Spekulointia autoverotuksesta.
Valvoja: ffp jäsenet
Spekulointia autoverotuksesta.
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... isteriossa
Kannattaa harkita auton ostoa?
Oisko viisainta katsella maaliskuulle 2010,??
Suomessakin taitaa lopultakin autoveromuuri hankintaveron
muodossa murtua
Kannattaa harkita auton ostoa?
Oisko viisainta katsella maaliskuulle 2010,??
Suomessakin taitaa lopultakin autoveromuuri hankintaveron
muodossa murtua
Viimeksi muokannut 204, 9.11.2009 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joutavanpäiväista spekulointia, kyllä valtio ottaa omansa pois tavalla tai toisella.
Mulle sopii ihan hyvin että nykyinen verotustaso säilyy autoilun osalta mutta kärsin sen verotuksen ennemmin vähän uudemmassa hankintaverottomassa kotterossa kuin autoveron riivaamassa kakkakopassa. Luulen että muukin keskiluokka on samaa mieltä.
Tää on niin paskaa kun poliitikkojen pitää venkuloida Eu:n ja kansan välissä. Eivät saa muuta aikaan kuin puolivillaisia, huonosti valmisteltuja piilolakeja. Kaikki tekeminen pitää piilottaa sinne ja tänne ettei kansa huomaa ja valta vaihdu.
Valtion tulot ja menot useimmiten ovat suunnilleen samat ja valtion tuloista valtaosa kerätään veroina. Suuri kysymys lienee ainoastaan keneltä se vero kerätään ja mitä käytöstä suositaan. Kerättävän veron määrän määrittelee menot joissa ei niissäkään ole nykyään järjen häivää.
Aivan sama mitä me täällä venkuloidaan päästöverojen ja autoverojen kanssa. Se ei pelasta ketään, ei edes hidasta väitettyä ilmastonmuutosta. Kyseessä on ainoastaan erinäisten hyvinpalkattujen paperinpyörittelyorganisaatioiden työllistäminen ja verojen entistä mielikuvituksellinen piilottaminen. Pahintahan tässä on se että näitä taustavoimia ei voida vaihtaa edes vaaleilla eivätkä he juuri iltapäivälehdissä paistattele.
Ei tässä muuta voi kun maksaa verot ja nostaa tuet, huolehtia itsestään ja omasta perheestään ja toivoa että siellä takahuoneessa on edelleen tarpeeksi suoraselkäisiä miehiä jotka tajuavat uskottavan puolustuksen ja energia- ja muunkin omavaraisuuden todellisen arvon.
Valtion tulot ja menot useimmiten ovat suunnilleen samat ja valtion tuloista valtaosa kerätään veroina. Suuri kysymys lienee ainoastaan keneltä se vero kerätään ja mitä käytöstä suositaan. Kerättävän veron määrän määrittelee menot joissa ei niissäkään ole nykyään järjen häivää.
Aivan sama mitä me täällä venkuloidaan päästöverojen ja autoverojen kanssa. Se ei pelasta ketään, ei edes hidasta väitettyä ilmastonmuutosta. Kyseessä on ainoastaan erinäisten hyvinpalkattujen paperinpyörittelyorganisaatioiden työllistäminen ja verojen entistä mielikuvituksellinen piilottaminen. Pahintahan tässä on se että näitä taustavoimia ei voida vaihtaa edes vaaleilla eivätkä he juuri iltapäivälehdissä paistattele.
Ei tässä muuta voi kun maksaa verot ja nostaa tuet, huolehtia itsestään ja omasta perheestään ja toivoa että siellä takahuoneessa on edelleen tarpeeksi suoraselkäisiä miehiä jotka tajuavat uskottavan puolustuksen ja energia- ja muunkin omavaraisuuden todellisen arvon.
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 26.2.2004 15:23
Totta vai tarua...
Marraskuu 11, 2009 - 10:34
Valtiovarainministeriön keskustelutilaisuus pidettiin suunnitelmien mukaisesti tänään 11.11. Keskustelutilaisuuteen oli kutsuttuna valtiovarainministeriön, verohallituksen, tullihallituksen sekä ajoneuvohallintokeskuksen keskeisimmät henkilöt sekä huomattava määrä automaahantuojien edustajia autoalan keskusliiton, autoalan tiedotuskeskuksen sekä autoliiton edustajien ohella.
Hallitusneuvos Irmeli Virtarannan johtaman lyhyen, lähinnä tiedotustilaisuutta muistuttavan keskustelutilaisuuden sanoma oli hyvin selvä ja selvästikin monille paikalla olleille yllätyksetön – suomalainen autoverotus on tullut tiensä päähän nykyisessään muodossa! Autoverotuksessa siirrytään 1.1.2010 alkaen päästöpohjaiseen ajoneuvoverotukseen samalla, kun hankinnan yhteydessä maksettavasta kertaluontoisesta hankintaverosta luovutaan.
Tärkeimpinä perusteluina keskustelutilaisuudessa Suomen totaaliselle linjanmuutokselle esitettiin seuraavat kaksi asiakohtaa:
1) Tasaisempi ja ennustettavampi autoverokertymä. Autoverotuksen tuotto on erittäin vaikeasti ennakoitavissa nykyisellä järjestelmällä, joten paremman ennustettavuuden ja tasaisemman budjettikertymän saavuttamiseksi nykymuotoisesta järjestelmästä haluttiin luopua.
2) Suomen valtio on joutunut suoran Euroopan komission painostuksen kohteeksi useammassakin autoverotukseen liittyvässä asiassa. Päällimmäisenä viimeaikaiset seikkailut ELVi -maailmassa ja autoverovalitusten kohtuuttomiksi pitkittyneet käsittelyajat, mitkä uhkaavat viedä Suomen uudestaan EYT:n leivättömän pöydän ääreen. Perusteluissa syyttävä sormi osoitti vahvasti tullihallituksen autoveroyksikön suuntaan!
Päästöpohjaisen ajoneuvoveron taso tulee nousemaan alkuvaiheessa 2,5 kertaiseksi nykyiseen verrattuna. Bensiinin litrahintaan tulee 6 centin korotus vuodenvaihteessa. Dieselin hintaan ei tule muutoksia raskaan liikenteen ongelmien välttämiseksi nykyisessä taloudellisessa taantumatilanteessa. Myös nykyinen henkilö- ja pakettiautoilta perittävä käyttövoimavero säilyy nykyisellä tasolla 1.1.2010 veromuutoksen yhteydessä. Uuteen korotettuun päästöpohjaiseen ajoneuvoveroon siirrytään liukumalla, eli nykyisen voimassaolevan verokauden päätyttyä ajoneuvo siirtyy automaattisesti uuteen korotettuun veroluokkaan. Muutos koskee sekä uusia että käytettyinä maahan tuotavia ajoneuvoja. Näillä toimenpiteillä sekä kasvaneen autonmyynnin volyymin tuomilla ALV-tuotoilla tullaan saavuttamaan hyväksytty ajoneuvoverotuksen tuotto nykymuotoisen hankintaan sidotun autoveron poistosta huolimatta.
Kaikki autoiluun liittyvä verotus keskitetään alkuvaiheessa 1.1.2010 AKE:n vastuulle ja se tullaan siirtämään kevään 2010 aikana vaiheittain kokonaisuudessaan Rovaniemelle perustettavan liikenneturvallisuusviraston autoverotusyksikölle.
Tullin jäljelle jäävät autoverotoiminnat tullaan keskittämään Eteläisen tullipiirin kontolle 1.1 2010 alkaen. Tällöin tullin vastuulle jää nykymuotoisen autoverokäytännön aiheuttaman autoverovalitussuman purkaminen vuoden 2013 loppuun mennessä (viimeiset valitukset mahdollisia 2012 loppuun mennessä). Tätä tehtävää jää hoitamaan 25 tullihenkilöä nykyisen autoverotuksen osaajien ydinryhmästä.
Asian vaatimat lakimuutokset tullaan hoitamaan takautuvasti vuoden 2010 ensimmäisellä neljänneksellä.
Kysymyksiä yleisön joukosta ei esitetty. Sen paremmin Vanhempaa hallitussihteeriä Heikki Kuitusta kuin neuvottelevaa virkamiestä Merja Sandellia ei keskustelutilaisuudessa nähty. Myöskään lehdistön edustajia ei keskustelutilaisuuden kutsulistalla ollut.
Marraskuu 11, 2009 - 10:34
Valtiovarainministeriön keskustelutilaisuus pidettiin suunnitelmien mukaisesti tänään 11.11. Keskustelutilaisuuteen oli kutsuttuna valtiovarainministeriön, verohallituksen, tullihallituksen sekä ajoneuvohallintokeskuksen keskeisimmät henkilöt sekä huomattava määrä automaahantuojien edustajia autoalan keskusliiton, autoalan tiedotuskeskuksen sekä autoliiton edustajien ohella.
Hallitusneuvos Irmeli Virtarannan johtaman lyhyen, lähinnä tiedotustilaisuutta muistuttavan keskustelutilaisuuden sanoma oli hyvin selvä ja selvästikin monille paikalla olleille yllätyksetön – suomalainen autoverotus on tullut tiensä päähän nykyisessään muodossa! Autoverotuksessa siirrytään 1.1.2010 alkaen päästöpohjaiseen ajoneuvoverotukseen samalla, kun hankinnan yhteydessä maksettavasta kertaluontoisesta hankintaverosta luovutaan.
Tärkeimpinä perusteluina keskustelutilaisuudessa Suomen totaaliselle linjanmuutokselle esitettiin seuraavat kaksi asiakohtaa:
1) Tasaisempi ja ennustettavampi autoverokertymä. Autoverotuksen tuotto on erittäin vaikeasti ennakoitavissa nykyisellä järjestelmällä, joten paremman ennustettavuuden ja tasaisemman budjettikertymän saavuttamiseksi nykymuotoisesta järjestelmästä haluttiin luopua.
2) Suomen valtio on joutunut suoran Euroopan komission painostuksen kohteeksi useammassakin autoverotukseen liittyvässä asiassa. Päällimmäisenä viimeaikaiset seikkailut ELVi -maailmassa ja autoverovalitusten kohtuuttomiksi pitkittyneet käsittelyajat, mitkä uhkaavat viedä Suomen uudestaan EYT:n leivättömän pöydän ääreen. Perusteluissa syyttävä sormi osoitti vahvasti tullihallituksen autoveroyksikön suuntaan!
Päästöpohjaisen ajoneuvoveron taso tulee nousemaan alkuvaiheessa 2,5 kertaiseksi nykyiseen verrattuna. Bensiinin litrahintaan tulee 6 centin korotus vuodenvaihteessa. Dieselin hintaan ei tule muutoksia raskaan liikenteen ongelmien välttämiseksi nykyisessä taloudellisessa taantumatilanteessa. Myös nykyinen henkilö- ja pakettiautoilta perittävä käyttövoimavero säilyy nykyisellä tasolla 1.1.2010 veromuutoksen yhteydessä. Uuteen korotettuun päästöpohjaiseen ajoneuvoveroon siirrytään liukumalla, eli nykyisen voimassaolevan verokauden päätyttyä ajoneuvo siirtyy automaattisesti uuteen korotettuun veroluokkaan. Muutos koskee sekä uusia että käytettyinä maahan tuotavia ajoneuvoja. Näillä toimenpiteillä sekä kasvaneen autonmyynnin volyymin tuomilla ALV-tuotoilla tullaan saavuttamaan hyväksytty ajoneuvoverotuksen tuotto nykymuotoisen hankintaan sidotun autoveron poistosta huolimatta.
Kaikki autoiluun liittyvä verotus keskitetään alkuvaiheessa 1.1.2010 AKE:n vastuulle ja se tullaan siirtämään kevään 2010 aikana vaiheittain kokonaisuudessaan Rovaniemelle perustettavan liikenneturvallisuusviraston autoverotusyksikölle.
Tullin jäljelle jäävät autoverotoiminnat tullaan keskittämään Eteläisen tullipiirin kontolle 1.1 2010 alkaen. Tällöin tullin vastuulle jää nykymuotoisen autoverokäytännön aiheuttaman autoverovalitussuman purkaminen vuoden 2013 loppuun mennessä (viimeiset valitukset mahdollisia 2012 loppuun mennessä). Tätä tehtävää jää hoitamaan 25 tullihenkilöä nykyisen autoverotuksen osaajien ydinryhmästä.
Asian vaatimat lakimuutokset tullaan hoitamaan takautuvasti vuoden 2010 ensimmäisellä neljänneksellä.
Kysymyksiä yleisön joukosta ei esitetty. Sen paremmin Vanhempaa hallitussihteeriä Heikki Kuitusta kuin neuvottelevaa virkamiestä Merja Sandellia ei keskustelutilaisuudessa nähty. Myöskään lehdistön edustajia ei keskustelutilaisuuden kutsulistalla ollut.
^ Mulle jäi tuosta nyt vielä epäselväksi, että verotaanko jo kertaalleen verotetut uudelleen? Esim. olet nyt marras-joulukuussa ostanut auton ja tammikuussa saisit saman auton "puoleen hintaan" ja silti samat vuotuiset verot päälle molempiin? Luulis, että jos noin on, niin melkoinen äläkkä tulisi.
Pitäiskö tässä nyt sitten yrittää tällä viikolla myydä auto pois ennen kuin koko kansa tästä muutoksesta tietää ja laittaa uusi tilaukseen niin, että toimitus tammikuussa?
Pitäiskö tässä nyt sitten yrittää tällä viikolla myydä auto pois ennen kuin koko kansa tästä muutoksesta tietää ja laittaa uusi tilaukseen niin, että toimitus tammikuussa?
Alkaa ensi vuodesta lähtien olemaan tällaisia autoja liikkeellä entistä enemmän. Koko kylä mopoautoja täynnä. :) Noh, kyllä näihinkin saa iso alupalloa ja säädettävää alustaa paikalle, joten tuunaajille riittää sarkaa näidenkin kanssa.
Mutta kuka huolii esim: Golf R32 tai vastaavia autoja jatkossa, kun niillä ajaminen maksaa maltaita, sekä bensanhinnan, että saastemaksun muodossa?
Mutta kuka huolii esim: Golf R32 tai vastaavia autoja jatkossa, kun niillä ajaminen maksaa maltaita, sekä bensanhinnan, että saastemaksun muodossa?
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 26.2.2004 15:23
Keskustelupalstoilta luettu voidaan yleensä lukea luokkaan "sen täyttyy olla totta, luin sen internetistä".
Ei silti, tottahan toikin voi olla, mutta LVM:ltä tai VM:ltä ei ole tullut tiedotteita asiasta vielä, ja jos asia haluttaisiin pitää "salaisena", niin tuskin siellä olleet henkilöt kirjoittaisivat (tai saisivat kirjoittaa) asiasta vapaasti keskustelupalstoille.
Ei silti, tottahan toikin voi olla, mutta LVM:ltä tai VM:ltä ei ole tullut tiedotteita asiasta vielä, ja jos asia haluttaisiin pitää "salaisena", niin tuskin siellä olleet henkilöt kirjoittaisivat (tai saisivat kirjoittaa) asiasta vapaasti keskustelupalstoille.
Tais olla vaan jonkun mielikuvituksen tuotteita :)
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... en-sisalto
Kait tuo varmaan joskus tulee, mutta ei varmaan aivan näin pienellä varoitusajalla. Kestää hetken että löytävät hyvän ratkaisun kuinka meitä jo veron maksaneita käsitellään. Voisi nousta pieni haloo, jos hankintaveron maksaneet joutuisivat vielä korotettua käyttöveroa maksamaan.
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... en-sisalto
Kait tuo varmaan joskus tulee, mutta ei varmaan aivan näin pienellä varoitusajalla. Kestää hetken että löytävät hyvän ratkaisun kuinka meitä jo veron maksaneita käsitellään. Voisi nousta pieni haloo, jos hankintaveron maksaneet joutuisivat vielä korotettua käyttöveroa maksamaan.
Tuollainen Veto-ryhmä näköjään todellakin löytyy ja ilmeisesti lopettaa toimintansa tämän vuoden loppuun... http://www.hare.vn.fi/mHankePerusSelaus ... Typ=Selaus
+ http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... -11-142010
+ http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... -11-142010
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa