Pakujen ja matkailuautojen verotusperusteen muutos?
Valvoja: ffp jäsenet
Pakujen ja matkailuautojen verotusperusteen muutos?
Saas nähdä meneeko esitys läpi?
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/20 ... 135?search[pika]=135/2009&search[type]=pika
Naamakirjasta löytyi protestoiva ryhmäkin.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/20 ... 135?search[pika]=135/2009&search[type]=pika
Naamakirjasta löytyi protestoiva ryhmäkin.
Anteeksi kun tungen tälleen mutta tästäkin asiasta on vissiin oltu hiljaa, eilen pisti silmään.
http://www.kaleva.fi/plus/keskustelu1_1 ... _page0.htm
http://www.kaleva.fi/plus/keskustelu1_1 ... _page0.htm
Kovin kaunis ajatus sinänsä:
Kunnes sieltä löytyi todellinen syy:
Esityksen tavoitteena on laajentaa ajoneuvoveron ympäristöohjaus pakettiautoihin siten, että niiden nykyinen kiinteä perusvero muutettaisiin hiilidioksidipäästöön perustuvaksi henkilöautojen tavoin. Muutoksen avulla täydennettäisiin pakettiautojen hankinnan yhteydessä kannettavan autoveron vero-ohjausta, jonka avulla tuetaan pyrkimystä vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä ohjaamalla autoilijoita hankkimaan vähemmän polttoainetta kuluttavia ajoneuvomalleja. Näin hyödynnettäisiin nykyistä paremmin päästöjä alentavaa teknistä kehitysmahdollisuutta. Veromalli olisi mukautettavissa ajoneuvo- ja polttoainetekniikan kehittymiseen sekä tarpeeseen tehostaa ohjausta ajan myötä.
Kunnes sieltä löytyi todellinen syy:
Ehdotettu pakettiautojen veromuutos merkitsisi, että niiden perusveron tuotto nousisi arviolta 87 miljoonaan euroon, kun tuotto nykyisillä veroperusteilla on noin 37 miljoonaa euroa. Matkailuautojen osalta tuotto kasvaisi nykyisestä noin neljästä miljoonasta eurosta noin 14 miljoonaan euroon. Arviot on tehty nykyisellä autokannalla.
Niin ja luuleekohan ne nyt että pitää ruveta suosimaan pikkumoottorisia pakuja (alle 1,9L transportter voidaan jo lukea mopoksi)? Sitten tuolla liikenteessä ajetaan täysi lasti kyydissä poljin pohjassa kun ei kulje ylämäkeen ja näin saastutetaan vieläkin enemmän..
Ongelma ei taida olla niissä jotka ajaa pakulla kontti täynnä kamaa, vaan kotimaisessa verotuskäytännössä, joka on - kiitos Heikki Kuitusen - hävittänyt pienet pakettiautot meikämarkkinoilta kokonaan. Nyt sitten ajetaan terveisiä isoilla Transportereilla ja Sprintereillä, vaikka usein esim. Fiat Fiorinon kokoinen paku riittäisi. Vaan kun siitä on pitänyt maksaa se henkilöauton vero.
Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että veromuutos koskee ajoneuvoveroa eikä käyttövoimaveroa, eli tuollaisen 1+1 -paikkaisenkin pakun dieselvero tulee pysymään (vielä) ennallaan.
Eli kyllä tuollaisen farmaripakun kannattavuus henkilöfarmariin verrattuna säilyy kutakuinkin entisellään, sillä myös sen vastaavan henkilömallin verotus muuttuu päästöperusteiseksi.
Tuossa taulukko:
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ympäristöperusteinen+ajoneuvovero.htm
Eli kyllä tuollaisen farmaripakun kannattavuus henkilöfarmariin verrattuna säilyy kutakuinkin entisellään, sillä myös sen vastaavan henkilömallin verotus muuttuu päästöperusteiseksi.
Tuossa taulukko:
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ympäristöperusteinen+ajoneuvovero.htm
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 3.10.2004 20:28
Taidan kohta myydä autot pois ja muuttaa maalle ja ostaa hevosen...
Pitäisköhän...?
Asun jo "maalla" ja meillä olis jo valmiiksi hevosiakin. Mitähän veroja siihen sitten lisättäis, kun karautetaisiin vaimon ja lapsien kanssa jokainen omilla hevosilla kylille kauppaan ja hommaisko työnantaja heinät lämmityspaikan tilalle? (c;
http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuo ... uuttuu.htm
Mitä tuo siirtymä aika kokonaisuudessaan meinanne?
Mitä tuo siirtymä aika kokonaisuudessaan meinanne?
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa