelin". Sekin on ok. Jos irrotan kommunikointikaapelin niin tulee vikakoodi: "kommunikointi virhe ohjaustehostimen pumpun ohjausyksikön kanssa". Ja kun kaapeli on paikallaan niin ei vikakoodeja. Keltainen valo palaa.
Tuohan tarkoittaa manuaalin mukaan "liian vähän ohjaustehostimen öljyä tai vika pumpun ohjausyksikössä. (Millä tuo muuten mittaa öljyn tasoa? Ei näy mitään pintakytkimiä.)
Kaikki siis on kokeiltu; pumppua ohjaava auton elektroniikka sekä ohjausakselin kulma-anturi ovat kunnossa. Pumppu saa käyttöjännitteen, jännitteesäädin sekä akku on kunnossa ja öljyä pumpun säiliössä riittävästi. Ei vikakoodeja. Missä vika (sama pumppu polossa, ibizassa jne..) ?
Vaihdan vielä kolmanteen pumppuun ja jos sitten ei toimi niin on pakko lyödä rukkaset naulaan ja elää ilman tehostinta seuraavaan katsastukseen asti.
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 22.4.2011 18:34
Jonski, mitä tapahtui? Saitko Fabiasi kuntoon kolmannella pumpun vaihdolla?
Itse ajattelin, että tällaista kolmen tonnin autoa ei viitsi alkaa loputtomiin korjaamaan. Tonnin remontti ohjaustehostimen pumppuun ei oikein hotsita. Ajattelin vaihdattaa tuon asentotunnistimen ja jos vika tulee vielä senkin jälkeen takaisin, niin ajan joko autolla vuoden päivät (eli seuraavaan katsastukseen asti) ja romutan sen tai sitten vien auton johonkin jobbariliikkeesee ja maksavat siitä sitten mitä maksavat.
Itse ajattelin, että tällaista kolmen tonnin autoa ei viitsi alkaa loputtomiin korjaamaan. Tonnin remontti ohjaustehostimen pumppuun ei oikein hotsita. Ajattelin vaihdattaa tuon asentotunnistimen ja jos vika tulee vielä senkin jälkeen takaisin, niin ajan joko autolla vuoden päivät (eli seuraavaan katsastukseen asti) ja romutan sen tai sitten vien auton johonkin jobbariliikkeesee ja maksavat siitä sitten mitä maksavat.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa