aluvanteiden kiristys momentti
Valvoja: ffp jäsenet
aluvanteiden kiristys momentti
eli mihin kireyteen on järkevää kiristää aluvanteet?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Valitettavan usein kesärenkaita vaihtaessa näkee esim. TI-hallilla kavereita, jotka käytännössä hyppii ristikkoavaimen päällä vanteita kiristäessä. 120Nm ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole mikään kummoinen momentti ja sen saavuttaa helposti ristikkoavaimellakin ihan käsivoimin kiristämällä.
Ite olen tykännyt laittaa ruuvien kierteisiin myös hieman öljyä niin eivät jumiudu niin pahasti. Kartio-osaan ei missään nimessä mitään ylimääräistä!
Ite olen tykännyt laittaa ruuvien kierteisiin myös hieman öljyä niin eivät jumiudu niin pahasti. Kartio-osaan ei missään nimessä mitään ylimääräistä!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Audifinnsilla on parin sivun verran taiteltu peistä momenteista ja pulttien rasvauksesta. Tämä aihehan lankeaa siihen samaan kategoriaan kuin kitka-nastakeskysymyskin, josta myös jokaisella on oma, vankka mielipiteensä.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Sen mitä olen 26 vuotta VAG -konsernin tuotteilla ajellut, koskaan en ole tarvinnut muuta kuin auton oman pulttiavaimen. En ole koskaan jälkikiristänyt eikä myöskään koskaan ole pultit löystyneet. Nykyisessä Caravellessa taitaa olla vain itsekiristyvät pultit, kun omalla vääntimellä kiristetyt pultit vaativat avaamiseen jatkovarren.
Kierteisiin tai kartioihin en näe mitään syytä laittaa liukasteita.
Kierteisiin tai kartioihin en näe mitään syytä laittaa liukasteita.
Lukkarin kanssa samoilla linjoilla mutta kyllä kierteisiin/kartioon jotain kannattaa ruikkia, muutaman kerran olen joutunut kuivia peltivanteen pultteja tien päällä availemaan ja melkoinen superman piti olla että ristikkoavaimella sai käsin kiristetyt pultit auki, nyt matkassa on teleskooppiavain.
Mutta eiköhän tämä aihe ollut taas tässä vai tehdäänkö joka hemmetin kevät/syksy sama topicci aina uudelleen??
Eli ne jotka kiristää momenttiin niin kiristää niin ja ne joilla ranteet kunnossa niin kiristää käsin.
Liukkaria saa ja voi käyttää, kuivanakin saa vetää omalla vastuulla.
Mutta eiköhän tämä aihe ollut taas tässä vai tehdäänkö joka hemmetin kevät/syksy sama topicci aina uudelleen??
Eli ne jotka kiristää momenttiin niin kiristää niin ja ne joilla ranteet kunnossa niin kiristää käsin.
Liukkaria saa ja voi käyttää, kuivanakin saa vetää omalla vastuulla.
Joskus -80 -luvulla nuorena kossina, kun en autoilusta tajunnut juuri mitään, rasvasin vielä pyöränpultit. Sitten, kun se rasva lämmettyään ajautui jarrurummun sisälle ja jarrukenkiin, jotka tietty piti vaihtaa, opin jotakin. Joku tietysti kohta sanoo, että ei sitä rasvaa niin paljoa tarvita. Ei niin.
Renkaita vaihtaessa totesin, että kolmea rengasta en olisi saanut vaihdettua tien päällä, koska kolmessa pyörässä neljästä oli, pultti joita ei saanut auki ajoneuvon vakiovarusteena olleella avaimella.
Kuinka todennäköistä on, että kiinnityspultti juuttuu niin piukkaan, että sitä ei saa auki ajoneuvossa mukana tulleella avaimella, jos pultti kiristetään oikeaan kireyteen?
Kuinka todennäköistä on, että kiinnityspultti juuttuu niin piukkaan, että sitä ei saa auki ajoneuvossa mukana tulleella avaimella, jos pultti kiristetään oikeaan kireyteen?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jotkut halvat pultit ja vanteet hapettuu jumiin joka kausi ja alkuperäiset vanteet ja pultit ei oo ikinä jumissa...
VW:n OEM-aluvanteet tuntuu olevan sitten halpiksia, sillä nyt kahtena vuonna on joutunut sigun Volkkarin viemään liikkeeseen kun on pitänyt vaihtaa kesärenkaista talvikumeihin, eli aluvanteesta teräsvanteeseen. Pultit irtoaa hyvin, mutta vanne pysyy navassa kiinni niin kovaa ettei edes hallitunkin kanssa uskalla alkaa repimään. Keväällä vastaavasti ei mitään ongelmia.
Ja ei, kuparitahna ei ole se oikea ratkaisu. Kokeiltu, ei auttanut.
Mulle sanottiin rengasliikkeessä T5 porterin aluvanteisiin 140 Nm. Talvialut on tuossakin lekalla vaihdettavaa mallia.
Audissa olen käyttänyt samaa lukemaa ja raakaa tervaa pulteissa. Isolla lääkeruiskulla saa kätevästi sen vähän tervan pulttiin. Avaus orkkisavaimella tuskin onnistuu, mutta eipä tuommonen halpa momenttiavain paljoa maksa joten se ja 17mm hylsy kulkee yleensä mukana. Hifistelyyn sitten paremmat avaimet tallissa.
Audissa olen käyttänyt samaa lukemaa ja raakaa tervaa pulteissa. Isolla lääkeruiskulla saa kätevästi sen vähän tervan pulttiin. Avaus orkkisavaimella tuskin onnistuu, mutta eipä tuommonen halpa momenttiavain paljoa maksa joten se ja 17mm hylsy kulkee yleensä mukana. Hifistelyyn sitten paremmat avaimet tallissa.
Pultit irtoaa hyvin, mutta vanne pysyy navassa kiinni niin kovaa ettei edes hallitunkin kanssa uskalla alkaa repimään.
Edellisessä vaunussa oli tuo ongelma aina keväisin teräspeltivanteita autosta erotettaessa. Ei auttanut navan puhdistus eikä rasvaus. Parin kerran jälkeen keksin konstin: Pultteja kierros-pari auki, sitten pihalla hölkkävauhdista terävä jarrutus, ja näin vanteet irtosivat navasta.
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 20.1.2005 21:07
Töissä tulee käytettyä sellaista nyrkkisääntöä momentissa, että kierteen paksuusx10. Eli 12mm kierteellä olevat 120Nm ja 14mm kierteellä 140Nm. Vuodessa tulee vaihdeltua muutaman tuhannen auton pyörät, eikä tällä säännöllä ole ongelmia ollut. Vanteet ja pultit kestävät nuo momentit helposti enkä jälkikiristyksissä ole ainakaan momentista johtuvaa löystymistä havainnut.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa