Kokemuksia ja vinkkejä "harraste" mönkijöistä.
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Kokemuksia ja vinkkejä "harraste" mönkijöistä.
Jees eli harkinnan alla olis kaiketi enemmän crossityyppinen mönkijä ihan vaan hauskanpitoon metsäreiteille, metsäautoteille ym. Ei todellakaan mikään kisavehje tarttisi olla mutta suorituskykyä kuitenkin niin ettei heti lopu kesken.
Vaatimuksia:
- Valot eteenpäin että näkee vähän pimeessäkin ajella.
- Luotettava eli jääneekö kiinanihmeet sitten pois laskuista? Myöskään 15h välein en halua olla mäntää vaihtamassa tai edes öljyjä eli ne kisavehkeet jää pois.
- Suorituskyky pitäisi olla riittävä, vaikka sen verran että ensin hirvittää ja parin viikon päästä on jo liian vähän
- Budjetti vois olla jotain 3-4,5k€ luokkaa ja liikkeestä osto siksi plussaa, että kelkan vois saada menemään vaihdossa.
- Vinssin kait saa tietysti mihin vaan mutta se kaiketi olis ihan hyödyllinen laite jos oikein mettään innostuu lähtemään etenkin takavetosella.
Joitakin vaihtoehtoja mitä olen tutkinut. Polaris Scrambler 500 4x4 jotain -04-06 luokkaa. Tämä tuntuis olevan ainoa kevyt crossityyppinen nelivetomönkkäri. Kait jotain murheita vetonivelten kanssa ollut mutta tiedä sitten sanoa miten heikkoja ovat todellisuudessa. Ton nelivetosuutensa takia kiehtois aika lailla.
Sitten niitä takavetoja nyt on lähtöön jos toiseenkiin. Esim. Pollen Outlaw 500 tuntuis aika mielenkiintoselta. Joka merkiltähän nyt sitten omansa löytyy. Onko näissä huomattavia eroja? Esim. BRP:n DS 650:set näkyis olevan suht edullisia mutta ovatko sitten jo kuinka raskaita ja onko muuten heikkoja kohtia?
Kannattaako ne Kiinanihmeet tosiaan hylätä heti alkuunsa jos hieman "sporttisempaa" ajoakin aikoo toisinaan harrastaa? Ei tosiaan hirveetä intoo olis joka ajokerran jälkeen pajottaa.
Kaikki kokemukset ja jopa faktat tervetulleita.
Vaatimuksia:
- Valot eteenpäin että näkee vähän pimeessäkin ajella.
- Luotettava eli jääneekö kiinanihmeet sitten pois laskuista? Myöskään 15h välein en halua olla mäntää vaihtamassa tai edes öljyjä eli ne kisavehkeet jää pois.
- Suorituskyky pitäisi olla riittävä, vaikka sen verran että ensin hirvittää ja parin viikon päästä on jo liian vähän
- Budjetti vois olla jotain 3-4,5k€ luokkaa ja liikkeestä osto siksi plussaa, että kelkan vois saada menemään vaihdossa.
- Vinssin kait saa tietysti mihin vaan mutta se kaiketi olis ihan hyödyllinen laite jos oikein mettään innostuu lähtemään etenkin takavetosella.
Joitakin vaihtoehtoja mitä olen tutkinut. Polaris Scrambler 500 4x4 jotain -04-06 luokkaa. Tämä tuntuis olevan ainoa kevyt crossityyppinen nelivetomönkkäri. Kait jotain murheita vetonivelten kanssa ollut mutta tiedä sitten sanoa miten heikkoja ovat todellisuudessa. Ton nelivetosuutensa takia kiehtois aika lailla.
Sitten niitä takavetoja nyt on lähtöön jos toiseenkiin. Esim. Pollen Outlaw 500 tuntuis aika mielenkiintoselta. Joka merkiltähän nyt sitten omansa löytyy. Onko näissä huomattavia eroja? Esim. BRP:n DS 650:set näkyis olevan suht edullisia mutta ovatko sitten jo kuinka raskaita ja onko muuten heikkoja kohtia?
Kannattaako ne Kiinanihmeet tosiaan hylätä heti alkuunsa jos hieman "sporttisempaa" ajoakin aikoo toisinaan harrastaa? Ei tosiaan hirveetä intoo olis joka ajokerran jälkeen pajottaa.
Kaikki kokemukset ja jopa faktat tervetulleita.
Joo kaikenlaisista can-ameistä kuultu kans vaan hyvää, etenkin noi 800 renegeidit on vissiin aika vinkeitä pelejä! ;) ->
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.ph ... ake=391&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=3@sortCol=@ord=@show=block@status=F@id_bike_type=16@id_make=391
(Tämä siis vain optio malli kyseisestä)
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.ph ... ake=391&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=3@sortCol=@ord=@show=block@status=F@id_bike_type=16@id_make=391
(Tämä siis vain optio malli kyseisestä)
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Tutulla kotopuolessa elämysmatkailukäytössä jotain Polariksen about 500cc mönkkäreitä. Hänelle ilmeisesti merkitsevää noissa kestävyys, varaosien hinnat (kaikkea kuulemma sattuu ja tapahtuu) ja se että ne on (kuulemma) aika vakaita ja helppoja ajaa (tässä vaiheessa TosiMies (tm) tietenkin toteaa ne ihan paskoiksi).
Pakki on kuulemma kanssa ihan hieno juttu, oli joskus aloitellut jollain "Hunhai" malleilla, ei pakkia. Oli sitten alkanut varsin pian ketuttaa se asiakkaiden pelien kiskominen millon mistäkin raosta ja montusta.
Mikäli ei omaa sen suurempaa maastoajokokemusta niin jo noilla 500 cc koneilla saa alkuun ihan liiankin suuria tilannenopeuksia.
BTW:
Onko teillä päin jo paljonkin merkittyjä metsäreittejä?
Vink vink.
Pakki on kuulemma kanssa ihan hieno juttu, oli joskus aloitellut jollain "Hunhai" malleilla, ei pakkia. Oli sitten alkanut varsin pian ketuttaa se asiakkaiden pelien kiskominen millon mistäkin raosta ja montusta.
Mikäli ei omaa sen suurempaa maastoajokokemusta niin jo noilla 500 cc koneilla saa alkuun ihan liiankin suuria tilannenopeuksia.
BTW:
Jees eli harkinnan alla olis kaiketi enemmän crossityyppinen mönkijä ihan vaan hauskanpitoon metsäreiteille, metsäautoteille ym
Onko teillä päin jo paljonkin merkittyjä metsäreittejä?
Vink vink.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Jep sinne mettiin on laitettu sellasia puita sikinsokin joidenka välistä pitää mennä, eli hyvin on merkattuja reittejä... Ei kannata murehtia sitä sen enempää. Sanotaan sitten että ajan vaan ja ainoastaan siihen tarkotetulla crossiradalla luvallisesti ja ehkä kerran kokeilen heinäpellolla pimeessä, ilman valoja ja pipo silmillä varovasti miltä se tuntuu.
Tähtäimessä olis nyt tollanen Pollen Scrambler 500 4x4 -05 kun sais kelkankin menemään vaihdossa. Rumat ne valot siinä on mutta minkäs teet.
Tähtäimessä olis nyt tollanen Pollen Scrambler 500 4x4 -05 kun sais kelkankin menemään vaihdossa. Rumat ne valot siinä on mutta minkäs teet.
kokemuksia ja vinkkejä
Itselläni on tuollainen scrambleri ja voin kyllä suositella lämpimästi. Kulkee ihan kivasti vakionakin ja on hyvä ajaa. Metsässä ja suolla menee sieltä mistä isommatkin. Myös osat ovat inhimillisen hintaisia. Hyötykäyttöönhän tuollaista ei ole tehty vaikka itse olen hinannut ducatonkin käyntiin:)
Pitäskö tähänkin sanoa että dieseli se olla pitää ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ZyUWLw8Sb04
No joo, laiskahan se on eikä sillä pääse kuin 70 km/h mutta saa ajaa pölttoöljyllä :D
http://www.youtube.com/watch?v=ZyUWLw8Sb04
No joo, laiskahan se on eikä sillä pääse kuin 70 km/h mutta saa ajaa pölttoöljyllä :D
http://keskustelu.sammysatv.com/ <-- tuonne mönkijäfoorumille vaan lueskelemaan kokemuksia.
Jep sinne mettiin on laitettu sellasia puita sikinsokin joidenka välistä pitää mennä, eli hyvin on merkattuja reittejä... Ei kannata murehtia sitä sen enempää. Sanotaan sitten että ajan vaan ja ainoastaan siihen tarkotetulla crossiradalla luvallisesti ja ehkä kerran kokeilen heinäpellolla pimeessä, ilman valoja ja pipo silmillä varovasti miltä se tuntuu.
Eihän siinä mitään jos on omaa ja luvat. Arvaas vaan paljonko nuo yrittäjät tykkää näistä "mä nyt vaan meen" kavereista. Tuommosen luvattoman perseilyn jälkeen on yrittäjän vähän heikompi mennä kyselemään lupaa, kun maanomistaja on jo ihan täynnä mönkkäreitä.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Juu suvussa on mettiä ja luvat voi kysyä naapurilta. Ei edelleenkään kannata siitä murehtia ja yöuniaan menettää. Näillä kulumilla ei tietääkseni pahemmin mönkkäriyrittäjiä ole ja pieni kylä kun on niin tottahan se sana kulkee niin että kun illalla käy mettässä ruopasemassa niin toisella puolella kylää jo aamulla tiedetään että on revitty hehtaari mettää juurineen...
Voipi olla että huomenna pitää mennä kelkkaa vaihdattelemaan Scrambleriin. Saas nähdä ny...
Voipi olla että huomenna pitää mennä kelkkaa vaihdattelemaan Scrambleriin. Saas nähdä ny...
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa