Keskustelua talvirenkaista
Valvoja: ffp jäsenet
Keskustelua talvirenkaista
Yritin haulla etsiskellä mutta joko en näe tai sitten olen sokea.
Eli kokemuksia, tuntemuksia jne talvirenkaista. Itsellä olis saksankitkojen tilalle tarvis uuden renkaat hommata, joko käytettynä tai uutena. Tuntuu vaan olevan vaikea päätös.
Kitkat pääsääntöisesti mielessä ja etenkin tuota Goodyearin Ice Navia Zea;ta tuntuu saavan uutenakin kohtuu hintaan. TM:n testissä ei pärjännyt ollenkaan mutta moni on taas vastaavasti kehunut.
Eli kokemuksia, tuntemuksia jne talvirenkaista. Itsellä olis saksankitkojen tilalle tarvis uuden renkaat hommata, joko käytettynä tai uutena. Tuntuu vaan olevan vaikea päätös.
Kitkat pääsääntöisesti mielessä ja etenkin tuota Goodyearin Ice Navia Zea;ta tuntuu saavan uutenakin kohtuu hintaan. TM:n testissä ei pärjännyt ollenkaan mutta moni on taas vastaavasti kehunut.
Itsellä venton alla Yokohaman IG 30 kitkat. Nyt kunnon lumikelien tultua voi sanoa, että ajaa asiansa, ei se varman mikään micheliini ole pidoltaan eikä kyllä hinnaltaakaan. Kaikin puolin tyytyväinen siis.
viime talvena oli b-stonen noranza 2, pitoo oli, mut oli kyl sit vellomistaki ja nastamelua...
Nokiaa ne kovasti haukkuu äänekkääks ja vellovaks, mutta en mene vannomaan kun en omista.
Seuraavat renkaa tulee ihan kokeilumielessa olemaan jotain halvempaa nastaa akselilta dayton/hankoon/pinnatut...
viime talvena oli b-stonen noranza 2, pitoo oli, mut oli kyl sit vellomistaki ja nastamelua...
Nokiaa ne kovasti haukkuu äänekkääks ja vellovaks, mutta en mene vannomaan kun en omista.
Seuraavat renkaa tulee ihan kokeilumielessa olemaan jotain halvempaa nastaa akselilta dayton/hankoon/pinnatut...
taitaapa tuo tällä hetkellä paras nastarengas olla hakkapeliitta 7. on kuulemma saatu jo hiljasemmaksikki (joo pitihän se vitosenki olla jo)
ja kitkojen puolelle itelle kääntyis michelini.
mut taas toinen mikä vaikuttaa on auton painoki siihen että mikä rengas toimii parhaiten. mut itse tutkinu asian kuitenki että v-kuvio toimii paremmin ku symmetrinen kuvio talvella. mut niin paljon kuitenki makuasia.
mut taas continentali on niin kovasti kehunu ja itellä oli viime talvena contin nastat alla ja loppu talvesta ku vaihoin autoa niin tuli hkpl4 matkassa ja ei muuten tullu ikävä continentaleja. ja contikat oli vielä uudet.
ja kitkojen puolelle itelle kääntyis michelini.
mut taas toinen mikä vaikuttaa on auton painoki siihen että mikä rengas toimii parhaiten. mut itse tutkinu asian kuitenki että v-kuvio toimii paremmin ku symmetrinen kuvio talvella. mut niin paljon kuitenki makuasia.
mut taas continentali on niin kovasti kehunu ja itellä oli viime talvena contin nastat alla ja loppu talvesta ku vaihoin autoa niin tuli hkpl4 matkassa ja ei muuten tullu ikävä continentaleja. ja contikat oli vielä uudet.
Noista conteista tuli mieleen, että isäukolla oli riisseli corollassa moiset alla pari kolme talvea, joka talven jälkeen oli pari vaihtokunnossa, normaalia kulumista. Jostain muustakin lähteestä olen lukenut, että tuuppaavat contit kulumaan aika herkästi. Paineet oli liikkeen ja omastakin mielestä ok.
Micheliinit oisin ittekki ottanu, mutta eivät tee kitkaa 185/55/15 koossa. Conttiakaan ei ois saanu ku vanhaa CVC3:sta.
v-kuvio vastaan symmetrinen voi olla muuten hyvinki perää. Ainakin tuntuu että noi enemmän V mallisella (siis pyörimissuuna merkattu) noranzat vähemmän venkuili loskapaskassa ku nää symterisellä kuviolla varustetut yokohamat.
Micheliinit oisin ittekki ottanu, mutta eivät tee kitkaa 185/55/15 koossa. Conttiakaan ei ois saanu ku vanhaa CVC3:sta.
v-kuvio vastaan symmetrinen voi olla muuten hyvinki perää. Ainakin tuntuu että noi enemmän V mallisella (siis pyörimissuuna merkattu) noranzat vähemmän venkuili loskapaskassa ku nää symterisellä kuviolla varustetut yokohamat.
Itsellä olis tulossa renkaat vuosimallin 2005 2.5TDI 4motion passat varianttiin.
Tällä hetkellä alla siis saksan kitkat ja kokona 225/45 R17 eli sitä luokkaa pitäs uudetkin olla.
Noita aiemmin mainitsemiani Goodyeareja saa kohtuu hintaa kierroksen (noin 520eur)
Kaverilla tollaset on E90 330d bemmissä eikä ole mitään negatiivista havainnut, tekniikan maailma taas kirjoittaa tuoreessa testissään kumista näin
Ota näistä nyt sit selvää. Itse asustelen kehä 3:n varressa ja ajot on pääsääntöisesti tuon kyseisen kadun ympäristössä. Talvella kyllä tulee muutamia lapin reissuja sekä mökki yms. reissuja tehtyä.
Tällä hetkellä alla siis saksan kitkat ja kokona 225/45 R17 eli sitä luokkaa pitäs uudetkin olla.
Noita aiemmin mainitsemiani Goodyeareja saa kohtuu hintaa kierroksen (noin 520eur)
Kaverilla tollaset on E90 330d bemmissä eikä ole mitään negatiivista havainnut, tekniikan maailma taas kirjoittaa tuoreessa testissään kumista näin
tekniikan maailma kirjoitti:GOODYEAR on selvästi optimoitu jäälle ja lumelle, ja sen jarrutus- ja kiihdytyspito ovat hyvällä tasolla. Suuremmat ongelmat ovat ajettavuudessa. Goodyearin ohjaustuntuma on epätarkka, ja varsinkin jäällä rengas menettää pidon herkästi suuremmilla ohjauspyörän kääntökulmilla. Asfaltilla Goodyear oli testin huonoin rengas. Jarrutusmatkat ja väistökoetulokset olivat huonoja ja hallinta velton ja tunnottoman käytöksen takia erityisen vaikeaa. Se kannattaa Goodyearin ostoa suunnittelevan pitää mielessä.
HYVÄÄ
Pito sohjossa
Jarrutuspito lumella
HUONOA
Ominaisuudet asfaltilla
Ota näistä nyt sit selvää. Itse asustelen kehä 3:n varressa ja ajot on pääsääntöisesti tuon kyseisen kadun ympäristössä. Talvella kyllä tulee muutamia lapin reissuja sekä mökki yms. reissuja tehtyä.
Viimeksi muokannut dr_ink, 11.11.2009 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noranza 2 koossa 185/55-15" kakkiksen alla eikä kyllä muistu hetkeen noin veteliä renkaita olleen missään, mutta pitoa (ja melua..) löytyy ja sehän se pääasia.
Uusimmista hakkapeliitoista myös kokemuksia ja ne on aikalailla parhaimmistoa kyllä.
Kleber Kapnor 5:t kans ihan ok renkaat, ja kitkoista kokemuksia Blizzakeista eivätkä varmaan viimeisiksi jääneet.
Uusimmista hakkapeliitoista myös kokemuksia ja ne on aikalailla parhaimmistoa kyllä.
Kleber Kapnor 5:t kans ihan ok renkaat, ja kitkoista kokemuksia Blizzakeista eivätkä varmaan viimeisiksi jääneet.
Niille joilla tulee paljon kilometrejä talvisin myös asfaltilla voin helposti suositella Continentalin nastarenkaita. Monella jäykkäalustaisella autolla on tullut testattua WinterViking 1 ja 2 ja eivät oo mielestäni yhtään hassummat. Tosi jämerä ajettavuus ja tarkka ohjautuvuus eli ei tunnu vaivaavan vetelyys ja huojakkuus niinkuin monia muita talvirenkaita. Eikä sitä jäykkyyttä oo tehty lumi-/jääpidon kustannuksella.
itsellä on nyt alla michelin x-ice 2 kitkat koossa 195/65 15
ja voin kyllä todeta että on todella hiljaiset, eikä lieru maantiellä niinkuin kitkoilla monesti vikana.
lumiominaisuuksia ei oikein vielä ole tullut testattua, mutta olen kyllä varautunut siihen että ei ne nastojen veroiset ole.
onhan ne kumminkin tm:n rengavertailun voittajat, joten ei ne varmaan ihan paskat ole;)
ja voin kyllä todeta että on todella hiljaiset, eikä lieru maantiellä niinkuin kitkoilla monesti vikana.
lumiominaisuuksia ei oikein vielä ole tullut testattua, mutta olen kyllä varautunut siihen että ei ne nastojen veroiset ole.
onhan ne kumminkin tm:n rengavertailun voittajat, joten ei ne varmaan ihan paskat ole;)
En suosittele oman kokemukseni perusteella Contin CVC3-kitkoja. Kokemusta kahdesta autosta. Nykyisessökin nelikossa alla, kun tuli kaupot tehdessä mukana. Nokian RSi tai Q oli paremmat (edellisissä autoissa alla). HKPL 5 ainakin hyvä rengas, tautinen pito verrattuna CVC3-kitkaan, mutta onkin nastapyörä. Tosin muutkin ominaisuudet parempia, kuten uraherkkyys ja sohjo/vesiliirto. Nuo CVC3 meinaa olla koko ajan liirrossa, jos on vähänkin sohjoa tai vettä kasaantunu. Koko siis 225/50/17. Muut ollu yhtä leveitä, profiili on vaan vaihellu auton mukaan aina välillä 40-55. Kapeemmista ei tietoa.
Itselläni on alla juurikin nuo Goodyear Ice Navi Zeat koossa 205/55/16. Ostin reilu kk sitten ja nyt tullut ehkä joku 1000km ajettua.
kuivalla asvaltilla en ole huomannut juuri suurta epätarkkuutta ajossa, ainoastaan mitä nyt talvirengas on hieman "lullampi" kuin 235/35/19 kesärengas :)
Nyt eilen kun tuli kunnolla luntakin täällä LPR:ssa, pääsi oikein kunnolla lumellakin ajamaan: Pito on vähintäänkin riittävä. ei omassa ajossa edes pyri nuljuamaan. Maantieajossa lumella myös hyvät ja suuntavakaat.
Voin siis näinkin vähillä kokemuksilla suositella! (+ on kyllä hinta/laatu suhde ihan vähintäänkin hyvä)
kuivalla asvaltilla en ole huomannut juuri suurta epätarkkuutta ajossa, ainoastaan mitä nyt talvirengas on hieman "lullampi" kuin 235/35/19 kesärengas :)
Nyt eilen kun tuli kunnolla luntakin täällä LPR:ssa, pääsi oikein kunnolla lumellakin ajamaan: Pito on vähintäänkin riittävä. ei omassa ajossa edes pyri nuljuamaan. Maantieajossa lumella myös hyvät ja suuntavakaat.
Voin siis näinkin vähillä kokemuksilla suositella! (+ on kyllä hinta/laatu suhde ihan vähintäänkin hyvä)
-
- -
- Viestit: 115
- Liittynyt: 26.10.2007 1:51
neloskolperon alla misukan x-ice nortit, mukavat ajaa, mitä nyt vähän melua niistä lähtee, lähinnä nastojen rapinaa..
Pinnotettuja nastarenkaita en menis kyllä ostamaan, ainakin itsellä oli tosi vetelät renkaat, eikä niistä oikein pitoakaan tuntunu löytyvän talvella lumella..
merkki ei ny muistu kirveelläkään mieleen..
Pinnotettuja nastarenkaita en menis kyllä ostamaan, ainakin itsellä oli tosi vetelät renkaat, eikä niistä oikein pitoakaan tuntunu löytyvän talvella lumella..
merkki ei ny muistu kirveelläkään mieleen..
Jep, ei varmasti pinnattu ole kummoinen rengas, mutta jos hinta on usemman satasen vastaavaa uutta halvempi, niin en kyllä odotakkaan että ovat ainakaan ajettavuudeltaan niiden pari kolme satataa kaliimpien tasoa. Kunhan vanhoista aika jättää niin semmottia pitäs kyllä kokeilla. sen verran jääräpää olen että itse pitää todeta joku paskaksi kunnes voi uskoa.
Välillä alkaa keli muistuttaa jo talvikeliä, eli päätiet ovat sulat ja pikkuteit ovat auran ja renkaiden ansioista liipattu kiiltäviksi ja liukkaiski. Ihan hyvin pärjää edelleen näillä kitkoilla ilman sähköherkkuja.
Välillä alkaa keli muistuttaa jo talvikeliä, eli päätiet ovat sulat ja pikkuteit ovat auran ja renkaiden ansioista liipattu kiiltäviksi ja liukkaiski. Ihan hyvin pärjää edelleen näillä kitkoilla ilman sähköherkkuja.
Nyt ekaa kertaa alla bridgestonen noranza 2:set mut en oo ku ihan muutaman metrin ajanu ku on kortti poliisilla. Mutta jospa tossa joulukuussa pääsis jo tykittämään.
En oo kyllä kuullu kenenkään valittavan noista, muutakun tosiaan siitä melusta. Ei oo ihan hiljasimmasta päästä nastarenkaita, mutta jos hiljaisuutta haluaa niin sitten kitka. Kumhoja on kans joku kehunut suht hiljaiseksi, mutta näillä mennään tämä talvi ja katellaan sitten.
Pinnoitetuista sen verran, et kuka on niin suoraan sanottuna v*tun ääliö et menee sellaset ostamaan? Tänään just heitin yhet pinnotetut renkaat vanteelle. Yks oli continental, sit oli Michelin, yks joku vitun America ja sokerina pohjalla vasemmalla takana Uniroyal...
Jotenkin näytti painokoneessa et ois ollu jotain heittoa. Yhteen vanteeseen laitoin painoa 65g eikä se vanne ollut joka siellä heitti. Ne on ihan täysiä paskoja.
Yks asiakas osti meiltä mielummin 300e daytonat kuin 260e:llä pinnotetut paskarenkaat...
En oo kyllä kuullu kenenkään valittavan noista, muutakun tosiaan siitä melusta. Ei oo ihan hiljasimmasta päästä nastarenkaita, mutta jos hiljaisuutta haluaa niin sitten kitka. Kumhoja on kans joku kehunut suht hiljaiseksi, mutta näillä mennään tämä talvi ja katellaan sitten.
Pinnoitetuista sen verran, et kuka on niin suoraan sanottuna v*tun ääliö et menee sellaset ostamaan? Tänään just heitin yhet pinnotetut renkaat vanteelle. Yks oli continental, sit oli Michelin, yks joku vitun America ja sokerina pohjalla vasemmalla takana Uniroyal...
Jotenkin näytti painokoneessa et ois ollu jotain heittoa. Yhteen vanteeseen laitoin painoa 65g eikä se vanne ollut joka siellä heitti. Ne on ihan täysiä paskoja.
Yks asiakas osti meiltä mielummin 300e daytonat kuin 260e:llä pinnotetut paskarenkaat...
Tuossa kylällä sattuu olemaan pinnoitettuja myyvä pulju ja sen kyllä huomaa. Lähinnä siis kun muiden autojen renkaita tulee katsottua (kerran rengasmies aina rengasmies), niin aika monen ei niinkään uuden auton renkaissa sattuu tuon maagisen yrityksen nimi olemaan. Jos ainoat ajot ovat töistä kotiin ja toisinpäin sen 10km niin aika sama mitkä siellä pyörii kuhan ovat mustat ja suurinpiirtein pyöreät. En siis itsekkään ostaisi muutaman satasen työmatka käyttikseen muuta kuin sitä halvinta mahdollista. Tietenkin sillä edellytyksellä että siinä talouden toisessa autossa jolla kauniinpi osapuoli ajaa on kunno renkaat.
Itsekkin noita pinnattuja vanteelle pyöritelleenä ja painottaneena niin eihän ne kyllä mitenkään kovin suloisasti pyöri, mutta eivä pyöri kyllä monet muutkaan "premiumit".
Niin ja autoa myydessä "kahdet renkaat" on kahdet renkaat. Itse sen huomasin kun auton mukana tuli nastattomat hakkapeliitta kympit, niin siis talvirenkaiksi.
Itsekkin noita pinnattuja vanteelle pyöritelleenä ja painottaneena niin eihän ne kyllä mitenkään kovin suloisasti pyöri, mutta eivä pyöri kyllä monet muutkaan "premiumit".
Niin ja autoa myydessä "kahdet renkaat" on kahdet renkaat. Itse sen huomasin kun auton mukana tuli nastattomat hakkapeliitta kympit, niin siis talvirenkaiksi.
Eihän nyt 65g oo paino eikä mikään vielä. Merkkirenkaisiin ja uusiin vanteisiinkin menee usein paljo enemmän.
Tuo aiemmin kehuttu contiwinterviking2 on kyllä hyvä rengas. Mukava ajella ja sopivan hiljanen. Nyt alla joku 5-6mm omaavat x-ice kitkat, mukavat ajaa mutta pito ei oo enää kummonen jarrutellessa. Kumhoja ajattelin kokeilla vielä tälle talvelle, tietäs vaan tilatako norden-renkaalta vai hakisko haaparannasta.
Tuo aiemmin kehuttu contiwinterviking2 on kyllä hyvä rengas. Mukava ajella ja sopivan hiljanen. Nyt alla joku 5-6mm omaavat x-ice kitkat, mukavat ajaa mutta pito ei oo enää kummonen jarrutellessa. Kumhoja ajattelin kokeilla vielä tälle talvelle, tietäs vaan tilatako norden-renkaalta vai hakisko haaparannasta.
Nokian kitkoista on ollut hyviä kokemuksia, esim. R ei liene kovinkaan huono vaihtoehto. Nokialaiset eivät oikein ole pärjänneet paljaalla asvaltilla, mutta talvikelillä pitoa löytyy. R:stä ei kokemuksia, mutta RSi oli anakin Golfin alla mainio rengas.
Nyt alla käsittämättömän äänekkäät HKPL4:t ja kyllä on kitkoja ikävä :(
Nyt alla käsittämättömän äänekkäät HKPL4:t ja kyllä on kitkoja ikävä :(
Ajattelin kokeilla kitkoja ensimmäisen kerran oman autoni alla ja alle laitoin Vredesteinin SnowTrackit eikä noista kyllä pahemmin mitään valittamista tässä vaiheessa ole.
Todella hiljaiset, tämän takia kitkoihin siirryinkin kun alkoi rallatus ärsyttää.
Pidosta en osaa sanoa sen ihmeempää kun ei ole mihin verrata eikä tässä jäätä tai lunta pehemmin ole ollut.
Kokona 195/65-15.
Hiljaisuus kyllä yllättänyt suuresti eikä kumit vetele yhtään.
Todella hiljaiset, tämän takia kitkoihin siirryinkin kun alkoi rallatus ärsyttää.
Pidosta en osaa sanoa sen ihmeempää kun ei ole mihin verrata eikä tässä jäätä tai lunta pehemmin ole ollut.
Kokona 195/65-15.
Hiljaisuus kyllä yllättänyt suuresti eikä kumit vetele yhtään.
Emännän työmatkakulkineeseen (Golf IV 4-mot TDI) laitoin pari vuotta sitten Misukan Äks-aissit kitkana. No se ajeli yhden talven ja sen jälkeen toisen talven ja siihen päälle yhden kesän, eli yhteensä noin 75 tkm noilla ja kun pari viikkoa sitten pistin uudet XI2:versiot paikalleen, niin oli kumeissa vielä pintaa huomattavan paljon. Joten kyllä ne ainakin kestää.
Pito ei ehkä ihan ollut Nokian R:n veroinen talviliukkailla, mutta ajettavuus varsinkin sulalla on aivan toista luokkaa kuin Nokialaisella.
Hyvät ja hiljaiset kitkat siis. Ja nuo uudet XI2:set vaikuttaa ainakin hyviltä ajaa ja jos mahdollista vieläkin hiljaisimmilta. Pitoa liukkaalla ei vielä ole päässyt testaamaan.
Pito ei ehkä ihan ollut Nokian R:n veroinen talviliukkailla, mutta ajettavuus varsinkin sulalla on aivan toista luokkaa kuin Nokialaisella.
Hyvät ja hiljaiset kitkat siis. Ja nuo uudet XI2:set vaikuttaa ainakin hyviltä ajaa ja jos mahdollista vieläkin hiljaisimmilta. Pitoa liukkaalla ei vielä ole päässyt testaamaan.
Continentalin winterviking 2 on mielestäni hyvä jos pitää tukevasta nastarenkaasta joka ei letkua. Ääntä tulee luonnollisesti, koska renkaan runko on kovempi. Työautossa on nuo contit. Nastat pysyy hyvin, kulutuksen kesto mielestäni normaali, mutta pitävä rengas kuluu yleensä aina nopeammin kuin kova joka taas ei pidä niin hyvin.
Nokian HKPL 5 on mielestäni myös hyvä, mutta pehmeämpi ja äänekäs. Omassa HKPL 4, jotka ovat pitävät ja äänekkäät.
Michelin x-ice kuluu ttyöautossa aika ja todella löysä.
Raskaat autot (pakut tms) ovat sitten ihan oma juttunsa.
Nokian HKPL 5 on mielestäni myös hyvä, mutta pehmeämpi ja äänekäs. Omassa HKPL 4, jotka ovat pitävät ja äänekkäät.
Michelin x-ice kuluu ttyöautossa aika ja todella löysä.
Raskaat autot (pakut tms) ovat sitten ihan oma juttunsa.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa