1.6TD virityskeskustelu
Valvoja: ffp jäsenet
En oo ainakaan huomannu eroa, joissakin malleissa imuputki on kiinteä mut sitä en enää muista mistä autosta se kone oli peräisin. Ehkä passatista. Uusi öljypumppu maksoi tarvikeliikkeessä muistaakseni 140€. Laitoin uuden kun kaikki käytetyt mitä käsiini sain olivat tavalla tai toisella epäilyttäviä. Välykset maksimiluokkaa ja akselinpää kaikista ihanasti kulunut..
Joo sehän se on käytetyissä aina.. Lähinnä tässä sitä hain että tuosta vaparikoneesta jos koittais lainata pumppua, että onko niiden painetuotossa kovin järkyttäviä eroja? Ja siis lainata ennenkun uusia osia lähtee ostelemaan :) Joko paineet heikonlaiset yläkerrassa tai nostimet totaalisen paskana..
kattelin tuon tölkin ahdinta nosturilla samalla kun öljyjä valuttelin ja näytti ihan perkele kkk14:selta, eikai näissäkin ole tuota prkl mandariinia laitettu,vai katoinko vain väärin, siinä toivossa ollaan oltu että näissä olis kaikissa 24nen. hyvin alkaa taas tämänkin "piristäminen" jos siellä joku eko td ahdin on..
Tuli hommattua ensimmäinen diesel auto eli -95 1.9td passatti. Vakio osat paikallaan, mut hieman piristetty(karaa muokattu edellisen omistajan toimesta). Syöttöä lisäsin silleesti et liikahtaa hyvin ja päästää vähän mustahtavaa savua. Kuinkas tässä sitä ahtopainetta säädetään kun ei ole ruuvia tai mitn reikää kuvan punaisella ympyröidyssä kohdassa KUVA 2. http://www.netikka.net/vepiku/paineet.htm
Uskaltaako ahtoja nostaa/miten paljon ilman välijäähyä?
Tätä keskustelua on tullu luettua.
Uskaltaako ahtoja nostaa/miten paljon ilman välijäähyä?
Tätä keskustelua on tullu luettua.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=70188
Tuolla TDi tekniikkaa Caddyssä. Puuhasteluahan se vaatii melkosesti.
Golf mk1 tehokkain malli lienee ollut 1.8 GTi 112hv johon saa lisätä 20% tehoa ja 25% iskutilavuutta mikäli alusta ja jarrut vastaa kyseistä mallia. Eli jotain reilu 2.2l voi olla tilavuus ja 134hv tehoa.
Yks melkonen homma on sovittaa toi isompi laatikko ykköseen. Vetarit ja koneen kannakkeita joutunee valmistamaan. Raideleveyden kasvattaminen ei liene järkevää. Lisäksi nestekytkin ja vaijeritoiminen vaihteensiirto aiheuttaa töitä.
Sitten on tietty sähköjen arpomista.
Tuolla TDi tekniikkaa Caddyssä. Puuhasteluahan se vaatii melkosesti.
Golf mk1 tehokkain malli lienee ollut 1.8 GTi 112hv johon saa lisätä 20% tehoa ja 25% iskutilavuutta mikäli alusta ja jarrut vastaa kyseistä mallia. Eli jotain reilu 2.2l voi olla tilavuus ja 134hv tehoa.
Yks melkonen homma on sovittaa toi isompi laatikko ykköseen. Vetarit ja koneen kannakkeita joutunee valmistamaan. Raideleveyden kasvattaminen ei liene järkevää. Lisäksi nestekytkin ja vaijeritoiminen vaihteensiirto aiheuttaa töitä.
Sitten on tietty sähköjen arpomista.
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
Mitä vaikutusta on tämän keltaisellä ympyröidyn ruuvin vääntelyllä?
http://www.netikka.net/vepiku/viritys/perussyotto.jpg
Tekstissä lukee "+ kuvassa 1. keltaisella ympyröitystä ruuvista voidaan säätää se kuinka alhaalla kara / kartio on ilman ahtopainetta."
Eli rautalankaa: Olisiko parempi että olisi pohjassa eli kara olisi alkutilanteessa mahdollisimman pohjassa vai ylhäällä jolloin kara olisi mahdollisimman ylhäällä.
Vai onko tuo niin pieni säätö että on aivan sama?
http://www.netikka.net/vepiku/viritys/perussyotto.jpg
Tekstissä lukee "+ kuvassa 1. keltaisella ympyröitystä ruuvista voidaan säätää se kuinka alhaalla kara / kartio on ilman ahtopainetta."
Eli rautalankaa: Olisiko parempi että olisi pohjassa eli kara olisi alkutilanteessa mahdollisimman pohjassa vai ylhäällä jolloin kara olisi mahdollisimman ylhäällä.
Vai onko tuo niin pieni säätö että on aivan sama?
No tuolla saa säädettyä ahdonalaista syöttöä aikaisemmalle tai myöhäsemmälle. kai se on perstuntuma miten sitä kiertelee jos tuntuu että alhaalla työntää julmetusti savua niin tuosta karaa ylemmäksi tai jos viiste alkaa karassa liian pian. siinähän on sitten vielä sen jousen jäykkyyden säätö sen kalvon alla, sillä myös suuri merkitys missä vaiheessa alkaa puskea ahdonalaista peliin. Varmaan mitään perus-säätöä ei ole vaan kokeilemalla selviää mikä asetus on hyvä. Voihan sen jousen laittaa löysälle ja tuosta päältä vielä säätö alas mutta silloin ongelmana jo tod.näk. koneen tukehtuminen savuun ja vastaavaa hyötyä ei siitä saa...sopivalla savullahan se vetää ja kulkee parhaiten.
ton mk1 1,9TDI moottori swapin tekisin ite umpikeula passatin 1,6TD (ra) koneen jatkeena olevalla 5v lodjulla oisko siinä jopa ollut 02a...? no kummiskin siinä oleva vaijeri vivusto on todella helppo asentaa kun keppi on siinä boxissa niin jos osaa pulttaa sen kardaani tunneliin kiinni niin vaihteen siirtimet toimii. Hitto vetareista en muista oliko ne bensa caddyn vai mistä mutta löytyy ihan sopivat suoraan vw valikoimasta kun vaan muistas mitkä ne oli... Neste kytkin tietysti vähän teettää töitä mutta passatin poljin vivuilla sen sinne ainakin omasta mielestä suht helposti saa muokattua. Laatikon päädyn kori kannekkeen joutuu tekee ite mutta se ei tossa projektissa nyt ehkä ole se vaikein homma. Tällä kaavalla on caddyyn asennettu tdi kone onnistuneesti joten ei pitäis olla ykköseenkään sen ihmeempi... =) pitää lisäillä jos muistuu jotain mieleen liittyen asiaan.. :/
Umppari-Passateissa on kaikissa 02A -vaihteisto. Eroja on välityksissä, sekä siinä, että 1.6 bensassa on vaijerikytkin, kun kaikissa muissa on nestekytkin. Dieselkäyttöön sopivat välitykset saa ainoastaan nestekytkimen yhteydessä jos ei rupea itse soveltamaan eri laatikoista osia (pätee myös Corradon jne. laatikoihin, VR:ssäkin on vielä aika lyhyet välitykset verrattuna TDI:hin).
No jes pitäs varmaan jostain etiskellä uutta kun vähän kärsinyt tuo nykyinen :D
Ja sitte sellanen tuli mieleen että mistä sais pitempivälityksisen laatikon tuon 1,6TD:n jatkoksi? Kasvaneen tehon myötä tuosta on tullut lähes naurettavan lyhyt, onko Eko-TD:ssä lyhyempi kun normaalissa? Eli onko imudiiselissä lyhyempi välitys?
Ja sitte sellanen tuli mieleen että mistä sais pitempivälityksisen laatikon tuon 1,6TD:n jatkoksi? Kasvaneen tehon myötä tuosta on tullut lähes naurettavan lyhyt, onko Eko-TD:ssä lyhyempi kun normaalissa? Eli onko imudiiselissä lyhyempi välitys?
No jes pitäs varmaan jostain etiskellä uutta kun vähän kärsinyt tuo nykyinen :D
Ja sitte sellanen tuli mieleen että mistä sais pitempivälityksisen laatikon tuon 1,6TD:n jatkoksi? Kasvaneen tehon myötä tuosta on tullut lähes naurettavan lyhyt, onko Eko-TD:ssä lyhyempi kun normaalissa? Eli onko imudiiselissä lyhyempi välitys?
Diesel-malleissa on ollut pitempiä välityksiä tarjolla. Etsi vaihteistokoodit ja sitten vaan ostoilmoitusta :)
Eko-TD:ssä on usein lyhyemmät välitykset. Ei kylläkään aina.
Imudieselissä on lyhyemmät välitykset.
Kaikkein pisimmät sopivat välitykset löytyvät TDI-versioiden laatikoista (mk3, Passat, Ibiza, Cordoba jne) mutta ne ovat 02A -tyyppiä jolloin pieniä muutostöitä joutuu tekemään että sopii paikalleen.
Tuolta löytyy noita välityksiä
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=134434
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=134434
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
Onkos noissa vapari ja TD pumpuissa tämä mäntä sama vai onko noissa eroavaisuuksia? Yhdestä TD-pumpusta moinen paskana, joten pitäisi saada toinen tilalle :/
Viimeksi muokannut Hannu^, 12.6.2009 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kumpi vauhti pyörä tohon 1.9TD menee ku laitan sen 1.6TD laatikon? minkähän kokonen tuo 1.9TD vakioahdin on ku siitä oli se tyyppi lappu kadonnut? eli kannattaako laittaa tuo 1.6TD turbo, EI ole mikään ekomallin kone.. vai sit tuo 1.9TD turbo..!?!?!?
siinähän niitä tulikin typeriä kysymyksiä taas tälle illalle :D
siinähän niitä tulikin typeriä kysymyksiä taas tälle illalle :D
Minkäs verran on toleranssi noille 1.6TD kansille kansipahvin vaihdossa, että pitää plaanata?
Omassa on jakopään ja vaihdelaatikon pään erona 0.2mm eli on sellainen ns. nouseva kierous tuossa. SItten sylinterien välissä muuten ok mitat, mutta yksi nousee noin 0.1mm enemmän kuin muut.
Vaatiiko siis plaanauksen vai toimiiko ihan vain asentamalla uuden paksumman pahvin kanssa?
Omassa on jakopään ja vaihdelaatikon pään erona 0.2mm eli on sellainen ns. nouseva kierous tuossa. SItten sylinterien välissä muuten ok mitat, mutta yksi nousee noin 0.1mm enemmän kuin muut.
Vaatiiko siis plaanauksen vai toimiiko ihan vain asentamalla uuden paksumman pahvin kanssa?
Terve foorumilaiset!
Ventosta..
Eli allekirjoittaneelta löytyy '97 Vento 1,9 riisseli koneella tehoja lapun mukaan 55kw eli 75 hp.
On jäänyt epäselväksi mikä tekee autosta ekoTD:n foorumeita on koitettu plärätä ja hakua käytetty - ilman tulosta. Olen asian käsittänyt seuraavasti:
1,9 AAZ ilman ahdonalaista syöttöä -> ekoTD
1,9 AAZ ahdonalaisella ->TD
Olenko käsittänyt oikein?
Tämän mukaan omani olisi normi TD
ja toinen kysymys, Olen lueskellut jenkkifoorumeilta että ihmiset on vaihtanut 1,9 koneisiin 1,6:sen sylinterikansia, miksi?
Voipi myös olla että kielimuuri on iskenyt ja olen ymmärtänyt asian päin prinkkalaa.
Ventosta..
Eli allekirjoittaneelta löytyy '97 Vento 1,9 riisseli koneella tehoja lapun mukaan 55kw eli 75 hp.
On jäänyt epäselväksi mikä tekee autosta ekoTD:n foorumeita on koitettu plärätä ja hakua käytetty - ilman tulosta. Olen asian käsittänyt seuraavasti:
1,9 AAZ ilman ahdonalaista syöttöä -> ekoTD
1,9 AAZ ahdonalaisella ->TD
Olenko käsittänyt oikein?
Tämän mukaan omani olisi normi TD
ja toinen kysymys, Olen lueskellut jenkkifoorumeilta että ihmiset on vaihtanut 1,9 koneisiin 1,6:sen sylinterikansia, miksi?
Voipi myös olla että kielimuuri on iskenyt ja olen ymmärtänyt asian päin prinkkalaa.
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 10.9.2007 8:57
Ja terve taas..
Kerrottakoon ihan alkuun että olen aivan täysi amatööri näissä ruuvailu touhuissa, dieselvehkeistä on kyllä lueskeltu foorumeilta mutta käytännön kokemusta ei ennestään ole. Olisi siis hienoa jos joku viitsisi vastata seuraaviin kysymyksiin. Kiitos jo etukäteen :)
Auto allekirjoituksen mukainen. Perussyöttöä lisätty ennemmin 1/4 kierrosta
Tuli tossa äsken otettu ahdonalaisen syötön kara irti ja käännetty niin että ahdonalaista syöttöä tulee niin paljon kuin tolla orkkiskaralla saa( sen mallinen missä on noin 2 milliä syvennystä koko matkalta).
Alkoi vähän mietityttäämään että onko tää nyt ihan normaalia että se kumiläppä missä kara on kiinni oli oljyssä, eikös polttoaineen kuitenkin pitäisi voidella pumppu?
Tuumailin että on varmaan ahdin sen verran väljä että sieltä kautta pääsis öljyä tulemaan, pitäiskö huolestua? Uskaltaako lähteä ajamaan noilla setupeilla(oletetaan että kone on peruskuntoinen), vai onko parempi ottaa se varttikierros syöttöä pois ja kääntää karaa samaan asentoon kuin olikin? Ahtimessa on päittäisväljystä.
Samassa rytäkässä sitä oljyä tietty vähän valahti sinne pumpun sisään, ei lie kovin vaarallista (kyse kuitenkin vain noin millilitrasta)?
Eli kysymykset vielä referoituinta ja numeroituina jotta mahdollisen vastaajan työ helpottuu
1)voiteleeko polttoaine pumpun?
2)voiko öljy olla ahtimesta peräisin?
3)Jos voi, pitääkö ahtimen kunnosta huolestua?
4) haittaako pieni määrä öljyä syöttöpumpussa?
Kerrottakoon ihan alkuun että olen aivan täysi amatööri näissä ruuvailu touhuissa, dieselvehkeistä on kyllä lueskeltu foorumeilta mutta käytännön kokemusta ei ennestään ole. Olisi siis hienoa jos joku viitsisi vastata seuraaviin kysymyksiin. Kiitos jo etukäteen :)
Auto allekirjoituksen mukainen. Perussyöttöä lisätty ennemmin 1/4 kierrosta
Tuli tossa äsken otettu ahdonalaisen syötön kara irti ja käännetty niin että ahdonalaista syöttöä tulee niin paljon kuin tolla orkkiskaralla saa( sen mallinen missä on noin 2 milliä syvennystä koko matkalta).
Alkoi vähän mietityttäämään että onko tää nyt ihan normaalia että se kumiläppä missä kara on kiinni oli oljyssä, eikös polttoaineen kuitenkin pitäisi voidella pumppu?
Tuumailin että on varmaan ahdin sen verran väljä että sieltä kautta pääsis öljyä tulemaan, pitäiskö huolestua? Uskaltaako lähteä ajamaan noilla setupeilla(oletetaan että kone on peruskuntoinen), vai onko parempi ottaa se varttikierros syöttöä pois ja kääntää karaa samaan asentoon kuin olikin? Ahtimessa on päittäisväljystä.
Samassa rytäkässä sitä oljyä tietty vähän valahti sinne pumpun sisään, ei lie kovin vaarallista (kyse kuitenkin vain noin millilitrasta)?
Eli kysymykset vielä referoituinta ja numeroituina jotta mahdollisen vastaajan työ helpottuu
1)voiteleeko polttoaine pumpun?
2)voiko öljy olla ahtimesta peräisin?
3)Jos voi, pitääkö ahtimen kunnosta huolestua?
4) haittaako pieni määrä öljyä syöttöpumpussa?
1.Käsittääkseni kyllä
2.voi tai ei, kyllä sitä öljyä sinne kiertää tod.näk. huohotuksen kautta, eli jos johdat huohotus "ilmat" jonnekin muualle järjestelmä tod.näk. puhdas sen jälkeen.
3. ahtimessa päittäisvälys ratkaisee, tarkista se ennenkuin huolestut.
4. ei haittaa, öljyä polttoainelinjaan johtamalla nuita suuttimiakin ennen huollettiin,hyvää se vaan tekee.
2.voi tai ei, kyllä sitä öljyä sinne kiertää tod.näk. huohotuksen kautta, eli jos johdat huohotus "ilmat" jonnekin muualle järjestelmä tod.näk. puhdas sen jälkeen.
3. ahtimessa päittäisvälys ratkaisee, tarkista se ennenkuin huolestut.
4. ei haittaa, öljyä polttoainelinjaan johtamalla nuita suuttimiakin ennen huollettiin,hyvää se vaan tekee.
Noniin tässä kun taas vagilaista tulee alle laitettua kohta niin kumpiko olikaan parempi viritysaihio, 1.6td vai 1.9td? Oliko noiden kestoissa suuria eroja? 1.6td nyt ainakin kestää melko mallikkaasti mutta 1.9 ei ole kokemusta.
Muistelen myös MJF:n kertoilleen että b3 audi 80 1.6td koneeseen käy heittämällä 2.0E bensaversion kytkin, toimiiko homma 1.9td:sskin? Kytkinhän se kuitenkin pitää ensimmäisenä vaihtaa jämäkämpään.
Muistelen myös MJF:n kertoilleen että b3 audi 80 1.6td koneeseen käy heittämällä 2.0E bensaversion kytkin, toimiiko homma 1.9td:sskin? Kytkinhän se kuitenkin pitää ensimmäisenä vaihtaa jämäkämpään.
Noniin tässä kun taas vagilaista tulee alle laitettua kohta niin kumpiko olikaan parempi viritysaihio, 1.6td vai 1.9td? Oliko noiden kestoissa suuria eroja? 1.6td nyt ainakin kestää melko mallikkaasti mutta 1.9 ei ole kokemusta.
Ilmeisesti kellään ei ole ihan absoluuttista totuutta tästä tiedossa, mutta moottorithan ovat samanlaisia perusrakenteeltaan. Erot ovat:
*1.9:ssä on aavistuksen suurempi poraus, ja selvästi pitempi isku ( 95.5 vs 86.5 mm muistaakseni )
*1.9:n lohko on vastaavasti n. 10 mm korkeampi.
*1.9 kansi virtaa paremmin, esikammiot ovat hieman suuremmat ja imukanavien muoto on erilainen.
*1.9:ssä on kestävämpi, 3-kerros-teräskannentiiviste, kun 1.6:ssa on rengastettu pahvitiiviste
*1.9:ssä on suuremmat kiertokangen ylälenkit ja vastaavasti männäntapit ( 26 vs 24 mm )
* 1.9:ssä on ilmeisesti alunperin ollut erilainen (hieman huonomaineinen) kampiakselin hihnapyörän pultti, eli kuningaspultti, nykyisin kuitenkin ainakin tarvikeliikkeet myyvät samaa ( huonompaa ? ) pulttia myös 1.6:een. Kestää kyllä hyvin, jos käyttää kunnon lukitetta ja vaihtaa riittävän usein, eli joka hihnanvaihdon yhteydessä.
Seuraava on oman ja muiden kokemuksiin perustuvaa tietoa sekä semi-mutua:
Koska 1.6:ssa on lyhyempi isku, se on kierrosherkempi.
Koska 1.9 on 20% suurempi iskutilavuudeltaan, se on vääntävämpi.
1.6;n lyhyempi isku periaatteessa pienentää venymis- ja puristumisrasituksia liikkuvissa osissa verrattuna 1.9:iin ja myös männännopeudet ovat alhaisemmat ; toisaalta taas 1.9:n veivit ovat ilmeisesti vähän järeämmät kuin 1.6:ssa, ja onhan niissä vahvemmat yläpäät kiistatta. 1.6:n lohko mahdollisesti sietää ahtoja hitusen paremmin, koska sylinterien välissä on enemmän materiaalia, toisaalta 1.9:n kannentiiviste on tässä suhteessa ylivoimainen.
Myöskin 1.6 / 1.9 hybrideitä on maailmalla nähty.
Kummastakin moottorista on mahdollista ottaa ihan kotimaisin konstein yllättävän paljon voimaa; lähes 300 hv, ehkä jopa ylikin. Heikoin lenkki on kiertokanget; muuten vakio-osat hieman tuettuina kestävät hyvin, jos säädöt ovat kohdallaan. Kankien sietokyky loppuu jossain 400-500 Nm tienoilla, riippuen suuresti vääntökäyrän muodosta ja ahtojen käyttäytymisestä. Kannet halkeilevat väärillä säädöillä joskus, ja venttiilinjouset eivät kestä 6000 rpm kierroksia vakiona. Ja ilman kunnon syöttöpumppua ja ahdinta saa tehoista vain haaveilla.
Tämä vuodatus nyt kuitenkin koskee äärimmäistä virittämistä; jos tyydytään alle 200 hv tehoihin, vakiomoottorin pitäisi riittää hyvin kunhan on vain hyvässä kunnossa, ja kylkeen pultattuna sopivat pumput, niin ilmalle kuin polttonesteellekin ;)
* 1.9:ssä on ilmeisesti alunperin ollut erilainen (hieman huonomaineinen) kampiakselin hihnapyörän pultti, eli kuningaspultti, nykyisin kuitenkin ainakin tarvikeliikkeet myyvät samaa ( huonompaa ? ) pulttia myös 1.6:een. Kestää kyllä hyvin, jos käyttää kunnon lukitetta ja vaihtaa riittävän usein, eli joka hihnanvaihdon yhteydessä.
Sama pultti se on ollut ykskutosessakin siitä asti kun kampuran pää muuttui tuollaiseksi 80-luvun alussa. Pultti on muuttunut paremmaksi (12-kanttinen kanta) joskus (90-luvulla?) ja muuta ei niihin myydäkään. Heikommaksi 1,9:n kannalta sen tekee se 100 kiloinen dampperi joka nyt on kokonaan pultin varassa. Ykskutosissa kun on monesti pelkkä peltinen hihnapyörä tai dampperi joka on suunnilleen puolet 1,9 vastaavasta.
Ja yksi varmaan yleisimmistä hajoamisen syistä on se, että pulttia ei kiristetä oikein. Se kyllä pysyy ilman liimojakin kiinni kunhan on oikeassa momentissa. Dampperin ja kampuranpään täytyy olla hyvässä kunnossa. Ja uudelleen käytetty pultti todennäköisesti katkeaa jossain vaiheessa.
Hyvä että tuli tämä olettamus korjattua; nykyisin siis myydään sitä parempaa pulttimallia.
Itselle ainakin tuli 12-kulmainen Febi-Bilstein, ja siinä on myös tuntomerkkinä ulkoneva 'nasta' päässä.
MJF, olisiko kuvaa tuosta 1.9:n dampperista ja vielä vaikka 1.6:een verrattuna, että näkisi tuon eron käytännössä.
Itselle ainakin tuli 12-kulmainen Febi-Bilstein, ja siinä on myös tuntomerkkinä ulkoneva 'nasta' päässä.
MJF, olisiko kuvaa tuosta 1.9:n dampperista ja vielä vaikka 1.6:een verrattuna, että näkisi tuon eron käytännössä.
Caddy 1.6D -> 1.9 TD
TerWe !
Kertokaapa tietäjät, milaiset mahdollisuuden on virallisesti muutoskatsastaa VW Caddy:yyn 1.9TD esikammiokone. Onko kokemuksia ? Aihiona toimisi Caddy 1.6 D, vm -85. Vaatiiko muutoksia jarruihin alustaan, ym ? Miten vaihdelaatikon laita ?
Kertokaapa tietäjät, milaiset mahdollisuuden on virallisesti muutoskatsastaa VW Caddy:yyn 1.9TD esikammiokone. Onko kokemuksia ? Aihiona toimisi Caddy 1.6 D, vm -85. Vaatiiko muutoksia jarruihin alustaan, ym ? Miten vaihdelaatikon laita ?
Teholappu alle 66kw, sekä todistus alustan/jarrujen/voimansiirron osalta että vastaavat vaikkapa 1.8bensa mallia. Jarrut ja alusta on kaikissa caddyissä sama niin niitä ei tarvi vaihtaa.
Tuossa lisää aiheesta
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=12 ... ight=caddy
Tuossa lisää aiheesta
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=12 ... ight=caddy
Vaihteisto 1.6 D / 1.9 D
Miten on, käykö 1.9 D:een lohkoon 1.6 :en vaihteisto ? Kytkinkotelon jako, entäpä pääakselin booritus/ akselin pituus ? Millaisia momenttilukemia vakio kytkin sietää käytännössä ? Olisi ajatus tehdä "sähkötön", vääntävä käyttökone Caddyyn, esim 1.9 TD esikammiokoneesta ? Vai onko suoraruiskutuskoneita ( TDI ) ilman sähköistä moottorinohjausta ollut olemassakaan ? Onko suoraruiskulla ja esikammiokoneella käytönnössä eroja kestävyyden suhteen, jos pysytään alle 100 kW: tasolla.
Onko jarrujen muutos parempaan sallittua ilman muutokatsastusta ? Millaiset jarrusatulat sopisivat Caddyyn, jotka olisivat samalla tehokkaammat, esim kahdella männällä ? Vai pitääkö etsiä isompia levyjä ?
Onko jarrujen muutos parempaan sallittua ilman muutokatsastusta ? Millaiset jarrusatulat sopisivat Caddyyn, jotka olisivat samalla tehokkaammat, esim kahdella männällä ? Vai pitääkö etsiä isompia levyjä ?
koneen asennus bolt-on hommaa, 1.6 moottorin korvakot. onko kone tulossa pitkittäin vai poikittais vehkeestä?
joo oishan ne ibiza cupra r brembot ihan kivat mutta aika suolanen hinta vaan :D
e.~471€/kpl, liekkö ees koko hinta
joo oishan ne ibiza cupra r brembot ihan kivat mutta aika suolanen hinta vaan :D
e.~471€/kpl, liekkö ees koko hinta
Viimeksi muokannut Mazaman, 3.8.2009 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kerrataan vielä alottelevalle... eli ahtopaineta saa nousemaan tekemällä reijä tahi kaksi hukkaportin putkeen, eli siihen joka lähtee 90 asteen nipasta kumiletkuna ja jatkuu siitä metalli putkena? ompi tuo ahdin jemmattu hyvin koneen taa... laiskana voisi tehdä reijät letkuun mutta siisitmpi tulis itse putkeen, jos vain keksisi millä lähtee ehjänä ahtimen kylkeen suodattimelta tuleva putki, suodattimen päästä kyllä irtooa.
hivenen tuntui tuo 90 vuotinen 1.6td laiskalta ja varsinkin auto täynnä porukkaa joutui vedättämään, perus syöttöä lisäsin vajaan vartti kierroksen ja hiukan enempi ahdon alaista syöttöä. piristyi jo tuosta kummasti, toki nyt hieman tulee voima savua mutta ei ainakaan minua haittane. aikaisemmin ei edes vedättäessä savuttanut. hirviästi ei vanhaa raaski kiusata mutta kärryn kanssa tulee sen verta vuoteen kilometrejä että pitää jaksaa mennä.
oli syttöruuvissa sinetti paikallaa mutta mutterin alla 2 prikkaa, tai no prikka ja tiiviste, ei ilmeisesti alunperin näin ole... tai no sinetin pois rassaamisen jälkeen laitoin pelkän tiivisteen.
ompi tuo turbo vielä hiukan opettelun aihe, vapaasti hengittävistä diiseleistä on hiukan kokemusta ja vapari bensa koneita onkin sitten tullut näprättyä ja piristeltyä enempi tosin lähe pelkästään.suurien maiden vehkeitä eli chevyn kasi yhtä tuttu kuin ladankin moottori
hivenen tuntui tuo 90 vuotinen 1.6td laiskalta ja varsinkin auto täynnä porukkaa joutui vedättämään, perus syöttöä lisäsin vajaan vartti kierroksen ja hiukan enempi ahdon alaista syöttöä. piristyi jo tuosta kummasti, toki nyt hieman tulee voima savua mutta ei ainakaan minua haittane. aikaisemmin ei edes vedättäessä savuttanut. hirviästi ei vanhaa raaski kiusata mutta kärryn kanssa tulee sen verta vuoteen kilometrejä että pitää jaksaa mennä.
oli syttöruuvissa sinetti paikallaa mutta mutterin alla 2 prikkaa, tai no prikka ja tiiviste, ei ilmeisesti alunperin näin ole... tai no sinetin pois rassaamisen jälkeen laitoin pelkän tiivisteen.
ompi tuo turbo vielä hiukan opettelun aihe, vapaasti hengittävistä diiseleistä on hiukan kokemusta ja vapari bensa koneita onkin sitten tullut näprättyä ja piristeltyä enempi tosin lähe pelkästään.suurien maiden vehkeitä eli chevyn kasi yhtä tuttu kuin ladankin moottori
Edelliseen kahteen kysymykseen;
* Ahtoja kuuluu nostaa säätöventtiilillä, eikä poraamalla reikiä siihen kellon putkeen. Reikien poraaminen on vähän sama kuin yrittäisi syöttöpumppua säätää lapiolla.
* Blow-offin saa dieseliin laitettua kyllä, mutta sen on oltava diesel-käyttöön tarkoitettu, eli sähköohjattu. Blow offin ideahan on ehkäistä paineiskua mikä kohdistuu turbon kompessorisiipeen kun kaasuläppä sulkeutuu. Dieselissä ei ole lainkaan kaasuläppää. Päättele tästä onko järkevää laittaa dieseliin blow-offia, varsinkin kun hinta on satoja euroja, eikä kymmeniä. Jos moottori olisi aivan äärimmileen viritetty, ja joku älyttömän iso turbo, voisi jopa blow-offista olla pientä hyötyäkin EHKÄ. Sen verran mitä turbo vakio-TD:ssä sakkaa kaasua nostettaessa, sen verran saa sakatakin.
* Ahtoja kuuluu nostaa säätöventtiilillä, eikä poraamalla reikiä siihen kellon putkeen. Reikien poraaminen on vähän sama kuin yrittäisi syöttöpumppua säätää lapiolla.
* Blow-offin saa dieseliin laitettua kyllä, mutta sen on oltava diesel-käyttöön tarkoitettu, eli sähköohjattu. Blow offin ideahan on ehkäistä paineiskua mikä kohdistuu turbon kompessorisiipeen kun kaasuläppä sulkeutuu. Dieselissä ei ole lainkaan kaasuläppää. Päättele tästä onko järkevää laittaa dieseliin blow-offia, varsinkin kun hinta on satoja euroja, eikä kymmeniä. Jos moottori olisi aivan äärimmileen viritetty, ja joku älyttömän iso turbo, voisi jopa blow-offista olla pientä hyötyäkin EHKÄ. Sen verran mitä turbo vakio-TD:ssä sakkaa kaasua nostettaessa, sen verran saa sakatakin.
Voihan se toimia toki... Mutta ihan periaatteesta täytyy vastustaa tuollaista säätökeinoa :)
Onhan se tavallaan ihan sama asia kuin mikä tahansa muukin bleedaus, mutta säätö on sitten se mikä on, eikä ahtoja saa enää reijän porauksen jälkeen laskettua millään jos haluaa pitää pumpun säädöt kuitenkin samoina. En lainkaan väitä, etteikö porattu reikä toimi, mutta kyllä sentään ahtoja täytyy voida säätää ylös ja alas, jotta löytyy se optimitaso ja pääsee sitten vielä myöhemmin setuppia muuttamaan tarvittaessa, ilman varaosia tai MIGiä.....
Se säätöventtiilihän täytyy toki valita oikein, eli ei välttämättä mitään eBayn kaikista halvinta kiiinakikotinta. Kun on kunnollinen säätöventtiili käytössä, ei tule ikävä reikiä eikä solenoideja.
Ihan vaan omalla kokemuksella pari centtiä :)
Onhan se tavallaan ihan sama asia kuin mikä tahansa muukin bleedaus, mutta säätö on sitten se mikä on, eikä ahtoja saa enää reijän porauksen jälkeen laskettua millään jos haluaa pitää pumpun säädöt kuitenkin samoina. En lainkaan väitä, etteikö porattu reikä toimi, mutta kyllä sentään ahtoja täytyy voida säätää ylös ja alas, jotta löytyy se optimitaso ja pääsee sitten vielä myöhemmin setuppia muuttamaan tarvittaessa, ilman varaosia tai MIGiä.....
Se säätöventtiilihän täytyy toki valita oikein, eli ei välttämättä mitään eBayn kaikista halvinta kiiinakikotinta. Kun on kunnollinen säätöventtiili käytössä, ei tule ikävä reikiä eikä solenoideja.
Ihan vaan omalla kokemuksella pari centtiä :)
Toimiihan se, ja kyllähän kirjallisuudessakin metodi on tunnettu.
