3B AHUun 200hv, mikä turbo yms.
Valvoja: ffp jäsenet
.
Jaa, no minä olisin edelleenkin sitä mieltä, mihin ramirez,kin alkaa itsekkin päätyä...
Siitä, mihin vakio nestepää kussakin autossa riittää, en ota kantaa, mutta sellainen kutina on varpaissa, että vähän alakanttiin on teidän arvuuttelut.
No, friikki kyllä tietää asiasta jotain...
Suuren nestepään "huonous" on jakajapumpullisissa moottoreissa suunnilleen sama, kun commonrail-dieseleissä tosi isoilla suuttimilla.
Eli vaivana on, että pienillä kierroksilla ruiskutusannoksesta muodostuu liian suuri, lähes hallitsematon, mutta kierrosten noustessa, mekaanisista rajoitteista johtuen todellisuudessa toteutuva määrä alkaakin pienenemään ja ero vakioon kapenee nopeasti.
Sellainen paketti on tosi hankala säätää tavallisiin ajosuoritteisiin savuttomaksi.
Jakajapumpullisissa mekaaninen rasitus tulee huomattavasti suuremmaksi.....ja jos autossa ei voi sitten hyödyntää sitä suuremman nestepään ainoata vakiota parempaa ominaisuutta, eli suurta ruiskutusmäärää, niin onkos siinä sitten mitään järkeä sellaista autossaan pitää.
Vakiossa pumpussa on pienempi tuotto, mutta se on vaan näennäistä, sen se korvaa erinomaisella kierroskestävyydellä.
Parempi säädettävyys, parempi toimivuus, parempi kestävyys.....ja suurimman tehon määrän määrittelee ahdin, tai jokin muu komponentti.
Minulle olisi ihan selvää, kumpi minun autossani olisi.
Mutta jokainen tietty tekee niinkuin itse haluaa, eikä sitä oikeastaan tarvi kenellekkään toiselle edes perustella mitenkään.
Jaa, no minä olisin edelleenkin sitä mieltä, mihin ramirez,kin alkaa itsekkin päätyä...
Siitä, mihin vakio nestepää kussakin autossa riittää, en ota kantaa, mutta sellainen kutina on varpaissa, että vähän alakanttiin on teidän arvuuttelut.
No, friikki kyllä tietää asiasta jotain...
Suuren nestepään "huonous" on jakajapumpullisissa moottoreissa suunnilleen sama, kun commonrail-dieseleissä tosi isoilla suuttimilla.
Eli vaivana on, että pienillä kierroksilla ruiskutusannoksesta muodostuu liian suuri, lähes hallitsematon, mutta kierrosten noustessa, mekaanisista rajoitteista johtuen todellisuudessa toteutuva määrä alkaakin pienenemään ja ero vakioon kapenee nopeasti.
Sellainen paketti on tosi hankala säätää tavallisiin ajosuoritteisiin savuttomaksi.
Jakajapumpullisissa mekaaninen rasitus tulee huomattavasti suuremmaksi.....ja jos autossa ei voi sitten hyödyntää sitä suuremman nestepään ainoata vakiota parempaa ominaisuutta, eli suurta ruiskutusmäärää, niin onkos siinä sitten mitään järkeä sellaista autossaan pitää.
Vakiossa pumpussa on pienempi tuotto, mutta se on vaan näennäistä, sen se korvaa erinomaisella kierroskestävyydellä.
Parempi säädettävyys, parempi toimivuus, parempi kestävyys.....ja suurimman tehon määrän määrittelee ahdin, tai jokin muu komponentti.
Minulle olisi ihan selvää, kumpi minun autossani olisi.
Mutta jokainen tietty tekee niinkuin itse haluaa, eikä sitä oikeastaan tarvi kenellekkään toiselle edes perustella mitenkään.
pikakysymys, oon intin koneella eikä kerkee hakua käyttämään. poistakaa jos haittaa. eli sopiiko 1749v pitkittäiseen ahu:un t15 tilalle bolt on, ja mitä vaihtoehtoja olis bolt on? vakio hajalla, ja tarttis löytää korvaava tai isompi joka sopii suoraan paikalleen. kiitos etukäteen jos joku tahtoo vastata!!!
Turha se nestepää oli! Karala otti savut pois ja 185hv/375NM eli ei todellakaan päästy tavotteisiin! Jos ois lisänny syöttöä niin lähinnä savu olis kuulemma vain lisääntynyt. Ilmeisesti kone ei vaan virtaa tarpeeksi hyvin. Auttaiskohan kannen kanavien avartaminen ja nokka-akselin hionta? Ahdot 1,8BAR katti kiinni kun ei sen pitäs ahdistaa, pakopaineet noilla ahdoilla 2BAR
Suunnitelma ois seuraava: Ajais tolla kokoonpanolla vuoden ja sitten ensi kesänä edessä olevan jakopää rempan yhteydessä tekis apuakselirempan, hiotuttais nokan ja kantta paremmin virtaavaksi. Jos sitten saatais sitä tehoakin yli 200hv? Varsinkin syksy menee Sveitsissä joten parempi olis, että auto ei hajois...Mielipiteitä?
Suunnitelma ois seuraava: Ajais tolla kokoonpanolla vuoden ja sitten ensi kesänä edessä olevan jakopää rempan yhteydessä tekis apuakselirempan, hiotuttais nokan ja kantta paremmin virtaavaksi. Jos sitten saatais sitä tehoakin yli 200hv? Varsinkin syksy menee Sveitsissä joten parempi olis, että auto ei hajois...Mielipiteitä?
Oliko sulla nyt sielä se vakio dp:kin pullonkaulana? Kyllä oma mielipiteeni on että vähintään 2,5" pitää olla. Kantta ei tarvitse kairata päästäkseen yli 200hp, mutta tuo nokka-akseli tuo lisäpuhtia yläkierroksille. Otat yhteyttä R-Koneistukseen Keravan suuntaan niin siellä tekevät sulle hyvän nokan, mitä pystyy käyttämään vielä vakionostajillakin. Ja tekevät sen vakionokasta. Eikä maksa hunajaa. Ja nokka viipyy maailmalla vain viikon. Mukaanlukien mahdolliset postitukset.
Ainakin hinnan ja nopeuden kannalta voin minäkin suositella R-koneistusta, torstaina laitoin paketin matkaan ja jo maanantaina iltapäivällä tuli nenäkeppi takaisin.
Tuskin sitä persiissä juurikaan huomaa että onko se 185hv vai 200hv, mutta ainahan ne isot lukemat paperilla näyttää paremmalta. Käytettävyys silti se pääasia.
Eikä kannata suhtautua noihin esitettyihin "200hv resepti" vireihin sillä mielellä että se 200hv tulis helposti ja aina. Suunnilleen samoilla osilla näkyy olevan dynoteltu 160hv/320Nm-230hv/450Nm väliltä olevia lappuja. Ei johdu pelkästään mittauspaikkojen eroista nuo.
Tuskin sitä persiissä juurikaan huomaa että onko se 185hv vai 200hv, mutta ainahan ne isot lukemat paperilla näyttää paremmalta. Käytettävyys silti se pääasia.
Eikä kannata suhtautua noihin esitettyihin "200hv resepti" vireihin sillä mielellä että se 200hv tulis helposti ja aina. Suunnilleen samoilla osilla näkyy olevan dynoteltu 160hv/320Nm-230hv/450Nm väliltä olevia lappuja. Ei johdu pelkästään mittauspaikkojen eroista nuo.
Tai sitten tuottavampi ahdin -> voidaan polttaa savuttamatta enemmän polttoainetta -> tehoa. Itselläni tosiaan on ahtoja 2.0bar, ja pakopaine max 1,5bar. Tosin hukkisahdin, mutta AFN:n pakosarjassa. Mikäli sulla nyt sielä se 20/17 hybridi on, niin ei sillä kuuhun oikeasti mennä... Imusarjaksi LT:n satsi pätkittynä ja sovitettuna. Ei mene bolt-on AFN:n sarjan kanssa. Joutuu pakosarjasta EGR:n laipan leikkaamaan puolittain pois.
Savuttikos tämä vehje nyt yhtään täyskaasukiihdytyksessä?
Savuttikos tämä vehje nyt yhtään täyskaasukiihdytyksessä?
Kyl sielt pieni savu tulee, mut todella siedettävä.Katsastus varmasti menis läpi ton noen puolesta jne.
Ei oo 17/20. LDS dieselin tekemä hybridi ja käsittääkseni ei oo samat osat mitä siinä, mut ei se mikään älyttömän iso oo kun tollases pitkittäiskonees ei oo tilaa. Johdinsiivet jostain V10TDi touregin ahtimesta, Kompura 40/56, Garret 2052V:stä lähetty muokkaamaan, jotain tollast tais muistaakseni olla.
Ei oo 17/20. LDS dieselin tekemä hybridi ja käsittääkseni ei oo samat osat mitä siinä, mut ei se mikään älyttömän iso oo kun tollases pitkittäiskonees ei oo tilaa. Johdinsiivet jostain V10TDi touregin ahtimesta, Kompura 40/56, Garret 2052V:stä lähetty muokkaamaan, jotain tollast tais muistaakseni olla.
Jos se ahdin on vaikka Touaregin GT18V:n 39.5mm jättösellä pakosiivellä ja tuolla 56mm kompuralla niin pitäisi se sen puolesta riittää. Pakopaineetkaan ei oo mitenkään kovat tuollaiselle ahtimelle. Nyt vaan tavalla tai toisella lisää ilmaa koneeseen, ainakin se R:n nokka ja pakoputkiston avarrus kannattaa testata. Myös kannattaa tarkkaan käydä läpi ilmanputsarin seutu ettei siellä oo mitään kuristuksia ym...
.
Joo, hatemi puhuu ihan asiaa.
Milläs kierroksilla max teho nyt tulee.
Vakiopumpulla olisi varmaan hyvä, jos max teho kierrokset on mahdollisimman lähellä viittä tonnia.
Periaatteessa teho on vaan numeroita paperilla...
Ne ei auta mitään, jos moottori ei vaan sitten kuitenkaan pelaa kunnolla.
Toimivuus se tärkeintä on.
Ja pikkumoottoria ei saa pelaamaan miellyttävästi, jos ahdin ei toimi hyvin...
Moottori pelaa juuri niin hyvin kun ahdinkin.
Ajelet nyt vaan ja nautit kesästä, vanhasta kopukasta olet saanut ulos tehot, jotka on "nykyaikaiset" vielä pitkään.
Joo, hatemi puhuu ihan asiaa.
Milläs kierroksilla max teho nyt tulee.
Vakiopumpulla olisi varmaan hyvä, jos max teho kierrokset on mahdollisimman lähellä viittä tonnia.
Periaatteessa teho on vaan numeroita paperilla...
Ne ei auta mitään, jos moottori ei vaan sitten kuitenkaan pelaa kunnolla.
Toimivuus se tärkeintä on.
Ja pikkumoottoria ei saa pelaamaan miellyttävästi, jos ahdin ei toimi hyvin...
Moottori pelaa juuri niin hyvin kun ahdinkin.
Ajelet nyt vaan ja nautit kesästä, vanhasta kopukasta olet saanut ulos tehot, jotka on "nykyaikaiset" vielä pitkään.
aika samoil linjoil oon Tuikun kanssa, nyt ajelen hetken ja sitten ens kesänä kun ois jakohihnan vaihto edessä niin sitten kokeilsi vaikka ton nokan ainakin laittaa ja se apuakseliremppa samal.
Ja tärkeint on käyttöautos käytettävyys ja se että on kohtuu luotettava, se ei saa liikaa kärsiä virityksessä. Uskoisin kuitenkin että tota vähän sais paranneltua ja sen 200hv rikki ilman että kumpikaan kärsisi älyttömästi. Vai vaikuttaako vähän laitettu nokka jotenkin käytettävyyttä heikentävästi?
Ei näin painava auto mikään älytön tykki vielä näillä tehoilla vielä ole. Huipputehot on 3800-4000rpm
Ei siellä ilman saannissa pitäis mitää häikkää olla, PD 130hv:sta oleva ilmanputsarinkotelon ja turbon välinen putki tuskin ahdistaaa ja suodattimena on just putsattu greenin korvaussuodatin joka tulee orkkis koteloon (aika turha kapistus, mut on kuitenki).
Ja tärkeint on käyttöautos käytettävyys ja se että on kohtuu luotettava, se ei saa liikaa kärsiä virityksessä. Uskoisin kuitenkin että tota vähän sais paranneltua ja sen 200hv rikki ilman että kumpikaan kärsisi älyttömästi. Vai vaikuttaako vähän laitettu nokka jotenkin käytettävyyttä heikentävästi?
Ei näin painava auto mikään älytön tykki vielä näillä tehoilla vielä ole. Huipputehot on 3800-4000rpm
Ei siellä ilman saannissa pitäis mitää häikkää olla, PD 130hv:sta oleva ilmanputsarinkotelon ja turbon välinen putki tuskin ahdistaaa ja suodattimena on just putsattu greenin korvaussuodatin joka tulee orkkis koteloon (aika turha kapistus, mut on kuitenki).
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Mieto R-koneistuksen nokka on vallan mainio: alaveto ei paljoa kärsi, mutta keskialue ja yläveto paranee reilusti. Jäykemmät pakovenajouset pistäisin samalla...
Nokalla saa koneen luonteen muutettua halutessaan täysin. Nimim. yhdellä nokalla paras vääntö aikoinaan n.4500rpm ja paras veto 5-5.5krpm. Täysin kuollut alta 3200rpm.
Eihän toi nyt mikään painava ole. ;)
Sorry pakko mainita: ota se greeni pois ja pistä orkkis takas. <ei voinut olla hiljaa, taaskaan>
Nokalla saa koneen luonteen muutettua halutessaan täysin. Nimim. yhdellä nokalla paras vääntö aikoinaan n.4500rpm ja paras veto 5-5.5krpm. Täysin kuollut alta 3200rpm.
Eihän toi nyt mikään painava ole. ;)
Sorry pakko mainita: ota se greeni pois ja pistä orkkis takas. <ei voinut olla hiljaa, taaskaan>
Jossakin oli kuva tuollaisista puretuista suodatinkennoista. Joku "kisakenno" ja originelli. Vakiossa oli monta metriä enemmän suodatuspinta-alaa, eikä niillä siltikään ole mitään eroa virtaavuuden kannalta vielä näillä tehoilla. :) Eli voisi kuvitella että siitä saattaa olla haittaa, kun ei suodata imuilmaa tarpeeksi hyvin. Ohut pöly menee varmasti paremmin läpi, ja kuluttaa kenties jopa konetta pitemmällä tähtäimellä. Varpusia suuremmathan tuo suodattaa ihan hyvin. :)
edit:
Löysin kuvankin jopa. Vertaileppa tästä. Sininen on vapari, keltane orkkis.
edit:
Löysin kuvankin jopa. Vertaileppa tästä. Sininen on vapari, keltane orkkis.
6 K€ ja tulokset 210hv ja 410Nm. Tuolla summalla uusi moottori, uudet vetarit, välijäähy keulalle, kiintee vauhtis+parempi kykä, isommat suuttimet, modattu ecu ja softa. Moottorin, alipainepumpun ja vetareiden osuus n 3000 € joten loput meni virittelyyn, joista turbo ja kytkin rojut olisivat kohta muutenkin olleet jo edessä. Vedetty kun oli yli 280 tkm.
Kiitokset Finturbo sekä Findiesel todella joustavasta toiminnasta ja asiallisesta palvelusta.
Kiitokset Finturbo sekä Findiesel todella joustavasta toiminnasta ja asiallisesta palvelusta.
En oo jaksanu tänne paljoa kirjotella kun on vituttanut niinkuin pientä oravaa, jolla on talvella käpy jäässä ja hampaat paskana!
Piti nimittäin lähteä opiskelemaan syksyksi Sveitsiin ja ajaa sinne Passatilla. Ruotsin kautta oli halvempaa, joten noin 200km ehti ajaa Tukholmasta etelään kun kone otti ja hajos. 3pytyssä ei puristuspaineita, auto hinaamalla takas Suomeen ja mä lähin lentokoneella Sveitsiin.
Auto on nyt pajalla ja vielä ei tiedetä mitä hajosi kun konetta ei ole avattu. Eli oliko se siitä varoitellusta apuakselista, väsyneistä venttiilin nostajien jousista vai mistä joutuva niin se on vain arvailua.
Piti nimittäin lähteä opiskelemaan syksyksi Sveitsiin ja ajaa sinne Passatilla. Ruotsin kautta oli halvempaa, joten noin 200km ehti ajaa Tukholmasta etelään kun kone otti ja hajos. 3pytyssä ei puristuspaineita, auto hinaamalla takas Suomeen ja mä lähin lentokoneella Sveitsiin.
Auto on nyt pajalla ja vielä ei tiedetä mitä hajosi kun konetta ei ole avattu. Eli oliko se siitä varoitellusta apuakselista, väsyneistä venttiilin nostajien jousista vai mistä joutuva niin se on vain arvailua.
Tässä kohta avataan kone. Saa nähdä saako sen kuntoon vai täytyykö se vaihtaa. Joka tapauksessa, myös vaihtokone avattaisiin ja tehtäisiin apuakseliremppa jne. Sekä ainakin nokka-akseli paremmaksi. Jos nyt sais vihdoin kestävän koneen...
Mutta mielelläni kuuntelisin, mitä kaikkea kannattaa tehdä samalla kun kone on auki? Kannenkanavien avarrus ois ihan jees jos ei maksais liikaa (=1500e), vai tietääkö joku jotan kuka tekis sen halvalla? Vai onko tolla nykyisellä turbolla järkevää tehdä muuta kun se nokan vaihto?
Mutta mielelläni kuuntelisin, mitä kaikkea kannattaa tehdä samalla kun kone on auki? Kannenkanavien avarrus ois ihan jees jos ei maksais liikaa (=1500e), vai tietääkö joku jotan kuka tekis sen halvalla? Vai onko tolla nykyisellä turbolla järkevää tehdä muuta kun se nokan vaihto?
Niin,palikka2 seattia ajettiin kuintenkin "rajulla" 1.6 bar ahdolla ja tehoa tulikin jo suht mukavasti.Enempikin olisi saatu jos olisi ohjelma ja suuttimet olleet himpun rajummat,nyt mentiin suht savuttomana.Tosin,mainitaan tässä välissä että moottori on täysin rakennettu ja mm. keraamipinnoitettu....Hintaahan tämmöiselle paketille tulee jonkin verran mutta sitä saa herra Palikka2 itse kommentoida oliko sen väärti,ja kertoa niitä dynotuloksia jos haluaa.
Kone menee Akille. Se käydään läpi, laitetaan gridle, kairataan kansi, keramipinnoitetaan, tehdään parempi imusarja jne. Nokka käy R-koneistuksella.
Olen myös ettinyt 11mm pumppua, koska sekin ilmeisesti ois ihan riittävä alle 250hv tehoihin ja ei kuluis toi jakohihnakaa nii äkäseen.
Mitäs sanotte tosta DP:stä riittääkö enää johonki 230hv tehoihin vakio DP ilman kattia 2,5 loppuputkistolla ja isolla simon vaimentajalla? Vai pitääkö laittaa suoraa isompi DP jos pitää niin kuinka iso?
Olen myös ettinyt 11mm pumppua, koska sekin ilmeisesti ois ihan riittävä alle 250hv tehoihin ja ei kuluis toi jakohihnakaa nii äkäseen.
Mitäs sanotte tosta DP:stä riittääkö enää johonki 230hv tehoihin vakio DP ilman kattia 2,5 loppuputkistolla ja isolla simon vaimentajalla? Vai pitääkö laittaa suoraa isompi DP jos pitää niin kuinka iso?
Lainasin allaolevan taulukon karalan sivulta. Näissä työkoneissa kun tota
tavaraa liikkuu vähän tuhdimmin. Tuokaan ei nyt varmaan ole absoluuttinen
totuus. Oon samanhenkisen taulukon nähnyt jossain putkistoja rakentavan
firman sivuilla aikonaa...oiskohan ollut Martelius? Ei heti nyt löytynyt nyt kun
etsiskelin.
Teho / halkaisija
170-240hv 2.25" - 2.5"
240-350hv 2.5" - 3.0"
350-500hv 3.0" - 3.50 tai 2x2.5
tavaraa liikkuu vähän tuhdimmin. Tuokaan ei nyt varmaan ole absoluuttinen
totuus. Oon samanhenkisen taulukon nähnyt jossain putkistoja rakentavan
firman sivuilla aikonaa...oiskohan ollut Martelius? Ei heti nyt löytynyt nyt kun
etsiskelin.
Teho / halkaisija
170-240hv 2.25" - 2.5"
240-350hv 2.5" - 3.0"
350-500hv 3.0" - 3.50 tai 2x2.5
No niinkuin putko jo tuolla ylempänä selvitti tuon 11mm pumpun asennuksesta. Itsellä ei tuota luettua tekstinpätkää enempää ole kokemusta kyseisestä operaatiosta. 12mm pään vaihdosta kylläkin, jota voisin pitää helpompana jos näitä operaatioita nyt verrataan.
Itse en isompaa runkoa aatellu vielä ainakaan tämän talven, ja seuraavan ajokauden aikana hommata. 12mm pää 10mm rungossa saa luvan kelvata. Riittää mihin riittää, varmasti kuristavia paikkoja löytyy nykysellä kokoonpanolla muualtakin kuin tuo pelkkä pumppu. Esmes vakiokansi, joka sekään ei tule radikaalisti muuttumaan, jos ollenkaan. Käyttömoottoriksi tuo tekisi mieli pyhittää tuollaisenaan kuin se nyt on. Tosin isoa juuttuvasiipistä tekisi mieli kokeilla, vaan en keksi heti yhtään sopivaa.
Itse en isompaa runkoa aatellu vielä ainakaan tämän talven, ja seuraavan ajokauden aikana hommata. 12mm pää 10mm rungossa saa luvan kelvata. Riittää mihin riittää, varmasti kuristavia paikkoja löytyy nykysellä kokoonpanolla muualtakin kuin tuo pelkkä pumppu. Esmes vakiokansi, joka sekään ei tule radikaalisti muuttumaan, jos ollenkaan. Käyttömoottoriksi tuo tekisi mieli pyhittää tuollaisenaan kuin se nyt on. Tosin isoa juuttuvasiipistä tekisi mieli kokeilla, vaan en keksi heti yhtään sopivaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa