Sopiva liitin subikotelon kytkentään (signaali+virrat)
Valvoja: ffp jäsenet
Sopiva liitin subikotelon kytkentään (signaali+virrat)
Mikä mahtaisi olla paras konsti saada kotelo helposti ja nopeasti irroitettavaksi autosta tilantarpeen yllättäessä?
Onko olemassa jotain käteviä liittimiä jolla saa näppärästi signaalin ja virrat kulkemaan vahvarille joka on kiinteästi subikotelossa kiinni?
Vai onko järkevämpää asentaa vahvistin kiiteästi autoon ja vetää sieltä vain kaiutinjohdot liittimen kautta kotelolle?
Onko olemassa jotain käteviä liittimiä jolla saa näppärästi signaalin ja virrat kulkemaan vahvarille joka on kiinteästi subikotelossa kiinni?
Vai onko järkevämpää asentaa vahvistin kiiteästi autoon ja vetää sieltä vain kaiutinjohdot liittimen kautta kotelolle?
Signaalille Neutrikin Speakonit ovat ehkä paras vaihtoehto. Löytyy 2-,4- ja 8-napainen. Periaatteessa neljä kanavaa pitäisi onnistua yhdellä liittimellä.
Speakon
Myös virtapuolelle löytyy samanlaiset liittimet mutta en mene takuuseen sopiiko tuohon vahvistin tarkoitukseen. Paremmin tietävät voivat tuosta selvitellä...
PowerCon
Itse piilottaisin vahvistimen jonnekin ja kaiutintasolle liitokset Speakonilla.
Speakon
Myös virtapuolelle löytyy samanlaiset liittimet mutta en mene takuuseen sopiiko tuohon vahvistin tarkoitukseen. Paremmin tietävät voivat tuosta selvitellä...
PowerCon
Itse piilottaisin vahvistimen jonnekin ja kaiutintasolle liitokset Speakonilla.
http://www.neutrik.com/fl/en/industry/2 ... etail.aspx
Nuo kestäis 35A virtaa mutta käytetään lähinnä verkkojänniltteellä eli max. johdon poikkipinta-ala 6 neliötä.. Ei oikein riitä 12V sovellukseen..
Ehkä kannattaa vain laittaa se vahvari kiinteästi autoon ja tuoda pelkät kaiutinjohdot liittimillä boksille..
Nuo kestäis 35A virtaa mutta käytetään lähinnä verkkojänniltteellä eli max. johdon poikkipinta-ala 6 neliötä.. Ei oikein riitä 12V sovellukseen..
Ehkä kannattaa vain laittaa se vahvari kiinteästi autoon ja tuoda pelkät kaiutinjohdot liittimillä boksille..
^ Perustuuko väite faktaan että vahvistin tykkää kyttyrää ilman kuormaa? En ole koskaan moista kuullut ja vähän epäilen, mutta vastaankaan en väitä kun ei ole kokemusta.
Jos asia näin on niin samalla kun nappaa kopan pois niin irrottaa vaikka vahvistimen sulakkeen tai herätevirtajohdon niin vahvistin putoaa pois pelistä.
Jos asia näin on niin samalla kun nappaa kopan pois niin irrottaa vaikka vahvistimen sulakkeen tai herätevirtajohdon niin vahvistin putoaa pois pelistä.
Jos ei rajumman kokoinen virtaliitos haittaa, niin tuollainen liitin on hyvä:
http://www.ningbo-electric.com/images/power%20pole%20battery%20connectors/SB%20power%20pole%20connector.jpg
Löytyy raskaankaluston liikkeistä ja varmaan myös trukkien osia myyvistä liikkeistä.
Linkki Ebay myyjään, about 30e
http://www.ningbo-electric.com/images/power%20pole%20battery%20connectors/SB%20power%20pole%20connector.jpg
Löytyy raskaankaluston liikkeistä ja varmaan myös trukkien osia myyvistä liikkeistä.
Linkki Ebay myyjään, about 30e
Mikä vahvistimen komponenteista ei pidä siitä, että kuormaa ei ole kytketty? Ja miten tämä epämieluisa tilanne ilmenee? Kysyn vain sen takia, kun ei ole koskaan tullut vastaan yhtään ainutta vahvistinta, joka olisi vikaantunut kyseisestä syystä.
Ja sen verran vielä näistä virtakaapeleiden liittimistä, että jos plussan kontakti tulee nopeammin kuin maan, niin pahimmassa tapauksessa pääte maadoittuu rca-kaapelia pitkin ja soittimen kautta maihin. Ja taas menee kuuluisa ns. maafolio (oikeasti siis sulake). Eli aina virtakaapelin sulake ensimmäisenä irti, kun kosketaan kaapeleihin.
Ja sen verran vielä näistä virtakaapeleiden liittimistä, että jos plussan kontakti tulee nopeammin kuin maan, niin pahimmassa tapauksessa pääte maadoittuu rca-kaapelia pitkin ja soittimen kautta maihin. Ja taas menee kuuluisa ns. maafolio (oikeasti siis sulake). Eli aina virtakaapelin sulake ensimmäisenä irti, kun kosketaan kaapeleihin.
Joo, tarkoitimme ilmeisesti hieman eri asioita.
Kaapeleiden nyppiminen musiikin soidessa ei ole se fiksuin teko. Helposti ruuvimeisselin varsi tai irrotettu kaapeli hipaisee päätteen runkoa tai vastaavaa. Ennen lähti pääte kaatopaikalle tai huoltoon, mutta nykyään laukeaa suojapiiri ja seuraavalla käynnistyksellä yleensä taas toimii.
Mutta tuohon kuormattomuuden rikkovaan ominaisuuteen en usko vieläkään. 6-kanavaisen vahvistimen käyttö 4-kanavaisena tai esim. kotiteatterivahvistimen käyttämättömät kanavat eivät mene pilalle ilman kuormitusta.
Kaapeleiden nyppiminen musiikin soidessa ei ole se fiksuin teko. Helposti ruuvimeisselin varsi tai irrotettu kaapeli hipaisee päätteen runkoa tai vastaavaa. Ennen lähti pääte kaatopaikalle tai huoltoon, mutta nykyään laukeaa suojapiiri ja seuraavalla käynnistyksellä yleensä taas toimii.
Mutta tuohon kuormattomuuden rikkovaan ominaisuuteen en usko vieläkään. 6-kanavaisen vahvistimen käyttö 4-kanavaisena tai esim. kotiteatterivahvistimen käyttämättömät kanavat eivät mene pilalle ilman kuormitusta.
Tuo caliberin kapistus vaikuttaa juuri semmoiselta mitä hain :)
Mieli on ehkä silti muuttunut siihen suuntaan että vahvistin kiinteästi ja koppa irroitettavaksi.
Voi olla pieniä väärinkäsityksiäkin mutta jos vahvistinta "soittaa" ilman kaiuttimia niin en usko että sieltä mitään pörpähtää.
Eihän sähkölaitoskaan mene polvilleen jos pistorasiasta nappaa töpselin pois? :)
Mieli on ehkä silti muuttunut siihen suuntaan että vahvistin kiinteästi ja koppa irroitettavaksi.
Voi olla pieniä väärinkäsityksiäkin mutta jos vahvistinta "soittaa" ilman kaiuttimia niin en usko että sieltä mitään pörpähtää.
Eihän sähkölaitoskaan mene polvilleen jos pistorasiasta nappaa töpselin pois? :)
Tuolla on jotain juttua aiheesta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts ... 151127&o=0
"Sellanen juttu kuin ohmin laki eli virta (ja teho) riippuu ainoastaan virtalähteen jännitteestä ja kuorman resistanssista(tai tässä tapauksessa impedanssista).Eli virta=jännite/resistanssi jos oikein muistan, ja teho=jännite*virta. Tällöin esim. jos päätteen lähtöjännite on 50V ja kaiuttimen impedanssi 8 ohmia, virta on 50/8=6,25A ja teho siten 6,25*50=312W. Joten vaikka päätevahvistin pystyy syöttämään kaiuttimen 8 tai 4 ohmin impedanssiin satoja watteja tehoa, niin samalla ulostulojännitteellä DI-boxin kymmenien Kohm (kilo-ohmien) sisääntuloimpedanssiin tuleva teho on olematon.Eli teho riippuu paitsi syöttävästä laitteesta myös kuormasta.Putkivahvistin on sitten eri asia, koska putkivahvarilla on suuri ulostuloimpedanssi josta johtuen kuorma vaikuttaa merkittävästi ulostulon jännitteeseen joten käyttö ilman kuormaa/suureen impedanssiin kuten DI-boksi aiheuttaa jännitteen nousun päätemuuntajassa/putkissa liian korkeaksi ja jotain voi kärähtää läpilyönnin seurauksena. Näin ollen putkivahvistin tavitsee keinokuorman DI-boksin lisäksi jollei siihen ole kytketty kaiutinta. Viisaammat oikaiskoot taas jos olen jotain muinaisista sähkötekniikan opiskeluista unohtanut."
"Sellanen juttu kuin ohmin laki eli virta (ja teho) riippuu ainoastaan virtalähteen jännitteestä ja kuorman resistanssista(tai tässä tapauksessa impedanssista).Eli virta=jännite/resistanssi jos oikein muistan, ja teho=jännite*virta. Tällöin esim. jos päätteen lähtöjännite on 50V ja kaiuttimen impedanssi 8 ohmia, virta on 50/8=6,25A ja teho siten 6,25*50=312W. Joten vaikka päätevahvistin pystyy syöttämään kaiuttimen 8 tai 4 ohmin impedanssiin satoja watteja tehoa, niin samalla ulostulojännitteellä DI-boxin kymmenien Kohm (kilo-ohmien) sisääntuloimpedanssiin tuleva teho on olematon.Eli teho riippuu paitsi syöttävästä laitteesta myös kuormasta.Putkivahvistin on sitten eri asia, koska putkivahvarilla on suuri ulostuloimpedanssi josta johtuen kuorma vaikuttaa merkittävästi ulostulon jännitteeseen joten käyttö ilman kuormaa/suureen impedanssiin kuten DI-boksi aiheuttaa jännitteen nousun päätemuuntajassa/putkissa liian korkeaksi ja jotain voi kärähtää läpilyönnin seurauksena. Näin ollen putkivahvistin tavitsee keinokuorman DI-boksin lisäksi jollei siihen ole kytketty kaiutinta. Viisaammat oikaiskoot taas jos olen jotain muinaisista sähkötekniikan opiskeluista unohtanut."
Olihan tuolla juttua, mutta se ei liity tähän autovahvistimen epämieluisaan olotilaan oikeastaan millään tavalla.
Tämä putkivahvistinkaan ei ole relevantti verrokki, koska autoissa ei käytetä putkivahvistimia. Joissain kyllä on putket, mutta ne on vain etuselle ja pääte on toteutettu transistoreilla.
Tämä putkivahvistinkaan ei ole relevantti verrokki, koska autoissa ei käytetä putkivahvistimia. Joissain kyllä on putket, mutta ne on vain etuselle ja pääte on toteutettu transistoreilla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nykyään pääteasteet ovat transistoreita ja niiden yli oleva jännite pienenee jos kuorma ei ole kytketty. Virta ei kulje jolloin piirin jokaisessa kohdassa on sama jännite.
Vakavoimattomassa generaattorissa (vahvistimessa) tietysti pääsee jännite nousemaan ilman kuormaa ja väärällä suunnittelulla voi tapahtua läpilyönti jossain komponentissa. Hyvänä esimerkkinä halogeenivalaisimien lineaarimuuntajat. Mulla on viisilamppuinen valaisin katossa ja kun yksi lamppu menee rikki niin äkkiä seuraa kaverit perässä ellei laita uutta heti tilalle.
Jos autovahvistimen saa rikki kaiutinjohtoja irrottelemalla tai kiinnittämällä niin kyseessä on pakko olla kytkentäilmiö. Niiltä suojautuminen on vähän mutkikkaampaa mutta ei pitäisi olla rakettitiedettä.
Loppukäyttäjälle tulos on silti sama jos vahvistin hajoaa :| Lähetyskulut korjaamoon on silti suuremmat kun varaosan hinta...
Vakavoimattomassa generaattorissa (vahvistimessa) tietysti pääsee jännite nousemaan ilman kuormaa ja väärällä suunnittelulla voi tapahtua läpilyönti jossain komponentissa. Hyvänä esimerkkinä halogeenivalaisimien lineaarimuuntajat. Mulla on viisilamppuinen valaisin katossa ja kun yksi lamppu menee rikki niin äkkiä seuraa kaverit perässä ellei laita uutta heti tilalle.
Jos autovahvistimen saa rikki kaiutinjohtoja irrottelemalla tai kiinnittämällä niin kyseessä on pakko olla kytkentäilmiö. Niiltä suojautuminen on vähän mutkikkaampaa mutta ei pitäisi olla rakettitiedettä.
Loppukäyttäjälle tulos on silti sama jos vahvistin hajoaa :| Lähetyskulut korjaamoon on silti suuremmat kun varaosan hinta...
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa