Golf II 1.8i (RP) kone yskii ja pätkii kylmänä
Valvoja: ffp jäsenet
Golf II 1.8i (RP) kone yskii ja pätkii kylmänä
Koneessa ollut jotain käyntihäiriötä jo viimeisen kuukauden ajan. Käynnistäessä heti kun vähän hörähtää, niin pakko polkaista kaasua ettei sammu. Jos sammuu, niin ei meinaa sitten millään lähteä käyntiin. Muutaman minuutin ajon jälkeen jos joutuu pysähtymään, niin saattaa jopa sammua tyhjäkäynnillä. Tai sitten nousee välillä joksikin aikaa 2000rpm ja vähän ajan päästä voi tippua 500 rpm ja sitten taas tasaantuu sinne tonnin paikkeille, jos ei kerkeä sammumaan.
Lyhyen ajon jälkeen tosi huono lähtemään joskus käyntiin. Pahimmillaan saanut sahata jopa minuutin ja sen jälkeen käynti on kuin jokkisautolla. Mutta kun saa vain pysymään käynnissä niin tasaantuu.
Sitten kun lämmennyt kunnolla niin sitten toimii hyvin.
Moottori taitaa olla RP, kun siinä tällänen Bosch Mono-Jetronic http://www.autowiki.fi/index.php/Kuva:Monojet.jpg
Voiskohan vikaa olla tuossa suihkutusyksikössä. Avasin sen ja putsailin, mutta ei tainnut auttaa. Sytytystulpat vaihdoin ja melko uudet tulpanjohdotkin on. Imuilmavuodot tarkastettu, kaikki letkut ja kumilaippa ehjiä.
Lyhyen ajon jälkeen tosi huono lähtemään joskus käyntiin. Pahimmillaan saanut sahata jopa minuutin ja sen jälkeen käynti on kuin jokkisautolla. Mutta kun saa vain pysymään käynnissä niin tasaantuu.
Sitten kun lämmennyt kunnolla niin sitten toimii hyvin.
Moottori taitaa olla RP, kun siinä tällänen Bosch Mono-Jetronic http://www.autowiki.fi/index.php/Kuva:Monojet.jpg
Voiskohan vikaa olla tuossa suihkutusyksikössä. Avasin sen ja putsailin, mutta ei tainnut auttaa. Sytytystulpat vaihdoin ja melko uudet tulpanjohdotkin on. Imuilmavuodot tarkastettu, kaikki letkut ja kumilaippa ehjiä.
Viimeksi muokannut olart78, 18.11.2009 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuista RP:n ongelmista on juttua täällä aivan järkyttävästi kun käyttää hakua, mutta pistetään nyt tässä perusjutut:
-sininen lämpöanturi ylävesiletkussa vaihtoon
-tulpanjohdot oltava originaalit, silikoonikumiletkuilla ei toimi
-virranjakajan kansi/pyörin originaaliosia / Bremit, italialaiset eivät toimi
-sininen lämpöanturi ylävesiletkussa vaihtoon
-tulpanjohdot oltava originaalit, silikoonikumiletkuilla ei toimi
-virranjakajan kansi/pyörin originaaliosia / Bremit, italialaiset eivät toimi
Kannattaa tarkistella tyhjäkäyntimoottoria. Itelläni aiheutti ongelmia juuri lämpimällä koneella, tuo rikkinäinen tyhjäkäyntimoottori.
Omassa kiesissä tyhjäkäyntimoottori ei antanut koneelle tietoa siitä että moottori siirtyi tyhjäkäynnille, eli kaasuläppä meni kiinni. Tästä johtuen auto saattoi sammua, kun jalan otti pois kaasulta. Jos jalan otti hitaasti pois kaasulta, ongelmat väheni.
Sininen anturi vaikuttaa toimintaan enemmän kylmällä koneella. Se on imuilmanesilämmityksen lämpökytkin.
EDIT: Ja tosiaan noita tulpanjohtoja, jakajan kansia ja pyörijöitä on itsekin tullut vaihdeltua, mutta laihoin tuloksin. Eli en välttämättä usko, että vika on siellä... Siis jos ne ovat originaalilaatua...
Omassa kiesissä tyhjäkäyntimoottori ei antanut koneelle tietoa siitä että moottori siirtyi tyhjäkäynnille, eli kaasuläppä meni kiinni. Tästä johtuen auto saattoi sammua, kun jalan otti pois kaasulta. Jos jalan otti hitaasti pois kaasulta, ongelmat väheni.
Sininen anturi vaikuttaa toimintaan enemmän kylmällä koneella. Se on imuilmanesilämmityksen lämpökytkin.
EDIT: Ja tosiaan noita tulpanjohtoja, jakajan kansia ja pyörijöitä on itsekin tullut vaihdeltua, mutta laihoin tuloksin. Eli en välttämättä usko, että vika on siellä... Siis jos ne ovat originaalilaatua...
Jep, tyhjäkäynti moottori jäi itellä tuosta aiemmasta. Mutta yleensä sen takia tyhjäkäynti jää huutamaan liian isolle. Voi kokeilla helposti, kun auto alkaa sekoilla niin konepelti auki ja sohimaan sitä tappia, niin onko vaikutusta. Ruiskun vasemmalla puolella edestä katsottuna oleva musta boksi, jonka takana se tappi.
Tuo on se punainen anturi. Sininen on moottorin lämpötila-anturi, joka vaikuttaa eniten juurikin puolilämpösenä koneen toimintaan.
imuilmanesilämmityksen lämpökytkin
Tuo on se punainen anturi. Sininen on moottorin lämpötila-anturi, joka vaikuttaa eniten juurikin puolilämpösenä koneen toimintaan.
-sininen lämpöanturi ylävesiletkussa vaihtoon
-tulpanjohdot oltava originaalit, silikoonikumiletkuilla ei toimi
-virranjakajan kansi/pyörin originaaliosia / Bremit, italialaiset eivät toimi
Vaihdoin päikseen tuosta toisesta Golffistani nuo tulpanjohdot ja virranjakajan kannen.
Ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Käynnistyi, mutta alkoi heti röpöttää. Käy aika rykimällä sekä kierroksilla, että tyhjäkäynnillä. Kuulostaa kun ei kylmänä kävisi ihan kaikilla pytyillä. Kone kun lämpeni n. minuutin, niin käynti taas tasaista. Tuossa moottorin rykiessä näyttää sylkevän vähän jotain öljy/vesipaskasekoitusta putken päästä. Öljyä näyttää menevän nykyisellään desi tai kaksi tonnille.
Kävin koeajelulla kaupassa. Auto seisoi tunnin ajan kaupan pihassa ja käynnistyi vähän rykimällä ja sammui sitten, kuten jo monesti aiemmin on käynyt. Sitten sai taas sahata pitkään ennenkuin käynnistyi. Ilman kaasun painamista ei mitään toiveita että hörähtää käyntiin. Pumppaamalla ja sitten kun lähtee tulille, niin kaasu pohjaan ja sittenkin menee pitkään ennenkuin kierrokset nousee yli 2000rpm. Sitten se jo kohta kestääkin käynnissä kaasua painelematta ja käynti tasaantuu normaaliksi.
Vielä en ole kerennyt ostaa enkä vaihtaa tuota lämpöanturia. Otin äsken pois tuon sinisen anturin. Tiiviste oli jo kärsinyt itse tuosta anturista, joten vaihdan ainakin sen.
Konehuonetta tutkiessa huomasin, kun autosta laittoi pelkästään virran päälle niin tuo monojetronic raksuttaa ja sirisee koko ajan. Ihan kuin joku rele pitäisi ääntä. Pitäisikö sieltä vaihtaa jotakin vai kuuluuko se asiaan? Ajon jälkeen kuumana ei pitänyt mitään ääntä.
EDIT: uudemman kerran kuunnellessani tuota sirinää ja raksutusta ei kuulu aina kylmänäkään kun laittaa virrat päälle.
Konehuonetta tutkiessa huomasin, kun autosta laittoi pelkästään virran päälle niin tuo monojetronic raksuttaa ja sirisee koko ajan. Ihan kuin joku rele pitäisi ääntä. Pitäisikö sieltä vaihtaa jotakin vai kuuluuko se asiaan? Ajon jälkeen kuumana ei pitänyt mitään ääntä.
EDIT: uudemman kerran kuunnellessani tuota sirinää ja raksutusta ei kuulu aina kylmänäkään kun laittaa virrat päälle.
Viimeksi muokannut olart78, 23.11.2009 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannattaako tuota tyhjäkäyntimoottoria avata tai puhdistaa jotenkin. Jonkun verran oli öljynvaihdon jälkeen vaahtoutumista venttiilikopan kannessa. Liekö ollut ennen jotain semi tai mineraaliöljyä konehuoneessa. Ja lisäksi öljyä oli pari milliä yli alueen. Huohotinletku oli rytyssä/puhki/öljyinen. Ehkä sieltä oli vettäkin sekoittunut tuonne öljyyn. Nyt uusi letku paikallaan. Ajattelin jos tuosta huohotin letkusta on mennyt tuota öljyistä sotkua eteenpäin.
Ehkä sieltä oli vettäkin sekoittunut tuonne öljyyn. Nyt uusi letku paikallaan. Ajattelin jos tuosta huohotin letkusta on mennyt tuota öljyistä sotkua eteenpäin.
Vettä kertyy ajankanssa muutenkin ja varsinkin jos venttiilikopan sihtiosa on tukossa
niinkuin minulla oli tuossa 1.8 -86 mallin golffissa. Tosin minulla katos vetet jäähdyttimestä melkosella vauhdilla öljyn ja sylinterin puolelle. Ei pitäisi mennä ulkopuolelta vettä koneeseen siitä putkesta vaikka oliskin rikki.Itsellä tuo huohotinputki menee koneen alle nykyään kun tuo tuntuis pikkasen huohottavan vaikka ei ole ajettu kuin 250000 kilsaa vasta.
Vettä kertyy ajankanssa muutenkin ja varsinkin jos venttiilikopan sihtiosa on tukossa
niinkuin minulla oli tuossa 1.8 -86 mallin golffissa. Tosin minulla katos vetet jäähdyttimestä melkosella vauhdilla öljyn ja sylinterin puolelle. Ei pitäisi mennä ulkopuolelta vettä koneeseen siitä putkesta vaikka oliskin rikki.Itsellä tuo huohotinputki menee koneen alle nykyään kun tuo tuntuis pikkasen huohottavan vaikka ei ole ajettu kuin 250000 kilsaa vasta.
Röpötykset Golfissa
Itse jahtailen noita tyhjäkäynti ongelmia - lämpöanturia. Ja apuja siihen.
olart78
Mainitsit ruiskun pitäneen virrat päällä aivan kuin releen raksutusta. Mulla tuo ilmiö tuli eteen kun vaihdoin kannen päädyn vesiletkun lähtöä. Tietysti jäi ruiskun maadoitusjohto pultin alta pois. Seuraus releen pärinä virrat päällä ja lähti käyntiin ja kävi vaivoin muttei tehoilla.
Eli tarkista siitä lambdan johdosta tuleva vaippajohto joka maadoittuu kanteen, että on kunnollisesti maissa.
Edit: Jatketaan aihetta. Varoiksi ostin sinisen lämpöanturin. Näkyy olevan NTC tyyppiä. n.60 asteen hanavesi näyttää 520 ohm arvoa, Jäävesihaude 5270 ohm.
Autossa oleva anturi pikkupakkasella kylmä kone n.6000 ohm. Kuumana käytettynä 260ohm. Eli en vaihtanut anturia, kun näytti toimivan autossakin oikein.
olart78
Mainitsit ruiskun pitäneen virrat päällä aivan kuin releen raksutusta. Mulla tuo ilmiö tuli eteen kun vaihdoin kannen päädyn vesiletkun lähtöä. Tietysti jäi ruiskun maadoitusjohto pultin alta pois. Seuraus releen pärinä virrat päällä ja lähti käyntiin ja kävi vaivoin muttei tehoilla.
Eli tarkista siitä lambdan johdosta tuleva vaippajohto joka maadoittuu kanteen, että on kunnollisesti maissa.
Edit: Jatketaan aihetta. Varoiksi ostin sinisen lämpöanturin. Näkyy olevan NTC tyyppiä. n.60 asteen hanavesi näyttää 520 ohm arvoa, Jäävesihaude 5270 ohm.
Autossa oleva anturi pikkupakkasella kylmä kone n.6000 ohm. Kuumana käytettynä 260ohm. Eli en vaihtanut anturia, kun näytti toimivan autossakin oikein.
lainaus:
Eli tarkista siitä lambdan johdosta tuleva vaippajohto joka maadoittuu kanteen, että on kunnollisesti maissa.
ja tarkista myös ettei lambdajohdon sisällä kulkeva signaalijohto koske maajohtoon!
jos ne koskettaa toisiaan niin lambda sekoaa ja ilmoittelee vääriä arvoja boksille.
omastani myös puhdistin paineen säätimen ruiskun sisältä. siellä oli vettä ja öljymoskaa.
lainaus:
Imuilmavuodot tarkastettu, kaikki letkut ja kumilaippa ehjiä.
omassa autossani löytyi pienenpieni repeämä laipan takapuolelta kun laippaa käännettiin ja väännettiin oikee urakalla (koko ruiskun pystyy vääntämään yli 45" asteen kulmaan. testattu =) )
Eli tarkista siitä lambdan johdosta tuleva vaippajohto joka maadoittuu kanteen, että on kunnollisesti maissa.
ja tarkista myös ettei lambdajohdon sisällä kulkeva signaalijohto koske maajohtoon!
jos ne koskettaa toisiaan niin lambda sekoaa ja ilmoittelee vääriä arvoja boksille.
omastani myös puhdistin paineen säätimen ruiskun sisältä. siellä oli vettä ja öljymoskaa.
lainaus:
Imuilmavuodot tarkastettu, kaikki letkut ja kumilaippa ehjiä.
omassa autossani löytyi pienenpieni repeämä laipan takapuolelta kun laippaa käännettiin ja väännettiin oikee urakalla (koko ruiskun pystyy vääntämään yli 45" asteen kulmaan. testattu =) )
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa