T4 portteriin uusi kytkin?
Valvoja: ffp jäsenet
T4 portteriin uusi kytkin?
Kyseessä siis T4 portteri (syncro). Kytkin otti ja porsi. Alkuperäinen maksaa paljon ja aika pajalle on jo varattu.
Kysymys: Mitä muita vaihtoehtoja on tarjolla?
(valonviejällä on ainakin tietoa? oon vaan hukannut sun puh numeron!! tai kenties Tdifriikki... )
Hintoja? Vaihtoehtoja? Hankintapaikkoja?
Kaikki tieto kiinnostaa... Kiitos
Meinas unohtua: voi vastata myös priva spostina!
Kysymys: Mitä muita vaihtoehtoja on tarjolla?
(valonviejällä on ainakin tietoa? oon vaan hukannut sun puh numeron!! tai kenties Tdifriikki... )
Hintoja? Vaihtoehtoja? Hankintapaikkoja?
Kaikki tieto kiinnostaa... Kiitos
Meinas unohtua: voi vastata myös priva spostina!
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Levyni on SACHS 881861 999750 (jousitettu sintteri), asetelma 883082 9996465, vauhtis tehty VW LT 2.5TDI (<-95) kiinteästä vauhtiksesta. Halkaisija 228, mutta mahtuu kytkinkoppaan kun vinguttaa paristakohtaa ainetta pois.
Tämä kytkin vaatii hieman askartelua, joten unohda ns. merkkiliikkeet. Vaatii asentajalta ainakin hieman ymmärrystä. Lisäksi on sikakallis, pelkät osat jotain 1000e + ylimääräistä sorvaus ym. ajattelutyötä.
Toinen järkevä vaihtoehto vois olla orkkis asetelma ja sinne 215mm sintteri. Kestää 550Nm ainakin, mutta kaksoismassan jyrinä on noilla väännöillä melko järkyttävä. Emme keksineet keinoa vahvistaa orkkis kaksoismassaa, joten omalla kohdalla homma oli selkee. Nykyinen kytkin toimii upeasti ja on helppo jopa emännän ajella.
Tollanen 215mm sintteri pitäis pyöriä vielä jossain nurkassa, kuten orkkis asetelma ja kaksoismassakin....
Pistän yhteystietoni privana.
Tämä kytkin vaatii hieman askartelua, joten unohda ns. merkkiliikkeet. Vaatii asentajalta ainakin hieman ymmärrystä. Lisäksi on sikakallis, pelkät osat jotain 1000e + ylimääräistä sorvaus ym. ajattelutyötä.
Toinen järkevä vaihtoehto vois olla orkkis asetelma ja sinne 215mm sintteri. Kestää 550Nm ainakin, mutta kaksoismassan jyrinä on noilla väännöillä melko järkyttävä. Emme keksineet keinoa vahvistaa orkkis kaksoismassaa, joten omalla kohdalla homma oli selkee. Nykyinen kytkin toimii upeasti ja on helppo jopa emännän ajella.
Tollanen 215mm sintteri pitäis pyöriä vielä jossain nurkassa, kuten orkkis asetelma ja kaksoismassakin....
Pistän yhteystietoni privana.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Se voi olla että Valonviejän orkkisosat ja sintterilevy majailee eräässä tallissa Kuopiossa ;).
Race asetelman numeron oikea loppuosa on 999 645.
Kyllä Lurjukselle suosittelisin sellaista kovaa vauhtipyörää 2,4d Portterista tai tuosta LT:stä, kun ei siinä nelivedossa kaksmassaiset tahdo kestää. Mitä itse ymmärsin kun vertailin orkkisosiin niin vauhtipyörää joutuu madaltamaan noin neljä milliä siitä pinnasta joka tulee kampiakselia vasten. Silloin hammaskehä sattuisi kohdalleen. Mutta saatan olla kyllä huono noita mittailemaan.
Race asetelman numeron oikea loppuosa on 999 645.
Kyllä Lurjukselle suosittelisin sellaista kovaa vauhtipyörää 2,4d Portterista tai tuosta LT:stä, kun ei siinä nelivedossa kaksmassaiset tahdo kestää. Mitä itse ymmärsin kun vertailin orkkisosiin niin vauhtipyörää joutuu madaltamaan noin neljä milliä siitä pinnasta joka tulee kampiakselia vasten. Silloin hammaskehä sattuisi kohdalleen. Mutta saatan olla kyllä huono noita mittailemaan.
