Pakettiauto saksasta
Valvoja: ffp jäsenet
Pakettiauto saksasta
Nyt on autotuska päällä. Transporteria tai Caravellea pitäis saada emännälle alle ja parista saksasta autoja tuovasta firmasta kyselin jo semmoisia. Muutama asia kuitenkin jäi mietityttämään, kun toi tulis koirien kuskaamiseen ja tavaraakin pitäisi mukaan saada.
Yhden firman edustaja väitti kivenkovaan että pakettiauton veroprosentti on 16% mutta en löytänyt tullin taulukoista yhtään tuolla prosentilla tullutta pakua. Kaikki olivat 28-30%. Onko teillä käsitystä asiasta?
Olisi kiva jos autossa olisi lasit myös takana jokapuolella. Samoin lämpöeristykset ja äänieristykset takana olis jees. Voiko näitä asentaa suomessa jälkikäteen? Kuka tekee ja mihin hintaan?
Yhden firman edustaja väitti kivenkovaan että pakettiauton veroprosentti on 16% mutta en löytänyt tullin taulukoista yhtään tuolla prosentilla tullutta pakua. Kaikki olivat 28-30%. Onko teillä käsitystä asiasta?
Olisi kiva jos autossa olisi lasit myös takana jokapuolella. Samoin lämpöeristykset ja äänieristykset takana olis jees. Voiko näitä asentaa suomessa jälkikäteen? Kuka tekee ja mihin hintaan?
16 % pakuja ovat ns. alennetun veron pakut. Niihin ei sitten voikaan tehdä rakennemuutoksia niin helposti, esim. rakentaa niistä matkailuautoja. Ilmeisesti katsomasi päätökset koskevat vain täyden veron autoja.
Olisko tuosta apua selvennykseksi: kliks
Kaikki mainitsemasi muutokset (lasit, eristykset) voi tehdä Suomessa ja seppiä taitaa olla paljonkin...
Olisko tuosta apua selvennykseksi: kliks
Kaikki mainitsemasi muutokset (lasit, eristykset) voi tehdä Suomessa ja seppiä taitaa olla paljonkin...
Juu, kahlasin viimevuoden päätökset läpi ja yhtään alennetun autoveron pakua en löytänyt.
Mutta Transporterin/Caravellen pitäisi mennä tuon alennetun veron luokkaan ihan helposti?
Eipä tuosta autosta ole tarkoituskaan koskaan rakentaa matkailuautoa tai muutakaan. Koirahäkit taakse ja kovaa ajoa. ;-)
Osaako kukaan suositella jotain sopivaa seppää joka noita tekisi? Mieluusti pohjanmaan suunnalta.
Mutta Transporterin/Caravellen pitäisi mennä tuon alennetun veron luokkaan ihan helposti?
Eipä tuosta autosta ole tarkoituskaan koskaan rakentaa matkailuautoa tai muutakaan. Koirahäkit taakse ja kovaa ajoa. ;-)
Osaako kukaan suositella jotain sopivaa seppää joka noita tekisi? Mieluusti pohjanmaan suunnalta.
http://www.louhos.com/autovero/search.php?model=transporter&vehicle=car&year=
http://www.louhos.com/autovero/search.p ... =car&year=
Tuota noin.. Sanopa noista sitten mitkä on rekisteröity pakettiautoiksi Suomeen...
Kaikki "transporter" -haulla löytyneet tulokset tuuppasin exceliin ja verot olivat väliltä 26,80-30,00%. Ei siis yhtään 16% veron autoa.
Eri auto mutta kuitenkin. Mä toin -01 211 cdi lyhyen Sprinterin ja oli ainakin alennutun veron auto eli 16%. Ajettu 117tkm (sprintshift, ilmastointi, webasto yms) ja veroa 2400e.
Vaatimuksenmukaisuustodistus uupui eikä katsastuskonttorin käsinkirjoittama leimallinen ilmoitus alennetun veron autosta riittänyt, joten tuli vähän odottelua että sai todistuksen ja virallisen leiman ja sitten verorulijanssin käyntiin.
Vaatimuksenmukaisuustodistus uupui eikä katsastuskonttorin käsinkirjoittama leimallinen ilmoitus alennetun veron autosta riittänyt, joten tuli vähän odottelua että sai todistuksen ja virallisen leiman ja sitten verorulijanssin käyntiin.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
No Ruotsin tarjontaa lähinnä on tullut katseltua kun tästä siihen on yksi kivenheitto. Väliseinättömästä ja takatilanlämppärillä olevasta caravellesta/transportterista saisi tehtyä mainion koirawagonin.
Harmi että Ruotsin maalla suurin osa noista on bensavehkeitä..
Ruoste ei ole ongelma kun peukalo ei ihan keskellä kouraa kuitenkaan sojota mutta tekniikka saisi toimia, kun ei ajatuksena kiihota tuollaisesta tylppänokasta repiä konetta + laatikkoa pois heti ensimmäisenä :-)
Toisaalta, heikompi kuntoisetkin kelpaavat kunhan hinta/laatu-suhde on kohdallaan, paskasta maksetaan paskan kilohinta ja hyvistä sitten sen mukaan. Kiirettä kun ei kiesiä ole pakko saada heti ajoon, joten sinänsä pienimuotoinen 'projektikin' kelpaa myös. Kuitenkin mahdollinen edellinen vanerointi pitää purkaa + äänieristää, eli samalla voisi ruostekohdat tehdä jne. Muutenkin kun joutuu hieman modifioimaan konttitilaa elukkakuljetukselle sopivaksi, tai lähinnä siksi että sinne mahtuu järkevästi myös muuta kuin elukkahäkit. Jollain oli hyvä projektikertomus tästä hommasta netissäkin vaan eipä sitä nyt löydy kun sen haluaisi löytää, koiran häkki oli sijoitettu taakse hieman lattiatasoa ylemmäs jolloin saatiin lattiatasossa käytettyä täysipituus (esim nukkumista varten jne).
Mutta tutkitaan tarjotaa naapurimaissa ja hutkitaan sitten jos on tarvetta.
Harmi että Ruotsin maalla suurin osa noista on bensavehkeitä..
Ruoste ei ole ongelma kun peukalo ei ihan keskellä kouraa kuitenkaan sojota mutta tekniikka saisi toimia, kun ei ajatuksena kiihota tuollaisesta tylppänokasta repiä konetta + laatikkoa pois heti ensimmäisenä :-)
Toisaalta, heikompi kuntoisetkin kelpaavat kunhan hinta/laatu-suhde on kohdallaan, paskasta maksetaan paskan kilohinta ja hyvistä sitten sen mukaan. Kiirettä kun ei kiesiä ole pakko saada heti ajoon, joten sinänsä pienimuotoinen 'projektikin' kelpaa myös. Kuitenkin mahdollinen edellinen vanerointi pitää purkaa + äänieristää, eli samalla voisi ruostekohdat tehdä jne. Muutenkin kun joutuu hieman modifioimaan konttitilaa elukkakuljetukselle sopivaksi, tai lähinnä siksi että sinne mahtuu järkevästi myös muuta kuin elukkahäkit. Jollain oli hyvä projektikertomus tästä hommasta netissäkin vaan eipä sitä nyt löydy kun sen haluaisi löytää, koiran häkki oli sijoitettu taakse hieman lattiatasoa ylemmäs jolloin saatiin lattiatasossa käytettyä täysipituus (esim nukkumista varten jne).
Mutta tutkitaan tarjotaa naapurimaissa ja hutkitaan sitten jos on tarvetta.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Saksan moottoriteillä keskinopeus on about 130km/h, minkä moni paku jaksaa juuri kulkea. Minun logiikani mukaan kone pääsee helpommalla suomen nopeuksissa kuin ottamalla siitä kaikki hevoset irti.
Sen verran uskallan yleistää, että saksassa pakut tosiaankin saavat motarilla kenkää. Ja nimenomaan johtuen korkeasta keskinopeudesta, jota valtaosa pakuista ajaa.
Sen verran uskallan yleistää, että saksassa pakut tosiaankin saavat motarilla kenkää. Ja nimenomaan johtuen korkeasta keskinopeudesta, jota valtaosa pakuista ajaa.
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Palataanpa takaisin aiheeseen...
Mitä tarkoittaakaan tuo "umpinainen tavaratila"? Pitääkö olla umpinainen väliseinä ohjaamon ja tavaratilan välissä?
Pakettiauto on alennetun autoveron alainen, jos se on yksinomaan tavaran kuljetukseen tarkoitettu, sen kokonaismassan ja omamassan erotus on vähintään 525 kg ja sen tavaratila täyttää säädetyt mittavaatimukset (autoverolaki 23 ja 24 §).
Alennetun autoveron alaisen pakettiauton yhtenäisen tavaratilan vähimmäismitat:
# umpinainen tavaratila → tilavuus vähintään 3 m3 ja sisäkorkeus vähintään 1,30 metriä
# avolava → pituus vähintään 1,75 metriä tai pinta-ala vähintään 2,25 neliömetriä
# kaksoisohjaamo (ns. doppelmalli) → umpinaisen tavaratilan sisäkorkeus vähintään 1,30 metriä ja sisäpituus vähintään 0,80 metriä sekä avolavan pituus vähintään 1,50 metriä
# tavaratila mitataan autoverolain 23 §:n 2 -4 momentissa säädetyllä tavalla.
Mitä tarkoittaakaan tuo "umpinainen tavaratila"? Pitääkö olla umpinainen väliseinä ohjaamon ja tavaratilan välissä?
Noiden Saksan pakujen kanssa olisin tarkkana, sillä niillä ajetaan nasta laudassa moottoriteillä.
Edelleen olen sitä mieltä, että saksan pakuja haeskellessa kannattaa tarkistaa moottorin kunto, ettei saa sitä motarilla laukotettua öljyruiskua. Muuta en ole väittänyt, Petteri.
Minä taas en ole muuta väittänyt kuin että saksanmaan pakuissakin on eroja. Kaikki eivät ole motarilla laukotettuja. Järkevä ostaja tutkii auton koneen ja kunnon, osti se sitten Saksasta, Suomesta tai Guaguagomeijista.
Mitä tarkoittaakaan tuo "umpinainen tavaratila"? Pitääkö olla umpinainen väliseinä ohjaamon ja tavaratilan välissä?
Ei tartte. Tarkoittanee tilaa etupenkkien takana. Tämä siis kai siksi, ettei mitä vaan pikkuautoa voida tuoda pakuna.
Eilen syynäsin paikan päällä 2000 mallin Transhotelia, joka on tehty bussin pohjalta matkailuautoksi, alemmalla käyttövoimaverolla tietty. Korikin on normaali, ei korotettu. Takana tilat koirille. Nettiauto ei juuri nyt skulaa, mutta löytynee rekkarilla FHU-310.
OT: klassinen esimerkki siitä, millaista käyttöä kovimmillaan paku pahimmilaan kokee on avolava VW Caddy, jolla on kuljetettu kaikenlaista hyötykuormaa kaivurin kauhasta raskaaseen hevosenpaskaturpeeseen. Tämä siis Suomessa. Näyttäkää minulle kädi, jossa on ehjä ja suora takaluukku, niin minä etsin jostain juuri eduskuntaan valitun rehellisen poliitikon!
Yrityskäytössä on Suomessa paljon pakuja ja niitten kuskit eivät aina muista kunnioittaa ajokkiaan kuten omaansa, joten ei voi yleistää.
OT: klassinen esimerkki siitä, millaista käyttöä kovimmillaan paku pahimmilaan kokee on avolava VW Caddy, jolla on kuljetettu kaikenlaista hyötykuormaa kaivurin kauhasta raskaaseen hevosenpaskaturpeeseen. Tämä siis Suomessa. Näyttäkää minulle kädi, jossa on ehjä ja suora takaluukku, niin minä etsin jostain juuri eduskuntaan valitun rehellisen poliitikon!
Yrityskäytössä on Suomessa paljon pakuja ja niitten kuskit eivät aina muista kunnioittaa ajokkiaan kuten omaansa, joten ei voi yleistää.
Mutta onko tuo ko. Transhotel tuotu pienellä verolla vai isolla? Vuosittaisen käyttöveron saa toki pieneksi tekemällä siitä matkailuauton, mutta vain jos autosta on alunperin maksettu täysi autovero maahan tuotaessa.
16 % pottereita ei voi muuttaa matkailuautoksi ilman autoveron maksua tai rakenteiden radikaalia muutosta.
16 % pottereita ei voi muuttaa matkailuautoksi ilman autoveron maksua tai rakenteiden radikaalia muutosta.
Tästä autosta siis kyse. Jonkinlainen bussintyyppinen se on aiemmin ollut.
Nostetaanpa vanhempaa topicia, kun alkaa itseä kiinnostamaan tämä aihe enemmän ja enemmän.
Onko kokemusta miten käytännössä verotetaan T5 transporteria, jos saksassa autossa on ollut etuistuimien takana rivi penkkejä esim. 4 tai 5 paikkainen. Mutta suomeen olisi tämä tarkoitus rekisteröidä 3 paikkaiseksi pakettiautoksi.
Menee vero tälläisessä tapauksessa täyden veron mukaan? Tai voiko tullata ilman takapenkkejä?
Noiden T5 portterien verotushinnat on aika kovia ja lähes kaikissa on mainintana 4d, 6d tai 9d, mut ei juurikaan löydy 2 tai 3 paikkaisia.
Saisiko kokemuksia, jos olet paininut saman ongelman kanssa...
Onko kokemusta miten käytännössä verotetaan T5 transporteria, jos saksassa autossa on ollut etuistuimien takana rivi penkkejä esim. 4 tai 5 paikkainen. Mutta suomeen olisi tämä tarkoitus rekisteröidä 3 paikkaiseksi pakettiautoksi.
Menee vero tälläisessä tapauksessa täyden veron mukaan? Tai voiko tullata ilman takapenkkejä?
Noiden T5 portterien verotushinnat on aika kovia ja lähes kaikissa on mainintana 4d, 6d tai 9d, mut ei juurikaan löydy 2 tai 3 paikkaisia.
Saisiko kokemuksia, jos olet paininut saman ongelman kanssa...
Olihan tämä tiedossa?.
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/00_Ajankohtaista/index.jsp
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/00_Ajankohtaista/index.jsp
Onko nyt niin että tuollaista pakua ei kannata enää tuoda josta ei tiedetä CO2-päästöarvoa. Aika kovaksi muodostuu veroprosentti...
Tullin sivuilta:
"
Esimerkki 4
1.6.2002 ulkomailla käyttöönotettu pakettiauto
Ei EY-tyyppihyväksynnän mukaista CO2-päästöä tai se ei ole tiedossa
Ajoneuvon kokonaismassa 2 300 kg
Käyttövoima dieselöljy
Ajoneuvo ei täytä veronalennuksen edellytyksiä
Ajoneuvon yleinen pyyntihinta Suomessa 9 000,00 €
Vähennetään tavanomaiset alennukset (5 % x 9 000 € + 750 €=1 200 € < 1 500 €) 1 500,00 €
Ajoneuvon yleinen vähittäismyyntiarvo eli verotusarvo 7 500,00 €
Autovero (29,9 % x 7 500 €) 2 242,50 €
"
Tullin sivuilta:
"
Esimerkki 4
1.6.2002 ulkomailla käyttöönotettu pakettiauto
Ei EY-tyyppihyväksynnän mukaista CO2-päästöä tai se ei ole tiedossa
Ajoneuvon kokonaismassa 2 300 kg
Käyttövoima dieselöljy
Ajoneuvo ei täytä veronalennuksen edellytyksiä
Ajoneuvon yleinen pyyntihinta Suomessa 9 000,00 €
Vähennetään tavanomaiset alennukset (5 % x 9 000 € + 750 €=1 200 € < 1 500 €) 1 500,00 €
Ajoneuvon yleinen vähittäismyyntiarvo eli verotusarvo 7 500,00 €
Autovero (29,9 % x 7 500 €) 2 242,50 €
"
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
Itse törmäsin samaan kun tuota T5 tuohon pihalle haaveilin että ei kannattanut tuoda saksasta eikä ruotsistakaan... koska nyt suomessa tuo autokauppa hiljaista että ei muuta kun rahatukko käteen ja pariksi päivää auto liikkeeseen tinkaan..
Kun tuommoisen T5 2.5 tdi mallin verot ois jäänyt johonkin 7500-8000 euron haarukkaan... ja kun ei meinannut löyty hyvää auto kuin jollain 15000 hinnalla joten kalliimpi tulee kuin suomessa.
Enkä nyt tiedä sitte kunnosta, omassa on kaks isompaa kiveniskua konepellissä ja takapuskurissa 5 cm halkeama, muuten auto kuin uusi. 2006 mallia ja varmasti ajettu vain 100 000 tkm.. :-D
Kun tuommoisen T5 2.5 tdi mallin verot ois jäänyt johonkin 7500-8000 euron haarukkaan... ja kun ei meinannut löyty hyvää auto kuin jollain 15000 hinnalla joten kalliimpi tulee kuin suomessa.
Enkä nyt tiedä sitte kunnosta, omassa on kaks isompaa kiveniskua konepellissä ja takapuskurissa 5 cm halkeama, muuten auto kuin uusi. 2006 mallia ja varmasti ajettu vain 100 000 tkm.. :-D
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa