Kulutusteräksen poraus, entä hitsaus?
Valvoja: ffp jäsenet
Kulutusteräksen poraus, entä hitsaus?
Tämmöiseen materiaaliin pitäisi reikiä saada. Meneekö normi terillä vai tarvitaako jotakin spesiaalia? Miten kierrosnopeudet jne.
Nimim. hallintovirkamies metallihommissa
Nimim 2. itse tehdään ja säästetään satasia
Nimim. hallintovirkamies metallihommissa
Nimim 2. itse tehdään ja säästetään satasia
Viimeksi muokannut lasses, 3.12.2009 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 17.12.2007 9:59
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 17.12.2007 9:59
Niin siis esim. Hardox levyt ovat iskukarkenevia, tähän juuri perustuu näitten terästen kulutuskestävyys. Kun lyöt piikillä merkin poraukselle karkaiset samalla sen kohdan levystä ja poraamisen aloittaminen entistä vaikeampaa ainakin jos reiän paikka on tarkka. Toki se pora luultavasti lähtee lastuamaan siitä merkin vierestä.
Niin siis esim. Hardox levyt ovat iskukarkenevia, tähän juuri perustuu näitten terästen kulutuskestävyys. Kun lyöt piikillä merkin poraukselle karkaiset samalla sen kohdan levystä ja poraamisen aloittaminen entistä vaikeampaa ainakin jos reiän paikka on tarkka. Toki se pora luultavasti lähtee lastuamaan siitä merkin vierestä.
No milläs sen merkin sitten tekee? Lyijykynällä ja tost noin? :D
Mikä vika lyijykynässä on?
Hyvä terä niin ei vetele vaikka ei iskettyä pistettä ole.
Poraa vaikka pienemmällä alkureiät, jotta keskittyy oikein iso terä sitten.
Ja tuskinpa tässä ollaan sadasosamillejä vahtaamassa.
Yhtä hankala se piikki on lyödä tarkasti kuin katsoa terää joka osuu siihen lyijykynä merkkiin.
Ja voihan siihen myös piirtopuikolla raapasta jäljen.
Hyvä terä niin ei vetele vaikka ei iskettyä pistettä ole.
Poraa vaikka pienemmällä alkureiät, jotta keskittyy oikein iso terä sitten.
Ja tuskinpa tässä ollaan sadasosamillejä vahtaamassa.
Yhtä hankala se piikki on lyödä tarkasti kuin katsoa terää joka osuu siihen lyijykynä merkkiin.
Ja voihan siihen myös piirtopuikolla raapasta jäljen.
Jos kyseessä no Uddeholmin tavaraa, niin työstöohjeet löydät Uddeholmin sivuilta.
Esim. kulutustakin kestävän muovimuottiteräksen, Elmaxin työstöohjeet oheisen PDF:n lopussa.
http://www.uddeholm.fi/finnish/files/uddeholm_elmax.pdf
Esim. kulutustakin kestävän muovimuottiteräksen, Elmaxin työstöohjeet oheisen PDF:n lopussa.
http://www.uddeholm.fi/finnish/files/uddeholm_elmax.pdf
Kiitoksia vinkeistä, eli mitään erikoisteriä ei tarvittane?
Muuten mitä mieltä ollaan noista pilipaliteeman poranteroituskoneista? Olisi kasa tylsiä teriä odottamassa teroitusta ja ainakin mulla tuo käsivaralla terottaminen tuottaa melko vaihtelevia tuloksia...
Ja tämmöisellä pitäisi sitä kulutusterästä nylkyttää:
http://lassen.otokset.fi/kuvat/romut/te ... 009072.jpg
Joo toi oli hyvä toi uddeholmin setti, paha vaan et mun pohjilla siitä ei ymmärtäny mitään... siis enempi vai vähempi kierroksia tohon nylkyttimeen kuin tavis teräksellä?
Muuten mitä mieltä ollaan noista pilipaliteeman poranteroituskoneista? Olisi kasa tylsiä teriä odottamassa teroitusta ja ainakin mulla tuo käsivaralla terottaminen tuottaa melko vaihtelevia tuloksia...
Ja tämmöisellä pitäisi sitä kulutusterästä nylkyttää:
http://lassen.otokset.fi/kuvat/romut/te ... 009072.jpg
Joo toi oli hyvä toi uddeholmin setti, paha vaan et mun pohjilla siitä ei ymmärtäny mitään... siis enempi vai vähempi kierroksia tohon nylkyttimeen kuin tavis teräksellä?
Kierrosten laskuun ohjeet:
π*Vc/D*100
Tyylejä on monia, mutta näin olen itse sen tottunut tekemään:
Eli, muunnetaan tuo pii jo muotoon 314 (3.14*100)
314*Vc =Rpm
D
Esim 15mm pora
314*10/15mm=209,33rpm
D=poran halkaisija
Vc= Vakioleikkuunopeus (löytyy tuolta uddeholmin kuvastosta)
Kaava luonnollisesti toimii kaikilla materiaaleilla. Muuttujina on tuo leikkuunopeus ja poran halkaisija. Ja leikkuunopeus määräytyy aineen mukaan.
Toivottavasti saat selkoa.
Muistaakseni Hardox yms kumppanit on myös iloisesti työstökarkenevia, joten poraa suoraan läpi, jos reikä ei ole kovin syvä. Ja paine poratessa pitää olla tasainen, yritä välttää terän hyppimistä, muuten et reikää saa aikaiseksi.
π*Vc/D*100
Tyylejä on monia, mutta näin olen itse sen tottunut tekemään:
Eli, muunnetaan tuo pii jo muotoon 314 (3.14*100)
314*Vc =Rpm
D
Esim 15mm pora
314*10/15mm=209,33rpm
D=poran halkaisija
Vc= Vakioleikkuunopeus (löytyy tuolta uddeholmin kuvastosta)
Kaava luonnollisesti toimii kaikilla materiaaleilla. Muuttujina on tuo leikkuunopeus ja poran halkaisija. Ja leikkuunopeus määräytyy aineen mukaan.
Toivottavasti saat selkoa.
Muistaakseni Hardox yms kumppanit on myös iloisesti työstökarkenevia, joten poraa suoraan läpi, jos reikä ei ole kovin syvä. Ja paine poratessa pitää olla tasainen, yritä välttää terän hyppimistä, muuten et reikää saa aikaiseksi.
OT: Mistä saa sellaisia poranteriä joista ei nirkko pyöristy heti jos näyttää vähän kovempaa ja/tai epätasaisempaa alustaa? Eri paikoista hankittuja TiN-pinnoitettuja olen testannut mutta melkoista räkää tuntuu olevan.
OT2: Leikkuusta puhutaan tosi herkästi mutta hyperkorrekti valmistustekniikan proffa neuvoi aikanaan että saksilla leikataan ja terällä lastutaan :)
OT2: Leikkuusta puhutaan tosi herkästi mutta hyperkorrekti valmistustekniikan proffa neuvoi aikanaan että saksilla leikataan ja terällä lastutaan :)
Lasses, sullahan on tuolla pylväsporakoneen takana keltainen poranteroituskone. Älä haaskaa rahojasi mihinkään valmiisiin "teroitus"koneisiin. Jos haluat hyvän niin saat latoa satasia tiskiin ison pinon.
Hetken kun opettelee penkkihiomakoneen kanssa teroittelemaan teriä niin huomaat miten naurettavan helppoa ja nopeaa se on. Pari pikku niksiä pitää vain hoksata ja loppu on hienosäätöä.
Poranteristä sen verran että oikeastaan kaikki merkkiporat (Dormer, Zebra, Maykestag etc..) toimivat ja pysyvät terävinä oikein käytettyinä. Anttilan halpaterät voi työntää samaan paikaan sen Bilteman teroituskoneen kanssa. Kobolttiterät ovat aika mukavia, Tin-pinnoitekin toimii laatuterissä. Halpisterissä se taitaa olla jotain kullanväristä vannemaalia, ainakin tuntuu siltä.
Jos et ole varma työstöarvoista niin aloita aina liian pienellä nopeudella. Liian suuri nopeus aiheuttaa värinää, lämpöä ja sitä myöden materiaalin kovettumisen. Lisäksi saatat saada kauniin kolmikulmaisia reikiä ;) Myös terän saat tylsäksi liian suurella nopeudella.
Sanoo proffa mitä sanoo, melkein kaikissa lastuavissa työkaluissa puhutaan leikkuusärmästä. Rintapinta ja päästöpinta ovat leikkuusärmän kaksi puolta.
Hetken kun opettelee penkkihiomakoneen kanssa teroittelemaan teriä niin huomaat miten naurettavan helppoa ja nopeaa se on. Pari pikku niksiä pitää vain hoksata ja loppu on hienosäätöä.
Poranteristä sen verran että oikeastaan kaikki merkkiporat (Dormer, Zebra, Maykestag etc..) toimivat ja pysyvät terävinä oikein käytettyinä. Anttilan halpaterät voi työntää samaan paikaan sen Bilteman teroituskoneen kanssa. Kobolttiterät ovat aika mukavia, Tin-pinnoitekin toimii laatuterissä. Halpisterissä se taitaa olla jotain kullanväristä vannemaalia, ainakin tuntuu siltä.
Jos et ole varma työstöarvoista niin aloita aina liian pienellä nopeudella. Liian suuri nopeus aiheuttaa värinää, lämpöä ja sitä myöden materiaalin kovettumisen. Lisäksi saatat saada kauniin kolmikulmaisia reikiä ;) Myös terän saat tylsäksi liian suurella nopeudella.
Sanoo proffa mitä sanoo, melkein kaikissa lastuavissa työkaluissa puhutaan leikkuusärmästä. Rintapinta ja päästöpinta ovat leikkuusärmän kaksi puolta.
Kierrä mahdollisimman kaukaa Bilteman teroituskoneet. Ainakin se halvin versio on täyttä kuraa, jälki ihan mitä sattuu.Muuten mitä mieltä ollaan noista pilipaliteeman poranteroituskoneista? Olisi kasa tylsiä teriä odottamassa teroitusta ja ainakin mulla tuo käsivaralla terottaminen tuottaa melko vaihtelevia tuloksia...
Samoilla linjoilla Lehtilän kanssa. On tainnut proffa viettää turhan paljon aikaa kirjojen kanssa ja liian vähän aikaa "hallissa". Harvemmin kuulee puhuttavan vakiolastuamisnopeudesta, edes kirjallisuudessa.
Joo, ja ihan hyvä pointti, että mieluummin malttia kierrosten kanssa, mutta syötön kanssa ei kannata ruveta hannailemaan, terä rupeaa herkästi hankaamaan, eikä silloin leikkaa
E:typoja
E2: Niin, ja sitten kun olet huutanut V*TTUS**TANAA pari tuntia ja polttanut kymmenkunta 20e terää, niin uskoisin että osaat porata kulutusterästä. Se on suht villiä ainetta työstettäväksi "heikommilla" vehkeillä, ei mahdotonta, mutta haastavaa.
Joo, ja ihan hyvä pointti, että mieluummin malttia kierrosten kanssa, mutta syötön kanssa ei kannata ruveta hannailemaan, terä rupeaa herkästi hankaamaan, eikä silloin leikkaa
E:typoja
E2: Niin, ja sitten kun olet huutanut V*TTUS**TANAA pari tuntia ja polttanut kymmenkunta 20e terää, niin uskoisin että osaat porata kulutusterästä. Se on suht villiä ainetta työstettäväksi "heikommilla" vehkeillä, ei mahdotonta, mutta haastavaa.
Joo ja sukkulalla mennään avaruuteen.
Kiitoksia näistä hieman maanläheisimmistä kommenteista. No yritetään ainakin ensin itse ja sitten tutkitaan kuka ne reijät sitten tekee ja millä.
Joo on noita teriä tullut itte teroiteltua, mutta kuten totesin, aika vaihtelevalla menestyksellä. Täytyy jatkaa harjoituksia.
Kiitoksia näistä hieman maanläheisimmistä kommenteista. No yritetään ainakin ensin itse ja sitten tutkitaan kuka ne reijät sitten tekee ja millä.
Joo on noita teriä tullut itte teroiteltua, mutta kuten totesin, aika vaihtelevalla menestyksellä. Täytyy jatkaa harjoituksia.
Eivät Hardox, Raex tai Miilux (+muut vastaavat) ole iskukarkenevia, tästä voin panna pääni pantiksi. Iskukarkenevia ovat mangaaniteräkset ja niitä nämä levyinä saatavat eivät normaalisti ole. Poraus onnistuu kohtuu helposti muutaman millin matkan vaikka akkuporalla, mutta syvempiin reikiin olisi suotava olla pinnoitettu tai kovametallipora ja pylväsporakone. Toki on muistettava käyttää leikkuunestettä.
Niin juu, eivät nuo myöskään ole työstökarkenevia. Kaikki lujittumiskyky on käytetty hyväksi karkaisussa ja sen jälkeen ne ovat mitä ovat.
Nm. tekninen asiakaspalvelu.
Niin juu, eivät nuo myöskään ole työstökarkenevia. Kaikki lujittumiskyky on käytetty hyväksi karkaisussa ja sen jälkeen ne ovat mitä ovat.
Nm. tekninen asiakaspalvelu.
Viimeksi muokannut Triton, 3.12.2009 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eivät Hardox, Raex tai Miilux (+muut vastaavat) ole iskukarkenevia, tästä voin panna pääni pantiksi . Iskukarkenevia ovat mangaaniteräkset ja niitä nämä levyinä saatavat eivät normaalisti ole.
Niinpä näyttäisi olevan. Mutta ei ne silti kivoja aineita ole työstää, edes oiki vehkeillä ja terillä. Nm. Koneistaja.
Eivät ole ei, mutta tuolta saa tilattua ilmaiseksi kirjan jonka avulla niiden kanssa pärjää: http://www.miilux.fi
T. Kirjan tekijä
T. Kirjan tekijä
Poraa vaikka pienemmällä alkureiät, jotta keskittyy oikein iso terä sitten. Mikä vika lyijykynässä on?
Noinhan se pitääkin tehdä jos haluaa tarkan reiän. Kyllä mää mieluummin pistepuikolla lyön merkin, kun ei oo tallilla mitään über -poranteriä, saa tehtyä pienellä terällä sen alkureiän tarkasti jne..
Leikkuunestettä (poralle öljyä, itselle jotakin muuta jos tarve vaatii) riittävästi niin poraus onnistuu.
OT, mutta Biltema ja poranterä mainittu samassa ketjussa, joten en malta olla postaamatta omaa kokemustani:
On taidettu terääkin painattaa aika huolella kun noin on menny? Vai onko sittenkin ollu liian pehmeetä materiaalia koko laitos..
Onnistuu migillä, mahdollinen esilämmitys kulutusteräksen mukaan ja langaksi joku ihan tavallinen, esim. 12.51. Levyjen oltava hitsattaessa vähintään +20oC, muuten halkeamariski on oleellinen, varsinkin 500-kovuusluokan kulutusteräksillä. Seevi ohuemman levyn puolelle, maali ja ruoste pois hitsattavalta pinnalta.
http://www.miilux.fi/UserFiles/File/Mii ... ohjeet.pdf
Tuossa asiat vähän tarkemmin selitettynä.
http://www.miilux.fi/UserFiles/File/Mii ... ohjeet.pdf
Tuossa asiat vähän tarkemmin selitettynä.
Re: pora
Hezekiel kirjoitti:OT: Mistä saa sellaisia poranteriä joista ei nirkko pyöristy heti jos näyttää vähän kovempaa ja/tai epätasaisempaa alustaa? Eri paikoista hankittuja TiN-pinnoitettuja olen testannut mutta melkoista räkää tuntuu olevan.
OT2: Leikkuusta puhutaan tosi herkästi mutta hyperkorrekti valmistustekniikan proffa neuvoi aikanaan että saksilla leikataan ja terällä lastutaan :)
Olen Raex kulutusterästen seppä, mutta kulutusteräksiä en ole koneistanut (porannut). Työni oli monipuolista teräksen parissa. Mikään lämmöntuonti teräksiin ei ole hyvä asia ja sitä tulisikin välttää. Tietysti teräksiä työstettäessä, hitsattaessa, syntyy väkisinkin lämpöä. Polttoleikattaessa ja tai hitsattaessa kulutusterästä, se täytyy esilämmittää halkeamisen estämiseksi.
Meillä oli amiksessa yks tiukempi insinööri, joka valisti: Ei poraa sanota poranteräksi, vaan se on Pora. Kierukkaporassa on 2 leikkaavaa terää, yhdistelmäkierukkaporassa 4 leikkaavaa terää.
Siis oikea termi on Pora ei Poranterä tai ”Poranteriä”.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pora
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 61 vierailijaa