Tuon ekan vastausviestini sävyhän oli ihan tarkoituksella provokatiivinen.
Kukin bleedaa millä bleedaa, ja onhan niitä sellaisiakin jotka eivät bleedaa ollenkaan ;)
Pääasia on, että lopputulos on haluttu ja turvallinen. Tässä se säädön tarkkuus on kova sana, oli sitten tehty poralla tai ruuvilla.
Tuon ekan vastausviestini sävyhän oli ihan tarkoituksella provokatiivinen.
Kukin bleedaa millä bleedaa, ja onhan niitä sellaisiakin jotka eivät bleedaa ollenkaan ;)
Pääasia on, että lopputulos on haluttu ja turvallinen. Tässä se säädön tarkkuus on kova sana, oli sitten tehty poralla tai ruuvilla.
No,tuo bleedauksen kannalta on sama kuinka sen tekee,tietenkin jos pora lipsahtaa ja kerralla tuleekin liian iso reikä niin on se hieman hankala "porata" pienemmäksi.Mutta,sitten siihen asiaankin jota piti kommentoida,elikä,kun porukka nostaa ahtoja vaikkapa 1.1-1.2 bar mikä on vakiolle kkk ahtimelle soppeli niin kaikki vielä ok,sitten lisätään syöttöä jotta saadaan savua hieman,tämäkin on vielä ok mutta aloittelijoille varoituksen sana.Kun ahtoja nostetaan ja syöttöä lisätään,joskus vaihdetaan jopa isompi nestepääkin pumppuun niin tämä on yhdistelmänä sellainen että ( riippuen turbosta ) niin yhdistelmä lähtee nostamaan pakopainetta nopeasti.Joten jos kaverin auto toimii hyvin 1.3 ahdoilla ja toisen kaverin auto toimii hyvin 12mm nestepäällä niin omasta saattaakin mennä se turbo näiden yhdistelmällä hyvinkin nopeasti.Välijäähdytinkin on vielä asennettu joten savunmäärästä on silloin vaikea arvioida sitä "todellista" syötön määrää.Järki käteen näissä asioissa,ei se vakio paketti OLE tarkoitettu tuplateholle.
Caddy 1.6D -> 1.9 TD
Olisiko sopivin luovuttaja em projektiin esim. Vento/Golf 1.9TD esikammiokone ?
Siirtäisi Caddyn 1.6 D lohkosta korvakkeet 1.9:iin. Entäpä kytkin ? Mulla Caddyssä vakiona se 020 laatikko ? Kannattaako laittaa 1.9:in asetelma ja levysuosiolla ? Onko levy isompi/asetelma jäykempi kuin 1.9:ssa ?
Siirtäisi Caddyn 1.6 D lohkosta korvakkeet 1.9:iin. Entäpä kytkin ? Mulla Caddyssä vakiona se 020 laatikko ? Kannattaako laittaa 1.9:in asetelma ja levysuosiolla ? Onko levy isompi/asetelma jäykempi kuin 1.9:ssa ?
Bongattua
Tätä en tarvitse, mutta jos joku muu
http://www.intengineering.com/VW/Rods/I ... 64406.html
http://www.intengineering.com/VW/Rods/I ... 64406.html
Täällä alkais oleen imudieselin budjettiturbottamiseen nippelit kasassa ja nyt oliskin pari kysymystä ennen kuin rupean mitään tekemään.
1.6 imusarjasta puuttuu kokonaan se ylipaineventtiili, millä sen reijän saisi tukittua?
Onko järkeä sovittaa (oletettavasti) D24 koneesta olevaa T3 Garrettia 1.6 td sarjaan? (eri laipat)
Nurkkiin olisi kertynyt myös tuommoinen A3 Audi TDI:stä oleva GT1646V, jossa siis kiinteä pakosarja. Saako semmosta toimimaan vanhassa imudieselissä?
1.6 imusarjasta puuttuu kokonaan se ylipaineventtiili, millä sen reijän saisi tukittua?
Onko järkeä sovittaa (oletettavasti) D24 koneesta olevaa T3 Garrettia 1.6 td sarjaan? (eri laipat)
Nurkkiin olisi kertynyt myös tuommoinen A3 Audi TDI:stä oleva GT1646V, jossa siis kiinteä pakosarja. Saako semmosta toimimaan vanhassa imudieselissä?
cooleri
Minkäkokoisia coolereita olette asentaneet Golf 2 1,6td keulille?ei mitään keulan kokoisia.Kuvia ja mittoja olisi hyvä saada.Mitenkä tuo katsastus,entinen kone 1,6D vaihdetaan 1,6 TD ja vielä tuo cooleri lisäksi,niin minkälaisia papereita pitää hankkia ja mistä,että saa tuon paketin katsastettua?TD kone JR-tyyppinen 70 hv.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 69 vierailijaa