Itseasiassa ne valonviejän orkkisosat ovat yhdessä tallissa Nurmijärvellä mistä niistä otetaan mallia omaan kytkimeeni. ;)
Kyseisessä konstruktiossa käytetään 2.4 vaparidiesel portterin vauhtipyörää ja VR6 kytkinlevyä 228mm (Sachs race-engineering 881 861 999 793 ) ja 1.9TDI asetelmaa (Sachs race-engineering 883 082 999 645).
Ja kyseinen paketti olisi tarkoitus asentaa jossain vaiheessa uuden moottorin ja syncromallin vaihdelaatikon kanssa maailmaa nähneen transporterin uudeksi sydämeksi. Kyseisessä paketissa on myös tarkoitus käyttää ranskalaisiaracesuuttimia, hybriditurboa ja kairattua kantta.
Toivottavasti kyseinen konstruktio antaa edes pikkaisen enemmän voimaa käytettäväksi. =)
Kyseisessä konstruktiossa käytetään 2.4 vaparidiesel portterin vauhtipyörää ja VR6 kytkinlevyä 228mm (Sachs race-engineering 881 861 999 793 ) ja 1.9TDI asetelmaa (Sachs race-engineering 883 082 999 645).
Ja kyseinen paketti olisi tarkoitus asentaa jossain vaiheessa uuden moottorin ja syncromallin vaihdelaatikon kanssa maailmaa nähneen transporterin uudeksi sydämeksi. Kyseisessä paketissa on myös tarkoitus käyttää ranskalaisiaracesuuttimia, hybriditurboa ja kairattua kantta.
Toivottavasti kyseinen konstruktio antaa edes pikkaisen enemmän voimaa käytettäväksi. =)
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
WTF! Vai on osat pitkin maailmaa... :D
No hyvä että niistä on apua.
Jep tosiaan tuohon asetelman numeron loppuun on tullut yksi kutonen liikaa, kuten Friikki jo kertoikin.
Toi ...793 levy on varmaankin jotakuinkin sama kuin omani (...750), koska Sachs'in luettelossa listaavat oman vaihtoehdoksi. Näyttäis vaan olevan poistuvien listalla???
Vakio ACV-kytkin antautui viidelläsataa njuuttonilla.
No hyvä että niistä on apua.
Jep tosiaan tuohon asetelman numeron loppuun on tullut yksi kutonen liikaa, kuten Friikki jo kertoikin.
Toi ...793 levy on varmaankin jotakuinkin sama kuin omani (...750), koska Sachs'in luettelossa listaavat oman vaihtoehdoksi. Näyttäis vaan olevan poistuvien listalla???
Vakio ACV-kytkin antautui viidelläsataa njuuttonilla.
valonviejä - ne on corvette68 verstaalla mallina sen vauhtipyörän sorvaamisen mittaamiseksi. Kiitoksia avusta vaan. =)
Haluan vaan täsmentää sen että tuo 500 njuuttonia millä se vakiokytkin antautui oli sitten sintterilevyllä ynnä muilla namuilla. TÄYSIN vakio kytkin kestää käsitykseni mukaan noin 350-400nm jos käy hyvä tuuri. Tästä johtuen en lähtenyt edes kokeilemaan vakiokytkimellä tuota virittämistä.
Tuo levy mikä mulle tulee on Sachsin Race-engineering malli VR6 kytkimestä. Eli se on ihan "normaali" massalevy mutta siinä pitäisi olla parempi väännön kestävyys kuin vakiossa. Hinta on ainakin "parempi"
Haluan vaan täsmentää sen että tuo 500 njuuttonia millä se vakiokytkin antautui oli sitten sintterilevyllä ynnä muilla namuilla. TÄYSIN vakio kytkin kestää käsitykseni mukaan noin 350-400nm jos käy hyvä tuuri. Tästä johtuen en lähtenyt edes kokeilemaan vakiokytkimellä tuota virittämistä.
Tuo levy mikä mulle tulee on Sachsin Race-engineering malli VR6 kytkimestä. Eli se on ihan "normaali" massalevy mutta siinä pitäisi olla parempi väännön kestävyys kuin vakiossa. Hinta on ainakin "parempi"
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Reseptisi kuulostaa HC-meiningiltä, joten enpä viitsisi itsekkään leikkiä tuon orkkis kaksoismassan kanssa odotettavissa olevilla vääntömäärillä.
Oma vakio kytkin rupesi luistamaan kun Mikan penkissä tuli 480Nm. Vaihdoin sintterin tilalle ja pistin 502:sten tilalle racet samalla ohjelmalla, jolloin vääntöjä arviolta jotain 550Nm, eikä mitään oireita luistamisesta. Tosin en mitannut noita vääntöjä silloin.
Nykyinen tuntuu kestävän mainiosti.
Oma vakio kytkin rupesi luistamaan kun Mikan penkissä tuli 480Nm. Vaihdoin sintterin tilalle ja pistin 502:sten tilalle racet samalla ohjelmalla, jolloin vääntöjä arviolta jotain 550Nm, eikä mitään oireita luistamisesta. Tosin en mitannut noita vääntöjä silloin.
Nykyinen tuntuu kestävän mainiosti.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
valonviejä - mä taidan olla vielä ihan TÄYSI amatööri jos puhutaan HC-meiningistä portterin virittämisessä. ;)
GTi-Perttu - Tuo 350-400nm tuppaa tulemaan vaan ilmeisen helposti jos laittaa jotain muuta kuin lastun. Varsinkin jos "sattuu" olemaan VNT-ahdin siinä autossa. Mutta niinhän se on etttä se on NIIN paljon kiinni käyttäjästä ja ajotyylistä miten se kytkin kestää. Mutta onhan se perseestä jos sattuu olemaan autossa voimaa mutta ei voi käyttää sitä koko ajan kun pitää "säästellä" kytkintä. ;)
Ja mitä tuo valonviejä/muut asiantuntijat on sanoneet portterin kytkimen vaihtamisen hankaluudesta niin päätin että tekee sen kerralla kuntoon ja voi kattoa mikä paikka sieltä sitten pettää kun kytkin on kunnossa.
lurjus - onko sulla mitään tietoa millaisia teho/vääntölukemia syncromallin porttereista on otettu eli toisin sanoen mitä sellaiset laatikot kestää?
GTi-Perttu - Tuo 350-400nm tuppaa tulemaan vaan ilmeisen helposti jos laittaa jotain muuta kuin lastun. Varsinkin jos "sattuu" olemaan VNT-ahdin siinä autossa. Mutta niinhän se on etttä se on NIIN paljon kiinni käyttäjästä ja ajotyylistä miten se kytkin kestää. Mutta onhan se perseestä jos sattuu olemaan autossa voimaa mutta ei voi käyttää sitä koko ajan kun pitää "säästellä" kytkintä. ;)
Ja mitä tuo valonviejä/muut asiantuntijat on sanoneet portterin kytkimen vaihtamisen hankaluudesta niin päätin että tekee sen kerralla kuntoon ja voi kattoa mikä paikka sieltä sitten pettää kun kytkin on kunnossa.
lurjus - onko sulla mitään tietoa millaisia teho/vääntölukemia syncromallin porttereista on otettu eli toisin sanoen mitä sellaiset laatikot kestää?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Pahoittelen tätä viivettä. Ei tuu enää niin usein täällä käytyä.
Mulla oli sen kytkimen kanssa siis pakkosauma hoitaa se nopeasti ja kuten joku tuolla jo sanoikin, se ei onnistu ihan joka pajassa. Pyysin ko.firman työnjohtajaa tilaamaan sachsin "vahvistetun" paketin. (kuulemma levy on jotenkin käsitelty, mutta ei sintrattu) En oo nähnyt ko heeboa sen jälkeen, joten tiedä häntä mitä sinne meni, mutta joka tapauksessa käy ja kukkuu....
Hiukan ravistaa liikkeelle lähdettäessä ja kolmoselle esti huippuväännöillä jurisee laatikko melkoisesti.
Hintaahan paketille tuli melkoisesti, eli rapiat puoltoista tonnia töineen ja melkein toinen mokoma, meni vielä vuokra-pakuun. Prrrkele.
Tässä siis spekuloidaan sitä mitä ne kestää. Kuten joku jo aiemmin sanoi, niin vakio luovuttaa työt muille, siinä 400Nm:n pinnassa. Vahvistettu jaksaa kuulemma irvistää vielä 480nm ja sintteri sitten jonnekin 550-600 hujakoille.
Mun oli jätettävä sintteri pois laskuista, koska usein on kuormaa päällä sen verran, että on pakko luistattaa. Siihen sintteri ei sovellu.
Summa summarum: kyllä sille alkuperäiskytkimelle ehti tulla kunnioitettavat 223tkm, josta 17tkm vakiona, 143tkm 355Nm väännöillä ja loput 395Nm väännöillä. Ja jos tuntisitte ajotapani, olisitte yllättyneitä kytkimen kestävyydestä.
Ja vielä laatikko tuntee kirjainyhdistelmän DRH, joten siinä ei käsittääkseni acv koneisen laatikon kanssa ole muuta yhteistä kuin vaihdekaavio
Mulla oli sen kytkimen kanssa siis pakkosauma hoitaa se nopeasti ja kuten joku tuolla jo sanoikin, se ei onnistu ihan joka pajassa. Pyysin ko.firman työnjohtajaa tilaamaan sachsin "vahvistetun" paketin. (kuulemma levy on jotenkin käsitelty, mutta ei sintrattu) En oo nähnyt ko heeboa sen jälkeen, joten tiedä häntä mitä sinne meni, mutta joka tapauksessa käy ja kukkuu....
Hiukan ravistaa liikkeelle lähdettäessä ja kolmoselle esti huippuväännöillä jurisee laatikko melkoisesti.
Hintaahan paketille tuli melkoisesti, eli rapiat puoltoista tonnia töineen ja melkein toinen mokoma, meni vielä vuokra-pakuun. Prrrkele.
Tässä siis spekuloidaan sitä mitä ne kestää. Kuten joku jo aiemmin sanoi, niin vakio luovuttaa työt muille, siinä 400Nm:n pinnassa. Vahvistettu jaksaa kuulemma irvistää vielä 480nm ja sintteri sitten jonnekin 550-600 hujakoille.
Mun oli jätettävä sintteri pois laskuista, koska usein on kuormaa päällä sen verran, että on pakko luistattaa. Siihen sintteri ei sovellu.
Summa summarum: kyllä sille alkuperäiskytkimelle ehti tulla kunnioitettavat 223tkm, josta 17tkm vakiona, 143tkm 355Nm väännöillä ja loput 395Nm väännöillä. Ja jos tuntisitte ajotapani, olisitte yllättyneitä kytkimen kestävyydestä.
Ja vielä laatikko tuntee kirjainyhdistelmän DRH, joten siinä ei käsittääkseni acv koneisen laatikon kanssa ole muuta yhteistä kuin vaihdekaavio
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Nostetaas tämä ylöspäin, ettei painu unholaan ja kun en ainakaan äkkiseltään löytänyt toista topiccia samasta aiheesta.
Autoni on siis 2.5 tdi ACV ja siihen hakusessa vahvempi kytkin. Sintteri ja kova vauhtipyörä olisivat vahvoja, mutta epäilen niiden toimivuutta normaali ajossa, saati jos välillä vielä haluaa vetää kärryä?
Miten Lurjuksen kytkin on toiminut?
Tietääkö joku millä numerolla tuo Saschin vahvistettu paketti on ja kuinka ne ovat käytännössä toimineen ja kestäneet voimaa? Saschin sivuilta en löydä tähän malliin kytkintä, vai onko ne samat kuin syncro 85kw kytkimet?
Entä miten Leinosen kytkin projekti päättyi? Kerrotko tarkemmin miten 2.4D:n vauhtipyörää pitää muokata, että se sopii tuohon?
Autoni on siis 2.5 tdi ACV ja siihen hakusessa vahvempi kytkin. Sintteri ja kova vauhtipyörä olisivat vahvoja, mutta epäilen niiden toimivuutta normaali ajossa, saati jos välillä vielä haluaa vetää kärryä?
Miten Lurjuksen kytkin on toiminut?
Tietääkö joku millä numerolla tuo Saschin vahvistettu paketti on ja kuinka ne ovat käytännössä toimineen ja kestäneet voimaa? Saschin sivuilta en löydä tähän malliin kytkintä, vai onko ne samat kuin syncro 85kw kytkimet?
Entä miten Leinosen kytkin projekti päättyi? Kerrotko tarkemmin miten 2.4D:n vauhtipyörää pitää muokata, että se sopii tuohon?
-Eli siis jos käyttää 2.4d vauhtista pitää kytkinpintaa ja asetelman kiinnityspintaa madaltaa (siis vauhtipyörää ohentaa)muistakseni 2,5mm. Lisäksi kytkinlevyn poteron halkaisijaa suurennetaan 3mm.
-Vaihteiston ja koneen välisen pellin tilalle 3mm levy (löytyy multa)
-Startin ja askin väliin 3mm shimmi (löytyy myös)
-tähän sopii VR6 levy ja asetelma(esim race), olikohan se nyt sit jo 240mm. Saattaisi kestää hyvin jo tuolla race levyllä sillä asetelmalla jäykistyy selvästi mutta on vielä ihan kelvollinen.
-Asetelman kuoressa olevat 2 käpälää pitää lyödä sisään(vasasralla), ei vaikuta painotukseen.
-Levyn keski boorituksesta pitää hioa n.2mm pois painelaakerin puolelta. On VR6 levyssä reilusti syvempi ja ottaa kiinni painelaakerin ohjuriin.
Tällä systeemillä kytkin toimii hyvin mutta molemmissa mitä olen tehny 2kpl on syncroni renkaita hajonnu. Toinen 280tkm ajettu etuveto ja toinen 20tkm ajettu nelikko. En ole kyllä ihan varma onko vika tuossa kytkimessä.
Lisäksi tuossa etuvedossa kevennettiin vauhtipyörää pari kiloa ja siinä tuli kiihdytettäessä jyrinää kuten kaksimassavauhtipyörän kanssa, tosin askista meni sittemmin synkat ja kun autoon vaihdettiin toinen aski niin huomattiin että se myös rullasi paremmin joten saattoi johtua muusta syystä. Samalla autoon vaihdettiin vakiokamat takaisin myynnin vuoksi.
-Vaihteiston ja koneen välisen pellin tilalle 3mm levy (löytyy multa)
-Startin ja askin väliin 3mm shimmi (löytyy myös)
-tähän sopii VR6 levy ja asetelma(esim race), olikohan se nyt sit jo 240mm. Saattaisi kestää hyvin jo tuolla race levyllä sillä asetelmalla jäykistyy selvästi mutta on vielä ihan kelvollinen.
-Asetelman kuoressa olevat 2 käpälää pitää lyödä sisään(vasasralla), ei vaikuta painotukseen.
-Levyn keski boorituksesta pitää hioa n.2mm pois painelaakerin puolelta. On VR6 levyssä reilusti syvempi ja ottaa kiinni painelaakerin ohjuriin.
Tällä systeemillä kytkin toimii hyvin mutta molemmissa mitä olen tehny 2kpl on syncroni renkaita hajonnu. Toinen 280tkm ajettu etuveto ja toinen 20tkm ajettu nelikko. En ole kyllä ihan varma onko vika tuossa kytkimessä.
Lisäksi tuossa etuvedossa kevennettiin vauhtipyörää pari kiloa ja siinä tuli kiihdytettäessä jyrinää kuten kaksimassavauhtipyörän kanssa, tosin askista meni sittemmin synkat ja kun autoon vaihdettiin toinen aski niin huomattiin että se myös rullasi paremmin joten saattoi johtua muusta syystä. Samalla autoon vaihdettiin vakiokamat takaisin myynnin vuoksi.
Omalta osaltani projekti päättyi niin, että tarvittavan tiedon puuttuessa päädyin uuteen vakio kaksoismassaan + orkkis kytkimeen.
Itselläni oli tarkoitus laittaa orkkis VR6 vakioasetelma ja Sachin VR6 race levy (luvattu väännön kesto 520nm), koska mielestäni race asetelma on turhan jäykkä polkea. Tarvittavat osatkin jo ehdin ostaa, jotka nyt sitten lojuvat hyllyn päällä pölyttymässä. Jos joku kyseisiä osia on ostamassa, niin laittakaa ihmeessä vaikka privaa.
Itselläni oli tarkoitus laittaa orkkis VR6 vakioasetelma ja Sachin VR6 race levy (luvattu väännön kesto 520nm), koska mielestäni race asetelma on turhan jäykkä polkea. Tarvittavat osatkin jo ehdin ostaa, jotka nyt sitten lojuvat hyllyn päällä pölyttymässä. Jos joku kyseisiä osia on ostamassa, niin laittakaa ihmeessä vaikka privaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa