Valomääräykset uusiksi. Referenssiluku 75 -> 100!
Valvoja: ffp jäsenet
Valomääräykset uusiksi. Referenssiluku 75 -> 100!
Vaihteeksi ihan mukavia uudistuksia!
http://www.iltasanomat.fi/autot/1735898
Tämähän tarkoittaa sitä että saa ihan laillisesti ruuvata nuo kattilat auton keulille!
http://www.iltasanomat.fi/autot/1735898
Tämähän tarkoittaa sitä että saa ihan laillisesti ruuvata nuo kattilat auton keulille!
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Mahdollistaakohan tuo lisävalojen parittoman määränkin, 3x lightforce E240 kuulostaisi iha passelilta, keskelle kaukopitkä ja sivuille combolinssit, ae ae.. :) Ja reffit jäisi vielä lailliseksi, ilman omia pitkiä.
Ei. Tuosta oli jossain internietissä jo männäviikolla nähtävissä koko asetusluonnos ja ko. asian yhteydessä mainittiin erikseen että tämä asetus vaikuttaa vain referenssisummaan. Kansalliset säädökset kuten valojen määrä ja sijoittelu jää voimaan. Tuossa artikkelissa jonkin sortin asiantuntijat arvioi, että tämän jälkeen on tavan taavin helpompi lisätä noita valoja koska auton omat pitkät ja lisäpitkät voi monesti tuon jälkeen olla samaan aikaan päällä eli ei tarvitse enää auton omiin pitkiin mitenkään puuttua, nostaa vaan nokalle lisäpitkät. Varmaa elämäni parhaat (halogeeni)valot on olleet vuoden -79 Derbyssä jossa oli ämpärin kokoiset Boschin (muistaakseni) umpiot kahdentaen auton omat valot. Jotkut idiootit läpsi kaupungissa pitkiä kun muka palo lisäpitkät, kaukavaloviiksen kevyt näppäys lisäsi tietämättömän tietoa (ja tuskaa) ;)
Referenssiluku hyppää 25 eteenpäin. Ei kovinkaan "rajusti" niinkun keltainen lehdistö uutisoi. Järkevillä valoilla tuota eroa ees eroita. Lisäsikö sinne jotain vai ei.
Pitkästä aikaan asiallinen asetus EU:n suunnalta niin jo neljäs kommentoija marisee että ei riitä eikä oo mittään. Kyllä mulla ainakin hetken hymyilyttäs jos vaikkapa tuo kulmahuoneen ukko huikkais että pistin muuten palkkaas 33% lisää, otatko? Mikäli tuo sitten realisoituu niin että autovalmistajat myös lisäävät ihan OEM valojen tehoja niin 33% parannus auton valotehoon on minusta varsin merkittävä ja luulen että sen huomaa (sikäli mikäli omat havointovälineet eli silmät pelaa).
Valitettavasti referenssiluku ja valoteho ovat kaksi eri asiaa. Tuskinpa tuolla on autonvalmistajille mitään merkitystä, valot kuitenkin suunnitellaan pitkälti auton ulkomuodon ehdoilla. Vai miksei autoissa nyt sitten ole 37,5-referenssillä olevia valoja?
No, on tuosta se ilo että kohta voin laittaa Saabiinkin laillisesti lisäpitkät...
No, on tuosta se ilo että kohta voin laittaa Saabiinkin laillisesti lisäpitkät...
Valitettavasti referenssiluku ja valoteho ovat kaksi eri asiaa
No nyt on taas vietiin tyhmää pahasti. Tähän asti olen ollut siinä uskossa että referenssiluku juuri ilmaisee valon "tiheyttä". Se että onko sitten parempi olla 2*30 ref valot vaiko 4*15 ref on varmaan jokaisen omista mieltymyksistä ja käyttötarpeista kiinni.
Tuskinpa tuolla on autonvalmistajille mitään merkitystä, valot kuitenkin suunnitellaan pitkälti auton ulkomuodon ehdoilla. Vai miksei autoissa nyt sitten ole 37,5-referenssillä olevia valoja?
En tiedä, mutta voisiko syynä olla erilaiset kansalliset säädökset ja auton omat valot tehdään sen heikoimman mukaan, ehkä.
No, on tuosta se ilo että kohta voin laittaa Saabiinkin laillisesti lisäpitkät...
Tämä ollee se asetuksen tuoma hyöty suurimmalle osalle lainkuuliasta massaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
Kyseinen muunnos on kuitenkin vaan 25%, eikä 33%. Eli neljäs osa lisää, eikä kolmas osa.Antero kirjoitti:Kyllä mulla ainakin hetken hymyilyttäs jos vaikkapa tuo kulmahuoneen ukko huikkais että pistin muuten palkkaas 33% lisää, otatko? Mikäli tuo sitten realisoituu niin että autovalmistajat myös lisäävät ihan OEM valojen tehoja niin 33% parannus auton valotehoon on minusta varsin merkittävä ja luulen että sen huomaa (sikäli mikäli omat havointovälineet eli silmät pelaa).
Valon teho näkyy suoraan lampun pinta-alasta, mitä suurempi lamppu, sitä enemmän valoa. 17,5 ref antaa vaan sen valon suuremmalle alueelle, kun taas 37,5 ref heittää sen yhteen pisteeseen parin kilsan päähän. eli rekoissa lähinnä kivat.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Oman rajallisen kokemuksen mukaan referenssiluvulla ei ole hitonkaan vaikutusta umpion tuottamaan hyödylliseen valoon pimeässä syyskelissä. Erot ovat samon mallisilla umpioilla jo niin suuret ettei referenssin viittaamaan kaksinkertaiseen valotehoon ole mitään mahdollisuuksia. Pitäisi varmaan luxi-mittarin kanssa tutkia asiaa tarkemmin muttei ole
saanut aikasta.
Mietityttää vaan eräs asia. Lisävalot, eri umpiot, 130 wattiset polttimot jne ovat niin valtavan suosittuja kestoaiheita autoilijoiden keskuudessa. Mistä kuitenkin johtuu ettei autoilevan tekniikkamiehen lempilehti TekniikanMaailma ota lisävaloihin MITÄÄN kantaa. En edes muista milloin on ollut todellista juttua lisäpitkistä TMssä. Jutulle kun ei vissiin oikein löydy maksajaa sillä maksettua mainostahan koko lehti nykyään on, ne artikkelit myös.
saanut aikasta.
Mietityttää vaan eräs asia. Lisävalot, eri umpiot, 130 wattiset polttimot jne ovat niin valtavan suosittuja kestoaiheita autoilijoiden keskuudessa. Mistä kuitenkin johtuu ettei autoilevan tekniikkamiehen lempilehti TekniikanMaailma ota lisävaloihin MITÄÄN kantaa. En edes muista milloin on ollut todellista juttua lisäpitkistä TMssä. Jutulle kun ei vissiin oikein löydy maksajaa sillä maksettua mainostahan koko lehti nykyään on, ne artikkelit myös.
Diesel inside kirjoitti:Antero kirjoitti:Kyllä mulla ainakin hetken hymyilyttäs jos vaikkapa tuo kulmahuoneen ukko huikkais että pistin muuten palkkaas 33% lisää, otatko? Mikäli tuo sitten realisoituu niin että autovalmistajat myös lisäävät ihan OEM valojen tehoja niin 33% parannus auton valotehoon on minusta varsin merkittävä ja luulen että sen huomaa (sikäli mikäli omat havointovälineet eli silmät pelaa).
Kyseinen muunnos on kuitenkin vaan 25%, eikä 33%. Eli neljäs osa lisää, eikä kolmas osa.
OT: Muutosprosentti = muutos / alkuperäinen = 25 / 75 = 1 / 3 = 33,3%.
Kolmasosa siitä tulee lisää eli 33%. Jopa kahdeksasluokkalaiset osaavat tämän laskea. Mistäkö tiedän; tämä viikko jauhettu sitä matikantunneilla.
Lisävalojen sijaan kaipaisin edelleen auton vakiovalojen parantamista. Toki tämä muutos sallii sen, että heikkoja vakiovaloja voi tehostaa tehokkaammilla lisävaloilla, mutta silti auton omat valot voisivat olla ainakin normaaliajoon ja -käyttöön riittävän tehokkaat.
Referenssiluku periaatteessa kertoo kuinka "tehokas" umpio on mutta todellisuudessa vain suuntaa-antava. katsokaa tekniikan maailman vertailuja joissa auton valot myös mitataan esim. 13/08 isot perhedieselit.
Renault laguna ref 12.5 vrt passat ref.17.5. Lagunan lähivalojen kantomatka yli 80m vrt passat reilu 60m ja pitkät molemmissa n.160 MUTTA Lagunan valokeilan leveys=pinta-ala on moninkertainen verrattuna passatin valoihin.
Lisäksi umpion valmistajan halu / autotehtaan halu (kuinka paljon saa maksaa) vaikuttaa valotehoon. Jokainen kakkiksen omistaja tietää tämän verrattuaan Bosch/Hella umpioita legendaarisiin itä-saksanihmeisiin AKA-FER tai Saturnuksiin puhumattakaan parin voltin jännitehäviöistä.
Xenonit on vastaus valotehon lisäämiseen mutta keskieurooppalaiset insinöörit vähät välittävät pohjoisen olosuhteista eivätkä laita halogeenipitkää bixenonin kaveriksi jolloin kantava on aika naurettavaa luokkaa. Samoin lähivaloxenon + halogeenipitkä on hassu yhdistelmä esim Octaviassa pitkien päällelaiton huomasi lähinnä merkkivalon syttymisestä kojelaudassa :)
Renault laguna ref 12.5 vrt passat ref.17.5. Lagunan lähivalojen kantomatka yli 80m vrt passat reilu 60m ja pitkät molemmissa n.160 MUTTA Lagunan valokeilan leveys=pinta-ala on moninkertainen verrattuna passatin valoihin.
Lisäksi umpion valmistajan halu / autotehtaan halu (kuinka paljon saa maksaa) vaikuttaa valotehoon. Jokainen kakkiksen omistaja tietää tämän verrattuaan Bosch/Hella umpioita legendaarisiin itä-saksanihmeisiin AKA-FER tai Saturnuksiin puhumattakaan parin voltin jännitehäviöistä.
Xenonit on vastaus valotehon lisäämiseen mutta keskieurooppalaiset insinöörit vähät välittävät pohjoisen olosuhteista eivätkä laita halogeenipitkää bixenonin kaveriksi jolloin kantava on aika naurettavaa luokkaa. Samoin lähivaloxenon + halogeenipitkä on hassu yhdistelmä esim Octaviassa pitkien päällelaiton huomasi lähinnä merkkivalon syttymisestä kojelaudassa :)
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
Pieni lainaus tuolta http://www.offroadpaja.fi/Valojutut.htm
Lisävaloumpion referenssiluku kuvaa sen lähettämän valon tiheyttä, eli sitä kuinka vastaantulija näkee valon. Referenssiluku ei kerro valon määrää, vaan se tulee polttimosta, heijastimen koosta ja laadusta. Suuri heijastin antaa enemmän enemmän valoa kuin pieni.
Tavanomaisten kaukovalojen keila (referenssiluku noin 20):
Suurella referenssiluvulla (30 ja yli) saadaan aikaan pitkä ja kapea valokeila:
Pienellä referenssiluvulla (alle 15) valokeila on lyhyempi ja leveämpi:
Leveä valokeila on Suomen oloissa paras seuraavista syistä:
* Nopeudet ovat suhteellisen pieniä, ei tarvetta nähdä kovin kauas.
* Tiet mutkaisia, leveä valokeila näkee paremmin sisäkurviin.
* Kevyttä liikennettä jonkin verran.
* Suurin riski pimeällä ja erityisesti hämärällä hirvet.
* Kohtaamistilanteessa pienellä referenssiluvulla voi ajaa lähemmäs vastaantulijaa ilman häikäisyn vaaraa ja pimeä alue lyhyille vaihtamisen jälkeen on lyhyempi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
^ Aattele vaikka taskulamppuja.. Parilla eurolla saa jonkun hikisen pikku lampun, joka käyttää vaikkapa 2kplAA paristoa, ja tavallinen vanhan ajan hehkulanka polttimo.. sitten parilla kymmenellä eurolla saa vähän suuremman lampun, joka käyttää samanlaista polttimoa ja samaa jännitettä.. Joko alkaa valjeta, että laadukkaampi ja suurempi heijastin vaan tuo enemmän valoa pimeyteen..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuo oli ehkä jo liiankin rautalangasta :)
Lähinnä ajattelin että miten pelkällä heijastimella saadaan lisää valoa jos mikään muu ei muutu? Jos säteilyteho pysyy vakiona niin onko pienemmässä heijastimessa huonompi hyötysuhde?
Toisinpäinhän se on ihan selvä että isompi paraboliantenni kerää enemmän säteilyä kun pieni.
E: Tuolta maailman laadukkaimmalta keskustelupalstalta löytyi jotain. Eli referenssiluku mitattaisiin valokeilan kirkkaimmasta kohdasta jolloin hajottava heijastin olisi referenssiluvultaan pienempi. Tiiä sitten onko tuo kuinka faktaa...
Lähinnä ajattelin että miten pelkällä heijastimella saadaan lisää valoa jos mikään muu ei muutu? Jos säteilyteho pysyy vakiona niin onko pienemmässä heijastimessa huonompi hyötysuhde?
Toisinpäinhän se on ihan selvä että isompi paraboliantenni kerää enemmän säteilyä kun pieni.
E: Tuolta maailman laadukkaimmalta keskustelupalstalta löytyi jotain. Eli referenssiluku mitattaisiin valokeilan kirkkaimmasta kohdasta jolloin hajottava heijastin olisi referenssiluvultaan pienempi. Tiiä sitten onko tuo kuinka faktaa...
Hmm, tilasin Hong Kongista (sieltä kaukoidästä) 15 eurolla yhtä AA-paristoa käyttävän ledilampun jonka heijastin-linssiyhdistelmä on halkaisijaltaan alle 2cm. Silti tuo hakkaa mennen tullen 4:llä D-paristoilla ja noin 12cm heijastimella varustetun laadukkaan halogeenilampun ;)^ Aattele vaikka taskulamppuja.. Parilla eurolla saa jonkun hikisen pikku lampun, joka käyttää vaikkapa 2kplAA paristoa, ja tavallinen vanhan ajan hehkulanka polttimo.. sitten parilla kymmenellä eurolla saa vähän suuremman lampun, joka käyttää samanlaista polttimoa ja samaa jännitettä.. Joko alkaa valjeta, että laadukkaampi ja suurempi heijastin vaan tuo enemmän valoa pimeyteen..
Ei heijastimen koko itsessään kyllä lisää valon määrää yhtään. Isommalla heijastimella vaan on helpompaa suunnata valo tarkemmin juuri sinne minne halutaan. Nykytekniikalla on jo mahdollisuus tehdä hyviä pienellä heijastimella varustettuja valoja (esim. Hella FF200) puhumattakaan linssivaloista.
Kyllä uudessakin autossa referenssi arvoa piisaa!
...Joskin omassa tapauksessani lisävarustelistan kautta osana mukavuuspakettia. Tuossa omassa -08 TDI Variant Golfissa lukee umpiossa 37,5 per umpio (yht ref.=75). Bi-xenonit toimii lähivaloina ja pitkinä. Pitkien xenoneiden helottaessa syttyy niiden viereen umpiossa vielä erilliset halogen lisäpitkät. Heti auton ostettuani tuunasin ja vaihdoin lisäpitkien tehdas polttimoiden tilalle Philipsin X-treme Power polttimot.
Valoa piisaa omiin tarpeisiini tällä valosetillä lähelle ja kauas ihan jees. Mukavinta näissä kyseisenlaisissa Volkkarin valoa tuottavissa yksilöissä on mielestäni valon silmiärasittamaton valkoinen väri ja valtoimenaan leviävä määrä. Eli tykänny oon!
...Joskin omassa tapauksessani lisävarustelistan kautta osana mukavuuspakettia. Tuossa omassa -08 TDI Variant Golfissa lukee umpiossa 37,5 per umpio (yht ref.=75). Bi-xenonit toimii lähivaloina ja pitkinä. Pitkien xenoneiden helottaessa syttyy niiden viereen umpiossa vielä erilliset halogen lisäpitkät. Heti auton ostettuani tuunasin ja vaihdoin lisäpitkien tehdas polttimoiden tilalle Philipsin X-treme Power polttimot.
Valoa piisaa omiin tarpeisiini tällä valosetillä lähelle ja kauas ihan jees. Mukavinta näissä kyseisenlaisissa Volkkarin valoa tuottavissa yksilöissä on mielestäni valon silmiärasittamaton valkoinen väri ja valtoimenaan leviävä määrä. Eli tykänny oon!
Muistelen vanhastaan, että jos umpiosta ei referenssilukemaa löydy, luku on silloin 20. Liekö hovissa muuttunut.
Jos umpiosta ei löydy referenssilukua, on referenssiluku halogeenivalolla 20 ja hehkulankavalolla 10. Käytännössä hehkulankalisävaloja ei varmaankaan ole muissa kuin museoajoneuvoissa (ja vaikka sellaiset jostain löytyisi, kuinka moni ne pistäisi esim. -09 -mallisen auton nokalle?), joten käytännössä referenssiluku on tässä tapauksessa 20.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
ai miksei autoissa nyt sitten ole 37,5-referenssillä olevia valoja?
Omassakin mokkelossa on tuo luku... ;)
Näkee kyl... tosin kesällä tuntu että avokkaassa oli lähes yhtä hyvät valot.
^^^
kiitoksia tiedosta, pakko mennä lamppukauppaan :)
^
Milloin katsastit? jos se oli sen 24.10 jälkeen niin ei muuta kun konttorille takas ja pyydä tarkistamaan tiedote 7/2009 katsastajille, luulis niitten löytävän siitä sen oikean jutskan.
Vaikka tuo tiedote on tullut 9.12, niin määräys on astunut voimaan 24.10 ja katsastajan kuuluu tietää mitä on laillista ja mitä ei.
E: niin pitäähän niissä valoissa olla E-merkintä tietenkin...
kiitoksia tiedosta, pakko mennä lamppukauppaan :)
^
Milloin katsastit? jos se oli sen 24.10 jälkeen niin ei muuta kun konttorille takas ja pyydä tarkistamaan tiedote 7/2009 katsastajille, luulis niitten löytävän siitä sen oikean jutskan.
Vaikka tuo tiedote on tullut 9.12, niin määräys on astunut voimaan 24.10 ja katsastajan kuuluu tietää mitä on laillista ja mitä ei.
E: niin pitäähän niissä valoissa olla E-merkintä tietenkin...
Milläs katsastaja muuttuu selvännäkijäksi?
Katsastajan kuuluu tietää voimassa olevista määräyksistä. AKE:lla lienee jonkinlainen velvollisuus tiedottaa katsastusasemia muutoksista määräyksissä ja luulisi että katsastusasemilla olisi jonkinlainen velvollisuus ottaa selvää siitä mikä on laillista ja mikä ei.
Auton omat pitkät voi kytkeä pois käytöstä, jos kytkee lähivalot toimimaan siten että ne palavat myös (jäljelle jääneiden) pitkien kanssa yhtäaikaa, samalla tavalla kuin nelivalojärjestelmässä.
Ei tämä tietysti mikään absoluuttinen totuus ole, riippuu varmasti katsastusmiehestä ja liikennettä valvovasta viranomaisesta, mutta maalaisjärjellä ajateltuna näin pitäisi voida toimia.
Ei tämä tietysti mikään absoluuttinen totuus ole, riippuu varmasti katsastusmiehestä ja liikennettä valvovasta viranomaisesta, mutta maalaisjärjellä ajateltuna näin pitäisi voida toimia.
Tuttavapiirissä on useampia autoja kulkenut tuommoiset ref 37,5 possit keulalla, ja ne on leimattu ilman pitkien polttimoita tai omien pitkien piuha irti. Ompa yksikin inssi kehunut, että tosi harvoin näkee tuollatavalla "oikein" toteutettuna tehokkaita valoja nokalla ettei reffit ole paukkunut. Jos auton omia pitkiä ei saisi poistaa, niin kaikki kokoonpanot joissa olisi ollut enemmän kuin yksi 37,5 valo olisi ollut laiton vielä jokuaika sitten?
Esimerkiksi kaverille tämä 75 -> 100 muutos aiheuttaa sen ettei Vectran omia polttimoita tarvi enää leimalle irroittaa. Itse taas odotan taalereita lompakkoon, jotta saisi pari E-170 lightforcea Golfin nokalle. 2x20 + 2x30 = 100. Luulisi piisaavan.
Esimerkiksi kaverille tämä 75 -> 100 muutos aiheuttaa sen ettei Vectran omia polttimoita tarvi enää leimalle irroittaa. Itse taas odotan taalereita lompakkoon, jotta saisi pari E-170 lightforcea Golfin nokalle. 2x20 + 2x30 = 100. Luulisi piisaavan.
Auton omat pitkät voi kytkeä pois käytöstä, jos kytkee lähivalot toimimaan siten että ne palavat myös (jäljelle jääneiden) pitkien kanssa yhtäaikaa, samalla tavalla kuin nelivalojärjestelmässä.
Ei tämä tietysti mikään absoluuttinen totuus ole, riippuu varmasti katsastusmiehestä ja liikennettä valvovasta viranomaisesta, mutta maalaisjärjellä ajateltuna näin pitäisi voida toimia.
Täällä kävi katsastusmiehille viime talvena, että poisti vaan auton omat pitkät käytöstä H4-umpiossa (eli palamaan jäi vain parkki, olisi saanut palaa myös lyhytkin).
Jos olisi ollut umpiot kahdella polttimella, niin ei olisi ollutkaan laillinen, koska silloin keulille olisi jäänyt kytkemättömiä valaisimia.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa